Konsumentverket utreder bloggreklam

2008-03-17 08:43 Ola Eriksson  

Konsumentverket har inlett en utredning om bloggars sätt att skriva om produkter mot betalning.

Efter Dagens Medias rapporter om bloggar som skriver om produkter och tjänster mot betalning har Konsumentverket valt att inleda en utredning för att klargöra om detta bryter mot marknadsförningslagen.

-Vi har sett flera fall där gränserna mellan vad som är redaktionell text och vad som är reklam har suddats ut. Det är grundläggande att all reklam ska kunna identifieras, säger Mattias Grundström, jurist på Konsumentverket som tillsammans med ett par kollegor leder utredningen.

Enligt honom är bloggar och vissa annonsblad, där all redaktionell text handlar om produkter som även förekommer i annonser i samma annonsblad, de områden där gränserna suddats ut mest.

-När en specifik blogg nu uppmärksammats i media där tjejen själv sagt att hon får ta emot ersättning för att skriva är det självklart för oss att titta närmare på frågan.

Bloggen det handlar om är Blondinbella.se.

-Den drivs ju av ett aktiebolag, så det är bolaget som är vår motpart inte tjejen.

Mattias Grundström vill inte säga när han tror att Konsumentverkets utredning kan vara klar men säger att han hoppas att det första steget kan vara klart inom den närmaste tiden.

Ola Eriksson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt