Digitalt - presenteras av ExactTarget Marketing Cloud

Reklam vägen till lönsam webb-tv

En minut reklam är svenska nätanvändare beredda att titta på när de ser 30 minuter webb-tv.

5-10 sekunder reklam är okej innan ett klipp på 1 minut.

5-10 sekunder reklam är okej innan ett klipp på 1 minut.

30 minuter webb-tv rättfärdigar 1 minut reklam enligt Microsoft Advertisning och Mediaedge CIA.

30 minuter webb-tv rättfärdigar 1 minut reklam enligt Microsoft Advertisning och Mediaedge CIA.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Tidigare undersökningar om reklam i webb-tv, från bland annat Jupiter Research, har visat att användare av webb-tv är benägna att stänga av webb-tv om inslagen föregås av reklam. En ny studie av Mircosoft Avertisnign och Mediaedge CIA på den svenska marknaden visar dock att webb-tv-tittarna tycker reklam är helt okej - så länge det är i begränsade mängder.

– Vi har tidigare sett skräcksiffror om att sju av tio avbryter tv-tittandet om det kommer en pre-roll. Nu har vi undersökt det här på den svenska marknaden och sett att det finns många anledningar till att avsluta sitt tittande. Som dåligt buffrande filer, att man helt enkelt kommer på något annat att göra. Det är itne många procent som säger att reklam är anledningen, säger Fredik Wallner, marknadschef för Microsoft Advertising i Sverige.

Undersökningen har frågat 1.400 av besökarna på MSN Video om deras förhållande till reklam. Studien visar att ett kort klipp på en minut kan föregås av 5-10 sekunder reklam. Elva procent av de tillfrågade säger att ingen reklam är godtagbart.

Ett längre webb-tv-program på 30 minuter kan föregås av en minut reklam.

– Den monetära betalningsvilja är extremt låg på nätet men användarna är beredda att betala med sin tid. Det här är en bekräftelse på att vi är på rätt spår och vi ser att en reklamfinanserad modell är den som fungerar för webb-tv, säger Fredrik Wallner.

 

 

Ola Eriksson Av: Ola Eriksson
Mejla reportern
08-545 222 19

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

Digitalt - presenteras av ExactTarget Marketing Cloud

Artikellista - dig

Blocket anställer produktchef

"Detta är framtiden". Schibsted-sajten Blocket rekryterar från TV4 och Widespace och får nu en kommersiell produktchef för mobilen.

Artikellista - dig

Mac World skrotar papperstidningen

"Våra läsare är i framkant". Svenska Mac World, som ägs av IDG, lägger ner papperstidningen. Nu ska den digitala tidningen utvecklas. 3

Artikellista - dig

Comhem släpper Judit & Judits houselåt på Spotify

"Bara positivt för vårt varumärke". Houselåten i Comhems senaste reklamfilm med Judit & Judit släpps på Spotify.

Artikellista - dig

Världens bästa kollektiv - därför dominerar F&B

För prenumeranter. Forsman & Bodenfors har fullständigt dominerat reklambranschen det senaste året. Nu har Sveriges största reklambyrå siktet inställt på internationella uppdrag. – Så länge vi kan göra det med vår organisation och vår kultur bevarad, säger Anna Qvennerstedt, partner.

Artikellista - dig

Dirigent skapar Facebook-utmanare – bara för rika

”Hundra procent på riktigt”. Annonsörerna stängs ute när ett Facebook för rika lanseras. 3

MEDIERNAS ROLL I SD:S REKORDVAL
Artikellista - dig

Journalistens attack på branschkollegan: "Hade mitt arsle varit lika fult som ditt ansikte"

Känner ingen stolthet. Joakim Lamotte, flitigt anlitad av SVT, går till personangrepp mot frilansjournalisten Christoffer Röstlund Jonsson efter SD-debatten. 16

Annons
Artikellista - dig

Tres hockeyapp tar tittaren till tv-studion

Samarbete mellan Tre och C More. Vill engagera tittarna i second screen.

