Kampanjer - Presenteras av Nyheter24Gruppen

Sätter hemlösa på kartan

”Checka in” hos Malmös hemlösa – det är gatutidningen Alumas nya kampanj som ska uppmärksamma problemet. Bakom kampanjen står The Fan Club.

Sätter hemlösa på kartan
Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Aluma och skånska The Fan Club vill med kampanjen synliggöra Malmös dryga 900 hemlösa personer genom att använda sig av den nya tekniken i form av Facebook Places och Gowalla.

– Problemet är att de hemlösa har blivit osynliga, en del av stadsmiljön. Man tänker inte på dem länge, säger Christian Barrett, creative director på The Fan Club.

Förhoppningen är att frågan om hemlöshet hamnar på tapeten igen, berättar Christian Barrett, dels bland den breda allmänheten, dels bland politikerna.

– Det är viktigt att diskutera detta, så man inte glömmer eller tar för det för givet. Det är ett problem som man måste stödja, säger han.

De hemlösa har placerats ut på totalt 900 olika offentliga platser runt om i Malmö. Allmänheten kan då ”checka in” via lokaliseringstjänsterna Facebook Places och Gowalla.

Detta för att skapa en kontrast mellan de nya, trendiga teknikerna och de hemlösa.

– Går man in på dessa tjänster och ska checka in någonstans, då dyker det kanske upp 20 stycken hemlösa på just den platsen. Tanken är att man ska tänka på dem, säger Christian Barrett.

Väljer man dessutom att ”checka in” dyker det upp ett meddelande som frågar om personen vill skänka 50 kronor till Aluma och hjälpa dem i deras arbete.

Kampanjen har hittills uppmärksammats i flera medier, däribland i Sydnytt och TV4:s lokalsändningar i Öresund, samt även i lokaltidningar i Skåne.

– En del av det här var också att vi ville att media skulle skriva om det.

The Fan Club har arbetat ideellt med kampanjen.

Av: Ardalan Samimi
Mejla reportern

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

2 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
2
Nu visas kommentar 1-5
Annons
Ny utgåva av Dagens Media

Ny utgåva av Dagens Media

Stor special om dagspress, allt om snabbmatskedjornas varumärken, hård kritik mot "last klick" och miljoner spås flyttas från linjär-tv.

Annons
Hård kritik mot Expressen

Hård kritik mot Expressen

Cecilia Hagens intervju med partiledaren uppfattas som provocerande och oförskämd. 17

Hänt Extra om Borg och Peczynski: "Vi var först"

Hänt Extra om Borg och Peczynski: "Vi var först"

Så gick det till när romansen avslöjades. 13

Tackade nej till Metro

Tackade nej till Metro

PM Nilsson fick en insikt – och tackade nej till chefredaktörsjobbet. 29

F&B om Zlatans tatueringar

F&B om Zlatans tatueringar

Har planerat kampanjen i ett år. 5

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation SoFo tabben är mitt fel

Därför har skotillverkaren nakna kvinnor på sajten

Därför har skotillverkaren nakna kvinnor på sajten

Inget pr-trick, enligt grundaren Emy Blixt. 11

Personal kan tvingas sluta

Personal kan tvingas sluta

Sju tjänster kan försvinna, enligt uppgift till Dagens Media.

75 kvinnor i protest mot Aftonbladets "manskultur"

75 kvinnor i protest mot Aftonbladets "manskultur"

Protestbrev mot mansdominansen i ledningen, kan Dagens Media berätta.

Här säljer Obama sig själv som klickbete – för en länk

Här säljer Obama sig själv som klickbete – för en länk

Presidenten ville få fler att ansluta sig till sjukvårdsförsäkringen, du kan aldrig gissa vad som hände sen... 3

David Carr är död

David Carr är död

The New York Times mediekrönikör blev 58 år gammal.

Metallicas nya giv – skidor

Metallicas nya giv – skidor

Öl, vin och dildos. Nu kommer... skidorna! Här är thrash metal-giganterna Metallicas nya affärsidé. 5

Slutar efter konflikt med vd:n

Slutar efter konflikt med vd:n

Helga Baagøe lämnar SJ på dagen. Detta efter en konflikt med vd Crister Fritzson. 16

”Ett publicistiskt haveri”

”Ett publicistiskt haveri”

Svenska Dagbladets chefredaktör gick i taket – efter att konkurrenten tog åt sig äran för tidningens avslöjanden om SCA. 8

Så många har Tivo

Så många har Tivo

Com Hems intäkter lyfts av ökad efterfrågan på digital-tv. 5

Utreds för grovt skattebrott

Utreds för grovt skattebrott

Sverigedemokraternas tidigare presschef Martin Kinnunen utreds för ekonomisk brottslighet. 12

Ekonomisk uppgörelse bakom Flashback-grävet

Ekonomisk uppgörelse bakom Flashback-grävet

Aftonbladet och Researchgruppen i omdiskuterat samarbete. 26

Mindshare-veteranen slutar

Mindshare-veteranen slutar

Kreative chefen Joakim Antelius lämnar mediebyrån, kan Dagens Media berätta. 4

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se