Amelias aktion utanför Handelsbanken. Till höger på bilden syns chefredaktören Åsa Lundegård. Foto: Erik Westerberg

Amelias aktion utanför Handelsbanken. Till höger på bilden syns chefredaktören Åsa Lundegård. Foto: Erik Westerberg

Amelia attackerar Handelsbanken

Tidningen Amelia kickade idag igång en kampanj för jämställda styrelser, tillsammans med Studio Total.

Chefredaktör Åsa Lundegård intervjuas av TT.

Chefredaktör Åsa Lundegård intervjuas av TT.

Verktyg

Studio Total har i flera dagar försökt att hajpa sitt evenemang, som, enligt pr-byrån, kommer att leda till att "en ny lag skrivs inom ett år" och att "svensk politik för alltid förändras".

Idag klockan 11.00 gick startskottet, när Studio Total och Bonnier-tidningen Amelia hängde upp en stor banderoll, med texten "Här bestämmer män – vi tänker ändra på det", över Handelsbankens skyltfönster i Visby.

Ett 30-tal representanter från medierna var på plats, däribland TV4:s Ulf Kristoffersson och TT.

– Handelsbanken är ett företag vars styrelse endast består av 3 kvinnor av totalt 12. De tillhör också en ägarsfär som säger att kvinnorrepresentation inte är intressant. Men denna skylt skulle kunna sitta på väldigt många ställen i Visby och Sverige, säger Amelias chefredaktör Åsa Lundegård.

Amelia startar nu en kampanj, som ska gå i tidningen, med det uttalade målet att en lag ska stiftas som resulterar i jämställda styrelser.

När dagensmedia.se efter pr-jippot frågade Åsa Lundegård varför hon tror att Amelia ska lyckas driva igenom en kvoteringslag, vägrade hon att använda ordet "kvotering".

– Vi driver inte ett krav på kvotering. Vi driver ett krav på jämställda styrelser, säger Åsa Lundegård.

Vilken lag är det ni vill se stiftad om inte en kvoteringslag?

– Det är möjligt att den enda lagen som kan ändra på detta är en kvoteringslag. Men innan vi landar där är det viktigt att vi kan problematisera varför män väljer andra män in i styrelser.

Amelia har valt att samarbeta med byrån Studio Total i jämställdhetskampanjen. Studio Total har tidigare väckt stor uppståndelse i Almedalen, med spektakulära jippon som FI:s och Gudrun Schymans pengabål ifjol. Dagens aktivitet var betydligt mer konventionell.

Vad är det egentligen Studio Total har hjälpt er med?

– De har hängt upp den här skylten, säger Åsa Lundegård, något skämtsamt, och fortsätter:

– Detta är en del av en kampanj som vi nu genomför med tidningen.  Vi och Studio Total har jobbat mycket med detta gemensamt under våren.

Erik Wisterberg Av: Erik Wisterberg
Mejla reportern

08-545 222 01

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

15 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
15
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
PR
PR-FESTEN I BLÅ HALLEN I NATT
Artikellista - PR

6 heta snackisar från Spinn – DDB:s irritation i natt

SPINN 2014. DDB:s midnattsvrede, pr-konsulternas desperata matjakt – och pr-kuppen som splittrar branschen. Läs om alla snackisarna från nattens Spinnfest. 5

Artikellista - PR

Fredrik Wass influerar mest

SPINN 2014. Intellectas Fredrik Wass är Årets pr influencer enligt Cision.

Artikellista - PR

Här är alla vinnare i Spinn

Hela listan – de vann Spinngulden. Burson-Marsteller, Prime och DDB Stockholm är kvällens stora vinnare. 2

Artikellista - PR

Dill-kuppen årets pr-kampanj

SPINN 2014. Ingo och Cohn & Wolfe tar hem Spinn-galans finaste pris.

Artikellista - PR

Hon är årets pr-rookie

SPINN 2014. Årets rookie inom pr-branschen jobbar på Gullers Grupp

Artikellista - PR

Jung är Årets varumärkesbyggare

SPINN 2014. Jungs Blocket-kampanj vinner guld som Årets varumärkesbyggare.

Annons
Artikellista - PR

Guld till Burson-Marsteller

SPINN 2014. Vinner Spinnguld för Årets samhällsinformation.

