Schyman ögonblicken innnan pengarna brann. FOTO: Martin Schori.

Schyman ögonblicken innnan pengarna brann. FOTO: Martin Schori.

Tipsa en vän om en artikel

FI:s pengabränning värd 5,3 miljoner

Att bränna 100 000  kronor gav FI medieutrymme värt 5,3 miljoner kronor. Det visar en uppskattning som Mediapilot gjort för Dagensmedia.se.

Vid sidan av Littorinaffären var Almedalens stora snackis Gudrun Schymans pengabränning – en manifestation som skulle sätta fokus på de stora löneskillnaderna mellan män och kvinnor.

Eventet, framtaget av pr-byrån Studio Total, fick stort medialt genomslag.

På uppdrag av Dagensmedia.se har omvärldsbevakningsföretaget Mediapilot nu gjort en uppskattning av värdet på publiciteten.

Enligt Mediapilot skulle Gudrun Schyman behövt 5,3 miljoner kronor för att köpa sig lika mycket medieutrymme i form av annonser.

– Det ligger nära till hands att hålla med tidningarna att Schyman är ett pr-geni. Att ett utspel får publicitet som motsvarar annonser till en kostnad av 5,3 miljoner mitt under brinnande Almedalsvecka när det dessutom är valår är imponerande, säger Simon Scharfstein, senior medieanalytiker på Mediapilot.

För att få fram annonsvärdet har Mediapilot använt bruttopriser för annonsplatser samt storlek på artikeln. Det ska naturligtvis inte ses som ett absolut mått, mer som en vägledande uppskattning.

Mediapilot har även vägt in hur mycket utrymme själva budskapet faktiskt fick. Och en stor del av publiciteten var negativ, enligt Mediapilot. Speciellt ledarsidorna gick hårt åt tilltaget.

Bland annat tyckte Expressens ledarsida att brännandet var ”osmakligt” medan Aftonbladets kulturredaktion tyckte att hela FI:s budskap ”gick upp i rök i” efter händelsen.

Enligt Simon Scharfstein skulle FI och Gudrun Schyman kunnat få ännu mer betalt för sitt jippo om inte så många tidningar ställt sig negativa till aktionen i deras analyser.

Gudrun Schyman skriver i dag själv om aktionen i sitt nyhetsbrev.

”Att elda upp 100 000 kronor kan verka desperat, och det är det också. Det är en desperat reaktion på en desperat situation", skriver hon.

Vidare skriver hon att hundra tusen kronor, jämfört med riksdagspartiernas kampanjbudgetar, är en ”otroligt liten” kostnad.

”En enda halvsidesannons i en kvällstidning kostar mer än 100 000 kronor. Riksdagspartiernas valbudgetar, till del finansierade av statligt partistöd, det vill säga skattepengar, ligger idag på mellan 7 och 70 miljoner kronor”, skriver hon.

De hundra tusen kronorna skänktes av Studio Total.

– Vi hade först tänkt att köpa en båt för pengarna. 100 000 kronor är det vi tjänar mer varje år för att vi är män, så vi tyckte det här var bättre, sade Per Eriksson på Studio Total tidigare till Dagensmedia.se.

Erik Wisterberg Av: Erik Wisterberg
Mejla reportern

08-545 222 01

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

20 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
20
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Annons
Annons
Läs Dagens Medias tidning – här är nummer 10, 2015

Läs Dagens Medias tidning – här är nummer 10, 2015

Här är innehållet i senaste numret av Dagens Media.

Mums-Mums jublar över Måns Zelmerlöws seger

Mums-Mums jublar över Måns Zelmerlöws seger

Cloetta: "Han är alltid välkommen till oss". 7

Regeringen diskade Prime

Regeringen diskade Prime

Uteslöts ur upphandlingen. 1

Festis vänder på Nyheter24

Festis vänder på Nyheter24

Sparkling Festis stökar till det. 3

af Klintberg: "Vi åt karp som tillagats i blod"

af Klintberg: "Vi åt karp som tillagats i blod"

Karin af Kintberg om julkalendern 2015 och sitt nya projekt med Fredrik Lindström.

Kraftigt uppåt för systrarna Schulman/Widells bolag

Kraftigt uppåt för systrarna Schulman/Widells bolag

Perfect Day Media går som tåget. 6

Brit Stakstons blogg

Brit Stakstons blogg Idéer till medieutredningen!

Acast-chefen om nya Spotify

Acast-chefen om nya Spotify

Tror inte på tuffare kokurrens.

Spotify satsar på video och poddar – med Aftonbladet

Spotify satsar på video och poddar – med Aftonbladet

Jan Scherman jublar över samarbetet.

Intern kritik mot Lajkat

Intern kritik mot Lajkat

Bilder av penisavtryck får folk att reagera. 7

Skräckfilm kuppar SvD

Skräckfilm kuppar SvD

Bjuder in till dop av djävulens barn. 10

Svenskarna på The Holmes Reports innovatörsranking

Svenskarna på The Holmes Reports innovatörsranking

Med på ranking över Europas 25 mest inflytelserika.

Penis smög sig in hos SvD

Penis smög sig in hos SvD

"Under strecket" blev "Under bältet". 16

Här är Facebooks nyhetstjänst

Här är Facebooks nyhetstjänst

Plattformen som ska övertyga medieägarna att publicera sitt innehåll direkt på Facebook. 1

Mattsson: "En process för att bli av med SvD"

Mattsson: "En process för att bli av med SvD"

Mediechefer tycker till om Schibsteds och Mittmedias planer på ny mediekoncern. 5

Stefan Ohlsson fick sparken – nu stämmer han Readly

Stefan Ohlsson fick sparken – nu stämmer han Readly

Prestigevärvningen slutade med anklagelser om grov illojalitet och oacceptabelt beteende. 4

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Jetlag och lärdomar

Berghs till One Show

Berghs till One Show Only in New York…

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se