Inlägg från Volkswagens Facebook-sida från Greenpeace film.

Inlägg från Volkswagens Facebook-sida från Greenpeace film.

Kritikstorm mot Volkswagen på Facebook

Greenpeace lockar återigen stridslystna "jediriddare" till Volkswagens Facebook-sida efter den tidigare Star Wars-spoofen. Nu hävdar miljöorganisationen att Volkswagen raderar inläggen istället för att svara, men Volkswagen Sverige säger att det är besökare som dolt inläggen genom att anmäla dem.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Den offentliga och infekterade striden mellan Greenpeace och Volkswagen tog fart i somras då miljöorganisationen gjorde en alldeles egen version av Volkswagens viralsuccé "The Force”. Skillnaden var att bilmärket hade fått rollen som den fruktade dödsstjärnan.

På en kampanjsajt presenterade miljöorganisationen samtidigt ett manifest där besökarna uppmanades att gå med i en rebellrörelse som skulle "få över Volkswagen från den mörka sidan". Kampanjen var en protest mot bilmärkets påstådda lobbying mot hårdare utsläppskrav inom EU.

Nu har Rebellkampanjen fått nytt liv. Efter att Volkswagen UK bett om förslag på nyårslöften på sin Facebook-sida började miljöaktivister önska stopp på bilmärkets antiklimat-lobbying både på den brittiska och andra länders Facebooksidor.

– Efter att ha ignorerat över 1000 kommentarer på sina Facebook-sidor har Volkswagen kommit på en ny taktik: att radera kommentarerna, säger Anna Havala, kommunikationsansvarig på Greenpeace, i ett mejl till dagensmedia.se, och hänvisar till en film som beskriver situationen.

De kritiska kommentarerna från privatpersoner och Greenpeace har även letat sig till svenska Volkswagens Facebook-sida.

– Vi raderar normalt sett inte kommentarer på Facebook om det är inte är samma person som postar samma inlägg hela tiden, men sen är det så att fans på vår sajt kan anmäla inlägg som spam och då blir de automatiskt dolda av Facebook, vilket har skett både i det här och andra tidigare sammanhang, säger Marcus Thomasfolk, informationschef på Volkswagen Sverige, till dagensmedia.se.

Han fortsätter:

– Vi har ingen strategi att radera inlägg från Greenpeace eller andra så länge det inte strider mot lagar och förordningar.

Men ska ni svara på de här inläggen på den svenska Facebook-sidan?

– När Greenpeace ställde sina frågor sist så gav Volkswagen svar, så vi tycker att vi har gett svar tidigare och kommer inte att gå in och kommentera det här frågorna enskilt.

Greenpeace Star Wars-spoof:

VW: Den Mörka sidan from Greenpeace in Nordic on Vimeo.

Synnöve Almer Av: Synnöve Almer
Mejla reportern

08-545 222 11

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

5 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
5
Nu visas kommentar 1-5

Kampanjer

Guldäggsplaketten till Absolut

Prisas för sitt mod. Sveriges Annonsörers pris går i år till The Absolut Company.

Epic Split är årets film

Även ett silverägg till F&B. Jean Claude Van Dammes episka split gav Forsman & Bodenfors guldägget i film.

CP+B vinner första ägget

I direktkategorin. Årets guldäggsgala är i gång. Första guldägget går till CP+B:s telefonbytarkampanj.

Artikellista - Kampanjer

Unibet söker Sveriges bästa fan

Glenn Hysén är juryordförande. I en kampanj för schystare läktarkultur vill spelbolaget hylla eldsjälarna inom Supportersverige. I tävlingen "Årets fan" belönas vinnaren med 10 000 kronor och en överraskning.

Artikellista - Kampanjer

Electrolux lagar mat i Tumblr-kampanj

"Vi har över 1000 prylar i rekvisita". Vitvarukedjan lanserar ett tredagars livesänt matlagningsevent tillsammans med House of Radon.

Artikellista - Kampanjer

Skyddsängel ska lyfta Trygg-Hansa

"Hade förlorat sin identitet". Försäkringsjätten lanserar en ny kommunikationsplattform – och en serie nya reklamfilmer. Se reklamfilmen här. 4

Annons
INFÖR GULDÄGGET I KVÄLL
Artikellista - Kampanjer

Därför nominerades inte Black-kampanjen

"Föll lite platt". En av förra årets största kampanjer signerad Forsman & Bodenfors blev utan nomineringar till årets Guldägg. 12

Artikellista - Kampanjer

Så ska Junilistan bli en succé igen – järnrörshånar Sverigedemokraterna

Ska sno väljare från SD och Piratpartiet. Junilistan ska bli mindre tråkigt. För Dagens Media berättar kanslichefen Eva Nisser om reklamkampanjen som ska göra partiet till en succé igen. 12

Artikellista - Kampanjer

SF tar recensionshjälp i sommar

"Redan rekordstort engagemang." SF Bio söker sommarrecensenter i sociala medier. Biobesökarna väljer vem som får jobbet.

