Kampanjer - Presenteras av Nyheter24Gruppen

Cloetta slår tillbaka: ”Greenpeace har passerat en moralisk gräns”

Cloetta slår tillbaka: ”Greenpeace har passerat en moralisk gräns”

Cloetta kan vidta juridiska åtgärder efter Greenpeace attack. Men på Greenpeace ser man inget problematiskt med kampanjen.

Jacob Broberg, informationsdirektör på Cloetta.

Jacob Broberg, informationsdirektör på Cloetta.

Har Greenpeace gått för långt?

Se resultatet
  • Ja 39%
  • Nej 58%
  • Vet ej 3%
Rösta

Taggar

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Budskapet i Greenpeace globala kampanj, som lanserades på Alla hjärtans dag, handlar om att konsumenterna ska ta avstånd och ”göra slut” med Cloetta.

Målet med kampanjen är att få Cloetta att enbart använda spårbar palmolja som inte bidrar till skogsskövling.

Kampanjen omfattar bland annat ett relationstest där kunder kan testa om godiset är "gott" nog för dem.

Samtidigt har miljöorganisationen också skickat ut ett mejl tillsammans med sitt nyhetsbrev. I mejlet, där man ironiserar över användandet av palmolja, utger sig Greenpeace för att representera Cloetta, och brevet är undertecknat med ”Med vänliga hälsningar från Cloetta”.

Något som lett till att flera missuppfattat mejlet och trott att det i själva verket är Cloetta som är avsändaren.

"Jag blev chockad när jag insåg att det hela var en kampanj från Greenpeace", skriver en av Dagens Medias läsare i ett mejl.

Jacob Broberg, informationsdirektör på Cloetta, är inte glad:

– De har all rätt i världen att driva kampanjer om olika sakfrågor och det har jag inga synpunkter på. Men däremot har jag synpunkter på hur de har drivit just den här kampanjen, och där tycker jag att de har passerat en moralisk gräns, säger han till Dagens Media och fortsätter:

– Ser man till sakfrågan så har vi sedan 2011 valt att stödja hållbar palmolja genom att köpa ett ”Greenpalm certifikat”. Om detta har vi haft en dialog med Greenpeace redan, men de tycker tydligen inte att det är tillräckligt.

På vilket sett har de passerat en moralisk gräns?

– Det är främst två element i kampanjen som har förvånat mig. Det ena är det här mejlet där vi står som avsändare, och det andra är webbsidan som de har byggt upp och där de använder våra logotyper, säger han och fortsätter:

– Vi har fått en del frågor om det här mejlet och vissa tror att det är vi som har skrivit det. Det är svårt att se att det inte är vi som är avsändare, så det här håller vi på och utvärderar med våra jurister nu.

Hur ser utvärderingarna ut?

– Arbetet med det pågår just nu så får vi se vad som händer i framtiden.

Kommer ni att vidta några juridiska åtgärder?

– Det är det vi håller på och tittar på nu. Om vi finner att de gått över gränsen så får vi se hur vi går vidare.

Vad tror du att en eventuell juridisk konflikt med Greenpeace kan göra för ert varumärke?

– Cloetta tillsammans med alla våra produkter och varumärken är väldigt starka. Och vad jag har kunnat se så har inte den här kampanjen fått så väldigt stort genomslag.

Erika Bjureby är den som ansvarar för Greenpeace kampanj och hon ser inga problem med kampanjen, trots att avsändaren lätt kan missuppfattas.

– Det viktigaste i den här frågan är Cloettas koppling till skövlingen av indonesiska regnskogar. Det är fullständigt orimligt att ett företag som bidrar till miljöförstörelse pratar om en moralisk gräns, säger hon till Dagens Media.

Hon påpekar också att Greenpeace ofta använder ironi i sina kampnjer.

– Vi skämtar ofta med varumärken för att sätta uppmärksamhet på de här frågorna och dra ner byxorna på de som begår miljöbrott.

Hon berättar att flera hört av sig till Greenpeace med frågor om mejlet.

– Vi reagerade snabbt och skickade ut ett mejl där vi förklarade varför vi gjorde som vi gjorde. Det här är inget ovanligt för oss, vi vill bara sätta press på de här företagen.

Cloetta kan vidta juridiska åtgärder, vad säger du om det?

– Vi kan inte kommentera det innan vi sett vad det handlar om så det får vi återkomma till. Men vi tar alltid konsekvenserna för våra aktioner.

Kampanjen har tagits fram av Greenpeace med hjälp av frilansare.

LÄS OCKSÅ:

Greenpeace till attack mot Cloetta: "Gör slut"  

Dante Thomsen Av: Dante Thomsen
Mejla reportern

08-545 22 206

Av: Pär Ullrich
Mejla reportern

08 545 222 07

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

1 kommentar

5
5
1
Nu visas kommentar 1-5

Kampanjer - Presenteras av Nyheter24Gruppen

Artikellista - Kampanjer

Bör Riksbanken och Stefan Ingves subentionera reklamköp?

BLOGG. BLOGG. Erik Modig lanserar en radikal idé för att fixa inflationen i Sverige.

Artikellista - Kampanjer

Björn Borgs fällda annons gör comeback – på finlandsfärja

"Den här bilden ska vi inte använda". För två år sedan fälldes en av Björn Borgs annonser av Reklamombudsmannen. Nu har den återigen dykt upp i ett reklamsammanhang. Ärendet ska nu blixtutredas. 1

Artikellista - Kampanjer

Mustaschkonceptet återlanserar i höst

Fest på Taverna Brillo. Interflora och OLW med i novembersatsningen från Prostatacancerförbundet.

