De vinner Spinn

De vinner Spinn

Ikväll korades vinnarna i pr-branschens egen tävling Spinn. Återigen var det Prime som fick flest priser.

Taggar
Verktyg

125 bidrag skickades in till tävlingen – 41 av dem nominerades.

Totalt delades 17 priser ut, inklusive Årets rookie och Cisions Årets pr-konsult.

Prime vann fem priser, och fick därmed bäst utdelning av alla byråer. Byrån tog hem ett guld för Fortum, ett guld och ett silver för Lagerhaus, ett silver för Marabou, samt ett guld för Telia.

Den prestigefulla kategorin Årets konsumentkampanj vanns av Jung och Microsoft. I Årets integrerade kampanj drog Youme Agency det längsta strået.

Årets rookie gick till Miriam Nordfors på Springtime. Priset delas ut till en konsult som arbetat högst tre år i pr-branschen och som har "spelat en betydande roll i idé- och strategiarbete eller i genomförandet av en viss kampanj".

Cisions nyinstiftade pris Årets pr-konsult, som delas ut till den konsult med störst digitalt inflytande, gick till Paul Ronge.

Övriga nominerade var Brit Stakston, Niclas Strandh, Hans Kullin och Jerry Silfwer.

Här är alla vinnare:

Årets business-to-business-kampanj

Guld: GolinHarris med EPI 2011 för Intrum Justitia

Årets konsumentkampanj

Guld: Jung Relations med Gears of War 3 feat. Hans Villius för Microsoft         

Silver: A World Beneath med American Made för Nike Sweden

Silver: MSL och Saatchi & Saatchi med Ariel Fashion Shoot för Ariel

Årets samhällsinformationskampanj

Guld: Deportivo med Fyllefilter för IQ

Silver: Springtime med Världens tuffaste jobb för Kooperationen utan Gränser

Årets experiential marketing

Guld: Prime/Garbergs/Bodén&Co med Konst på elskåp för Fortum

Silver: Grayling med Surf Academy för Telenor

Årets word-of-mouth-kampanj

Guld: Prime med Blog-up stores för Lagerhaus 

Årets integrerade kampanj

Guld: YouMe Agency, Diplomat Communication, Forsman & Bodenfors med Preem Evolution Diesel för Preem

Silver: Grayling och Åkestam Holst med Gofikamannen för Göteborgs Kex      

Silver: Prime med Chokladkoden för Kraft Foods Sweden Marabou

Årets kampanj i sociala medier

Guld: Cohn & Wolfe med Matchreferat på 140 tecken för Unibet

Silver: Prime med Blog-up stores för Lagerhaus

Årets massmediekampanj

Guld: Prime med Dagen då inget hände för Telia

Årets Rookie

Miriam Nordfors, Springtime

Cision korar årets PR-konsult med störst digitalt inflytande

Paul Ronge; @paulronge

Madeleine Östlund Av: Madeleine Östlund
Mejla reportern

08-545 222 03

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

Annons
Annons
Här är årets första nummer av Dagens Medias tidning

Här är årets första nummer av Dagens Medias tidning

Läs om Schibsteds nya jättesatsning, kritiken mot MTG TV:s ledning, och mycket mer.

Icas vd om reklamsåpans framtid efter "Stigs" avhopp

Icas vd om reklamsåpans framtid efter "Stigs" avhopp

Icas vd Anders Svensson om Hans Mosessons sorti och reklamsåpans framtid i en digital värld. 2

Journalisterna var för fulla – missade Ebbot-scoopet

Journalisterna var för fulla – missade Ebbot-scoopet

Det är varje journalists värsta mardröm – att missa ett scoop som händer rakt framför näsan på en. 11

Viggos blogg

Viggos blogg 5 snabba vecka 5

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Till tryckeriet

Här är Volvos vintersaga

Här är Volvos vintersaga

Flera kända svenskar medverkar i nya #madebysweden-filmen. 5

"Bara det bästa kvar"

"Bara det bästa kvar"

Från Västindiska stränder till januariblask i Stockholm – Johanna Öberg är Metro-rekryten som ska få fart på den sargade Stampen-koncernens digitala utveckling. 1

Så prenumererar du på DM

Så prenumererar du på DM

Ta del av aktuella erbjudanden här.

Läs Dagens Media digitalt

Läs Dagens Media digitalt

Här finns mer information till dig som är prenumerant.

De kan bli till Årets byrå

De kan bli till Årets byrå

Chiffer, Carat och Daytona. Det är några av byråerna som kan bli Årets byrå 2014. 3

Så många får gå på MTG TV

Så många får gå på MTG TV

Dagens Media har siffran – så många varslas.

I konflikt med GP:s ledarsida – redan för tre år sedan

I konflikt med GP:s ledarsida – redan för tre år sedan

Bråket mellan Alice Teodorescu och GP:s ledarskribenter går långt tillbaka i tiden. 20

Wolodarskis syrliga svar

Wolodarskis syrliga svar

Efter Jan Helins upprörda blogginlägg om DN:s censurartikel svarar chefredaktören Peter Wolodarski. 10

...på Jan Helins dunderkänga

...på Jan Helins dunderkänga

Illasinnat, undermåligt och ett "förmörkat publicistiskt omdöme". Därför är Jan Helin rasande på Dagens Nyheter. 16

Så mycket tittande försvann

Så mycket tittande försvann

Trots stora evenemang som vinter-OS och fotbolls-VM backade det totala tv-tittandet med sex minuter per dag förra året.

Pengabråk splittrar pr-duon

Pengabråk splittrar pr-duon

Richard Lindh har lämnat vd-stolen på Taste PR – och krävs nu på pengar av grundaren Marianne Djudic.

Skärmdump från Viralgranskarens artikel.

Viralgranskaren drar tillbaka artikel om firande muslimer

Viralgranskaren falskstämplade en Facebook-status om muslimer som firade terrordådet i Paris med tårta. Nu backar sajten. 27

Expressen ber om ursäkt

Expressen ber om ursäkt

Expressen ber om ursäkt till den folkkäre skådespelaren Magnus Härenstam efter att ha publicerat felaktiga uppgifter om dennes canceroperation. 2

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se