En av SL:s Doge-kampanjer.

En av SL:s Doge-kampanjer.

Tipsa en vän om en artikel

Många frågor kring SL-kampanj

DDB har tagit nätflugan Doge in i tunnelbanan.

Lovisa Åbom, SL.

Lovisa Åbom, SL.

Taggar
Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Under slutet av 2013 slog internettrenden Doge igenom. Den bygger på en bild av den japanska hundrasen Shiba, och därtill adderas korta meningar i grammatiskt felaktig engelska.

Till exempel "much success", "very winter" eller "so sport". Dessutom har fenomenet – som kan liknas vid så kallade lolcats (lustiga kattungar) – fått kryptovalutan Dogecoin, enligt sajten Know your meme.

Nu har DDB Stockholm, som är Storstockholms Lokaltrafiks reklambyrå, slagit mynt av Doge i kampanjen för SL:s sommarbiljett, som gäller 1 maj till sista augusti.

Den obligatoriska hunden är i kampanjen omgärdade av meningarna "such cheap", "very buy" och "many summer".

Men i sociala medier har många ställt sig frågande till om resenärerna i Stockholm begriper kampanjen. En av dem är Nanok Bie, SVT:s reporter med internet som bevakningsområde.

– Till viss del tror jag att de har överskattat folks kunskap om Doge. Men, imorse åkte jag tunnelbana med min 8-åring, och jag frågade vad han tyckte om reklamen, och han tyckte den var kul. Så det är nog rätt lyckat, även om folk inte förstår allt. Många pratar om kampanjen, och frågar i sociala medier, säger Nanok Bie till Dagens Media.

Att kommunicera genom internettrender och fenomen är vanskligt enligt Bie, eftersom dessa kan vara oerhört stora och självklara i vissa grupper. För att i andra, intillggande grupper, vara helt okända. Han är själv osäker på hur väl unga känner till Doge.

Men oavsett så är det intressant med en kampanj som gör internettrender analoga, säger Nanok Bie.

– Det är ett nytt språk.

Men han tycker att den faktiska produkten – ett sommarkort för i snitt 600 kronor i månaden istället för 800 kronor i månaden – inte är "Such cheap" eller "very buy".

– Det är inte jättebilligt.

Kampanjen gick upp i helgen. På SL har man noterat ett stort intresse kring den. De flesta reaktioner är positiva, enligt Lovisa Åbom, på SL:s pressavdelning.

– Vi har märkt att mycket folk skriver om den på Twitter och Facebook. Den väcker mycket reaktioner. De flesta tycker att det är kul, men vissa frågar sig vad turisterna ska tro.

Enligt Lovisa Åbom funkar kampanjen även om man inte har förkunskaper om Doge.

– Det finns ju även tydlig informationen om själva erbjudandet, så även om man inte förstår bakgrunden förstår man vad vi vill kommunicera.

Simon Andrén Av: Simon Andrén
Mejla reportern

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

26 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
26
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Annons
Hänt i Veckans supertabbe – döpte Aros son till Ace

Hänt i Veckans supertabbe – döpte Aros son till Ace

Ett Kiss-fan svarade istället för Hasse Aros fru. 9

Annons
Därför ska arenan heta ”Falcon Alkoholfri Arena”

Därför ska arenan heta ”Falcon Alkoholfri Arena”

Här är orsaken till det omdiskuterade namnet. 15

Barn arga på Filip & Fredrik

Barn arga på Filip & Fredrik

Deras kamp hånades: "Vi känner oss kränkta". 11

Nakna kvinnor i träskor fälls

Nakna kvinnor i träskor fälls

Ansågs inte vara sexistiska av företagets grundare. 24

Youtubes topp-100

Youtubes topp-100

ATG, Carlsberg och Meda är några. 23

Här tävlar asylsökande om att få stanna i Norge

Här tävlar asylsökande om att få stanna i Norge

Tittarna får rösta vem som får stanna. 14

QUIZ: Vem sade vad?

QUIZ: Vem sade vad?

Det är inte alltid lätt att sia om framtiden

Kung Fury gör succé

Kung Fury gör succé

Floppar i linjär-tv, går som tåget digitalt. 2

"Största hotet är journalisterna själva"

"Största hotet är journalisterna själva"

SVT-profilen Rickard Olsson sågar medierna. 10

Om män hade mens

Om män hade mens

Wateraid gör tampongreklam för män. 6

"De fick bananer också"

"De fick bananer också"

Vårruset försvarar utskälld goodiebag. 31

Krisexperterna om Telia: "Smekmånaden är över"

Krisexperterna om Telia: "Smekmånaden är över"

Krisexperterna ger sin syn på nya mutskandalen.

SBS: Vi är ikapp MTG TV

SBS: Vi är ikapp MTG TV

SBS Discovery TV hävdar att en historisk milstolpe är här. 4

Bindefeld: "Är lite pirrig"

Bindefeld: "Är lite pirrig"

Intervju om nya programmet i Kanal 5. 4

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Älskade, hatade upprepning

Berghs till One Show

Berghs till One Show Only in New York…

Mums-Mums jublar över Måns Zelmerlöws seger

Mums-Mums jublar över Måns Zelmerlöws seger

Cloetta: "Han är alltid välkommen till oss". 7

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se