Amelias aktion utanför Handelsbanken. Till höger på bilden syns chefredaktören Åsa Lundegård. Foto: Erik Westerberg

Amelias aktion utanför Handelsbanken. Till höger på bilden syns chefredaktören Åsa Lundegård. Foto: Erik Westerberg

Amelia attackerar Handelsbanken

Tidningen Amelia kickade idag igång en kampanj för jämställda styrelser, tillsammans med Studio Total.

Chefredaktör Åsa Lundegård intervjuas av TT.

Chefredaktör Åsa Lundegård intervjuas av TT.

Verktyg

Studio Total har i flera dagar försökt att hajpa sitt evenemang, som, enligt pr-byrån, kommer att leda till att "en ny lag skrivs inom ett år" och att "svensk politik för alltid förändras".

Idag klockan 11.00 gick startskottet, när Studio Total och Bonnier-tidningen Amelia hängde upp en stor banderoll, med texten "Här bestämmer män – vi tänker ändra på det", över Handelsbankens skyltfönster i Visby.

Ett 30-tal representanter från medierna var på plats, däribland TV4:s Ulf Kristoffersson och TT.

– Handelsbanken är ett företag vars styrelse endast består av 3 kvinnor av totalt 12. De tillhör också en ägarsfär som säger att kvinnorrepresentation inte är intressant. Men denna skylt skulle kunna sitta på väldigt många ställen i Visby och Sverige, säger Amelias chefredaktör Åsa Lundegård.

Amelia startar nu en kampanj, som ska gå i tidningen, med det uttalade målet att en lag ska stiftas som resulterar i jämställda styrelser.

När dagensmedia.se efter pr-jippot frågade Åsa Lundegård varför hon tror att Amelia ska lyckas driva igenom en kvoteringslag, vägrade hon att använda ordet "kvotering".

– Vi driver inte ett krav på kvotering. Vi driver ett krav på jämställda styrelser, säger Åsa Lundegård.

Vilken lag är det ni vill se stiftad om inte en kvoteringslag?

– Det är möjligt att den enda lagen som kan ändra på detta är en kvoteringslag. Men innan vi landar där är det viktigt att vi kan problematisera varför män väljer andra män in i styrelser.

Amelia har valt att samarbeta med byrån Studio Total i jämställdhetskampanjen. Studio Total har tidigare väckt stor uppståndelse i Almedalen, med spektakulära jippon som FI:s och Gudrun Schymans pengabål ifjol. Dagens aktivitet var betydligt mer konventionell.

Vad är det egentligen Studio Total har hjälpt er med?

– De har hängt upp den här skylten, säger Åsa Lundegård, något skämtsamt, och fortsätter:

– Detta är en del av en kampanj som vi nu genomför med tidningen.  Vi och Studio Total har jobbat mycket med detta gemensamt under våren.

Erik Wisterberg Av: Erik Wisterberg
Mejla reportern

08-545 222 01

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

15 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
15
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
PR
Artikellista - PR

Hård kritik mot Coca-Colas mjölk-pinuppor: "Tröttsamt sexistiskt"

"Det är 2014, inte 1940". Coca-Cola hoppas att bolagets nya premium-mjölk ska få det att "regna pengar". Men kampanjen för "Milka-Cola" får hård kritik.

Artikellista - PR

Årets julklapp sågas på Twitter

"Bara ett tiotal är positiva". Merparten av inläggen kring Årets julklapp var kritiska, visar en färsk medieanalys.

FÖR DAGENS MEDIAS PRENUMERANTER
Artikellista - PR

Läs Dagens Medias tidning – här är nummer 20, 2014

Duon som vill reformera hela branschen. Kolla innehållet i senaste utgåvan av Dagens Media, som även rymmer bilagan Branschanalys om resebolagens utmaningar.

Artikellista - PR

Här är årets julklapp

”Hälsotrenden fortsatt stark”. Nej, det blev varken kaffekapselmaskinen, streamingtjänsten eller köttkvarnen. Här är Årets julklapp. 3

Artikellista - PR

Preem ratar korven – gör en "Dill"

"Så ickereklammässigt som möjligt". Bensinkedjan Preem vill slå hål på fördomar om maten på macken med kampanjen #meränbarakorv.

