Kampanjer - Presenteras av Nyheter24Gruppen

IQ:s nya kampanj: Fyllekameran

Att se sig själv när man är packad är kanske inte alltid så kul. Det är tanken bakom IQ:s nya kampanj.

IQ:s nya kampanj: Fyllekameran
Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

IQ:s kampanj "Fyllefiltret" väckte stor uppmärksamhet – och har bland annat hyllats i Dagens Medias tävling "Topp Fem" samt vunnit "Stora PR-priset".

Nu släpper organisationen en uppföljare, under namnet "Fyllekameran". Med en Iphone-app kan användarna ta bilder på sig eller andra och låta deras "nyktra jag möta sitt berusade jag".

– Den bild som man har av sig själv som onykter kanske inte alltid stämmer överens med hur man verkligen ser ut och beter sig. Med den här appen kan man få en glimt av hur man ser ut fast med lite distans, säger IQ:s vd Magnus Jägerskog till dagensmedia.se.

Appen riktar sig mot unga mellan 18 och 35 år och baseras på en undersökning som IQ genomfört. Den visar bland annat att 60 procent av respondenterna i målgruppen tror att deras vänner skulle bli negativt överraskade om de såg sig själva berusade på film.

– Vi vill skapa eftertanke om hur man är när man dricker, säger Magnus Jägerskog.

Appen marknadsförs med radioreklam och pr.

Forsman & Bodenfors står bakom appen medan Deportivo står för pr-arbetet.

Fakta Så funkar appen

Användaren ställer in tiden då man vill att filmen ska spelas in. När tiden är inne ljuder ett alarm och man klickar då på ok så startas filminspelningen och man kan filma sig själv och sina vänner. Efter 12 timmar så ljuder ytterligare ett alarm och man har möjlighet att titta på filmen man spelade in.

Arbetsgrupp:

Forsman & Bodenfors:

Projektledare: Andreas Engstrand

Copywriter: Jacob Nelson

Art Director: Ted Mellström

Formgivare: Åsa Plahn

Digital producent: Peter Guadiano

Filmproduktion: Axel Söderlund

Produktion: Sparkling Zoo

Arbetsgrupp Deportivo:

Projektledare: Theresé Elmgren

Kundansvarig: Mats Mehlberg

Martin Schori Av: Martin Schori
Mejla reportern

08-545 222 16

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

10 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
10
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Kampanjer - Presenteras av Nyheter24Gruppen
Artikellista - Kampanjer

Så fick Håkan Lidbo Arlas kor att sjunga

"Kor vill gärna, men kan inte riktigt." Musikproducenten Håkan Lidbo om varför han autotunade korna i Arlas Bregottfabrik.

Artikellista - Kampanjer

Boxer fälls för reklam med Lost-stjärnan Terry O'Quinn

"Vi att vi måste bättra oss" UPPDATERAD. I en reklamfilm med Lost-stjärnan Terry O'Quinn, mer känd som John Locke, hävdar han att han kan se Boxers kanalpaket var som helst. Ett budskap som vilseleder, menar RO .

Artikellista - Kampanjer

Här är Vings sommarkampanj

Visas i 13 länder. Glöm vintern – nu börjar Ving planera för sommarens resor.

Artikellista - Kampanjer

Nattklubben bjöd in till grabbkväll med stjärtannons – fälls för sexism

"Kränkande och könsdiskriminerande". Hugo gjorde reklam för sin grabbkväll med en stjärt. Nu fälls Norrköpingsrestaurangen av Reklamombudsmannen. 11

Artikellista - Kampanjer

Volkswagen utser bästa autosvaret

"Länk mellan jobb och fritid." Volkswagen lanserar nya Passat med autosvarskampanjen "Das Auto Reply". 4

SD hånade antirasist-blogg – stäms av stjärnfotograf

”Ytterst allvarligt för Greenbergs anseende”. Sverigedemokraterna stäms för bildstöld av den världsberömda fotografen Jill Greenberg. 23

Annons
Artikellista - Kampanjer

Läs Dagens Medias tidning – här är nummer 22, 2014

Facit över tv:s ras 2014. Kolla innehållet i senaste utgåvan av Dagens Media.