Artikellista - PR

Prime bakom årets non profit

SPINN 2014. Vinner guld för Ecpat-kampanj med Joel Kinnaman.

Artikellista - PR

Ratade utseendet – vinner Spinnguld

Spinn 2014. Utseendeaspekten togs helt bort när Göteborg skulle välja Lucia. Nu vinner kampanjen guld.

Artikellista - PR

Här är årets konsumentkampanj

Spinn 2014. Wenderfalck står bakom årets konsumentkampanj.

Annons
Annons
Nyhetsbolaget skär ned

Nyhetsbolaget skär ned

Dagens Media kan i dag avslöja detaljerna i Nyhetsbolagets nya bemanningsplan. Totalt försvinner 17,5 tjänster. 2

Dagens Media slår rekord

Dagens Media slår rekord

Nytt all time high förra veckan. 4

Tidigare moderatchef blir kampsportslobbyist

Tidigare moderatchef blir kampsportslobbyist

Inför stormötet i Tele2 Arena – Prime blir ny pr-byrå för kampsportorganisationen UFC. 17

Så prenumererar du på DM

Så prenumererar du på DM

Ta del av aktuella erbjudanden här.

Rasande på Lajkat: ”De hänger ut barnens tankar”

Rasande på Lajkat: ”De hänger ut barnens tankar”

Lajkat.se anklagas för att ha stulit Kamratpostens läsarbrev. 15

Journalistvinnaren: "Han är näringslivets största skurk"

Journalistvinnaren: "Han är näringslivets största skurk"

Årets journalist, ekonomireportern Birgitta Forsberg, berättar om granskningarna av Saab, miljardärintervjuerna och om näringslivets största badboy. 1

Pr-bloggen

Pr-bloggen Dagen efter SPINN

Läs Dagens Media digitalt

Läs Dagens Media digitalt

Här finns mer information till dig som är prenumerant.

Framtidsrapporten riktar hård kritik mot ledningen

Framtidsrapporten riktar hård kritik mot ledningen

För lång tid mellan idé till publicerad nyhet konstaterar kvällstidningsjätten i sin framtidsrapport. 7

Kristdemokraten: ”Inför en Claes de Faire-skatt”

Kristdemokraten: ”Inför en Claes de Faire-skatt”

Efter chefredaktörens krönika – nu kräver KD-politikern en frivillig rikemansskatt. 12

Sanningen om trillingnöten

Sanningen om trillingnöten

Dagens Media gav sig på jakt efter sanningen om trillingnötens död – och fann förklaringen i chokladfabriken. 6

Amerikanskt filmbolag kräver ut namn på fildelare

Amerikanskt filmbolag kräver ut namn på fildelare

Check Entertainment går till domstol för att få ut namn på misstänkta fildelare från Bredbandsbolaget, Com Hem och Telia, kan Dagens Media avslöja. 9

TV4 riktar in sig på äldre

TV4 riktar in sig på äldre

TV4 riktar in sig till något äldre tittare – och höjer reklampriserna. 13

Priset för Svenskafans – minst 4 miljoner kr

Priset för Svenskafans – minst 4 miljoner kr

Traveas köper 100 procent av aktierna i Stampen Sports Media, där SvenskaFans.com ingår. 6

”Ikväll fick jag sparken"

”Ikväll fick jag sparken"

Aftonbladet säger upp Elisabet Höglund som kolumnist. 11

Annonspudlar – lanserar kampanj utan kvinnor

Annonspudlar – lanserar kampanj utan kvinnor

Resesajten slår mynt av sexismkritiken i nya kampanjen. 7

Efter Segulahs förvärv – vd:n får lämna Mitt i

Efter Segulahs förvärv – vd:n får lämna Mitt i

Har olika syn på hur bolaget ska utvecklas framöver.

SLL ut i stor upphandling

SLL ut i stor upphandling

Stockholms läns landsting går ut i en stor kommunikationsupphandling, kan Dagens Media avslöja.

Hon är mäktigare än ministern: "Helt rimligt"

Hon är mäktigare än ministern: "Helt rimligt"

Efter en framgångsrik valrörelse med regeringskifte och vänstersväng omnämns hon som Sveriges mäktigaste medieprofil. Men Aftonbladets politiska chefredaktör lyfter hellre fram redaktionen före sig själv.

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se