Digitalt - presenteras av Salesforce Marketing Cloud
Bryter med Tradedoubler – på grund av grov porrannons

Bryter med Tradedoubler – på grund av grov porrannons

UPPDATERAD. Sweclockers, som är en nättidning om datorer och hårdvara, avbryter allt samarbete med annonsnätverket Tradedoubler. Det efter att en grov porrannons dykt upp i Tradedoublers annonsutrymme.

Den grova porrannonsen dök även upp på Youtube.

Den grova porrannonsen dök även upp på Youtube.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

"Knulla 2 slynor om dagen". Så lyder rubriken i en annons som plötsligt dök upp i Tradedoublers annonsutrymme på Sweclockers sajt.

På Sweclockers är man heligt förbannade över det inträffade och avbryter nu allt samarbete med Tradedoubler med omedelbar verkan.

– Det är ju en sjukt grov annons, så det är riktigt illa. Vi är ju ytterst ansvariga och har en ganska ung målgrupp så jag blir riktigt arg. Det är oacceptabelt, säger Sweclockers vd Edin Mehinovic till dagensmedia.se.

Enligt honom ska annonsen ha dykt upp vid tolvtiden i söndags.

– Jag hade varit bortrest på CES-mässan i Las Vegas och fick reda på att det hade hänt av mina medarbetare. Flera medlemmar har också uppmärksammat annonsen.

På Sweclockers ska nu undersöka vad som har hänt.

– Det hela är väldigt märkligt. Som jag ser det finns det två rimliga alternativ till att annonsen visats. Det ena är att annonsen faktiskt gått i Tradedoublers nätverk och hamnat hos oss av misstag, alternativt att det ligger Spyware ute som tar över Tradedoublers annonskod vilket också är riktigt illa.

Och det är inte bara Tradedoubler och Sweclockers som drabbats av annonshaveriet. Under gårdagen dök den grova porrannonsen även upp på sajter som Youtube, Myspace, Fragzone och Twitpic, som arbetar med andra annonsnätverk.

– Vi pratar just nu med branschkollegor för att försöka undersöka vad som hänt, säger Edin Mehinovic.

Kan det bli tal om att vidta rättsliga åtgärder?

– Absolut, det kan det bli, men vi måste undersöka saken först och få lite mer kött på benen. Vi vill också vänta på ett officellt svar från Tradedoubler.

Vad säger Tradedoubler?

– De verkar inte känna till det här över huvud taget.

När dagensmedia.se når Tradedoublers vd Urban Gillströms känner inte han till annonsen. Istället hänvisar han till Tradedoublers Sverigechef Christoffer Klockare. Honom har dagensmedia.se sökt.

Andreas Wildh, kampanjchef för Tradedoubler i Norden berättar dock att annonsnätverket arbetar för fullt med att undersöka vad som inträffat.

– Det såklart tråkigt för Sweclockers och dess besökare att exponeras för den här typen av annonser och vi beklagar detta om så har skett. Vi är mycket måna om att upprätthålla en hög kvalitet i vårt nätverk och har därför startat en utredning av frågan så snart detta kom till vår kännedom. Vi har också en dialog med Sweclockers kring frågan, säger han till dagensmedia.se.

Vart den grova porrannonsen kommer ifrån är däremot fortfarande oklart. Andreas Wildh säger däremot att Tradedoubler hittills inte hittat något bevis på att porrannonsen visats av annonsnätverket, trots de skärmdumpar som finns.

– Vi har inte heller några externa partners som skulle kunna visa den typen av budskap. Våra säljare skulle aldrig ta i det här klientelet av kunder då kampanjnätverket i huvudsak arbetar med premiumkunder och välrenommerade mediebyråer, säger han och fortsätter:

– Vi fortsätter dock vår utredning kring vad som kan ha orsakat detta, och om vi eller våra partners kan vidta åtgärder för att undvika att det kan hända igen. Vi ser mycket allvarligt på det inträffade.

Dante Thomsen Av: Dante Thomsen
Mejla reportern

08-545 22 206

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

20 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
20
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Digitalt - presenteras av Salesforce Marketing Cloud
Artikellista - dig

Viggo Cavling ny bloggare hos Dagens Media

PREMIÄR. Dagens Media välkomnar Viggo Cavling som ny bloggare på dagensmedia.se. 3

Artikellista - dig

E-handeln anammar Black Friday

"Försäljningen ökade kraftigt". Konsumtionsfesten Black friday växer på nätet. Både Ebay, Zalando och Cdongroup storsatsar i år.

Artikellista - dig

Lagg-experiment årets digitala pr

SPINN 2014. ARN BBDO – som storsatsar på pr – vinner guld i Spinn.

Artikellista - dig

Philips jollerpod prisas

SPINN 2014. Prontos föräldrapod prisas på Spinn.