FÖR DAGENS MEDIAS PRENUMERANTER
Artikellista - Kampanjer

Läs Dagens Medias tidning – här är nummer 18, 2014

MTG avslöjar allt om hur de ska stoppa tv-kaoset 2015. Kolla innehållet i senaste utgåvan av Dagens Media.

Artikellista - Kampanjer

Kritik mot Victoria's Secrets nya kampanj

"Skadliga budskap". Nya kampanjen "The perfect 'body'" möter kritik. 11

Artikellista - Kampanjer

Taxi Stockholm erbjuder terapi

"Den typen av mervärde vi vill ge våra kunder". Taxi Stockholm sätter terapeuter in några av sina bilar. 8

Annons
Artikellista - Kampanjer

Kritiker mot amatörer i C Mores höstkampanj

"Är lite besserwisser". Kritikern Gunnar Rehlin drabbar samman med "vanliga" tyckare i C Mores höstkampanj. 6

Artikellista - Kampanjer

"Förvånansvärt många byråer tror att man måste trycka in en halvnaken tjej i reklamen"

Har anmält runt 50 kampanjer till RO. Sveriges Kvinnolobbys kampanj Reklamera fyller ett år. För Dagens Media berättar Johanna Dahlin hur organisationen ska fortsätta kämpa mot sexistisk reklam. 9

Artikellista - Kampanjer

Nyheter24 och Statens medieråd i antihatkampanj

Sprider kärlek i sociala medier. Tillsammans med Nyheter24 lanserar Statens Medieråd "No hate-dagen" mot näthat.

Artikellista - Kampanjer

Hon är årets marknadschef

"Känns bra". Lina Söderqvist på Björn Borg har utsetts till Årets marknadschef.

Annons
Annons
Så prenumererar du på DM

Så prenumererar du på DM

Ta del av aktuella erbjudanden här.

Lydeckers beska besked – alla Impact-säljare får gå

Lydeckers beska besked – alla Impact-säljare får gå

Samtliga Impact-säljare får se sig om efter nya jobb, kan Dagens Media berätta. 5

Mediesäljare köpte kokain under företagets påskfest

Mediesäljare köpte kokain under företagets påskfest

Nu kallas byrådirektörer, mediesäljare och pr-konsulter på löpande band in till Stockholms tingsrätt. Läs Dagens Medias dokument om kokainköparna i Taxi-Tony-härvan.

Stängde kommentarsfält efter näthat mot 14-åring

Stängde kommentarsfält efter näthat mot 14-åring

Kritiserade synen på kvinnor i Sverige. Då tvingades BT tvingades stänga kommentarsfältet – efter en timme. 28

Reportern om ubåtsjakten: "Okunskapen monumental"

Reportern om ubåtsjakten: "Okunskapen monumental"

SvD:s Mikael Holmström har bevakat försvarsområdet sedan 70-talet.

8 bilder som visar mediernas ubåtshysteri

8 bilder som visar mediernas ubåtshysteri

Mystiska män, mystiska moderskepp och en högtflygande stjärnreporter. Här är mediernas ubåtsjakt i åtta bilder. 13

Pr-bloggen

Pr-bloggen PR i min mening.

Printchefer om sparpaketet

Printchefer om sparpaketet

Expressen gör sig av med 50 journalister – och de printchefer som Dagens Media talat med är säkra på att det kommer märkas. 2

Destination.se om kritiken

Destination.se om kritiken

Sveriges Kvinnolobbys kampanj mot sexistisk reklam ersattes med en kvinna i badkläder. 23

Waxins dramatiska flygresa – misstänktes för ebola

Waxins dramatiska flygresa – misstänktes för ebola

Möttes av tio läkare och sjuksköterskor – fördes i ilfart till sjukhus. 4

Skryter om Twitter-följare – men 80 procent kan vara fejk

Skryter om Twitter-följare – men 80 procent kan vara fejk

Nyligen skröt DN Debatt om att vara störst på Twitter – men nära 80 procent av följarna kan vara fejk. 3

Expressens båt-tabbe

Expressens båt-tabbe

Expressen pekar ut DN:s civila båt som "tungt beväpnad militär". 14

Jan Helin kallar Ulf Nilson för en "gaggig farfar"

Jan Helin kallar Ulf Nilson för en "gaggig farfar"

I det senaste avsnittet av "Mattsson & Helin" ställer Aftonbladets publisher frågan om det inte är dags att avpolettera Expressen-krönikören Ulf Nilson. 9

Vapenlobbyisten kallades för ”debattör” i Dagens Nyheter

Vapenlobbyisten kallades för ”debattör” i Dagens Nyheter

Debatt-chefen Nils Öhman självkritisk efter missen. 3

Läs Dagens Media digitalt

Läs Dagens Media digitalt

Här finns mer information till dig som är prenumerant.

Så hånas Åkessons sjukdom – SD:s presschef upprörd

Så hånas Åkessons sjukdom – SD:s presschef upprörd

I dag berättade Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson att han är utbränd.

Tidningens döda älgar får Viaplay-kreatören att se rött

Tidningens döda älgar får Viaplay-kreatören att se rött

Smålandsposten uppmanar läsarna att skicka in "älgisar" från årets älgjakt. Men tilltaget upprör, särskilt om man är vegeterian. 9

Lämnar tillbaka tv-tillståndet

Lämnar tillbaka tv-tillståndet

Aftonbladet väljer att lämna tillbaka tillståndet för sändningar i det digitala marknätet. 11

Premiär – Dagens Media Branschanalys

Premiär – Dagens Media Branschanalys

Här är första utgåvan av Dagens Medias nya tidning Branschanalys.

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se