En av SL:s Doge-kampanjer.

En av SL:s Doge-kampanjer.

Många frågor kring SL-kampanj

DDB har tagit nätflugan Doge in i tunnelbanan.

Lovisa Åbom, SL.

Lovisa Åbom, SL.

Taggar

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Under slutet av 2013 slog internettrenden Doge igenom. Den bygger på en bild av den japanska hundrasen Shiba, och därtill adderas korta meningar i grammatiskt felaktig engelska.

Till exempel "much success", "very winter" eller "so sport". Dessutom har fenomenet – som kan liknas vid så kallade lolcats (lustiga kattungar) – fått kryptovalutan Dogecoin, enligt sajten Know your meme.

Nu har DDB Stockholm, som är Storstockholms Lokaltrafiks reklambyrå, slagit mynt av Doge i kampanjen för SL:s sommarbiljett, som gäller 1 maj till sista augusti.

Den obligatoriska hunden är i kampanjen omgärdade av meningarna "such cheap", "very buy" och "many summer".

Men i sociala medier har många ställt sig frågande till om resenärerna i Stockholm begriper kampanjen. En av dem är Nanok Bie, SVT:s reporter med internet som bevakningsområde.

– Till viss del tror jag att de har överskattat folks kunskap om Doge. Men, imorse åkte jag tunnelbana med min 8-åring, och jag frågade vad han tyckte om reklamen, och han tyckte den var kul. Så det är nog rätt lyckat, även om folk inte förstår allt. Många pratar om kampanjen, och frågar i sociala medier, säger Nanok Bie till Dagens Media.

Att kommunicera genom internettrender och fenomen är vanskligt enligt Bie, eftersom dessa kan vara oerhört stora och självklara i vissa grupper. För att i andra, intillggande grupper, vara helt okända. Han är själv osäker på hur väl unga känner till Doge.

Men oavsett så är det intressant med en kampanj som gör internettrender analoga, säger Nanok Bie.

– Det är ett nytt språk.

Men han tycker att den faktiska produkten – ett sommarkort för i snitt 600 kronor i månaden istället för 800 kronor i månaden – inte är "Such cheap" eller "very buy".

– Det är inte jättebilligt.

Kampanjen gick upp i helgen. På SL har man noterat ett stort intresse kring den. De flesta reaktioner är positiva, enligt Lovisa Åbom, på SL:s pressavdelning.

– Vi har märkt att mycket folk skriver om den på Twitter och Facebook. Den väcker mycket reaktioner. De flesta tycker att det är kul, men vissa frågar sig vad turisterna ska tro.

Enligt Lovisa Åbom funkar kampanjen även om man inte har förkunskaper om Doge.

– Det finns ju även tydlig informationen om själva erbjudandet, så även om man inte förstår bakgrunden förstår man vad vi vill kommunicera.

Simon Andrén Av: Simon Andrén
Mejla reportern

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

26 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
26
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:

Kampanjer

Artikellista - Kampanjer

Expressens ubåtsjakt i Sky News

Så har nyheten bevakats i medierna. Expressens utsända reporter Tomas Kvarnkullen intervjuades i dag av Sky News. Dessutom har Reuters köpt flygbilder från tidningen. 1

FÖR DAGENS MEDIAS PRENUMERANTER
Artikellista - Kampanjer

Nej, Telia flyger inte

Tappar i preferens och erinran trots mer reklam. De växande medieinvesteringarna från mobiloperatörerna faller olika ut. Telia har tappat både varumärkespreferens och reklamerinran under året, visar Nepas mätning.

Artikellista - Kampanjer

Sveriges Kvinnolobby slår tillbaka mot Sveriges Annonsörer

"Tar gärna en debatt". Sveriges Kvinnolobby svarar på kritiken från Sveriges Annonsörer – och anklagar branschorganisationen för att ha fel i sin anmälan till Granskningsnämnden. 1

Artikellista - Kampanjer

Virgin Airlines nya kampanj – en sex timmar lång reklamfilm

Pre-roll på Youtube. Virgin Airlines nya kampanj är en flygresa i realtid. 1

Artikellista - Kampanjer

Fem filmer från USA:s största tv-annonsör Geico

Köper reklam för hiskeliga 8 miljarder kronor. USA:s största annonsör, försäkringsjätten Geico, köpte reklam för hiskeliga 8 miljarder kronor 2012. Här är fem av filmerna som dominerar amerikansk tv.

Artikellista - Kampanjer

Volvo dominerar. Epic Split-regissören Andreas Nilsson en av de nominerade.

