IQ och Deportivo vann Stora pr-priset med sitt "Fyllefilter". Foto: Janne Naess.

IQ och Deportivo vann Stora pr-priset med sitt "Fyllefilter". Foto: Janne Naess.

Fyllefiltret vinnare i Stora pr-priset

IQ och Deportivos "Fyllefilter" tog hem Stora pr-priset.

Verktyg

I dag delades det Stora pr-priset ut på Clarion Sign Hotell vid Norra Bantorget i Stockholm.

Vinnare blev IQ:s "Fyllefilter", som tagits fram av Deportivo.

Ett utdrag ur juryns motivering lyder:

"Alkoholkonsumtion och riskbeteenden är ett svårt ämne att ta upp oavsett målgrupp. IQ har valt bort skrämselpropaganda och använt både nytänkande budskap, verktyg och kanaler som är mest relevanta för målgruppen, där sociala medier är ett nav i kommunikationen."

– Otroligt roligt, vansinnigt kul. Det har varit en stor utmaning sedan 2005 när vi startade, säger Ann-Therése Enarsson, avgående vd på IQ.

Förutom "Fyllefiltret" var även SAS-kampanjen "Love is in the air", Lina Thomsgårds Rättviseförmedling, Telges Telgemodellen och Stockholm Prides kampanj "How hetero" nominerade.

Stora anordnas av Svenska pr-företagen i samarbete med Dagens Media och Mynewsdesk.

Dante Thomsen Av: Dante Thomsen
Mejla reportern

08-545 22 206

Av: Stephan Drenzel
Mejla reportern

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

2 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
2
Nu visas kommentar 1-5

PR

Artikellista - PR

MP:s utspel toksågas: "Årets politiska anka"

Pr-experten: "Bottenlöst korkat". Det tog bara en timme för Miljöpartiet att pudla kring sitt förslag om att förbjuda anonyma bloggar. Nu sågas partiet rejält. 33

Artikellista - PR

Löfbergs intar festivaler

"Kaffe och musik går bra ihop". Kaffejätten Löfbergs satsar på att bli sommarens festivalkaffe.

Artikellista - PR

OLW och Estrella får konkurrens av Fredagsmys

"OLW har vetat om oss hela tiden" Sedan 2009 har OLW, med hjälp av Åkestam Holst, sålt chips med reklamkonceptet "Fredagsmys". Nu får chipstillverkaren konkurrens från ett varumärke med just det namnet. 14

Artikellista - PR

Dan Svanell återvänder till Hallvarsson & Halvarsson

"Ser fram emot att återvända". Dan Svanell, presschef på Rikspolisstyrelsen och tidigare legendarisk presschef för Socialdemokraterna, går tillbaka till byråvärlden.

Artikellista - PR

In Flames kan ha dragit medierna vid näsan

Avslöjar namnet nya plattan. Enligt flera medier har det svenska hårdrocksbandet In Flames sajt hackats. Men det hela ser ut att vara en pr-kupp för att hajpa bandets nya skiva.

Två delägare lämnar Bindefeld – ny partner utses

"Har varit en ovärderlig tillgång". Annika Hökmark, team leader på pr-byrån Micael Bindefeld AB, utses till ny partner. Samtidigt slutar två tidigare delägare.

Annons
Artikellista - PR

Schibsted lanserar nytt annonsformat för läsplatta

"En ökad efterfrågan". Schibsted lyfter läsplattan som annonsplattform och lanserar nya interaktiva format.

Offerta väljer Gullers Grupp

Ska lyfta tjänsteföretagens betydelse. Tjänsteförmedlarföretaget Offerta.se väljer pr-byrån Gullers Grupp efter en pitch. 2

Scholz & Friends blir del av Skistar

"En del av framtidens kundlösningar". Reklambyrån Scholz & Friends blir en del av Skistars marknadsavdelning. 3

Artikellista - PR

Hon blir ny vd för Edelman

Temporär lösning. Sharon Reid blir ny vd på pr-byrån Edelman efter att Linda Waxin slutat.

