Schyman ögonblicken innnan pengarna brann. FOTO: Martin Schori.

Schyman ögonblicken innnan pengarna brann. FOTO: Martin Schori.

FI:s pengabränning värd 5,3 miljoner

Att bränna 100 000  kronor gav FI medieutrymme värt 5,3 miljoner kronor. Det visar en uppskattning som Mediapilot gjort för Dagensmedia.se.

Verktyg

Vid sidan av Littorinaffären var Almedalens stora snackis Gudrun Schymans pengabränning – en manifestation som skulle sätta fokus på de stora löneskillnaderna mellan män och kvinnor.

Eventet, framtaget av pr-byrån Studio Total, fick stort medialt genomslag.

På uppdrag av Dagensmedia.se har omvärldsbevakningsföretaget Mediapilot nu gjort en uppskattning av värdet på publiciteten.

Enligt Mediapilot skulle Gudrun Schyman behövt 5,3 miljoner kronor för att köpa sig lika mycket medieutrymme i form av annonser.

– Det ligger nära till hands att hålla med tidningarna att Schyman är ett pr-geni. Att ett utspel får publicitet som motsvarar annonser till en kostnad av 5,3 miljoner mitt under brinnande Almedalsvecka när det dessutom är valår är imponerande, säger Simon Scharfstein, senior medieanalytiker på Mediapilot.

För att få fram annonsvärdet har Mediapilot använt bruttopriser för annonsplatser samt storlek på artikeln. Det ska naturligtvis inte ses som ett absolut mått, mer som en vägledande uppskattning.

Mediapilot har även vägt in hur mycket utrymme själva budskapet faktiskt fick. Och en stor del av publiciteten var negativ, enligt Mediapilot. Speciellt ledarsidorna gick hårt åt tilltaget.

Bland annat tyckte Expressens ledarsida att brännandet var ”osmakligt” medan Aftonbladets kulturredaktion tyckte att hela FI:s budskap ”gick upp i rök i” efter händelsen.

Enligt Simon Scharfstein skulle FI och Gudrun Schyman kunnat få ännu mer betalt för sitt jippo om inte så många tidningar ställt sig negativa till aktionen i deras analyser.

Gudrun Schyman skriver i dag själv om aktionen i sitt nyhetsbrev.

”Att elda upp 100 000 kronor kan verka desperat, och det är det också. Det är en desperat reaktion på en desperat situation", skriver hon.

Vidare skriver hon att hundra tusen kronor, jämfört med riksdagspartiernas kampanjbudgetar, är en ”otroligt liten” kostnad.

”En enda halvsidesannons i en kvällstidning kostar mer än 100 000 kronor. Riksdagspartiernas valbudgetar, till del finansierade av statligt partistöd, det vill säga skattepengar, ligger idag på mellan 7 och 70 miljoner kronor”, skriver hon.

De hundra tusen kronorna skänktes av Studio Total.

– Vi hade först tänkt att köpa en båt för pengarna. 100 000 kronor är det vi tjänar mer varje år för att vi är män, så vi tyckte det här var bättre, sade Per Eriksson på Studio Total tidigare till Dagensmedia.se.

Erik Wisterberg Av: Erik Wisterberg
Mejla reportern

08-545 222 01

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

20 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
20
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:

PR

FÖR DAGENS MEDIAS PRENUMERANTER
Artikellista - PR

Bortfallet är nära smärtgränsen

Carl Melin: "Få frågor upptar institutens tankemöda så mycket". Hela undersökningsindustrin hotas just nu av ett växande problem.

Artikellista - PR

Socialstyrelsen väljer Gullers Grupp

"Vi är stolta". Gullers Grupp vinner för tredje gången i rad Socialstyrelsens förtroende.

Artikellista - PR

Läs Dagens Medias tidning – här är nummer 16, 2014

Tv-bolagen kräver hårdare lagar mot pirater. Kolla innehållet i nya numret.

Artikellista - PR

Pr-bloggen sågar forskaren: "Så utomordentligt dumt"

BLOGG. BLOGG. Dagens Medias bloggare Joseph Borenstein sågar forskaren Mats Alvessons analys om att kommunikatörer inte är meningsfulla.

