Jan Helin om sitt twittrande - och kritiken mot det

2009-03-13 10:24 Kristin Djerf  

Aftonbladets chefredaktör Jan Helin har tagit redaktionell transparens till en ny dimension. I sin mikroblogg på Twitter ber han läsarna om råd i publicistiska frågeställningar. Men alla är inte positiva till den ökade insynen.

Jan Helin har mikrobloggat i en dryg vecka.

- Det är en del i min ambition att vara mer transparent, vilket jag tror att läsarna kräver. Jag testade att blogga men det gick för långsamt. Som skribent är jag nog för anspråksfull för att blogga, mikrobloggen däremot har en skön och kärnfull ton, säger Jan Helin till Dagensmedia.se.

De senaste nätterna har Jan Helin tagit upp etiska frågeställningar som uppstår på Aftonbladets redaktion, och bett sina Twitter-följare om råd.

Han har bland annat ställt frågan om Aftonbladet bör publicera namnet på den svenska Ericsson-chefen som dödskraschade i Sydafrika i veckan, hur mycket man ska exponera mördaren efter skolskjutningen i Tyskland och om man ska publicera bilder på en svensk artists nya kärlek.

- Jag tycker det är intressant att diskutera dessa frågor utanför huset. Nästan varje natt uppstår någon etisk frågeställning, en del klurigare än andra, och eftersom jag ständigt sitter uppkopplad är det lätt att snabbt slänga ut en fråga.

Jan Helins öppenhet har mötts av en hel del positiva reaktioner bland andra mikrobloggare. Men alla är inte lika entusiastiska. Brit Stakston, ansvarig för sociala medier på pr-byrån JMW, tror att Jan Helin är ute efter ryggdunkningar i bloggosfären och tycker att han sätter sin trovärdighet på spel.

- Det är spännande med transparens och jag följer skeendet på Aftonbladets redaktion. Men jag ställer mig frågande till att han tar upp etiska publicistiska spörsmål, vilket bör vara Jan Helins kärnkompetens. Som läsare hoppas jag att chefredaktören på en kvällstidning har koll på de sakerna, inte att han rådgör mitt i natten med dem som råkar mikroblogga just då, säger Brit Stakston.

Jan Helin tror inte att han riskerar sin trovärdighet.

- I slutändan är det alltid mitt beslut att publicera eller inte. Det här är ett nytt sätt att ta in beslutsunderlag men det fråntar inte mig ansvaret för besluten. Däremot tvingar det mig att skärpa tanken när det gäller frågeställningarna.

Brit Stakston är också skeptisk till att Aftonbladets chefredaktör diskuterar problem som berör enskilda personer i ett publikt forum. En diskussionstråd hon reagerat på är mellan Jan Helin och Henrik Schyffert. Schyffert frågar om det är något han kan hjälpa till med och får till svar från Jan Helin:

"@schyffert Ok: Vi har bild på graven där bebin ligger som barnläkaren misstänks ha mördat. Vi får inte kontakt med förlädrarna. Publicera?"

- Mikrobloggarna är ett verktyg som är till för alla, även om det än så länge framför allt är journalister som är med. Om jag var förälder till det barnet skulle jag inte vara så glad över att Jan Helin för den diskussionen helt öppet med Henrik Schyffert, säger Brit Stakston.

Jan Helin är fullt medveten om att mamman till barnet kan följa dialogen, och ser inga problem med det. I dag följer 587 personer hans mikrobloggande på Twitter, men han skulle inte ändra sig om de var fler.

- Det är ett öppet forum och jag måste utgå från att vem som helst kan läsa. Men jag ser det inte som ett problem att diskutera svåra frågeställningar öppet, det är en del i att vara mer transparent. Medierna måste tåla mer genomlysning nu för tiden, säger Jan Helin.

Men det finns gränser för vad Jan Helin tar upp i sin mikroblogg.

- Källskyddet går inte att tulla på, men det är egentligen den enda begränsningen. Inget av det jag skriver ska kunna gå att härleda till källan.

Det är också svårt att bestämma hur mycket han vill avslöja om en nyhet för konkurrenterna.

- Ett intressant problem med sociala medier är att det är svårt att utnyttja dem fullt ut inom journalistik utan att avslöja för sina konkurrenter vad man jobbar med. Men det får man leva mer. Det är mer spännande att utmana var den gränsen går än att hålla sig utanför sociala medier.

- Nästan alla traditionella medier använder sociala medier, men oftast till traditionell marknadsföring vilket inte är lika spännande.

Twittrandet har dessutom fört Jan Helin närmare sin rival på Expressen. Innan han ens hade träffat Expressens nya chefredaktör Thomas Mattsson, beslutade de via mikrobloggen att starta ett gemensamt upprop om fängslade journalisten Dawit Isaak. I går kväll träffades de båda för första gången för att stämma av vad man kan göra. Nu har även Svenska Dagbladet hoppat på och Dagens Nyheter har också visat intresse.

Hade detta skett om det inte var för mikrobloggandet?
- Det vet jag inte, men det var ett hugskott som uppstod på mikrobloggen. Ett roligt sätt att säga hej och välkommen in i matchen till Thomas Mattsson.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Sponsrat innehåll

ANNONS

Åsikter & debatt

v>