Digitalt - presenteras av ExactTarget Marketing Cloud

Bryter med Tradedoubler – på grund av grov porrannons

Bryter med Tradedoubler – på grund av grov porrannons

UPPDATERAD. Sweclockers, som är en nättidning om datorer och hårdvara, avbryter allt samarbete med annonsnätverket Tradedoubler. Det efter att en grov porrannons dykt upp i Tradedoublers annonsutrymme.

Den grova porrannonsen dök även upp på Youtube.

Den grova porrannonsen dök även upp på Youtube.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

"Knulla 2 slynor om dagen". Så lyder rubriken i en annons som plötsligt dök upp i Tradedoublers annonsutrymme på Sweclockers sajt.

På Sweclockers är man heligt förbannade över det inträffade och avbryter nu allt samarbete med Tradedoubler med omedelbar verkan.

– Det är ju en sjukt grov annons, så det är riktigt illa. Vi är ju ytterst ansvariga och har en ganska ung målgrupp så jag blir riktigt arg. Det är oacceptabelt, säger Sweclockers vd Edin Mehinovic till dagensmedia.se.

Enligt honom ska annonsen ha dykt upp vid tolvtiden i söndags.

– Jag hade varit bortrest på CES-mässan i Las Vegas och fick reda på att det hade hänt av mina medarbetare. Flera medlemmar har också uppmärksammat annonsen.

På Sweclockers ska nu undersöka vad som har hänt.

– Det hela är väldigt märkligt. Som jag ser det finns det två rimliga alternativ till att annonsen visats. Det ena är att annonsen faktiskt gått i Tradedoublers nätverk och hamnat hos oss av misstag, alternativt att det ligger Spyware ute som tar över Tradedoublers annonskod vilket också är riktigt illa.

Och det är inte bara Tradedoubler och Sweclockers som drabbats av annonshaveriet. Under gårdagen dök den grova porrannonsen även upp på sajter som Youtube, Myspace, Fragzone och Twitpic, som arbetar med andra annonsnätverk.

– Vi pratar just nu med branschkollegor för att försöka undersöka vad som hänt, säger Edin Mehinovic.

Kan det bli tal om att vidta rättsliga åtgärder?

– Absolut, det kan det bli, men vi måste undersöka saken först och få lite mer kött på benen. Vi vill också vänta på ett officellt svar från Tradedoubler.

Vad säger Tradedoubler?

– De verkar inte känna till det här över huvud taget.

När dagensmedia.se når Tradedoublers vd Urban Gillströms känner inte han till annonsen. Istället hänvisar han till Tradedoublers Sverigechef Christoffer Klockare. Honom har dagensmedia.se sökt.

Andreas Wildh, kampanjchef för Tradedoubler i Norden berättar dock att annonsnätverket arbetar för fullt med att undersöka vad som inträffat.

– Det såklart tråkigt för Sweclockers och dess besökare att exponeras för den här typen av annonser och vi beklagar detta om så har skett. Vi är mycket måna om att upprätthålla en hög kvalitet i vårt nätverk och har därför startat en utredning av frågan så snart detta kom till vår kännedom. Vi har också en dialog med Sweclockers kring frågan, säger han till dagensmedia.se.

Vart den grova porrannonsen kommer ifrån är däremot fortfarande oklart. Andreas Wildh säger däremot att Tradedoubler hittills inte hittat något bevis på att porrannonsen visats av annonsnätverket, trots de skärmdumpar som finns.

– Vi har inte heller några externa partners som skulle kunna visa den typen av budskap. Våra säljare skulle aldrig ta i det här klientelet av kunder då kampanjnätverket i huvudsak arbetar med premiumkunder och välrenommerade mediebyråer, säger han och fortsätter:

– Vi fortsätter dock vår utredning kring vad som kan ha orsakat detta, och om vi eller våra partners kan vidta åtgärder för att undvika att det kan hända igen. Vi ser mycket allvarligt på det inträffade.

Dante Thomsen Av: Dante Thomsen
Mejla reportern

08-545 22 206

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

20 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
20
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:

Digitalt - presenteras av ExactTarget Marketing Cloud

Artikellista - dig

Mediacom-chefen om tv-tappet: "Det är ett elände"

Danmark och Sverige hårdast drabbade av tv-krisen. Tv-krisen är störst i Danmark och Sverige – i Norge och Finland ser det bättre ut. För Dagens Media ger Mediacoms tv-chef Patrick Wallin sin syn på de sjunkande tittarnivåerna. 8

Marknadschef Stefan Hedelius: "Nyttjar det vi har på ett annat sätt"

Kontextuell annonsering. Marknadschef Stefan Hedelius om varför SAS nya kommunikationskoncept är ekonomiskt mer effektivt.

Artikellista - dig

Lotta Lindborg ny försäljningschef på TT

"Nästa steg i utvecklingen". TV4-gruppens tidigare marknadschef blir ny försäljningschef på TT Nyhetsbyrån.

