Kampanjer - Presenteras av Nyheter24Gruppen
Cloetta slår tillbaka: ”Greenpeace har passerat en moralisk gräns”

Cloetta slår tillbaka: ”Greenpeace har passerat en moralisk gräns”

Cloetta kan vidta juridiska åtgärder efter Greenpeace attack. Men på Greenpeace ser man inget problematiskt med kampanjen.

Jacob Broberg, informationsdirektör på Cloetta.

Jacob Broberg, informationsdirektör på Cloetta.

Har Greenpeace gått för långt?

Se resultatet
  • Ja 39%
  • Nej 58%
  • Vet ej 3%
Rösta
Taggar
Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Budskapet i Greenpeace globala kampanj, som lanserades på Alla hjärtans dag, handlar om att konsumenterna ska ta avstånd och ”göra slut” med Cloetta.

Målet med kampanjen är att få Cloetta att enbart använda spårbar palmolja som inte bidrar till skogsskövling.

Kampanjen omfattar bland annat ett relationstest där kunder kan testa om godiset är "gott" nog för dem.

Samtidigt har miljöorganisationen också skickat ut ett mejl tillsammans med sitt nyhetsbrev. I mejlet, där man ironiserar över användandet av palmolja, utger sig Greenpeace för att representera Cloetta, och brevet är undertecknat med ”Med vänliga hälsningar från Cloetta”.

Något som lett till att flera missuppfattat mejlet och trott att det i själva verket är Cloetta som är avsändaren.

"Jag blev chockad när jag insåg att det hela var en kampanj från Greenpeace", skriver en av Dagens Medias läsare i ett mejl.

Jacob Broberg, informationsdirektör på Cloetta, är inte glad:

– De har all rätt i världen att driva kampanjer om olika sakfrågor och det har jag inga synpunkter på. Men däremot har jag synpunkter på hur de har drivit just den här kampanjen, och där tycker jag att de har passerat en moralisk gräns, säger han till Dagens Media och fortsätter:

– Ser man till sakfrågan så har vi sedan 2011 valt att stödja hållbar palmolja genom att köpa ett ”Greenpalm certifikat”. Om detta har vi haft en dialog med Greenpeace redan, men de tycker tydligen inte att det är tillräckligt.

På vilket sett har de passerat en moralisk gräns?

– Det är främst två element i kampanjen som har förvånat mig. Det ena är det här mejlet där vi står som avsändare, och det andra är webbsidan som de har byggt upp och där de använder våra logotyper, säger han och fortsätter:

– Vi har fått en del frågor om det här mejlet och vissa tror att det är vi som har skrivit det. Det är svårt att se att det inte är vi som är avsändare, så det här håller vi på och utvärderar med våra jurister nu.

Hur ser utvärderingarna ut?

– Arbetet med det pågår just nu så får vi se vad som händer i framtiden.

Kommer ni att vidta några juridiska åtgärder?

– Det är det vi håller på och tittar på nu. Om vi finner att de gått över gränsen så får vi se hur vi går vidare.

Vad tror du att en eventuell juridisk konflikt med Greenpeace kan göra för ert varumärke?

– Cloetta tillsammans med alla våra produkter och varumärken är väldigt starka. Och vad jag har kunnat se så har inte den här kampanjen fått så väldigt stort genomslag.

Erika Bjureby är den som ansvarar för Greenpeace kampanj och hon ser inga problem med kampanjen, trots att avsändaren lätt kan missuppfattas.

– Det viktigaste i den här frågan är Cloettas koppling till skövlingen av indonesiska regnskogar. Det är fullständigt orimligt att ett företag som bidrar till miljöförstörelse pratar om en moralisk gräns, säger hon till Dagens Media.

Hon påpekar också att Greenpeace ofta använder ironi i sina kampnjer.

– Vi skämtar ofta med varumärken för att sätta uppmärksamhet på de här frågorna och dra ner byxorna på de som begår miljöbrott.

Hon berättar att flera hört av sig till Greenpeace med frågor om mejlet.

– Vi reagerade snabbt och skickade ut ett mejl där vi förklarade varför vi gjorde som vi gjorde. Det här är inget ovanligt för oss, vi vill bara sätta press på de här företagen.

Cloetta kan vidta juridiska åtgärder, vad säger du om det?

– Vi kan inte kommentera det innan vi sett vad det handlar om så det får vi återkomma till. Men vi tar alltid konsekvenserna för våra aktioner.

Kampanjen har tagits fram av Greenpeace med hjälp av frilansare.

LÄS OCKSÅ:

Greenpeace till attack mot Cloetta: "Gör slut"  

Dante Thomsen Av: Dante Thomsen
Mejla reportern

08-545 22 206

Av: Pär Ullrich
Mejla reportern

08 545 222 07

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

1 kommentar

5
5
1
Nu visas kommentar 1-5
Kampanjer - Presenteras av Nyheter24Gruppen
Artikellista - Kampanjer

Så här har du aldrig sett Per Morberg

"Sjukaste reklambilden i år". Tv-kocken Per Morberg gör reklam för sin egen glögg – utklädd till en tomtenisse. 5

Artikellista - Kampanjer

Artikellista - Kampanjer

Viaplay satsar på Youtube-humor

"Splay ett givet val". Samarbete med Youtube-nätverket Splay ska locka yngre.

