JMW anställer missionär

2008-03-13 13:03 Martin Schori  

Pr-byrån JMW hoppar på trenden med att knyta till sig experter på sociala medier. Nu har den rekryterat bloggaren Mattias Östmar, som blir kommunikationsanalytiker. - Jag ska vara missionär för sociala medier, säger han.

I februari anställde pr-byrån Burson-Marsteller bloggaren Hans Kullin, som ansvarig för deras enhet för digitala medier. Nu hakar JMW på och rekryterar Mattias Östman, som för närvarande driver start-up-bolaget Prfekt Analys. Det ska han fortsätta med på halvtid. Mattias Östman börjar sin anställning på JMW i dag.

- De få pr-byråer som börjat tänka på att fånga in duktiga bloggare rycker och sliter i de som är etablerade, säger han.

Björn Mellstrand, vd på JMW, tror att fler pr-byråer kommer att följa JMWs exempel och rekrytera kunniga personer inom området sociala medier.

- Men man måste ställa samma krav på deras kompetens som på någon annan, så klart, säger han.

Varför är det vikigt att jobba med sociala medier?

- Kommunikationslandskapet förändras, alla konsumenter har i dag tillgång till en megafon och då är det viktigt att företagen är beredda på att hantera det. Det har skett en förskjutning av makten, det förekommer många samtal om företagens varumärken ute på nätet. Då mäste de vara där. Iband måste de också initiera samtal.

Dagens Media har tidigare dag skrivit om tjejerna som drar in miljoner på sina bloggar. Vad tror du om idén att betala bloggare för att de ska omnämna varumärken?

- Jag tror man måste vara mycket försiktigt som bloggare. Det kan leda till snabba cash men trovärdigheten skadas och ganska snabbt tröttnar läsarna.

Martin Schori

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Sponsrat innehåll

ANNONS

Åsikter & debatt

v>