"Företag dåliga på lobbying"

2009-03-31 15:14 Martin Schori  

Den 1 maj öppnar Diplomat PR:s kontor i Bryssel. Partnern och tidigare vd:n Gunnar Fröroth hoppas kunna hämta en tredjedel av byråintäkten från staden inom ett par år.

Som Dagensmedia.se tidigare berättat hoppade Gunnar Fröroth av vd-posten på Diplomat i somras för att ratta etableringen i Bryssel. När de slår upp portarna i maj har man två medarbetare på plats, Susanne Hammarström och Viktor Wallström.

Om ett år hoppas Gunnar Fröroth att antalet växt till fyra personer - om två år siktar han på tio anställda.

- Vi har märkt att flera av våra stora kunder efterfrågar representation i Bryssel. Tidigare har vi använt frilansare eller nätverk, men på sikt tror jag att en byrå med ambitioner måste finnas på plats, säger Gunnar Fröroth till Dagensmedia.se.

Kontoret ligger ett par kvarter från EU-kommissionens högkvarter. Bryssel-medarbetarna ska främst jobba med tre saker: politisk turism, omvärldsbevakning och lobbying.

- Det sista är för kunder som känner att det som händer i vår bransch är så viktigt att vi själva måste vara på plats i Bryssel och förklara för lagstiftarna att de kan eller inte kan göra på ett eller annat sätt, säger Gunnar Fröroth.

Hur duktiga är svenska företag på lobbying?
- Jag frågade Lena Ek (centerpartistisk EU-parlamentariker reds anm) om det igår och hon svarade: "svenska företag är dåliga". Alldeles få för har förstått vikten av lobbying och jag tror att vi ligger långt efter andra länder.

Varför gör vi det?
- Dels har vi inte varit medlemmar så länge. Men dessutom har lobbying ansetts vara lite fult i Sverige. I EU använder man det istället för vårt remissförfarande, de kör igång ett lagstiftningsprogram och sedan förväntar de sig åsikter från olika aktörer.

Kontorschef blir Susanne Hammarström, som har en bakgrund som anställd i Kommissionen och på den internationella konsultbyrån APCO Worldwide samt lobbyfirman och tankesmedjan The Centre. Viktor Wallström, statsvetare från Uppsala, blir kontorets juniorkonsult.

Hur mycket kommer kontoret att omsätta?
- Förra året nådde vi en byråintäkt på cirka 30 miljoner kronor. Det kommer att dröja en stund innan Bryssel kan mäta sig med det. Men på några års sikt kan jag tänka mig att en 25-30 procent kommer från Bryssel.

Andra svenska pr-byråer med kontor i Bryssel är Kreab och JKL.

Martin Schori

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt