Foto: Kristofer Johnsson

Foto: Kristofer Johnsson

Mäklarfirma låter rockband gigga i lägenhet

Mäklarfirman Fantastic Frank har gjort sig kända för okonventionella sätt att skapa buzz kring sina objekt. Nu senast låter de bandet Peter Bjorn and John rocka loss i en lägenhet på Hornsgatan i Stockholm.

Foto: Kristofer Johnsson

Foto: Kristofer Johnsson

Verktyg

Mäklarfirman Fantastic Frank kör två spår när de ska sälja sina objekt; dels Frank som ligger i linje med traditionell mäklarservice, och så Fantastic, där firman går utanför ramarna för att få skruv i de sociala medierna.   

Tidigare har de bland annat fyllt upp en lägenhet med några hundra kilo frukt och när de nu ska sälja en lägenhet på Hornsgatan testar de något nytt, att låta rockbandet Peter Bjorn and John hålla en spelning i vardagsrummet. 

– Andra mäklare betalar dyrt för att få 10 000 exponeringar i SvD och DN medan vi har valt att jobba i de sociala medierna, säger Tomas Backman, kreativ chef och partner på Fantastic Frank.

Varför valde ni att göra det här tillsammans med Peter Bjorn and John?

– För att de är grymma och för att vi samtidigt kommer åt deras fanbase. De har 200 000 fans på Facebook och vi räknar med att de ska hjälpa till att skapa uppmärksamhet kring det här när bilderna publiceras.

Bilderna ska publiceras på Hemnet i morgon men redan i dag ligger råfoton från plåtningen uppe på Fantastic Franks sajt, tillsammans med ett 15 sekunder långt ”behind the scenes”-klipp.

– Det är en liten aptitretare, så att användarna får en föraning om vad som väntar i morgon.

Men säljer man en lägenhet lättare genom att stoppa in ett rockband i den?

– Ja. Till viss del är det här marknadsföring för oss själva men samtidigt lockar det många att komma och titta när det är så mycket buzz kring ett objekt. Det är i grunden ett flockbeteende.

Fakta Vi som gjorde det:

Foto: Kristofer Johnsson

Styling: sofie Ganeva

Musik: Peter Bjorn and John

Henrik Widell Av: Henrik Widell
Mejla reportern
08-545 222 04

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

3 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
3
Nu visas kommentar 1-5
PR
Artikellista - PR

Årets julklapp sågas på Twitter

"Bara ett tiotal är positiva". Merparten av inläggen kring Årets julklapp var kritiska, visar en färsk medieanalys.

FÖR DAGENS MEDIAS PRENUMERANTER
Artikellista - PR

Läs Dagens Medias tidning – här är nummer 20, 2014

Duon som vill reformera hela branschen. Kolla innehållet i senaste utgåvan av Dagens Media, som även rymmer bilagan Branschanalys om resebolagens utmaningar.

Artikellista - PR

Här är årets julklapp

”Hälsotrenden fortsatt stark”. Nej, det blev varken kaffekapselmaskinen, streamingtjänsten eller köttkvarnen. Här är Årets julklapp. 4

Artikellista - PR

Preem ratar korven – gör en "Dill"

"Så ickereklammässigt som möjligt". Bensinkedjan Preem vill slå hål på fördomar om maten på macken med kampanjen #meränbarakorv.

Artikellista - PR

Zellout bildar team med Charlotte Kalla

Populär idrottare. Stöttar skidstjärnan med personliga varumärket.

Artikellista - PR

Hon blir Filippa K:s nya marknadsdirektör

"Har en gedigen kompetens". Ellen Dixdotter tar över klädföretagets marknadsavdelning från och med årskiftet.

Annons
PR-FESTEN I BLÅ HALLEN I NATT
Artikellista - PR

6 heta snackisar från Spinn – DDB:s irritation i natt

SPINN 2014. DDB:s midnattsvrede, pr-konsulternas desperata matjakt – och pr-kuppen som splittrar branschen. Läs om alla snackisarna från nattens Spinnfest. 5

Artikellista - PR

Fredrik Wass influerar mest

SPINN 2014. Intellectas Fredrik Wass är Årets pr influencer enligt Cision.

Artikellista - PR

Här är alla vinnare i Spinn

Hela listan – de vann Spinngulden. Burson-Marsteller, Prime och DDB Stockholm är kvällens stora vinnare. 2

Artikellista - PR

Dill-kuppen årets pr-kampanj

SPINN 2014. Ingo och Cohn & Wolfe tar hem Spinn-galans finaste pris.

Annons
Annons
Kolla in nya numret av Dagens Medias tidning...

Kolla in nya numret av Dagens Medias tidning...

Här är innehållet i nr 20, 2014.

... och av Branschanalys

... och av Branschanalys

Djupdykning i resebranschen.

Nyhetsbolaget skär ned

Nyhetsbolaget skär ned

Dagens Media kan i dag avslöja detaljerna i Nyhetsbolagets nya bemanningsplan. Totalt försvinner 17,5 tjänster. 2

Dagens Media slår rekord

Dagens Media slår rekord

Nytt all time high förra veckan. 4

Tidigare moderatchef blir kampsportslobbyist

Tidigare moderatchef blir kampsportslobbyist

Inför stormötet i Tele2 Arena – Prime blir ny pr-byrå för kampsportorganisationen UFC. 17

Så prenumererar du på DM

Så prenumererar du på DM

Ta del av aktuella erbjudanden här.

Rasande på Lajkat: ”De hänger ut barnens tankar”

Rasande på Lajkat: ”De hänger ut barnens tankar”

Lajkat.se anklagas för att ha stulit Kamratpostens läsarbrev. 15

Journalistvinnaren: "Han är näringslivets största skurk"

Journalistvinnaren: "Han är näringslivets största skurk"

Årets journalist, ekonomireportern Birgitta Forsberg, berättar om granskningarna av Saab, miljardärintervjuerna och om näringslivets största badboy. 1

Blogoccoli

Blogoccoli Ett fett PR tips

Pr-bloggen

Pr-bloggen Dagen efter SPINN

Läs Dagens Media digitalt

Läs Dagens Media digitalt

Här finns mer information till dig som är prenumerant.

Framtidsrapporten riktar hård kritik mot ledningen

Framtidsrapporten riktar hård kritik mot ledningen

För lång tid mellan idé till publicerad nyhet konstaterar kvällstidningsjätten i sin framtidsrapport. 7

Kristdemokraten: ”Inför en Claes de Faire-skatt”

Kristdemokraten: ”Inför en Claes de Faire-skatt”

Efter chefredaktörens krönika – nu kräver KD-politikern en frivillig rikemansskatt. 12

Sanningen om trillingnöten

Sanningen om trillingnöten

Dagens Media gav sig på jakt efter sanningen om trillingnötens död – och fann förklaringen i chokladfabriken. 6

Amerikanskt filmbolag kräver ut namn på fildelare

Amerikanskt filmbolag kräver ut namn på fildelare

Check Entertainment går till domstol för att få ut namn på misstänkta fildelare från Bredbandsbolaget, Com Hem och Telia, kan Dagens Media avslöja. 9

TV4 riktar in sig på äldre

TV4 riktar in sig på äldre

TV4 riktar in sig till något äldre tittare – och höjer reklampriserna. 13

Priset för Svenskafans – minst 4 miljoner kr

Priset för Svenskafans – minst 4 miljoner kr

Traveas köper 100 procent av aktierna i Stampen Sports Media, där SvenskaFans.com ingår. 6

”Ikväll fick jag sparken"

”Ikväll fick jag sparken"

Aftonbladet säger upp Elisabet Höglund som kolumnist. 11

Annonspudlar – lanserar kampanj utan kvinnor

Annonspudlar – lanserar kampanj utan kvinnor

Resesajten slår mynt av sexismkritiken i nya kampanjen. 7

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se