Fyra av tio ogillar bloggreklam

2008-04-23 15:01 Kristin Djerf  

42 procent av svenska bloggläsare tycker att reklam påverkar trovärdigheten i bloggar negativt.

Lika många tycker dock att det inte spelar någon roll att det är reklam i bloggen. Det visar en undersökning som pr-byrån Mahir gjort bland svenska bloggbesökare.

- Sex procent tycker att trovärdigheten ökar med reklam på bloggen. De ser det som en kvalitetsstämpel att annonsörerna vill synas där, säger Fredrik Pallin, vd på Mahir.

Sex av tio säger att de har köpt produkter som de tipsats om i en blogg. Samtidigt tycker hälften av deltagarna i undersökningen att trovärdigheten minskar av att företag hör av sig och vill få produkter omnämnda i bloggen.

Mahir har genomfört undersökningen bland besökarna till 30 utvalda bloggar inom olika kategorier. 740 personer svarade på undersökningen. Baserat på undersökningen har Mahir också utsett nästa bloggstjärna.

- Varje år får en modebloggare mycket publicitet i medierna, nu senast Blondinbella, men det pratas mer om personerna än vad de skriver om. Vår tes är att nästa bloggstjärnor blir de engagerade bloggare som håller hög kvalitet i en speciell kategori, såsom Bokhora och Taffel.se.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt