RO: "Nedvärderande för sjuksköterskor"

Högskolan i Gävles reklam för mobilapplikationen "syokonsulenten" är nedverderande och spelar på sexistiska stereotyper menar Reklamombudsmannen, som därför fäller annonsen.

Annonsen från Högskolan i Gävle, som fortfarande ligger ute på högskolans sajt.

Annonsen från Högskolan i Gävle, som fortfarande ligger ute på högskolans sajt.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Kampanjen har gått både digitalt på högskolans sajt och utomhus både i Stockholms tunnelbana och i Gävle.

I en av annonserna visas en bild på en sjuksköterska. Sjuksköterskan bär en snäv skjortklänning, vita handskar och en hätta med rött kors och tittaren kan skymta ett strumpeband. Sjuksköterskans ansikte bär drag av både manligt och kvinnligt och sjuksköterskan har bland annat en mustasch.

I nedre delen av annonsen finns en bild på en mobil och textraderna "Syokonsulenten" och "Testa vilket yrke som passar dig".

Annonsen blev anmäld av en privatperson som anser att den föreställer en sexuell fetischism av en sjuksköterska.

Annonsören säger i sitt yttrande att syftet med annonsen är att presentera en sjuksköterska som varken är en man eller en kvinna och att sjuksköterskans ansikte i annonsen därför är ett montage av dels ett kvinnohuvud och dels ett manshuvud. Annonsören menar också att alla annonser i utomhuskampanjen bygger på liknande montage.

Reklamombudsmannen anser dock att de kläder som sjuksköterskan bär i annonsen inte är representativa för yrkesgruppen. Vidare sägs bilden anspela på en sexistisk stereotyp. Nämnden fäller därför annonsen.

"Nämnden finner att sjuksköterskan avbildas på ett sätt som anspelar på en sexistisk stereotyp och som är nedvärderande för yrkesgruppen sjuksköterskor. Modellens pose understryker denna stereotyp. Reklamen är därför misskrediterande mot sjuksköterskor", skriver Reklamombudsmannen.

Reklamproducent för kampanjen är Lundberg & Co Reklambyrå Gävle.

Vid skrivande stund ligger annonsen fortfarande ute på högskolans sajt.

Av: Elin Hanspers
Mejla reportern

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

1 kommentar

5
5
1
Nu visas kommentar 1-5

Kampanjer

Artikellista - Kampanjer

Icona Pop i Nikes nya kampanj

Se filmen här. Nike lanserar en ny #Justdoit-kampanj som fokuserar på kvinnliga idrottare.

Artikellista - Kampanjer

ATG: "Alla bipolära tycker inte likadant"

"Kränkande". ATG:s marknadschef Sten Andersen om kampanjen Vinnie, som anmälts till Spelbranschens etiska råd för att kränka bipolära. 6

Artikellista - Kampanjer

Passion för sporten i centrum i Nordic Bets nya kampanj

Masscreation bakom. Nordic Bet vill bli störst i Sverige inom sportbetting. Nu lanserar de det nya reklamkonceptet "Love the game".

Artikellista - Kampanjer

Willys: "Kommer inte ändra vår payoff"

Är vilseledande enligt RO. Willys kommunikationschef är mycket kritisk till Reklamombudsmannens beslut. 11

Artikellista - Kampanjer

Icas "osmakliga" grillreklam fälls

"Kan antas väcka starkt obehag". Mamman till en son med brännskador chockades när hon såg Icas reklamfilm. Nu fälls den av Reklamombudsmannen. 3

Artikellista - Kampanjer

Lost-skådis i Boxers play-kampanj

Saatchi & Saatchi står bakom. Terry O'Quinn, mest känd som John Locke, har huvudrollen i Boxers lanseringskampanj för Boxer Play.

Annons
Artikellista - Kampanjer

Nu är det klart – Willys payoff är inte okej

"Beslutet är konstigt". Willys protesterade, men nu står det klart att Reklamombudsmannen beslut står fast.

Artikellista - Kampanjer

Fick inte korv för en tia – reklamen fälls

Blev erbjuden grillad korv för 18 kronor i stället. Statoils reklam fälls – för att en kund inte fick varmkorv för en tia. 7

Artikellista - Kampanjer

BLOGG: Borde de inte ha vänt på kvinnorna?

BLOGG. Dagens Medias bloggare, reklamforskaren Erik Modig, skriver om ansiktets kraft i kommunikationen.

Artikellista - Kampanjer

7-Eleven säljer bullar för Friends

"Vi står för tolerans". Kampanjen "Bussiga bullar" ska dra in pengar till arbetet mot mobbning. 1

Annons
Annons
Mångmiljonsmäll för tv-bolag

Mångmiljonsmäll för tv-bolag

Tittarraset i linjär tv tvingar tv-kanalerna att betala tillbaka stora belopp till mediebyråerna.

Nu växer oron växer bland landets annonsörer

Nu växer oron växer bland landets annonsörer

Sveriges marknadschefer ser över mediemixen.

Tv-husen flaggar för kraftigt höjda reklampriser

Tv-husen flaggar för kraftigt höjda reklampriser

Här är tv-kanalernas lösning på kaoset.

Tv-krisens största vinnare

Tv-krisens största vinnare

Pengar flyttas till digitala medier.

Webben ställer nya krav på rörliga reklamen

Webben ställer nya krav på rörliga reklamen

Experter: En dålig idé att visa samma reklamfilm på internet.

Expressen sörjer SD:s rekordval – med svart etta

Expressen sörjer SD:s rekordval – med svart etta

Igår blev Sverigedemokraterna landets tredje största parti. Nu sörjer Expressen, med en nattsvart etta. 44

"Den bästa kulturministern Sverige aldrig har haft"

"Den bästa kulturministern Sverige aldrig har haft"

Han pekas ut som en möjlig kulturminister i en rödgrön regering. Själv ser Lars Ohly uppdraget som ett "drömjobb", men tror att alltför många omständigheter måste klaffa för att han ska efterträda Lena Adelsohn Liljeroth.

Aftonbladet bäddar in Åkesson – i casinoreklam

Aftonbladet bäddar in Åkesson – i casinoreklam

Samtidigt som Ekot avslöjar Jimmie Åkessons extrema spelande på nätcasinon har SD-ledaren hamnat i en annonskrock.

"Fara för hela valsystemet"

"Fara för hela valsystemet"

Tillsammans med Yougov planerar Metro att "avslöja" valresultatet – timmar innan vallokalerna stänger. 8

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Ansikten i reklam

Vägen till Cannes

Vägen till Cannes När idéerna vägrar komma

Katastrof för Norwegian

Katastrof för Norwegian

Sex år av varumärkesarbete är utraderat – och Norwegian fortsätter att falla.

Kent Ekeroths hälsning: "Sov riktigt gott nu"

Kent Ekeroths hälsning: "Sov riktigt gott nu"

Riksdagsledamoten Kent Ekeroth (SD) riktar sig till Nyheter24:s medarbetare i en Youtube-video. 21

"Har tillgång till databasen"

"Har tillgång till databasen"

Researchgruppen påstår sig ha tillgång till Flashbacks-användarnas kontouppgifter. 20

Kyssfilm lanserar nya colan

Kyssfilm lanserar nya colan

Coca-Cola går ut i sin största lanserings-
kampanj på sju år.

Knutson lämnar Fritidsresor

Knutson lämnar Fritidsresor

Marknadschefen slutar efter 15 år. 7

SD och Alliansen toppar anmälningsligan hos RO

SD och Alliansen toppar anmälningsligan hos RO

Här är kampanjerna som gjort svenskarna förbannade. 13

DI får Annie Lööf att se rött

DI får Annie Lööf att se rött

Näringsminister Annie Lööf rasar mot Dagens Industri. 11

Årets byrå fuskanklagas

Årets byrå fuskanklagas

Regi ser över reglerna i Årets byrå, kan Dagens Media berätta. 15

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se