En av SL:s Doge-kampanjer.

En av SL:s Doge-kampanjer.

Många frågor kring SL-kampanj

DDB har tagit nätflugan Doge in i tunnelbanan.

Lovisa Åbom, SL.

Lovisa Åbom, SL.

Taggar

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Under slutet av 2013 slog internettrenden Doge igenom. Den bygger på en bild av den japanska hundrasen Shiba, och därtill adderas korta meningar i grammatiskt felaktig engelska.

Till exempel "much success", "very winter" eller "so sport". Dessutom har fenomenet – som kan liknas vid så kallade lolcats (lustiga kattungar) – fått kryptovalutan Dogecoin, enligt sajten Know your meme.

Nu har DDB Stockholm, som är Storstockholms Lokaltrafiks reklambyrå, slagit mynt av Doge i kampanjen för SL:s sommarbiljett, som gäller 1 maj till sista augusti.

Den obligatoriska hunden är i kampanjen omgärdade av meningarna "such cheap", "very buy" och "many summer".

Men i sociala medier har många ställt sig frågande till om resenärerna i Stockholm begriper kampanjen. En av dem är Nanok Bie, SVT:s reporter med internet som bevakningsområde.

– Till viss del tror jag att de har överskattat folks kunskap om Doge. Men, imorse åkte jag tunnelbana med min 8-åring, och jag frågade vad han tyckte om reklamen, och han tyckte den var kul. Så det är nog rätt lyckat, även om folk inte förstår allt. Många pratar om kampanjen, och frågar i sociala medier, säger Nanok Bie till Dagens Media.

Att kommunicera genom internettrender och fenomen är vanskligt enligt Bie, eftersom dessa kan vara oerhört stora och självklara i vissa grupper. För att i andra, intillggande grupper, vara helt okända. Han är själv osäker på hur väl unga känner till Doge.

Men oavsett så är det intressant med en kampanj som gör internettrender analoga, säger Nanok Bie.

– Det är ett nytt språk.

Men han tycker att den faktiska produkten – ett sommarkort för i snitt 600 kronor i månaden istället för 800 kronor i månaden – inte är "Such cheap" eller "very buy".

– Det är inte jättebilligt.

Kampanjen gick upp i helgen. På SL har man noterat ett stort intresse kring den. De flesta reaktioner är positiva, enligt Lovisa Åbom, på SL:s pressavdelning.

– Vi har märkt att mycket folk skriver om den på Twitter och Facebook. Den väcker mycket reaktioner. De flesta tycker att det är kul, men vissa frågar sig vad turisterna ska tro.

Enligt Lovisa Åbom funkar kampanjen även om man inte har förkunskaper om Doge.

– Det finns ju även tydlig informationen om själva erbjudandet, så även om man inte förstår bakgrunden förstår man vad vi vill kommunicera.

Simon Andrén Av: Simon Andrén
Mejla reportern

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

26 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
26
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:

Kampanjer

Artikellista - Kampanjer

Heineken lanserar @wherenext

"Unik algoritm". Den sociala medier-baserade kampanjen från Heineken ska avslöja städernas dolda pärlor.

Artikellista - Kampanjer

Sverigeturné med omklädningsrum

Premiär på Gothia cup. Orkla Foods lanserar Yummyfrutti med turné till idrottsevenemang – tar med "Sveriges lyxigaste omklädningsrum".

Artikellista - Kampanjer

Vänstern driver med privata skolbolag

"Ironi kan alltid vara lite svårt." Lanserar animerad kortfilm som presenterar vinstmöjligheterna i svensk skola. 5

Artikellista - Kampanjer

Daily News till attack mot New Yorks borgmästare Bill de Blasio

Daily News driver hästkampanj. På dagens förstasida av New York-tidningen Daily News kallas stadens borgmästare för ett arsle.

Artikellista - Kampanjer

Schwarzeneggers nya jobb

"Älskar den här kampanjen." Arnold Schwarzeneggers 20-årige son Patrick frontar Tom Fords höstkampanj, tillsammans med Gigi Hadid.

