Schyman ögonblicken innnan pengarna brann. FOTO: Martin Schori.

Schyman ögonblicken innnan pengarna brann. FOTO: Martin Schori.

FI:s pengabränning värd 5,3 miljoner

Att bränna 100 000  kronor gav FI medieutrymme värt 5,3 miljoner kronor. Det visar en uppskattning som Mediapilot gjort för Dagensmedia.se.

Verktyg

Vid sidan av Littorinaffären var Almedalens stora snackis Gudrun Schymans pengabränning – en manifestation som skulle sätta fokus på de stora löneskillnaderna mellan män och kvinnor.

Eventet, framtaget av pr-byrån Studio Total, fick stort medialt genomslag.

På uppdrag av Dagensmedia.se har omvärldsbevakningsföretaget Mediapilot nu gjort en uppskattning av värdet på publiciteten.

Enligt Mediapilot skulle Gudrun Schyman behövt 5,3 miljoner kronor för att köpa sig lika mycket medieutrymme i form av annonser.

– Det ligger nära till hands att hålla med tidningarna att Schyman är ett pr-geni. Att ett utspel får publicitet som motsvarar annonser till en kostnad av 5,3 miljoner mitt under brinnande Almedalsvecka när det dessutom är valår är imponerande, säger Simon Scharfstein, senior medieanalytiker på Mediapilot.

För att få fram annonsvärdet har Mediapilot använt bruttopriser för annonsplatser samt storlek på artikeln. Det ska naturligtvis inte ses som ett absolut mått, mer som en vägledande uppskattning.

Mediapilot har även vägt in hur mycket utrymme själva budskapet faktiskt fick. Och en stor del av publiciteten var negativ, enligt Mediapilot. Speciellt ledarsidorna gick hårt åt tilltaget.

Bland annat tyckte Expressens ledarsida att brännandet var ”osmakligt” medan Aftonbladets kulturredaktion tyckte att hela FI:s budskap ”gick upp i rök i” efter händelsen.

Enligt Simon Scharfstein skulle FI och Gudrun Schyman kunnat få ännu mer betalt för sitt jippo om inte så många tidningar ställt sig negativa till aktionen i deras analyser.

Gudrun Schyman skriver i dag själv om aktionen i sitt nyhetsbrev.

”Att elda upp 100 000 kronor kan verka desperat, och det är det också. Det är en desperat reaktion på en desperat situation", skriver hon.

Vidare skriver hon att hundra tusen kronor, jämfört med riksdagspartiernas kampanjbudgetar, är en ”otroligt liten” kostnad.

”En enda halvsidesannons i en kvällstidning kostar mer än 100 000 kronor. Riksdagspartiernas valbudgetar, till del finansierade av statligt partistöd, det vill säga skattepengar, ligger idag på mellan 7 och 70 miljoner kronor”, skriver hon.

De hundra tusen kronorna skänktes av Studio Total.

– Vi hade först tänkt att köpa en båt för pengarna. 100 000 kronor är det vi tjänar mer varje år för att vi är män, så vi tyckte det här var bättre, sade Per Eriksson på Studio Total tidigare till Dagensmedia.se.

Erik Wisterberg Av: Erik Wisterberg
Mejla reportern

08-545 222 01

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

20 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
20
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:

PR

Artikellista - PR

Niklas Nordström: "Inget uttalande för Svenskt Flyg"

"Inget uttalande för Svenskt Flyg". Niklas Nordström (S) om uttalandena om Bromma flygplats.

Westander ökar byråintäkten

Företag stod för största inkomstdelen. Pr-byrån Westander ökade byråintäkten med 24 procent under årets första nio månader.

Artikellista - PR

Pia Grahn tar över krisdrabbat Grayling

"Detta skepp har ju i stort sett redan sjunkit". Grayling tillsätter nordisk vd. Pia Grahn Brikell tar över en pr-byrå i rejäl uppförsbacke. 7

Artikellista - PR

Telge Energi fälls av Marknadsdomstolen

Ber om ursäkt. Telge Energi sa att konkurrenterna hade smutsig el – fälls av Marknadsdomstolen.

Artikellista - PR

Premiär – Dagens Media Branschanalys

Volvos verkliga ödesval. Här är första utgåvan av Dagens Medias nya tidning Branschanalys.

FÖR VÅRA PRENUMERANTER
Artikellista - PR

Läs Dagens Medias tidning – här är nummer 17, 2014

Kokainhärvan som skakar branschen. Kolla innehållet i nya numret.

Annons
Artikellista - PR

PR-bloggen hyllar kampanj mot barngifte

BLOGG. BLOGG. Dagens Medias pr-bloggare Linnéa Rinäs om Plan Norges omtalade kampanj som började som en pr-bluff.

