IQ och Deportivo vann Stora pr-priset med sitt "Fyllefilter". Foto: Janne Naess.

IQ och Deportivo vann Stora pr-priset med sitt "Fyllefilter". Foto: Janne Naess.

Fyllefiltret vinnare i Stora pr-priset

IQ och Deportivos "Fyllefilter" tog hem Stora pr-priset.

Verktyg

I dag delades det Stora pr-priset ut på Clarion Sign Hotell vid Norra Bantorget i Stockholm.

Vinnare blev IQ:s "Fyllefilter", som tagits fram av Deportivo.

Ett utdrag ur juryns motivering lyder:

"Alkoholkonsumtion och riskbeteenden är ett svårt ämne att ta upp oavsett målgrupp. IQ har valt bort skrämselpropaganda och använt både nytänkande budskap, verktyg och kanaler som är mest relevanta för målgruppen, där sociala medier är ett nav i kommunikationen."

– Otroligt roligt, vansinnigt kul. Det har varit en stor utmaning sedan 2005 när vi startade, säger Ann-Therése Enarsson, avgående vd på IQ.

Förutom "Fyllefiltret" var även SAS-kampanjen "Love is in the air", Lina Thomsgårds Rättviseförmedling, Telges Telgemodellen och Stockholm Prides kampanj "How hetero" nominerade.

Stora anordnas av Svenska pr-företagen i samarbete med Dagens Media och Mynewsdesk.

Dante Thomsen Av: Dante Thomsen
Mejla reportern

08-545 22 206

Av: Stephan Drenzel
Mejla reportern

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

2 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
2
Nu visas kommentar 1-5

PR

Artikellista - PR

Lämnar tv-branschen för Activision

"En snabb bransch i rörelse". Martina Zetterkvist, tidigare pr-chef för Canal Digital, blir ny pr-chef för Activision Blizzard Nordic. 1

Här är Elgigantens nya logga

"Tanken på SVT-play har inte funnits". Den nordiska elektronikjättens nya logotyp är förvillande lik både SVT:s och Vings. 9

”Avgörande brister i Kent Asps undersökning”

Bara 93 av SVT:s 1100 journalister har svarat. SVT-journalisten Mats Knutson riktar svidande kritik mot professor Kent Asps undersökning ”Journalistkårens partisympatier”. 24

Artikellista - PR

MP:s utspel toksågas: "Årets politiska anka"

Pr-experten: "Bottenlöst korkat". Det tog bara en timme för Miljöpartiet att pudla kring sitt förslag om att förbjuda anonyma bloggar. Nu sågas partiet rejält. 33

Artikellista - PR

Löfbergs intar festivaler

"Kaffe och musik går bra ihop". Kaffejätten Löfbergs satsar på att bli sommarens festivalkaffe.

Artikellista - PR

OLW och Estrella får konkurrens av Fredagsmys

"OLW har vetat om oss hela tiden" Sedan 2009 har OLW, med hjälp av Åkestam Holst, sålt chips med reklamkonceptet "Fredagsmys". Nu får chipstillverkaren konkurrens från ett varumärke med just det namnet. 14

Annons
Artikellista - PR

Dan Svanell återvänder till Hallvarsson & Halvarsson

"Ser fram emot att återvända". Dan Svanell, presschef på Rikspolisstyrelsen och tidigare legendarisk presschef för Socialdemokraterna, går tillbaka till byråvärlden.

Artikellista - PR

In Flames kan ha dragit medierna vid näsan

Avslöjar namnet nya plattan. Enligt flera medier har det svenska hårdrocksbandet In Flames sajt hackats. Men det hela ser ut att vara en pr-kupp för att hajpa bandets nya skiva.

Två delägare lämnar Bindefeld – ny partner utses

"Har varit en ovärderlig tillgång". Annika Hökmark, team leader på pr-byrån Micael Bindefeld AB, utses till ny partner. Samtidigt slutar två tidigare delägare.

Artikellista - PR

Schibsted lanserar nytt annonsformat för läsplatta

"En ökad efterfrågan". Schibsted lyfter läsplattan som annonsplattform och lanserar nya interaktiva format.

Annons
Annons
Mediebyråerna om HD-köpet

Mediebyråerna om HD-köpet

Sydsvenskans köp av Helsingborgs Dagblad riskerar att påverka tidningens kvalitet, enligt mediebyråerna i Malmö. 4

Junilistan vill bli en succé igen – järnrörshånar SD

Junilistan vill bli en succé igen – järnrörshånar SD

Junilistan ska bli mindre tråkigt. För Dagens Media berättar kanslichefen Eva Nisser om partiets valkampanj. 16

Asp om kritiken: "Korkat"

Asp om kritiken: "Korkat"

Professorn slår tillbaka efter SVT-journalistens sågning av undersökningen "Journalistkårens partisympatier". 16

"Handlar om att fly eller att slåss – jag väljer att slåss"

"Handlar om att fly eller att slåss – jag väljer att slåss"

151 nuvarande och tidigare medarbetare på TV4 och Nyhetsbolaget uppmanar ledningen att besinna sig. 6

Höjer abonnemangspriserna

Höjer abonnemangspriserna

Netflix ska höja priset med mellan en och två dollar per månad för nya kunder, meddelar vd:n Reed Hastings.

Efter Icas haveri – de kristna blickarna vänds mot Coop

Efter Icas haveri – de kristna blickarna vänds mot Coop

Kristna jublar över att Ica har dragit tillbaka sin påskreklam. Samtidigt riktas nu blickarna mot konkurrenten Coop. 46

Här är Iprens nya reklam efter Ipren-mannen

Här är Iprens nya reklam efter Ipren-mannen

Ipren, som tidigare hyllats för sin reklam, lanserar ett nytt reklamkoncept. 16

”Ut i en okänd framtid”

”Ut i en okänd framtid”

Eva Hamilton jobbar kvar på SVT till dess att en efterträdare är på plats. Men hon kommer inte att stanna upp bara för att hon sagt upp sig, berättar Eva Hamilton för Dagens Media. 5

Miljöpartiets utspel sågas: "Är årets politiska anka"

Miljöpartiets utspel sågas: "Är årets politiska anka"

Det tog bara en timme för Miljöpartiet att pudla kring sitt förslag om att förbjuda anonyma bloggar. Nu sågas partiet. 33

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Fältstudier, vin och beslutshierarkier

Blogoccoli

Blogoccoli En hjärtesak

US Airways superhaveri på Twitter – delade porrbild

US Airways superhaveri på Twitter – delade porrbild

Som svar på ett klagomål delade flygbolaget en grovt pornografisk bild från sitt officiella Twitterkonto. 5

Israel inspirerade på MIPTV

Israel inspirerade på MIPTV

I förra veckan gick den årliga tv-mässan MIPTV av stapeln i Cannes. Dagens Media bad tre produktionsbolagschefer att summera årets mässa. 2

De utnyttjar mäklarbråket

De utnyttjar mäklarbråket

Med målet att bli säljarnas bostadssajt lanserar nu Hittahem.se en ny grafisk profil. 1

In Flames kan ha dragit medierna vid näsan

In Flames kan ha dragit medierna vid näsan

Enligt flera medier har metalbandet In Flames sajt hackats. Men det hela ser ut att vara en pr-kupp.

Han gör tv-comeback

Han gör tv-comeback

För att marknadsföra sitt datanät lanserar mobiloperatören Tre den nya webb-tv-serien "Studio Orvar". För Dagens Media berättar Orvar Säfström om sin förlorade strid på SVT, comebacken i rutan och om sin smidiga 40-årskris. 2

Haveri för sociala medier-byråns egna namntävling

Haveri för sociala medier-byråns egna namntävling

Omröstningen hackad – fick över 4000 namnförslag på tyska. 3

Efter chockbeskedet – TV4:s reporter tackades med kaka

Efter chockbeskedet – TV4:s reporter tackades med kaka

Det blev ett mycket känslosamt möte på TV4 Trollhättan när ett par i dag valde att visa sitt stöd för lokaljournalistiken efter gårdagens chockbesked. 4

Mediebyråcheferna om att TV4 skrotar sin lokal-tv

Mediebyråcheferna om att TV4 skrotar sin lokal-tv

Att lokalsändningarna läggs ner får ingen större påverkan på annonseringen, menar tv-rådgivarna. 10

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se