Politiker anmäler tomteannons till RO

Hillevi Larsson anmäler Panlegis för könsdiskriminerande reklam. Har hon rätt? Rösta på Dagensmedia.se.

Politiker anmäler tomteannons till RO

Är annonsen sexistisk?

Se resultatet
  • Ja 67%
  • Nej 33%
  • Ingen åsikt 0%
Rösta

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

En annons som gått tungt i kvällspress, föreställande en lättklädd tomtekvinna i ett badkar, har väckt ont blod hos den socialdemokratiska riksdagskvinnan Hillevi Larsson.

”Det finns inget samband mellan det som marknadsförst (bolagsetablering) och bilden på flickan i badkaret. Flickan verkar mest vara ett sexigt blickfång”, skriver hon i sin anmälan till Reklamombudsmannen, som citeras i hennes blogg.

Bakom annonsen står Panlegis, ett företag som jobbar med bolagsetableringar.

Enligt Hillevi Larsson hade det dock inte spelat någon roll om företag försökte sälja badkaret, underkläderna, skorna eller tomteluvan.

”Bilden ger olustiga associationer eftersom det ser ut som att även den unga flickan saluförs”, skriver hon.

Dagensmedia.se har sökt marknadschefen Joakim Gustafsson utan resultat. Till Sveriges Radio har han tidigare berättat om tanken bakom kampanjen:

– Vår målgrupp är män mellan 35 och 45, och jag tänkte på vad jag själv skulle reagera på i tidningen. Då blev det tomtemor istället. Det är som att ha en tjej på motorhuven när man säljer bilar, gammaldags vinner många gånger.

Martin Schori Av: Martin Schori
Mejla reportern

08-545 222 16

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

28 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
28
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:

Kampanjer

Artikellista - Kampanjer

Ny rapport om journalisthot

"Hot mot demokratin." Efter valet kommer Utgivarnas vd Jeanette Gustafsdotter uppvakta justitieministern med ny rapport om hot mot journalister. 5

Arlas produkt "Smör & Rapsolja". Foto: Arla.

Seger för Greenpeace lobbyarbete – Arla ändrar reglerna för palmolja

Intensiv kampanj 2014. Beslutet kom efter månader av förhandlingar med Greenpeace, enligt miljöorganisationen.

Artikellista - Kampanjer

Ecpat följer upp succén med Noomi Rapace

"Det är det här varje kommunikatör drömmer om". Ecpats och reklambyrån Svenssons film med Joel Kinnaman har blivit en delningsraket. Nu släpps uppföljaren med Noomi Rapace. 5

Artikellista - Kampanjer

Folkpartiet talar ut om annonsfadäserna

"Kan se uppmärksamheten som ganska positiv". Efter flera stavningsfadäser får nu ännu en annons från Folkpartiet kritik. Partiets kommunikationschef Anders Andrén tar dock det hela med ro. 1

Artikellista - Kampanjer

Kampanjkrock i morgontrafiken

"Tror att det var en ren slump." Socialdemokraterna vände sig till cyklisterna och Moderaterna till bilisterna – på exakt samma plats i Stockholmstrafiken imorse. 5

Artikellista - Kampanjer

Jimmie Åkesson till attack mot journalister i ny kampanj

Ska sändas i TV4. I sin nya reklamfilm går Jimmie Åkesson till attack mot journalister. 66

Annons
Artikellista - Kampanjer

Robot-trekant i Björn Borgs nya kampanj

Garbergs bakom kampanjen. Björn Borg fortsätter på sitt kärlekstema och lanserar en ny kampanj där relationen mellan människor och robotar står i fokus.

Artikellista - Kampanjer

Folkpartiet: "Det var redaktörerna som stavade fel"

"Det var redaktörerna som stavade fel". Efter "kunskapskolan" – nu sprids en ny stavningsmiss från Folkpartiet i sociala medier. 9

Artikellista - Kampanjer

Vänsterpartiet säljer förlossningsavdelning på Blocket

Har gjort flera liknande annonser. Vänsterpartiet bakom uppmärksammad kampanj på Blocket. 2

VALET 2014
Artikellista - Kampanjer

Folkpartiet i ny stavningsfadäs: "Aj aj aj!"