Artikellista - PR

Jonas Morian sågar Daniel Suhonen: "Ärekränkande"

Tog inte med intervju i boken. De privata vårdbolagen och Prime inblandade i Juholt-drevet, enligt Daniel Suhonen. 6

Artikellista - PR

Så styrdes pr-arbetet mot Juholt

"Opinionsyttringen gjordes till fakta". Dagens Media kan publicera utdrag ur Daniel Suhonen bok om den tidigare S-ledaren Håkan Juholt. 2

Artikellista - PR

Triwa anställer pr-chef

"Hoppas kunna nå ut snabbare". Andrea Miles får uppdraget att öka klocktillverkarens mediala närvaro internationell.

Annons
Annons
Så hånas Åkessons sjukdom – SD:s presschef upprörd

Så hånas Åkessons sjukdom – SD:s presschef upprörd

I dag berättade Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson att han är utbränd.

Tidningens döda älgar får Viaplay-kreatören att se rött

Tidningens döda älgar får Viaplay-kreatören att se rött

Smålandsposten uppmanar läsarna att skicka in "älgisar" från årets älgjakt. Men tilltaget upprör, särskilt om man är vegeterian. 9

Lämnar tillbaka tv-tillståndet

Lämnar tillbaka tv-tillståndet

Aftonbladet väljer att lämna tillbaka tillståndet för sändningar i det digitala marknätet. 11

Premiär – Dagens Media Branschanalys

Premiär – Dagens Media Branschanalys

Här är första utgåvan av Dagens Medias nya tidning Branschanalys.

"Har jobbat dygnet runt"

"Har jobbat dygnet runt"

Efter sammanlagt 15 år, varav två och ett halvt som vd, lämnar nu Joachim Nordlind MTG TV.

Kritiserade Zlatan-filmen – arga män vill att hon ska dö

Kritiserade Zlatan-filmen – arga män vill att hon ska dö

Nyheter24-reportern Irena Pozars krönika om Zlatan-dokumentären väcker starka känslor.

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Onödig kreativitet

Aller inspireras av Buzzfeed

Aller inspireras av Buzzfeed

Högt och lågt blandas när Aller Media lanserar sin nya underhållningssajt Hänt.se. 1

Kenza drar in 5,6 miljoner

Kenza drar in 5,6 miljoner

Så mycket tjänar Kenza Zouiten på sin blogg och reklaminläggen på Instagram. 1

Grahn till krisande Grayling

Grahn till krisande Grayling

Grayling tillsätter nordisk vd. Pia Grahn Brikell tar över en pr-byrå i rejäl uppförsbacke. 7

Nu ska Forma bantas

Nu ska Forma bantas

Efter Egmonts köp av Forma - nu vill ledningen kapa 24 tjänster.

Arla i bråk med Unilever – vill stoppa Flora med smör

Arla i bråk med Unilever – vill stoppa Flora med smör

Kräver stopp för marknadsföringen av "Flora med smör". 5

Gammal penis i brevlåda gav Gefle Dagblad oväntat lyft

Gammal penis i brevlåda gav Gefle Dagblad oväntat lyft

Plötsligt har en artikel från 2005 dykt upp på Gefle Dagblads mest lästa-lista. Nyhetschefen Magnus Lundquist är både förvånad och inte. 4

Morian sågar Suhonen

Morian sågar Suhonen

De privata vårdbolagen och Prime inblandade i Juholt-drevet, enligt Daniel Suhonen. 6

Bonnierchefernas nya sajt

Bonnierchefernas nya sajt

Drivs av Peder Bonnier, Robert Brännström och Fredrik Strömberg.

"Kan aldrig vara helt säker på vad som kommer lyckas"

"Kan aldrig vara helt säker på vad som kommer lyckas"

Clara Scherman ger sin syn på tv-branschens största utmaningar och berättar om sina bästa och sämsta inköp. 1

Kvinnojourerna starkt kritiska efter övergreppet

Kvinnojourerna starkt kritiska efter övergreppet

Produktionen agerade inte tillräckligt snabbt enligt Sveriges kvinno- och tjejjourers riksförbund. 5

Paradise Hotel sopar mattan med Big Brother

Paradise Hotel sopar mattan med Big Brother

MTG TV:s dokusåpa "Paradise Hotel" fortsätter att toppa MMS webb-tv-mätning. 9

Analsex-experimentet – en känga till Gunilla Herlitz

Analsex-experimentet – en känga till Gunilla Herlitz

Aftonbladets kulturchef Åsa Linderborg anser att klick- och delningshysterin är primitiv. 16

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se