De vinner Spinn

De vinner Spinn

Ikväll korades vinnarna i pr-branschens egen tävling Spinn. Återigen var det Prime som fick flest priser.

Taggar

Verktyg

125 bidrag skickades in till tävlingen – 41 av dem nominerades.

Totalt delades 17 priser ut, inklusive Årets rookie och Cisions Årets pr-konsult.

Prime vann fem priser, och fick därmed bäst utdelning av alla byråer. Byrån tog hem ett guld för Fortum, ett guld och ett silver för Lagerhaus, ett silver för Marabou, samt ett guld för Telia.

Den prestigefulla kategorin Årets konsumentkampanj vanns av Jung och Microsoft. I Årets integrerade kampanj drog Youme Agency det längsta strået.

Årets rookie gick till Miriam Nordfors på Springtime. Priset delas ut till en konsult som arbetat högst tre år i pr-branschen och som har "spelat en betydande roll i idé- och strategiarbete eller i genomförandet av en viss kampanj".

Cisions nyinstiftade pris Årets pr-konsult, som delas ut till den konsult med störst digitalt inflytande, gick till Paul Ronge.

Övriga nominerade var Brit Stakston, Niclas Strandh, Hans Kullin och Jerry Silfwer.

Här är alla vinnare:

Årets business-to-business-kampanj

Guld: GolinHarris med EPI 2011 för Intrum Justitia

Årets konsumentkampanj

Guld: Jung Relations med Gears of War 3 feat. Hans Villius för Microsoft         

Silver: A World Beneath med American Made för Nike Sweden

Silver: MSL och Saatchi & Saatchi med Ariel Fashion Shoot för Ariel

Årets samhällsinformationskampanj

Guld: Deportivo med Fyllefilter för IQ

Silver: Springtime med Världens tuffaste jobb för Kooperationen utan Gränser

Årets experiential marketing

Guld: Prime/Garbergs/Bodén&Co med Konst på elskåp för Fortum

Silver: Grayling med Surf Academy för Telenor

Årets word-of-mouth-kampanj

Guld: Prime med Blog-up stores för Lagerhaus 

Årets integrerade kampanj

Guld: YouMe Agency, Diplomat Communication, Forsman & Bodenfors med Preem Evolution Diesel för Preem

Silver: Grayling och Åkestam Holst med Gofikamannen för Göteborgs Kex      

Silver: Prime med Chokladkoden för Kraft Foods Sweden Marabou

Årets kampanj i sociala medier

Guld: Cohn & Wolfe med Matchreferat på 140 tecken för Unibet

Silver: Prime med Blog-up stores för Lagerhaus

Årets massmediekampanj

Guld: Prime med Dagen då inget hände för Telia

Årets Rookie

Miriam Nordfors, Springtime

Cision korar årets PR-konsult med störst digitalt inflytande

Paul Ronge; @paulronge

Madeleine Östlund Av: Madeleine Östlund
Mejla reportern

08-545 222 03

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

PR

Artikellista - PR

Nya satsningen av Alliansfritt Sverige

"Progressivt". Med ny regeringen blir Alliansfritt Sverige nu Skiftet. Anna Westberg ligger bakom nysatsningen. 4

Artikellista - PR

Första kunden till Ydrenäs

"Ett komplicerat politiskt läge". Rickard Ydrenäs nya pr-byrå anlitas av Svenska Fondhandlareföreningen.

Artikellista - PR

Lobbyisten Sten Tolgfors skrev på DN Debatt – kallades ”debattör”

”Ibland blir det fel”. Debatt-chefen Nils Öhman självkritisk efter lobbyist-missen. 3

Artikellista - PR

S-toppen om lobbyanklagelserna: "Inget uttalande för Svenskt Flyg"

"Inget uttalande för Svenskt Flyg". Niklas Nordström (S) om uttalandena om Bromma flygplats. 7

Westander ökar byråintäkten

Företag stod för största inkomstdelen. Pr-byrån Westander ökade byråintäkten med 24 procent under årets första nio månader.

Artikellista - PR

Pia Grahn tar över krisdrabbat Grayling

"Detta skepp har ju i stort sett redan sjunkit". Grayling tillsätter nordisk vd. Pia Grahn Brikell tar över en pr-byrå i rejäl uppförsbacke. 7

Annons
Artikellista - PR

Telge Energi fälls av Marknadsdomstolen

Ber om ursäkt. Telge Energi sa att konkurrenterna hade smutsig el – fälls av Marknadsdomstolen.

