Cloetta slår tillbaka: ”Greenpeace har passerat en moralisk gräns”

Cloetta slår tillbaka: ”Greenpeace har passerat en moralisk gräns”

Cloetta kan vidta juridiska åtgärder efter Greenpeace attack. Men på Greenpeace ser man inget problematiskt med kampanjen.

Jacob Broberg, informationsdirektör på Cloetta.

Jacob Broberg, informationsdirektör på Cloetta.

Har Greenpeace gått för långt?

Se resultatet
  • Ja 39%
  • Nej 58%
  • Vet ej 3%
Rösta

Taggar

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Budskapet i Greenpeace globala kampanj, som lanserades på Alla hjärtans dag, handlar om att konsumenterna ska ta avstånd och ”göra slut” med Cloetta.

Målet med kampanjen är att få Cloetta att enbart använda spårbar palmolja som inte bidrar till skogsskövling.

Kampanjen omfattar bland annat ett relationstest där kunder kan testa om godiset är "gott" nog för dem.

Samtidigt har miljöorganisationen också skickat ut ett mejl tillsammans med sitt nyhetsbrev. I mejlet, där man ironiserar över användandet av palmolja, utger sig Greenpeace för att representera Cloetta, och brevet är undertecknat med ”Med vänliga hälsningar från Cloetta”.

Något som lett till att flera missuppfattat mejlet och trott att det i själva verket är Cloetta som är avsändaren.

"Jag blev chockad när jag insåg att det hela var en kampanj från Greenpeace", skriver en av Dagens Medias läsare i ett mejl.

Jacob Broberg, informationsdirektör på Cloetta, är inte glad:

– De har all rätt i världen att driva kampanjer om olika sakfrågor och det har jag inga synpunkter på. Men däremot har jag synpunkter på hur de har drivit just den här kampanjen, och där tycker jag att de har passerat en moralisk gräns, säger han till Dagens Media och fortsätter:

– Ser man till sakfrågan så har vi sedan 2011 valt att stödja hållbar palmolja genom att köpa ett ”Greenpalm certifikat”. Om detta har vi haft en dialog med Greenpeace redan, men de tycker tydligen inte att det är tillräckligt.

På vilket sett har de passerat en moralisk gräns?

– Det är främst två element i kampanjen som har förvånat mig. Det ena är det här mejlet där vi står som avsändare, och det andra är webbsidan som de har byggt upp och där de använder våra logotyper, säger han och fortsätter:

– Vi har fått en del frågor om det här mejlet och vissa tror att det är vi som har skrivit det. Det är svårt att se att det inte är vi som är avsändare, så det här håller vi på och utvärderar med våra jurister nu.

Hur ser utvärderingarna ut?

– Arbetet med det pågår just nu så får vi se vad som händer i framtiden.

Kommer ni att vidta några juridiska åtgärder?

– Det är det vi håller på och tittar på nu. Om vi finner att de gått över gränsen så får vi se hur vi går vidare.

Vad tror du att en eventuell juridisk konflikt med Greenpeace kan göra för ert varumärke?

– Cloetta tillsammans med alla våra produkter och varumärken är väldigt starka. Och vad jag har kunnat se så har inte den här kampanjen fått så väldigt stort genomslag.

Erika Bjureby är den som ansvarar för Greenpeace kampanj och hon ser inga problem med kampanjen, trots att avsändaren lätt kan missuppfattas.

– Det viktigaste i den här frågan är Cloettas koppling till skövlingen av indonesiska regnskogar. Det är fullständigt orimligt att ett företag som bidrar till miljöförstörelse pratar om en moralisk gräns, säger hon till Dagens Media.

Hon påpekar också att Greenpeace ofta använder ironi i sina kampnjer.

– Vi skämtar ofta med varumärken för att sätta uppmärksamhet på de här frågorna och dra ner byxorna på de som begår miljöbrott.

Hon berättar att flera hört av sig till Greenpeace med frågor om mejlet.

– Vi reagerade snabbt och skickade ut ett mejl där vi förklarade varför vi gjorde som vi gjorde. Det här är inget ovanligt för oss, vi vill bara sätta press på de här företagen.

Cloetta kan vidta juridiska åtgärder, vad säger du om det?

– Vi kan inte kommentera det innan vi sett vad det handlar om så det får vi återkomma till. Men vi tar alltid konsekvenserna för våra aktioner.

Kampanjen har tagits fram av Greenpeace med hjälp av frilansare.

LÄS OCKSÅ:

Greenpeace till attack mot Cloetta: "Gör slut"  

Dante Thomsen Av: Dante Thomsen
Mejla reportern

08-545 22 206

Av: Pär Ullrich
Mejla reportern

08 545 222 07

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

1 kommentar

5
5
1
Nu visas kommentar 1-5

Kampanjer

Artikellista - Kampanjer

Scandic bjuder in till homohångel

Fotas och visas på Stureplan. Under Stockholm Pride bygger Scandic ett hångelrum i centrala Stockholm – och sänder kärleksmötena på storbildsskärm. 2

Artikellista - Kampanjer

Heineken lanserar @wherenext

"Unik algoritm". Den sociala medier-baserade kampanjen från Heineken ska avslöja städernas dolda pärlor.