Artikellista - dig

Photoshop-spratt ger guld till Abby Norm

SPINN 2014. Reklambyrån Abby Norm tar hem Årets business to business. 1

Artikellista - dig

Politism börjar skriva om mode och skönhet

Atladottir: "Vi gör det för att utvecklas". Politism breddar sin redaktionella bevakning. Nu kommer den politiska sajten även att skriva om mode, skönhet och populärkultur. 4

Annons
Artikellista - dig

Aftonbladet vill förbättra säljstöd

"Mediesäljare måste bli mer rådgivande". Tidningen sluter avtal med M-brain om ny teknik för omvärldsanalys.

Artikellista - dig

Tomas Bacoccoli: "Säger folk att det är dags att gå 'back to basic' – sök nytt jobb"

BLOGG. BLOGG. Tomas Bacoccoli om hur bolag och branscher är organismer som måste utvecklas. 3

Artikellista - dig

Är det här Sveriges bästa klicksajt?

"Kanske är någon form av avundsjuka". Grafikern och programmeraren Fredrik Jungstedts nya sajt "Klicka klicka klicka" sprider glädje i de sociala medierna. 2

Artikellista - dig

Förre Viaplay vd:n värvas av Tender Industries

"Har en unik plattform". Niclas Ekdahl går till digital videobyrå.

Annons
Annons
Nyhetsbolaget skär ned

Nyhetsbolaget skär ned

Dagens Media kan i dag avslöja detaljerna i Nyhetsbolagets nya bemanningsplan. Totalt försvinner 17,5 tjänster. 2

Dagens Media slår rekord

Dagens Media slår rekord

Nytt all time high förra veckan. 4

Tidigare moderatchef blir kampsportslobbyist

Tidigare moderatchef blir kampsportslobbyist

Inför stormötet i Tele2 Arena – Prime blir ny pr-byrå för kampsportorganisationen UFC. 17

Så prenumererar du på DM

Så prenumererar du på DM

Ta del av aktuella erbjudanden här.

Rasande på Lajkat: ”De hänger ut barnens tankar”

Rasande på Lajkat: ”De hänger ut barnens tankar”

Lajkat.se anklagas för att ha stulit Kamratpostens läsarbrev. 15

Journalistvinnaren: "Han är näringslivets största skurk"

Journalistvinnaren: "Han är näringslivets största skurk"

Årets journalist, ekonomireportern Birgitta Forsberg, berättar om granskningarna av Saab, miljardärintervjuerna och om näringslivets största badboy. 1

Pr-bloggen

Pr-bloggen Dagen efter SPINN

Läs Dagens Media digitalt

Läs Dagens Media digitalt

Här finns mer information till dig som är prenumerant.

Framtidsrapporten riktar hård kritik mot ledningen

Framtidsrapporten riktar hård kritik mot ledningen

För lång tid mellan idé till publicerad nyhet konstaterar kvällstidningsjätten i sin framtidsrapport. 7

Kristdemokraten: ”Inför en Claes de Faire-skatt”

Kristdemokraten: ”Inför en Claes de Faire-skatt”

Efter chefredaktörens krönika – nu kräver KD-politikern en frivillig rikemansskatt. 12

Sanningen om trillingnöten

Sanningen om trillingnöten

Dagens Media gav sig på jakt efter sanningen om trillingnötens död – och fann förklaringen i chokladfabriken. 6

Amerikanskt filmbolag kräver ut namn på fildelare

Amerikanskt filmbolag kräver ut namn på fildelare

Check Entertainment går till domstol för att få ut namn på misstänkta fildelare från Bredbandsbolaget, Com Hem och Telia, kan Dagens Media avslöja. 9

TV4 riktar in sig på äldre

TV4 riktar in sig på äldre

TV4 riktar in sig till något äldre tittare – och höjer reklampriserna. 13

Priset för Svenskafans – minst 4 miljoner kr

Priset för Svenskafans – minst 4 miljoner kr

Traveas köper 100 procent av aktierna i Stampen Sports Media, där SvenskaFans.com ingår. 6

”Ikväll fick jag sparken"

”Ikväll fick jag sparken"

Aftonbladet säger upp Elisabet Höglund som kolumnist. 11

Annonspudlar – lanserar kampanj utan kvinnor

Annonspudlar – lanserar kampanj utan kvinnor

Resesajten slår mynt av sexismkritiken i nya kampanjen. 7

Efter Segulahs förvärv – vd:n får lämna Mitt i

Efter Segulahs förvärv – vd:n får lämna Mitt i

Har olika syn på hur bolaget ska utvecklas framöver.

SLL ut i stor upphandling

SLL ut i stor upphandling

Stockholms läns landsting går ut i en stor kommunikationsupphandling, kan Dagens Media avslöja.

Hon är mäktigare än ministern: "Helt rimligt"

Hon är mäktigare än ministern: "Helt rimligt"

Efter en framgångsrik valrörelse med regeringskifte och vänstersväng omnämns hon som Sveriges mäktigaste medieprofil. Men Aftonbladets politiska chefredaktör lyfter hellre fram redaktionen före sig själv.

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se