Schyman ögonblicken innnan pengarna brann. FOTO: Martin Schori.

Schyman ögonblicken innnan pengarna brann. FOTO: Martin Schori.

FI:s pengabränning värd 5,3 miljoner

Att bränna 100 000  kronor gav FI medieutrymme värt 5,3 miljoner kronor. Det visar en uppskattning som Mediapilot gjort för Dagensmedia.se.

Verktyg

Vid sidan av Littorinaffären var Almedalens stora snackis Gudrun Schymans pengabränning – en manifestation som skulle sätta fokus på de stora löneskillnaderna mellan män och kvinnor.

Eventet, framtaget av pr-byrån Studio Total, fick stort medialt genomslag.

På uppdrag av Dagensmedia.se har omvärldsbevakningsföretaget Mediapilot nu gjort en uppskattning av värdet på publiciteten.

Enligt Mediapilot skulle Gudrun Schyman behövt 5,3 miljoner kronor för att köpa sig lika mycket medieutrymme i form av annonser.

– Det ligger nära till hands att hålla med tidningarna att Schyman är ett pr-geni. Att ett utspel får publicitet som motsvarar annonser till en kostnad av 5,3 miljoner mitt under brinnande Almedalsvecka när det dessutom är valår är imponerande, säger Simon Scharfstein, senior medieanalytiker på Mediapilot.

För att få fram annonsvärdet har Mediapilot använt bruttopriser för annonsplatser samt storlek på artikeln. Det ska naturligtvis inte ses som ett absolut mått, mer som en vägledande uppskattning.

Mediapilot har även vägt in hur mycket utrymme själva budskapet faktiskt fick. Och en stor del av publiciteten var negativ, enligt Mediapilot. Speciellt ledarsidorna gick hårt åt tilltaget.

Bland annat tyckte Expressens ledarsida att brännandet var ”osmakligt” medan Aftonbladets kulturredaktion tyckte att hela FI:s budskap ”gick upp i rök i” efter händelsen.

Enligt Simon Scharfstein skulle FI och Gudrun Schyman kunnat få ännu mer betalt för sitt jippo om inte så många tidningar ställt sig negativa till aktionen i deras analyser.

Gudrun Schyman skriver i dag själv om aktionen i sitt nyhetsbrev.

”Att elda upp 100 000 kronor kan verka desperat, och det är det också. Det är en desperat reaktion på en desperat situation", skriver hon.

Vidare skriver hon att hundra tusen kronor, jämfört med riksdagspartiernas kampanjbudgetar, är en ”otroligt liten” kostnad.

”En enda halvsidesannons i en kvällstidning kostar mer än 100 000 kronor. Riksdagspartiernas valbudgetar, till del finansierade av statligt partistöd, det vill säga skattepengar, ligger idag på mellan 7 och 70 miljoner kronor”, skriver hon.

De hundra tusen kronorna skänktes av Studio Total.

– Vi hade först tänkt att köpa en båt för pengarna. 100 000 kronor är det vi tjänar mer varje år för att vi är män, så vi tyckte det här var bättre, sade Per Eriksson på Studio Total tidigare till Dagensmedia.se.

Erik Wisterberg Av: Erik Wisterberg
Mejla reportern

08-545 222 01

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

20 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
20
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
PR
Artikellista - PR

Jeanette Bonnier, Plura och Ax:son Johnson rasar mot nya Slussen

”Många har tidigare inte varit ute i debatten”. Hon samlar miljardärer, mediechefer och kulturelit – i debattartikel mot rivningen av Slussen. 7

Artikellista - PR

Kavli överklagar PRV:s beslut – vill kämpa för Skyr

"En viktig produkt för oss". Patent- och registreringsverket häver varumärkesregistreringen för Skyr. Nu överklagar Kavli beslutet. 1

Artikellista - PR

Intäktsrekord och miljonregn på Westander

Får 120 000 per skalle. Pr-byrån Westander ökar byråintäkten kraftigt.

Artikellista - PR

Brit Stakston: "Vi behöver medier som förstår nätet lika bra som terroristerna"

BLOGG. BLOGG. Det oroar mig att inte kunna känna trygghet i hur media förhåller sig till den digitala terrorpropagandan, skriver Brit Stakston.

PROPAGANDAKRIGET I SYRIEN
Artikellista - PR

Det nya propagandakriget

Rykten kan färdas fritt och horribla videoklipp vinner snabbt spridning. SURUC-SANLIURFA/TURKIET. Under Syrienkriget har sociala medier haft en enorm betydelse för de stridande parterna. Nästan all propaganda har utgått från internet och allra skickligast har ISIS varit. Bilden av kriget har helt förändrat slagfälten.

