De vinner Spinn

De vinner Spinn

Ikväll korades vinnarna i pr-branschens egen tävling Spinn. Återigen var det Prime som fick flest priser.

Taggar

Verktyg

125 bidrag skickades in till tävlingen – 41 av dem nominerades.

Totalt delades 17 priser ut, inklusive Årets rookie och Cisions Årets pr-konsult.

Prime vann fem priser, och fick därmed bäst utdelning av alla byråer. Byrån tog hem ett guld för Fortum, ett guld och ett silver för Lagerhaus, ett silver för Marabou, samt ett guld för Telia.

Den prestigefulla kategorin Årets konsumentkampanj vanns av Jung och Microsoft. I Årets integrerade kampanj drog Youme Agency det längsta strået.

Årets rookie gick till Miriam Nordfors på Springtime. Priset delas ut till en konsult som arbetat högst tre år i pr-branschen och som har "spelat en betydande roll i idé- och strategiarbete eller i genomförandet av en viss kampanj".

Cisions nyinstiftade pris Årets pr-konsult, som delas ut till den konsult med störst digitalt inflytande, gick till Paul Ronge.

Övriga nominerade var Brit Stakston, Niclas Strandh, Hans Kullin och Jerry Silfwer.

Här är alla vinnare:

Årets business-to-business-kampanj

Guld: GolinHarris med EPI 2011 för Intrum Justitia

Årets konsumentkampanj

Guld: Jung Relations med Gears of War 3 feat. Hans Villius för Microsoft         

Silver: A World Beneath med American Made för Nike Sweden

Silver: MSL och Saatchi & Saatchi med Ariel Fashion Shoot för Ariel

Årets samhällsinformationskampanj

Guld: Deportivo med Fyllefilter för IQ

Silver: Springtime med Världens tuffaste jobb för Kooperationen utan Gränser

Årets experiential marketing

Guld: Prime/Garbergs/Bodén&Co med Konst på elskåp för Fortum

Silver: Grayling med Surf Academy för Telenor

Årets word-of-mouth-kampanj

Guld: Prime med Blog-up stores för Lagerhaus 

Årets integrerade kampanj

Guld: YouMe Agency, Diplomat Communication, Forsman & Bodenfors med Preem Evolution Diesel för Preem

Silver: Grayling och Åkestam Holst med Gofikamannen för Göteborgs Kex      

Silver: Prime med Chokladkoden för Kraft Foods Sweden Marabou

Årets kampanj i sociala medier

Guld: Cohn & Wolfe med Matchreferat på 140 tecken för Unibet

Silver: Prime med Blog-up stores för Lagerhaus

Årets massmediekampanj

Guld: Prime med Dagen då inget hände för Telia

Årets Rookie

Miriam Nordfors, Springtime

Cision korar årets PR-konsult med störst digitalt inflytande

Paul Ronge; @paulronge

Madeleine Östlund Av: Madeleine Östlund
Mejla reportern

08-545 222 03

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

PR

Artikellista - PR

Prime norpar statssekreterare från UD

"Hennes rädda världen-intresse stärker vårt erbjudande". Hanna Hellquist blir senior rådgivare på Prime.

Artikellista - PR

Carl Melin till Systembolaget

Analys och samhällstrender. Det statliga bolaget rekytrerar Carl Melin från United Minds och Anna Cederschiöld Stuart från Näringsdepartementet.

FÖR DAGENS MEDIAS PRENUMERANTER
Artikellista - PR

Utspelen och reklamen som avgjorde valet

”Socialdemokraternas valfilm om skolan var kanske den bästa”. Partierna brände hundratals miljoner kronor på omfattande reklamkampanjer inför valet. Men vad var det som egentligen avgjorde? Reinfeldts tal om att svenskarna måste öppna sina hjärtan fick oväntad effekt, enligt experternas analys.

Artikellista - PR

Maria Arnholm blir partisekreterare för FP

"Modernitet och erfarenhet". Maria Arnholm, tidigare vd på pr-byrån Springtime och nu senast jämställdhetsminister, blir ny partisekreterare för Folkpartiet. 2

Artikellista - PR

Läs Dagens Medias tidning – här är nummer 15, 2014

McDonalds: "Kanalhusen agerar bank". Kolla innehållet i nya numret.

Artikellista - PR

De är Sveriges nya pr-kungar

"Vi kan göra saker andra inte kan". JKL:s intäktstapp leder till ett maktskifte i Pr-Sverige. Det visar Dagens Medias stora kartläggning av pr-byråernas ekonomi.

Annons
Artikellista - PR

Prime vänder – ökar resultatet

"Gått från fokus på volym och tillväxt till marginal". Nysålda Prime har vänt trenden med fallande resultat, kan Dagens Media berätta.

