Kampanjer - Presenteras av Nyheter24Gruppen

Sätter hemlösa på kartan

”Checka in” hos Malmös hemlösa – det är gatutidningen Alumas nya kampanj som ska uppmärksamma problemet. Bakom kampanjen står The Fan Club.

Sätter hemlösa på kartan
Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Aluma och skånska The Fan Club vill med kampanjen synliggöra Malmös dryga 900 hemlösa personer genom att använda sig av den nya tekniken i form av Facebook Places och Gowalla.

– Problemet är att de hemlösa har blivit osynliga, en del av stadsmiljön. Man tänker inte på dem länge, säger Christian Barrett, creative director på The Fan Club.

Förhoppningen är att frågan om hemlöshet hamnar på tapeten igen, berättar Christian Barrett, dels bland den breda allmänheten, dels bland politikerna.

– Det är viktigt att diskutera detta, så man inte glömmer eller tar för det för givet. Det är ett problem som man måste stödja, säger han.

De hemlösa har placerats ut på totalt 900 olika offentliga platser runt om i Malmö. Allmänheten kan då ”checka in” via lokaliseringstjänsterna Facebook Places och Gowalla.

Detta för att skapa en kontrast mellan de nya, trendiga teknikerna och de hemlösa.

– Går man in på dessa tjänster och ska checka in någonstans, då dyker det kanske upp 20 stycken hemlösa på just den platsen. Tanken är att man ska tänka på dem, säger Christian Barrett.

Väljer man dessutom att ”checka in” dyker det upp ett meddelande som frågar om personen vill skänka 50 kronor till Aluma och hjälpa dem i deras arbete.

Kampanjen har hittills uppmärksammats i flera medier, däribland i Sydnytt och TV4:s lokalsändningar i Öresund, samt även i lokaltidningar i Skåne.

– En del av det här var också att vi ville att media skulle skriva om det.

The Fan Club har arbetat ideellt med kampanjen.

Av: Ardalan Samimi
Mejla reportern

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

2 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
2
Nu visas kommentar 1-5
Kampanjer - Presenteras av Nyheter24Gruppen
Artikellista - Kampanjer

Så fick Håkan Lidbo Arlas kor att sjunga

"Kor vill gärna, men kan inte riktigt." Musikproducenten Håkan Lidbo om varför han autotunade korna i Arlas Bregottfabrik.

Artikellista - Kampanjer

Boxer fälls för reklam med Lost-stjärnan Terry O'Quinn

"Vi att vi måste bättra oss" UPPDATERAD. I en reklamfilm med Lost-stjärnan Terry O'Quinn, mer känd som John Locke, hävdar han att han kan se Boxers kanalpaket var som helst. Ett budskap som vilseleder, menar RO .

Artikellista - Kampanjer

Här är Vings sommarkampanj

Visas i 13 länder. Glöm vintern – nu börjar Ving planera för sommarens resor.

Artikellista - Kampanjer

Nattklubben bjöd in till grabbkväll med stjärtannons – fälls för sexism

"Kränkande och könsdiskriminerande". Hugo gjorde reklam för sin grabbkväll med en stjärt. Nu fälls Norrköpingsrestaurangen av Reklamombudsmannen. 11

Artikellista - Kampanjer

Volkswagen utser bästa autosvaret

"Länk mellan jobb och fritid." Volkswagen lanserar nya Passat med autosvarskampanjen "Das Auto Reply". 4

SD hånade antirasist-blogg – stäms av stjärnfotograf

”Ytterst allvarligt för Greenbergs anseende”. Sverigedemokraterna stäms för bildstöld av den världsberömda fotografen Jill Greenberg. 23

Annons
Artikellista - Kampanjer

Läs Dagens Medias tidning – här är nummer 22, 2014

Facit över tv:s ras 2014. Kolla innehållet i senaste utgåvan av Dagens Media.

Artikellista - Kampanjer

Falck & Co i olycksbådande kampanj åt Europeiska ERV

Leker med turist-skryt i sociala medier. Konceptet "Du kan i alla fall få en ny resa" ska få fler att teckna reseförsäkring.

Artikellista - Kampanjer

Expressen stuvar om i annonsledningen

Placerar analytiker vid nyhetsdesken. Rekryteringar ska leda till större datafokus på Expressens annonsavdelning. 4

Artikellista - Kampanjer

Tv-mäklaren Fredrik Eklund säljer ukrainskt hem som "årets julklapp"

Kampanj för SOS Barnbyar. Mäklarfirman ESNY säljer "ett tryggt hem" i Ukraina på sin sajt.

Annons
Årets sista nummer av Dagens Media

Årets sista nummer av Dagens Media

14 saker som utmärkte 2014. Och MEC:s vd skriver brev till tomten.

Annons
7 filmer som visar att döds- metall och reklam hör ihop

7 filmer som visar att döds-
metall och reklam hör ihop

Death metal handlar inte bara om ond bråd död. Här är sju reklamfilmer som visar varför hårdrock kan göra kommunikation lite roligare. 1

Startar bolaget Play Sverige

Startar bolaget Play Sverige

Mediekompaniets chefer Anders Sjösten och Martin Irborg har registrerat ett tv-bolag.

Schibsted-köper domänen tv.se för 2,2 miljoner kronor

Schibsted-köper domänen tv.se för 2,2 miljoner kronor

2,18 miljoner kronor. Så mycket pengar betalade Schibsted för domänen tv.se, som auktionerades ut på Tradera. 1

Mediacoms vd kliver av

Mediacoms vd kliver av

Linus Hjoberg ska flytta till andra sidan jordklotet. 4

Bah Kuhnke lovar medie- utredning före extravalet

Bah Kuhnke lovar medie-
utredning före extravalet

Kultur- och demokratiministern ger besked om digitalmomsen, reklamskatten och presstödet. 3

Familjeliv hackat igen – SD-troll spammade forumet

Familjeliv hackat igen – SD-troll spammade forumet

Stampen-sajten Familjeliv har återigen hackats. 3

Över 5 000 svenskar vill bli bortglömda av Google

Över 5 000 svenskar vill bli bortglömda av Google

Efter EU-domen – över 5 000 svenska fall där svenskar vill få bort sökresultat har kommit in till sökjätten.

Upprört om Herlitz lön: "Det är otroligt, ofattbart"

Upprört om Herlitz lön: "Det är otroligt, ofattbart"

Fackklubbarna är bestörta över Gunilla Herlitz jättelön. 23

Så prenumererar du på DM

Så prenumererar du på DM

Ta del av aktuella erbjudanden här.

Läs Dagens Media digitalt

Läs Dagens Media digitalt

Här finns mer information till dig som är prenumerant.

Han fick 24 miljoner – "köper varken bilar eller klockor"

Han fick 24 miljoner – "köper varken bilar eller klockor"

Han drog in mest av alla mediechefer i Sverige. Jonas Sjögren berättar nu att han trots det inte lever något lyxliv. 14

Annonsörerna som betalar bäst – telebolag i topp

Annonsörerna som betalar bäst – telebolag i topp

Här är listan över marknadscheferna som får bäst – och sämst – betalt.

De har reklambyråernas allra fetaste plånböcker

De har reklambyråernas allra fetaste plånböcker

Här är listan över landets bäst betalda reklamare. 5

Miljonregn över mediechefer – Herlitz lyfter 19 miljoner

Miljonregn över mediechefer – Herlitz lyfter 19 miljoner

Här är mediecheferna som lyfter de högsta lönerna. Bara topptrion drar tillsammans in hela 58 miljoner kronor i årslön. 5

Vinstlott för männen i mediebyråernas lönerace

Vinstlott för männen i mediebyråernas lönerace

Först på 16:e plats tar sig en kvinna in på listan över mediebyråernas högsta löner. 1

Här är pr-konsulterna som tjänar mest – och minst

Här är pr-konsulterna som tjänar mest – och minst

JKL, Prime och Brunswick är byråerna som betalar för branschens tre fetaste lönekuvert. Här är hela listan över pr-konsulternas löner. 3

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se