Foto: Kristofer Johnsson

Foto: Kristofer Johnsson

Mäklarfirma låter rockband gigga i lägenhet

Mäklarfirman Fantastic Frank har gjort sig kända för okonventionella sätt att skapa buzz kring sina objekt. Nu senast låter de bandet Peter Bjorn and John rocka loss i en lägenhet på Hornsgatan i Stockholm.

Foto: Kristofer Johnsson

Foto: Kristofer Johnsson

Verktyg

Mäklarfirman Fantastic Frank kör två spår när de ska sälja sina objekt; dels Frank som ligger i linje med traditionell mäklarservice, och så Fantastic, där firman går utanför ramarna för att få skruv i de sociala medierna.   

Tidigare har de bland annat fyllt upp en lägenhet med några hundra kilo frukt och när de nu ska sälja en lägenhet på Hornsgatan testar de något nytt, att låta rockbandet Peter Bjorn and John hålla en spelning i vardagsrummet. 

– Andra mäklare betalar dyrt för att få 10 000 exponeringar i SvD och DN medan vi har valt att jobba i de sociala medierna, säger Tomas Backman, kreativ chef och partner på Fantastic Frank.

Varför valde ni att göra det här tillsammans med Peter Bjorn and John?

– För att de är grymma och för att vi samtidigt kommer åt deras fanbase. De har 200 000 fans på Facebook och vi räknar med att de ska hjälpa till att skapa uppmärksamhet kring det här när bilderna publiceras.

Bilderna ska publiceras på Hemnet i morgon men redan i dag ligger råfoton från plåtningen uppe på Fantastic Franks sajt, tillsammans med ett 15 sekunder långt ”behind the scenes”-klipp.

– Det är en liten aptitretare, så att användarna får en föraning om vad som väntar i morgon.

Men säljer man en lägenhet lättare genom att stoppa in ett rockband i den?

– Ja. Till viss del är det här marknadsföring för oss själva men samtidigt lockar det många att komma och titta när det är så mycket buzz kring ett objekt. Det är i grunden ett flockbeteende.

Fakta Vi som gjorde det:

Foto: Kristofer Johnsson

Styling: sofie Ganeva

Musik: Peter Bjorn and John

Henrik Widell Av: Henrik Widell
Mejla reportern
08-545 222 04

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

3 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
3
Nu visas kommentar 1-5

PR

Artikellista - PR

United Minds: "Vi kom närmast valresultatet"

"Har varit uppe hela natten och räknat". Inizio och United Minds var de opinionsinstitut som kom närmast valresultatet. 1

VAL 2014
Artikellista - PR

1 av 4 vet inte vem han är

"Förvånande, minst sagt". Trots timmar av tv-debatter och veckor av valkampanj svarar var fjärde väljare att de inte vet vem Vänsterpartiets partiledare Jonas Sjöstedt är. 12

SÅ TYCKER PARTIERN OM: DIGITALMOMSEN
Artikellista - PR

Centerpartiet om digitalmomsen: "Ett svårt problem för hela Europa"

Samtliga partier kritiserar skillnadena mellan papper- och digitalmoms. Så här tycker de åtta riksdagspartierna om branschens viktigaste frågor.

City Gross vinner över Citigroup

Tyckte varumärkena kunde förväxlas. Amerikanska banken Citigroup förlorar varumärkesstrid mot svenska matkedjan City Gross.

SÅ TYCKER PARTIERN OM: LAG MOT DOLD LOBBYING
Artikellista - PR

MP: "Dold lobbying kan få negativa konsekvenser"

Bara V och MP som vill reglera. Så här tycker de åtta riksdagspartierna om branschens viktigaste frågor.

SÅ TYCKER PARTIERN OM: REKLAMSKATTEN
Artikellista - PR

"Att ta bort reklamskatten skulle kunna motverka tidningsdöden"

Alla vill ta bort reklamskatten – men ingen har budgeterat för reformen. Så här tycker de åtta riksdagspartierna om branschens viktigaste frågor. 9

Annons
VALET 2014
Artikellista - PR

Männen dominerar valdebatten i sociala medier

"Riskerar att klassiskt manliga frågor får större utrymme". 65 procent av de som diskuterar valet i sociala medier män. SD och Centerpartiet har flest omnämningar under augusti. 12

Artikellista - PR

Thomas Idergard: "Jag ska tjäna Gud"