Allan Widman: "Aj aj aj!". Folkpartiet har återigen lyckats stava fel i en av sina kampanjer. "Väldigt, väldigt olyckligt", säger partiets Allan Widman. 6

Annons
Annons
Facebook slängde ut Metro

Facebook slängde ut Metro

När Metro granskade en annonsbluff blev tidningen – och dess administratörer – utslängda från Facebook. 13

Här grishånar black metal-bandet Edward Blom

Här grishånar black metal-bandet Edward Blom

En recension av Marduks spelning fick medieprofilen Edward Blom att se rött – nu slår black metal-bandet tillbaka. 7

Bernt Hermele: "Jag har kallats för Quislingäckel"

Bernt Hermele: "Jag har kallats för Quislingäckel"

När författaren och journalisten Bernt Hermele skrev en krönika om Israel dröjde det inte länge innan hoten och påhoppen började strömma in.

Ny stavningsfadäs: 'Aj aj aj'

Ny stavningsfadäs: 'Aj aj aj'

Folkpartiet har återigen lyckats stava fel i en av sina kampanjer. 6

13 miljoner back för PS

13 miljoner back för PS

Omorganiseringen inom PS Communication sänkte resultatet. 1

Läs Dagens Media digitalt

Läs Dagens Media digitalt

Här finns mer information till dig som är prenumerant.

Här är Brynäs IF:s nya reklamfria matchtröja

Här är Brynäs IF:s nya reklamfria matchtröja

Som första svenska elithockeylag kör Brynäs reklamfritt – i dag offentliggörs den nya matchtröjan. 8

Theo Blanco berättar om striden på Riksmedia

Theo Blanco berättar om striden på Riksmedia

Samtidigt som hans mamma låg döende i cancer tvingades Theo Blanco utkämpa en maktkamp på Riksmedia – som ledde till att han fick sparken. 2

Strömavhopp från SJ:s kommunikationsavdelning

Strömavhopp från SJ:s kommunikationsavdelning

SJ:s nyttillträdde kommunikationsdirektör får kritik för sin ledarstil. 14

Karate-Jan gav trafiken en rejäl uppercut: 'Stenhård'

Karate-Jan gav trafiken en rejäl uppercut: 'Stenhård'

69-årige Jan Eriksson tog lagen i egna händer och lyfte allehanda.ses trafik med 294 procent. 1

Nu skrotar Aller Se & Hör

Nu skrotar Aller Se & Hör

Efter 20 år gör Hänt i Veckan comeback. Här är Aller Medias nya satsning på kändisjournalistik. 15

DN stäms: "Djupt beklagligt, men inte oväntat"

DN stäms: "Djupt beklagligt, men inte oväntat"

Journalistförbundet drar Dagens Nyheter inför Arbetsdomstolen, kan Dagens Media avslöja. 3

Här är låten som ska rädda M

Här är låten som ska rädda M

Alliansen kämpar i motvind. Nu lanserar Moderaterna sin nya vallåt "Vi och framtiden". 6

Bil Sweden bakom S-förslag

Bil Sweden bakom S-förslag

När Stefan Löfven presenterade förslaget om CSN-lån för körkort lyfte han formuleringar direkt från en av lobbyorganisationen Bil Swedens rapporter. 9

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Konkreta vs. abstrakta budskap

Carat är under miljarden

Carat är under miljarden

Mediebyrån Carat har nästan halverat omsättningen – på två år.

Aftonbladet tog bort serie om judar efter kritik

Aftonbladet tog bort serie om judar efter kritik

Aftonbladet anklagas för antisemitism efter en seriestripp på humorsajten Helt Normalt. 9

Berghs Studentbyrå

Berghs Studentbyrå Dags att knyta ihop säcken

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se