Annons

Sveriges Annonsörer sågar Sveriges Kvinnolobby – anmäler SVT

"Iver till lagstiftning". Sveriges Kvinnolobby hade fel om RO och fick stå oemotsagda, enligt Anders Ericson, vd för Sveriges Annonsörer. 6

100-WATTAREN
Artikellista - Kampanjer

Volvo: "Man kan absolut tala om en Zlatan-effekt"

Hyllar sina ambassadörer. Igår belönades Volvo Cars med 100 watt för sin kampanj "Made by Sweden". För Dagens Media berättar marknadschefen Per Carleö om firandet. 5

100-WATTAREN
Artikellista - Kampanjer

Honesty tar hem kvällens sista 100-wattare

King vinner 75 watt. Honesty och Halebop vinner en 100-wattare för "Halebopresan" i kategorin Långsiktigt.

Artikellista - Kampanjer

Forsman & Bodenfors vinner 100 watt till

Folket Sthlm vinner 75 watt. 100-wattaren i kategorin Producent går till Forsman & Bodenfors, som nu tar hem kvällens tredje förstapris.

Annons
Så hånas Åkessons sjukdom – SD:s presschef upprörd

Så hånas Åkessons sjukdom – SD:s presschef upprörd

I dag berättade Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson att han är utbränd.

Annons
Tidningens döda älgar får Viaplay-kreatören att se rött

Tidningens döda älgar får Viaplay-kreatören att se rött

Smålandsposten uppmanar läsarna att skicka in "älgisar" från årets älgjakt. Men tilltaget upprör, särskilt om man är vegeterian. 9

Lämnar tillbaka tv-tillståndet

Lämnar tillbaka tv-tillståndet

Aftonbladet väljer att lämna tillbaka tillståndet för sändningar i det digitala marknätet. 11

Premiär – Dagens Media Branschanalys

Premiär – Dagens Media Branschanalys

Här är första utgåvan av Dagens Medias nya tidning Branschanalys.

"Har jobbat dygnet runt"

"Har jobbat dygnet runt"

Efter sammanlagt 15 år, varav två och ett halvt som vd, lämnar nu Joachim Nordlind MTG TV.

Kritiserade Zlatan-filmen – arga män vill att hon ska dö

Kritiserade Zlatan-filmen – arga män vill att hon ska dö

Nyheter24-reportern Irena Pozars krönika om Zlatan-dokumentären väcker starka känslor.

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Onödig kreativitet

Aller inspireras av Buzzfeed

Aller inspireras av Buzzfeed

Högt och lågt blandas när Aller Media lanserar sin nya underhållningssajt Hänt.se. 1

Kenza drar in 5,6 miljoner

Kenza drar in 5,6 miljoner

Så mycket tjänar Kenza Zouiten på sin blogg och reklaminläggen på Instagram. 1

Grahn till krisande Grayling

Grahn till krisande Grayling

Grayling tillsätter nordisk vd. Pia Grahn Brikell tar över en pr-byrå i rejäl uppförsbacke. 7

Nu ska Forma bantas

Nu ska Forma bantas

Efter Egmonts köp av Forma - nu vill ledningen kapa 24 tjänster.

Arla i bråk med Unilever – vill stoppa Flora med smör

Arla i bråk med Unilever – vill stoppa Flora med smör

Kräver stopp för marknadsföringen av "Flora med smör". 5

Gammal penis i brevlåda gav Gefle Dagblad oväntat lyft

Gammal penis i brevlåda gav Gefle Dagblad oväntat lyft

Plötsligt har en artikel från 2005 dykt upp på Gefle Dagblads mest lästa-lista. Nyhetschefen Magnus Lundquist är både förvånad och inte. 4

Morian sågar Suhonen

Morian sågar Suhonen

De privata vårdbolagen och Prime inblandade i Juholt-drevet, enligt Daniel Suhonen. 6

Bonnierchefernas nya sajt

Bonnierchefernas nya sajt

Drivs av Peder Bonnier, Robert Brännström och Fredrik Strömberg.

"Kan aldrig vara helt säker på vad som kommer lyckas"

"Kan aldrig vara helt säker på vad som kommer lyckas"

Clara Scherman ger sin syn på tv-branschens största utmaningar och berättar om sina bästa och sämsta inköp. 1

Kvinnojourerna starkt kritiska efter övergreppet

Kvinnojourerna starkt kritiska efter övergreppet

Produktionen agerade inte tillräckligt snabbt enligt Sveriges kvinno- och tjejjourers riksförbund. 5

Paradise Hotel sopar mattan med Big Brother

Paradise Hotel sopar mattan med Big Brother

MTG TV:s dokusåpa "Paradise Hotel" fortsätter att toppa MMS webb-tv-mätning. 9

Analsex-experimentet – en känga till Gunilla Herlitz

Analsex-experimentet – en känga till Gunilla Herlitz

Aftonbladets kulturchef Åsa Linderborg anser att klick- och delningshysterin är primitiv. 16

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se