Lämnade lobbybranschen för Jesuitordern. Han lämnade Prime- och Timbro – och hittade gud. Nu har Thomas Idergard lovat att leva ett liv i fattigdom, kyskhet och lydnad. 14

Artikellista - PR

Apples stream kraschade – då lipade branschen

Emanuel Karlsten: "Jag blir TOKIG!". Apples teknikhaveri igår gjorde branschen rasande, upprörd och besviken. 12

Artikellista - PR

Lottie Knutson slutar på Fritidsresor

Skriver bok om krishantering. Fritidsresors kommunikationsdirektör lämnar företaget. 7

Annons
Annons
Expressen sörjer SD:s rekordval – med vart etta

Expressen sörjer SD:s rekordval – med vart etta

Igår blev Sverigedemokraterna landets tredje största parti. Nu sörjer Expressen, med en nattsvart etta. 43

"Den bästa kulturministern Sverige aldrig har haft"

"Den bästa kulturministern Sverige aldrig har haft"

Han pekas ut som en möjlig kulturminister i en rödgrön regering. Själv ser Lars Ohly uppdraget som ett "drömjobb", men tror att alltför många omständigheter måste klaffa för att han ska efterträda Lena Adelsohn Liljeroth.

Aftonbladet bäddar in Åkesson – i casinoreklam

Aftonbladet bäddar in Åkesson – i casinoreklam

Samtidigt som Ekot avslöjar Jimmie Åkessons extrema spelande på nätcasinon har SD-ledaren hamnat i en annonskrock.

"Fara för hela valsystemet"

"Fara för hela valsystemet"

Tillsammans med Yougov planerar Metro att "avslöja" valresultatet – timmar innan vallokalerna stänger. 8

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Äntligen över! Eller?

Blogoccoli

Blogoccoli Annorlunda är bra

Katastrof för Norwegian

Katastrof för Norwegian

Sex år av varumärkesarbete är utraderat – och Norwegian fortsätter att falla.

Kent Ekeroths hälsning: "Sov riktigt gott nu"

Kent Ekeroths hälsning: "Sov riktigt gott nu"

Riksdagsledamoten Kent Ekeroth (SD) riktar sig till Nyheter24:s medarbetare i en Youtube-video. 21

"Har tillgång till databasen"

"Har tillgång till databasen"

Researchgruppen påstår sig ha tillgång till Flashbacks-användarnas kontouppgifter. 20

Kyssfilm lanserar nya colan

Kyssfilm lanserar nya colan

Coca-Cola går ut i sin största lanserings-
kampanj på sju år.

Knutson lämnar Fritidsresor

Knutson lämnar Fritidsresor

Marknadschefen slutar efter 15 år. 7

SD och Alliansen toppar anmälningsligan hos RO

SD och Alliansen toppar anmälningsligan hos RO

Här är kampanjerna som gjort svenskarna förbannade. 13

DI får Annie Lööf att se rött

DI får Annie Lööf att se rött

Näringsminister Annie Lööf rasar mot Dagens Industri. 11

Årets byrå fuskanklagas

Årets byrå fuskanklagas

Regi ser över reglerna i Årets byrå, kan Dagens Media berätta. 15

PewDiePies miljonregn – tio miljoner rakt ned i fickan

PewDiePies miljonregn – tio miljoner rakt ned i fickan

Nu står det klart hur mycket Felix Kjellberg tjänar på sin succékanal. 15

Hjälper content-utgivare

Hjälper content-utgivare

Medieveteranerna Olof Brundin och Sakari Pitkänen startar en kurs.

Klout kommer till Sverige

Klout kommer till Sverige

Sociala medier-företaget Klout etableras i Sverige – som första marknad efter USA.

"Herlitz berättade bredvid en toalett i Almedalen"

"Herlitz berättade bredvid en toalett i Almedalen"

För första gången ger Expressens tidigare vd Bengt Ottosson sin version av turbulensen på kvällstidningen.

Lindqvist tillbaka hos MEC

Lindqvist tillbaka hos MEC

MEC möblerar om på sin digitala avdelning. 2

Samma innehåll i Stampens tidningar

Samma innehåll i Stampens tidningar

En nyckel i Stampen Local Medias sparpaket blir att producera gemensamt innehåll i bolagets sex dagstidningar i Västsverige, kan Dagens Media avslöja. 4

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se