Digitalt - presenteras av Sportsverige
Kissie och Paow hyllas på sajten Avpixlat.

Kissie och Paow hyllas på sajten Avpixlat.

Tipsa en vän om en artikel

Annonsörer flyr Kissie och Paow efter hyllningar på Avpixlat

På den främlingsfientliga bloggen Avpixlat hyllas två av Sveriges största bloggare – Kissie och Paow. Efter att dagensmedia.se uppmärksammat Vattenfall, Comviq och Unionen på hyllningarna väljer de nu att ta avstånd från de två bloggarna.

Rakryggade och modiga tjejbloggare som ställer frågorna som "pk-maffian" inte vågar. Så beskrivs två av Sveriges största bloggare, Paulina "Paow" Danielsson och Alexandra "Kissie" Nilsson på Avpixlat – en sajt som beroende på vem du frågar antingen är en rasistisk hatblogg eller en "Sverigevänlig" nyhetssajt.

Medan Kissie hyllas för att – inspirerad av den islamfientliga tidningen Dispatch International – ha ställt en läsarfråga om flyktingar och hiv-vård, hyllas Paow för att hon drar en lans för SD-topparna Erik Almqvist och Kent Ekeroth, som nyligen avgick efter en fyllekväll där de uttryckte rasistiska och sexistiska åsikter.

"Jag är inte rasist. Och ja, det vet jag bäst själv. Bara för att jag inte står för det islamsk kultur står för och oftast förknippas med hedersmord, djurplågeri och kvinnoförtryck", skriver hon bland annat i inlägget där hon också säger att hennes åsikter om Sverigedemokraterna (i februari 2010 uppmanade hon sina läsare att rösta på partiet) står fast.

Efter att dagensmedia.se uppmärksammat flera annonsörer på hyllningarna tar de nu avstånd från de två bloggarna.

– Jag kände faktiskt inte till det här, men det är så klart jäkligt trist. Särskilt om vi får reaktioner från kunder eller annat håll. Jag blir bara så upprörd, säger Lotta Onajin, marknadschef på en av Paows största annonsörer Comviq.

Hon menar att det är viktigt att konsumenterna inte upplever det som att Comviq stöttar rasistiska åsikter.

– Det är det sista vi står för. Våra kunder kommer från alla delar av samhäller och alla delar av världen och det är så vi vill det ska vara. Vi vill att folk uppfattar Comviq som ett varumärke som hyllar olikhet.

Du sätter samtidigt fingret på ett problem här, ni har ingen koll på i vilket sammanhang ert varumärke syns i. Är trafiken viktigare än innehållet i sajterna ni annonserar på?

– Det är klart att det inte är så. Men det är svårt att köpa trafik ibland, särskilt i bloggosfären. Det går inte att kontrollera innehållet på samma sätt och det är en ständig process för många varumärkesägare som jobbar med annonsnätverk.

Även på Vattenfall, som just nu har en annons på Kissies blogg, reagerar man kraftigt på det hela.

– Vi tar naturligtvis avstånd från alla åsikter som är främlingsfientliga, rasistiska och som inte står för demokratiska värden. Det är inget vi vill förknippas med. Det är olyckligt att annonsen har hamnat på Kissies blogg, säger Vattenfall Sveriges presschef Mikael Petrovic Wågmark.

Han berättar dock att annonsen har två år på nacken och att Vattenfall inte längre använder sig av annonsnätverk.

– Det är som du säger att det inte går att hålla koll på vart annonserna hamnar och det är därför vi inte använder oss av annonsnätverk längre. Vi har också gjort ett gediget arbete med att försöka ta bort alla de här annonserna, säger han och fortsätter:

– Med anledning av att du uppmärksammade oss på det här har vi också skickat ut ett nytt mejl till de nätverk vi haft avtal med och sagt åt dem att "nu måste ni få bort annonserna".

Annonsen har trots allt legat där ett tag, tror du att ert varumärke har tagit skada av att ligga på Kissies blogg?

– Känner man till bakgrunden så hoppas jag att man inser att det inte är avsiktligt att vi annonserar där. Åtminstone hoppas jag att det inte är så, men tyvärr går det ju så klart inte att utesluta att vårt varumärke har tagit skada.

Även fackförbundet Unionen väljer – efter att dagensmedia.se uppmärksammat dem på inlägget – att ta bort sina annonser på Kissies blogg.

– Vi delar verkligen inte de åsikter och värderingar som Kissie ger uttryck för på sin blogg och har därför bett vår mediabyrå att plocka bort våra annonser från bloggen, säger Oskar Isbäck, digital marknadschef på Unionen.

Det är inte första gången annonsörerna ratar Kissie. Redan i februari förra året kunde dagensmedia.se berätta att samtliga annonsörer brutit med Kissie efter hennes uppmärksammade nazihot mot en Nyheter24-journalist.

Nyligen valde flera annonsörer också att avsluta sitt samarbete med Katrin Zytomierska efter att den kontroversielle bloggaren tjockishånat en av gymkedjan Sats modeller.

Läs också: Här hotar Kissie en Nyheter24-journalist – igen

Av: Dante Thomsen
Mejla reportern
08-545 22 206

Annons
Annons
Annons
Daniel Collin: "Push-notiser tillför ingenting"

Daniel Collin: "Push-notiser tillför ingenting"

Arbetet med datadrivna kampanjer påminner om knattar på en fotbollsplan, skriver MEC:s vd Daniel Collin. 15

Försvaret lyfter HBT-frågan

Försvaret lyfter HBT-frågan

"Vissa saker ska man inte behöva kamouflera". Det är budskapet i Försvarsmaktens annons. 6

Läs Dagens Medias tidning – här är nummer 12, 2015

Läs Dagens Medias tidning – här är nummer 12, 2015

Allt det här får du i senaste numret av papperstidningen.

Hänt i Veckans supertabbe – döpte Aros son till Ace

Hänt i Veckans supertabbe – döpte Aros son till Ace

Ett Kiss-fan svarade istället för Hasse Aros fru. 9

Barn arga på Filip & Fredrik

Barn arga på Filip & Fredrik

Deras kamp hånades: "Vi känner oss kränkta". 11

Nakna kvinnor i träskor fälls

Nakna kvinnor i träskor fälls

Ansågs inte vara sexistiska av företagets grundare. 24

Viggos blogg

Viggos blogg Hej då Almedalen!

Youtubes topp-100

Youtubes topp-100

ATG, Carlsberg och Meda är några. 23

Här tävlar asylsökande om att få stanna i Norge

Här tävlar asylsökande om att få stanna i Norge

Tittarna får rösta vem som får stanna. 14

QUIZ: Vem sade vad?

QUIZ: Vem sade vad?

Det är inte alltid lätt att sia om framtiden

Kung Fury gör succé

Kung Fury gör succé

Floppar i linjär-tv, går som tåget digitalt. 2

"Största hotet är journalisterna själva"

"Största hotet är journalisterna själva"

SVT-profilen Rickard Olsson sågar medierna. 10

Om män hade mens

Om män hade mens

Wateraid gör tampongreklam för män. 6

"De fick bananer också"

"De fick bananer också"

Vårruset försvarar utskälld goodiebag. 31

Krisexperterna om Telia: "Smekmånaden är över"

Krisexperterna om Telia: "Smekmånaden är över"

Krisexperterna ger sin syn på nya mutskandalen.

SBS: Vi är ikapp MTG TV

SBS: Vi är ikapp MTG TV

SBS Discovery TV hävdar att en historisk milstolpe är här. 4

Bindefeld: "Är lite pirrig"

Bindefeld: "Är lite pirrig"

Intervju om nya programmet i Kanal 5. 4

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Älskade, hatade upprepning

Berghs till One Show

Berghs till One Show Only in New York…

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se