Digitalt - presenteras av Sportsverige
Kissie och Paow hyllas på sajten Avpixlat.

Kissie och Paow hyllas på sajten Avpixlat.

Tipsa en vän om en artikel

Annonsörer flyr Kissie och Paow efter hyllningar på Avpixlat

På den främlingsfientliga bloggen Avpixlat hyllas två av Sveriges största bloggare – Kissie och Paow. Efter att dagensmedia.se uppmärksammat Vattenfall, Comviq och Unionen på hyllningarna väljer de nu att ta avstånd från de två bloggarna.

Rakryggade och modiga tjejbloggare som ställer frågorna som "pk-maffian" inte vågar. Så beskrivs två av Sveriges största bloggare, Paulina "Paow" Danielsson och Alexandra "Kissie" Nilsson på Avpixlat – en sajt som beroende på vem du frågar antingen är en rasistisk hatblogg eller en "Sverigevänlig" nyhetssajt.

Medan Kissie hyllas för att – inspirerad av den islamfientliga tidningen Dispatch International – ha ställt en läsarfråga om flyktingar och hiv-vård, hyllas Paow för att hon drar en lans för SD-topparna Erik Almqvist och Kent Ekeroth, som nyligen avgick efter en fyllekväll där de uttryckte rasistiska och sexistiska åsikter.

"Jag är inte rasist. Och ja, det vet jag bäst själv. Bara för att jag inte står för det islamsk kultur står för och oftast förknippas med hedersmord, djurplågeri och kvinnoförtryck", skriver hon bland annat i inlägget där hon också säger att hennes åsikter om Sverigedemokraterna (i februari 2010 uppmanade hon sina läsare att rösta på partiet) står fast.

Efter att dagensmedia.se uppmärksammat flera annonsörer på hyllningarna tar de nu avstånd från de två bloggarna.

– Jag kände faktiskt inte till det här, men det är så klart jäkligt trist. Särskilt om vi får reaktioner från kunder eller annat håll. Jag blir bara så upprörd, säger Lotta Onajin, marknadschef på en av Paows största annonsörer Comviq.

Hon menar att det är viktigt att konsumenterna inte upplever det som att Comviq stöttar rasistiska åsikter.

– Det är det sista vi står för. Våra kunder kommer från alla delar av samhäller och alla delar av världen och det är så vi vill det ska vara. Vi vill att folk uppfattar Comviq som ett varumärke som hyllar olikhet.

Du sätter samtidigt fingret på ett problem här, ni har ingen koll på i vilket sammanhang ert varumärke syns i. Är trafiken viktigare än innehållet i sajterna ni annonserar på?

– Det är klart att det inte är så. Men det är svårt att köpa trafik ibland, särskilt i bloggosfären. Det går inte att kontrollera innehållet på samma sätt och det är en ständig process för många varumärkesägare som jobbar med annonsnätverk.

Även på Vattenfall, som just nu har en annons på Kissies blogg, reagerar man kraftigt på det hela.

– Vi tar naturligtvis avstånd från alla åsikter som är främlingsfientliga, rasistiska och som inte står för demokratiska värden. Det är inget vi vill förknippas med. Det är olyckligt att annonsen har hamnat på Kissies blogg, säger Vattenfall Sveriges presschef Mikael Petrovic Wågmark.

Han berättar dock att annonsen har två år på nacken och att Vattenfall inte längre använder sig av annonsnätverk.

– Det är som du säger att det inte går att hålla koll på vart annonserna hamnar och det är därför vi inte använder oss av annonsnätverk längre. Vi har också gjort ett gediget arbete med att försöka ta bort alla de här annonserna, säger han och fortsätter:

– Med anledning av att du uppmärksammade oss på det här har vi också skickat ut ett nytt mejl till de nätverk vi haft avtal med och sagt åt dem att "nu måste ni få bort annonserna".

Annonsen har trots allt legat där ett tag, tror du att ert varumärke har tagit skada av att ligga på Kissies blogg?

– Känner man till bakgrunden så hoppas jag att man inser att det inte är avsiktligt att vi annonserar där. Åtminstone hoppas jag att det inte är så, men tyvärr går det ju så klart inte att utesluta att vårt varumärke har tagit skada.

Även fackförbundet Unionen väljer – efter att dagensmedia.se uppmärksammat dem på inlägget – att ta bort sina annonser på Kissies blogg.

– Vi delar verkligen inte de åsikter och värderingar som Kissie ger uttryck för på sin blogg och har därför bett vår mediabyrå att plocka bort våra annonser från bloggen, säger Oskar Isbäck, digital marknadschef på Unionen.

Det är inte första gången annonsörerna ratar Kissie. Redan i februari förra året kunde dagensmedia.se berätta att samtliga annonsörer brutit med Kissie efter hennes uppmärksammade nazihot mot en Nyheter24-journalist.

Nyligen valde flera annonsörer också att avsluta sitt samarbete med Katrin Zytomierska efter att den kontroversielle bloggaren tjockishånat en av gymkedjan Sats modeller.

Läs också: Här hotar Kissie en Nyheter24-journalist – igen

Av: Dante Thomsen
Mejla reportern
08-545 22 206

Annons
Annons
Annons
Nytt nummer ute!

Nytt nummer ute!

Blogg-special, storannonsörerna som överger tv, Spotify storköper sökord, digitala utomhuskriget, m.m. Kolla innehållet här.

SD-kampanj värd miljoner

SD-kampanj värd miljoner

Pr-värdet överträffar partiets investering med råge. 24

Arlas reklamkänga mot WOW:s mjölkförbud

Arlas reklamkänga mot WOW:s mjölkförbud

"Förbjuden mjölk smakar bäst", hälsar Arla. 21

Primes vd om vändningen: "Vi har byggt om i grunden"

Primes vd om vändningen: "Vi har byggt om i grunden"

Efter några år av dalande resultat stärkte Prime marginalerna.

Lämnar GP – i protest

Lämnar GP – i protest

Kulturskribenten Elin Grelsson Almestad slutar.

Här är årets skämmigaste tv

Här är årets skämmigaste tv

Tv-priset Skämskudden delas ut igen. 6

Så snabbt växer surfplattan

Så snabbt växer surfplattan

Så många svenskar använder plattan. 3

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Älskade, hatade upprepning

Samuel L Jackson frontar spelbolaget Bet365

Samuel L Jackson frontar spelbolaget Bet365

Lyfter fram liveodds inför PL-premiären. 3

Förlust för Carat 2014

Förlust för Carat 2014

Vd:n Nike Carlstoft: "I år vänder det".

MTG bygger om TV8

MTG bygger om TV8

Blir en renodlad "crime-kanal". 3

Spotifys reklambolag ökar

Spotifys reklambolag ökar

Så går Spotifys bolag för reklamförsäljning.

McCann gör förlust – igen

McCann gör förlust – igen

Omorganisation tyngde byråerna.

Uppåt för Dentsu Aegis

Uppåt för Dentsu Aegis

Svenska verksamheten växer mer än marknaden.

Daniel Collin: "Push-notiser tillför ingenting"

Daniel Collin: "Push-notiser tillför ingenting"

Arbetet med datadrivna kampanjer påminner om knattar på en fotbollsplan, skriver MEC:s vd Daniel Collin. 15

OMG ökar byråintäkten

OMG ökar byråintäkten

Men vinsten minskar för Omnicom Media Group, som omfattar mediebyråerna OMD och PHD.

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se