Kampanjer - Presenteras av Nyheter24Gruppen
En av SL:s Doge-kampanjer.

En av SL:s Doge-kampanjer.

Många frågor kring SL-kampanj

DDB har tagit nätflugan Doge in i tunnelbanan.

Lovisa Åbom, SL.

Lovisa Åbom, SL.

Taggar
Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Under slutet av 2013 slog internettrenden Doge igenom. Den bygger på en bild av den japanska hundrasen Shiba, och därtill adderas korta meningar i grammatiskt felaktig engelska.

Till exempel "much success", "very winter" eller "so sport". Dessutom har fenomenet – som kan liknas vid så kallade lolcats (lustiga kattungar) – fått kryptovalutan Dogecoin, enligt sajten Know your meme.

Nu har DDB Stockholm, som är Storstockholms Lokaltrafiks reklambyrå, slagit mynt av Doge i kampanjen för SL:s sommarbiljett, som gäller 1 maj till sista augusti.

Den obligatoriska hunden är i kampanjen omgärdade av meningarna "such cheap", "very buy" och "many summer".

Men i sociala medier har många ställt sig frågande till om resenärerna i Stockholm begriper kampanjen. En av dem är Nanok Bie, SVT:s reporter med internet som bevakningsområde.

– Till viss del tror jag att de har överskattat folks kunskap om Doge. Men, imorse åkte jag tunnelbana med min 8-åring, och jag frågade vad han tyckte om reklamen, och han tyckte den var kul. Så det är nog rätt lyckat, även om folk inte förstår allt. Många pratar om kampanjen, och frågar i sociala medier, säger Nanok Bie till Dagens Media.

Att kommunicera genom internettrender och fenomen är vanskligt enligt Bie, eftersom dessa kan vara oerhört stora och självklara i vissa grupper. För att i andra, intillggande grupper, vara helt okända. Han är själv osäker på hur väl unga känner till Doge.

Men oavsett så är det intressant med en kampanj som gör internettrender analoga, säger Nanok Bie.

– Det är ett nytt språk.

Men han tycker att den faktiska produkten – ett sommarkort för i snitt 600 kronor i månaden istället för 800 kronor i månaden – inte är "Such cheap" eller "very buy".

– Det är inte jättebilligt.

Kampanjen gick upp i helgen. På SL har man noterat ett stort intresse kring den. De flesta reaktioner är positiva, enligt Lovisa Åbom, på SL:s pressavdelning.

– Vi har märkt att mycket folk skriver om den på Twitter och Facebook. Den väcker mycket reaktioner. De flesta tycker att det är kul, men vissa frågar sig vad turisterna ska tro.

Enligt Lovisa Åbom funkar kampanjen även om man inte har förkunskaper om Doge.

– Det finns ju även tydlig informationen om själva erbjudandet, så även om man inte förstår bakgrunden förstår man vad vi vill kommunicera.

Simon Andrén Av: Simon Andrén
Mejla reportern

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

26 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
26
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Annons
Annons
Misstänks för våldtäkt – chefen tas ur tjänst

Misstänks för våldtäkt – chefen tas ur tjänst

Kommunikationschefen inom ett politiskt parti utreds för våldtäkt. Nu tas han ur tjänst, kan Dagens Media berätta.

Stampens förlust –553 mkr

Stampens förlust –553 mkr

Redovisar ett resultat efter finansiella poster på -553 miljoner kronor. 10

Stängs ner efter hot

Stängs ner efter hot

Bara tre dagar efter lanseringen stängs Sajtkoll.se ner.

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation SoFo tabben är mitt fel

Discovery säljer radion

Discovery säljer radion

Dagens Media kan avslöja att Discovery Networks har påbörjat en försäljning av SBS Discovery Radio, med stationer som Mix Megapol och The Voice. 3

Grayling lägger ned i Malmö

Grayling lägger ned i Malmö

Fem konsulter lämnar när pr-byrån Grayling skrotar sitt kontor i Malmö. 2

Så prenumererar du på DM

Så prenumererar du på DM

Ta del av aktuella erbjudanden här.

Läs Dagens Media digitalt

Läs Dagens Media digitalt

Här finns mer information till dig som är prenumerant.

Baluba-chef stoppade en halv miljon i egen ficka

Baluba-chef stoppade en halv miljon i egen ficka

Började göra påhittade fakturor.

Birro om sin svåra tid

Birro om sin svåra tid

De senaste månaderna har varit "prövande" för Marcus Birro. 13

TV3-programmet storfloppar

TV3-programmet storfloppar

"Stoppa Tjuven" hamnar på 81:a plats över Sveriges mest sedda tv-program igår. 4

Sjunnesson: "Inkompetent, valhänt och amatörmässigt"

Sjunnesson: "Inkompetent, valhänt och amatörmässigt"

Jan Sjunnesson berättar varför han JK-anmäler SD:s Martin Kinnunen. 16

"Kämpade varje dag"

"Kämpade varje dag"

I dag kom beskedet – den ena av Sundsvalls två lokaltidningar lägger ned.

Vägrar betala lön – stäms

Vägrar betala lön – stäms

I sju månader arbetade hon med Kanal 5:s "100 code" – nu stäms produktionsbolaget på 83 894 kronor. 3

Hård kritik mot Expressen

Hård kritik mot Expressen

Cecilia Hagens intervju med partiledaren uppfattas som provocerande och oförskämd. 17

Hänt Extra om Borg och Peczynski: "Vi var först"

Hänt Extra om Borg och Peczynski: "Vi var först"

Så gick det till när romansen avslöjades. 13

Tackade nej till Metro

Tackade nej till Metro

PM Nilsson fick en insikt – och tackade nej till chefredaktörsjobbet. 29

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se