Digitalt - presenteras av ExactTarget Marketing Cloud

Reklam vägen till lönsam webb-tv

En minut reklam är svenska nätanvändare beredda att titta på när de ser 30 minuter webb-tv.

5-10 sekunder reklam är okej innan ett klipp på 1 minut.

5-10 sekunder reklam är okej innan ett klipp på 1 minut.

30 minuter webb-tv rättfärdigar 1 minut reklam enligt Microsoft Advertisning och Mediaedge CIA.

30 minuter webb-tv rättfärdigar 1 minut reklam enligt Microsoft Advertisning och Mediaedge CIA.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Tidigare undersökningar om reklam i webb-tv, från bland annat Jupiter Research, har visat att användare av webb-tv är benägna att stänga av webb-tv om inslagen föregås av reklam. En ny studie av Mircosoft Avertisnign och Mediaedge CIA på den svenska marknaden visar dock att webb-tv-tittarna tycker reklam är helt okej - så länge det är i begränsade mängder.

– Vi har tidigare sett skräcksiffror om att sju av tio avbryter tv-tittandet om det kommer en pre-roll. Nu har vi undersökt det här på den svenska marknaden och sett att det finns många anledningar till att avsluta sitt tittande. Som dåligt buffrande filer, att man helt enkelt kommer på något annat att göra. Det är itne många procent som säger att reklam är anledningen, säger Fredik Wallner, marknadschef för Microsoft Advertising i Sverige.

Undersökningen har frågat 1.400 av besökarna på MSN Video om deras förhållande till reklam. Studien visar att ett kort klipp på en minut kan föregås av 5-10 sekunder reklam. Elva procent av de tillfrågade säger att ingen reklam är godtagbart.

Ett längre webb-tv-program på 30 minuter kan föregås av en minut reklam.

– Den monetära betalningsvilja är extremt låg på nätet men användarna är beredda att betala med sin tid. Det här är en bekräftelse på att vi är på rätt spår och vi ser att en reklamfinanserad modell är den som fungerar för webb-tv, säger Fredrik Wallner.

 

 

Ola Eriksson Av: Ola Eriksson
Mejla reportern
08-545 222 19

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

Digitalt - presenteras av ExactTarget Marketing Cloud

VILLE KÖPA TWEETS AV AFTONBLADETS PROFIL
Artikellista - dig

Volvo läxar upp byrån: "Inte roligt över huvud taget"

Marknadschefen: "Inte roligt över huvud taget". Aftonbladet-profilen Natalia Kazmierska erbjöds två tusen kronor för att twittra om Volvos nya bil. Nu tar biltillverkaren starkt avstånd från The Viral Companys agerande. 1

Artikellista - dig

Volvos lanseringsknep – ville köpa tweets av Aftonbladetprofilen

"Sällan vi journalister blir så ogenerat uppraggade av kommersen". Två tusen kronor per inlägg - plus en egen XC90 att bränna runt i. Det erbjöds Aftonbladets Natalia Kazmierska av Volvos byrå. 5

Artikellista - dig

Expressen sänder Aftonbladets debatt

"Sms från Thomas Mattsson." Förutom Youtube, Magine och Svenska Dagbladet kommer även Expressen TV att sända Aftonbladet TV:s partiledardebatt ikväll. 4

Artikellista - dig

Skyttedal hävdar att hon får stöd i sociala medier – sågas på Twitter

"Lyckats totalt med att skapa skarpa negativa röster". KDU:s ordförande Sara Skyttedal hävdar att hon får stöd för sitt flyktingutspel i de sociala medierna. Över 80 procent av inläggen på Twitter är dock mycket kritiska till debattartikeln. 35

Artikellista - dig

Aftonbladet lanserar sajt för e-sport

Utökar bevakningen. Aftonbladet storsatsar på e-sport med en ny sajt som lanseras i samarbete med bland annat världsmästarna i svenska Ninjas in Pyjamas.

Artikellista - dig

Lajkat.se över miljonen

Inga siffror från Expressen i nuläget. En vecka efter lanseringen når Schibsteds nya viralsajt över en miljon besökare.

Annons
Artikellista - dig

Mediemarknaden fortsätter uppåt

Räknar med fortsatt tillväxt. Växte med 1,9 procent under andra kvartalet.

