Cloetta slår tillbaka: ”Greenpeace har passerat en moralisk gräns”

Cloetta slår tillbaka: ”Greenpeace har passerat en moralisk gräns”

Cloetta kan vidta juridiska åtgärder efter Greenpeace attack. Men på Greenpeace ser man inget problematiskt med kampanjen.

Jacob Broberg, informationsdirektör på Cloetta.

Jacob Broberg, informationsdirektör på Cloetta.

Har Greenpeace gått för långt?

Se resultatet
  • Ja 39%
  • Nej 58%
  • Vet ej 3%
Rösta

Taggar

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Budskapet i Greenpeace globala kampanj, som lanserades på Alla hjärtans dag, handlar om att konsumenterna ska ta avstånd och ”göra slut” med Cloetta.

Målet med kampanjen är att få Cloetta att enbart använda spårbar palmolja som inte bidrar till skogsskövling.

Kampanjen omfattar bland annat ett relationstest där kunder kan testa om godiset är "gott" nog för dem.

Samtidigt har miljöorganisationen också skickat ut ett mejl tillsammans med sitt nyhetsbrev. I mejlet, där man ironiserar över användandet av palmolja, utger sig Greenpeace för att representera Cloetta, och brevet är undertecknat med ”Med vänliga hälsningar från Cloetta”.

Något som lett till att flera missuppfattat mejlet och trott att det i själva verket är Cloetta som är avsändaren.

"Jag blev chockad när jag insåg att det hela var en kampanj från Greenpeace", skriver en av Dagens Medias läsare i ett mejl.

Jacob Broberg, informationsdirektör på Cloetta, är inte glad:

– De har all rätt i världen att driva kampanjer om olika sakfrågor och det har jag inga synpunkter på. Men däremot har jag synpunkter på hur de har drivit just den här kampanjen, och där tycker jag att de har passerat en moralisk gräns, säger han till Dagens Media och fortsätter:

– Ser man till sakfrågan så har vi sedan 2011 valt att stödja hållbar palmolja genom att köpa ett ”Greenpalm certifikat”. Om detta har vi haft en dialog med Greenpeace redan, men de tycker tydligen inte att det är tillräckligt.

På vilket sett har de passerat en moralisk gräns?

– Det är främst två element i kampanjen som har förvånat mig. Det ena är det här mejlet där vi står som avsändare, och det andra är webbsidan som de har byggt upp och där de använder våra logotyper, säger han och fortsätter:

– Vi har fått en del frågor om det här mejlet och vissa tror att det är vi som har skrivit det. Det är svårt att se att det inte är vi som är avsändare, så det här håller vi på och utvärderar med våra jurister nu.

Hur ser utvärderingarna ut?

– Arbetet med det pågår just nu så får vi se vad som händer i framtiden.

Kommer ni att vidta några juridiska åtgärder?

– Det är det vi håller på och tittar på nu. Om vi finner att de gått över gränsen så får vi se hur vi går vidare.

Vad tror du att en eventuell juridisk konflikt med Greenpeace kan göra för ert varumärke?

– Cloetta tillsammans med alla våra produkter och varumärken är väldigt starka. Och vad jag har kunnat se så har inte den här kampanjen fått så väldigt stort genomslag.

Erika Bjureby är den som ansvarar för Greenpeace kampanj och hon ser inga problem med kampanjen, trots att avsändaren lätt kan missuppfattas.

– Det viktigaste i den här frågan är Cloettas koppling till skövlingen av indonesiska regnskogar. Det är fullständigt orimligt att ett företag som bidrar till miljöförstörelse pratar om en moralisk gräns, säger hon till Dagens Media.

Hon påpekar också att Greenpeace ofta använder ironi i sina kampnjer.

– Vi skämtar ofta med varumärken för att sätta uppmärksamhet på de här frågorna och dra ner byxorna på de som begår miljöbrott.

Hon berättar att flera hört av sig till Greenpeace med frågor om mejlet.

– Vi reagerade snabbt och skickade ut ett mejl där vi förklarade varför vi gjorde som vi gjorde. Det här är inget ovanligt för oss, vi vill bara sätta press på de här företagen.

Cloetta kan vidta juridiska åtgärder, vad säger du om det?

– Vi kan inte kommentera det innan vi sett vad det handlar om så det får vi återkomma till. Men vi tar alltid konsekvenserna för våra aktioner.

Kampanjen har tagits fram av Greenpeace med hjälp av frilansare.

LÄS OCKSÅ:

Greenpeace till attack mot Cloetta: "Gör slut"  

Dante Thomsen Av: Dante Thomsen
Mejla reportern

08-545 22 206

Av: Pär Ullrich
Mejla reportern

08 545 222 07

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

1 kommentar

5
5
1
Nu visas kommentar 1-5

Kampanjer

VILLE KÖPA TWEETS AV AFTONBLADETS PROFIL
Artikellista - Kampanjer

Volvo läxar upp byrån: "Inte roligt över huvud taget"

Marknadschefen: "Inte roligt över huvud taget". Aftonbladet-profilen Natalia Kazmierska erbjöds två tusen kronor för att twittra om Volvos nya bil. Nu tar biltillverkaren starkt avstånd från The Viral Companys agerande. 1

Artikellista - Kampanjer

Volvos lanseringsknep – ville köpa tweets av Aftonbladetprofilen

"Sällan vi journalister blir så ogenerat uppraggade av kommersen". Två tusen kronor per inlägg - plus en egen XC90 att bränna runt i. Det erbjöds Aftonbladets Natalia Kazmierska av Volvos byrå. 5

