RO: "Nedvärderande för sjuksköterskor"

Högskolan i Gävles reklam för mobilapplikationen "syokonsulenten" är nedverderande och spelar på sexistiska stereotyper menar Reklamombudsmannen, som därför fäller annonsen.

Annonsen från Högskolan i Gävle, som fortfarande ligger ute på högskolans sajt.

Annonsen från Högskolan i Gävle, som fortfarande ligger ute på högskolans sajt.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Kampanjen har gått både digitalt på högskolans sajt och utomhus både i Stockholms tunnelbana och i Gävle.

I en av annonserna visas en bild på en sjuksköterska. Sjuksköterskan bär en snäv skjortklänning, vita handskar och en hätta med rött kors och tittaren kan skymta ett strumpeband. Sjuksköterskans ansikte bär drag av både manligt och kvinnligt och sjuksköterskan har bland annat en mustasch.

I nedre delen av annonsen finns en bild på en mobil och textraderna "Syokonsulenten" och "Testa vilket yrke som passar dig".

Annonsen blev anmäld av en privatperson som anser att den föreställer en sexuell fetischism av en sjuksköterska.

Annonsören säger i sitt yttrande att syftet med annonsen är att presentera en sjuksköterska som varken är en man eller en kvinna och att sjuksköterskans ansikte i annonsen därför är ett montage av dels ett kvinnohuvud och dels ett manshuvud. Annonsören menar också att alla annonser i utomhuskampanjen bygger på liknande montage.

Reklamombudsmannen anser dock att de kläder som sjuksköterskan bär i annonsen inte är representativa för yrkesgruppen. Vidare sägs bilden anspela på en sexistisk stereotyp. Nämnden fäller därför annonsen.

"Nämnden finner att sjuksköterskan avbildas på ett sätt som anspelar på en sexistisk stereotyp och som är nedvärderande för yrkesgruppen sjuksköterskor. Modellens pose understryker denna stereotyp. Reklamen är därför misskrediterande mot sjuksköterskor", skriver Reklamombudsmannen.

Reklamproducent för kampanjen är Lundberg & Co Reklambyrå Gävle.

Vid skrivande stund ligger annonsen fortfarande ute på högskolans sajt.

Av: Elin Hanspers
Mejla reportern

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

1 kommentar

5
5
1
Nu visas kommentar 1-5

Kampanjer

Artikellista - Kampanjer

Bokavård.se kampanjar mot köer

"Var trötta på telefonköer". Genom att lansera onlinebokning av vårdbehandlingar vill sajten Bokavård.se råda bot på tidskrävande telefonköer.

Reklaminvesteringarna allt mindre andel av BNP

"Den strukturella förändringen en del av förklaringen". Reklamköpens andel av bruttonationalprodukten minskar, visar IRM:s senaste rapport.

Artikellista - Kampanjer

Karamellkungen fixar äggjakt

Ska engagera konsumenter i tävling. Karamellkungen ska i veckan sprida tiotusentals ägg runt om i Sverige. Målet är att skapa världens största äggjakt. 3

Artikellista - Kampanjer

Nöjesguiden satsar på Way Out West-hotell igen

"Ett stort intresse". Magasinet gör en repris på förra årets hotellkampanj under Way Out West med temat "All inclusive".

SUPERVALÅRET 2014
Artikellista - Kampanjer

Sossarna blixthånar Reinfeldt efter DN-intervju

"Lite öppet mål". Socialdemokraterna i Stockholm följer upp Dagens Nyheters kritiserade Filippa Reinfeldt-intervju med en blixtkampanj. Men alla är inte imponerade. 6

Artikellista - Kampanjer

Alex & Sigge anmäls för vinreklam

"Lika lättdrucket som saft". Alex Schulman och Sigge Eklund anmäls till Konsumentverket för marknadsföringen av duons vin. 14

Annons
Artikellista - Kampanjer

Hittahem utnyttjar mäklarkonflikten

"Säljperspektivet saknas ofta." Med målet att bli säljarnas bostadssajt lanserar nu Hittahem.se en ny grafisk profil. 1

Artikellista - Kampanjer

BLOGG: Berghs-elev hyllar Halebop

BLOGG. Halebops reklamkampanj Telefonkungarna är det bästa bidraget i Guldägget. Det skriver Fanny Lövenheim i Berghs Studentbyrås blogg på Dagens Media. 2

Artikellista - Kampanjer

Så lanseras Refunder.se

Vill sprida självklarhet kring cashback-fenomenet. Lanseringskampanjen för den delvis Bonnier-ägda cashback-sajten Refunder rullar nu igång i flera kanaler.