Artikellista - Kampanjer

Falck & Co i olycksbådande kampanj åt Europeiska ERV

Leker med turist-skryt i sociala medier. Konceptet "Du kan i alla fall få en ny resa" ska få fler att teckna reseförsäkring.

Artikellista - Kampanjer

Expressen stuvar om i annonsledningen

Placerar analytiker vid nyhetsdesken. Rekryteringar ska leda till större datafokus på Expressens annonsavdelning. 4

Artikellista - Kampanjer

Tv-mäklaren Fredrik Eklund säljer ukrainskt hem som "årets julklapp"

Kampanj för SOS Barnbyar. Mäklarfirman ESNY säljer "ett tryggt hem" i Ukraina på sin sajt.

Annons
Årets sista nummer av Dagens Media

Årets sista nummer av Dagens Media

14 saker som utmärkte 2014. Och MEC:s vd skriver brev till tomten.

Annons
7 filmer som visar att döds- metall och reklam hör ihop

7 filmer som visar att döds-
metall och reklam hör ihop

Death metal handlar inte bara om ond bråd död. Här är sju reklamfilmer som visar varför hårdrock kan göra kommunikation lite roligare. 1

Startar bolaget Play Sverige

Startar bolaget Play Sverige

Mediekompaniets chefer Anders Sjösten och Martin Irborg har registrerat ett tv-bolag.

Schibsted-köper domänen tv.se för 2,2 miljoner kronor

Schibsted-köper domänen tv.se för 2,2 miljoner kronor

2,18 miljoner kronor. Så mycket pengar betalade Schibsted för domänen tv.se, som auktionerades ut på Tradera. 1

Mediacoms vd kliver av

Mediacoms vd kliver av

Linus Hjoberg ska flytta till andra sidan jordklotet. 4

Bah Kuhnke lovar medie- utredning före extravalet

Bah Kuhnke lovar medie-
utredning före extravalet

Kultur- och demokratiministern ger besked om digitalmomsen, reklamskatten och presstödet. 3

Familjeliv hackat igen – SD-troll spammade forumet

Familjeliv hackat igen – SD-troll spammade forumet

Stampen-sajten Familjeliv har återigen hackats. 3

Över 5 000 svenskar vill bli bortglömda av Google

Över 5 000 svenskar vill bli bortglömda av Google

Efter EU-domen – över 5 000 svenska fall där svenskar vill få bort sökresultat har kommit in till sökjätten.

Upprört om Herlitz lön: "Det är otroligt, ofattbart"

Upprört om Herlitz lön: "Det är otroligt, ofattbart"

Fackklubbarna är bestörta över Gunilla Herlitz jättelön. 23

Så prenumererar du på DM

Så prenumererar du på DM

Ta del av aktuella erbjudanden här.

Läs Dagens Media digitalt

Läs Dagens Media digitalt

Här finns mer information till dig som är prenumerant.

Han fick 24 miljoner – "köper varken bilar eller klockor"

Han fick 24 miljoner – "köper varken bilar eller klockor"

Han drog in mest av alla mediechefer i Sverige. Jonas Sjögren berättar nu att han trots det inte lever något lyxliv. 14

Annonsörerna som betalar bäst – telebolag i topp

Annonsörerna som betalar bäst – telebolag i topp

Här är listan över marknadscheferna som får bäst – och sämst – betalt.

De har reklambyråernas allra fetaste plånböcker

De har reklambyråernas allra fetaste plånböcker

Här är listan över landets bäst betalda reklamare. 5

Miljonregn över mediechefer – Herlitz lyfter 19 miljoner

Miljonregn över mediechefer – Herlitz lyfter 19 miljoner

Här är mediecheferna som lyfter de högsta lönerna. Bara topptrion drar tillsammans in hela 58 miljoner kronor i årslön. 5

Vinstlott för männen i mediebyråernas lönerace

Vinstlott för männen i mediebyråernas lönerace

Först på 16:e plats tar sig en kvinna in på listan över mediebyråernas högsta löner. 1

Här är pr-konsulterna som tjänar mest – och minst

Här är pr-konsulterna som tjänar mest – och minst

JKL, Prime och Brunswick är byråerna som betalar för branschens tre fetaste lönekuvert. Här är hela listan över pr-konsulternas löner. 3

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se