Digitalt - presenteras av Salesforce Marketing Cloud

Reklam vägen till lönsam webb-tv

En minut reklam är svenska nätanvändare beredda att titta på när de ser 30 minuter webb-tv.

5-10 sekunder reklam är okej innan ett klipp på 1 minut.

5-10 sekunder reklam är okej innan ett klipp på 1 minut.

30 minuter webb-tv rättfärdigar 1 minut reklam enligt Microsoft Advertisning och Mediaedge CIA.

30 minuter webb-tv rättfärdigar 1 minut reklam enligt Microsoft Advertisning och Mediaedge CIA.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Tidigare undersökningar om reklam i webb-tv, från bland annat Jupiter Research, har visat att användare av webb-tv är benägna att stänga av webb-tv om inslagen föregås av reklam. En ny studie av Mircosoft Avertisnign och Mediaedge CIA på den svenska marknaden visar dock att webb-tv-tittarna tycker reklam är helt okej - så länge det är i begränsade mängder.

– Vi har tidigare sett skräcksiffror om att sju av tio avbryter tv-tittandet om det kommer en pre-roll. Nu har vi undersökt det här på den svenska marknaden och sett att det finns många anledningar till att avsluta sitt tittande. Som dåligt buffrande filer, att man helt enkelt kommer på något annat att göra. Det är itne många procent som säger att reklam är anledningen, säger Fredik Wallner, marknadschef för Microsoft Advertising i Sverige.

Undersökningen har frågat 1.400 av besökarna på MSN Video om deras förhållande till reklam. Studien visar att ett kort klipp på en minut kan föregås av 5-10 sekunder reklam. Elva procent av de tillfrågade säger att ingen reklam är godtagbart.

Ett längre webb-tv-program på 30 minuter kan föregås av en minut reklam.

– Den monetära betalningsvilja är extremt låg på nätet men användarna är beredda att betala med sin tid. Det här är en bekräftelse på att vi är på rätt spår och vi ser att en reklamfinanserad modell är den som fungerar för webb-tv, säger Fredrik Wallner.

 

 

Ola Eriksson Av: Ola Eriksson
Mejla reportern
08-545 222 19

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

Digitalt - presenteras av Salesforce Marketing Cloud

Nya journalistregler för dold kamera – och sociala medier

”Bör endast användas i undantagsfall”. Här är de nya yrkesreglerna för alla journalister som är med i SJF.

Artikellista - dig

Blondinbellas man startar bolag - säger upp sig

"Blondinbella" tar plats i styrelsen. Bloggaren Odd Spångerg, som är gift med Isabella Löwengrip, startar bolag för att bedriva bloggverksamhet. 2

WEBB-TV-TOPPEN VECKA 42
Artikellista - dig

TV4 knappar in på MTG i webb-tv-toppen

SVT störst totalt. "Hellenius hörna" tog sig in på topplistan i MMS webb-tv-mätningar. Men MTG:s "Paradise Hotel" dominerar fortfarande.

Artikellista - dig

Nyheter24-gruppen ökar med 20 procent

"Under förra året fick Nyheter24 starkt fäste". Nyheter24-gruppen vände till vinst 2013. Samtidigt ökade omsättningen med nästan 20 procent, till 61,3 miljoner kronor. Däremot gjorde Nyheter24 AB en rörelseförlust på 2,5 miljoner kronor. 8

Artikellista - dig

MTG och Stampen i sportsamarbete

MTG hanterar pre-roll-försäljningen. Stampen kommer kunna visa klipp från Viasatsport.se på sina plattformar. 2

Artikellista - dig

Pruttkuddar ska få dig att besöka Hänt.se

"Ett riktigt practical joke". Allers nya underhållningssajt Hänt.se lanseras med pruttkuddar. Bakom kampanjen står reklambyrån DGA. 3

Annons
Artikellista - dig

Telstra planerar dubbla Videoplazas team i Stockholm

"Växa och utvecklas". Telekomjätten Telstra, som köper Videoplaza, planerar att storsatsa på Stockholmskontoret.

Artikellista - dig

Nyheter24-chef värvas till Schibsteds Lajkat

"Produktansvarig". Viktor Adolfsson går till Schibsteds klicksajt. 2

Artikellista - dig

Amerikanska frauds-experten: "Lär av USA"

Växer inom onlinevideo. Utnyttja försprånget till att lära mer om hur frauds kan förebyggas. Det är amerikanska bedrägeriexperten Eric Bozinnys råd till svenska annonsörer. 10

Artikellista - dig

Nya satsningen av Alliansfritt Sverige

"Progressivt". Med ny regeringen blir Alliansfritt Sverige nu Skiftet. Anna Westberg ligger bakom nysatsningen. 4

Annons
Annons
Så hånas Åkessons sjukdom – SD:s presschef upprörd

Så hånas Åkessons sjukdom – SD:s presschef upprörd

I dag berättade Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson att han är utbränd.

Tidningens döda älgar får Viaplay-kreatören att se rött

Tidningens döda älgar får Viaplay-kreatören att se rött

Smålandsposten uppmanar läsarna att skicka in "älgisar" från årets älgjakt. Men tilltaget upprör, särskilt om man är vegeterian. 9

Lämnar tillbaka tv-tillståndet

Lämnar tillbaka tv-tillståndet

Aftonbladet väljer att lämna tillbaka tillståndet för sändningar i det digitala marknätet. 11

Premiär – Dagens Media Branschanalys

Premiär – Dagens Media Branschanalys

Här är första utgåvan av Dagens Medias nya tidning Branschanalys.

"Har jobbat dygnet runt"

"Har jobbat dygnet runt"

Efter sammanlagt 15 år, varav två och ett halvt som vd, lämnar nu Joachim Nordlind MTG TV.

Kritiserade Zlatan-filmen – arga män vill att hon ska dö

Kritiserade Zlatan-filmen – arga män vill att hon ska dö

Nyheter24-reportern Irena Pozars krönika om Zlatan-dokumentären väcker starka känslor.

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Onödig kreativitet

Pr-bloggen

Pr-bloggen PR är inte reklam.

Aller inspireras av Buzzfeed

Aller inspireras av Buzzfeed

Högt och lågt blandas när Aller Media lanserar sin nya underhållningssajt Hänt.se. 1

Kenza drar in 5,6 miljoner

Kenza drar in 5,6 miljoner

Så mycket tjänar Kenza Zouiten på sin blogg och reklaminläggen på Instagram. 1

Grahn till krisande Grayling

Grahn till krisande Grayling

Grayling tillsätter nordisk vd. Pia Grahn Brikell tar över en pr-byrå i rejäl uppförsbacke. 7

Nu ska Forma bantas

Nu ska Forma bantas

Efter Egmonts köp av Forma - nu vill ledningen kapa 24 tjänster.

Arla i bråk med Unilever – vill stoppa Flora med smör

Arla i bråk med Unilever – vill stoppa Flora med smör

Kräver stopp för marknadsföringen av "Flora med smör". 5

Gammal penis i brevlåda gav Gefle Dagblad oväntat lyft

Gammal penis i brevlåda gav Gefle Dagblad oväntat lyft

Plötsligt har en artikel från 2005 dykt upp på Gefle Dagblads mest lästa-lista. Nyhetschefen Magnus Lundquist är både förvånad och inte. 4

Morian sågar Suhonen

Morian sågar Suhonen

De privata vårdbolagen och Prime inblandade i Juholt-drevet, enligt Daniel Suhonen. 6

Bonnierchefernas nya sajt

Bonnierchefernas nya sajt

Drivs av Peder Bonnier, Robert Brännström och Fredrik Strömberg.

"Kan aldrig vara helt säker på vad som kommer lyckas"

"Kan aldrig vara helt säker på vad som kommer lyckas"

Clara Scherman ger sin syn på tv-branschens största utmaningar och berättar om sina bästa och sämsta inköp. 1

Kvinnojourerna starkt kritiska efter övergreppet

Kvinnojourerna starkt kritiska efter övergreppet

Produktionen agerade inte tillräckligt snabbt enligt Sveriges kvinno- och tjejjourers riksförbund. 5

Paradise Hotel sopar mattan med Big Brother

Paradise Hotel sopar mattan med Big Brother

MTG TV:s dokusåpa "Paradise Hotel" fortsätter att toppa MMS webb-tv-mätning. 9

Analsex-experimentet – en känga till Gunilla Herlitz

Analsex-experimentet – en känga till Gunilla Herlitz

Aftonbladets kulturchef Åsa Linderborg anser att klick- och delningshysterin är primitiv. 16

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se