Artikellista - Kampanjer

Ernst Kirchsteiger intar Aladdinasken

"Folkkär gåva". Programledaren hälsar god jul från chokladasken. 1

Artikellista - Kampanjer

Reklambyråchefen: "Vi har inte fått en enda donut"

Hallå där... Hallå där... Johan Jäger, creative director på Jung von Matt, som nästa vecka är med och öppnar Dunkin' Donuts första Sverige-restaurang i Täby. 7

Artikellista - Kampanjer

Är det här årets töntigaste reklamfilm?

"Mina ögon blöder". UPPDATERAD. Urban House, ett nytt hostel i Köpenhamn, riktar sig till hipsters i sin nya reklamfilm. Men enligt grundaren är alla välkomna, inte bara hipsters. 8

Annons
Artikellista - Kampanjer

Isbit Games gör mobilspel för batterikampanj

Vill engagera och informera barnen. River-ägda spelstudion Isbit Games deltar i insamlingskampanj åt batteritillverkaren Varta.

Nytt nummer av Branschanalys ute

Charterjättar skär hårt i tv-reklamen. I tredje utgåvan av Branschanalys gör vi en djupdykning i resebolagens varumärken och marknadsföring.

FÖR DAGENS MEDIAS PRENUMERANTER
Artikellista - Kampanjer

Läs Dagens Medias tidning – här är nummer 20, 2014

Duon som vill reformera hela branschen. Kolla innehållet i senaste utgåvan av Dagens Media, som även rymmer bilagan Branschanalys om resebolagens utmaningar.

Artikellista - Kampanjer

Fritidsresor väljer Dentsu Aegis

"Ett svårt val". Resebolaget Fritidsresors nordiska upphandling är klar, kan Dagens Media berätta. 1

Annons
Kolla in nya numret av Dagens Medias tidning...

Kolla in nya numret av Dagens Medias tidning...

Här är innehållet i nr 20, 2014.

Annons
Upprört om Herlitz lön: "Det är otroligt, ofattbart"

Upprört om Herlitz lön: "Det är otroligt, ofattbart"

Fackklubbarna är bestörta över Gunilla Herlitz jättelön. 23

Han fick 24 miljoner – "köper varken bilar eller klockor"

Han fick 24 miljoner – "köper varken bilar eller klockor"

Han drog in mest av alla mediechefer i Sverige. Jonas Sjögren berättar nu att han trots det inte lever något lyxliv. 14

Annonsörerna som betalar bäst – telebolag i topp

Annonsörerna som betalar bäst – telebolag i topp

Här är listan över marknadscheferna som får bäst – och sämst – betalt.

De har reklambyråernas allra fetaste plånböcker

De har reklambyråernas allra fetaste plånböcker

Här är listan över landets bäst betalda reklamare. 5

Miljonregn över mediechefer – Herlitz lyfter 19 miljoner

Miljonregn över mediechefer – Herlitz lyfter 19 miljoner

Här är mediecheferna som lyfter de högsta lönerna. Bara topptrion drar tillsammans in hela 58 miljoner kronor i årslön. 5

Vinstlott för männen i mediebyråernas lönerace

Vinstlott för männen i mediebyråernas lönerace

Först på 16:e plats tar sig en kvinna in på listan över mediebyråernas högsta löner. 1

Här är pr-konsulterna som tjänar mest – och minst

Här är pr-konsulterna som tjänar mest – och minst

JKL, Prime och Brunswick är byråerna som betalar för branschens tre fetaste lönekuvert. Här är hela listan över pr-konsulternas löner. 3

Dagens Media slår rekord

Dagens Media slår rekord

Nytt all time high förra veckan. 4

Så prenumererar du på DM

Så prenumererar du på DM

Ta del av aktuella erbjudanden här.

Blogoccoli

Blogoccoli Ett fett PR tips

Pr-bloggen

Pr-bloggen Dagen efter SPINN

Läs Dagens Media digitalt

Läs Dagens Media digitalt

Här finns mer information till dig som är prenumerant.

... och av Branschanalys

... och av Branschanalys

Djupdykning i resebranschen.

22 tjänster bort på Forma

22 tjänster bort på Forma

Nu är förhandlingarna klara. 1

Fler sökande till Paradise Hotel än journalistprogrammet

Fler sökande till Paradise Hotel än journalistprogrammet

På ett dygn har MTG TV fått in 2200 ansökningar till "Paradise Hotel". 12

Är det här årets töntigaste reklamfilm?

Är det här årets töntigaste reklamfilm?

Grundaren: "Alla är välkomna, inte bara hipsters". 8

SvD först med att sälja tid

SvD först med att sälja tid

Tar bara betalt för dem som har sett annonsen tio sekunder. 8

Expressen plockar ner lista om kroniskt deprimerade

Expressen plockar ner lista om kroniskt deprimerade

Expressen jagade klick med lista om kroniskt deprimerade – backar efter kritik. 12

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se