RO: "Nedvärderande för sjuksköterskor"

Högskolan i Gävles reklam för mobilapplikationen "syokonsulenten" är nedverderande och spelar på sexistiska stereotyper menar Reklamombudsmannen, som därför fäller annonsen.

Annonsen från Högskolan i Gävle, som fortfarande ligger ute på högskolans sajt.

Annonsen från Högskolan i Gävle, som fortfarande ligger ute på högskolans sajt.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Kampanjen har gått både digitalt på högskolans sajt och utomhus både i Stockholms tunnelbana och i Gävle.

I en av annonserna visas en bild på en sjuksköterska. Sjuksköterskan bär en snäv skjortklänning, vita handskar och en hätta med rött kors och tittaren kan skymta ett strumpeband. Sjuksköterskans ansikte bär drag av både manligt och kvinnligt och sjuksköterskan har bland annat en mustasch.

I nedre delen av annonsen finns en bild på en mobil och textraderna "Syokonsulenten" och "Testa vilket yrke som passar dig".

Annonsen blev anmäld av en privatperson som anser att den föreställer en sexuell fetischism av en sjuksköterska.

Annonsören säger i sitt yttrande att syftet med annonsen är att presentera en sjuksköterska som varken är en man eller en kvinna och att sjuksköterskans ansikte i annonsen därför är ett montage av dels ett kvinnohuvud och dels ett manshuvud. Annonsören menar också att alla annonser i utomhuskampanjen bygger på liknande montage.

Reklamombudsmannen anser dock att de kläder som sjuksköterskan bär i annonsen inte är representativa för yrkesgruppen. Vidare sägs bilden anspela på en sexistisk stereotyp. Nämnden fäller därför annonsen.

"Nämnden finner att sjuksköterskan avbildas på ett sätt som anspelar på en sexistisk stereotyp och som är nedvärderande för yrkesgruppen sjuksköterskor. Modellens pose understryker denna stereotyp. Reklamen är därför misskrediterande mot sjuksköterskor", skriver Reklamombudsmannen.

Reklamproducent för kampanjen är Lundberg & Co Reklambyrå Gävle.

Vid skrivande stund ligger annonsen fortfarande ute på högskolans sajt.

Av: Elin Hanspers
Mejla reportern

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

1 kommentar

5
5
1
Nu visas kommentar 1-5

Kampanjer

Artikellista - Kampanjer

Anna Qvennerstedt till Eurobest

"Att vara intressant har aldrig varit viktigare." Ska leda juryn för digitalt och mobilt. 4

VILLE KÖPA TWEETS AV AFTONBLADETS PROFIL
Artikellista - Kampanjer

Volvo läxar upp byrån: "Inte roligt över huvud taget"

Marknadschefen: "Inte roligt över huvud taget". Aftonbladet-profilen Natalia Kazmierska erbjöds två tusen kronor för att twittra om Volvos nya bil. Nu tar biltillverkaren starkt avstånd från The Viral Companys agerande. 1

Artikellista - Kampanjer

Volvos lanseringsknep – ville köpa tweets av Aftonbladetprofilen

"Sällan vi journalister blir så ogenerat uppraggade av kommersen". Två tusen kronor per inlägg - plus en egen XC90 att bränna runt i. Det erbjöds Aftonbladets Natalia Kazmierska av Volvos byrå. 5

Artikellista - Kampanjer

Artikellista - Kampanjer

Skandalrapparen och Mikael Wiehe ska sänka Reinfeldt – med skilsmässohån

"Gör en Filippa och säg hej då till Fredrik". Tillsammans med Mikael Wiehe kampanjar den kontroversiella hiphop-gruppen Kartellen för att få svenska folket att rösta bort Alliansen. Hör låten "Vi är inte skit" här. 21

Artikellista - Kampanjer

Cdon öppnar upp sajten för reklam

"Ett naturligt steg". E-handelssajten Cdon.com börjar med displayannonsering i samarbete med Admore Media Sales. 3

Annons
Artikellista - Kampanjer

Reinfeldts ute-spurt

"Vi lovar inte allt till alla men vi håller vad vi lovar". Sista två veckorna innan valet kommer statsministern fronta ny stor nationell utomhuskampanj för M. 3

Artikellista - Kampanjer

Kommunals valfilm ska få svenskarna att byta regering

"Vill få folket att välja välfärden". Fackförbundet Kommunal går ut i sin största reklamkampanj någonsin. Målet – att få svenska folket att rösta bort Alliansen. 8

Artikellista - Kampanjer

Stjärnkock Mariestads nya livsnjutare

Startar tv-serie om smaker. Björn Frantzén är ölmärket Mariestads nya reklamprofil.

VALET 2014
Artikellista - Kampanjer

Här är S omstridda brev-kampanj

Brev tilll Filippa Reinfeldt publiceras. Lanserar nu stor kampanj med privata brev till borgerliga stockholmspolitiker.

Annons
Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation En photoshoppad hjärna

Annons
Facebook slängde ut Metro

Facebook slängde ut Metro

När Metro granskade en annonsbluff blev tidningen – och dess administratörer – utslängda från Facebook. 13

Här grishånar black metal-bandet Edward Blom

Här grishånar black metal-bandet Edward Blom

En recension av Marduks spelning fick medieprofilen Edward Blom att se rött – nu slår black metal-bandet tillbaka. 7

Bernt Hermele: "Jag har kallats för Quislingäckel"

Bernt Hermele: "Jag har kallats för Quislingäckel"

När författaren och journalisten Bernt Hermele skrev en krönika om Israel dröjde det inte länge innan hoten och påhoppen började strömma in.

Ny stavningsfadäs: 'Aj aj aj'

Ny stavningsfadäs: 'Aj aj aj'

Folkpartiet har återigen lyckats stava fel i en av sina kampanjer. 6

13 miljoner back för PS

13 miljoner back för PS

Omorganiseringen inom PS Communication sänkte resultatet. 1

Läs Dagens Media digitalt

Läs Dagens Media digitalt

Här finns mer information till dig som är prenumerant.

Här är Brynäs IF:s nya reklamfria matchtröja

Här är Brynäs IF:s nya reklamfria matchtröja

Som första svenska elithockeylag kör Brynäs reklamfritt – i dag offentliggörs den nya matchtröjan. 8

Theo Blanco berättar om striden på Riksmedia

Theo Blanco berättar om striden på Riksmedia

Samtidigt som hans mamma låg döende i cancer tvingades Theo Blanco utkämpa en maktkamp på Riksmedia – som ledde till att han fick sparken. 2

Strömavhopp från SJ:s kommunikationsavdelning

Strömavhopp från SJ:s kommunikationsavdelning

SJ:s nyttillträdde kommunikationsdirektör får kritik för sin ledarstil. 14

Karate-Jan gav trafiken en rejäl uppercut: 'Stenhård'

Karate-Jan gav trafiken en rejäl uppercut: 'Stenhård'

69-årige Jan Eriksson tog lagen i egna händer och lyfte allehanda.ses trafik med 294 procent. 1

Nu skrotar Aller Se & Hör

Nu skrotar Aller Se & Hör

Efter 20 år gör Hänt i Veckan comeback. Här är Aller Medias nya satsning på kändisjournalistik. 15

DN stäms: "Djupt beklagligt, men inte oväntat"

DN stäms: "Djupt beklagligt, men inte oväntat"

Journalistförbundet drar Dagens Nyheter inför Arbetsdomstolen, kan Dagens Media avslöja. 3

Här är låten som ska rädda M

Här är låten som ska rädda M

Alliansen kämpar i motvind. Nu lanserar Moderaterna sin nya vallåt "Vi och framtiden". 6

Bil Sweden bakom S-förslag

Bil Sweden bakom S-förslag

När Stefan Löfven presenterade förslaget om CSN-lån för körkort lyfte han formuleringar direkt från en av lobbyorganisationen Bil Swedens rapporter. 9

Carat är under miljarden

Carat är under miljarden

Mediebyrån Carat har nästan halverat omsättningen – på två år.

Aftonbladet tog bort serie om judar efter kritik

Aftonbladet tog bort serie om judar efter kritik

Aftonbladet anklagas för antisemitism efter en seriestripp på humorsajten Helt Normalt. 9

Berghs Studentbyrå

Berghs Studentbyrå Dags att knyta ihop säcken

Vägen till Cannes

Vägen till Cannes Kattkomik före politik.

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se