Amelias aktion utanför Handelsbanken. Till höger på bilden syns chefredaktören Åsa Lundegård. Foto: Erik Westerberg

Amelias aktion utanför Handelsbanken. Till höger på bilden syns chefredaktören Åsa Lundegård. Foto: Erik Westerberg

Amelia attackerar Handelsbanken

Tidningen Amelia kickade idag igång en kampanj för jämställda styrelser, tillsammans med Studio Total.

Chefredaktör Åsa Lundegård intervjuas av TT.

Chefredaktör Åsa Lundegård intervjuas av TT.

Verktyg

Studio Total har i flera dagar försökt att hajpa sitt evenemang, som, enligt pr-byrån, kommer att leda till att "en ny lag skrivs inom ett år" och att "svensk politik för alltid förändras".

Idag klockan 11.00 gick startskottet, när Studio Total och Bonnier-tidningen Amelia hängde upp en stor banderoll, med texten "Här bestämmer män – vi tänker ändra på det", över Handelsbankens skyltfönster i Visby.

Ett 30-tal representanter från medierna var på plats, däribland TV4:s Ulf Kristoffersson och TT.

– Handelsbanken är ett företag vars styrelse endast består av 3 kvinnor av totalt 12. De tillhör också en ägarsfär som säger att kvinnorrepresentation inte är intressant. Men denna skylt skulle kunna sitta på väldigt många ställen i Visby och Sverige, säger Amelias chefredaktör Åsa Lundegård.

Amelia startar nu en kampanj, som ska gå i tidningen, med det uttalade målet att en lag ska stiftas som resulterar i jämställda styrelser.

När dagensmedia.se efter pr-jippot frågade Åsa Lundegård varför hon tror att Amelia ska lyckas driva igenom en kvoteringslag, vägrade hon att använda ordet "kvotering".

– Vi driver inte ett krav på kvotering. Vi driver ett krav på jämställda styrelser, säger Åsa Lundegård.

Vilken lag är det ni vill se stiftad om inte en kvoteringslag?

– Det är möjligt att den enda lagen som kan ändra på detta är en kvoteringslag. Men innan vi landar där är det viktigt att vi kan problematisera varför män väljer andra män in i styrelser.

Amelia har valt att samarbeta med byrån Studio Total i jämställdhetskampanjen. Studio Total har tidigare väckt stor uppståndelse i Almedalen, med spektakulära jippon som FI:s och Gudrun Schymans pengabål ifjol. Dagens aktivitet var betydligt mer konventionell.

Vad är det egentligen Studio Total har hjälpt er med?

– De har hängt upp den här skylten, säger Åsa Lundegård, något skämtsamt, och fortsätter:

– Detta är en del av en kampanj som vi nu genomför med tidningen.  Vi och Studio Total har jobbat mycket med detta gemensamt under våren.

Erik Wisterberg Av: Erik Wisterberg
Mejla reportern

08-545 222 01

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

15 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
15
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:

PR

Artikellista - PR

Volvos lanseringsknep – ville köpa tweets av Aftonbladetprofilen

"Sällan vi journalister blir så ogenerat uppraggade av kommersen". Två tusen kronor per inlägg - plus en egen XC90 att bränna runt i. Det erbjöds Aftonbladets Natalia Kazmierska av Volvos byrå. 5

Artikellista - PR

Ny delägare i JMW

Bakgrund i Microsoft. Louise Leo är ny delägare i pr-byrån JMW.

Prat PR tillsätter byråchef

Börjar nästa vecka. Pontus Nyström blir byråchef på Prat PR. Han är dag vd och ägare av Brand PR.

Artikellista - PR

Visit Sweden och Volvo i gemensam kampanj

Ska nå fyra miljoner amerikaner. Visit Sweden och Volvo vill stärka bilden av Sverige i USA.

Artikellista - PR

Kungabesök – Preems pr-succé

"Kanske inofficiell hovleverantör". Bolaget kommunicerar bilden på när Carl XVI Gustaf tankar sin Ferrari i sociala medier. 3

FN:s klimatkonvention söker pr-byrå

Global upphandling. Ska öka kännedomen om vad FN gör för att minska utsläppen. 1

Annons
Artikellista - PR

Vad gör en skateboardaktivist, Mikael Valier (KD)?

