IQ:s nya kampanj: Fyllekameran

Att se sig själv när man är packad är kanske inte alltid så kul. Det är tanken bakom IQ:s nya kampanj.

IQ:s nya kampanj: Fyllekameran

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

IQ:s kampanj "Fyllefiltret" väckte stor uppmärksamhet – och har bland annat hyllats i Dagens Medias tävling "Topp Fem" samt vunnit "Stora PR-priset".

Nu släpper organisationen en uppföljare, under namnet "Fyllekameran". Med en Iphone-app kan användarna ta bilder på sig eller andra och låta deras "nyktra jag möta sitt berusade jag".

– Den bild som man har av sig själv som onykter kanske inte alltid stämmer överens med hur man verkligen ser ut och beter sig. Med den här appen kan man få en glimt av hur man ser ut fast med lite distans, säger IQ:s vd Magnus Jägerskog till dagensmedia.se.

Appen riktar sig mot unga mellan 18 och 35 år och baseras på en undersökning som IQ genomfört. Den visar bland annat att 60 procent av respondenterna i målgruppen tror att deras vänner skulle bli negativt överraskade om de såg sig själva berusade på film.

– Vi vill skapa eftertanke om hur man är när man dricker, säger Magnus Jägerskog.

Appen marknadsförs med radioreklam och pr.

Forsman & Bodenfors står bakom appen medan Deportivo står för pr-arbetet.

Fakta Så funkar appen

Användaren ställer in tiden då man vill att filmen ska spelas in. När tiden är inne ljuder ett alarm och man klickar då på ok så startas filminspelningen och man kan filma sig själv och sina vänner. Efter 12 timmar så ljuder ytterligare ett alarm och man har möjlighet att titta på filmen man spelade in.

Arbetsgrupp:

Forsman & Bodenfors:

Projektledare: Andreas Engstrand

Copywriter: Jacob Nelson

Art Director: Ted Mellström

Formgivare: Åsa Plahn

Digital producent: Peter Guadiano

Filmproduktion: Axel Söderlund

Produktion: Sparkling Zoo

Arbetsgrupp Deportivo:

Projektledare: Theresé Elmgren

Kundansvarig: Mats Mehlberg

Martin Schori Av: Martin Schori
Mejla reportern

08-545 222 16

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

10 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
10
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:

Kampanjer

Artikellista - Kampanjer

Prognosen för mediemarknaden skruvas upp

"Många upplever att det går riktigt bra just nu". IRM höjer förväntningarna på reklammarknaden 2014.

Artikellista - Kampanjer

Bajenprofil frontar lärarkampanj

"Verklighetsnära kampanj". Daniel "Katten" Andersson, klackledare för Hammarby Fotboll, ska fixa lärarbristen. 5

Artikellista - Kampanjer

Volt skapar höstkampanj åt Mood-gallerian

"En njutningsfull plats". Mood Stockholms nya kampanj kommer bland annat att gå i tunnelbanan. 1

Artikellista - Kampanjer

Canon i våldsam Europakampanj

Del i en 3-årig strategi. Kameratillverkaren Canon går ut i en stor varumärkeskampanj.

Artikellista - Kampanjer

Erik Modig: "Kommunikationens kraft lyste med sin frånvaro i årets val"

BLOGG. Dagens Medias bloggare Erik Modig, reklamforskare vid Handelshögskolan, misstänker att 95 procent av partiernas kommunikation misslyckades. 1

Artikellista - Kampanjer

RO prövar inte Bingo Rimérs bröstbild

"Bingo VS RO: 1-0". Bingo Rimérs bröstbild anklagades för att vara sexistisk. Nu slår Reklamombudsmannen fast att bilden skyddas av tryckfrihetsförordningen. 2

Annons
Artikellista - Kampanjer

Zara Larsson-premiär hos Tre

"Perfekt matchning." Stjärnskottet Zara Larssons nya låt har världspremiär i Tres nya reklamfilm.

Artikellista - Kampanjer

Moderaterna om Thailandsannonsen: "Blir folk förbannade har vi lyckats"

"Blir folk förbannade har vi lyckats". Moderaternas spurtgeneral Catharina Elmsäter-Svärd om partiets senaste kampanjer.

