Digitalt - presenteras av Salesforce Marketing Cloud
Kissie och Paow hyllas på sajten Avpixlat.

Kissie och Paow hyllas på sajten Avpixlat.

Annonsörer flyr Kissie och Paow efter hyllningar på Avpixlat

På den främlingsfientliga bloggen Avpixlat hyllas två av Sveriges största bloggare – Kissie och Paow. Efter att dagensmedia.se uppmärksammat Vattenfall, Comviq och Unionen på hyllningarna väljer de nu att ta avstånd från de två bloggarna.

Comviq är en av de största annonsörerna på Paows blogg.

Comviq är en av de största annonsörerna på Paows blogg.

Vattenfalls annons på Kissies blogg.

Vattenfalls annons på Kissies blogg.

Unionens annons på Kissies blogg.

Unionens annons på Kissies blogg.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Rakryggade och modiga tjejbloggare som ställer frågorna som "pk-maffian" inte vågar. Så beskrivs två av Sveriges största bloggare, Paulina "Paow" Danielsson och Alexandra "Kissie" Nilsson på Avpixlat – en sajt som beroende på vem du frågar antingen är en rasistisk hatblogg eller en "Sverigevänlig" nyhetssajt.

Medan Kissie hyllas för att – inspirerad av den islamfientliga tidningen Dispatch International – ha ställt en läsarfråga om flyktingar och hiv-vård, hyllas Paow för att hon drar en lans för SD-topparna Erik Almqvist och Kent Ekeroth, som nyligen avgick efter en fyllekväll där de uttryckte rasistiska och sexistiska åsikter.

"Jag är inte rasist. Och ja, det vet jag bäst själv. Bara för att jag inte står för det islamsk kultur står för och oftast förknippas med hedersmord, djurplågeri och kvinnoförtryck", skriver hon bland annat i inlägget där hon också säger att hennes åsikter om Sverigedemokraterna (i februari 2010 uppmanade hon sina läsare att rösta på partiet) står fast.

Efter att dagensmedia.se uppmärksammat flera annonsörer på hyllningarna tar de nu avstånd från de två bloggarna.

– Jag kände faktiskt inte till det här, men det är så klart jäkligt trist. Särskilt om vi får reaktioner från kunder eller annat håll. Jag blir bara så upprörd, säger Lotta Onajin, marknadschef på en av Paows största annonsörer Comviq.

Hon menar att det är viktigt att konsumenterna inte upplever det som att Comviq stöttar rasistiska åsikter.

– Det är det sista vi står för. Våra kunder kommer från alla delar av samhäller och alla delar av världen och det är så vi vill det ska vara. Vi vill att folk uppfattar Comviq som ett varumärke som hyllar olikhet.

Du sätter samtidigt fingret på ett problem här, ni har ingen koll på i vilket sammanhang ert varumärke syns i. Är trafiken viktigare än innehållet i sajterna ni annonserar på?

– Det är klart att det inte är så. Men det är svårt att köpa trafik ibland, särskilt i bloggosfären. Det går inte att kontrollera innehållet på samma sätt och det är en ständig process för många varumärkesägare som jobbar med annonsnätverk.

Även på Vattenfall, som just nu har en annons på Kissies blogg, reagerar man kraftigt på det hela.

– Vi tar naturligtvis avstånd från alla åsikter som är främlingsfientliga, rasistiska och som inte står för demokratiska värden. Det är inget vi vill förknippas med. Det är olyckligt att annonsen har hamnat på Kissies blogg, säger Vattenfall Sveriges presschef Mikael Petrovic Wågmark.

Han berättar dock att annonsen har två år på nacken och att Vattenfall inte längre använder sig av annonsnätverk.

– Det är som du säger att det inte går att hålla koll på vart annonserna hamnar och det är därför vi inte använder oss av annonsnätverk längre. Vi har också gjort ett gediget arbete med att försöka ta bort alla de här annonserna, säger han och fortsätter:

– Med anledning av att du uppmärksammade oss på det här har vi också skickat ut ett nytt mejl till de nätverk vi haft avtal med och sagt åt dem att "nu måste ni få bort annonserna".

Annonsen har trots allt legat där ett tag, tror du att ert varumärke har tagit skada av att ligga på Kissies blogg?

– Känner man till bakgrunden så hoppas jag att man inser att det inte är avsiktligt att vi annonserar där. Åtminstone hoppas jag att det inte är så, men tyvärr går det ju så klart inte att utesluta att vårt varumärke har tagit skada.

Även fackförbundet Unionen väljer – efter att dagensmedia.se uppmärksammat dem på inlägget – att ta bort sina annonser på Kissies blogg.

– Vi delar verkligen inte de åsikter och värderingar som Kissie ger uttryck för på sin blogg och har därför bett vår mediabyrå att plocka bort våra annonser från bloggen, säger Oskar Isbäck, digital marknadschef på Unionen.

Det är inte första gången annonsörerna ratar Kissie. Redan i februari förra året kunde dagensmedia.se berätta att samtliga annonsörer brutit med Kissie efter hennes uppmärksammade nazihot mot en Nyheter24-journalist.

Nyligen valde flera annonsörer också att avsluta sitt samarbete med Katrin Zytomierska efter att den kontroversielle bloggaren tjockishånat en av gymkedjan Sats modeller.

