IQ:s nya kampanj: Fyllekameran

Att se sig själv när man är packad är kanske inte alltid så kul. Det är tanken bakom IQ:s nya kampanj.

IQ:s nya kampanj: Fyllekameran

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

IQ:s kampanj "Fyllefiltret" väckte stor uppmärksamhet – och har bland annat hyllats i Dagens Medias tävling "Topp Fem" samt vunnit "Stora PR-priset".

Nu släpper organisationen en uppföljare, under namnet "Fyllekameran". Med en Iphone-app kan användarna ta bilder på sig eller andra och låta deras "nyktra jag möta sitt berusade jag".

– Den bild som man har av sig själv som onykter kanske inte alltid stämmer överens med hur man verkligen ser ut och beter sig. Med den här appen kan man få en glimt av hur man ser ut fast med lite distans, säger IQ:s vd Magnus Jägerskog till dagensmedia.se.

Appen riktar sig mot unga mellan 18 och 35 år och baseras på en undersökning som IQ genomfört. Den visar bland annat att 60 procent av respondenterna i målgruppen tror att deras vänner skulle bli negativt överraskade om de såg sig själva berusade på film.

– Vi vill skapa eftertanke om hur man är när man dricker, säger Magnus Jägerskog.

Appen marknadsförs med radioreklam och pr.

Forsman & Bodenfors står bakom appen medan Deportivo står för pr-arbetet.

Fakta Så funkar appen

Användaren ställer in tiden då man vill att filmen ska spelas in. När tiden är inne ljuder ett alarm och man klickar då på ok så startas filminspelningen och man kan filma sig själv och sina vänner. Efter 12 timmar så ljuder ytterligare ett alarm och man har möjlighet att titta på filmen man spelade in.

Arbetsgrupp:

Forsman & Bodenfors:

Projektledare: Andreas Engstrand

Copywriter: Jacob Nelson

Art Director: Ted Mellström

Formgivare: Åsa Plahn

Digital producent: Peter Guadiano

Filmproduktion: Axel Söderlund

Produktion: Sparkling Zoo

Arbetsgrupp Deportivo:

Projektledare: Theresé Elmgren

Kundansvarig: Mats Mehlberg

Martin Schori Av: Martin Schori
Mejla reportern

08-545 222 16

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

10 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
10
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:

Kampanjer

Artikellista - Kampanjer

Ica drar tillbaka påskfilmen

Marknadschefen till Dagens Media: "Väljer att ta vårt ansvar". Ica drar tillbaka reklamfilmen där dagligvarujätten gör en pastish på nattvarden. 1

Artikellista - Kampanjer

Way Out West släpper nya bokningar – på landets centralstationer

"Roligt". Under tio minuter imorgon kommer Göteborgsfestivalen Way Out West att släppa namnen på sex nya artister på centralstationer runt om i landet. 1

Kristna heligt förbannade på Icas påskreklam

"Aldrig blivit så upprörd av något på tv". I Icas nya reklamfilm äter de folkkära reklamkaraktärerna påskmiddag – och gör en pastisch på nattvarden. Nu manar kristna konsumenter till bojkott. 44

Artikellista - Kampanjer

Brindfors fixar Viasats kampanj

M&C Saatchis uppdrag krymper. Det blir Lowe Brindfors som får uppdraget att hantera Viasats kommunikation. Idag går den första kampanjen upp.

Artikellista - Kampanjer

Cloetta ändrar reglerna för palmolja

"Påverkat oss till viss del". Greenpeace kampanj gav effekt, chokladjätten skaffar ny palmoljepolicy. 1

Artikellista - Kampanjer

MEC om Ipren-filmen: "Jag biter mig i tungan"

Här är Iprens nya reklamfilm. Ipren, som tidigare hyllats för sin reklam, lanserar ett nytt reklamkoncept. Se filmen här. 12

Annons

Artikellista - Kampanjer

Artikellista - Kampanjer

Klirr och Beckers gör "prank"-reklam

Ser reklamfilmen här. Färgtillverkaren Beckers lanserar en reklamfilm där fotgängare överraskas. Bakom kampanjen står Klirr. 2

Artikellista - Kampanjer

Personalen frontar kampanjen

"Var kritiska från början". När Kungens Kurva Shoppingcenter slår upp portarna är det reklambyrån Søder som står bakom kampanjen. 1

Artikellista - Kampanjer

Bokavård.se kampanjar mot köer

"Var trötta på telefonköer". Genom att lansera onlinebokning av vårdbehandlingar vill sajten Bokavård.se råda bot på tidskrävande telefonköer.

