Kampanjer - Presenteras av Nyheter24Gruppen

IQ:s nya kampanj: Fyllekameran

Att se sig själv när man är packad är kanske inte alltid så kul. Det är tanken bakom IQ:s nya kampanj.

IQ:s nya kampanj: Fyllekameran

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

IQ:s kampanj "Fyllefiltret" väckte stor uppmärksamhet – och har bland annat hyllats i Dagens Medias tävling "Topp Fem" samt vunnit "Stora PR-priset".

Nu släpper organisationen en uppföljare, under namnet "Fyllekameran". Med en Iphone-app kan användarna ta bilder på sig eller andra och låta deras "nyktra jag möta sitt berusade jag".

– Den bild som man har av sig själv som onykter kanske inte alltid stämmer överens med hur man verkligen ser ut och beter sig. Med den här appen kan man få en glimt av hur man ser ut fast med lite distans, säger IQ:s vd Magnus Jägerskog till dagensmedia.se.

Appen riktar sig mot unga mellan 18 och 35 år och baseras på en undersökning som IQ genomfört. Den visar bland annat att 60 procent av respondenterna i målgruppen tror att deras vänner skulle bli negativt överraskade om de såg sig själva berusade på film.

– Vi vill skapa eftertanke om hur man är när man dricker, säger Magnus Jägerskog.

Appen marknadsförs med radioreklam och pr.

Forsman & Bodenfors står bakom appen medan Deportivo står för pr-arbetet.

Fakta Så funkar appen

Användaren ställer in tiden då man vill att filmen ska spelas in. När tiden är inne ljuder ett alarm och man klickar då på ok så startas filminspelningen och man kan filma sig själv och sina vänner. Efter 12 timmar så ljuder ytterligare ett alarm och man har möjlighet att titta på filmen man spelade in.

Arbetsgrupp:

Forsman & Bodenfors:

Projektledare: Andreas Engstrand

Copywriter: Jacob Nelson

Art Director: Ted Mellström

Formgivare: Åsa Plahn

Digital producent: Peter Guadiano

Filmproduktion: Axel Söderlund

Produktion: Sparkling Zoo

Arbetsgrupp Deportivo:

Projektledare: Theresé Elmgren

Kundansvarig: Mats Mehlberg

Martin Schori Av: Martin Schori
Mejla reportern

08-545 222 16

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

10 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
10
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:

Kampanjer - Presenteras av Nyheter24Gruppen

Artikellista - Kampanjer

Jollyroom börjar med tv-reklam

"Otroligt nervöst". Näthandelsbutiken Jollyroom lanserar egenproducerad reklamfilm för första gången.

Artikellista - Kampanjer

Artikellista - Kampanjer

Pruttkuddar ska få dig att besöka Hänt.se

"Ett riktigt practical joke". Allers nya underhållningssajt Hänt.se lanseras med pruttkuddar. Bakom kampanjen står reklambyrån DGA. 3

Artikellista - Kampanjer

Öppet bråk mellan Oatly och Svensk Mjölk

"Måste ge vår sida av saken". Oatly svarar på Svensk Mjölks stämning med en egen kampanjsajt om tvisten. 8

Artikellista - Kampanjer

Destination.se om Kvinnolobbyns foto: "Ska ta mer hänsyn till samhällsdebatten i Sverige"

"Ska ta mer hänsyn till samhällsdebatten i Sverige". Sveriges Kvinnolobbys kampanj mot sexistisk reklam ersattes med en kvinna i badkläder. Nu kommenterar annonsören Destination.se fotot som sprids på nätet. 19

Artikellista - Kampanjer

Weekday och RFSU lanserar kondomfickan

"Weekday självklart val". Jeansmärket Weekday och RFSU lanserar #5thpocket och öppnar kampanjsajt imorgon. 2

Annons
Artikellista - Kampanjer

Expressens ubåtsjakt i Sky News

Så har nyheten bevakats i medierna. Expressens utsända reporter Tomas Kvarnkullen intervjuades i dag av Sky News. Dessutom har Reuters köpt flygbilder från tidningen. 2

FÖR DAGENS MEDIAS PRENUMERANTER
Artikellista - Kampanjer

Nej, Telia flyger inte

Tappar i preferens och erinran trots mer reklam. De växande medieinvesteringarna från mobiloperatörerna faller olika ut. Telia har tappat både varumärkespreferens och reklamerinran under året, visar Nepas mätning.

