Tipsa en vän om en artikel

RO: "Nedvärderande för sjuksköterskor"

Högskolan i Gävles reklam för mobilapplikationen "syokonsulenten" är nedverderande och spelar på sexistiska stereotyper menar Reklamombudsmannen, som därför fäller annonsen.

Annonsen från Högskolan i Gävle, som fortfarande ligger ute på högskolans sajt.

Annonsen från Högskolan i Gävle, som fortfarande ligger ute på högskolans sajt.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Kampanjen har gått både digitalt på högskolans sajt och utomhus både i Stockholms tunnelbana och i Gävle.

I en av annonserna visas en bild på en sjuksköterska. Sjuksköterskan bär en snäv skjortklänning, vita handskar och en hätta med rött kors och tittaren kan skymta ett strumpeband. Sjuksköterskans ansikte bär drag av både manligt och kvinnligt och sjuksköterskan har bland annat en mustasch.

I nedre delen av annonsen finns en bild på en mobil och textraderna "Syokonsulenten" och "Testa vilket yrke som passar dig".

Annonsen blev anmäld av en privatperson som anser att den föreställer en sexuell fetischism av en sjuksköterska.

Annonsören säger i sitt yttrande att syftet med annonsen är att presentera en sjuksköterska som varken är en man eller en kvinna och att sjuksköterskans ansikte i annonsen därför är ett montage av dels ett kvinnohuvud och dels ett manshuvud. Annonsören menar också att alla annonser i utomhuskampanjen bygger på liknande montage.

Reklamombudsmannen anser dock att de kläder som sjuksköterskan bär i annonsen inte är representativa för yrkesgruppen. Vidare sägs bilden anspela på en sexistisk stereotyp. Nämnden fäller därför annonsen.

"Nämnden finner att sjuksköterskan avbildas på ett sätt som anspelar på en sexistisk stereotyp och som är nedvärderande för yrkesgruppen sjuksköterskor. Modellens pose understryker denna stereotyp. Reklamen är därför misskrediterande mot sjuksköterskor", skriver Reklamombudsmannen.

Reklamproducent för kampanjen är Lundberg & Co Reklambyrå Gävle.

Vid skrivande stund ligger annonsen fortfarande ute på högskolans sajt.

Av: Elin Hanspers
Mejla reportern

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

1 kommentar

5
5
1
Nu visas kommentar 1-5
Annons
Nytt nummer ute!

Nytt nummer ute!

Kolla in höstens första utgåva av Dagens Medias tidning. 1

Annons
Blogoccoli

Blogoccoli Bara en turist

Sponsringsbloggen

Sponsringsbloggen Stadium trampar ny mark

SD-kampanj värd miljoner

SD-kampanj värd miljoner

Pr-värdet överträffar partiets investering med råge. 24

Arlas reklamkänga mot WOW:s mjölkförbud

Arlas reklamkänga mot WOW:s mjölkförbud

"Förbjuden mjölk smakar bäst", hälsar Arla. 21

Primes vd om vändningen: "Vi har byggt om i grunden"

Primes vd om vändningen: "Vi har byggt om i grunden"

Efter några år av dalande resultat stärkte Prime marginalerna.

Lämnar GP – i protest

Lämnar GP – i protest

Kulturskribenten Elin Grelsson Almestad slutar.

Här är årets skämmigaste tv

Här är årets skämmigaste tv

Tv-priset Skämskudden delas ut igen. 6

Så snabbt växer surfplattan

Så snabbt växer surfplattan

Så många svenskar använder plattan. 3

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Älskade, hatade upprepning

Samuel L Jackson frontar spelbolaget Bet365

Samuel L Jackson frontar spelbolaget Bet365

Lyfter fram liveodds inför PL-premiären. 3

Förlust för Carat 2014

Förlust för Carat 2014

Vd:n Nike Carlstoft: "I år vänder det".

MTG bygger om TV8

MTG bygger om TV8

Blir en renodlad "crime-kanal". 3

Spotifys reklambolag ökar

Spotifys reklambolag ökar

Så går Spotifys bolag för reklamförsäljning.

McCann gör förlust – igen

McCann gör förlust – igen

Omorganisation tyngde byråerna.

Uppåt för Dentsu Aegis

Uppåt för Dentsu Aegis

Svenska verksamheten växer mer än marknaden.

Daniel Collin: "Push-notiser tillför ingenting"

Daniel Collin: "Push-notiser tillför ingenting"

Arbetet med datadrivna kampanjer påminner om knattar på en fotbollsplan, skriver MEC:s vd Daniel Collin. 15

OMG ökar byråintäkten

OMG ökar byråintäkten

Men vinsten minskar för Omnicom Media Group, som omfattar mediebyråerna OMD och PHD.

Så vill Johan Hakelius utveckla Fokus

Så vill Johan Hakelius utveckla Fokus

Så vill nya chefredaktören utveckla Fokus: "Ska tala till hjärtat inte bara hjärnan". 1

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se