Artikellista - Kampanjer

LO:s stora valfilm klar

Kampanjledare Tobias Gerdås: "Vi går från mörkt till ljust". För första gången lägger LO valkrutet på tv. 4

Annons
Annons
Berghs Studentbyrå

Berghs Studentbyrå Några ord från copywritern

Efter chockbeskedet – TV4:s reporter tackades med kaka

Efter chockbeskedet – TV4:s reporter tackades med kaka

Det blev ett mycket känslosamt möte på TV4 Trollhättan när ett par i dag valde att visa sitt stöd för lokaljournalistiken efter gårdagens chockbesked. 4

Mediebyråcheferna om att TV4 skrotar sin lokal-tv

Mediebyråcheferna om att TV4 skrotar sin lokal-tv

Att lokalsändningarna läggs ner får ingen större påverkan på annonseringen, menar tv-rådgivarna. 10

Lämnar Carat för OMD

Lämnar Carat för OMD

Carat och Disney går skilda vägar – efter 20 år.

"Är en väldigt tung dag"

"Är en väldigt tung dag"

När TV4 lägger ner de lokala nyhetssändningarna väntas 85 procent av Nyhetsbolagets lokala personal få gå. 6

DN var nära ställa hyllad Kristina Lugn-intervju

DN var nära ställa hyllad Kristina Lugn-intervju

Porträttet av Kristina Lugn i DN har blivit en snackis. För Dagens Media berättar journalisten om det hyllade "haveriet". 5

Skärmdump från Metros sajt.

Viralsuccé om sjunkande högerextremister var falsk

Har du skrattat åt högerextremisterna som skulle ta sig över Medelhavet med en gummibåt och sjönk? Då är du inte ensam. Problemet är att nyheten är falsk. 5

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Fältstudier, vin och beslutshierarkier

Blogoccoli

Blogoccoli En hjärtesak

Twittrande poliser råkade  i luven på Retriever

Twittrande poliser råkade
i luven på Retriever

Ville inte lyssna på ett företag som har en guldfisk i sin logga.

SVT upphandlar krukor

SVT upphandlar krukor

Nu ser sig de tre public service-bolagen om efter en ny leverantör av krukor och växter. 11

Han fick en ölstinn idé – torskade drömjobbet på DI

Han fick en ölstinn idé – torskade drömjobbet på DI

Branschen kan knappt tro att det är sant. För Dagens Media berättar Jojje Olsson själv om den blöta idén som kostade honom drömjobbet. 31

Efter Aschbergs trolljakt – nu blir hataren hatad

Efter Aschbergs trolljakt – nu blir hataren hatad

Efter att mannen bakom Facebook-sidan "Hult Hatar" konfronterats av Robert Aschberg flödar nu hatet fritt mot 20-åringen. 29

Volvos nya reklamfim

Volvos nya reklamfim

Bolaget följer upp "Made by Sweden" med en film från Treehotel i Harads, Norrbotten. 1

Skyddsombuden slår larm

Skyddsombuden slår larm

Flera kvinnor på Göteborgs-Posten känner sig illa bemötta och förminskade av ledningen. Det framgår av en skrivelse som skickats till Arbetsmiljöverket. 2

Experten: "Man vill inte vara en sponsor till A-lagen"

Experten: "Man vill inte vara en sponsor till A-lagen"

Helgens dödsmisshandel kommer att få konsekvenser för svensk fotboll och dess sponsorer. 2

De hetaste praktikplatserna

De hetaste praktikplatserna

Sparpaketen och den aktuella debatten om papperstidningens död har inte gjort tidningsdrakarna mindre populära på JMK och JMG.

Påstådd dödsmisshandlare namngavs på Stampen-sajt

Påstådd dödsmisshandlare namngavs på Stampen-sajt

På Svenskafans forum spreds igår namnet på en person som påstås ligga bakom dödsmisshandeln i Helsingborg.

Aftonbladet får tv-tillstånd

Aftonbladet får tv-tillstånd

51 nationella och sex lokala/regionala tillstånd att sända tv via marknätet har beviljats. 8

SSU slår tillbaka: "Löjligt"

SSU slår tillbaka: "Löjligt"

Ungdomsförbundets kampanj mot snabbmatskedjorna har upprört. Nu svarar ordföranden på kritiken. 15

Apple panikstoppade TV4:s "förspel" i Apple TV

Apple panikstoppade TV4:s "förspel" i Apple TV

Alla papper var klara för påskrivning när Apple plötsligt drog i nödbromsen. 6

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se