Artikellista - PR

United Minds: "Vi kom närmast valresultatet"

"Har varit uppe hela natten och räknat". Inizio och United Minds var de opinionsinstitut som kom närmast valresultatet. 1

VAL 2014
Artikellista - PR

1 av 4 vet inte vem han är

"Förvånande, minst sagt". Trots timmar av tv-debatter och veckor av valkampanj svarar var fjärde väljare att de inte vet vem Vänsterpartiets partiledare Jonas Sjöstedt är. 12

SÅ TYCKER PARTIERN OM: DIGITALMOMSEN
Artikellista - PR

Centerpartiet om digitalmomsen: "Ett svårt problem för hela Europa"

Samtliga partier kritiserar skillnadena mellan papper- och digitalmoms. Så här tycker de åtta riksdagspartierna om branschens viktigaste frågor.

Annons
Annons
Expressen sörjer SD:s rekordval – med svart etta

Expressen sörjer SD:s rekordval – med svart etta

Igår blev Sverigedemokraterna landets tredje största parti. Nu sörjer Expressen, med en nattsvart etta. 44

"Den bästa kulturministern Sverige aldrig har haft"

"Den bästa kulturministern Sverige aldrig har haft"

Han pekas ut som en möjlig kulturminister i en rödgrön regering. Själv ser Lars Ohly uppdraget som ett "drömjobb", men tror att alltför många omständigheter måste klaffa för att han ska efterträda Lena Adelsohn Liljeroth.

Aftonbladet bäddar in Åkesson – i casinoreklam

Aftonbladet bäddar in Åkesson – i casinoreklam

Samtidigt som Ekot avslöjar Jimmie Åkessons extrema spelande på nätcasinon har SD-ledaren hamnat i en annonskrock.

"Fara för hela valsystemet"

"Fara för hela valsystemet"

Tillsammans med Yougov planerar Metro att "avslöja" valresultatet – timmar innan vallokalerna stänger. 8

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Ansikten i reklam

Vägen till Cannes

Vägen till Cannes När idéerna vägrar komma

Katastrof för Norwegian

Katastrof för Norwegian

Sex år av varumärkesarbete är utraderat – och Norwegian fortsätter att falla.

Kent Ekeroths hälsning: "Sov riktigt gott nu"

Kent Ekeroths hälsning: "Sov riktigt gott nu"

Riksdagsledamoten Kent Ekeroth (SD) riktar sig till Nyheter24:s medarbetare i en Youtube-video. 21

"Har tillgång till databasen"

"Har tillgång till databasen"

Researchgruppen påstår sig ha tillgång till Flashbacks-användarnas kontouppgifter. 20

Kyssfilm lanserar nya colan

Kyssfilm lanserar nya colan

Coca-Cola går ut i sin största lanserings-
kampanj på sju år.

Knutson lämnar Fritidsresor

Knutson lämnar Fritidsresor

Marknadschefen slutar efter 15 år. 7

SD och Alliansen toppar anmälningsligan hos RO

SD och Alliansen toppar anmälningsligan hos RO

Här är kampanjerna som gjort svenskarna förbannade. 13

DI får Annie Lööf att se rött

DI får Annie Lööf att se rött

Näringsminister Annie Lööf rasar mot Dagens Industri. 11

Årets byrå fuskanklagas

Årets byrå fuskanklagas

Regi ser över reglerna i Årets byrå, kan Dagens Media berätta. 15

PewDiePies miljonregn – tio miljoner rakt ned i fickan

PewDiePies miljonregn – tio miljoner rakt ned i fickan

Nu står det klart hur mycket Felix Kjellberg tjänar på sin succékanal. 15

Hjälper content-utgivare

Hjälper content-utgivare

Medieveteranerna Olof Brundin och Sakari Pitkänen startar en kurs.

Klout kommer till Sverige

Klout kommer till Sverige

Sociala medier-företaget Klout etableras i Sverige – som första marknad efter USA.

"Herlitz berättade bredvid en toalett i Almedalen"

"Herlitz berättade bredvid en toalett i Almedalen"

För första gången ger Expressens tidigare vd Bengt Ottosson sin version av turbulensen på kvällstidningen.

Lindqvist tillbaka hos MEC

Lindqvist tillbaka hos MEC

MEC möblerar om på sin digitala avdelning. 2

Samma innehåll i Stampens tidningar

Samma innehåll i Stampens tidningar

En nyckel i Stampen Local Medias sparpaket blir att producera gemensamt innehåll i bolagets sex dagstidningar i Västsverige, kan Dagens Media avslöja. 4

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se