Digitalt - presenteras av Salesforce Marketing Cloud
Kissie och Paow hyllas på sajten Avpixlat.

Kissie och Paow hyllas på sajten Avpixlat.

Annonsörer flyr Kissie och Paow efter hyllningar på Avpixlat

På den främlingsfientliga bloggen Avpixlat hyllas två av Sveriges största bloggare – Kissie och Paow. Efter att dagensmedia.se uppmärksammat Vattenfall, Comviq och Unionen på hyllningarna väljer de nu att ta avstånd från de två bloggarna.

Comviq är en av de största annonsörerna på Paows blogg.

Comviq är en av de största annonsörerna på Paows blogg.

Vattenfalls annons på Kissies blogg.

Vattenfalls annons på Kissies blogg.

Unionens annons på Kissies blogg.

Unionens annons på Kissies blogg.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Rakryggade och modiga tjejbloggare som ställer frågorna som "pk-maffian" inte vågar. Så beskrivs två av Sveriges största bloggare, Paulina "Paow" Danielsson och Alexandra "Kissie" Nilsson på Avpixlat – en sajt som beroende på vem du frågar antingen är en rasistisk hatblogg eller en "Sverigevänlig" nyhetssajt.

Medan Kissie hyllas för att – inspirerad av den islamfientliga tidningen Dispatch International – ha ställt en läsarfråga om flyktingar och hiv-vård, hyllas Paow för att hon drar en lans för SD-topparna Erik Almqvist och Kent Ekeroth, som nyligen avgick efter en fyllekväll där de uttryckte rasistiska och sexistiska åsikter.

"Jag är inte rasist. Och ja, det vet jag bäst själv. Bara för att jag inte står för det islamsk kultur står för och oftast förknippas med hedersmord, djurplågeri och kvinnoförtryck", skriver hon bland annat i inlägget där hon också säger att hennes åsikter om Sverigedemokraterna (i februari 2010 uppmanade hon sina läsare att rösta på partiet) står fast.

Efter att dagensmedia.se uppmärksammat flera annonsörer på hyllningarna tar de nu avstånd från de två bloggarna.

– Jag kände faktiskt inte till det här, men det är så klart jäkligt trist. Särskilt om vi får reaktioner från kunder eller annat håll. Jag blir bara så upprörd, säger Lotta Onajin, marknadschef på en av Paows största annonsörer Comviq.

Hon menar att det är viktigt att konsumenterna inte upplever det som att Comviq stöttar rasistiska åsikter.

– Det är det sista vi står för. Våra kunder kommer från alla delar av samhäller och alla delar av världen och det är så vi vill det ska vara. Vi vill att folk uppfattar Comviq som ett varumärke som hyllar olikhet.

Du sätter samtidigt fingret på ett problem här, ni har ingen koll på i vilket sammanhang ert varumärke syns i. Är trafiken viktigare än innehållet i sajterna ni annonserar på?

– Det är klart att det inte är så. Men det är svårt att köpa trafik ibland, särskilt i bloggosfären. Det går inte att kontrollera innehållet på samma sätt och det är en ständig process för många varumärkesägare som jobbar med annonsnätverk.

Även på Vattenfall, som just nu har en annons på Kissies blogg, reagerar man kraftigt på det hela.

– Vi tar naturligtvis avstånd från alla åsikter som är främlingsfientliga, rasistiska och som inte står för demokratiska värden. Det är inget vi vill förknippas med. Det är olyckligt att annonsen har hamnat på Kissies blogg, säger Vattenfall Sveriges presschef Mikael Petrovic Wågmark.

Han berättar dock att annonsen har två år på nacken och att Vattenfall inte längre använder sig av annonsnätverk.

– Det är som du säger att det inte går att hålla koll på vart annonserna hamnar och det är därför vi inte använder oss av annonsnätverk längre. Vi har också gjort ett gediget arbete med att försöka ta bort alla de här annonserna, säger han och fortsätter:

– Med anledning av att du uppmärksammade oss på det här har vi också skickat ut ett nytt mejl till de nätverk vi haft avtal med och sagt åt dem att "nu måste ni få bort annonserna".

Annonsen har trots allt legat där ett tag, tror du att ert varumärke har tagit skada av att ligga på Kissies blogg?

– Känner man till bakgrunden så hoppas jag att man inser att det inte är avsiktligt att vi annonserar där. Åtminstone hoppas jag att det inte är så, men tyvärr går det ju så klart inte att utesluta att vårt varumärke har tagit skada.

Även fackförbundet Unionen väljer – efter att dagensmedia.se uppmärksammat dem på inlägget – att ta bort sina annonser på Kissies blogg.

– Vi delar verkligen inte de åsikter och värderingar som Kissie ger uttryck för på sin blogg och har därför bett vår mediabyrå att plocka bort våra annonser från bloggen, säger Oskar Isbäck, digital marknadschef på Unionen.

Det är inte första gången annonsörerna ratar Kissie. Redan i februari förra året kunde dagensmedia.se berätta att samtliga annonsörer brutit med Kissie efter hennes uppmärksammade nazihot mot en Nyheter24-journalist.

Nyligen valde flera annonsörer också att avsluta sitt samarbete med Katrin Zytomierska efter att den kontroversielle bloggaren tjockishånat en av gymkedjan Sats modeller.

Läs också: Här hotar Kissie en Nyheter24-journalist – igen

Dante Thomsen Av: Dante Thomsen
Mejla reportern

08-545 22 206

Annons
Digitalt - presenteras av Salesforce Marketing Cloud
Artikellista - dig

Viggo Cavling ny bloggare hos Dagens Media

PREMIÄR. Dagens Media välkomnar Viggo Cavling som ny bloggare på dagensmedia.se. 3

Artikellista - dig

E-handeln anammar Black Friday

"Försäljningen ökade kraftigt". Konsumtionsfesten Black friday växer på nätet. Både Ebay, Zalando och Cdongroup storsatsar i år.

Artikellista - dig

Lagg-experiment årets digitala pr

SPINN 2014. ARN BBDO – som storsatsar på pr – vinner guld i Spinn.

Artikellista - dig

Philips jollerpod prisas

SPINN 2014. Prontos föräldrapod prisas på Spinn.

Artikellista - dig

Photoshop-spratt ger guld till Abby Norm

SPINN 2014. Reklambyrån Abby Norm tar hem Årets business to business. 1

Artikellista - dig

Politism börjar skriva om mode och skönhet

Atladottir: "Vi gör det för att utvecklas". Politism breddar sin redaktionella bevakning. Nu kommer den politiska sajten även att skriva om mode, skönhet och populärkultur. 4

Annons
Artikellista - dig

Aftonbladet vill förbättra säljstöd

"Mediesäljare måste bli mer rådgivande". Tidningen sluter avtal med M-brain om ny teknik för omvärldsanalys.

Artikellista - dig

Tomas Bacoccoli: "Säger folk att det är dags att gå 'back to basic' – sök nytt jobb"

BLOGG. BLOGG. Tomas Bacoccoli om hur bolag och branscher är organismer som måste utvecklas. 3

Artikellista - dig

Är det här Sveriges bästa klicksajt?

"Kanske är någon form av avundsjuka". Grafikern och programmeraren Fredrik Jungstedts nya sajt "Klicka klicka klicka" sprider glädje i de sociala medierna. 2

Artikellista - dig

Förre Viaplay vd:n värvas av Tender Industries

"Har en unik plattform". Niclas Ekdahl går till digital videobyrå.

Annons
Annons
Nyhetsbolaget skär ned

Nyhetsbolaget skär ned

Dagens Media kan i dag avslöja detaljerna i Nyhetsbolagets nya bemanningsplan. Totalt försvinner 17,5 tjänster. 2

Dagens Media slår rekord

Dagens Media slår rekord

Nytt all time high förra veckan. 4

Tidigare moderatchef blir kampsportslobbyist

Tidigare moderatchef blir kampsportslobbyist

Inför stormötet i Tele2 Arena – Prime blir ny pr-byrå för kampsportorganisationen UFC. 17

Så prenumererar du på DM

Så prenumererar du på DM

Ta del av aktuella erbjudanden här.

Rasande på Lajkat: ”De hänger ut barnens tankar”

Rasande på Lajkat: ”De hänger ut barnens tankar”

Lajkat.se anklagas för att ha stulit Kamratpostens läsarbrev. 15

Journalistvinnaren: "Han är näringslivets största skurk"

Journalistvinnaren: "Han är näringslivets största skurk"

Årets journalist, ekonomireportern Birgitta Forsberg, berättar om granskningarna av Saab, miljardärintervjuerna och om näringslivets största badboy. 1

Pr-bloggen

Pr-bloggen Dagen efter SPINN

Läs Dagens Media digitalt

Läs Dagens Media digitalt

Här finns mer information till dig som är prenumerant.

Framtidsrapporten riktar hård kritik mot ledningen

Framtidsrapporten riktar hård kritik mot ledningen

För lång tid mellan idé till publicerad nyhet konstaterar kvällstidningsjätten i sin framtidsrapport. 7

Kristdemokraten: ”Inför en Claes de Faire-skatt”

Kristdemokraten: ”Inför en Claes de Faire-skatt”

Efter chefredaktörens krönika – nu kräver KD-politikern en frivillig rikemansskatt. 12

Sanningen om trillingnöten

Sanningen om trillingnöten

Dagens Media gav sig på jakt efter sanningen om trillingnötens död – och fann förklaringen i chokladfabriken. 6

Amerikanskt filmbolag kräver ut namn på fildelare

Amerikanskt filmbolag kräver ut namn på fildelare

Check Entertainment går till domstol för att få ut namn på misstänkta fildelare från Bredbandsbolaget, Com Hem och Telia, kan Dagens Media avslöja. 9

TV4 riktar in sig på äldre

TV4 riktar in sig på äldre

TV4 riktar in sig till något äldre tittare – och höjer reklampriserna. 13

Priset för Svenskafans – minst 4 miljoner kr

Priset för Svenskafans – minst 4 miljoner kr

Traveas köper 100 procent av aktierna i Stampen Sports Media, där SvenskaFans.com ingår. 6

”Ikväll fick jag sparken"

”Ikväll fick jag sparken"

Aftonbladet säger upp Elisabet Höglund som kolumnist. 11

Annonspudlar – lanserar kampanj utan kvinnor

Annonspudlar – lanserar kampanj utan kvinnor

Resesajten slår mynt av sexismkritiken i nya kampanjen. 7

Efter Segulahs förvärv – vd:n får lämna Mitt i

Efter Segulahs förvärv – vd:n får lämna Mitt i

Har olika syn på hur bolaget ska utvecklas framöver.

SLL ut i stor upphandling

SLL ut i stor upphandling

Stockholms läns landsting går ut i en stor kommunikationsupphandling, kan Dagens Media avslöja.

Hon är mäktigare än ministern: "Helt rimligt"

Hon är mäktigare än ministern: "Helt rimligt"

Efter en framgångsrik valrörelse med regeringskifte och vänstersväng omnämns hon som Sveriges mäktigaste medieprofil. Men Aftonbladets politiska chefredaktör lyfter hellre fram redaktionen före sig själv.

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se