Tipsa en vän om en artikel

Sätter hemlösa på kartan

”Checka in” hos Malmös hemlösa – det är gatutidningen Alumas nya kampanj som ska uppmärksamma problemet. Bakom kampanjen står The Fan Club.

Sätter hemlösa på kartan
Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Aluma och skånska The Fan Club vill med kampanjen synliggöra Malmös dryga 900 hemlösa personer genom att använda sig av den nya tekniken i form av Facebook Places och Gowalla.

– Problemet är att de hemlösa har blivit osynliga, en del av stadsmiljön. Man tänker inte på dem länge, säger Christian Barrett, creative director på The Fan Club.

Förhoppningen är att frågan om hemlöshet hamnar på tapeten igen, berättar Christian Barrett, dels bland den breda allmänheten, dels bland politikerna.

– Det är viktigt att diskutera detta, så man inte glömmer eller tar för det för givet. Det är ett problem som man måste stödja, säger han.

De hemlösa har placerats ut på totalt 900 olika offentliga platser runt om i Malmö. Allmänheten kan då ”checka in” via lokaliseringstjänsterna Facebook Places och Gowalla.

Detta för att skapa en kontrast mellan de nya, trendiga teknikerna och de hemlösa.

– Går man in på dessa tjänster och ska checka in någonstans, då dyker det kanske upp 20 stycken hemlösa på just den platsen. Tanken är att man ska tänka på dem, säger Christian Barrett.

Väljer man dessutom att ”checka in” dyker det upp ett meddelande som frågar om personen vill skänka 50 kronor till Aluma och hjälpa dem i deras arbete.

Kampanjen har hittills uppmärksammats i flera medier, däribland i Sydnytt och TV4:s lokalsändningar i Öresund, samt även i lokaltidningar i Skåne.

– En del av det här var också att vi ville att media skulle skriva om det.

The Fan Club har arbetat ideellt med kampanjen.

Av: Ardalan Samimi
Mejla reportern

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

2 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
2
Nu visas kommentar 1-5
Annons
Nytt nummer ute!

Nytt nummer ute!

Kolla in höstens första utgåva av Dagens Medias tidning. 1

Annons
Blogoccoli

Blogoccoli Bara en turist

Sponsringsbloggen

Sponsringsbloggen Stadium trampar ny mark

SD-kampanj värd miljoner

SD-kampanj värd miljoner

Pr-värdet överträffar partiets investering med råge. 24

Arlas reklamkänga mot WOW:s mjölkförbud

Arlas reklamkänga mot WOW:s mjölkförbud

"Förbjuden mjölk smakar bäst", hälsar Arla. 21

Primes vd om vändningen: "Vi har byggt om i grunden"

Primes vd om vändningen: "Vi har byggt om i grunden"

Efter några år av dalande resultat stärkte Prime marginalerna.

Lämnar GP – i protest

Lämnar GP – i protest

Kulturskribenten Elin Grelsson Almestad slutar.

Här är årets skämmigaste tv

Här är årets skämmigaste tv

Tv-priset Skämskudden delas ut igen. 6

Så snabbt växer surfplattan

Så snabbt växer surfplattan

Så många svenskar använder plattan. 3

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Älskade, hatade upprepning

Samuel L Jackson frontar spelbolaget Bet365

Samuel L Jackson frontar spelbolaget Bet365

Lyfter fram liveodds inför PL-premiären. 3

Förlust för Carat 2014

Förlust för Carat 2014

Vd:n Nike Carlstoft: "I år vänder det".

MTG bygger om TV8

MTG bygger om TV8

Blir en renodlad "crime-kanal". 3

Spotifys reklambolag ökar

Spotifys reklambolag ökar

Så går Spotifys bolag för reklamförsäljning.

McCann gör förlust – igen

McCann gör förlust – igen

Omorganisation tyngde byråerna.

Uppåt för Dentsu Aegis

Uppåt för Dentsu Aegis

Svenska verksamheten växer mer än marknaden.

Daniel Collin: "Push-notiser tillför ingenting"

Daniel Collin: "Push-notiser tillför ingenting"

Arbetet med datadrivna kampanjer påminner om knattar på en fotbollsplan, skriver MEC:s vd Daniel Collin. 15

OMG ökar byråintäkten

OMG ökar byråintäkten

Men vinsten minskar för Omnicom Media Group, som omfattar mediebyråerna OMD och PHD.

Så vill Johan Hakelius utveckla Fokus

Så vill Johan Hakelius utveckla Fokus

Så vill nya chefredaktören utveckla Fokus: "Ska tala till hjärtat inte bara hjärnan". 1

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se