Artikellista - PR

”Jag ville blåsa upp semlan i medievärlden”

Han skapade mediehajp – med ny semla. Mattias Ljungberg om pr-strategin bakom Semmelwrapen. 7

Annons
Artikellista - PR

Läs Dagens Medias tidning – här är nummer 1, 2015

"Vi krigar inte mot Bonnier längre". Kolla innehållet i 2015 års första utgåva av Dagens Media.

Artikellista - PR

Caroline Jungsand: ”Har varit en dröm länge”

INTERVJU. För Dagens Media berättar Caroline Jungsand om planerna kring den nya byrån Juno PR.

Artikellista - PR

Varumärkesskydd för "skyr" hävs

Ordet har använts sedan 1700-talet. Norska Kavli har haft varumärkesskydd för den isländska yoghurtvarianten Skyr sedan 2011. Nu häver Patent-och registreringsverket skyddet.

Artikellista - PR

Prime-trion startar eget

"Har varit en dröm länge." Caroline Jungsand, Désirée Maurd och Hannah Davidsson startar Juno PR. 2

Annons
Annons
Här är årets första nummer av Dagens Medias tidning

Här är årets första nummer av Dagens Medias tidning

Läs om Schibsteds nya jättesatsning, kritiken mot MTG TV:s ledning, och mycket mer.

Icas vd om reklamsåpans framtid efter "Stigs" avhopp

Icas vd om reklamsåpans framtid efter "Stigs" avhopp

Icas vd Anders Svensson om Hans Mosessons sorti och reklamsåpans framtid i en digital värld. 2

Journalisterna var för fulla – missade Ebbot-scoopet

Journalisterna var för fulla – missade Ebbot-scoopet

Det är varje journalists värsta mardröm – att missa ett scoop som händer rakt framför näsan på en. 11

Här är Volvos vintersaga

Här är Volvos vintersaga

Flera kända svenskar medverkar i nya #madebysweden-filmen. 5

"Bara det bästa kvar"

"Bara det bästa kvar"

Från Västindiska stränder till januariblask i Stockholm – Johanna Öberg är Metro-rekryten som ska få fart på den sargade Stampen-koncernens digitala utveckling. 1

Så prenumererar du på DM

Så prenumererar du på DM

Ta del av aktuella erbjudanden här.

Läs Dagens Media digitalt

Läs Dagens Media digitalt

Här finns mer information till dig som är prenumerant.

De kan bli till Årets byrå

De kan bli till Årets byrå

Chiffer, Carat och Daytona. Det är några av byråerna som kan bli Årets byrå 2014. 3

Så många får gå på MTG TV

Så många får gå på MTG TV

Dagens Media har siffran – så många varslas.

I konflikt med GP:s ledarsida – redan för tre år sedan

I konflikt med GP:s ledarsida – redan för tre år sedan

Bråket mellan Alice Teodorescu och GP:s ledarskribenter går långt tillbaka i tiden. 20

Wolodarskis syrliga svar

Wolodarskis syrliga svar

Efter Jan Helins upprörda blogginlägg om DN:s censurartikel svarar chefredaktören Peter Wolodarski. 10

...på Jan Helins dunderkänga

...på Jan Helins dunderkänga

Illasinnat, undermåligt och ett "förmörkat publicistiskt omdöme". Därför är Jan Helin rasande på Dagens Nyheter. 17

Så mycket tittande försvann

Så mycket tittande försvann

Trots stora evenemang som vinter-OS och fotbolls-VM backade det totala tv-tittandet med sex minuter per dag förra året.

Pengabråk splittrar pr-duon

Pengabråk splittrar pr-duon

Richard Lindh har lämnat vd-stolen på Taste PR – och krävs nu på pengar av grundaren Marianne Djudic.

Skärmdump från Viralgranskarens artikel.

Viralgranskaren drar tillbaka artikel om firande muslimer

Viralgranskaren falskstämplade en Facebook-status om muslimer som firade terrordådet i Paris med tårta. Nu backar sajten. 27

Expressen ber om ursäkt

Expressen ber om ursäkt

Expressen ber om ursäkt till den folkkäre skådespelaren Magnus Härenstam efter att ha publicerat felaktiga uppgifter om dennes canceroperation. 2

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se