Bryter med Tradedoubler – på grund av grov porrannons

Bryter med Tradedoubler – på grund av grov porrannons

UPPDATERAD. Sweclockers, som är en nättidning om datorer och hårdvara, avbryter allt samarbete med annonsnätverket Tradedoubler. Det efter att en grov porrannons dykt upp i Tradedoublers annonsutrymme.

Den grova porrannonsen dök även upp på Youtube.

Den grova porrannonsen dök även upp på Youtube.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

"Knulla 2 slynor om dagen". Så lyder rubriken i en annons som plötsligt dök upp i Tradedoublers annonsutrymme på Sweclockers sajt.

På Sweclockers är man heligt förbannade över det inträffade och avbryter nu allt samarbete med Tradedoubler med omedelbar verkan.

– Det är ju en sjukt grov annons, så det är riktigt illa. Vi är ju ytterst ansvariga och har en ganska ung målgrupp så jag blir riktigt arg. Det är oacceptabelt, säger Sweclockers vd Edin Mehinovic till dagensmedia.se.

Enligt honom ska annonsen ha dykt upp vid tolvtiden i söndags.

– Jag hade varit bortrest på CES-mässan i Las Vegas och fick reda på att det hade hänt av mina medarbetare. Flera medlemmar har också uppmärksammat annonsen.

På Sweclockers ska nu undersöka vad som har hänt.

– Det hela är väldigt märkligt. Som jag ser det finns det två rimliga alternativ till att annonsen visats. Det ena är att annonsen faktiskt gått i Tradedoublers nätverk och hamnat hos oss av misstag, alternativt att det ligger Spyware ute som tar över Tradedoublers annonskod vilket också är riktigt illa.

Och det är inte bara Tradedoubler och Sweclockers som drabbats av annonshaveriet. Under gårdagen dök den grova porrannonsen även upp på sajter som Youtube, Myspace, Fragzone och Twitpic, som arbetar med andra annonsnätverk.

– Vi pratar just nu med branschkollegor för att försöka undersöka vad som hänt, säger Edin Mehinovic.

Kan det bli tal om att vidta rättsliga åtgärder?

– Absolut, det kan det bli, men vi måste undersöka saken först och få lite mer kött på benen. Vi vill också vänta på ett officellt svar från Tradedoubler.

Vad säger Tradedoubler?

– De verkar inte känna till det här över huvud taget.

När dagensmedia.se når Tradedoublers vd Urban Gillströms känner inte han till annonsen. Istället hänvisar han till Tradedoublers Sverigechef Christoffer Klockare. Honom har dagensmedia.se sökt.

Andreas Wildh, kampanjchef för Tradedoubler i Norden berättar dock att annonsnätverket arbetar för fullt med att undersöka vad som inträffat.

– Det såklart tråkigt för Sweclockers och dess besökare att exponeras för den här typen av annonser och vi beklagar detta om så har skett. Vi är mycket måna om att upprätthålla en hög kvalitet i vårt nätverk och har därför startat en utredning av frågan så snart detta kom till vår kännedom. Vi har också en dialog med Sweclockers kring frågan, säger han till dagensmedia.se.

Vart den grova porrannonsen kommer ifrån är däremot fortfarande oklart. Andreas Wildh säger däremot att Tradedoubler hittills inte hittat något bevis på att porrannonsen visats av annonsnätverket, trots de skärmdumpar som finns.

– Vi har inte heller några externa partners som skulle kunna visa den typen av budskap. Våra säljare skulle aldrig ta i det här klientelet av kunder då kampanjnätverket i huvudsak arbetar med premiumkunder och välrenommerade mediebyråer, säger han och fortsätter:

– Vi fortsätter dock vår utredning kring vad som kan ha orsakat detta, och om vi eller våra partners kan vidta åtgärder för att undvika att det kan hända igen. Vi ser mycket allvarligt på det inträffade.

Dante Thomsen Av: Dante Thomsen
Mejla reportern

08-545 22 206

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

20 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
20
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Annons
Annons
Här är årets första nummer av Dagens Medias tidning

Här är årets första nummer av Dagens Medias tidning

Läs om Schibsteds nya jättesatsning, kritiken mot MTG TV:s ledning, och mycket mer.

Icas vd om reklamsåpans framtid efter "Stigs" avhopp

Icas vd om reklamsåpans framtid efter "Stigs" avhopp

Icas vd Anders Svensson om Hans Mosessons sorti och reklamsåpans framtid i en digital värld. 2

Journalisterna var för fulla – missade Ebbot-scoopet

Journalisterna var för fulla – missade Ebbot-scoopet

Det är varje journalists värsta mardröm – att missa ett scoop som händer rakt framför näsan på en. 11

Viggos blogg

Viggos blogg 5 snabba vecka 5

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Till tryckeriet

Här är Volvos vintersaga

Här är Volvos vintersaga

Flera kända svenskar medverkar i nya #madebysweden-filmen. 5

"Bara det bästa kvar"

"Bara det bästa kvar"

Från Västindiska stränder till januariblask i Stockholm – Johanna Öberg är Metro-rekryten som ska få fart på den sargade Stampen-koncernens digitala utveckling. 1

Så prenumererar du på DM

Så prenumererar du på DM

Ta del av aktuella erbjudanden här.

Läs Dagens Media digitalt

Läs Dagens Media digitalt

Här finns mer information till dig som är prenumerant.

De kan bli till Årets byrå

De kan bli till Årets byrå

Chiffer, Carat och Daytona. Det är några av byråerna som kan bli Årets byrå 2014. 3

Så många får gå på MTG TV

Så många får gå på MTG TV

Dagens Media har siffran – så många varslas.

I konflikt med GP:s ledarsida – redan för tre år sedan

I konflikt med GP:s ledarsida – redan för tre år sedan

Bråket mellan Alice Teodorescu och GP:s ledarskribenter går långt tillbaka i tiden. 20

Wolodarskis syrliga svar

Wolodarskis syrliga svar

Efter Jan Helins upprörda blogginlägg om DN:s censurartikel svarar chefredaktören Peter Wolodarski. 10

...på Jan Helins dunderkänga

...på Jan Helins dunderkänga

Illasinnat, undermåligt och ett "förmörkat publicistiskt omdöme". Därför är Jan Helin rasande på Dagens Nyheter. 16

Så mycket tittande försvann

Så mycket tittande försvann

Trots stora evenemang som vinter-OS och fotbolls-VM backade det totala tv-tittandet med sex minuter per dag förra året.

Pengabråk splittrar pr-duon

Pengabråk splittrar pr-duon

Richard Lindh har lämnat vd-stolen på Taste PR – och krävs nu på pengar av grundaren Marianne Djudic.

Skärmdump från Viralgranskarens artikel.

Viralgranskaren drar tillbaka artikel om firande muslimer

Viralgranskaren falskstämplade en Facebook-status om muslimer som firade terrordådet i Paris med tårta. Nu backar sajten. 27

Expressen ber om ursäkt

Expressen ber om ursäkt

Expressen ber om ursäkt till den folkkäre skådespelaren Magnus Härenstam efter att ha publicerat felaktiga uppgifter om dennes canceroperation. 2

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se