Sätter hemlösa på kartan

”Checka in” hos Malmös hemlösa – det är gatutidningen Alumas nya kampanj som ska uppmärksamma problemet. Bakom kampanjen står The Fan Club.

Sätter hemlösa på kartan

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Aluma och skånska The Fan Club vill med kampanjen synliggöra Malmös dryga 900 hemlösa personer genom att använda sig av den nya tekniken i form av Facebook Places och Gowalla.

– Problemet är att de hemlösa har blivit osynliga, en del av stadsmiljön. Man tänker inte på dem länge, säger Christian Barrett, creative director på The Fan Club.

Förhoppningen är att frågan om hemlöshet hamnar på tapeten igen, berättar Christian Barrett, dels bland den breda allmänheten, dels bland politikerna.

– Det är viktigt att diskutera detta, så man inte glömmer eller tar för det för givet. Det är ett problem som man måste stödja, säger han.

De hemlösa har placerats ut på totalt 900 olika offentliga platser runt om i Malmö. Allmänheten kan då ”checka in” via lokaliseringstjänsterna Facebook Places och Gowalla.

Detta för att skapa en kontrast mellan de nya, trendiga teknikerna och de hemlösa.

– Går man in på dessa tjänster och ska checka in någonstans, då dyker det kanske upp 20 stycken hemlösa på just den platsen. Tanken är att man ska tänka på dem, säger Christian Barrett.

Väljer man dessutom att ”checka in” dyker det upp ett meddelande som frågar om personen vill skänka 50 kronor till Aluma och hjälpa dem i deras arbete.

Kampanjen har hittills uppmärksammats i flera medier, däribland i Sydnytt och TV4:s lokalsändningar i Öresund, samt även i lokaltidningar i Skåne.

– En del av det här var också att vi ville att media skulle skriva om det.

The Fan Club har arbetat ideellt med kampanjen.

Av: Ardalan Samimi
Mejla reportern

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

2 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
2
Nu visas kommentar 1-5

Kampanjer

Artikellista - Kampanjer

Kampanjkrock i morgontrafiken

"Tror att det var en ren slump." Socialdemokraterna vände sig till cyklisterna och Moderaterna till bilisterna – på exakt samma plats i Stockholmstrafiken imorse. 1

Artikellista - Kampanjer

Jimmie Åkesson till attack mot journalister i ny kampanj

Ska sändas i TV4. I sin nya reklamfilm går Jimmie Åkesson till attack mot journalister. 56

Artikellista - Kampanjer

Robot-trekant i Björn Borgs nya kampanj

Garbergs bakom kampanjen. Björn Borg fortsätter på sitt kärlekstema och lanserar en ny kampanj där relationen mellan människor och robotar står i fokus.

Artikellista - Kampanjer

Folkpartiet: "Det var redaktörerna som stavade fel"

"Det var redaktörerna som stavade fel". Efter "kunskapskolan" – nu sprids en ny stavningsmiss från Folkpartiet i sociala medier. 9

Artikellista - Kampanjer

Vänsterpartiet säljer förlossningsavdelning på Blocket

Har gjort flera liknande annonser. Vänsterpartiet bakom uppmärksammad kampanj på Blocket. 2

VALET 2014
Artikellista - Kampanjer

Folkpartiet i ny stavningsfadäs: "Aj aj aj!"

Allan Widman: "Aj aj aj!". Folkpartiet har återigen lyckats stava fel i en av sina kampanjer. "Väldigt, väldigt olyckligt", säger partiets Allan Widman. 6

Annons
Artikellista - Kampanjer

Björklund brinner för skolan i ny reklamfilm

VALET 2014 I Folkpartiets nya reklamfilm står återigen skolan – och Jan Björklund – i centrum. Se den här.

VALET 2014
Artikellista - Kampanjer

Jobben i fokus i Moderaternas nya reklamfilmer

"Värme och glädje". Moderaterna har släppt tre nya reklamfilmer som alla fokuserar på jobben. Se dem här.

