Foto: Kristofer Johnsson

Foto: Kristofer Johnsson

Mäklarfirma låter rockband gigga i lägenhet

Mäklarfirman Fantastic Frank har gjort sig kända för okonventionella sätt att skapa buzz kring sina objekt. Nu senast låter de bandet Peter Bjorn and John rocka loss i en lägenhet på Hornsgatan i Stockholm.

Foto: Kristofer Johnsson

Foto: Kristofer Johnsson

Verktyg

Mäklarfirman Fantastic Frank kör två spår när de ska sälja sina objekt; dels Frank som ligger i linje med traditionell mäklarservice, och så Fantastic, där firman går utanför ramarna för att få skruv i de sociala medierna.   

Tidigare har de bland annat fyllt upp en lägenhet med några hundra kilo frukt och när de nu ska sälja en lägenhet på Hornsgatan testar de något nytt, att låta rockbandet Peter Bjorn and John hålla en spelning i vardagsrummet. 

– Andra mäklare betalar dyrt för att få 10 000 exponeringar i SvD och DN medan vi har valt att jobba i de sociala medierna, säger Tomas Backman, kreativ chef och partner på Fantastic Frank.

Varför valde ni att göra det här tillsammans med Peter Bjorn and John?

– För att de är grymma och för att vi samtidigt kommer åt deras fanbase. De har 200 000 fans på Facebook och vi räknar med att de ska hjälpa till att skapa uppmärksamhet kring det här när bilderna publiceras.

Bilderna ska publiceras på Hemnet i morgon men redan i dag ligger råfoton från plåtningen uppe på Fantastic Franks sajt, tillsammans med ett 15 sekunder långt ”behind the scenes”-klipp.

– Det är en liten aptitretare, så att användarna får en föraning om vad som väntar i morgon.

Men säljer man en lägenhet lättare genom att stoppa in ett rockband i den?

– Ja. Till viss del är det här marknadsföring för oss själva men samtidigt lockar det många att komma och titta när det är så mycket buzz kring ett objekt. Det är i grunden ett flockbeteende.

Fakta Vi som gjorde det:

Foto: Kristofer Johnsson

Styling: sofie Ganeva

Musik: Peter Bjorn and John

Henrik Widell Av: Henrik Widell
Mejla reportern
08-545 222 04

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

3 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
3
Nu visas kommentar 1-5

PR

Artikellista - PR

Ving prisas för sitt hbtq-arbete

Marknadschefen: "Behöver inte vara rädd att folk ska bojkotta företaget". Ving är "årets hbtq-vänligaste företag" enligt Unionen. Men fortfarande finns det jobb kvar att göra, menar marknadschefen Claes Pellvik.

Artikellista - PR

Marie Serneholt uttnyttjas i falsk Facebook-annons

Facebook: "Vi ser allvarligt på att man missbrukar våra regler". Programledaren Marie Serneholt utnyttjas i reklam för bantningspreparat på Facebook. 1

Artikellista - PR

Blir Ecpats ansikte utåt

"Han kommer förstärka budskapet". Skådespelaren Joel Kinnaman blir ny ambassadör för barnrättsorganisationen Ecpat Sverige.

Westander: "Det är de snälla som behöver pr som verktyg"

DEBATT. Priset "Hetast i Almedalen" – som i år gick till en företrädare för Westanders egen kund – anklagades för att vara "fejk och påhitt". Nu biter Patrik Westander tillbaka. 5

Artikellista - PR

Strandvandraren Tomas Strand fast i Oslo

"Poliser med automatvapen – men norrmännen tjoar och tjimmar". Trots terrorhotet är intresset för "strandvandraren" Tomas Strand på topp i Norge – vilket gjort att han fortfarande är kvar i Oslo. I kväll deltar han i direktsända ”Såmmeråpent” som sänds från Akers Brygge. 2

BLOGG: "Kunskapsnivån bland eleverna bådar inte gott"

Joseph Borenstein och Linnéa Rinäs.

BLOGG. Sistaårseleverna på MKV-programmen vet inte skillnaden mellan PR och reklam. Det skriver Joseph Borenstein och Linnéa Rinäs. 1

Annons
Artikellista - PR

Schlingmann ger kurser för nya chefer

"Nytt koncept vi tagit fram". Per Schlingmann startar ett utbildningsföretag som ska ge kurser i "framtidens kommunkation".