VAL 2014
Artikellista - Kampanjer

Kommunal stoppar kampanj med Sanna Lundell – efter två dagar

Vill inte stöta sig med SVT. Fackförbundet Kommunal stoppar sin kampanj med Sanna Lundell efter två dagar, kan Dagens Media berätta. 7

VAL 2014
Artikellista - Kampanjer

Fi: "När lite häftmassa blev till sprängdeg"

DEBATT. Under natten till måndagen satte Feministiskt initiativ rosa glasögonen på valaffischer, bland annat i tunnelbanan i Stockholm. JCDecaux kallade det "skadegörelse" och överväger att polisanmäla. I en debattartikel förklarar Amanda Mogensen, kommunikationsansvarig för Feministiskt initiativ, hur partiet resonerar kring kampanjen. 9

Annons
Expressen sörjer SD:s rekordval – med vart etta

Expressen sörjer SD:s rekordval – med vart etta

Igår blev Sverigedemokraterna landets tredje största parti. Nu sörjer Expressen, med en nattsvart etta. 43

Annons
"Den bästa kulturministern Sverige aldrig har haft"

"Den bästa kulturministern Sverige aldrig har haft"

Han pekas ut som en möjlig kulturminister i en rödgrön regering. Själv ser Lars Ohly uppdraget som ett "drömjobb", men tror att alltför många omständigheter måste klaffa för att han ska efterträda Lena Adelsohn Liljeroth.

Aftonbladet bäddar in Åkesson – i casinoreklam

Aftonbladet bäddar in Åkesson – i casinoreklam

Samtidigt som Ekot avslöjar Jimmie Åkessons extrema spelande på nätcasinon har SD-ledaren hamnat i en annonskrock.

"Fara för hela valsystemet"

"Fara för hela valsystemet"

Tillsammans med Yougov planerar Metro att "avslöja" valresultatet – timmar innan vallokalerna stänger. 8

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Äntligen över! Eller?

Blogoccoli

Blogoccoli Annorlunda är bra

Katastrof för Norwegian

Katastrof för Norwegian

Sex år av varumärkesarbete är utraderat – och Norwegian fortsätter att falla.

Kent Ekeroths hälsning: "Sov riktigt gott nu"

Kent Ekeroths hälsning: "Sov riktigt gott nu"

Riksdagsledamoten Kent Ekeroth (SD) riktar sig till Nyheter24:s medarbetare i en Youtube-video. 21

"Har tillgång till databasen"

"Har tillgång till databasen"

Researchgruppen påstår sig ha tillgång till Flashbacks-användarnas kontouppgifter. 20

Kyssfilm lanserar nya colan

Kyssfilm lanserar nya colan

Coca-Cola går ut i sin största lanserings-
kampanj på sju år.

Knutson lämnar Fritidsresor

Knutson lämnar Fritidsresor

Marknadschefen slutar efter 15 år. 7

SD och Alliansen toppar anmälningsligan hos RO

SD och Alliansen toppar anmälningsligan hos RO

Här är kampanjerna som gjort svenskarna förbannade. 13

DI får Annie Lööf att se rött

DI får Annie Lööf att se rött

Näringsminister Annie Lööf rasar mot Dagens Industri. 11

Årets byrå fuskanklagas

Årets byrå fuskanklagas

Regi ser över reglerna i Årets byrå, kan Dagens Media berätta. 15

PewDiePies miljonregn – tio miljoner rakt ned i fickan

PewDiePies miljonregn – tio miljoner rakt ned i fickan

Nu står det klart hur mycket Felix Kjellberg tjänar på sin succékanal. 15

Hjälper content-utgivare

Hjälper content-utgivare

Medieveteranerna Olof Brundin och Sakari Pitkänen startar en kurs.

Klout kommer till Sverige

Klout kommer till Sverige

Sociala medier-företaget Klout etableras i Sverige – som första marknad efter USA.

"Herlitz berättade bredvid en toalett i Almedalen"

"Herlitz berättade bredvid en toalett i Almedalen"

För första gången ger Expressens tidigare vd Bengt Ottosson sin version av turbulensen på kvällstidningen.

Lindqvist tillbaka hos MEC

Lindqvist tillbaka hos MEC

MEC möblerar om på sin digitala avdelning. 2

Samma innehåll i Stampens tidningar

Samma innehåll i Stampens tidningar

En nyckel i Stampen Local Medias sparpaket blir att producera gemensamt innehåll i bolagets sex dagstidningar i Västsverige, kan Dagens Media avslöja. 4

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se