Artikellista - Kampanjer

Sverigeturné med omklädningsrum

Premiär på Gothia cup. Orkla Foods lanserar Yummyfrutti med turné till idrottsevenemang – tar med "Sveriges lyxigaste omklädningsrum".

Artikellista - Kampanjer

Vänstern driver med privata skolbolag

"Ironi kan alltid vara lite svårt." Lanserar animerad kortfilm som presenterar vinstmöjligheterna i svensk skola. 5

Artikellista - Kampanjer

Daily News till attack mot New Yorks borgmästare Bill de Blasio

Daily News driver hästkampanj. På dagens förstasida av New York-tidningen Daily News kallas stadens borgmästare för ett arsle.

Artikellista - Kampanjer

Schwarzeneggers nya jobb

"Älskar den här kampanjen." Arnold Schwarzeneggers 20-årige son Patrick frontar Tom Fords höstkampanj, tillsammans med Gigi Hadid.

Annons
Artikellista - Kampanjer

Veronica Palm: "Visar överkroppar på ett omotiverat sätt"

Artikellista - Kampanjer

Vill se ny lag. Socialdemokraternas Veronica Palm kritiserar Calvin Kleins höstkampanj för att vara könsstereotyp. 13

Första bilderna på Calvin Kleins höstkampanj

Går i print, utomhus och digitalt. Sociala medier-satsningen #mycalvins ligger som grund i klädmärkets höstkampanj. 1

Artikellista - Kampanjer

Antje Jackeléns utmärkelse "Hetast i Almedalen" tas upp i kyrkomötet

Westander: En extern jury. Jäv bakom byråns utmärkelse av ärkebiskop Antje Jackelén, enligt kritiker. Frågan hamnar nu i kyrkans högsta beslutande organ. 7

Artikellista - Kampanjer

Här är Malmös sommarkampanj

Ska ge skön stämning. Swedavia och kommunala Malmö Turism sätter upp vykortsvägg på flygplatsen för att skapa #mymalmo. 8

Annons
Se filmen från dj-battle

Se filmen från dj-battle

SVT och Alliansen segrade – se filmen från Dagens Medias party i Almedalen här. 1

Annons
Veronica Palm (S): "Visar överkroppar på ett omotiverat sätt"

Veronica Palm (S): "Visar överkroppar på ett omotiverat sätt"

Socialdemokraternas Veronica Palm kritiserar Calvin Kleins höstkampanj. 13

Så hånas Brasilien i sociala medier

Så hånas Brasilien i sociala medier

Brasiliens storförlust mot Tyskland i går har lett till otaliga skämt på nätet. 3

Bonnier vill starta ny Riksdag & Departement

Bonnier vill starta ny Riksdag & Departement

Efter tidningen Riksdag & Departements nedläggning – nu vill Bonnier ta över. 2

Fotbollförbundets presschef till attack mot Expressen

Fotbollförbundets presschef till attack mot Expressen

Expressens artikel om Erik Hamrén och Svenskarnas parti fick Svenska Fotbollsförbundets presschef att se rött. 25

Läs Dagens Media digitalt

Läs Dagens Media digitalt

Här finns mer information till dig som är prenumerant.

Bilderna från röda mattan

Bilderna från röda mattan

Hela Almedalen minglade loss på Dagens Medias dj-battle. Se vilka som var på festen. 1

Almedalsbloggen

Almedalsbloggen Nu checkar jag ut

Alliansen as-hånas efter logotyphaveriet

Alliansen as-hånas efter logotyphaveriet

Under Moderaternas dag i Almedalen har Alliansens "flagga" blivit en rejäl snackis i de sociala medierna. 5

"Som en kniv i magen"

"Som en kniv i magen"

Darius Magazine anklagas för att romantisera kvinnovåld – och för att vara en porrtidning. 3

Almedalen i bilder

Almedalen i bilder

Här är Dagens Medias fotograf Janne Næss bilder från tisdagen i Almedalen.

Klickmonstret var fejknyhet

Klickmonstret var fejknyhet

Nyheter24 blev veckans raket i Kia-index tack vare en falsk nyhet. 3

Svart humor i TV4-folkets film: "Casten cashar in"

Svart humor i TV4-folkets film: "Casten cashar in"

Falsksång, autotune och ett par kängor mot vd:n Casten Almqvist. Se TV4-medarbetarnas sista produktion här. 3

SBS vd: "Priserna ska upp kraftigt – mycket kraftigt"

SBS vd: "Priserna ska upp kraftigt – mycket kraftigt"

Dagens Media synar SBS Discovery TV:s första bokslut – och frågar vd:n Jonas Sjögrens om varför vinsten har halverats. 4

Kritiken mot Reinfeldt: "Kanske årets sämsta tips"

Kritiken mot Reinfeldt: "Kanske årets sämsta tips"

Filippa Reinfeldts hånade Stockholmstips i Expressen har blivit en delningsraket. 2

TV4:s drönare gör comeback

TV4:s drönare gör comeback

"Hexakoptern" gör comeback – trots Säpos ingripande förra året. 5

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Konkreta vs. abstrakta budskap

Berghs Studentbyrå

Berghs Studentbyrå Dags att knyta ihop säcken

Aller polisanmäler fusket

Aller polisanmäler fusket

Aller Media polisanmäler händelserna kring de uppblåsta upplagorna på Elle, Elle interiör, Café och Residence.

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se