Artikellista - dig

Läs Dagens Medias tidning – här är nummer 16, 2014

Tv-bolagen kräver hårdare lagar mot pirater. Kolla innehållet i nya numret.

Artikellista - dig

Instagramstjärnan Lisa Tellbe till Nyheter24

"Unik räckvidd". Lisa Tellbe, som har 424 000 följare på Instagram, blir ny bloggare på Nyheter24-gruppens sajt Modette.

Artikellista - dig

Metro och Affärsvärlden bland MSN:s leverantörer

"Ett väldigt stort lyft för oss". Metro, Affärsvärlden och Vagabond är några av de svenska publicister som ska leverera innehåll till nya MSN.

Annons
Artikellista - dig

Acast når en miljon i veckan

Diskuterar med Aftonbladet. Podcasttjänsten Acast har nu en räckvidd på en miljon lyssnare i veckan. Men svenkarnas podd-intresse ser ut att planas ut. 2

Artikellista - dig

Playad till Finland och Danmark

Nyanställer. Playad Media Group expanderar och öppnar kontor i Helsingfors och Köpenhamn. 2

Artikellista - dig

Premiären hamnar hos Netflix

Netflix: "Hedrande". Den upphaussade uppföljaren till "Crouching tiger, hidden dragon" har premiär hos Netflix.

Artikellista - dig

Kina uppges ha blockerat Instagram

Bilder från protesterna sprids i sociala medier. Instagram har blockerats i Kina för att hindra spridning av bilder från protesterna i Honkong.

Annons
Annons
Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation När behövs dyra annonser?

Mångmiljonsmäll för tv-bolag

Mångmiljonsmäll för tv-bolag

Tittarraset i linjär tv tvingar tv-kanalerna att betala tillbaka stora belopp till mediebyråerna.

Nu växer oron växer bland landets annonsörer

Nu växer oron växer bland landets annonsörer

Sveriges marknadschefer ser över mediemixen.

Tv-husen flaggar för kraftigt höjda reklampriser

Tv-husen flaggar för kraftigt höjda reklampriser

Här är tv-kanalernas lösning på kaoset.

Tv-krisens största vinnare

Tv-krisens största vinnare

Pengar flyttas till digitala medier.

Webben ställer nya krav på rörliga reklamen

Webben ställer nya krav på rörliga reklamen

Experter: En dålig idé att visa samma reklamfilm på internet.

Expressen sörjer SD:s rekordval – med svart etta

Expressen sörjer SD:s rekordval – med svart etta

Igår blev Sverigedemokraterna landets tredje största parti. Nu sörjer Expressen, med en nattsvart etta. 44

"Den bästa kulturministern Sverige aldrig har haft"

"Den bästa kulturministern Sverige aldrig har haft"

Han pekas ut som en möjlig kulturminister i en rödgrön regering. Själv ser Lars Ohly uppdraget som ett "drömjobb", men tror att alltför många omständigheter måste klaffa för att han ska efterträda Lena Adelsohn Liljeroth.

Aftonbladet bäddar in Åkesson – i casinoreklam

Aftonbladet bäddar in Åkesson – i casinoreklam

Samtidigt som Ekot avslöjar Jimmie Åkessons extrema spelande på nätcasinon har SD-ledaren hamnat i en annonskrock.

"Fara för hela valsystemet"

"Fara för hela valsystemet"

Tillsammans med Yougov planerar Metro att "avslöja" valresultatet – timmar innan vallokalerna stänger. 8

Katastrof för Norwegian

Katastrof för Norwegian

Sex år av varumärkesarbete är utraderat – och Norwegian fortsätter att falla.

Kent Ekeroths hälsning: "Sov riktigt gott nu"

Kent Ekeroths hälsning: "Sov riktigt gott nu"

Riksdagsledamoten Kent Ekeroth (SD) riktar sig till Nyheter24:s medarbetare i en Youtube-video. 21

"Har tillgång till databasen"

"Har tillgång till databasen"

Researchgruppen påstår sig ha tillgång till Flashbacks-användarnas kontouppgifter. 20

Kyssfilm lanserar nya colan

Kyssfilm lanserar nya colan

Coca-Cola går ut i sin största lanserings-
kampanj på sju år.

Knutson lämnar Fritidsresor

Knutson lämnar Fritidsresor

Marknadschefen slutar efter 15 år. 7

SD och Alliansen toppar anmälningsligan hos RO

SD och Alliansen toppar anmälningsligan hos RO

Här är kampanjerna som gjort svenskarna förbannade. 13

DI får Annie Lööf att se rött

DI får Annie Lööf att se rött

Näringsminister Annie Lööf rasar mot Dagens Industri. 11

Årets byrå fuskanklagas

Årets byrå fuskanklagas

Regi ser över reglerna i Årets byrå, kan Dagens Media berätta. 15

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se