Färjan-Håkan testar dödskorven. Men först måste han skriva på ett kontrakt där han tar eget ansvar för att ha stoppat i sig hara-kiri-korven. Foto: Expressen.

Färjan-Håkan testar dödskorven. Men först måste han skriva på ett kontrakt där han tar eget ansvar för att ha stoppat i sig hara-kiri-korven. Foto: Expressen.

Självmordskorven – en pr-succé

Det började som ett skämt. Nu köar folk för att köpa Jesper Levins självmordskorv, som blivit en viralsuccé. För dagensmedia.se berättar han om korven som fått vuxna män att gråta.

Taggar

Verktyg

På kort tid har hara-kiri-korven, döpt efter den japanska självmordsritualen, börjat leva sitt eget liv på nätet.

I skrivande stund har ett stort antal våghalsar laddat upp klipp på Youtube där de ger sig på den ultrastarka korven – som sägs vara lika stark som pepparsprej.

Nu har även Expressen uppmärksammat korven. I ett webb-tv-inslag misslyckas tv-profilen "Färjan-Håkan" med att sluka den peppriga wursten.

Idén till hara-kiri-korven föddes när Jesper Levin – korvgubbe sedan tolv år tillbaka – kom tillbaka till jobbet efter ett sabbatsår. Han var då trött på de klassiska korvarna och ville pröva något nytt.

– Jag började experimentera med mina egna recept. Först gjorde jag mina egna bamsekorvar som blev godare, större och bättre. Sedan gjorde jag en jättestark korv som jag inte tänkte att jag skulle sälja så många av, säger Jesper Levin.

Men den starka korven blev en större succé än vad han hade hoppats på.

– Då tänkte jag att fan, jag gör den ännu starkare. Ungefär då började jag forska i olika chili- och pepparkryddor.

Den första versionen av hara-kiri-korven blev klar i mitten av april, men det tog flera försök innan Jesper Levin lyckades fullända receptet. Testpiloter blev Jonas själv tillsammans med sina vänner.

– Efteråt mådde vi skit och var helt förstörda. Vi låg bara och grät. Sedan garvade vi och sa att det var det sjukaste vi har gjort. Då tänkte jag att varför bara utmana oss själva, vi utmanar alla andra också.

Då tänkte han att han kanske skulle lyckas sälja 1-3 korvar per helg, men snart spred sig ryktet om korven från helvetet och försäljningen i korvkiosken vid Kornhamstorg i Gamla stan tog fart på riktigt.

Jesper Levin själv säger att han är förvånad över hur stor uppmärksamhet korven – och tävlingen som går ut på att äta korven på mindre än fem minuter – fått.

– Folk köar för att köpa hara-kiri-korven och t-shirtarna har tagit slut. Det var inte alls meningen att det skulle bli en så hajpad grej, säger han och fortsätter:

– Efter det här har folk till och med börjat hälsa på mig på gatan. Vem fan vill hälsa på en korvgubbe? Jag fattar inte själv vad som pågår, jag är ju bara en korvgubbe som hatar människor.

I dagsläget går Jesper Levin back på varje såld korv men när volymerna väl börjar gå upp hoppas han på att kunna tjäna pengar på den. Även t-shirtförsäljningen går bra.

– I dag fick jag beställa 300 nya t-shirtar. Det kostar ju en jävla massa pengar. Folk kommer också och vill köpa mina korvar och såser för att ta med hem. Så nu har jag börjat leta efter snygga förpackningar som jag kan hälla min sås i.

Jesper Levin berättar att ett företag i Göteborg har hört av sig och vill köpa in hans korvar.

– Då uppstår nya problem, hur fan skickar jag dit korvarna och vad ska jag ta för pris? Jag har inte förstått hur stort det har blivit.

Vad är den roligaste reaktionen du har fått på dödskorven?

– Det var i lördags natt när en kille som redan misslyckats med att äta upp korven gjorde ett nytt försök. Den här gången lyckades han men efteråt tog han sopkorgen och spydde och la sig på marken.

– När jag frågade hur han mådde kramade han mig, sa att han älskade mig och att det var det bästa han gjort i hela sitt liv. Han var skitlycklig och polisen och alla andra bara skrattade. Det var härligt.

Här är Färjan-Håkans försök att äta hara-kiri-korven. Källa: Expressen.

Här är fler filmer på dödskorven:


Dante Thomsen Av: Dante Thomsen
Mejla reportern

08-545 22 206

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

12 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
12
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:

PR

Här är Elgigantens nya logga

"Tanken på SVT-play har inte funnits". Den nordiska elektronikjättens nya logotyp är förvillande lik både SVT:s och Vings. 8

”Avgörande brister i Kent Asps undersökning”

Bara 93 av SVT:s 1100 journalister har svarat. SVT-journalisten Mats Knutson riktar svidande kritik mot professor Kent Asps undersökning ”Journalistkårens partisympatier”. 24

Artikellista - PR

MP:s utspel toksågas: "Årets politiska anka"

Pr-experten: "Bottenlöst korkat". Det tog bara en timme för Miljöpartiet att pudla kring sitt förslag om att förbjuda anonyma bloggar. Nu sågas partiet rejält. 33

Artikellista - PR

Löfbergs intar festivaler

"Kaffe och musik går bra ihop". Kaffejätten Löfbergs satsar på att bli sommarens festivalkaffe.

