IQ:s nya kampanj: Fyllekameran

Att se sig själv när man är packad är kanske inte alltid så kul. Det är tanken bakom IQ:s nya kampanj.

IQ:s nya kampanj: Fyllekameran

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

IQ:s kampanj "Fyllefiltret" väckte stor uppmärksamhet – och har bland annat hyllats i Dagens Medias tävling "Topp Fem" samt vunnit "Stora PR-priset".

Nu släpper organisationen en uppföljare, under namnet "Fyllekameran". Med en Iphone-app kan användarna ta bilder på sig eller andra och låta deras "nyktra jag möta sitt berusade jag".

– Den bild som man har av sig själv som onykter kanske inte alltid stämmer överens med hur man verkligen ser ut och beter sig. Med den här appen kan man få en glimt av hur man ser ut fast med lite distans, säger IQ:s vd Magnus Jägerskog till dagensmedia.se.

Appen riktar sig mot unga mellan 18 och 35 år och baseras på en undersökning som IQ genomfört. Den visar bland annat att 60 procent av respondenterna i målgruppen tror att deras vänner skulle bli negativt överraskade om de såg sig själva berusade på film.

– Vi vill skapa eftertanke om hur man är när man dricker, säger Magnus Jägerskog.

Appen marknadsförs med radioreklam och pr.

Forsman & Bodenfors står bakom appen medan Deportivo står för pr-arbetet.

Fakta Så funkar appen

Användaren ställer in tiden då man vill att filmen ska spelas in. När tiden är inne ljuder ett alarm och man klickar då på ok så startas filminspelningen och man kan filma sig själv och sina vänner. Efter 12 timmar så ljuder ytterligare ett alarm och man har möjlighet att titta på filmen man spelade in.

Arbetsgrupp:

Forsman & Bodenfors:

Projektledare: Andreas Engstrand

Copywriter: Jacob Nelson

Art Director: Ted Mellström

Formgivare: Åsa Plahn

Digital producent: Peter Guadiano

Filmproduktion: Axel Söderlund

Produktion: Sparkling Zoo

Arbetsgrupp Deportivo:

Projektledare: Theresé Elmgren

Kundansvarig: Mats Mehlberg

Martin Schori Av: Martin Schori
Mejla reportern

08-545 222 16

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

10 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
10
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:

Kampanjer

Artikellista - Kampanjer

Bangerhead satsar på tv-reklam

Se filmen här. Skönhetsbolaget Bangerhead lanserar nya reklamfilmer med Youtube-stjärnan Linda Hallberg. Bakom det nya reklamkonceptet står Bond Street Film.

Artikellista - Kampanjer

Ny rapport om journalisthot

"Hot mot demokratin." Efter valet kommer Utgivarnas vd Jeanette Gustafsdotter uppvakta justitieministern med ny rapport om hot mot journalister. 9

Arlas produkt "Smör & Rapsolja". Foto: Arla.

Seger för Greenpeace lobbyarbete – Arla ändrar reglerna för palmolja

Intensiv kampanj 2014. Beslutet kom efter månader av förhandlingar med Greenpeace, enligt miljöorganisationen.

Artikellista - Kampanjer

Ecpat följer upp succén med Noomi Rapace

"Det är det här varje kommunikatör drömmer om". Ecpats och reklambyrån Svenssons film med Joel Kinnaman har blivit en delningsraket. Nu släpps uppföljaren med Noomi Rapace. 5

Artikellista - Kampanjer

Folkpartiet talar ut om annonsfadäserna

"Kan se uppmärksamheten som ganska positiv". Efter flera stavningsfadäser får nu ännu en annons från Folkpartiet kritik. Partiets kommunikationschef Anders Andrén tar dock det hela med ro. 1

Artikellista - Kampanjer

Kampanjkrock i morgontrafiken

"Tror att det var en ren slump." Socialdemokraterna vände sig till cyklisterna och Moderaterna till bilisterna – på exakt samma plats i Stockholmstrafiken imorse. 5

Annons
Artikellista - Kampanjer

Jimmie Åkesson till attack mot journalister i ny kampanj

Ska sändas i TV4. I sin nya reklamfilm går Jimmie Åkesson till attack mot journalister. 66

Artikellista - Kampanjer

Robot-trekant i Björn Borgs nya kampanj

Garbergs bakom kampanjen. Björn Borg fortsätter på sitt kärlekstema och lanserar en ny kampanj där relationen mellan människor och robotar står i fokus.

