Foto: Kristofer Johnsson

Foto: Kristofer Johnsson

Mäklarfirma låter rockband gigga i lägenhet

Mäklarfirman Fantastic Frank har gjort sig kända för okonventionella sätt att skapa buzz kring sina objekt. Nu senast låter de bandet Peter Bjorn and John rocka loss i en lägenhet på Hornsgatan i Stockholm.

Foto: Kristofer Johnsson

Foto: Kristofer Johnsson

Verktyg

Mäklarfirman Fantastic Frank kör två spår när de ska sälja sina objekt; dels Frank som ligger i linje med traditionell mäklarservice, och så Fantastic, där firman går utanför ramarna för att få skruv i de sociala medierna.   

Tidigare har de bland annat fyllt upp en lägenhet med några hundra kilo frukt och när de nu ska sälja en lägenhet på Hornsgatan testar de något nytt, att låta rockbandet Peter Bjorn and John hålla en spelning i vardagsrummet. 

– Andra mäklare betalar dyrt för att få 10 000 exponeringar i SvD och DN medan vi har valt att jobba i de sociala medierna, säger Tomas Backman, kreativ chef och partner på Fantastic Frank.

Varför valde ni att göra det här tillsammans med Peter Bjorn and John?

– För att de är grymma och för att vi samtidigt kommer åt deras fanbase. De har 200 000 fans på Facebook och vi räknar med att de ska hjälpa till att skapa uppmärksamhet kring det här när bilderna publiceras.

Bilderna ska publiceras på Hemnet i morgon men redan i dag ligger råfoton från plåtningen uppe på Fantastic Franks sajt, tillsammans med ett 15 sekunder långt ”behind the scenes”-klipp.

– Det är en liten aptitretare, så att användarna får en föraning om vad som väntar i morgon.

Men säljer man en lägenhet lättare genom att stoppa in ett rockband i den?

– Ja. Till viss del är det här marknadsföring för oss själva men samtidigt lockar det många att komma och titta när det är så mycket buzz kring ett objekt. Det är i grunden ett flockbeteende.

Fakta Vi som gjorde det:

Foto: Kristofer Johnsson

Styling: sofie Ganeva

Musik: Peter Bjorn and John

Henrik Widell Av: Henrik Widell
Mejla reportern
08-545 222 04

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

3 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
3
Nu visas kommentar 1-5

PR

Artikellista - PR

Löfbergs flyttar till Stureplan

"Ska bli ett kaffemecka." Löfbergs startar ett kafferosteri och flaggskeppsbutik på Kungsgatan i Stockholm. 5

Mynewsdesk över 100 miljoner kronor

Kraftig resultatförsämring. Pr- och nyhetstjänsten Mynewsdesk ökar omsättningen till över 100 miljoner kronor.

Artikellista - PR

Alexander 'The Mauler' Gustafsson lanserar kanal i Mikz

"En starkare marknadsplats". MMA-stjärnan Alexander Gustafsson gör som kompisen Zlatan Ibrahimovic och lanserar egen kanal i mobilappen Mikz.

Artikellista - PR

"Margot Wallström är en god kommunikatör"

Presenterade miljömålsmiljard. Margot Wallström kan bli en röstmagnet för Socialdemokraterna. Det säger Patrik Westander, vd på pr-byrån Westander. 11

VALET 2014
Artikellista - PR

Staffan Erfors: "Jag gillar journalister men jag gillar politiker mer"

Hallå där... Staffan Erfors, tidigare chefredaktör på Kvällsposten och pr-konsult för byrån Agency, som nu ska hjälpa Moderaterna att vinna valet.

Artikellista - PR

Sommartorka ger öppet mål för pr-konsulterna

BLOGG. Nyhetstorkan under sommaren är ett guldläge för pr-konsulter. Det skriver Dagens Medias bloggare Linnéa Rinäs.

Annons
LÖRDAGSINTERVJUN
Artikellista - PR

Per Schlingmann: "Lättare att skilja viktigt från oviktigt"

Släpper ny bok i september. På Sudret på södra Gotland låter Per Schlingmann pulsen gå ner, med mete och matlagning. För Dagens Media berättar han om sitt senaste projekt – och förklarar vilken fråga som kommer avgöra valet.

Artikellista - PR

Ving prisas för sitt hbtq-arbete

Marknadschefen: "Behöver inte vara rädd att folk ska bojkotta företaget". Ving är "årets hbtq-vänligaste företag" enligt Unionen. Men fortfarande finns det jobb kvar att göra, menar marknadschefen Claes Pellvik. 1

Artikellista - PR

Marie Serneholt uttnyttjas i falsk Facebook-annons

Facebook: "Vi ser allvarligt på att man missbrukar våra regler". Programledaren Marie Serneholt utnyttjas i reklam för bantningspreparat på Facebook. 1

Artikellista - PR

Blir Ecpats ansikte utåt

"Han kommer förstärka budskapet". Skådespelaren Joel Kinnaman blir ny ambassadör för barnrättsorganisationen Ecpat Sverige.

Annons
Annons
Facebook slängde ut Metro

Facebook slängde ut Metro

När Metro granskade en annonsbluff blev tidningen – och dess administratörer – utslängda från Facebook. 13

Här grishånar black metal-bandet Edward Blom

Här grishånar black metal-bandet Edward Blom

En recension av Marduks spelning fick medieprofilen Edward Blom att se rött – nu slår black metal-bandet tillbaka. 7

Bernt Hermele: "Jag har kallats för Quislingäckel"

Bernt Hermele: "Jag har kallats för Quislingäckel"

När författaren och journalisten Bernt Hermele skrev en krönika om Israel dröjde det inte länge innan hoten och påhoppen började strömma in.

Ny stavningsfadäs: 'Aj aj aj'

Ny stavningsfadäs: 'Aj aj aj'

Folkpartiet har återigen lyckats stava fel i en av sina kampanjer. 6

13 miljoner back för PS

13 miljoner back för PS

Omorganiseringen inom PS Communication sänkte resultatet. 1

Läs Dagens Media digitalt

Läs Dagens Media digitalt

Här finns mer information till dig som är prenumerant.

Här är Brynäs IF:s nya reklamfria matchtröja

Här är Brynäs IF:s nya reklamfria matchtröja

Som första svenska elithockeylag kör Brynäs reklamfritt – i dag offentliggörs den nya matchtröjan. 8

Theo Blanco berättar om striden på Riksmedia

Theo Blanco berättar om striden på Riksmedia

Samtidigt som hans mamma låg döende i cancer tvingades Theo Blanco utkämpa en maktkamp på Riksmedia – som ledde till att han fick sparken. 2

Strömavhopp från SJ:s kommunikationsavdelning

Strömavhopp från SJ:s kommunikationsavdelning

SJ:s nyttillträdde kommunikationsdirektör får kritik för sin ledarstil. 14

Karate-Jan gav trafiken en rejäl uppercut: 'Stenhård'

Karate-Jan gav trafiken en rejäl uppercut: 'Stenhård'

69-årige Jan Eriksson tog lagen i egna händer och lyfte allehanda.ses trafik med 294 procent. 1

Nu skrotar Aller Se & Hör

Nu skrotar Aller Se & Hör

Efter 20 år gör Hänt i Veckan comeback. Här är Aller Medias nya satsning på kändisjournalistik. 15

DN stäms: "Djupt beklagligt, men inte oväntat"

DN stäms: "Djupt beklagligt, men inte oväntat"

Journalistförbundet drar Dagens Nyheter inför Arbetsdomstolen, kan Dagens Media avslöja. 3

Här är låten som ska rädda M

Här är låten som ska rädda M

Alliansen kämpar i motvind. Nu lanserar Moderaterna sin nya vallåt "Vi och framtiden". 6

Bil Sweden bakom S-förslag

Bil Sweden bakom S-förslag

När Stefan Löfven presenterade förslaget om CSN-lån för körkort lyfte han formuleringar direkt från en av lobbyorganisationen Bil Swedens rapporter. 9

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Konkreta vs. abstrakta budskap

Carat är under miljarden

Carat är under miljarden

Mediebyrån Carat har nästan halverat omsättningen – på två år.

Aftonbladet tog bort serie om judar efter kritik

Aftonbladet tog bort serie om judar efter kritik

Aftonbladet anklagas för antisemitism efter en seriestripp på humorsajten Helt Normalt. 9

Berghs Studentbyrå

Berghs Studentbyrå Dags att knyta ihop säcken

Vägen till Cannes

Vägen till Cannes Hej från Singapore!

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se