Göteborgsbutik inför minuspriser

Emson & Emson i Göteborg tar prispressen till nya nivåer. Om du går till deras butik får du 1 krona om du väljer en portabel FM-Radio med ordinarie pris 39,90 kronor.

Klicka för större bild

Klicka för större bild

Carl Malcolmman, marknadschef på Emson & Emson.

Carl Malcolmman, marknadschef på Emson & Emson.

Verktyg

– Ja, precis, det är väl ett bra erbjudande?, säger Carl Malcolmman, marknadschef på Emson & Emson.

Ni säger att ni är först med att införa ”minuspris” i Sverige?

– Ja, vi har aldrig sett det någonstans tidigare. Det här är en kul grej som sticker ut, tanken är att folk ska prata om det. Vi tror också att folk lägger märke till annonserna.

Hur mycket räknar ni med att det här kostar er?

– Jag vet inte. Men vi har ungefär 10 000 radioapparater på lager, och det räknar vi att bli av med. Det är svårt att uppskatta hur mycket som går åt eftersom det här är första gången.

Var kör ni era annonser?

– Metros Göteborgs-upplaga och i GP.

Hur går det till rent praktiskt, har ni en skål med enkronor vid kassan?

– Nej, kunderna får gå till kassan som vanligt, rada upp sina varor, och så blir det ett minuspris på kvittot i stället.

Men ni har inget krav på att man måste köpa något för att få radion plus en krona?

– Nej vi har inga motkrav alls. Om man vill kan man gå hit och bara hämta en radio.

Ska ni fortsätta med minuspriserna?

  – Absolut, det är tanken.

Har ni jobbat med någon byrå kring det här?

– Nej, det här är vår egen idé. Givetvis har vi diskuterat med folk som kan marknadsföring och de tycker att det här är en kul grej.

Hur mycket omsätter Emson & Emson?

– Vi omsätter 25-30 miljoner kronor i år, och räknar med att öka nästa år. Vi har planer på att öppna fler butiker, idag har vi bara en.

Fredrik Svedjetun Av: Fredrik Svedjetun
Mejla reportern

08-545 222 05

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

PR

FÖR DAGENS MEDIAS PRENUMERANTER
Artikellista - PR

Utspelen och reklamen som avgjorde valet

”Socialdemokraternas valfilm om skolan var kanske den bästa”. Partierna brände hundratals miljoner kronor på omfattande reklamkampanjer inför valet. Men vad var det som egentligen avgjorde? Reinfeldts tal om att svenskarna måste öppna sina hjärtan fick oväntad effekt, enligt experternas analys.

Artikellista - PR

Maria Arnholm blir partisekreterare för FP

"Modernitet och erfarenhet". Maria Arnholm, tidigare vd på pr-byrån Springtime och nu senast jämställdhetsminister, blir ny partisekreterare för Folkpartiet. 2

Artikellista - PR

Läs Dagens Medias tidning – här är nummer 15, 2014

McDonalds: "Kanalhusen agerar bank". Kolla innehållet i nya numret.

Artikellista - PR

De är Sveriges nya pr-kungar

"Vi kan göra saker andra inte kan". JKL:s intäktstapp leder till ett maktskifte i Pr-Sverige. Det visar Dagens Medias stora kartläggning av pr-byråernas ekonomi.

Artikellista - PR

Prime vänder – ökar resultatet

"Gått från fokus på volym och tillväxt till marginal". Nysålda Prime har vänt trenden med fallande resultat, kan Dagens Media berätta.

Artikellista - PR

United Minds: "Vi kom närmast valresultatet"

"Har varit uppe hela natten och räknat". Inizio och United Minds var de opinionsinstitut som kom närmast valresultatet. 1

Annons
VAL 2014
Artikellista - PR

1 av 4 vet inte vem han är

"Förvånande, minst sagt". Trots timmar av tv-debatter och veckor av valkampanj svarar var fjärde väljare att de inte vet vem Vänsterpartiets partiledare Jonas Sjöstedt är. 12

SÅ TYCKER PARTIERN OM: DIGITALMOMSEN
Artikellista - PR

Centerpartiet om digitalmomsen: "Ett svårt problem för hela Europa"

Samtliga partier kritiserar skillnadena mellan papper- och digitalmoms. Så här tycker de åtta riksdagspartierna om branschens viktigaste frågor.

City Gross vinner över Citigroup

Tyckte varumärkena kunde förväxlas. Amerikanska banken Citigroup förlorar varumärkesstrid mot svenska matkedjan City Gross.

SÅ TYCKER PARTIERN OM: LAG MOT DOLD LOBBYING
Artikellista - PR

MP: "Dold lobbying kan få negativa konsekvenser"

Bara V och MP som vill reglera. Så här tycker de åtta riksdagspartierna om branschens viktigaste frågor.

Annons
Annons
Expressen sörjer SD:s rekordval – med vart etta

Expressen sörjer SD:s rekordval – med vart etta

Igår blev Sverigedemokraterna landets tredje största parti. Nu sörjer Expressen, med en nattsvart etta. 44

"Den bästa kulturministern Sverige aldrig har haft"

"Den bästa kulturministern Sverige aldrig har haft"

Han pekas ut som en möjlig kulturminister i en rödgrön regering. Själv ser Lars Ohly uppdraget som ett "drömjobb", men tror att alltför många omständigheter måste klaffa för att han ska efterträda Lena Adelsohn Liljeroth.

Aftonbladet bäddar in Åkesson – i casinoreklam

Aftonbladet bäddar in Åkesson – i casinoreklam

Samtidigt som Ekot avslöjar Jimmie Åkessons extrema spelande på nätcasinon har SD-ledaren hamnat i en annonskrock.

"Fara för hela valsystemet"

"Fara för hela valsystemet"

Tillsammans med Yougov planerar Metro att "avslöja" valresultatet – timmar innan vallokalerna stänger. 8

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Ansikten i reklam

Blogoccoli

Blogoccoli Annorlunda är bra

Katastrof för Norwegian

Katastrof för Norwegian

Sex år av varumärkesarbete är utraderat – och Norwegian fortsätter att falla.

Kent Ekeroths hälsning: "Sov riktigt gott nu"

Kent Ekeroths hälsning: "Sov riktigt gott nu"

Riksdagsledamoten Kent Ekeroth (SD) riktar sig till Nyheter24:s medarbetare i en Youtube-video. 21

"Har tillgång till databasen"

"Har tillgång till databasen"

Researchgruppen påstår sig ha tillgång till Flashbacks-användarnas kontouppgifter. 20

Kyssfilm lanserar nya colan

Kyssfilm lanserar nya colan

Coca-Cola går ut i sin största lanserings-
kampanj på sju år.

Knutson lämnar Fritidsresor

Knutson lämnar Fritidsresor

Marknadschefen slutar efter 15 år. 7

SD och Alliansen toppar anmälningsligan hos RO

SD och Alliansen toppar anmälningsligan hos RO

Här är kampanjerna som gjort svenskarna förbannade. 13

DI får Annie Lööf att se rött

DI får Annie Lööf att se rött

Näringsminister Annie Lööf rasar mot Dagens Industri. 11

Årets byrå fuskanklagas

Årets byrå fuskanklagas

Regi ser över reglerna i Årets byrå, kan Dagens Media berätta. 15

PewDiePies miljonregn – tio miljoner rakt ned i fickan

PewDiePies miljonregn – tio miljoner rakt ned i fickan

Nu står det klart hur mycket Felix Kjellberg tjänar på sin succékanal. 15

Hjälper content-utgivare

Hjälper content-utgivare

Medieveteranerna Olof Brundin och Sakari Pitkänen startar en kurs.

Klout kommer till Sverige

Klout kommer till Sverige

Sociala medier-företaget Klout etableras i Sverige – som första marknad efter USA.

"Herlitz berättade bredvid en toalett i Almedalen"

"Herlitz berättade bredvid en toalett i Almedalen"

För första gången ger Expressens tidigare vd Bengt Ottosson sin version av turbulensen på kvällstidningen.

Lindqvist tillbaka hos MEC

Lindqvist tillbaka hos MEC

MEC möblerar om på sin digitala avdelning. 2

Samma innehåll i Stampens tidningar

Samma innehåll i Stampens tidningar

En nyckel i Stampen Local Medias sparpaket blir att producera gemensamt innehåll i bolagets sex dagstidningar i Västsverige, kan Dagens Media avslöja. 4

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se