Tipsa en vän om en artikel

Politiker anmäler tomteannons till RO

Hillevi Larsson anmäler Panlegis för könsdiskriminerande reklam. Har hon rätt? Rösta på Dagensmedia.se.

Politiker anmäler tomteannons till RO

Är annonsen sexistisk?

Se resultatet
  • Ja 75%
  • Nej 25%
  • Ingen åsikt 0%
Rösta
Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

En annons som gått tungt i kvällspress, föreställande en lättklädd tomtekvinna i ett badkar, har väckt ont blod hos den socialdemokratiska riksdagskvinnan Hillevi Larsson.

”Det finns inget samband mellan det som marknadsförst (bolagsetablering) och bilden på flickan i badkaret. Flickan verkar mest vara ett sexigt blickfång”, skriver hon i sin anmälan till Reklamombudsmannen, som citeras i hennes blogg.

Bakom annonsen står Panlegis, ett företag som jobbar med bolagsetableringar.

Enligt Hillevi Larsson hade det dock inte spelat någon roll om företag försökte sälja badkaret, underkläderna, skorna eller tomteluvan.

”Bilden ger olustiga associationer eftersom det ser ut som att även den unga flickan saluförs”, skriver hon.

Dagensmedia.se har sökt marknadschefen Joakim Gustafsson utan resultat. Till Sveriges Radio har han tidigare berättat om tanken bakom kampanjen:

– Vår målgrupp är män mellan 35 och 45, och jag tänkte på vad jag själv skulle reagera på i tidningen. Då blev det tomtemor istället. Det är som att ha en tjej på motorhuven när man säljer bilar, gammaldags vinner många gånger.

Martin Schori Av: Martin Schori
Mejla reportern

08-545 222 16

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

28 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
28
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Annons
Nytt nummer ute!

Nytt nummer ute!

Blogg-special, storannonsörerna som överger tv, Spotify storköper sökord, digitala utomhuskriget, m.m. Kolla innehållet här.

Annons
SD-kampanj värd miljoner

SD-kampanj värd miljoner

Pr-värdet överträffar partiets investering med råge. 24

Arlas reklamkänga mot WOW:s mjölkförbud

Arlas reklamkänga mot WOW:s mjölkförbud

"Förbjuden mjölk smakar bäst", hälsar Arla. 21

Primes vd om vändningen: "Vi har byggt om i grunden"

Primes vd om vändningen: "Vi har byggt om i grunden"

Efter några år av dalande resultat stärkte Prime marginalerna.

Lämnar GP – i protest

Lämnar GP – i protest

Kulturskribenten Elin Grelsson Almestad slutar.

Här är årets skämmigaste tv

Här är årets skämmigaste tv

Tv-priset Skämskudden delas ut igen. 6

Så snabbt växer surfplattan

Så snabbt växer surfplattan

Så många svenskar använder plattan. 3

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Älskade, hatade upprepning

Samuel L Jackson frontar spelbolaget Bet365

Samuel L Jackson frontar spelbolaget Bet365

Lyfter fram liveodds inför PL-premiären. 3

Förlust för Carat 2014

Förlust för Carat 2014

Vd:n Nike Carlstoft: "I år vänder det".

MTG bygger om TV8

MTG bygger om TV8

Blir en renodlad "crime-kanal". 3

Spotifys reklambolag ökar

Spotifys reklambolag ökar

Så går Spotifys bolag för reklamförsäljning.

McCann gör förlust – igen

McCann gör förlust – igen

Omorganisation tyngde byråerna.

Uppåt för Dentsu Aegis

Uppåt för Dentsu Aegis

Svenska verksamheten växer mer än marknaden.

Daniel Collin: "Push-notiser tillför ingenting"

Daniel Collin: "Push-notiser tillför ingenting"

Arbetet med datadrivna kampanjer påminner om knattar på en fotbollsplan, skriver MEC:s vd Daniel Collin. 15

OMG ökar byråintäkten

OMG ökar byråintäkten

Men vinsten minskar för Omnicom Media Group, som omfattar mediebyråerna OMD och PHD.

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se