Artikellista - Kampanjer

Sveriges Kvinnolobby slår tillbaka mot Sveriges Annonsörer

"Tar gärna en debatt". Sveriges Kvinnolobby svarar på kritiken från Sveriges Annonsörer – och anklagar branschorganisationen för att ha fel i sin anmälan till Granskningsnämnden. 1

Artikellista - Kampanjer

Virgin Airlines nya kampanj – en sex timmar lång reklamfilm

Pre-roll på Youtube. Virgin Airlines nya kampanj är en flygresa i realtid. 1

Annons
Så hånas Åkessons sjukdom – SD:s presschef upprörd

Så hånas Åkessons sjukdom – SD:s presschef upprörd

I dag berättade Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson att han är utbränd.

Annons
Tidningens döda älgar får Viaplay-kreatören att se rött

Tidningens döda älgar får Viaplay-kreatören att se rött

Smålandsposten uppmanar läsarna att skicka in "älgisar" från årets älgjakt. Men tilltaget upprör, särskilt om man är vegeterian. 9

Lämnar tillbaka tv-tillståndet

Lämnar tillbaka tv-tillståndet

Aftonbladet väljer att lämna tillbaka tillståndet för sändningar i det digitala marknätet. 11

Premiär – Dagens Media Branschanalys

Premiär – Dagens Media Branschanalys

Här är första utgåvan av Dagens Medias nya tidning Branschanalys.

"Har jobbat dygnet runt"

"Har jobbat dygnet runt"

Efter sammanlagt 15 år, varav två och ett halvt som vd, lämnar nu Joachim Nordlind MTG TV.

Kritiserade Zlatan-filmen – arga män vill att hon ska dö

Kritiserade Zlatan-filmen – arga män vill att hon ska dö

Nyheter24-reportern Irena Pozars krönika om Zlatan-dokumentären väcker starka känslor.

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Onödig kreativitet

Pr-bloggen

Pr-bloggen PR är inte reklam.

Aller inspireras av Buzzfeed

Aller inspireras av Buzzfeed

Högt och lågt blandas när Aller Media lanserar sin nya underhållningssajt Hänt.se. 1

Kenza drar in 5,6 miljoner

Kenza drar in 5,6 miljoner

Så mycket tjänar Kenza Zouiten på sin blogg och reklaminläggen på Instagram. 1

Grahn till krisande Grayling

Grahn till krisande Grayling

Grayling tillsätter nordisk vd. Pia Grahn Brikell tar över en pr-byrå i rejäl uppförsbacke. 7

Nu ska Forma bantas

Nu ska Forma bantas

Efter Egmonts köp av Forma - nu vill ledningen kapa 24 tjänster.

Arla i bråk med Unilever – vill stoppa Flora med smör

Arla i bråk med Unilever – vill stoppa Flora med smör

Kräver stopp för marknadsföringen av "Flora med smör". 5

Gammal penis i brevlåda gav Gefle Dagblad oväntat lyft

Gammal penis i brevlåda gav Gefle Dagblad oväntat lyft

Plötsligt har en artikel från 2005 dykt upp på Gefle Dagblads mest lästa-lista. Nyhetschefen Magnus Lundquist är både förvånad och inte. 4

Morian sågar Suhonen

Morian sågar Suhonen

De privata vårdbolagen och Prime inblandade i Juholt-drevet, enligt Daniel Suhonen. 6

Bonnierchefernas nya sajt

Bonnierchefernas nya sajt

Drivs av Peder Bonnier, Robert Brännström och Fredrik Strömberg.

"Kan aldrig vara helt säker på vad som kommer lyckas"

"Kan aldrig vara helt säker på vad som kommer lyckas"

Clara Scherman ger sin syn på tv-branschens största utmaningar och berättar om sina bästa och sämsta inköp. 1

Kvinnojourerna starkt kritiska efter övergreppet

Kvinnojourerna starkt kritiska efter övergreppet

Produktionen agerade inte tillräckligt snabbt enligt Sveriges kvinno- och tjejjourers riksförbund. 5

Paradise Hotel sopar mattan med Big Brother

Paradise Hotel sopar mattan med Big Brother

MTG TV:s dokusåpa "Paradise Hotel" fortsätter att toppa MMS webb-tv-mätning. 9

Analsex-experimentet – en känga till Gunilla Herlitz

Analsex-experimentet – en känga till Gunilla Herlitz

Aftonbladets kulturchef Åsa Linderborg anser att klick- och delningshysterin är primitiv. 16

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se