Artikellista - PR

Premiär – Dagens Media Branschanalys

Volvos verkliga ödesval. Här är första utgåvan av Dagens Medias nya tidning Branschanalys.

FÖR VÅRA PRENUMERANTER
Artikellista - PR

Läs Dagens Medias tidning – här är nummer 17, 2014

Kokainhärvan som skakar branschen. Kolla innehållet i nya numret.

Artikellista - PR

PR-bloggen hyllar kampanj mot barngifte

BLOGG. BLOGG. Dagens Medias pr-bloggare Linnéa Rinäs om Plan Norges omtalade kampanj som började som en pr-bluff.

Annons
Annons
Så hånas Åkessons sjukdom – SD:s presschef upprörd

Så hånas Åkessons sjukdom – SD:s presschef upprörd

I dag berättade Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson att han är utbränd.

Tidningens döda älgar får Viaplay-kreatören att se rött

Tidningens döda älgar får Viaplay-kreatören att se rött

Smålandsposten uppmanar läsarna att skicka in "älgisar" från årets älgjakt. Men tilltaget upprör, särskilt om man är vegeterian. 9

Lämnar tillbaka tv-tillståndet

Lämnar tillbaka tv-tillståndet

Aftonbladet väljer att lämna tillbaka tillståndet för sändningar i det digitala marknätet. 11

Premiär – Dagens Media Branschanalys

Premiär – Dagens Media Branschanalys

Här är första utgåvan av Dagens Medias nya tidning Branschanalys.

"Har jobbat dygnet runt"

"Har jobbat dygnet runt"

Efter sammanlagt 15 år, varav två och ett halvt som vd, lämnar nu Joachim Nordlind MTG TV.

Kritiserade Zlatan-filmen – arga män vill att hon ska dö

Kritiserade Zlatan-filmen – arga män vill att hon ska dö

Nyheter24-reportern Irena Pozars krönika om Zlatan-dokumentären väcker starka känslor.

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Onödig kreativitet

Aller inspireras av Buzzfeed

Aller inspireras av Buzzfeed

Högt och lågt blandas när Aller Media lanserar sin nya underhållningssajt Hänt.se. 1

Kenza drar in 5,6 miljoner

Kenza drar in 5,6 miljoner

Så mycket tjänar Kenza Zouiten på sin blogg och reklaminläggen på Instagram. 1

Grahn till krisande Grayling

Grahn till krisande Grayling

Grayling tillsätter nordisk vd. Pia Grahn Brikell tar över en pr-byrå i rejäl uppförsbacke. 7

Nu ska Forma bantas

Nu ska Forma bantas

Efter Egmonts köp av Forma - nu vill ledningen kapa 24 tjänster.

Arla i bråk med Unilever – vill stoppa Flora med smör

Arla i bråk med Unilever – vill stoppa Flora med smör

Kräver stopp för marknadsföringen av "Flora med smör". 5

Gammal penis i brevlåda gav Gefle Dagblad oväntat lyft

Gammal penis i brevlåda gav Gefle Dagblad oväntat lyft

Plötsligt har en artikel från 2005 dykt upp på Gefle Dagblads mest lästa-lista. Nyhetschefen Magnus Lundquist är både förvånad och inte. 4

Morian sågar Suhonen

Morian sågar Suhonen

De privata vårdbolagen och Prime inblandade i Juholt-drevet, enligt Daniel Suhonen. 6

Bonnierchefernas nya sajt

Bonnierchefernas nya sajt

Drivs av Peder Bonnier, Robert Brännström och Fredrik Strömberg.

"Kan aldrig vara helt säker på vad som kommer lyckas"

"Kan aldrig vara helt säker på vad som kommer lyckas"

Clara Scherman ger sin syn på tv-branschens största utmaningar och berättar om sina bästa och sämsta inköp. 1

Kvinnojourerna starkt kritiska efter övergreppet

Kvinnojourerna starkt kritiska efter övergreppet

Produktionen agerade inte tillräckligt snabbt enligt Sveriges kvinno- och tjejjourers riksförbund. 5

Paradise Hotel sopar mattan med Big Brother

Paradise Hotel sopar mattan med Big Brother

MTG TV:s dokusåpa "Paradise Hotel" fortsätter att toppa MMS webb-tv-mätning. 9

Analsex-experimentet – en känga till Gunilla Herlitz

Analsex-experimentet – en känga till Gunilla Herlitz

Aftonbladets kulturchef Åsa Linderborg anser att klick- och delningshysterin är primitiv. 16

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se