Digitalt - presenteras av Salesforce Marketing Cloud
Andereas Friis. Foto: Janne Næss.

Andereas Friis. Foto: Janne Næss.

Tjuvarna filmade sig själva och blev gripna – mediechefens hämnd exploderar på nätet

Andereas Friis, medgrundare av 203 Web Group, kunde inte tro sina ögon när det plingade till i dropboxen.

Tjuvarna filmade sig själva och blev gripna – mediechefens hämnd exploderar på nätet
Taggar
Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Det var i helgen som Andereas Friis, grundare av 203 Web Group, blev bestulen på sin mobiltelefon.

Redan dagen efter lade polisen ner anmälan på grund av brist på utredningsuppslag och där kunde historien ha slutat.

Men när Andereas Friis kom till jobbet igår plingade det plötsligt till i inboxen – tjuvarna hade filmat sig själva.

– Det blev jordens liv, hela kontoret satte sig vid min dator. Det var ju så komiskt och så sjukt klantigt. Jag kände att shit vad roligt det här är, jag måste göra något kul med det, säger Andereas Friis till Dagens Media.

Till vardags jobbar Andereas Friis med det snabbväxande medieföretaget 203 Web Group, som bland annat äger sajten Mytaste.nu. Därmed har han också stor kunskap om sociala medier.

– Jag funderade lite innan på om jag skulle lägga upp den eller inte, men jag kände igen grabbarna som stal telefonen och tog ett beslut om att jag skulle göra det ändå. Polisen hade ju också lagt ner förundersökningen.

Hittills har Andreas Friis filmklipp delats 22 756 gånger och fått 19 743 likes. Enligt 203 Web Groups egna mätningar delades klippet en gång i sekunden när det delades som mest. Mellan 01.00 och 02.00 inatt fick filmen en halv like i sekunden, berättar Andereas Friis.

Förstod du hur mycket den skulle spridas?

– Med tanke på reaktionen som jag fick från alla på kontoret så tänkte jag att det här är något som verkligen borde bli viralt, det hade jag på känn. Men att det skulle bli en så här stor grej med massa tidningar (bland annat har Metro och Aftonbladet skrivit om Andereas Friis tjuvhistoria, reds anm.) hade jag inte en aning om. Inte att det skulle vara på den här nivån.

Vad har du fått för reaktioner?

– Jag har inte läst alla kommentarer men de flesta verkar tjafsa om lite andra saker och inte å mycket om huruvida det var rätt att lägga upp videon eller inte. Jag var lite rädd för det först när jag märkte hur snabbt den spreds och tänkte att folk kan reagera och tycka att det var fel av mig att outa folk som inte är dömda men jag har faktiskt inte hört något sådant, säger Andereas Friis och tillägger:

– Däremot har mellan 5-10 personer som blivit rånade hört av sig och frågat om jag kan skicka över bilder och material.

Ser du något negativt med att du laddade upp filmen?

– Nej, inte mer än att vissa som kommenterar videon skriver "jävla svartskallar" och liknande. Det är den negativa effekten. Men hade de inte skrivit det på min video hade det skrivit det någon annanstans. Människor med sådana åsikter kommer alltid alltid att hitta ställen att uttrycka dem på.

Hur går det med 203 Web Group?

– Det går faktiskt riktigt bra. I december hade vi 36 miljoner besökare och då lanserade vi också den första versionen av vår sociala plattform. Sedan dess har vi fått 3,2 miljoner medlemmar. Det betyder att vi har en snabbare medlemstillväxt än Facebook och Twitter hade när de lanserades. Det är coolt.

Och tjuvarna då?

Efter att Andereas Friis laddade upp videon har förundersökningen tagits upp igen och enligt uppgift till Dagens Media har flera av personerna i videon gripits.

Dante Thomsen Av: Dante Thomsen
Mejla reportern

08-545 22 206

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

2 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
2
Nu visas kommentar 1-5
Digitalt - presenteras av Salesforce Marketing Cloud
Artikellista - dig

Fem tips från onlineexperten: Så lyckas du med retargeting

DEBATT. DEBATT. Ogenomtänkt retargeting är negativt för varumärket, skriver Ad Relevance Karl Lindberg i ett svar på Kristin Djerfs krönika.

Artikellista - dig

Fin vecka för Nerikes Allehandas mobilsajt

"Haft en fin trend under en längre period." Antalet unika läsare som besökte mobil.na.se ökade med drygt 21 procent.

Artikellista - dig

Stark vecka för Klart.se

"Man vill veta om det blir en vit jul." Stormen Alexander och julvädret drog stortrafik till vädersajten.

