Politiker anmäler tomteannons till RO

Hillevi Larsson anmäler Panlegis för könsdiskriminerande reklam. Har hon rätt? Rösta på Dagensmedia.se.

Politiker anmäler tomteannons till RO

Är annonsen sexistisk?

Se resultatet
  • Ja 67%
  • Nej 33%
  • Ingen åsikt 0%
Rösta

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

En annons som gått tungt i kvällspress, föreställande en lättklädd tomtekvinna i ett badkar, har väckt ont blod hos den socialdemokratiska riksdagskvinnan Hillevi Larsson.

”Det finns inget samband mellan det som marknadsförst (bolagsetablering) och bilden på flickan i badkaret. Flickan verkar mest vara ett sexigt blickfång”, skriver hon i sin anmälan till Reklamombudsmannen, som citeras i hennes blogg.

Bakom annonsen står Panlegis, ett företag som jobbar med bolagsetableringar.

Enligt Hillevi Larsson hade det dock inte spelat någon roll om företag försökte sälja badkaret, underkläderna, skorna eller tomteluvan.

”Bilden ger olustiga associationer eftersom det ser ut som att även den unga flickan saluförs”, skriver hon.

Dagensmedia.se har sökt marknadschefen Joakim Gustafsson utan resultat. Till Sveriges Radio har han tidigare berättat om tanken bakom kampanjen:

– Vår målgrupp är män mellan 35 och 45, och jag tänkte på vad jag själv skulle reagera på i tidningen. Då blev det tomtemor istället. Det är som att ha en tjej på motorhuven när man säljer bilar, gammaldags vinner många gånger.

Martin Schori Av: Martin Schori
Mejla reportern

08-545 222 16

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

28 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
28
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:

Kampanjer

Artikellista - Kampanjer

Unibet söker Sveriges bästa fan

Glenn Hysén är juryordförande. I en kampanj för schystare läktarkultur vill spelbolaget hylla eldsjälarna inom Supportersverige. I tävlingen "Årets fan" belönas vinnaren med 10 000 kronor och en överraskning.

Artikellista - Kampanjer

Electrolux lagar mat i Tumblr-kampanj

"Vi har över 1000 prylar i rekvisita". Vitvarukedjan lanserar ett tredagars livesänt matlagningsevent tillsammans med House of Radon.

Artikellista - Kampanjer

Skyddsängel ska lyfta Trygg-Hansa

"Hade förlorat sin identitet". Försäkringsjätten lanserar en ny kommunikationsplattform – och en serie nya reklamfilmer. Se reklamfilmen här. 4

INFÖR GULDÄGGET I KVÄLL
Artikellista - Kampanjer

Därför nominerades inte Black-kampanjen

"Föll lite platt". En av förra årets största kampanjer signerad Forsman & Bodenfors blev utan nomineringar till årets Guldägg. 12

Artikellista - Kampanjer

Så ska Junilistan bli en succé igen – järnrörshånar Sverigedemokraterna

Ska sno väljare från SD och Piratpartiet. Junilistan ska bli mindre tråkigt. För Dagens Media berättar kanslichefen Eva Nisser om reklamkampanjen som ska göra partiet till en succé igen. 12

Artikellista - Kampanjer

SF tar recensionshjälp i sommar

"Redan rekordstort engagemang." SF Bio söker sommarrecensenter i sociala medier. Biobesökarna väljer vem som får jobbet.

Annons
Artikellista - Kampanjer

LO:s stora valfilm klar

Kampanjledare Tobias Gerdås: "Vi går från mörkt till ljust". För första gången lägger LO valkrutet på tv. 4

Artikellista - Kampanjer

Taxi Stockholm väljer King

"Något man unnar sig". Taxi Stockholm har valt King som ny reklambyrå – och här är den första kampanjen. 1

Artikellista - Kampanjer

Så marknadsför Liseberg jätteattraktionen "Helix"

Attraktion för 250 miljoner. Med en reklamfilm inspirerad av spelvärlden ska Liseberg sälja in sin nya berg- och dalbana. 3

Artikellista - Kampanjer

Norrköping ställer in sajtpremiär

"Har annat att göra kommunikationsmässigt". Efter dödsskjutningarna senareläggs premiären av stadens digitala satsning, som byråerna Ariom och Identx arbetat med. 4