Artikellista - Kampanjer

Minihäst ska göra ATG störst

Åkestam Holst bakom kampanjen. Minihästen Vinnie har huvudrollen i ATG:s nya kampanj. Målet är att göra ATG till Nordens största spelbolag. 1

VALET 2014

S drag i kampen om Stockholm – begär ut mejl till skolborgarråd

Artikellista - Kampanjer

Lisa Hedin, S: "Viktigt läsa vad medborgare skriver och tycker". Socialdemokraterna i Stockholm har kontaktat personer som är besvikna på skolborgarråd Lotta Edholm (FP). S vill publicera breven på en specialsajt.

Annons
Här grishånar black metal-bandet Edward Blom

Här grishånar black metal-bandet Edward Blom

En recension av Marduks spelning fick medieprofilen Edward Blom att se rött – nu slår black metal-bandet tillbaka. 6

Annons
Bernt Hermele: "Jag har kallats för Quislingäckel"

Bernt Hermele: "Jag har kallats för Quislingäckel"

När författaren och journalisten Bernt Hermele skrev en krönika om Israel dröjde det inte länge innan hoten och påhoppen började strömma in.

Ny stavningsfadäs: 'Aj aj aj'

Ny stavningsfadäs: 'Aj aj aj'

Folkpartiet har återigen lyckats stava fel i en av sina kampanjer. 6

13 miljoner back för PS

13 miljoner back för PS

Omorganiseringen inom PS Communication sänkte resultatet. 1

Läs Dagens Media digitalt

Läs Dagens Media digitalt

Här finns mer information till dig som är prenumerant.

Här är Brynäs IF:s nya reklamfria matchtröja

Här är Brynäs IF:s nya reklamfria matchtröja

Som första svenska elithockeylag kör Brynäs reklamfritt – i dag offentliggörs den nya matchtröjan. 8

Theo Blanco berättar om striden på Riksmedia

Theo Blanco berättar om striden på Riksmedia

Samtidigt som hans mamma låg döende i cancer tvingades Theo Blanco utkämpa en maktkamp på Riksmedia – som ledde till att han fick sparken. 2

Strömavhopp från SJ:s kommunikationsavdelning

Strömavhopp från SJ:s kommunikationsavdelning

SJ:s nyttillträdde kommunikationsdirektör får kritik för sin ledarstil. 14

Karate-Jan gav trafiken en rejäl uppercut: 'Stenhård'

Karate-Jan gav trafiken en rejäl uppercut: 'Stenhård'

69-årige Jan Eriksson tog lagen i egna händer och lyfte allehanda.ses trafik med 294 procent. 1

Nu skrotar Aller Se & Hör

Nu skrotar Aller Se & Hör

Efter 20 år gör Hänt i Veckan comeback. Här är Aller Medias nya satsning på kändisjournalistik. 15

DN stäms: "Djupt beklagligt, men inte oväntat"

DN stäms: "Djupt beklagligt, men inte oväntat"

Journalistförbundet drar Dagens Nyheter inför Arbetsdomstolen, kan Dagens Media avslöja. 3

Här är låten som ska rädda M

Här är låten som ska rädda M

Alliansen kämpar i motvind. Nu lanserar Moderaterna sin nya vallåt "Vi och framtiden". 6

Bil Sweden bakom S-förslag

Bil Sweden bakom S-förslag

När Stefan Löfven presenterade förslaget om CSN-lån för körkort lyfte han formuleringar direkt från en av lobbyorganisationen Bil Swedens rapporter. 9

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Konkreta vs. abstrakta budskap

Carat är under miljarden

Carat är under miljarden

Mediebyrån Carat har nästan halverat omsättningen – på två år.

Aftonbladet tog bort serie om judar efter kritik

Aftonbladet tog bort serie om judar efter kritik

Aftonbladet anklagas för antisemitism efter en seriestripp på humorsajten Helt Normalt. 9

Berghs Studentbyrå

Berghs Studentbyrå Dags att knyta ihop säcken

Vägen till Cannes

Vägen till Cannes Hej från Singapore!

Nästan 100 miljoner i förlust

Nästan 100 miljoner i förlust

Tufft 2013 för McCann Worldgroup. 4

Sågad rubrik var experiment

Sågad rubrik var experiment

Metros rubrik har fått många att se rött – och anklaga tidningen för att förminska kvinnor. 2

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se