Annons
Annons
Efter chockbeskedet – TV4:s reporter tackades med kaka

Efter chockbeskedet – TV4:s reporter tackades med kaka

Det blev ett mycket känslosamt möte på TV4 Trollhättan när ett par i dag valde att visa sitt stöd för lokaljournalistiken efter gårdagens chockbesked. 4

Mediebyråcheferna om att TV4 skrotar sin lokal-tv

Mediebyråcheferna om att TV4 skrotar sin lokal-tv

Att lokalsändningarna läggs ner får ingen större påverkan på annonseringen, menar tv-rådgivarna. 10

Lämnar Carat för OMD

Lämnar Carat för OMD

Carat och Disney går skilda vägar – efter 20 år.

"Är en väldigt tung dag"

"Är en väldigt tung dag"

När TV4 lägger ner de lokala nyhetssändningarna väntas 85 procent av Nyhetsbolagets lokala personal få gå. 6

DN var nära ställa hyllad Kristina Lugn-intervju

DN var nära ställa hyllad Kristina Lugn-intervju

Porträttet av Kristina Lugn i DN har blivit en snackis. För Dagens Media berättar journalisten om det hyllade "haveriet". 5

Skärmdump från Metros sajt.

Viralsuccé om sjunkande högerextremister var falsk

Har du skrattat åt högerextremisterna som skulle ta sig över Medelhavet med en gummibåt och sjönk? Då är du inte ensam. Problemet är att nyheten är falsk. 5

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Fältstudier, vin och beslutshierarkier

Blogoccoli

Blogoccoli Början och slut

Twittrande poliser råkade  i luven på Retriever

Twittrande poliser råkade
i luven på Retriever

Ville inte lyssna på ett företag som har en guldfisk i sin logga.

SVT upphandlar krukor

SVT upphandlar krukor

Nu ser sig de tre public service-bolagen om efter en ny leverantör av krukor och växter. 11

Han fick en ölstinn idé – torskade drömjobbet på DI

Han fick en ölstinn idé – torskade drömjobbet på DI

Branschen kan knappt tro att det är sant. För Dagens Media berättar Jojje Olsson själv om den blöta idén som kostade honom drömjobbet. 31

Efter Aschbergs trolljakt – nu blir hataren hatad

Efter Aschbergs trolljakt – nu blir hataren hatad

Efter att mannen bakom Facebook-sidan "Hult Hatar" konfronterats av Robert Aschberg flödar nu hatet fritt mot 20-åringen. 29

Volvos nya reklamfim

Volvos nya reklamfim

Bolaget följer upp "Made by Sweden" med en film från Treehotel i Harads, Norrbotten. 1

Skyddsombuden slår larm

Skyddsombuden slår larm

Flera kvinnor på Göteborgs-Posten känner sig illa bemötta och förminskade av ledningen. Det framgår av en skrivelse som skickats till Arbetsmiljöverket. 2

Experten: "Man vill inte vara en sponsor till A-lagen"

Experten: "Man vill inte vara en sponsor till A-lagen"

Helgens dödsmisshandel kommer att få konsekvenser för svensk fotboll och dess sponsorer. 2

De hetaste praktikplatserna

De hetaste praktikplatserna

Sparpaketen och den aktuella debatten om papperstidningens död har inte gjort tidningsdrakarna mindre populära på JMK och JMG.

Påstådd dödsmisshandlare namngavs på Stampen-sajt

Påstådd dödsmisshandlare namngavs på Stampen-sajt

På Svenskafans forum spreds igår namnet på en person som påstås ligga bakom dödsmisshandeln i Helsingborg.

Aftonbladet får tv-tillstånd

Aftonbladet får tv-tillstånd

51 nationella och sex lokala/regionala tillstånd att sända tv via marknätet har beviljats. 8

SSU slår tillbaka: "Löjligt"

SSU slår tillbaka: "Löjligt"

Ungdomsförbundets kampanj mot snabbmatskedjorna har upprört. Nu svarar ordföranden på kritiken. 15

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se