Mats Melin som Ica-Jerry.

Mats Melin som Ica-Jerry.

Ica-Jerry ger Titanägg

Ica, King, Mats Melin och Förbundet för utvecklingsstörda barn och ungdomar vinner det prestigefulla Titanägget.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Det var i oktober 2009 som den funktionshindrade praktikanten Jerry, eller Mats Melin som han egentligen heter, först tog plats i Ica-såpan. Filmerna skapade stor uppmärksamhet, inte minst i sociala medier, och har givit Ica en hel del goodwill.

Motiveringen till vinsten lyder:

”Att ta kål på gamla fördomar kan ibland vara lika omöjligt som att flytta berg.

Men om fler går samman är det ändå möjligt och för all framtid kan det förändra hur vi ser på varandra. Årets Titanägg går till flera modiga parter som gjorde det möjligt:

• Tack FUB, Förbundet för utvecklingsstörda barn och ungdomar, som i mer än 50 år arbetat med att åstadkomma attitydförändringar.

• Tack ICA som valde att sponsra Glada Hudik

• Tack KING för att skapade ICA Jerry, och framför allt:

• Tack Mats Melin för att du klav rakt in i våra liv och i våra hjärtan och utmanade våra värderingar i grunden.

Föräldrar till barn med funktionshinder vittnar om hur attityden har förändrats. Hur deras barn rätar på ryggen och lyfter blicken när de går till skolan. Attitydförändringar tar tid. Det finns fortfarande mycket kvar att göra. Men 2011 fick reklamen en chans att spela en viktig roll som opinionsbildare och göra världen lite bättre, i ett ovärderligt samarbete. Grattis – och ett stort tack!”

Madeleine Östlund Av: Madeleine Östlund
Mejla reportern

08-545 222 03

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

Kampanjer

Artikellista - Kampanjer

Guldäggsplaketten till Absolut

Prisas för sitt mod. Sveriges Annonsörers pris går i år till The Absolut Company.

Artikellista - Kampanjer

Epic Split är årets film

Även ett silverägg till F&B. Jean Claude Van Dammes episka split gav Forsman & Bodenfors guldägget i film.

Artikellista - Kampanjer

CP+B vinner första ägget

I direktkategorin. Årets guldäggsgala är i gång. Första guldägget går till CP+B:s telefonbytarkampanj.

Artikellista - Kampanjer

Unibet söker Sveriges bästa fan

Glenn Hysén är juryordförande. I en kampanj för schystare läktarkultur vill spelbolaget hylla eldsjälarna inom Supportersverige. I tävlingen "Årets fan" belönas vinnaren med 10 000 kronor och en överraskning.

Artikellista - Kampanjer

Electrolux lagar mat i Tumblr-kampanj

"Vi har över 1000 prylar i rekvisita". Vitvarukedjan lanserar ett tredagars livesänt matlagningsevent tillsammans med House of Radon.

Artikellista - Kampanjer

Skyddsängel ska lyfta Trygg-Hansa

"Hade förlorat sin identitet". Försäkringsjätten lanserar en ny kommunikationsplattform – och en serie nya reklamfilmer. Se reklamfilmen här. 4

Annons
INFÖR GULDÄGGET I KVÄLL
Artikellista - Kampanjer

Därför nominerades inte Black-kampanjen

"Föll lite platt". En av förra årets största kampanjer signerad Forsman & Bodenfors blev utan nomineringar till årets Guldägg. 12

Artikellista - Kampanjer

Så ska Junilistan bli en succé igen – järnrörshånar Sverigedemokraterna

Ska sno väljare från SD och Piratpartiet. Junilistan ska bli mindre tråkigt. För Dagens Media berättar kanslichefen Eva Nisser om reklamkampanjen som ska göra partiet till en succé igen. 12

Artikellista - Kampanjer

SF tar recensionshjälp i sommar

"Redan rekordstort engagemang." SF Bio söker sommarrecensenter i sociala medier. Biobesökarna väljer vem som får jobbet.