"Jag har ett civilt arbete som är fullständigt osexigt". Kristdemokraten Mikael Valier, 50 år, väcker uppståndelse med sin annorlunda titel på valsedlarna.

Här är årets Spinnjury

Eva Fernvall är ordförande. Carlsberg och Lidl tar plats i juryn för pr-tävlingen Spinn.

Artikellista - PR

Spinn växer med nya priser

Inför Årets bästa pr-kampanj. Pr-tävlingen Spinn rör om bland kategorierna.

Artikellista - PR

"Spritrundor uppfattas som en muta i Sverige"

BLOGG. BLOGG. Fylleslag eller professionalism? Dagens Medias pr-bloggare Linnéa Rinäs om kulturella skillnader i relationen till journalisten.

Annons
Annons
Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation En photoshoppad hjärna

Facebook slängde ut Metro

Facebook slängde ut Metro

När Metro granskade en annonsbluff blev tidningen – och dess administratörer – utslängda från Facebook. 13

Här grishånar black metal-bandet Edward Blom

Här grishånar black metal-bandet Edward Blom

En recension av Marduks spelning fick medieprofilen Edward Blom att se rött – nu slår black metal-bandet tillbaka. 7

Bernt Hermele: "Jag har kallats för Quislingäckel"

Bernt Hermele: "Jag har kallats för Quislingäckel"

När författaren och journalisten Bernt Hermele skrev en krönika om Israel dröjde det inte länge innan hoten och påhoppen började strömma in.

Ny stavningsfadäs: 'Aj aj aj'

Ny stavningsfadäs: 'Aj aj aj'

Folkpartiet har återigen lyckats stava fel i en av sina kampanjer. 6

13 miljoner back för PS

13 miljoner back för PS

Omorganiseringen inom PS Communication sänkte resultatet. 1

Läs Dagens Media digitalt

Läs Dagens Media digitalt

Här finns mer information till dig som är prenumerant.

Här är Brynäs IF:s nya reklamfria matchtröja

Här är Brynäs IF:s nya reklamfria matchtröja

Som första svenska elithockeylag kör Brynäs reklamfritt – i dag offentliggörs den nya matchtröjan. 8

Theo Blanco berättar om striden på Riksmedia

Theo Blanco berättar om striden på Riksmedia

Samtidigt som hans mamma låg döende i cancer tvingades Theo Blanco utkämpa en maktkamp på Riksmedia – som ledde till att han fick sparken. 2

Strömavhopp från SJ:s kommunikationsavdelning

Strömavhopp från SJ:s kommunikationsavdelning

SJ:s nyttillträdde kommunikationsdirektör får kritik för sin ledarstil. 14

Karate-Jan gav trafiken en rejäl uppercut: 'Stenhård'

Karate-Jan gav trafiken en rejäl uppercut: 'Stenhård'

69-årige Jan Eriksson tog lagen i egna händer och lyfte allehanda.ses trafik med 294 procent. 1

Nu skrotar Aller Se & Hör

Nu skrotar Aller Se & Hör

Efter 20 år gör Hänt i Veckan comeback. Här är Aller Medias nya satsning på kändisjournalistik. 15

DN stäms: "Djupt beklagligt, men inte oväntat"

DN stäms: "Djupt beklagligt, men inte oväntat"

Journalistförbundet drar Dagens Nyheter inför Arbetsdomstolen, kan Dagens Media avslöja. 3

Här är låten som ska rädda M

Här är låten som ska rädda M

Alliansen kämpar i motvind. Nu lanserar Moderaterna sin nya vallåt "Vi och framtiden". 6

Bil Sweden bakom S-förslag

Bil Sweden bakom S-förslag

När Stefan Löfven presenterade förslaget om CSN-lån för körkort lyfte han formuleringar direkt från en av lobbyorganisationen Bil Swedens rapporter. 9

Carat är under miljarden

Carat är under miljarden

Mediebyrån Carat har nästan halverat omsättningen – på två år.

Aftonbladet tog bort serie om judar efter kritik

Aftonbladet tog bort serie om judar efter kritik

Aftonbladet anklagas för antisemitism efter en seriestripp på humorsajten Helt Normalt. 9

Berghs Studentbyrå

Berghs Studentbyrå Dags att knyta ihop säcken

Vägen till Cannes

Vägen till Cannes Kattkomik före politik.

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se