Artikellista - Kampanjer

Folkpartiet: "Det var redaktörerna som stavade fel"

"Det var redaktörerna som stavade fel". Efter "kunskapskolan" – nu sprids en ny stavningsmiss från Folkpartiet i sociala medier. 9

Artikellista - Kampanjer

Vänsterpartiet säljer förlossningsavdelning på Blocket

Har gjort flera liknande annonser. Vänsterpartiet bakom uppmärksammad kampanj på Blocket. 2

Annons
Annons
Facebook slängde ut Metro

Facebook slängde ut Metro

När Metro granskade en annonsbluff blev tidningen – och dess administratörer – utslängda från Facebook. 13

Här grishånar black metal-bandet Edward Blom

Här grishånar black metal-bandet Edward Blom

En recension av Marduks spelning fick medieprofilen Edward Blom att se rött – nu slår black metal-bandet tillbaka. 7

Bernt Hermele: "Jag har kallats för Quislingäckel"

Bernt Hermele: "Jag har kallats för Quislingäckel"

När författaren och journalisten Bernt Hermele skrev en krönika om Israel dröjde det inte länge innan hoten och påhoppen började strömma in.

Ny stavningsfadäs: 'Aj aj aj'

Ny stavningsfadäs: 'Aj aj aj'

Folkpartiet har återigen lyckats stava fel i en av sina kampanjer. 6

13 miljoner back för PS

13 miljoner back för PS

Omorganiseringen inom PS Communication sänkte resultatet. 1

Läs Dagens Media digitalt

Läs Dagens Media digitalt

Här finns mer information till dig som är prenumerant.

Här är Brynäs IF:s nya reklamfria matchtröja

Här är Brynäs IF:s nya reklamfria matchtröja

Som första svenska elithockeylag kör Brynäs reklamfritt – i dag offentliggörs den nya matchtröjan. 8

Theo Blanco berättar om striden på Riksmedia

Theo Blanco berättar om striden på Riksmedia

Samtidigt som hans mamma låg döende i cancer tvingades Theo Blanco utkämpa en maktkamp på Riksmedia – som ledde till att han fick sparken. 2

Strömavhopp från SJ:s kommunikationsavdelning

Strömavhopp från SJ:s kommunikationsavdelning

SJ:s nyttillträdde kommunikationsdirektör får kritik för sin ledarstil. 14

Karate-Jan gav trafiken en rejäl uppercut: 'Stenhård'

Karate-Jan gav trafiken en rejäl uppercut: 'Stenhård'

69-årige Jan Eriksson tog lagen i egna händer och lyfte allehanda.ses trafik med 294 procent. 1

Nu skrotar Aller Se & Hör

Nu skrotar Aller Se & Hör

Efter 20 år gör Hänt i Veckan comeback. Här är Aller Medias nya satsning på kändisjournalistik. 15

DN stäms: "Djupt beklagligt, men inte oväntat"

DN stäms: "Djupt beklagligt, men inte oväntat"

Journalistförbundet drar Dagens Nyheter inför Arbetsdomstolen, kan Dagens Media avslöja. 3

Här är låten som ska rädda M

Här är låten som ska rädda M

Alliansen kämpar i motvind. Nu lanserar Moderaterna sin nya vallåt "Vi och framtiden". 6

Bil Sweden bakom S-förslag

Bil Sweden bakom S-förslag

När Stefan Löfven presenterade förslaget om CSN-lån för körkort lyfte han formuleringar direkt från en av lobbyorganisationen Bil Swedens rapporter. 9

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Konkreta vs. abstrakta budskap

Carat är under miljarden

Carat är under miljarden

Mediebyrån Carat har nästan halverat omsättningen – på två år.

Aftonbladet tog bort serie om judar efter kritik

Aftonbladet tog bort serie om judar efter kritik

Aftonbladet anklagas för antisemitism efter en seriestripp på humorsajten Helt Normalt. 9

Berghs Studentbyrå

Berghs Studentbyrå Dags att knyta ihop säcken

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se