LÖRDAGSINTERVJUN
Artikellista - PR

Edelmans nya vd Sharon Reid är Deportivos karta och kompass

Handplockades från Londonkontoret. Medan Sverige har semester arbetar hon för fullt med Deportivos integration i Edelman. För Dagens Media berättar Sharon Reid om nya jobbet som vd i Stockholm, djuren hemma på gården i Yorkshire – och varför hon håller utkik efter Tomas Brolin.

Artikellista - PR

Heineken lanserar @wherenext

"Unik algoritm". Den sociala medier-baserade kampanjen från Heineken ska avslöja städernas dolda pärlor.

Artikellista - PR

Sverigeturné med omklädningsrum

Premiär på Gothia cup. Orkla Foods lanserar Yummyfrutti med turné till idrottsevenemang – tar med "Sveriges lyxigaste omklädningsrum".

Annons
Annons
Se filmen från dj-battle

Se filmen från dj-battle

SVT och Alliansen segrade – se filmen från Dagens Medias party i Almedalen här. 1

Veronica Palm (S): "Visar överkroppar på ett omotiverat sätt"

Veronica Palm (S): "Visar överkroppar på ett omotiverat sätt"

Socialdemokraternas Veronica Palm kritiserar Calvin Kleins höstkampanj. 13

Så hånas Brasilien i sociala medier

Så hånas Brasilien i sociala medier

Brasiliens storförlust mot Tyskland i går har lett till otaliga skämt på nätet. 3

Bonnier vill starta ny Riksdag & Departement

Bonnier vill starta ny Riksdag & Departement

Efter tidningen Riksdag & Departements nedläggning – nu vill Bonnier ta över. 2

Fotbollförbundets presschef till attack mot Expressen

Fotbollförbundets presschef till attack mot Expressen

Expressens artikel om Erik Hamrén och Svenskarnas parti fick Svenska Fotbollsförbundets presschef att se rött. 25

Läs Dagens Media digitalt

Läs Dagens Media digitalt

Här finns mer information till dig som är prenumerant.

Bilderna från röda mattan

Bilderna från röda mattan

Hela Almedalen minglade loss på Dagens Medias dj-battle. Se vilka som var på festen. 1

Almedalsbloggen

Almedalsbloggen Nu checkar jag ut

Alliansen as-hånas efter logotyphaveriet

Alliansen as-hånas efter logotyphaveriet

Under Moderaternas dag i Almedalen har Alliansens "flagga" blivit en rejäl snackis i de sociala medierna. 5

"Som en kniv i magen"

"Som en kniv i magen"

Darius Magazine anklagas för att romantisera kvinnovåld – och för att vara en porrtidning. 3

Almedalen i bilder

Almedalen i bilder

Här är Dagens Medias fotograf Janne Næss bilder från tisdagen i Almedalen.

Klickmonstret var fejknyhet

Klickmonstret var fejknyhet

Nyheter24 blev veckans raket i Kia-index tack vare en falsk nyhet. 3

Svart humor i TV4-folkets film: "Casten cashar in"

Svart humor i TV4-folkets film: "Casten cashar in"

Falsksång, autotune och ett par kängor mot vd:n Casten Almqvist. Se TV4-medarbetarnas sista produktion här. 3

SBS vd: "Priserna ska upp kraftigt – mycket kraftigt"

SBS vd: "Priserna ska upp kraftigt – mycket kraftigt"

Dagens Media synar SBS Discovery TV:s första bokslut – och frågar vd:n Jonas Sjögrens om varför vinsten har halverats. 4

Kritiken mot Reinfeldt: "Kanske årets sämsta tips"

Kritiken mot Reinfeldt: "Kanske årets sämsta tips"

Filippa Reinfeldts hånade Stockholmstips i Expressen har blivit en delningsraket. 2

TV4:s drönare gör comeback

TV4:s drönare gör comeback

"Hexakoptern" gör comeback – trots Säpos ingripande förra året. 5

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Konkreta vs. abstrakta budskap

Berghs Studentbyrå

Berghs Studentbyrå Dags att knyta ihop säcken

Aller polisanmäler fusket

Aller polisanmäler fusket

Aller Media polisanmäler händelserna kring de uppblåsta upplagorna på Elle, Elle interiör, Café och Residence.

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se