Artikellista - Kampanjer

IDG och Telia tar native vidare

Syns i IDG:s digitala nätverk. IDG har det senaste året haft ett content marketing-samarbete med Telia. Nu går den tredje nativekampanjen upp.

Annons
Annons
Efter chockbeskedet – TV4:s reporter tackades med kaka

Efter chockbeskedet – TV4:s reporter tackades med kaka

Det blev ett mycket känslosamt möte på TV4 Trollhättan när ett par i dag valde att visa sitt stöd för lokaljournalistiken efter gårdagens chockbesked. 4

Mediebyråcheferna om att TV4 skrotar sin lokal-tv

Mediebyråcheferna om att TV4 skrotar sin lokal-tv

Att lokalsändningarna läggs ner får ingen större påverkan på annonseringen, menar tv-rådgivarna. 10

Lämnar Carat för OMD

Lämnar Carat för OMD

Carat och Disney går skilda vägar – efter 20 år.

"Är en väldigt tung dag"

"Är en väldigt tung dag"

När TV4 lägger ner de lokala nyhetssändningarna väntas 85 procent av Nyhetsbolagets lokala personal få gå. 6

DN var nära ställa hyllad Kristina Lugn-intervju

DN var nära ställa hyllad Kristina Lugn-intervju

Porträttet av Kristina Lugn i DN har blivit en snackis. För Dagens Media berättar journalisten om det hyllade "haveriet". 5

Skärmdump från Metros sajt.

Viralsuccé om sjunkande högerextremister var falsk

Har du skrattat åt högerextremisterna som skulle ta sig över Medelhavet med en gummibåt och sjönk? Då är du inte ensam. Problemet är att nyheten är falsk. 5

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Fältstudier, vin och beslutshierarkier

Blogoccoli

Blogoccoli Början och slut

Twittrande poliser råkade  i luven på Retriever

Twittrande poliser råkade
i luven på Retriever

Ville inte lyssna på ett företag som har en guldfisk i sin logga.

SVT upphandlar krukor

SVT upphandlar krukor

Nu ser sig de tre public service-bolagen om efter en ny leverantör av krukor och växter. 11

Han fick en ölstinn idé – torskade drömjobbet på DI

Han fick en ölstinn idé – torskade drömjobbet på DI

Branschen kan knappt tro att det är sant. För Dagens Media berättar Jojje Olsson själv om den blöta idén som kostade honom drömjobbet. 31

Efter Aschbergs trolljakt – nu blir hataren hatad

Efter Aschbergs trolljakt – nu blir hataren hatad

Efter att mannen bakom Facebook-sidan "Hult Hatar" konfronterats av Robert Aschberg flödar nu hatet fritt mot 20-åringen. 29

Volvos nya reklamfim

Volvos nya reklamfim

Bolaget följer upp "Made by Sweden" med en film från Treehotel i Harads, Norrbotten. 1

Skyddsombuden slår larm

Skyddsombuden slår larm

Flera kvinnor på Göteborgs-Posten känner sig illa bemötta och förminskade av ledningen. Det framgår av en skrivelse som skickats till Arbetsmiljöverket. 2

Experten: "Man vill inte vara en sponsor till A-lagen"

Experten: "Man vill inte vara en sponsor till A-lagen"

Helgens dödsmisshandel kommer att få konsekvenser för svensk fotboll och dess sponsorer. 2

De hetaste praktikplatserna

De hetaste praktikplatserna

Sparpaketen och den aktuella debatten om papperstidningens död har inte gjort tidningsdrakarna mindre populära på JMK och JMG.

Påstådd dödsmisshandlare namngavs på Stampen-sajt

Påstådd dödsmisshandlare namngavs på Stampen-sajt

På Svenskafans forum spreds igår namnet på en person som påstås ligga bakom dödsmisshandeln i Helsingborg.

Aftonbladet får tv-tillstånd

Aftonbladet får tv-tillstånd

51 nationella och sex lokala/regionala tillstånd att sända tv via marknätet har beviljats. 8

SSU slår tillbaka: "Löjligt"

SSU slår tillbaka: "Löjligt"

Ungdomsförbundets kampanj mot snabbmatskedjorna har upprört. Nu svarar ordföranden på kritiken. 15

Apple panikstoppade TV4:s "förspel" i Apple TV

Apple panikstoppade TV4:s "förspel" i Apple TV

Alla papper var klara för påskrivning när Apple plötsligt drog i nödbromsen. 6

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se