Artikellista - dig

Alex Schulmans vrede över valet mest delad i år: "Jag var så upprörd"

"Jag var så upprörd". UPPDATERAD. Alex Schulman, Mia Skäringer och Carina Bergfeldt. Det är några av skribenterna bakom årets mest virala artiklar. 2

Artikellista - dig

Aftonbladet sänder Håkan Hellströms Ullevi-konsert

"Tar liveupplevelsen vidare." Aftonbladet har köpt rätten att visa filmen om Håkan Hellströms Ullevi-konsert. 5

Artikellista - dig

Brit Stakston: "Lexbase är årets skräpsajt"

BLOGG. BLOGG. Därför utser Dagens Medias bloggare Brit Staktson kontroversiella Lexbase till årets skräpsajt.

Annons
Artikellista - dig

Läs Dagens Medias tidning – här är nummer 22, 2014

Facit över tv:s ras 2014. Kolla innehållet i senaste utgåvan av Dagens Media.

Artikellista - dig

”Retargeting förstör min julshopping”

KRÖNIKA. KRÖNIKA. Explosionen av retargeting-annonser ställer till problem i julhandeln för Dagens Medias reporter Kristin Djerf. 7

Artikellista - dig

3 insikter om sök som varje marknadschef borde känna till

KRÖNIKA. KRÖNIKA. Christian Rudolf ger sina bästa tips på vad du som marknadschef behöver veta om sök. 5

Artikellista - dig

Bredbandsbolaget svarar – inte möjligt att blockera The Pirate Bay

Bredbandsbolaget: Går inte att stoppa Pirate Bay och Swefilmer. Bredbandsbolaget hävdar att kraven på blockering av The Pirate Bay och Swefilmer saknar lagstöd.

Annons
Annons
Årets sista nummer av Dagens Media

Årets sista nummer av Dagens Media

14 saker som utmärkte 2014. Och MEC:s vd skriver brev till tomten.

7 filmer som visar att döds- metall och reklam hör ihop

7 filmer som visar att döds-
metall och reklam hör ihop

Death metal handlar inte bara om ond bråd död. Här är sju reklamfilmer som visar varför hårdrock kan göra kommunikation lite roligare. 1

Startar bolaget Play Sverige

Startar bolaget Play Sverige

Mediekompaniets chefer Anders Sjösten och Martin Irborg har registrerat ett tv-bolag.

Schibsted-köper domänen tv.se för 2,2 miljoner kronor

Schibsted-köper domänen tv.se för 2,2 miljoner kronor

2,18 miljoner kronor. Så mycket pengar betalade Schibsted för domänen tv.se, som auktionerades ut på Tradera. 1

Mediacoms vd kliver av

Mediacoms vd kliver av

Linus Hjoberg ska flytta till andra sidan jordklotet. 4

Bah Kuhnke lovar medie- utredning före extravalet

Bah Kuhnke lovar medie-
utredning före extravalet

Kultur- och demokratiministern ger besked om digitalmomsen, reklamskatten och presstödet. 3

Familjeliv hackat igen – SD-troll spammade forumet

Familjeliv hackat igen – SD-troll spammade forumet

Stampen-sajten Familjeliv har återigen hackats. 3

Över 5 000 svenskar vill bli bortglömda av Google

Över 5 000 svenskar vill bli bortglömda av Google

Efter EU-domen – över 5 000 svenska fall där svenskar vill få bort sökresultat har kommit in till sökjätten.

Upprört om Herlitz lön: "Det är otroligt, ofattbart"

Upprört om Herlitz lön: "Det är otroligt, ofattbart"

Fackklubbarna är bestörta över Gunilla Herlitz jättelön. 23

Så prenumererar du på DM

Så prenumererar du på DM

Ta del av aktuella erbjudanden här.

Läs Dagens Media digitalt

Läs Dagens Media digitalt

Här finns mer information till dig som är prenumerant.

Han fick 24 miljoner – "köper varken bilar eller klockor"

Han fick 24 miljoner – "köper varken bilar eller klockor"

Han drog in mest av alla mediechefer i Sverige. Jonas Sjögren berättar nu att han trots det inte lever något lyxliv. 14

Annonsörerna som betalar bäst – telebolag i topp

Annonsörerna som betalar bäst – telebolag i topp

Här är listan över marknadscheferna som får bäst – och sämst – betalt.

De har reklambyråernas allra fetaste plånböcker

De har reklambyråernas allra fetaste plånböcker

Här är listan över landets bäst betalda reklamare. 5

Miljonregn över mediechefer – Herlitz lyfter 19 miljoner

Miljonregn över mediechefer – Herlitz lyfter 19 miljoner

Här är mediecheferna som lyfter de högsta lönerna. Bara topptrion drar tillsammans in hela 58 miljoner kronor i årslön. 5

Vinstlott för männen i mediebyråernas lönerace

Vinstlott för männen i mediebyråernas lönerace

Först på 16:e plats tar sig en kvinna in på listan över mediebyråernas högsta löner. 1

Här är pr-konsulterna som tjänar mest – och minst

Här är pr-konsulterna som tjänar mest – och minst

JKL, Prime och Brunswick är byråerna som betalar för branschens tre fetaste lönekuvert. Här är hela listan över pr-konsulternas löner. 3

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se