Läs också: Här hotar Kissie en Nyheter24-journalist – igen

Dante Thomsen Av: Dante Thomsen
Mejla reportern

08-545 22 206

Annons
Digitalt - presenteras av Salesforce Marketing Cloud
Artikellista - dig

Här är Facebooks nya kommunikationschef

"Ett revolutionerande företag." Facebook har skaffat sin första kommunikationschef för den nordiska marknaden. 4

Artikellista - dig

SVT dominererar webb-tv-tittandet

"På spåret" toppar listan. SVT kniper åtta av tio placeringar i webb-tv-toppen. 6

SLAGET OM .SE-DOMÄNERNA
Artikellista - dig

.SE:s domänauktioner drog in 11 miljoner kronor

"Har överträffat alla våra förväntningar". Hela listan – här är de dyraste domänerna i .SE:s auktionsrace. 1

Artikellista - dig

Larmrapport – Sverige ligger efter digitalt

"Vi måste vässa oss i alla led". Resultaten av en jämförelsestudie som mäter digital marknadsföringskompetens visar att Sverige släpar efter rejält. 7

Artikellista - dig

Smartclip i samarbete med Toshiba

"Tveklöst största smart-tv-täckningen". Smartclip utvidgar sitt annonserbjudande i smart-tv.

KIA-INDEX TOPP 20 VECKA 3
Artikellista - dig

Lajkat ökade mest

"Bästa veckan sedan september". Vecka 3 blev trafikmässigt tämligen lugn jämfört med vecka tre. Mest ökade Schibsteds viralsajt Lajkat.

Annons

Ben_Dover trollade sd.se-auktionen – nu sänker Tradera slutpriset: "Sabotage"

"Handlar om sabotage". Användaren Ben_Dovers bud är oseriöst anser Tradera. Därför sänks priset på domänen sd.se från 500 000 kronor till 200 000 kronor, kan Dagens Media berätta. 19

Kampanjen misslyckades – SD köper domänen

Drygt 100 000 kr för pr.se. Auktionen för domänerna sd.se och pr.se har nu avslutats. Dyrast blev sd.se, som ropades hem av användaren "Sverigedemokraterna" för en halv miljon kronor. 19

Artikellista - dig

Läs Dagens Medias tidning – här är nummer 1, 2015

"Vi krigar inte mot Bonnier längre". Kolla innehållet i 2015 års första utgåva av Dagens Media.

Artikellista - dig

Så ska Facebook stoppa fejknyheterna

”Folk vill se färre bluffar”. Facebook vill minska andelen falska nyheter som sprids till användarna. 2

Annons
Annons
Här är årets första nummer av Dagens Medias tidning

Här är årets första nummer av Dagens Medias tidning

Läs om Schibsteds nya jättesatsning, kritiken mot MTG TV:s ledning, och mycket mer.

Icas vd om reklamsåpans framtid efter "Stigs" avhopp

Icas vd om reklamsåpans framtid efter "Stigs" avhopp

Icas vd Anders Svensson om Hans Mosessons sorti och reklamsåpans framtid i en digital värld. 2

Journalisterna var för fulla – missade Ebbot-scoopet

Journalisterna var för fulla – missade Ebbot-scoopet

Det är varje journalists värsta mardröm – att missa ett scoop som händer rakt framför näsan på en. 11

Här är Volvos vintersaga

Här är Volvos vintersaga

Flera kända svenskar medverkar i nya #madebysweden-filmen. 5

"Bara det bästa kvar"

"Bara det bästa kvar"

Från Västindiska stränder till januariblask i Stockholm – Johanna Öberg är Metro-rekryten som ska få fart på den sargade Stampen-koncernens digitala utveckling. 1

Så prenumererar du på DM

Så prenumererar du på DM

Ta del av aktuella erbjudanden här.

Läs Dagens Media digitalt

Läs Dagens Media digitalt

Här finns mer information till dig som är prenumerant.

De kan bli till Årets byrå

De kan bli till Årets byrå

Chiffer, Carat och Daytona. Det är några av byråerna som kan bli Årets byrå 2014. 3

Så många får gå på MTG TV

Så många får gå på MTG TV

Dagens Media har siffran – så många varslas.

I konflikt med GP:s ledarsida – redan för tre år sedan

I konflikt med GP:s ledarsida – redan för tre år sedan

Bråket mellan Alice Teodorescu och GP:s ledarskribenter går långt tillbaka i tiden. 20

Wolodarskis syrliga svar

Wolodarskis syrliga svar

Efter Jan Helins upprörda blogginlägg om DN:s censurartikel svarar chefredaktören Peter Wolodarski. 10

...på Jan Helins dunderkänga

...på Jan Helins dunderkänga

Illasinnat, undermåligt och ett "förmörkat publicistiskt omdöme". Därför är Jan Helin rasande på Dagens Nyheter. 17

Så mycket tittande försvann

Så mycket tittande försvann

Trots stora evenemang som vinter-OS och fotbolls-VM backade det totala tv-tittandet med sex minuter per dag förra året.

Pengabråk splittrar pr-duon

Pengabråk splittrar pr-duon

Richard Lindh har lämnat vd-stolen på Taste PR – och krävs nu på pengar av grundaren Marianne Djudic.

Skärmdump från Viralgranskarens artikel.

Viralgranskaren drar tillbaka artikel om firande muslimer

Viralgranskaren falskstämplade en Facebook-status om muslimer som firade terrordådet i Paris med tårta. Nu backar sajten. 27

Expressen ber om ursäkt

Expressen ber om ursäkt

Expressen ber om ursäkt till den folkkäre skådespelaren Magnus Härenstam efter att ha publicerat felaktiga uppgifter om dennes canceroperation. 2

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se