Foto: Kristofer Johnsson

Foto: Kristofer Johnsson

Mäklarfirma låter rockband gigga i lägenhet

Mäklarfirman Fantastic Frank har gjort sig kända för okonventionella sätt att skapa buzz kring sina objekt. Nu senast låter de bandet Peter Bjorn and John rocka loss i en lägenhet på Hornsgatan i Stockholm.

Foto: Kristofer Johnsson

Foto: Kristofer Johnsson

Verktyg

Mäklarfirman Fantastic Frank kör två spår när de ska sälja sina objekt; dels Frank som ligger i linje med traditionell mäklarservice, och så Fantastic, där firman går utanför ramarna för att få skruv i de sociala medierna.   

Tidigare har de bland annat fyllt upp en lägenhet med några hundra kilo frukt och när de nu ska sälja en lägenhet på Hornsgatan testar de något nytt, att låta rockbandet Peter Bjorn and John hålla en spelning i vardagsrummet. 

– Andra mäklare betalar dyrt för att få 10 000 exponeringar i SvD och DN medan vi har valt att jobba i de sociala medierna, säger Tomas Backman, kreativ chef och partner på Fantastic Frank.

Varför valde ni att göra det här tillsammans med Peter Bjorn and John?

– För att de är grymma och för att vi samtidigt kommer åt deras fanbase. De har 200 000 fans på Facebook och vi räknar med att de ska hjälpa till att skapa uppmärksamhet kring det här när bilderna publiceras.

Bilderna ska publiceras på Hemnet i morgon men redan i dag ligger råfoton från plåtningen uppe på Fantastic Franks sajt, tillsammans med ett 15 sekunder långt ”behind the scenes”-klipp.

– Det är en liten aptitretare, så att användarna får en föraning om vad som väntar i morgon.

Men säljer man en lägenhet lättare genom att stoppa in ett rockband i den?

– Ja. Till viss del är det här marknadsföring för oss själva men samtidigt lockar det många att komma och titta när det är så mycket buzz kring ett objekt. Det är i grunden ett flockbeteende.

Fakta Vi som gjorde det:

Foto: Kristofer Johnsson

Styling: sofie Ganeva

Musik: Peter Bjorn and John

Henrik Widell Av: Henrik Widell
Mejla reportern
08-545 222 04

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

3 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
3
Nu visas kommentar 1-5

PR

Artikellista - PR

MP:s utspel toksågas: "Årets politiska anka"

Pr-experten: "Bottenlöst korkat". Det tog bara en timme för Miljöpartiet att pudla kring sitt förslag om att förbjuda anonyma bloggar. Nu sågas partiet rejält. 30

Artikellista - PR

Löfbergs intar festivaler

"Kaffe och musik går bra ihop". Kaffejätten Löfbergs satsar på att bli sommarens festivalkaffe.

Artikellista - PR

OLW och Estrella får konkurrens av Fredagsmys

"OLW har vetat om oss hela tiden" Sedan 2009 har OLW, med hjälp av Åkestam Holst, sålt chips med reklamkonceptet "Fredagsmys". Nu får chipstillverkaren konkurrens från ett varumärke med just det namnet. 14

Artikellista - PR

Dan Svanell återvänder till Hallvarsson & Halvarsson

"Ser fram emot att återvända". Dan Svanell, presschef på Rikspolisstyrelsen och tidigare legendarisk presschef för Socialdemokraterna, går tillbaka till byråvärlden.

Artikellista - PR

In Flames kan ha dragit medierna vid näsan

Avslöjar namnet nya plattan. Enligt flera medier har det svenska hårdrocksbandet In Flames sajt hackats. Men det hela ser ut att vara en pr-kupp för att hajpa bandets nya skiva.

Två delägare lämnar Bindefeld – ny partner utses

"Har varit en ovärderlig tillgång". Annika Hökmark, team leader på pr-byrån Micael Bindefeld AB, utses till ny partner. Samtidigt slutar två tidigare delägare.

Annons
Artikellista - PR

Schibsted lanserar nytt annonsformat för läsplatta

"En ökad efterfrågan". Schibsted lyfter läsplattan som annonsplattform och lanserar nya interaktiva format.

Offerta väljer Gullers Grupp

Ska lyfta tjänsteföretagens betydelse. Tjänsteförmedlarföretaget Offerta.se väljer pr-byrån Gullers Grupp efter en pitch. 2

Scholz & Friends blir del av Skistar

"En del av framtidens kundlösningar". Reklambyrån Scholz & Friends blir en del av Skistars marknadsavdelning. 3

Artikellista - PR

Hon blir ny vd för Edelman

Temporär lösning. Sharon Reid blir ny vd på pr-byrån Edelman efter att Linda Waxin slutat.

