Han är Googles nye pr-chef

2009-09-02 14:54 Henrik Widell  

Andreas Svenungsson, i dag ansvarig för strategi och public affairs rörande transportfrågor på AB Volvo, ersätter Maria Göth som pr- och kommunikationschef på Google.

På Volvo har Andreas Svenungsson arbetat med pr och lobbying kring projekt rörande hur framtidens transporter ska utvecklas. Innan dess var han chef för public affairs på Volvo Aero. Men nu tar han alltså över som pr- och kommunikationschef på Google.

– Det som triggade mig med jobbet på Google var att få jobba i ett företag som ligger i teknologins framkant. Inom Google råder en nästan strukturerad innovationsprocess, i det att nya innovationer hela tiden matas fram, säger han.

Det är ett rätt stort kliv mellan Volvo och Google.

– Ja, fordonsindustrin kan ju upplevas som lite konservativ, vilket man knappast kan beskylla Google för. Volvo är ett producerande företag medan Google är i tjänstesktorn men samtidigt finns det också flera likheter; både Volvo och Google är högteknologiska företag och på Volvo jobbar jag ofta i internetmiljö.

Så, hur toppstyrd från USA kommer du att känna dig i ditt nya jobb?

– Jag tillträder den 28 september så det återstår att se men av det jag sett av Google så här långt verkar allt väldigt bra. Det är nog ofrånkomligt att ett globalt företag håller sig med vissa riktlinjer, vi har dem på Volvo också.

Har du pluggat in alla Googles tjänster och erbjudanden än?

– Ha ha, det finns en del att läsa in och jag håller på för fullt.

Henrik Widell

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt