Digitalt - presenteras av Sportsverige
Bryter med Tradedoubler – på grund av grov porrannons

Tipsa en vän om en artikel

Bryter med Tradedoubler – på grund av grov porrannons

UPPDATERAD. Sweclockers, som är en nättidning om datorer och hårdvara, avbryter allt samarbete med annonsnätverket Tradedoubler. Det efter att en grov porrannons dykt upp i Tradedoublers annonsutrymme.

Den grova porrannonsen dök även upp på Youtube.

Den grova porrannonsen dök även upp på Youtube.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

"Knulla 2 slynor om dagen". Så lyder rubriken i en annons som plötsligt dök upp i Tradedoublers annonsutrymme på Sweclockers sajt.

På Sweclockers är man heligt förbannade över det inträffade och avbryter nu allt samarbete med Tradedoubler med omedelbar verkan.

– Det är ju en sjukt grov annons, så det är riktigt illa. Vi är ju ytterst ansvariga och har en ganska ung målgrupp så jag blir riktigt arg. Det är oacceptabelt, säger Sweclockers vd Edin Mehinovic till dagensmedia.se.

Enligt honom ska annonsen ha dykt upp vid tolvtiden i söndags.

– Jag hade varit bortrest på CES-mässan i Las Vegas och fick reda på att det hade hänt av mina medarbetare. Flera medlemmar har också uppmärksammat annonsen.

På Sweclockers ska nu undersöka vad som har hänt.

– Det hela är väldigt märkligt. Som jag ser det finns det två rimliga alternativ till att annonsen visats. Det ena är att annonsen faktiskt gått i Tradedoublers nätverk och hamnat hos oss av misstag, alternativt att det ligger Spyware ute som tar över Tradedoublers annonskod vilket också är riktigt illa.

Och det är inte bara Tradedoubler och Sweclockers som drabbats av annonshaveriet. Under gårdagen dök den grova porrannonsen även upp på sajter som Youtube, Myspace, Fragzone och Twitpic, som arbetar med andra annonsnätverk.

– Vi pratar just nu med branschkollegor för att försöka undersöka vad som hänt, säger Edin Mehinovic.

Kan det bli tal om att vidta rättsliga åtgärder?

– Absolut, det kan det bli, men vi måste undersöka saken först och få lite mer kött på benen. Vi vill också vänta på ett officellt svar från Tradedoubler.

Vad säger Tradedoubler?

– De verkar inte känna till det här över huvud taget.

När dagensmedia.se når Tradedoublers vd Urban Gillströms känner inte han till annonsen. Istället hänvisar han till Tradedoublers Sverigechef Christoffer Klockare. Honom har dagensmedia.se sökt.

Andreas Wildh, kampanjchef för Tradedoubler i Norden berättar dock att annonsnätverket arbetar för fullt med att undersöka vad som inträffat.

– Det såklart tråkigt för Sweclockers och dess besökare att exponeras för den här typen av annonser och vi beklagar detta om så har skett. Vi är mycket måna om att upprätthålla en hög kvalitet i vårt nätverk och har därför startat en utredning av frågan så snart detta kom till vår kännedom. Vi har också en dialog med Sweclockers kring frågan, säger han till dagensmedia.se.

Vart den grova porrannonsen kommer ifrån är däremot fortfarande oklart. Andreas Wildh säger däremot att Tradedoubler hittills inte hittat något bevis på att porrannonsen visats av annonsnätverket, trots de skärmdumpar som finns.

– Vi har inte heller några externa partners som skulle kunna visa den typen av budskap. Våra säljare skulle aldrig ta i det här klientelet av kunder då kampanjnätverket i huvudsak arbetar med premiumkunder och välrenommerade mediebyråer, säger han och fortsätter:

– Vi fortsätter dock vår utredning kring vad som kan ha orsakat detta, och om vi eller våra partners kan vidta åtgärder för att undvika att det kan hända igen. Vi ser mycket allvarligt på det inträffade.

Av: Dante Thomsen
Mejla reportern
08-545 22 206

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

20 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
20
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Annons
Annons
Läs Dagens Medias tidning – här är nummer 10, 2015

Läs Dagens Medias tidning – här är nummer 10, 2015

Här är innehållet i senaste numret av Dagens Media.

Mums-Mums jublar över Måns Zelmerlöws seger

Mums-Mums jublar över Måns Zelmerlöws seger

Cloetta: "Han är alltid välkommen till oss". 7

Regeringen diskade Prime

Regeringen diskade Prime

Uteslöts ur upphandlingen. 1

Festis vänder på Nyheter24

Festis vänder på Nyheter24

Sparkling Festis stökar till det. 3

af Klintberg: "Vi åt karp som tillagats i blod"

af Klintberg: "Vi åt karp som tillagats i blod"

Karin af Kintberg om julkalendern 2015 och sitt nya projekt med Fredrik Lindström.

Kraftigt uppåt för systrarna Schulman/Widells bolag

Kraftigt uppåt för systrarna Schulman/Widells bolag

Perfect Day Media går som tåget. 6

Brit Stakstons blogg

Brit Stakstons blogg Idéer till medieutredningen!

Acast-chefen om nya Spotify

Acast-chefen om nya Spotify

Tror inte på tuffare kokurrens.

Spotify satsar på video och poddar – med Aftonbladet

Spotify satsar på video och poddar – med Aftonbladet

Jan Scherman jublar över samarbetet.

Intern kritik mot Lajkat

Intern kritik mot Lajkat

Bilder av penisavtryck får folk att reagera. 7

Skräckfilm kuppar SvD

Skräckfilm kuppar SvD

Bjuder in till dop av djävulens barn. 10

Svenskarna på The Holmes Reports innovatörsranking

Svenskarna på The Holmes Reports innovatörsranking

Med på ranking över Europas 25 mest inflytelserika.

Penis smög sig in hos SvD

Penis smög sig in hos SvD

"Under strecket" blev "Under bältet". 16

Här är Facebooks nyhetstjänst

Här är Facebooks nyhetstjänst

Plattformen som ska övertyga medieägarna att publicera sitt innehåll direkt på Facebook. 1

Mattsson: "En process för att bli av med SvD"

Mattsson: "En process för att bli av med SvD"

Mediechefer tycker till om Schibsteds och Mittmedias planer på ny mediekoncern. 5

Stefan Ohlsson fick sparken – nu stämmer han Readly

Stefan Ohlsson fick sparken – nu stämmer han Readly

Prestigevärvningen slutade med anklagelser om grov illojalitet och oacceptabelt beteende. 4

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Jetlag och lärdomar

Berghs till One Show

Berghs till One Show Only in New York…

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se