Artikellista - PR

Marabous marknadschef om trillingnötsraseriet: "Ingen pr-kupp"

Marknadschefen: "Lämpar sig inte i tryck". Att Marabou slopar trillingnöten och körsbärslikören i Aladdin-asken har väckt starka reaktioner. 17

Artikellista - PR

Golin Harris förra vd startar eget

"Kan rå om min egen tid och framtid". För ett år sedan lämnade hon tjänsten som vd för pr-byrån Golin Harris. Nu startar Sofia Heidenberg eget. 1

Annons

Attendo tillsätter kommunikationssansvarig

Pressarbetet ska stärkas. Vårdkoncernen Attendo anställer Hannes Kataja som kommunikationssansvarig. 1

Artikellista - PR

Jung och MSL bäst i världen

"Det bästa av det bästa." Två svenska byråer finns med när Sabre Awards utser världens 50 bästa pr-kampanjer.

Artikellista - PR

Afrika nästa för Kreab

Erkhammar: ”Det är nästa steg”. För första gången sedan fusionen med Gavin Andersson visar Kreab svarta siffror. Nu väntar expansion i Afrika. 1

Artikellista - PR

Prime norpar statssekreterare från UD

"Hennes rädda världen-intresse stärker vårt erbjudande". Hanna Hellquist blir senior rådgivare på Prime.

Annons
Annons
Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation När behövs dyra annonser?

Mediacom-chefen om tv-tappet: "Det är ett elände"

Mediacom-chefen om tv-tappet: "Det är ett elände"

För Dagens Media ger Mediacoms tv-chef Patrick Wallin sin syn på de sjunkande tittarnivåerna. 13

Jakt, fiske och motor växer

Jakt, fiske och motor växer

Tjejtidningarna rasar men inom jakt och motor ökar läsandet.

Svenskan tappar mest

Svenskan tappar mest

Tappar mer än var tionde läsare. 18

Studenter, var med och tävla om Dagens Medias kampanj!

Studenter, var med och tävla om Dagens Medias kampanj!

Dagens Media bjuder in Sveriges kommunikationsstudenter att ta fram vår nästa kampanj.

"Vi ger Netflix en match"

"Vi ger Netflix en match"

Vd Rikard Steiber om hur Viaplay norpade Viacom-rättigheter från Netflix. 3

Saab i Twitter-offensiv för granatgeväret Carl-Gustaf

Saab i Twitter-offensiv för granatgeväret Carl-Gustaf

Försvarsföretaget Saab gör reklam för sitt nya granatgevär på Twitter. För Dagens Media berättar presschefen om bolagets mediestrategi. 1

Retriever granskas av KKV

Retriever granskas av KKV

Konkurrensverket, KKV, väljer att granska Retriever – efter en anmälan av konkurrenten.

Acast når en miljon i veckan

Acast når en miljon i veckan

Men svenkarnas podd-intresse ser ut att planas ut. 2

Här är MTG:s nya logotyp

Här är MTG:s nya logotyp

MTG slipar på varumärket – här är mediejättens nya logotyp. 16

SAS nya reklamkoncept

SAS nya reklamkoncept

"We are travelers" är pay-offen i SAS nya reklamkoncept, signerat Åkestam Holst. 17

Matias Palm-Jensen och Rickard Villard startar byrå

Matias Palm-Jensen och Rickard Villard startar byrå

Tungviktarna Matias Palm-Jensen och Rickard Villard startar byrå tillsammans, kan Dagens Media avslöja. 4

Aftonbladets omvandling

Aftonbladets omvandling

Enligt uppgift väntas Aftonbladets interna online-rapport komma med stora förändringar. 8

Mångmiljonsmäll för tv-bolag

Mångmiljonsmäll för tv-bolag

Tittarraset i linjär tv tvingar tv-kanalerna att betala tillbaka stora belopp till mediebyråerna.

Nu växer oron växer bland landets annonsörer

Nu växer oron växer bland landets annonsörer

Sveriges marknadschefer ser över mediemixen.

Tv-husen flaggar för kraftigt höjda reklampriser

Tv-husen flaggar för kraftigt höjda reklampriser

Här är tv-kanalernas lösning på kaoset.

Tv-krisens största vinnare

Tv-krisens största vinnare

Pengar flyttas till digitala medier.

Webben ställer nya krav på rörliga reklamen

Webben ställer nya krav på rörliga reklamen

Experter: En dålig idé att visa samma reklamfilm på internet.

Expressen sörjer SD:s rekordval – med svart etta

Expressen sörjer SD:s rekordval – med svart etta

Igår blev Sverigedemokraterna landets tredje största parti. Nu sörjer Expressen, med en nattsvart etta. 44

"Den bästa kulturministern Sverige aldrig har haft"

"Den bästa kulturministern Sverige aldrig har haft"

Han pekas ut som en möjlig kulturminister i en rödgrön regering. Själv ser Lars Ohly uppdraget som ett "drömjobb", men tror att alltför många omständigheter måste klaffa för att han ska efterträda Lena Adelsohn Liljeroth.

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se