KIA-INDEX VECKA 34
Artikellista - dig

Paradise Hotel lyfte TV3.se

Besöksrekord för Sydsvenskan. Premiären av Paradise Hotel gör TV3.se till veckans vinnare på webben.

Artikellista - dig

Här är R/GA:s Volvo-satsning

"Extremt stolta." Byrån lanserar Volvo Cars nya digitala plattform i samband med upphaussade XC90.

Artikellista - dig

Zaras tröja väcker raseri

"Någon historielös jävla designer...". Klädkedjan Zara får massiv kritik – krishanterar på sociala medier. 5

Annons
Annons
Facebook slängde ut Metro

Facebook slängde ut Metro

När Metro granskade en annonsbluff blev tidningen – och dess administratörer – utslängda från Facebook. 13

Här grishånar black metal-bandet Edward Blom

Här grishånar black metal-bandet Edward Blom

En recension av Marduks spelning fick medieprofilen Edward Blom att se rött – nu slår black metal-bandet tillbaka. 7

Bernt Hermele: "Jag har kallats för Quislingäckel"

Bernt Hermele: "Jag har kallats för Quislingäckel"

När författaren och journalisten Bernt Hermele skrev en krönika om Israel dröjde det inte länge innan hoten och påhoppen började strömma in.

Ny stavningsfadäs: 'Aj aj aj'

Ny stavningsfadäs: 'Aj aj aj'

Folkpartiet har återigen lyckats stava fel i en av sina kampanjer. 6

13 miljoner back för PS

13 miljoner back för PS

Omorganiseringen inom PS Communication sänkte resultatet. 1

Läs Dagens Media digitalt

Läs Dagens Media digitalt

Här finns mer information till dig som är prenumerant.

Här är Brynäs IF:s nya reklamfria matchtröja

Här är Brynäs IF:s nya reklamfria matchtröja

Som första svenska elithockeylag kör Brynäs reklamfritt – i dag offentliggörs den nya matchtröjan. 8

Theo Blanco berättar om striden på Riksmedia

Theo Blanco berättar om striden på Riksmedia

Samtidigt som hans mamma låg döende i cancer tvingades Theo Blanco utkämpa en maktkamp på Riksmedia – som ledde till att han fick sparken. 2

Strömavhopp från SJ:s kommunikationsavdelning

Strömavhopp från SJ:s kommunikationsavdelning

SJ:s nyttillträdde kommunikationsdirektör får kritik för sin ledarstil. 14

Karate-Jan gav trafiken en rejäl uppercut: 'Stenhård'

Karate-Jan gav trafiken en rejäl uppercut: 'Stenhård'

69-årige Jan Eriksson tog lagen i egna händer och lyfte allehanda.ses trafik med 294 procent. 1

Nu skrotar Aller Se & Hör

Nu skrotar Aller Se & Hör

Efter 20 år gör Hänt i Veckan comeback. Här är Aller Medias nya satsning på kändisjournalistik. 15

DN stäms: "Djupt beklagligt, men inte oväntat"

DN stäms: "Djupt beklagligt, men inte oväntat"

Journalistförbundet drar Dagens Nyheter inför Arbetsdomstolen, kan Dagens Media avslöja. 3

Här är låten som ska rädda M

Här är låten som ska rädda M

Alliansen kämpar i motvind. Nu lanserar Moderaterna sin nya vallåt "Vi och framtiden". 6

Bil Sweden bakom S-förslag

Bil Sweden bakom S-förslag

När Stefan Löfven presenterade förslaget om CSN-lån för körkort lyfte han formuleringar direkt från en av lobbyorganisationen Bil Swedens rapporter. 9

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Konkreta vs. abstrakta budskap

Carat är under miljarden

Carat är under miljarden

Mediebyrån Carat har nästan halverat omsättningen – på två år.

Aftonbladet tog bort serie om judar efter kritik

Aftonbladet tog bort serie om judar efter kritik

Aftonbladet anklagas för antisemitism efter en seriestripp på humorsajten Helt Normalt. 9

Berghs Studentbyrå

Berghs Studentbyrå Dags att knyta ihop säcken

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se