Artikellista - Kampanjer

LO:s stora valfilm klar

Kampanjledare Tobias Gerdås: "Vi går från mörkt till ljust". För första gången lägger LO valkrutet på tv. 4

Annons
Annons
Berghs Studentbyrå

Berghs Studentbyrå Några ord från copywritern

Efter chockbeskedet – TV4:s reporter tackades med kaka

Efter chockbeskedet – TV4:s reporter tackades med kaka

Det blev ett mycket känslosamt möte på TV4 Trollhättan när ett par i dag valde att visa sitt stöd för lokaljournalistiken efter gårdagens chockbesked. 4

Mediebyråcheferna om att TV4 skrotar sin lokal-tv

Mediebyråcheferna om att TV4 skrotar sin lokal-tv

Att lokalsändningarna läggs ner får ingen större påverkan på annonseringen, menar tv-rådgivarna. 10

Lämnar Carat för OMD

Lämnar Carat för OMD

Carat och Disney går skilda vägar – efter 20 år.

"Är en väldigt tung dag"

"Är en väldigt tung dag"

När TV4 lägger ner de lokala nyhetssändningarna väntas 85 procent av Nyhetsbolagets lokala personal få gå. 6

DN var nära ställa hyllad Kristina Lugn-intervju

DN var nära ställa hyllad Kristina Lugn-intervju

Porträttet av Kristina Lugn i DN har blivit en snackis. För Dagens Media berättar journalisten om det hyllade "haveriet". 5

Skärmdump från Metros sajt.

Viralsuccé om sjunkande högerextremister var falsk

Har du skrattat åt högerextremisterna som skulle ta sig över Medelhavet med en gummibåt och sjönk? Då är du inte ensam. Problemet är att nyheten är falsk. 5

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Fältstudier, vin och beslutshierarkier

Blogoccoli

Blogoccoli En hjärtesak

Twittrande poliser råkade  i luven på Retriever

Twittrande poliser råkade
i luven på Retriever

Ville inte lyssna på ett företag som har en guldfisk i sin logga.

SVT upphandlar krukor

SVT upphandlar krukor

Nu ser sig de tre public service-bolagen om efter en ny leverantör av krukor och växter. 11

Han fick en ölstinn idé – torskade drömjobbet på DI

Han fick en ölstinn idé – torskade drömjobbet på DI

Branschen kan knappt tro att det är sant. För Dagens Media berättar Jojje Olsson själv om den blöta idén som kostade honom drömjobbet. 31

Efter Aschbergs trolljakt – nu blir hataren hatad

Efter Aschbergs trolljakt – nu blir hataren hatad

Efter att mannen bakom Facebook-sidan "Hult Hatar" konfronterats av Robert Aschberg flödar nu hatet fritt mot 20-åringen. 29

Volvos nya reklamfim

Volvos nya reklamfim

Bolaget följer upp "Made by Sweden" med en film från Treehotel i Harads, Norrbotten. 1

Skyddsombuden slår larm

Skyddsombuden slår larm

Flera kvinnor på Göteborgs-Posten känner sig illa bemötta och förminskade av ledningen. Det framgår av en skrivelse som skickats till Arbetsmiljöverket. 2

Experten: "Man vill inte vara en sponsor till A-lagen"

Experten: "Man vill inte vara en sponsor till A-lagen"

Helgens dödsmisshandel kommer att få konsekvenser för svensk fotboll och dess sponsorer. 2

De hetaste praktikplatserna

De hetaste praktikplatserna

Sparpaketen och den aktuella debatten om papperstidningens död har inte gjort tidningsdrakarna mindre populära på JMK och JMG.

Påstådd dödsmisshandlare namngavs på Stampen-sajt

Påstådd dödsmisshandlare namngavs på Stampen-sajt

På Svenskafans forum spreds igår namnet på en person som påstås ligga bakom dödsmisshandeln i Helsingborg.

Aftonbladet får tv-tillstånd

Aftonbladet får tv-tillstånd

51 nationella och sex lokala/regionala tillstånd att sända tv via marknätet har beviljats. 8

SSU slår tillbaka: "Löjligt"

SSU slår tillbaka: "Löjligt"

Ungdomsförbundets kampanj mot snabbmatskedjorna har upprört. Nu svarar ordföranden på kritiken. 15

Apple panikstoppade TV4:s "förspel" i Apple TV

Apple panikstoppade TV4:s "förspel" i Apple TV

Alla papper var klara för påskrivning när Apple plötsligt drog i nödbromsen. 6

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se