Artikellista - PR

Zellout bildar team med Charlotte Kalla

Populär idrottare. Stöttar skidstjärnan med personliga varumärket.

Annons
Artikellista - PR

Hon blir Filippa K:s nya marknadsdirektör

"Har en gedigen kompetens". Ellen Dixdotter tar över klädföretagets marknadsavdelning från och med årskiftet.

PR-FESTEN I BLÅ HALLEN I NATT
Artikellista - PR

6 heta snackisar från Spinn – DDB:s irritation i natt

SPINN 2014. DDB:s midnattsvrede, pr-konsulternas desperata matjakt – och pr-kuppen som splittrar branschen. Läs om alla snackisarna från nattens Spinnfest. 5

Artikellista - PR

Fredrik Wass influerar mest

SPINN 2014. Intellectas Fredrik Wass är Årets pr influencer enligt Cision.

Artikellista - PR

Här är alla vinnare i Spinn

Hela listan – de vann Spinngulden. Burson-Marsteller, Prime och DDB Stockholm är kvällens stora vinnare. 2

Annons
Annons
Kolla in nya numret av Dagens Medias tidning...

Kolla in nya numret av Dagens Medias tidning...

Här är innehållet i nr 20, 2014.

Upprört om Herlitz lön: "Det är otroligt, ofattbart"

Upprört om Herlitz lön: "Det är otroligt, ofattbart"

Fackklubbarna är bestörta över Gunilla Herlitz jättelön. 23

Han fick 24 miljoner – "köper varken bilar eller klockor"

Han fick 24 miljoner – "köper varken bilar eller klockor"

Han drog in mest av alla mediechefer i Sverige. Jonas Sjögren berättar nu att han trots det inte lever något lyxliv. 14

Annonsörerna som betalar bäst – telebolag i topp

Annonsörerna som betalar bäst – telebolag i topp

Här är listan över marknadscheferna som får bäst – och sämst – betalt.

De har reklambyråernas allra fetaste plånböcker

De har reklambyråernas allra fetaste plånböcker

Här är listan över landets bäst betalda reklamare. 5

Miljonregn över mediechefer – Herlitz lyfter 19 miljoner

Miljonregn över mediechefer – Herlitz lyfter 19 miljoner

Här är mediecheferna som lyfter de högsta lönerna. Bara topptrion drar tillsammans in hela 58 miljoner kronor i årslön. 5

Vinstlott för männen i mediebyråernas lönerace

Vinstlott för männen i mediebyråernas lönerace

Först på 16:e plats tar sig en kvinna in på listan över mediebyråernas högsta löner. 1

Här är pr-konsulterna som tjänar mest – och minst

Här är pr-konsulterna som tjänar mest – och minst

JKL, Prime och Brunswick är byråerna som betalar för branschens tre fetaste lönekuvert. Här är hela listan över pr-konsulternas löner. 3

Dagens Media slår rekord

Dagens Media slår rekord

Nytt all time high förra veckan. 4

Så prenumererar du på DM

Så prenumererar du på DM

Ta del av aktuella erbjudanden här.

Blogoccoli

Blogoccoli Ett fett PR tips

Pr-bloggen

Pr-bloggen Dagen efter SPINN

Läs Dagens Media digitalt

Läs Dagens Media digitalt

Här finns mer information till dig som är prenumerant.

... och av Branschanalys

... och av Branschanalys

Djupdykning i resebranschen.

22 tjänster bort på Forma

22 tjänster bort på Forma

Nu är förhandlingarna klara. 1

Fler sökande till Paradise Hotel än journalistprogrammet

Fler sökande till Paradise Hotel än journalistprogrammet

På ett dygn har MTG TV fått in 2200 ansökningar till "Paradise Hotel". 12

Är det här årets töntigaste reklamfilm?

Är det här årets töntigaste reklamfilm?

Grundaren: "Alla är välkomna, inte bara hipsters". 8

SvD först med att sälja tid

SvD först med att sälja tid

Tar bara betalt för dem som har sett annonsen tio sekunder. 8

Expressen plockar ner lista om kroniskt deprimerade

Expressen plockar ner lista om kroniskt deprimerade

Expressen jagade klick med lista om kroniskt deprimerade – backar efter kritik. 12

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se