Kampanjer - Presenteras av Nyheter24Gruppen

Politiker anmäler tomteannons till RO

Hillevi Larsson anmäler Panlegis för könsdiskriminerande reklam. Har hon rätt? Rösta på Dagensmedia.se.

Politiker anmäler tomteannons till RO

Är annonsen sexistisk?

Se resultatet
  • Ja 67%
  • Nej 33%
  • Ingen åsikt 0%
Rösta
Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

En annons som gått tungt i kvällspress, föreställande en lättklädd tomtekvinna i ett badkar, har väckt ont blod hos den socialdemokratiska riksdagskvinnan Hillevi Larsson.

”Det finns inget samband mellan det som marknadsförst (bolagsetablering) och bilden på flickan i badkaret. Flickan verkar mest vara ett sexigt blickfång”, skriver hon i sin anmälan till Reklamombudsmannen, som citeras i hennes blogg.

Bakom annonsen står Panlegis, ett företag som jobbar med bolagsetableringar.

Enligt Hillevi Larsson hade det dock inte spelat någon roll om företag försökte sälja badkaret, underkläderna, skorna eller tomteluvan.

”Bilden ger olustiga associationer eftersom det ser ut som att även den unga flickan saluförs”, skriver hon.

Dagensmedia.se har sökt marknadschefen Joakim Gustafsson utan resultat. Till Sveriges Radio har han tidigare berättat om tanken bakom kampanjen:

– Vår målgrupp är män mellan 35 och 45, och jag tänkte på vad jag själv skulle reagera på i tidningen. Då blev det tomtemor istället. Det är som att ha en tjej på motorhuven när man säljer bilar, gammaldags vinner många gånger.

Martin Schori Av: Martin Schori
Mejla reportern

08-545 222 16

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

28 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
28
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Kampanjer - Presenteras av Nyheter24Gruppen
Artikellista - Kampanjer

Så här har du aldrig sett Per Morberg

"Sjukaste reklambilden i år". Tv-kocken Per Morberg gör reklam för sin egen glögg – utklädd till en tomtenisse. 5

Artikellista - Kampanjer

Artikellista - Kampanjer

Viaplay satsar på Youtube-humor

"Splay ett givet val". Samarbete med Youtube-nätverket Splay ska locka yngre.

Artikellista - Kampanjer

Ernst Kirchsteiger intar Aladdinasken

"Folkkär gåva". Programledaren hälsar god jul från chokladasken. 1

Artikellista - Kampanjer

Reklambyråchefen: "Vi har inte fått en enda donut"

Hallå där... Hallå där... Johan Jäger, creative director på Jung von Matt, som nästa vecka är med och öppnar Dunkin' Donuts första Sverige-restaurang i Täby. 7

Artikellista - Kampanjer

Är det här årets töntigaste reklamfilm?

"Mina ögon blöder". UPPDATERAD. Urban House, ett nytt hostel i Köpenhamn, riktar sig till hipsters i sin nya reklamfilm. Men enligt grundaren är alla välkomna, inte bara hipsters. 8

Annons
Artikellista - Kampanjer

Isbit Games gör mobilspel för batterikampanj

Vill engagera och informera barnen. River-ägda spelstudion Isbit Games deltar i insamlingskampanj åt batteritillverkaren Varta.

Nytt nummer av Branschanalys ute

Charterjättar skär hårt i tv-reklamen. I tredje utgåvan av Branschanalys gör vi en djupdykning i resebolagens varumärken och marknadsföring.

FÖR DAGENS MEDIAS PRENUMERANTER
Artikellista - Kampanjer

Läs Dagens Medias tidning – här är nummer 20, 2014

Duon som vill reformera hela branschen. Kolla innehållet i senaste utgåvan av Dagens Media, som även rymmer bilagan Branschanalys om resebolagens utmaningar.

Artikellista - Kampanjer

Fritidsresor väljer Dentsu Aegis

"Ett svårt val". Resebolaget Fritidsresors nordiska upphandling är klar, kan Dagens Media berätta. 1

Annons
Kolla in nya numret av Dagens Medias tidning...

Kolla in nya numret av Dagens Medias tidning...

Här är innehållet i nr 20, 2014.

Annons
Upprört om Herlitz lön: "Det är otroligt, ofattbart"

Upprört om Herlitz lön: "Det är otroligt, ofattbart"

Fackklubbarna är bestörta över Gunilla Herlitz jättelön. 23

Han fick 24 miljoner – "köper varken bilar eller klockor"

Han fick 24 miljoner – "köper varken bilar eller klockor"

Han drog in mest av alla mediechefer i Sverige. Jonas Sjögren berättar nu att han trots det inte lever något lyxliv. 14

Annonsörerna som betalar bäst – telebolag i topp

Annonsörerna som betalar bäst – telebolag i topp

Här är listan över marknadscheferna som får bäst – och sämst – betalt.

De har reklambyråernas allra fetaste plånböcker

De har reklambyråernas allra fetaste plånböcker

Här är listan över landets bäst betalda reklamare. 5

Miljonregn över mediechefer – Herlitz lyfter 19 miljoner

Miljonregn över mediechefer – Herlitz lyfter 19 miljoner

Här är mediecheferna som lyfter de högsta lönerna. Bara topptrion drar tillsammans in hela 58 miljoner kronor i årslön. 5

Vinstlott för männen i mediebyråernas lönerace

Vinstlott för männen i mediebyråernas lönerace

Först på 16:e plats tar sig en kvinna in på listan över mediebyråernas högsta löner. 1

Här är pr-konsulterna som tjänar mest – och minst

Här är pr-konsulterna som tjänar mest – och minst

JKL, Prime och Brunswick är byråerna som betalar för branschens tre fetaste lönekuvert. Här är hela listan över pr-konsulternas löner. 3

Dagens Media slår rekord

Dagens Media slår rekord

Nytt all time high förra veckan. 4

Så prenumererar du på DM

Så prenumererar du på DM

Ta del av aktuella erbjudanden här.

Blogoccoli

Blogoccoli Ett fett PR tips

Pr-bloggen

Pr-bloggen Dagen efter SPINN

Läs Dagens Media digitalt

Läs Dagens Media digitalt

Här finns mer information till dig som är prenumerant.

... och av Branschanalys

... och av Branschanalys

Djupdykning i resebranschen.

22 tjänster bort på Forma

22 tjänster bort på Forma

Nu är förhandlingarna klara. 1

Fler sökande till Paradise Hotel än journalistprogrammet

Fler sökande till Paradise Hotel än journalistprogrammet

På ett dygn har MTG TV fått in 2200 ansökningar till "Paradise Hotel". 12

Är det här årets töntigaste reklamfilm?

Är det här årets töntigaste reklamfilm?

Grundaren: "Alla är välkomna, inte bara hipsters". 8

SvD först med att sälja tid

SvD först med att sälja tid

Tar bara betalt för dem som har sett annonsen tio sekunder. 8

Expressen plockar ner lista om kroniskt deprimerade

Expressen plockar ner lista om kroniskt deprimerade

Expressen jagade klick med lista om kroniskt deprimerade – backar efter kritik. 12

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se