Digitalt - presenteras av Sportsverige

Tipsa en vän om en artikel

Reklam vägen till lönsam webb-tv

En minut reklam är svenska nätanvändare beredda att titta på när de ser 30 minuter webb-tv.

5-10 sekunder reklam är okej innan ett klipp på 1 minut.

5-10 sekunder reklam är okej innan ett klipp på 1 minut.

30 minuter webb-tv rättfärdigar 1 minut reklam enligt Microsoft Advertisning och Mediaedge CIA.

30 minuter webb-tv rättfärdigar 1 minut reklam enligt Microsoft Advertisning och Mediaedge CIA.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Tidigare undersökningar om reklam i webb-tv, från bland annat Jupiter Research, har visat att användare av webb-tv är benägna att stänga av webb-tv om inslagen föregås av reklam. En ny studie av Mircosoft Avertisnign och Mediaedge CIA på den svenska marknaden visar dock att webb-tv-tittarna tycker reklam är helt okej - så länge det är i begränsade mängder.

– Vi har tidigare sett skräcksiffror om att sju av tio avbryter tv-tittandet om det kommer en pre-roll. Nu har vi undersökt det här på den svenska marknaden och sett att det finns många anledningar till att avsluta sitt tittande. Som dåligt buffrande filer, att man helt enkelt kommer på något annat att göra. Det är itne många procent som säger att reklam är anledningen, säger Fredik Wallner, marknadschef för Microsoft Advertising i Sverige.

Undersökningen har frågat 1.400 av besökarna på MSN Video om deras förhållande till reklam. Studien visar att ett kort klipp på en minut kan föregås av 5-10 sekunder reklam. Elva procent av de tillfrågade säger att ingen reklam är godtagbart.

Ett längre webb-tv-program på 30 minuter kan föregås av en minut reklam.

– Den monetära betalningsvilja är extremt låg på nätet men användarna är beredda att betala med sin tid. Det här är en bekräftelse på att vi är på rätt spår och vi ser att en reklamfinanserad modell är den som fungerar för webb-tv, säger Fredrik Wallner.

 

 

Ola Eriksson Av: Ola Eriksson
Mejla reportern
08-545 222 19

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

Annons
Annons
Läs Dagens Medias tidning – här är nummer 10, 2015

Läs Dagens Medias tidning – här är nummer 10, 2015

Här är innehållet i senaste numret av Dagens Media.

Mums-Mums jublar över Måns Zelmerlöws seger

Mums-Mums jublar över Måns Zelmerlöws seger

Cloetta: "Han är alltid välkommen till oss". 7

Regeringen diskade Prime

Regeringen diskade Prime

Uteslöts ur upphandlingen. 1

Festis vänder på Nyheter24

Festis vänder på Nyheter24

Sparkling Festis stökar till det. 3

af Klintberg: "Vi åt karp som tillagats i blod"

af Klintberg: "Vi åt karp som tillagats i blod"

Karin af Kintberg om julkalendern 2015 och sitt nya projekt med Fredrik Lindström.

Kraftigt uppåt för systrarna Schulman/Widells bolag

Kraftigt uppåt för systrarna Schulman/Widells bolag

Perfect Day Media går som tåget. 6

Brit Stakstons blogg

Brit Stakstons blogg Idéer till medieutredningen!

Acast-chefen om nya Spotify

Acast-chefen om nya Spotify

Tror inte på tuffare kokurrens.

Spotify satsar på video och poddar – med Aftonbladet

Spotify satsar på video och poddar – med Aftonbladet

Jan Scherman jublar över samarbetet.

Intern kritik mot Lajkat

Intern kritik mot Lajkat

Bilder av penisavtryck får folk att reagera. 7

Skräckfilm kuppar SvD

Skräckfilm kuppar SvD

Bjuder in till dop av djävulens barn. 10

Svenskarna på The Holmes Reports innovatörsranking

Svenskarna på The Holmes Reports innovatörsranking

Med på ranking över Europas 25 mest inflytelserika.

Penis smög sig in hos SvD

Penis smög sig in hos SvD

"Under strecket" blev "Under bältet". 16

Här är Facebooks nyhetstjänst

Här är Facebooks nyhetstjänst

Plattformen som ska övertyga medieägarna att publicera sitt innehåll direkt på Facebook. 1

Mattsson: "En process för att bli av med SvD"

Mattsson: "En process för att bli av med SvD"

Mediechefer tycker till om Schibsteds och Mittmedias planer på ny mediekoncern. 5

Stefan Ohlsson fick sparken – nu stämmer han Readly

Stefan Ohlsson fick sparken – nu stämmer han Readly

Prestigevärvningen slutade med anklagelser om grov illojalitet och oacceptabelt beteende. 4

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Jetlag och lärdomar

Berghs till One Show

Berghs till One Show Only in New York…

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se