IQ och Deportivo vann Stora pr-priset med sitt "Fyllefilter". Foto: Janne Naess.

IQ och Deportivo vann Stora pr-priset med sitt "Fyllefilter". Foto: Janne Naess.

Fyllefiltret vinnare i Stora pr-priset

IQ och Deportivos "Fyllefilter" tog hem Stora pr-priset.

I dag delades det Stora pr-priset ut på Clarion Sign Hotell vid Norra Bantorget i Stockholm.

Vinnare blev IQ:s "Fyllefilter", som tagits fram av Deportivo.

Ett utdrag ur juryns motivering lyder:

"Alkoholkonsumtion och riskbeteenden är ett svårt ämne att ta upp oavsett målgrupp. IQ har valt bort skrämselpropaganda och använt både nytänkande budskap, verktyg och kanaler som är mest relevanta för målgruppen, där sociala medier är ett nav i kommunikationen."

– Otroligt roligt, vansinnigt kul. Det har varit en stor utmaning sedan 2005 när vi startade, säger Ann-Therése Enarsson, avgående vd på IQ.

Förutom "Fyllefiltret" var även SAS-kampanjen "Love is in the air", Lina Thomsgårds Rättviseförmedling, Telges Telgemodellen och Stockholm Prides kampanj "How hetero" nominerade.

Stora anordnas av Svenska pr-företagen i samarbete med Dagens Media och Mynewsdesk.

Dante Thomsen Av: Dante Thomsen
Mejla reportern

08-545 22 206

Av: Stephan Drenzel
Mejla reportern

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

2 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
2
Nu visas kommentar 1-5
Annons
Annons
Nytt nummer ute!

Nytt nummer ute!

Kolla innehållet här. 1

9 saker du vill veta om Googles mobiluppdatering

9 saker du vill veta om Googles mobiluppdatering

Bästa tipsen inför Googles "mobilgeddon".

Radio-chefens sågning: ”Som Sovjet på 50-talet”

Radio-chefens sågning: ”Som Sovjet på 50-talet”

Försvarar kritiserat digitalradioprojekt. 29

Amanda Schulman KO-anmäls för vinreklam

Amanda Schulman KO-anmäls för vinreklam

Fick över 2 600 gillningar på Instagram. 19

Tv-marknaden slår rekord – trots mindre reklam

Tv-marknaden slår rekord – trots mindre reklam

Inte de svenska tv-aktörerna som står för tillväxten.

"7 misstag som medieköparen gör"

"7 misstag som medieköparen gör"

Mycket av misstagen skylls på "jobbiga säljare", skriver Tomas Bacoccoli.

Bye bye Internet Explorer – så hånade vi dig

Bye bye Internet Explorer – så hånade vi dig

Microsoft skrotar sin utskällda webbläsare Internet Explorer. Så här minns vi de sista åren. 1

"Saudiaffären är en journalistisk kollaps"

"Saudiaffären är en journalistisk kollaps"

MP:s tidigare språkrör Per Gahrton rasar mot mediernas bevakning av Saudiaffären.

"Kommer kännas vemodigt"

"Kommer kännas vemodigt"

Sanna Nielsen om vänskapen med Robin Paulsson, kritiken och Hänt Extras missvisande rubrik.

Här läser Barack Obama elaka tweets om sig själv

Här läser Barack Obama elaka tweets om sig själv

Den amerikanske presidenten Barack Obama verkar ta ganska lätt på sågningarna. 1

Pr-bloggen

Pr-bloggen April PR fools.

Blogoccoli

Blogoccoli Det jag saknar mest

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Jetlag och lärdomar

Almenäs till Tara: "Skäms"

Almenäs till Tara: "Skäms"

TV4-profilen Jessica Almenäs rasar mot Taras "totalt sönderretuscherade" omslagsbild – på henne själv.

Så bör reklamen utformas

Så bör reklamen utformas

Två digitala experter siar om den reklam som Apple Watch kan användas till. 1

Arvodet: 12 000 kronor

Arvodet: 12 000 kronor

Anette Novak berättar om det prestigefulla uppdraget. 19

Nordlind om nya tobbjobbet

Nordlind om nya tobbjobbet

Mediacoms nya vd Joachim Nordlind om sitt nya uppdrag. 1

Ola Sandstig om granskningen av Researchgruppen

"Som en ebolasmittad"

Enligt Fokus klarade inte granskningen av Researchgruppen en faktakoll. Nu ger reportern Ola Sandstig sin syn på saken. 33

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se