Digitalt - presenteras av Salesforce Marketing Cloud

Reklam vägen till lönsam webb-tv

En minut reklam är svenska nätanvändare beredda att titta på när de ser 30 minuter webb-tv.

5-10 sekunder reklam är okej innan ett klipp på 1 minut.

5-10 sekunder reklam är okej innan ett klipp på 1 minut.

30 minuter webb-tv rättfärdigar 1 minut reklam enligt Microsoft Advertisning och Mediaedge CIA.

30 minuter webb-tv rättfärdigar 1 minut reklam enligt Microsoft Advertisning och Mediaedge CIA.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Tidigare undersökningar om reklam i webb-tv, från bland annat Jupiter Research, har visat att användare av webb-tv är benägna att stänga av webb-tv om inslagen föregås av reklam. En ny studie av Mircosoft Avertisnign och Mediaedge CIA på den svenska marknaden visar dock att webb-tv-tittarna tycker reklam är helt okej - så länge det är i begränsade mängder.

– Vi har tidigare sett skräcksiffror om att sju av tio avbryter tv-tittandet om det kommer en pre-roll. Nu har vi undersökt det här på den svenska marknaden och sett att det finns många anledningar till att avsluta sitt tittande. Som dåligt buffrande filer, att man helt enkelt kommer på något annat att göra. Det är itne många procent som säger att reklam är anledningen, säger Fredik Wallner, marknadschef för Microsoft Advertising i Sverige.

Undersökningen har frågat 1.400 av besökarna på MSN Video om deras förhållande till reklam. Studien visar att ett kort klipp på en minut kan föregås av 5-10 sekunder reklam. Elva procent av de tillfrågade säger att ingen reklam är godtagbart.

Ett längre webb-tv-program på 30 minuter kan föregås av en minut reklam.

– Den monetära betalningsvilja är extremt låg på nätet men användarna är beredda att betala med sin tid. Det här är en bekräftelse på att vi är på rätt spår och vi ser att en reklamfinanserad modell är den som fungerar för webb-tv, säger Fredrik Wallner.

 

 

Ola Eriksson Av: Ola Eriksson
Mejla reportern
08-545 222 19

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

Digitalt - presenteras av Salesforce Marketing Cloud
Artikellista - dig

Här är Facebooks nya kommunikationschef

"Ett revolutionerande företag." Facebook har skaffat sin första kommunikationschef för den nordiska marknaden. 4

Artikellista - dig

SVT dominererar webb-tv-tittandet

"På spåret" toppar listan. SVT kniper åtta av tio placeringar i webb-tv-toppen. 6

SLAGET OM .SE-DOMÄNERNA
Artikellista - dig

.SE:s domänauktioner drog in 11 miljoner kronor

"Har överträffat alla våra förväntningar". Hela listan – här är de dyraste domänerna i .SE:s auktionsrace. 1

Artikellista - dig

Larmrapport – Sverige ligger efter digitalt

"Vi måste vässa oss i alla led". Resultaten av en jämförelsestudie som mäter digital marknadsföringskompetens visar att Sverige släpar efter rejält. 7

Artikellista - dig

Smartclip i samarbete med Toshiba

"Tveklöst största smart-tv-täckningen". Smartclip utvidgar sitt annonserbjudande i smart-tv.

KIA-INDEX TOPP 20 VECKA 3
Artikellista - dig

Lajkat ökade mest

"Bästa veckan sedan september". Vecka 3 blev trafikmässigt tämligen lugn jämfört med vecka tre. Mest ökade Schibsteds viralsajt Lajkat.

Annons

Ben_Dover trollade sd.se-auktionen – nu sänker Tradera slutpriset: "Sabotage"

"Handlar om sabotage". Användaren Ben_Dovers bud är oseriöst anser Tradera. Därför sänks priset på domänen sd.se från 500 000 kronor till 200 000 kronor, kan Dagens Media berätta. 19

Kampanjen misslyckades – SD köper domänen

Drygt 100 000 kr för pr.se. Auktionen för domänerna sd.se och pr.se har nu avslutats. Dyrast blev sd.se, som ropades hem av användaren "Sverigedemokraterna" för en halv miljon kronor. 19

Artikellista - dig

Läs Dagens Medias tidning – här är nummer 1, 2015

"Vi krigar inte mot Bonnier längre". Kolla innehållet i 2015 års första utgåva av Dagens Media.

Artikellista - dig

Så ska Facebook stoppa fejknyheterna

”Folk vill se färre bluffar”. Facebook vill minska andelen falska nyheter som sprids till användarna. 2

Annons
Annons
Här är årets första nummer av Dagens Medias tidning

Här är årets första nummer av Dagens Medias tidning

Läs om Schibsteds nya jättesatsning, kritiken mot MTG TV:s ledning, och mycket mer.

Icas vd om reklamsåpans framtid efter "Stigs" avhopp

Icas vd om reklamsåpans framtid efter "Stigs" avhopp

Icas vd Anders Svensson om Hans Mosessons sorti och reklamsåpans framtid i en digital värld. 2

Journalisterna var för fulla – missade Ebbot-scoopet

Journalisterna var för fulla – missade Ebbot-scoopet

Det är varje journalists värsta mardröm – att missa ett scoop som händer rakt framför näsan på en. 11

Här är Volvos vintersaga

Här är Volvos vintersaga

Flera kända svenskar medverkar i nya #madebysweden-filmen. 5

"Bara det bästa kvar"

"Bara det bästa kvar"

Från Västindiska stränder till januariblask i Stockholm – Johanna Öberg är Metro-rekryten som ska få fart på den sargade Stampen-koncernens digitala utveckling. 1

Så prenumererar du på DM

Så prenumererar du på DM

Ta del av aktuella erbjudanden här.

Läs Dagens Media digitalt

Läs Dagens Media digitalt

Här finns mer information till dig som är prenumerant.

De kan bli till Årets byrå

De kan bli till Årets byrå

Chiffer, Carat och Daytona. Det är några av byråerna som kan bli Årets byrå 2014. 3

Så många får gå på MTG TV

Så många får gå på MTG TV

Dagens Media har siffran – så många varslas.

I konflikt med GP:s ledarsida – redan för tre år sedan

I konflikt med GP:s ledarsida – redan för tre år sedan

Bråket mellan Alice Teodorescu och GP:s ledarskribenter går långt tillbaka i tiden. 20

Wolodarskis syrliga svar

Wolodarskis syrliga svar

Efter Jan Helins upprörda blogginlägg om DN:s censurartikel svarar chefredaktören Peter Wolodarski. 10

...på Jan Helins dunderkänga

...på Jan Helins dunderkänga

Illasinnat, undermåligt och ett "förmörkat publicistiskt omdöme". Därför är Jan Helin rasande på Dagens Nyheter. 17

Så mycket tittande försvann

Så mycket tittande försvann

Trots stora evenemang som vinter-OS och fotbolls-VM backade det totala tv-tittandet med sex minuter per dag förra året.

Pengabråk splittrar pr-duon

Pengabråk splittrar pr-duon

Richard Lindh har lämnat vd-stolen på Taste PR – och krävs nu på pengar av grundaren Marianne Djudic.

Skärmdump från Viralgranskarens artikel.

Viralgranskaren drar tillbaka artikel om firande muslimer

Viralgranskaren falskstämplade en Facebook-status om muslimer som firade terrordådet i Paris med tårta. Nu backar sajten. 27

Expressen ber om ursäkt

Expressen ber om ursäkt

Expressen ber om ursäkt till den folkkäre skådespelaren Magnus Härenstam efter att ha publicerat felaktiga uppgifter om dennes canceroperation. 2

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se