Artikellista - dig

Läs Dagens Medias tidning – här är nummer 15, 2014

McDonalds: "Kanalhusen agerar bank". Kolla innehållet i nya numret.

FÖR DAGENS MEDIAS PRENUMERANTER
Artikellista - dig

Mediehusens jakt på nya intäkter

Mediejättarnas jakt på nya intäkter. Säkrade rättigheter online, branded content och nya synergier inom koncernen. Det är målen när MTG, Schibsted och Bonnier jagar nya intäkter.

Artikellista - dig

Inget content marketing-klirr hos

Lista – alla byråernas resultat. Content marketing var på allas läppar under 2013. Det märks inte i contentbyråernas bokslut. 17 av 27 byråer tappar i omsättning.

Annons
Annons
Mångmiljonsmäll för tv-bolagen

Mångmiljonsmäll för tv-bolagen

Tittarraset i linjär tv tvingar tv-kanalerna att betala tillbaka mångmiljonbelopp till mediebyråerna.

Oron växer bland landets annonsörer

Marknadschefer ser över mixen.

Tv-husen flaggar för kraftigt höjda reklampriser

Tv-husen flaggar för kraftigt höjda reklampriser

Här är tv-kanalernas lösning på kaoset.

Tv-krisens största vinnare

Tv-krisens största vinnare

Pengar flyttas till digitala medier.

Webben ställer nya krav på rörliga reklamen

Webben ställer nya krav på rörliga reklamen

Experter: En dålig idé att visa samma reklamfilm på internet.

Expressen sörjer SD:s rekordval – med svart etta

Expressen sörjer SD:s rekordval – med svart etta

Igår blev Sverigedemokraterna landets tredje största parti. Nu sörjer Expressen, med en nattsvart etta. 44

"Den bästa kulturministern Sverige aldrig har haft"

"Den bästa kulturministern Sverige aldrig har haft"

Han pekas ut som en möjlig kulturminister i en rödgrön regering. Själv ser Lars Ohly uppdraget som ett "drömjobb", men tror att alltför många omständigheter måste klaffa för att han ska efterträda Lena Adelsohn Liljeroth.

Aftonbladet bäddar in Åkesson – i casinoreklam

Aftonbladet bäddar in Åkesson – i casinoreklam

Samtidigt som Ekot avslöjar Jimmie Åkessons extrema spelande på nätcasinon har SD-ledaren hamnat i en annonskrock.

"Fara för hela valsystemet"

"Fara för hela valsystemet"

Tillsammans med Yougov planerar Metro att "avslöja" valresultatet – timmar innan vallokalerna stänger. 8

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Ansikten i reklam

Vägen till Cannes

Vägen till Cannes När idéerna vägrar komma

Katastrof för Norwegian

Katastrof för Norwegian

Sex år av varumärkesarbete är utraderat – och Norwegian fortsätter att falla.

Kent Ekeroths hälsning: "Sov riktigt gott nu"

Kent Ekeroths hälsning: "Sov riktigt gott nu"

Riksdagsledamoten Kent Ekeroth (SD) riktar sig till Nyheter24:s medarbetare i en Youtube-video. 21

"Har tillgång till databasen"

"Har tillgång till databasen"

Researchgruppen påstår sig ha tillgång till Flashbacks-användarnas kontouppgifter. 20

Kyssfilm lanserar nya colan

Kyssfilm lanserar nya colan

Coca-Cola går ut i sin största lanserings-
kampanj på sju år.

Knutson lämnar Fritidsresor

Knutson lämnar Fritidsresor

Marknadschefen slutar efter 15 år. 7

SD och Alliansen toppar anmälningsligan hos RO

SD och Alliansen toppar anmälningsligan hos RO

Här är kampanjerna som gjort svenskarna förbannade. 13

DI får Annie Lööf att se rött

DI får Annie Lööf att se rött

Näringsminister Annie Lööf rasar mot Dagens Industri. 11

Årets byrå fuskanklagas

Årets byrå fuskanklagas

Regi ser över reglerna i Årets byrå, kan Dagens Media berätta. 15

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se