Annons
Annons
Efter chockbeskedet – TV4:s reporter tackades med kaka

Efter chockbeskedet – TV4:s reporter tackades med kaka

Det blev ett mycket känslosamt möte på TV4 Trollhättan när ett par i dag valde att visa sitt stöd för lokaljournalistiken efter gårdagens chockbesked. 4

Mediebyråcheferna om att TV4 skrotar sin lokal-tv

Mediebyråcheferna om att TV4 skrotar sin lokal-tv

Att lokalsändningarna läggs ner får ingen större påverkan på annonseringen, menar tv-rådgivarna. 10

Lämnar Carat för OMD

Lämnar Carat för OMD

Carat och Disney går skilda vägar – efter 20 år.

"Är en väldigt tung dag"

"Är en väldigt tung dag"

När TV4 lägger ner de lokala nyhetssändningarna väntas 85 procent av Nyhetsbolagets lokala personal få gå. 6

DN var nära ställa hyllad Kristina Lugn-intervju

DN var nära ställa hyllad Kristina Lugn-intervju

Porträttet av Kristina Lugn i DN har blivit en snackis. För Dagens Media berättar journalisten om det hyllade "haveriet". 5

Skärmdump från Metros sajt.

Viralsuccé om sjunkande högerextremister var falsk

Har du skrattat åt högerextremisterna som skulle ta sig över Medelhavet med en gummibåt och sjönk? Då är du inte ensam. Problemet är att nyheten är falsk. 5

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Fältstudier, vin och beslutshierarkier

Blogoccoli

Blogoccoli Början och slut

Twittrande poliser råkade  i luven på Retriever

Twittrande poliser råkade
i luven på Retriever

Ville inte lyssna på ett företag som har en guldfisk i sin logga.

SVT upphandlar krukor

SVT upphandlar krukor

Nu ser sig de tre public service-bolagen om efter en ny leverantör av krukor och växter. 11

Han fick en ölstinn idé – torskade drömjobbet på DI

Han fick en ölstinn idé – torskade drömjobbet på DI

Branschen kan knappt tro att det är sant. För Dagens Media berättar Jojje Olsson själv om den blöta idén som kostade honom drömjobbet. 31

Efter Aschbergs trolljakt – nu blir hataren hatad

Efter Aschbergs trolljakt – nu blir hataren hatad

Efter att mannen bakom Facebook-sidan "Hult Hatar" konfronterats av Robert Aschberg flödar nu hatet fritt mot 20-åringen. 29

Volvos nya reklamfim

Volvos nya reklamfim

Bolaget följer upp "Made by Sweden" med en film från Treehotel i Harads, Norrbotten. 1

Skyddsombuden slår larm

Skyddsombuden slår larm

Flera kvinnor på Göteborgs-Posten känner sig illa bemötta och förminskade av ledningen. Det framgår av en skrivelse som skickats till Arbetsmiljöverket. 2

Experten: "Man vill inte vara en sponsor till A-lagen"

Experten: "Man vill inte vara en sponsor till A-lagen"

Helgens dödsmisshandel kommer att få konsekvenser för svensk fotboll och dess sponsorer. 2

De hetaste praktikplatserna

De hetaste praktikplatserna

Sparpaketen och den aktuella debatten om papperstidningens död har inte gjort tidningsdrakarna mindre populära på JMK och JMG.

Påstådd dödsmisshandlare namngavs på Stampen-sajt

Påstådd dödsmisshandlare namngavs på Stampen-sajt

På Svenskafans forum spreds igår namnet på en person som påstås ligga bakom dödsmisshandeln i Helsingborg.

Aftonbladet får tv-tillstånd

Aftonbladet får tv-tillstånd

51 nationella och sex lokala/regionala tillstånd att sända tv via marknätet har beviljats. 8

SSU slår tillbaka: "Löjligt"

SSU slår tillbaka: "Löjligt"

Ungdomsförbundets kampanj mot snabbmatskedjorna har upprört. Nu svarar ordföranden på kritiken. 15

Apple panikstoppade TV4:s "förspel" i Apple TV

Apple panikstoppade TV4:s "förspel" i Apple TV

Alla papper var klara för påskrivning när Apple plötsligt drog i nödbromsen. 6

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se