De vinner Spinn

De vinner Spinn

Ikväll korades vinnarna i pr-branschens egen tävling Spinn. Återigen var det Prime som fick flest priser.

Taggar

Verktyg

125 bidrag skickades in till tävlingen – 41 av dem nominerades.

Totalt delades 17 priser ut, inklusive Årets rookie och Cisions Årets pr-konsult.

Prime vann fem priser, och fick därmed bäst utdelning av alla byråer. Byrån tog hem ett guld för Fortum, ett guld och ett silver för Lagerhaus, ett silver för Marabou, samt ett guld för Telia.

Den prestigefulla kategorin Årets konsumentkampanj vanns av Jung och Microsoft. I Årets integrerade kampanj drog Youme Agency det längsta strået.

Årets rookie gick till Miriam Nordfors på Springtime. Priset delas ut till en konsult som arbetat högst tre år i pr-branschen och som har "spelat en betydande roll i idé- och strategiarbete eller i genomförandet av en viss kampanj".

Cisions nyinstiftade pris Årets pr-konsult, som delas ut till den konsult med störst digitalt inflytande, gick till Paul Ronge.

Övriga nominerade var Brit Stakston, Niclas Strandh, Hans Kullin och Jerry Silfwer.

Här är alla vinnare:

Årets business-to-business-kampanj

Guld: GolinHarris med EPI 2011 för Intrum Justitia

Årets konsumentkampanj

Guld: Jung Relations med Gears of War 3 feat. Hans Villius för Microsoft         

Silver: A World Beneath med American Made för Nike Sweden

Silver: MSL och Saatchi & Saatchi med Ariel Fashion Shoot för Ariel

Årets samhällsinformationskampanj

Guld: Deportivo med Fyllefilter för IQ

Silver: Springtime med Världens tuffaste jobb för Kooperationen utan Gränser

Årets experiential marketing

Guld: Prime/Garbergs/Bodén&Co med Konst på elskåp för Fortum

Silver: Grayling med Surf Academy för Telenor

Årets word-of-mouth-kampanj

Guld: Prime med Blog-up stores för Lagerhaus 

Årets integrerade kampanj

Guld: YouMe Agency, Diplomat Communication, Forsman & Bodenfors med Preem Evolution Diesel för Preem

Silver: Grayling och Åkestam Holst med Gofikamannen för Göteborgs Kex      

Silver: Prime med Chokladkoden för Kraft Foods Sweden Marabou

Årets kampanj i sociala medier

Guld: Cohn & Wolfe med Matchreferat på 140 tecken för Unibet

Silver: Prime med Blog-up stores för Lagerhaus

Årets massmediekampanj

Guld: Prime med Dagen då inget hände för Telia

Årets Rookie

Miriam Nordfors, Springtime

Cision korar årets PR-konsult med störst digitalt inflytande

Paul Ronge; @paulronge

Madeleine Östlund Av: Madeleine Östlund
Mejla reportern

08-545 222 03

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

PR

BLOGG: "Kunskapsnivån bland eleverna bådar inte gott"

Joseph Borenstein och Linnéa Rinäs.

BLOGG. Sistaårseleverna på MKV-programmen vet inte skillnaden mellan PR och reklam. Det skriver Joseph Borenstein och Linnéa Rinäs. 1

Artikellista - PR

Schlingmann ger kurser för nya chefer

"Nytt koncept vi tagit fram". Per Schlingmann startar ett utbildningsföretag som ska ge kurser i "framtidens kommunkation".

LÖRDAGSINTERVJUN
Artikellista - PR

Edelmans nya vd Sharon Reid är Deportivos karta och kompass

Handplockades från Londonkontoret. Medan Sverige har semester arbetar hon för fullt med Deportivos integration i Edelman. För Dagens Media berättar Sharon Reid om nya jobbet som vd i Stockholm, djuren hemma på gården i Yorkshire – och varför hon håller utkik efter Tomas Brolin.

Artikellista - PR

Heineken lanserar @wherenext

"Unik algoritm". Den sociala medier-baserade kampanjen från Heineken ska avslöja städernas dolda pärlor.

Artikellista - PR

Sverigeturné med omklädningsrum

Premiär på Gothia cup. Orkla Foods lanserar Yummyfrutti med turné till idrottsevenemang – tar med "Sveriges lyxigaste omklädningsrum".