Artikellista - PR

OLW och Estrella får konkurrens av Fredagsmys

"OLW har vetat om oss hela tiden" Sedan 2009 har OLW, med hjälp av Åkestam Holst, sålt chips med reklamkonceptet "Fredagsmys". Nu får chipstillverkaren konkurrens från ett varumärke med just det namnet. 14

Artikellista - PR

Dan Svanell återvänder till Hallvarsson & Halvarsson

"Ser fram emot att återvända". Dan Svanell, presschef på Rikspolisstyrelsen och tidigare legendarisk presschef för Socialdemokraterna, går tillbaka till byråvärlden.

Annons
Artikellista - PR

In Flames kan ha dragit medierna vid näsan

Avslöjar namnet nya plattan. Enligt flera medier har det svenska hårdrocksbandet In Flames sajt hackats. Men det hela ser ut att vara en pr-kupp för att hajpa bandets nya skiva.

Två delägare lämnar Bindefeld – ny partner utses

"Har varit en ovärderlig tillgång". Annika Hökmark, team leader på pr-byrån Micael Bindefeld AB, utses till ny partner. Samtidigt slutar två tidigare delägare.

Artikellista - PR

Schibsted lanserar nytt annonsformat för läsplatta

"En ökad efterfrågan". Schibsted lyfter läsplattan som annonsplattform och lanserar nya interaktiva format.

Offerta väljer Gullers Grupp

Ska lyfta tjänsteföretagens betydelse. Tjänsteförmedlarföretaget Offerta.se väljer pr-byrån Gullers Grupp efter en pitch. 2

Annons
Annons
Berghs Studentbyrå

Berghs Studentbyrå Några ord från copywritern

Efter chockbeskedet – TV4:s reporter tackades med kaka

Efter chockbeskedet – TV4:s reporter tackades med kaka

Det blev ett mycket känslosamt möte på TV4 Trollhättan när ett par i dag valde att visa sitt stöd för lokaljournalistiken efter gårdagens chockbesked. 4

Mediebyråcheferna om att TV4 skrotar sin lokal-tv

Mediebyråcheferna om att TV4 skrotar sin lokal-tv

Att lokalsändningarna läggs ner får ingen större påverkan på annonseringen, menar tv-rådgivarna. 10

Lämnar Carat för OMD

Lämnar Carat för OMD

Carat och Disney går skilda vägar – efter 20 år.

"Är en väldigt tung dag"

"Är en väldigt tung dag"

När TV4 lägger ner de lokala nyhetssändningarna väntas 85 procent av Nyhetsbolagets lokala personal få gå. 6

DN var nära ställa hyllad Kristina Lugn-intervju

DN var nära ställa hyllad Kristina Lugn-intervju

Porträttet av Kristina Lugn i DN har blivit en snackis. För Dagens Media berättar journalisten om det hyllade "haveriet". 5

Skärmdump från Metros sajt.

Viralsuccé om sjunkande högerextremister var falsk

Har du skrattat åt högerextremisterna som skulle ta sig över Medelhavet med en gummibåt och sjönk? Då är du inte ensam. Problemet är att nyheten är falsk. 5

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Fältstudier, vin och beslutshierarkier

Blogoccoli

Blogoccoli En hjärtesak

Twittrande poliser råkade  i luven på Retriever

Twittrande poliser råkade
i luven på Retriever

Ville inte lyssna på ett företag som har en guldfisk i sin logga.

SVT upphandlar krukor

SVT upphandlar krukor

Nu ser sig de tre public service-bolagen om efter en ny leverantör av krukor och växter. 11

Han fick en ölstinn idé – torskade drömjobbet på DI

Han fick en ölstinn idé – torskade drömjobbet på DI

Branschen kan knappt tro att det är sant. För Dagens Media berättar Jojje Olsson själv om den blöta idén som kostade honom drömjobbet. 31

Efter Aschbergs trolljakt – nu blir hataren hatad

Efter Aschbergs trolljakt – nu blir hataren hatad

Efter att mannen bakom Facebook-sidan "Hult Hatar" konfronterats av Robert Aschberg flödar nu hatet fritt mot 20-åringen. 29

Volvos nya reklamfim

Volvos nya reklamfim

Bolaget följer upp "Made by Sweden" med en film från Treehotel i Harads, Norrbotten. 1

Skyddsombuden slår larm

Skyddsombuden slår larm

Flera kvinnor på Göteborgs-Posten känner sig illa bemötta och förminskade av ledningen. Det framgår av en skrivelse som skickats till Arbetsmiljöverket. 2

Experten: "Man vill inte vara en sponsor till A-lagen"

Experten: "Man vill inte vara en sponsor till A-lagen"

Helgens dödsmisshandel kommer att få konsekvenser för svensk fotboll och dess sponsorer. 2

De hetaste praktikplatserna

De hetaste praktikplatserna

Sparpaketen och den aktuella debatten om papperstidningens död har inte gjort tidningsdrakarna mindre populära på JMK och JMG.

Påstådd dödsmisshandlare namngavs på Stampen-sajt

Påstådd dödsmisshandlare namngavs på Stampen-sajt

På Svenskafans forum spreds igår namnet på en person som påstås ligga bakom dödsmisshandeln i Helsingborg.

Aftonbladet får tv-tillstånd

Aftonbladet får tv-tillstånd

51 nationella och sex lokala/regionala tillstånd att sända tv via marknätet har beviljats. 8

SSU slår tillbaka: "Löjligt"

SSU slår tillbaka: "Löjligt"

Ungdomsförbundets kampanj mot snabbmatskedjorna har upprört. Nu svarar ordföranden på kritiken. 15

Apple panikstoppade TV4:s "förspel" i Apple TV

Apple panikstoppade TV4:s "förspel" i Apple TV

Alla papper var klara för påskrivning när Apple plötsligt drog i nödbromsen. 6

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se