Lindex marknadschef slår tillbaka mot Badlord

2008-03-12 11:52 Martin Schori  

Som Dagens Media tidigare berättat har reklambyrån Badlord stämt Lindex för idéstöld och kräver 1,5 miljoner kronor. Nu slår Lindex tillbaka mot anklagelserna, som de beskriver som falska.

- Det här två olika idéer. Badlord har presenterat sin idé och We Are Group presenterade sin, som var inspirerad av Helmut Newton, säger Lindex marknadschef Johan Hallin.

Sedan när Badlord ringde för att fråga vad han tyckte om idén ska Johan Hallin ha berättat om We Are Groups idé och sagt att de kanske kunde applicera Badlords som en förlängning på den.

- Men detta är ingenting jag kan diskutera själv och har skrivit på sekretessavtal. De båda reklambyråerna bestämde sig för att träffas, säger Johan Hallin.

Enligt Lindex har Badlord skriftligen bekräftat att Lindex fick grönt ljus att använda sin reklambyrås idé om företaget inte ville gå vidare med Badlords idé. Och det var precis vad Lindex gjorde, menar Johan Hallin.

- Jag blev väldigt förvånad och känner mig lite förolämpad av detta, säger Johan Hallin.

Dessutom ger bilderna som publicerades i Dagens Industri en felaktig bild. Detta eftersom Badlords idé gällde en bild, som man sedan kunde riva av för att se en annan. I Dagens Industri stod två bilder bredvid varandra.

- Så har inte Badlord presenterat det för oss, säger Johan Hallin.

Varför tror du att de väljer att lämna in en stämningsansökan?

- Jag vill inte spekulera i det. Men i ansökan står de att de fått svårt att använda idén för Twilfit.

Martin Schori

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt