Kampanjer - Presenteras av Nyheter24Gruppen

RO: "Nedvärderande för sjuksköterskor"

Högskolan i Gävles reklam för mobilapplikationen "syokonsulenten" är nedverderande och spelar på sexistiska stereotyper menar Reklamombudsmannen, som därför fäller annonsen.

Annonsen från Högskolan i Gävle, som fortfarande ligger ute på högskolans sajt.

Annonsen från Högskolan i Gävle, som fortfarande ligger ute på högskolans sajt.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Kampanjen har gått både digitalt på högskolans sajt och utomhus både i Stockholms tunnelbana och i Gävle.

I en av annonserna visas en bild på en sjuksköterska. Sjuksköterskan bär en snäv skjortklänning, vita handskar och en hätta med rött kors och tittaren kan skymta ett strumpeband. Sjuksköterskans ansikte bär drag av både manligt och kvinnligt och sjuksköterskan har bland annat en mustasch.

I nedre delen av annonsen finns en bild på en mobil och textraderna "Syokonsulenten" och "Testa vilket yrke som passar dig".

Annonsen blev anmäld av en privatperson som anser att den föreställer en sexuell fetischism av en sjuksköterska.

Annonsören säger i sitt yttrande att syftet med annonsen är att presentera en sjuksköterska som varken är en man eller en kvinna och att sjuksköterskans ansikte i annonsen därför är ett montage av dels ett kvinnohuvud och dels ett manshuvud. Annonsören menar också att alla annonser i utomhuskampanjen bygger på liknande montage.

Reklamombudsmannen anser dock att de kläder som sjuksköterskan bär i annonsen inte är representativa för yrkesgruppen. Vidare sägs bilden anspela på en sexistisk stereotyp. Nämnden fäller därför annonsen.

"Nämnden finner att sjuksköterskan avbildas på ett sätt som anspelar på en sexistisk stereotyp och som är nedvärderande för yrkesgruppen sjuksköterskor. Modellens pose understryker denna stereotyp. Reklamen är därför misskrediterande mot sjuksköterskor", skriver Reklamombudsmannen.

Reklamproducent för kampanjen är Lundberg & Co Reklambyrå Gävle.

Vid skrivande stund ligger annonsen fortfarande ute på högskolans sajt.

Av: Elin Hanspers
Mejla reportern

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

1 kommentar

5
5
1
Nu visas kommentar 1-5
Kampanjer - Presenteras av Nyheter24Gruppen
Artikellista - Kampanjer

Isbit Games gör mobilspel för batterikampanj

Vill engagera och informera barnen. River-ägda spelstudion Isbit Games deltar i insamlingskampanj åt batteritillverkaren Varta.

Nytt nummer av Branschanalys ute

Charterjättar skär hårt i tv-reklamen. I tredje utgåvan av Branschanalys gör vi en djupdykning i resebolagens varumärken och marknadsföring.

FÖR DAGENS MEDIAS PRENUMERANTER
Artikellista - Kampanjer

Läs Dagens Medias tidning – här är nummer 20, 2014

Duon som vill reformera hela branschen. Kolla innehållet i senaste utgåvan av Dagens Media, som även rymmer bilagan Branschanalys om resebolagens utmaningar.

Artikellista - Kampanjer

Fritidsresor väljer Dentsu Aegis

"Ett svårt val". Resebolaget Fritidsresors nordiska upphandling är klar, kan Dagens Media berätta. 1

Artikellista - Kampanjer

Nu relanseras Tele2 – vd:n lovar riva missnöjda kunders fakturor

"Om du inte är nöjd river vi fakturan". Här är filmen där Tele2:s vd Thomas Ekman berättar om företagets total makeover.

Artikellista - Kampanjer

Röda Korset debatterade Årets Julklapp med HUI

Debatterade med HUI i SVT:s morgonsoffa. Röda Korset och Le Bureau ifrågasätter HUI:s val av Årets Julklapp. I en kampanj nominerar organisationen "Matpaket till Syrien" till utmärkelsen. 4

Annons
Artikellista - Kampanjer

Höstadienostalgi ska få fler att bli yrkeslärare

Se filmen på Dagens Media. Le Bureau marknadsför yrkeslärare med Scorpions-hit. 1

LÖRDAGSINTERVJUN
Artikellista - Kampanjer

Tele2-chefen: "Konkurrenterna saknar humor"

Funderade på att ta bort Frank. Kommunikationsdirektören om Tele2:s största omgörning någonsin, om hur man knep arenanamnet och om vilken mobiltelefon som är den bästa genom tiderna.

Artikellista - Kampanjer

Oktoberfest marknadsfördes med djupa urringningar

Ville släppa in "nya kulturer". Kvinnor framställs som "rena sexobjekt" anser Reklamombudsmannen (RO), som fäller en restaurangannons. 3

Artikellista - Kampanjer

"USA är det land som vi verkligen inte är nöjda med"

I desperat behov av en nystart. På tio år har Volvos försäljning halverats i USA. Nu ska en ny global huvudbyrå och en återgång till Volvos traditionella kärnvärden vända utvecklingen. – Vi har tappat vår identitet där, säger Alain Visser, global marknadsdirektör för Volvo Personvagnar.

Annons
Kolla in nya numret av Dagens Medias tidning...

Kolla in nya numret av Dagens Medias tidning...

Här är innehållet i nr 20, 2014.

Annons
... och av Branschanalys

... och av Branschanalys

Djupdykning i resebranschen.

Nyhetsbolaget skär ned

Nyhetsbolaget skär ned

Dagens Media kan i dag avslöja detaljerna i Nyhetsbolagets nya bemanningsplan. Totalt försvinner 17,5 tjänster. 2

Dagens Media slår rekord

Dagens Media slår rekord

Nytt all time high förra veckan. 4

Tidigare moderatchef blir kampsportslobbyist

Tidigare moderatchef blir kampsportslobbyist

Inför stormötet i Tele2 Arena – Prime blir ny pr-byrå för kampsportorganisationen UFC. 17

Så prenumererar du på DM

Så prenumererar du på DM

Ta del av aktuella erbjudanden här.

Viggos blogg

Viggos blogg Grattis SUP46!

Rasande på Lajkat: ”De hänger ut barnens tankar”

Rasande på Lajkat: ”De hänger ut barnens tankar”

Lajkat.se anklagas för att ha stulit Kamratpostens läsarbrev. 15

Journalistvinnaren: "Han är näringslivets största skurk"

Journalistvinnaren: "Han är näringslivets största skurk"

Årets journalist, ekonomireportern Birgitta Forsberg, berättar om granskningarna av Saab, miljardärintervjuerna och om näringslivets största badboy. 1

Blogoccoli

Blogoccoli Ett fett PR tips

Pr-bloggen

Pr-bloggen Dagen efter SPINN

Läs Dagens Media digitalt

Läs Dagens Media digitalt

Här finns mer information till dig som är prenumerant.

Framtidsrapporten riktar hård kritik mot ledningen

Framtidsrapporten riktar hård kritik mot ledningen

För lång tid mellan idé till publicerad nyhet konstaterar kvällstidningsjätten i sin framtidsrapport. 7

Kristdemokraten: ”Inför en Claes de Faire-skatt”

Kristdemokraten: ”Inför en Claes de Faire-skatt”

Efter chefredaktörens krönika – nu kräver KD-politikern en frivillig rikemansskatt. 12

Sanningen om trillingnöten

Sanningen om trillingnöten

Dagens Media gav sig på jakt efter sanningen om trillingnötens död – och fann förklaringen i chokladfabriken. 6

Amerikanskt filmbolag kräver ut namn på fildelare

Amerikanskt filmbolag kräver ut namn på fildelare

Check Entertainment går till domstol för att få ut namn på misstänkta fildelare från Bredbandsbolaget, Com Hem och Telia, kan Dagens Media avslöja. 9

TV4 riktar in sig på äldre

TV4 riktar in sig på äldre

TV4 riktar in sig till något äldre tittare – och höjer reklampriserna. 13

Priset för Svenskafans – minst 4 miljoner kr

Priset för Svenskafans – minst 4 miljoner kr

Traveas köper 100 procent av aktierna i Stampen Sports Media, där SvenskaFans.com ingår. 6

”Ikväll fick jag sparken"

”Ikväll fick jag sparken"

Aftonbladet säger upp Elisabet Höglund som kolumnist. 11

Annonspudlar – lanserar kampanj utan kvinnor

Annonspudlar – lanserar kampanj utan kvinnor

Resesajten slår mynt av sexismkritiken i nya kampanjen. 7

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se