Artikellista - Kampanjer

Veronica Palm: "Visar överkroppar på ett omotiverat sätt"

Artikellista - Kampanjer

Vill se ny lag. Socialdemokraternas Veronica Palm kritiserar Calvin Kleins höstkampanj för att vara könsstereotyp. 13

Annons

Första bilderna på Calvin Kleins höstkampanj

Går i print, utomhus och digitalt. Sociala medier-satsningen #mycalvins ligger som grund i klädmärkets höstkampanj. 1

Artikellista - Kampanjer

Antje Jackeléns utmärkelse "Hetast i Almedalen" tas upp i kyrkomötet

Westander: En extern jury. Jäv bakom byråns utmärkelse av ärkebiskop Antje Jackelén, enligt kritiker. Frågan hamnar nu i kyrkans högsta beslutande organ. 7

Artikellista - Kampanjer

Här är Malmös sommarkampanj

Ska ge skön stämning. Swedavia och kommunala Malmö Turism sätter upp vykortsvägg på flygplatsen för att skapa #mymalmo. 8

Artikellista - Kampanjer

Coca-Cola och IUM gör interaktivt spel

"Vi har gjort så att det inte går att spela själv". Som en del i kampanjen #delaencoke lanserar Coca-Cola ett spel anpassat för två på interaktiva utomhustavlor i Stockholm. 2

Annons
Se filmen från dj-battle

Se filmen från dj-battle

SVT och Alliansen segrade – se filmen från Dagens Medias party i Almedalen här. 1

Annons
Veronica Palm (S): "Visar överkroppar på ett omotiverat sätt"

Veronica Palm (S): "Visar överkroppar på ett omotiverat sätt"

Socialdemokraternas Veronica Palm kritiserar Calvin Kleins höstkampanj. 13

Så hånas Brasilien i sociala medier

Så hånas Brasilien i sociala medier

Brasiliens storförlust mot Tyskland i går har lett till otaliga skämt på nätet. 3

Bonnier vill starta ny Riksdag & Departement

Bonnier vill starta ny Riksdag & Departement

Efter tidningen Riksdag & Departements nedläggning – nu vill Bonnier ta över. 2

Fotbollförbundets presschef till attack mot Expressen

Fotbollförbundets presschef till attack mot Expressen

Expressens artikel om Erik Hamrén och Svenskarnas parti fick Svenska Fotbollsförbundets presschef att se rött. 25

Läs Dagens Media digitalt

Läs Dagens Media digitalt

Här finns mer information till dig som är prenumerant.

Bilderna från röda mattan

Bilderna från röda mattan

Hela Almedalen minglade loss på Dagens Medias dj-battle. Se vilka som var på festen. 1

Almedalsbloggen

Almedalsbloggen Nu checkar jag ut

Alliansen as-hånas efter logotyphaveriet

Alliansen as-hånas efter logotyphaveriet

Under Moderaternas dag i Almedalen har Alliansens "flagga" blivit en rejäl snackis i de sociala medierna. 5

"Som en kniv i magen"

"Som en kniv i magen"

Darius Magazine anklagas för att romantisera kvinnovåld – och för att vara en porrtidning. 3

Almedalen i bilder

Almedalen i bilder

Här är Dagens Medias fotograf Janne Næss bilder från tisdagen i Almedalen.

Klickmonstret var fejknyhet

Klickmonstret var fejknyhet

Nyheter24 blev veckans raket i Kia-index tack vare en falsk nyhet. 3

Svart humor i TV4-folkets film: "Casten cashar in"

Svart humor i TV4-folkets film: "Casten cashar in"

Falsksång, autotune och ett par kängor mot vd:n Casten Almqvist. Se TV4-medarbetarnas sista produktion här. 3

SBS vd: "Priserna ska upp kraftigt – mycket kraftigt"

SBS vd: "Priserna ska upp kraftigt – mycket kraftigt"

Dagens Media synar SBS Discovery TV:s första bokslut – och frågar vd:n Jonas Sjögrens om varför vinsten har halverats. 4

Kritiken mot Reinfeldt: "Kanske årets sämsta tips"

Kritiken mot Reinfeldt: "Kanske årets sämsta tips"

Filippa Reinfeldts hånade Stockholmstips i Expressen har blivit en delningsraket. 2

TV4:s drönare gör comeback

TV4:s drönare gör comeback

"Hexakoptern" gör comeback – trots Säpos ingripande förra året. 5

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Konkreta vs. abstrakta budskap

Berghs Studentbyrå

Berghs Studentbyrå Dags att knyta ihop säcken

Aller polisanmäler fusket

Aller polisanmäler fusket

Aller Media polisanmäler händelserna kring de uppblåsta upplagorna på Elle, Elle interiör, Café och Residence.

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se