Annons
Annons
Berghs Studentbyrå

Berghs Studentbyrå Några ord från copywritern

Efter chockbeskedet – TV4:s reporter tackades med kaka

Efter chockbeskedet – TV4:s reporter tackades med kaka

Det blev ett mycket känslosamt möte på TV4 Trollhättan när ett par i dag valde att visa sitt stöd för lokaljournalistiken efter gårdagens chockbesked. 4

Mediebyråcheferna om att TV4 skrotar sin lokal-tv

Mediebyråcheferna om att TV4 skrotar sin lokal-tv

Att lokalsändningarna läggs ner får ingen större påverkan på annonseringen, menar tv-rådgivarna. 10

Lämnar Carat för OMD

Lämnar Carat för OMD

Carat och Disney går skilda vägar – efter 20 år.

"Är en väldigt tung dag"

"Är en väldigt tung dag"

När TV4 lägger ner de lokala nyhetssändningarna väntas 85 procent av Nyhetsbolagets lokala personal få gå. 6

DN var nära ställa hyllad Kristina Lugn-intervju

DN var nära ställa hyllad Kristina Lugn-intervju

Porträttet av Kristina Lugn i DN har blivit en snackis. För Dagens Media berättar journalisten om det hyllade "haveriet". 5

Skärmdump från Metros sajt.

Viralsuccé om sjunkande högerextremister var falsk

Har du skrattat åt högerextremisterna som skulle ta sig över Medelhavet med en gummibåt och sjönk? Då är du inte ensam. Problemet är att nyheten är falsk. 5

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Fältstudier, vin och beslutshierarkier

Blogoccoli

Blogoccoli En hjärtesak

Twittrande poliser råkade  i luven på Retriever

Twittrande poliser råkade
i luven på Retriever

Ville inte lyssna på ett företag som har en guldfisk i sin logga.

SVT upphandlar krukor

SVT upphandlar krukor

Nu ser sig de tre public service-bolagen om efter en ny leverantör av krukor och växter. 11

Han fick en ölstinn idé – torskade drömjobbet på DI

Han fick en ölstinn idé – torskade drömjobbet på DI

Branschen kan knappt tro att det är sant. För Dagens Media berättar Jojje Olsson själv om den blöta idén som kostade honom drömjobbet. 31

Efter Aschbergs trolljakt – nu blir hataren hatad

Efter Aschbergs trolljakt – nu blir hataren hatad

Efter att mannen bakom Facebook-sidan "Hult Hatar" konfronterats av Robert Aschberg flödar nu hatet fritt mot 20-åringen. 29

Volvos nya reklamfim

Volvos nya reklamfim

Bolaget följer upp "Made by Sweden" med en film från Treehotel i Harads, Norrbotten. 1

Skyddsombuden slår larm

Skyddsombuden slår larm

Flera kvinnor på Göteborgs-Posten känner sig illa bemötta och förminskade av ledningen. Det framgår av en skrivelse som skickats till Arbetsmiljöverket. 2

Experten: "Man vill inte vara en sponsor till A-lagen"

Experten: "Man vill inte vara en sponsor till A-lagen"

Helgens dödsmisshandel kommer att få konsekvenser för svensk fotboll och dess sponsorer. 2

De hetaste praktikplatserna

De hetaste praktikplatserna

Sparpaketen och den aktuella debatten om papperstidningens död har inte gjort tidningsdrakarna mindre populära på JMK och JMG.

Påstådd dödsmisshandlare namngavs på Stampen-sajt

Påstådd dödsmisshandlare namngavs på Stampen-sajt

På Svenskafans forum spreds igår namnet på en person som påstås ligga bakom dödsmisshandeln i Helsingborg.

Aftonbladet får tv-tillstånd

Aftonbladet får tv-tillstånd

51 nationella och sex lokala/regionala tillstånd att sända tv via marknätet har beviljats. 8

SSU slår tillbaka: "Löjligt"

SSU slår tillbaka: "Löjligt"

Ungdomsförbundets kampanj mot snabbmatskedjorna har upprört. Nu svarar ordföranden på kritiken. 15

Apple panikstoppade TV4:s "förspel" i Apple TV

Apple panikstoppade TV4:s "förspel" i Apple TV

Alla papper var klara för påskrivning när Apple plötsligt drog i nödbromsen. 6

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se