Artikellista - PR

Nu strandvandrar han – igen

"Det kommer ta 15 år." Tomas Strand, pr-konsult och en av grundarna av Priest PR, startar idag sin vandring för att kartlägga Europas stränder. 2

Annons
Artikellista - PR

BLOGG: "Hej sommaren!"

BLOGG. Två veckor utan de limegröna väggarna på Drottninggatan 94 eller kycklingwok på Pong kommer kännas som en oändlighet, skriver Linnéa Rinäs i PR-bloggen.

Artikellista - PR

Uppåt för Westander första halvåret

"Draghjälp av en klart bättre konjunktur". Pr-byrån Westander ökade sin byråintäkt med 19 procent under årets första halvår, jämfört med samma period i fjol.

Agency vinner Warner Bros i Norden

"Vi får visa oss på styva linan". Agency blir Warner Bros nya pr-byrå i Norden.

Nya kunder till pr-byrån RMPR

Emma Wiklund en av kunderna. Mode- och hudvårdsvarumärkena Asos, Deichmann, Emma S och Maska väljer RMPR i Sverige.

Annons
Annons
Se filmen från dj-battle

Se filmen från dj-battle

SVT och Alliansen segrade – se filmen från Dagens Medias party i Almedalen här. 1

Veronica Palm (S): "Visar överkroppar på ett omotiverat sätt"

Veronica Palm (S): "Visar överkroppar på ett omotiverat sätt"

Socialdemokraternas Veronica Palm kritiserar Calvin Kleins höstkampanj. 13

Så hånas Brasilien i sociala medier

Så hånas Brasilien i sociala medier

Brasiliens storförlust mot Tyskland i går har lett till otaliga skämt på nätet. 3

Bonnier vill starta ny Riksdag & Departement

Bonnier vill starta ny Riksdag & Departement

Efter tidningen Riksdag & Departements nedläggning – nu vill Bonnier ta över. 2

Fotbollförbundets presschef till attack mot Expressen

Fotbollförbundets presschef till attack mot Expressen

Expressens artikel om Erik Hamrén och Svenskarnas parti fick Svenska Fotbollsförbundets presschef att se rött. 25

Läs Dagens Media digitalt

Läs Dagens Media digitalt

Här finns mer information till dig som är prenumerant.

Bilderna från röda mattan

Bilderna från röda mattan

Hela Almedalen minglade loss på Dagens Medias dj-battle. Se vilka som var på festen. 1

Almedalsbloggen

Almedalsbloggen Nu checkar jag ut

Alliansen as-hånas efter logotyphaveriet

Alliansen as-hånas efter logotyphaveriet

Under Moderaternas dag i Almedalen har Alliansens "flagga" blivit en rejäl snackis i de sociala medierna. 5

"Som en kniv i magen"

"Som en kniv i magen"

Darius Magazine anklagas för att romantisera kvinnovåld – och för att vara en porrtidning. 3

Almedalen i bilder

Almedalen i bilder

Här är Dagens Medias fotograf Janne Næss bilder från tisdagen i Almedalen.

Klickmonstret var fejknyhet

Klickmonstret var fejknyhet

Nyheter24 blev veckans raket i Kia-index tack vare en falsk nyhet. 3

Svart humor i TV4-folkets film: "Casten cashar in"

Svart humor i TV4-folkets film: "Casten cashar in"

Falsksång, autotune och ett par kängor mot vd:n Casten Almqvist. Se TV4-medarbetarnas sista produktion här. 3

SBS vd: "Priserna ska upp kraftigt – mycket kraftigt"

SBS vd: "Priserna ska upp kraftigt – mycket kraftigt"

Dagens Media synar SBS Discovery TV:s första bokslut – och frågar vd:n Jonas Sjögrens om varför vinsten har halverats. 4

Kritiken mot Reinfeldt: "Kanske årets sämsta tips"

Kritiken mot Reinfeldt: "Kanske årets sämsta tips"

Filippa Reinfeldts hånade Stockholmstips i Expressen har blivit en delningsraket. 2

TV4:s drönare gör comeback

TV4:s drönare gör comeback

"Hexakoptern" gör comeback – trots Säpos ingripande förra året. 5

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Konkreta vs. abstrakta budskap

Berghs Studentbyrå

Berghs Studentbyrå Dags att knyta ihop säcken

Aller polisanmäler fusket

Aller polisanmäler fusket

Aller Media polisanmäler händelserna kring de uppblåsta upplagorna på Elle, Elle interiör, Café och Residence.

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se