Artikellista - Kampanjer

Artikellista - Kampanjer

Skandalrapparen och Mikael Wiehe ska sänka Reinfeldt – med skilsmässohån

"Gör en Filippa och säg hej då till Fredrik". Tillsammans med Mikael Wiehe kampanjar den kontroversiella hiphop-gruppen Kartellen för att få svenska folket att rösta bort Alliansen. Hör låten "Vi är inte skit" här. 14

Artikellista - Kampanjer

Cdon öppnar upp sajten för reklam

"Ett naturligt steg". E-handelssajten Cdon.com börjar med displayannonsering i samarbete med Admore Media Sales. 3

Artikellista - Kampanjer

Reinfeldts ute-spurt

"Vi lovar inte allt till alla men vi håller vad vi lovar". Sista två veckorna innan valet kommer statsministern fronta ny stor nationell utomhuskampanj för M. 3

Annons
Artikellista - Kampanjer

Kommunals valfilm ska få svenskarna att byta regering

"Vill få folket att välja välfärden". Fackförbundet Kommunal går ut i sin största reklamkampanj någonsin. Målet – att få svenska folket att rösta bort Alliansen. 8

Artikellista - Kampanjer

Stjärnkock Mariestads nya livsnjutare

Startar tv-serie om smaker. Björn Frantzén är ölmärket Mariestads nya reklamprofil.

VALET 2014
Artikellista - Kampanjer

Här är S omstridda brev-kampanj

Brev tilll Filippa Reinfeldt publiceras. Lanserar nu stor kampanj med privata brev till borgerliga stockholmspolitiker.

Artikellista - Kampanjer

SSU släpper pappersflygplan över Danderyd

Lanserar ny valkampanj. Tusentals pappersflygplan med jämlikhetsbudskap ska få unga att rösta på Socialdemokraterna. 9

Annons
Annons
Facebook slängde ut Metro

Facebook slängde ut Metro

När Metro granskade en annonsbluff blev tidningen – och dess administratörer – utslängda från Facebook. 13

Här grishånar black metal-bandet Edward Blom

Här grishånar black metal-bandet Edward Blom

En recension av Marduks spelning fick medieprofilen Edward Blom att se rött – nu slår black metal-bandet tillbaka. 7

Bernt Hermele: "Jag har kallats för Quislingäckel"

Bernt Hermele: "Jag har kallats för Quislingäckel"

När författaren och journalisten Bernt Hermele skrev en krönika om Israel dröjde det inte länge innan hoten och påhoppen började strömma in.

Ny stavningsfadäs: 'Aj aj aj'

Ny stavningsfadäs: 'Aj aj aj'

Folkpartiet har återigen lyckats stava fel i en av sina kampanjer. 6

13 miljoner back för PS

13 miljoner back för PS

Omorganiseringen inom PS Communication sänkte resultatet. 1

Läs Dagens Media digitalt

Läs Dagens Media digitalt

Här finns mer information till dig som är prenumerant.

Här är Brynäs IF:s nya reklamfria matchtröja

Här är Brynäs IF:s nya reklamfria matchtröja

Som första svenska elithockeylag kör Brynäs reklamfritt – i dag offentliggörs den nya matchtröjan. 8

Theo Blanco berättar om striden på Riksmedia

Theo Blanco berättar om striden på Riksmedia

Samtidigt som hans mamma låg döende i cancer tvingades Theo Blanco utkämpa en maktkamp på Riksmedia – som ledde till att han fick sparken. 2

Strömavhopp från SJ:s kommunikationsavdelning

Strömavhopp från SJ:s kommunikationsavdelning

SJ:s nyttillträdde kommunikationsdirektör får kritik för sin ledarstil. 14

Karate-Jan gav trafiken en rejäl uppercut: 'Stenhård'

Karate-Jan gav trafiken en rejäl uppercut: 'Stenhård'

69-årige Jan Eriksson tog lagen i egna händer och lyfte allehanda.ses trafik med 294 procent. 1

Nu skrotar Aller Se & Hör

Nu skrotar Aller Se & Hör

Efter 20 år gör Hänt i Veckan comeback. Här är Aller Medias nya satsning på kändisjournalistik. 15

DN stäms: "Djupt beklagligt, men inte oväntat"

DN stäms: "Djupt beklagligt, men inte oväntat"

Journalistförbundet drar Dagens Nyheter inför Arbetsdomstolen, kan Dagens Media avslöja. 3

Här är låten som ska rädda M

Här är låten som ska rädda M

Alliansen kämpar i motvind. Nu lanserar Moderaterna sin nya vallåt "Vi och framtiden". 6

Bil Sweden bakom S-förslag

Bil Sweden bakom S-förslag

När Stefan Löfven presenterade förslaget om CSN-lån för körkort lyfte han formuleringar direkt från en av lobbyorganisationen Bil Swedens rapporter. 9

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Konkreta vs. abstrakta budskap

Carat är under miljarden

Carat är under miljarden

Mediebyrån Carat har nästan halverat omsättningen – på två år.

Aftonbladet tog bort serie om judar efter kritik

Aftonbladet tog bort serie om judar efter kritik

Aftonbladet anklagas för antisemitism efter en seriestripp på humorsajten Helt Normalt. 9

Berghs Studentbyrå

Berghs Studentbyrå Dags att knyta ihop säcken

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se