Annons
Annons
Efter chockbeskedet – TV4:s reporter tackades med kaka

Efter chockbeskedet – TV4:s reporter tackades med kaka

Det blev ett mycket känslosamt möte på TV4 Trollhättan när ett par i dag valde att visa sitt stöd för lokaljournalistiken efter gårdagens chockbesked. 4

Mediebyråcheferna om att TV4 skrotar sin lokal-tv

Mediebyråcheferna om att TV4 skrotar sin lokal-tv

Att lokalsändningarna läggs ner får ingen större påverkan på annonseringen, menar tv-rådgivarna. 10

Lämnar Carat för OMD

Lämnar Carat för OMD

Carat och Disney går skilda vägar – efter 20 år.

"Är en väldigt tung dag"

"Är en väldigt tung dag"

När TV4 lägger ner de lokala nyhetssändningarna väntas 85 procent av Nyhetsbolagets lokala personal få gå. 6

DN var nära ställa hyllad Kristina Lugn-intervju

DN var nära ställa hyllad Kristina Lugn-intervju

Porträttet av Kristina Lugn i DN har blivit en snackis. För Dagens Media berättar journalisten om det hyllade "haveriet". 5

Skärmdump från Metros sajt.

Viralsuccé om sjunkande högerextremister var falsk

Har du skrattat åt högerextremisterna som skulle ta sig över Medelhavet med en gummibåt och sjönk? Då är du inte ensam. Problemet är att nyheten är falsk. 5

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Fältstudier, vin och beslutshierarkier

Blogoccoli

Blogoccoli Början och slut

Twittrande poliser råkade  i luven på Retriever

Twittrande poliser råkade
i luven på Retriever

Ville inte lyssna på ett företag som har en guldfisk i sin logga.

SVT upphandlar krukor

SVT upphandlar krukor

Nu ser sig de tre public service-bolagen om efter en ny leverantör av krukor och växter. 11

Han fick en ölstinn idé – torskade drömjobbet på DI

Han fick en ölstinn idé – torskade drömjobbet på DI

Branschen kan knappt tro att det är sant. För Dagens Media berättar Jojje Olsson själv om den blöta idén som kostade honom drömjobbet. 31

Efter Aschbergs trolljakt – nu blir hataren hatad

Efter Aschbergs trolljakt – nu blir hataren hatad

Efter att mannen bakom Facebook-sidan "Hult Hatar" konfronterats av Robert Aschberg flödar nu hatet fritt mot 20-åringen. 29

Volvos nya reklamfim

Volvos nya reklamfim

Bolaget följer upp "Made by Sweden" med en film från Treehotel i Harads, Norrbotten. 1

Skyddsombuden slår larm

Skyddsombuden slår larm

Flera kvinnor på Göteborgs-Posten känner sig illa bemötta och förminskade av ledningen. Det framgår av en skrivelse som skickats till Arbetsmiljöverket. 2

Experten: "Man vill inte vara en sponsor till A-lagen"

Experten: "Man vill inte vara en sponsor till A-lagen"

Helgens dödsmisshandel kommer att få konsekvenser för svensk fotboll och dess sponsorer. 2

De hetaste praktikplatserna

De hetaste praktikplatserna

Sparpaketen och den aktuella debatten om papperstidningens död har inte gjort tidningsdrakarna mindre populära på JMK och JMG.

Påstådd dödsmisshandlare namngavs på Stampen-sajt

Påstådd dödsmisshandlare namngavs på Stampen-sajt

På Svenskafans forum spreds igår namnet på en person som påstås ligga bakom dödsmisshandeln i Helsingborg.

Aftonbladet får tv-tillstånd

Aftonbladet får tv-tillstånd

51 nationella och sex lokala/regionala tillstånd att sända tv via marknätet har beviljats. 8

SSU slår tillbaka: "Löjligt"

SSU slår tillbaka: "Löjligt"

Ungdomsförbundets kampanj mot snabbmatskedjorna har upprört. Nu svarar ordföranden på kritiken. 15

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se