Guldäggets ordförande: "Det saknas nyskapande"

2008-04-01 10:27 Synnöve Almer  

Guldäggets huvudordförande Jan Nord från H&M håller inte med branschveteranerna Leon Nordin och Bo Rönnberg om att reklamen var bättre förr, men även han saknar de riktiga idétopparna. "Det saknas reklam som får folk att reagera", säger Jan Nord.

- Det är en högre lägsta nivå nu, men det saknas nyskapande. Idéer som får allmänheten att prata om reklam och branschen att inspireras. Som när Viking Line-loggan klipptes sönder, fortsätter Jan Nord, kreativ chef på H&Ms inhousebyrå.

Jan Nord håller med om att svensk reklam har problem på den internationella arenan.

- De senaste åren har vi haft jättesvårt att konkurrera. Vi har blivit ifrånsprungna internationellt inom den traditionella reklamen, men det är ju omvänt när det gäller nya medier, säger han.

Kanske är det bristen på de djupa reklamdalarna som är orsaken till avsaknaden av riktiga idéhöjder, resonerar Jan Nord:

- Dalarna behövs nog också. Man kan inte alltid göra rätt. Jag tror det vore bra om man också vågade göra fel ibland.

Har den traditionella reklamen spelat ut sin roll som nyskapare, ska man istället titta på reklam inom nya medier för att se nytänkande?

- Visst har nya medierna ett försprång för där måste du bryta ny mark. Inom traditionell reklam kan de flesta sin verktygslåda och det är lätt att greppa den när man rotar runt. Därför måste man kanske våga ännu mer där, säger Jan Nord.

Reklamikonen Leon Nordin sa tidigare till Dagens Media att svensk reklam i dag är "rätt taskig" och han sågade särskilt effekten av företagssponsring. Men Jan Nord håller inte med om den svartvita bilden.

- Det finns både bra och dålig sponsring. Jag tror att många faktiskt vill åka på samma skidor som Anja Pärson och har ju sett att när kändisar bär en viss handväska så säljer företaget sedan handväskor så att det sprutar om det, säger Jan Nord.

Och han håller inte alls med Bo Rönnberg om att svensk reklamfilm har hamnat i rolighetsfällan.

- Nej, humorn var ett större kännetecken för reklamfilm för tio år sedan än den är i dag, men jag instämmer i att produktionsvärdet har ökat. Det läggs ner mer resurser som kanske inte har hjälpt upp idéhöjden i motsvarande grad, säger Jan Nord.

Hur råder man bot på bristen på idéer som sticker ut i reklamen?

- Alla företag som sysslar med kommunikation måste rekrytera lite bredare för att få in fler udda personligheter i branschen. Det kanske är viktigare att en person har något intressant att berätta, än att han eller hon har den perfekta utbildningen. Det är också branschens ansvar att bygga upp kreativa miljöer där folk får utrymme och vågar lite mer.

Synnöve Almer

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt