Digitalt - presenteras av ExactTarget Marketing Cloud

Kissie och Paow hyllas på sajten Avpixlat.

Kissie och Paow hyllas på sajten Avpixlat.

Annonsörer flyr Kissie och Paow efter hyllningar på Avpixlat

På den främlingsfientliga bloggen Avpixlat hyllas två av Sveriges största bloggare – Kissie och Paow. Efter att dagensmedia.se uppmärksammat Vattenfall, Comviq och Unionen på hyllningarna väljer de nu att ta avstånd från de två bloggarna.

Comviq är en av de största annonsörerna på Paows blogg.

Comviq är en av de största annonsörerna på Paows blogg.

Vattenfalls annons på Kissies blogg.

Vattenfalls annons på Kissies blogg.

Unionens annons på Kissies blogg.

Unionens annons på Kissies blogg.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Rakryggade och modiga tjejbloggare som ställer frågorna som "pk-maffian" inte vågar. Så beskrivs två av Sveriges största bloggare, Paulina "Paow" Danielsson och Alexandra "Kissie" Nilsson på Avpixlat – en sajt som beroende på vem du frågar antingen är en rasistisk hatblogg eller en "Sverigevänlig" nyhetssajt.

Medan Kissie hyllas för att – inspirerad av den islamfientliga tidningen Dispatch International – ha ställt en läsarfråga om flyktingar och hiv-vård, hyllas Paow för att hon drar en lans för SD-topparna Erik Almqvist och Kent Ekeroth, som nyligen avgick efter en fyllekväll där de uttryckte rasistiska och sexistiska åsikter.

"Jag är inte rasist. Och ja, det vet jag bäst själv. Bara för att jag inte står för det islamsk kultur står för och oftast förknippas med hedersmord, djurplågeri och kvinnoförtryck", skriver hon bland annat i inlägget där hon också säger att hennes åsikter om Sverigedemokraterna (i februari 2010 uppmanade hon sina läsare att rösta på partiet) står fast.

Efter att dagensmedia.se uppmärksammat flera annonsörer på hyllningarna tar de nu avstånd från de två bloggarna.

– Jag kände faktiskt inte till det här, men det är så klart jäkligt trist. Särskilt om vi får reaktioner från kunder eller annat håll. Jag blir bara så upprörd, säger Lotta Onajin, marknadschef på en av Paows största annonsörer Comviq.

Hon menar att det är viktigt att konsumenterna inte upplever det som att Comviq stöttar rasistiska åsikter.

– Det är det sista vi står för. Våra kunder kommer från alla delar av samhäller och alla delar av världen och det är så vi vill det ska vara. Vi vill att folk uppfattar Comviq som ett varumärke som hyllar olikhet.

Du sätter samtidigt fingret på ett problem här, ni har ingen koll på i vilket sammanhang ert varumärke syns i. Är trafiken viktigare än innehållet i sajterna ni annonserar på?

– Det är klart att det inte är så. Men det är svårt att köpa trafik ibland, särskilt i bloggosfären. Det går inte att kontrollera innehållet på samma sätt och det är en ständig process för många varumärkesägare som jobbar med annonsnätverk.

Även på Vattenfall, som just nu har en annons på Kissies blogg, reagerar man kraftigt på det hela.

– Vi tar naturligtvis avstånd från alla åsikter som är främlingsfientliga, rasistiska och som inte står för demokratiska värden. Det är inget vi vill förknippas med. Det är olyckligt att annonsen har hamnat på Kissies blogg, säger Vattenfall Sveriges presschef Mikael Petrovic Wågmark.

Han berättar dock att annonsen har två år på nacken och att Vattenfall inte längre använder sig av annonsnätverk.

– Det är som du säger att det inte går att hålla koll på vart annonserna hamnar och det är därför vi inte använder oss av annonsnätverk längre. Vi har också gjort ett gediget arbete med att försöka ta bort alla de här annonserna, säger han och fortsätter:

– Med anledning av att du uppmärksammade oss på det här har vi också skickat ut ett nytt mejl till de nätverk vi haft avtal med och sagt åt dem att "nu måste ni få bort annonserna".

Annonsen har trots allt legat där ett tag, tror du att ert varumärke har tagit skada av att ligga på Kissies blogg?

– Känner man till bakgrunden så hoppas jag att man inser att det inte är avsiktligt att vi annonserar där. Åtminstone hoppas jag att det inte är så, men tyvärr går det ju så klart inte att utesluta att vårt varumärke har tagit skada.

Även fackförbundet Unionen väljer – efter att dagensmedia.se uppmärksammat dem på inlägget – att ta bort sina annonser på Kissies blogg.

– Vi delar verkligen inte de åsikter och värderingar som Kissie ger uttryck för på sin blogg och har därför bett vår mediabyrå att plocka bort våra annonser från bloggen, säger Oskar Isbäck, digital marknadschef på Unionen.

Det är inte första gången annonsörerna ratar Kissie. Redan i februari förra året kunde dagensmedia.se berätta att samtliga annonsörer brutit med Kissie efter hennes uppmärksammade nazihot mot en Nyheter24-journalist.

Nyligen valde flera annonsörer också att avsluta sitt samarbete med Katrin Zytomierska efter att den kontroversielle bloggaren tjockishånat en av gymkedjan Sats modeller.

Läs också: Här hotar Kissie en Nyheter24-journalist – igen

Dante Thomsen Av: Dante Thomsen
Mejla reportern

08-545 22 206

Annons

Digitalt - presenteras av ExactTarget Marketing Cloud

Artikellista - dig

Mediacom-chefen om tv-tappet: "Det är ett elände"

Danmark och Sverige hårdast drabbade av tv-krisen. Tv-krisen är störst i Danmark och Sverige – i Norge och Finland ser det bättre ut. För Dagens Media ger Mediacoms tv-chef Patrick Wallin sin syn på de sjunkande tittarnivåerna. 4

Marknadschef Stefan Hedelius: "Nyttjar det vi har på ett annat sätt"

Kontextuell annonsering. Marknadschef Stefan Hedelius om varför SAS nya kommunikationskoncept är ekonomiskt mer effektivt.

Artikellista - dig

Lotta Lindborg ny försäljningschef på TT

"Nästa steg i utvecklingen". TV4-gruppens tidigare marknadschef blir ny försäljningschef på TT Nyhetsbyrån.

Artikellista - dig

Läs Dagens Medias tidning – här är nummer 16, 2014

Tv-bolagen kräver hårdare lagar mot pirater. Kolla innehållet i nya numret.

Artikellista - dig

Instagramstjärnan Lisa Tellbe till Nyheter24

"Unik räckvidd". Lisa Tellbe, som har 424 000 följare på Instagram, blir ny bloggare på Nyheter24-gruppens sajt Modette.

Artikellista - dig

Metro och Affärsvärlden bland MSN:s leverantörer

"Ett väldigt stort lyft för oss". Metro, Affärsvärlden och Vagabond är några av de svenska publicister som ska leverera innehåll till nya MSN.

Annons
Artikellista - dig

Acast når en miljon i veckan

Diskuterar med Aftonbladet. Podcasttjänsten Acast har nu en räckvidd på en miljon lyssnare i veckan. Men svenkarnas podd-intresse ser ut att planas ut. 2

Artikellista - dig

Playad till Finland och Danmark

Nyanställer. Playad Media Group expanderar och öppnar kontor i Helsingfors och Köpenhamn. 2

Artikellista - dig

Premiären hamnar hos Netflix

Netflix: "Hedrande". Den upphaussade uppföljaren till "Crouching tiger, hidden dragon" har premiär hos Netflix.

Artikellista - dig

Kina uppges ha blockerat Instagram

Bilder från protesterna sprids i sociala medier. Instagram har blockerats i Kina för att hindra spridning av bilder från protesterna i Honkong.

Annons
Annons
Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation När behövs dyra annonser?

Mångmiljonsmäll för tv-bolag

Mångmiljonsmäll för tv-bolag

Tittarraset i linjär tv tvingar tv-kanalerna att betala tillbaka stora belopp till mediebyråerna.

Nu växer oron växer bland landets annonsörer

Nu växer oron växer bland landets annonsörer

Sveriges marknadschefer ser över mediemixen.

Tv-husen flaggar för kraftigt höjda reklampriser

Tv-husen flaggar för kraftigt höjda reklampriser

Här är tv-kanalernas lösning på kaoset.

Tv-krisens största vinnare

Tv-krisens största vinnare

Pengar flyttas till digitala medier.

Webben ställer nya krav på rörliga reklamen

Webben ställer nya krav på rörliga reklamen

Experter: En dålig idé att visa samma reklamfilm på internet.

Expressen sörjer SD:s rekordval – med svart etta

Expressen sörjer SD:s rekordval – med svart etta

Igår blev Sverigedemokraterna landets tredje största parti. Nu sörjer Expressen, med en nattsvart etta. 44

"Den bästa kulturministern Sverige aldrig har haft"

"Den bästa kulturministern Sverige aldrig har haft"

Han pekas ut som en möjlig kulturminister i en rödgrön regering. Själv ser Lars Ohly uppdraget som ett "drömjobb", men tror att alltför många omständigheter måste klaffa för att han ska efterträda Lena Adelsohn Liljeroth.

Aftonbladet bäddar in Åkesson – i casinoreklam

Aftonbladet bäddar in Åkesson – i casinoreklam

Samtidigt som Ekot avslöjar Jimmie Åkessons extrema spelande på nätcasinon har SD-ledaren hamnat i en annonskrock.

"Fara för hela valsystemet"

"Fara för hela valsystemet"

Tillsammans med Yougov planerar Metro att "avslöja" valresultatet – timmar innan vallokalerna stänger. 8

Katastrof för Norwegian

Katastrof för Norwegian

Sex år av varumärkesarbete är utraderat – och Norwegian fortsätter att falla.

Kent Ekeroths hälsning: "Sov riktigt gott nu"

Kent Ekeroths hälsning: "Sov riktigt gott nu"

Riksdagsledamoten Kent Ekeroth (SD) riktar sig till Nyheter24:s medarbetare i en Youtube-video. 21

"Har tillgång till databasen"

"Har tillgång till databasen"

Researchgruppen påstår sig ha tillgång till Flashbacks-användarnas kontouppgifter. 20

Kyssfilm lanserar nya colan

Kyssfilm lanserar nya colan

Coca-Cola går ut i sin största lanserings-
kampanj på sju år.

Knutson lämnar Fritidsresor

Knutson lämnar Fritidsresor

Marknadschefen slutar efter 15 år. 7

SD och Alliansen toppar anmälningsligan hos RO

SD och Alliansen toppar anmälningsligan hos RO

Här är kampanjerna som gjort svenskarna förbannade. 13

DI får Annie Lööf att se rött

DI får Annie Lööf att se rött

Näringsminister Annie Lööf rasar mot Dagens Industri. 11

Årets byrå fuskanklagas

Årets byrå fuskanklagas

Regi ser över reglerna i Årets byrå, kan Dagens Media berätta. 15

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se