Digitalt - presenteras av ExactTarget Marketing Cloud

"Hackern har informationsövertaget"

Drabbade sajter har anledning att se över sin pr-strategi vid hackerattacker - och medier behöver fundera över sin roll i spelet. Det säger Springtimes pr-konsult Fredrik Pallin som hanterade pressen när Spray hackades för några år sedan.

Fredrik Pallin.

Fredrik Pallin.

Taggar

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

– Det är inte kunskapen om 90 000 lösenord som driver hackarna utan uppmärksamheten i medierna. Det är en svår balansgång för medierna eftersom de går hackarnas ärenden när de rapporterar om attacken. Samtidigt är det extremt viktigt att nå ut till allmänheten att det är läge att byta lösenord och man inte ska ha samma lösen på alla sajter, säger Fredrik Pallin, expert på sociala medier på Springtime. 

Hur ska man göra som drabbad sajt?

– Problemet är att man som drabbad sajt ofta inte vet hur hårt attackerad man är. Det kan vara så att man tror att faran är över, men att den egentligen inte är det. Som drabbad sajt är det viktigt att tänka på att allt man säger läses av hackarna. Alla felaktigheter kan snabbt avslöjas eftersom de sitter på trumfkortet. Det är extremt viktigt att vara transparent och berätta hela bilden för att inte skapa mer problem.

Vad händer annars?

– Man tappar informationsövertaget, kontrollen över processen, och framstår som oärlig.

Om man som sajt ska vara ärlig måste man väl svara att man inte vet hur man har drabbats - och det skapar osäkerhet?

– Ja, det är en svår balansgång. Det bör finnas ett samspel mellan de drabbade och medierna eftersom det stora problemet är att det här görs för att hackarna vill ha uppmärksamhet. Rådet till de drabbade är att snabbt försöka få en klar bild, vara ärliga och att kundkontakten är extremt viktig.

Synnöve Almer Av: Synnöve Almer
Mejla reportern

08-545 222 11

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

Digitalt - presenteras av ExactTarget Marketing Cloud

Artikellista - dig

Dirigent skapar Facebook-utmanare – bara för rika

”Hundra procent på riktigt”. Annonsörerna stängs ute när ett Facebook för rika lanseras.

MEDIERNAS ROLL I SD:S REKORDVAL
Artikellista - dig

Journalistens attack på branschkollegan: "Hade mitt arsle varit lika fult som ditt ansikte"

Känner ingen stolthet. Joakim Lamotte, flitigt anlitad av SVT, går till personangrepp mot frilansjournalisten Christoffer Röstlund Jonsson efter SD-debatten. 9

Artikellista - dig

Tres hockeyapp tar tittaren till tv-studion

Samarbete mellan Tre och C More. Vill engagera tittarna i second screen.

Artikellista - dig

Läs Dagens Medias tidning – här är nummer 15, 2014

McDonalds: "Kanalhusen agerar bank". Kolla innehållet i nya numret.

Artikellista - dig

Fanbooster startar Sverigekontor

"Facebook ändras hela tiden." Norska Fanbooster hjälper företag med marknadsföring på Facebook. Nu gör bolaget en storsatsning i Sverige.

Artikellista - dig

De ska ratta Aftonbladet TV

"Är bara början". Jan Scherman, affärsområdeschef för Aftonbladet TV, har utsett sin nya ledningsgrupp.

Annons
Artikellista - dig

Grundaren lämnar Sticky Beat

"Inga direkta planer." Huvudägaren Johan Magnusson lämnar byrån utan ett nytt jobb att gå till.

Artikellista - dig

Spotify läxas upp av Bolagsverket

”Annonsintäkterna har minskat”. Spotifys bokslut är kraftigt försenat – nu straffas bolaget.

Artikellista - dig

Schyman vinner domäntvist

Länkade till Avpixlat. Även tingsrätten ger nu Fi:s talesperson rätt till gudrunschyman.se.

Artikellista - dig

Facebook tar "Jag röstar" till Sverige inför valet

"Blir mer benägna att rösta". På valdagen på söndag kan alla svenska Facebook-användare visa att de röstar via den nya funktionen.

Annons
Annons
Expressen sörjer SD:s rekordval – med vart etta

Expressen sörjer SD:s rekordval – med vart etta

Igår blev Sverigedemokraterna landets tredje största parti. Nu sörjer Expressen, med en nattsvart etta. 44

"Den bästa kulturministern Sverige aldrig har haft"

"Den bästa kulturministern Sverige aldrig har haft"

Han pekas ut som en möjlig kulturminister i en rödgrön regering. Själv ser Lars Ohly uppdraget som ett "drömjobb", men tror att alltför många omständigheter måste klaffa för att han ska efterträda Lena Adelsohn Liljeroth.

Aftonbladet bäddar in Åkesson – i casinoreklam

Aftonbladet bäddar in Åkesson – i casinoreklam

Samtidigt som Ekot avslöjar Jimmie Åkessons extrema spelande på nätcasinon har SD-ledaren hamnat i en annonskrock.

"Fara för hela valsystemet"

"Fara för hela valsystemet"

Tillsammans med Yougov planerar Metro att "avslöja" valresultatet – timmar innan vallokalerna stänger. 8

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Äntligen över! Eller?

Blogoccoli

Blogoccoli Annorlunda är bra

Katastrof för Norwegian

Katastrof för Norwegian

Sex år av varumärkesarbete är utraderat – och Norwegian fortsätter att falla.

Kent Ekeroths hälsning: "Sov riktigt gott nu"

Kent Ekeroths hälsning: "Sov riktigt gott nu"

Riksdagsledamoten Kent Ekeroth (SD) riktar sig till Nyheter24:s medarbetare i en Youtube-video. 21

"Har tillgång till databasen"

"Har tillgång till databasen"

Researchgruppen påstår sig ha tillgång till Flashbacks-användarnas kontouppgifter. 20

Kyssfilm lanserar nya colan

Kyssfilm lanserar nya colan

Coca-Cola går ut i sin största lanserings-
kampanj på sju år.

Knutson lämnar Fritidsresor

Knutson lämnar Fritidsresor

Marknadschefen slutar efter 15 år. 7

SD och Alliansen toppar anmälningsligan hos RO

SD och Alliansen toppar anmälningsligan hos RO

Här är kampanjerna som gjort svenskarna förbannade. 13

DI får Annie Lööf att se rött

DI får Annie Lööf att se rött

Näringsminister Annie Lööf rasar mot Dagens Industri. 11

Årets byrå fuskanklagas

Årets byrå fuskanklagas

Regi ser över reglerna i Årets byrå, kan Dagens Media berätta. 15

PewDiePies miljonregn – tio miljoner rakt ned i fickan

PewDiePies miljonregn – tio miljoner rakt ned i fickan

Nu står det klart hur mycket Felix Kjellberg tjänar på sin succékanal. 15

Hjälper content-utgivare

Hjälper content-utgivare

Medieveteranerna Olof Brundin och Sakari Pitkänen startar en kurs.

Klout kommer till Sverige

Klout kommer till Sverige

Sociala medier-företaget Klout etableras i Sverige – som första marknad efter USA.

"Herlitz berättade bredvid en toalett i Almedalen"

"Herlitz berättade bredvid en toalett i Almedalen"

För första gången ger Expressens tidigare vd Bengt Ottosson sin version av turbulensen på kvällstidningen.

Lindqvist tillbaka hos MEC

Lindqvist tillbaka hos MEC

MEC möblerar om på sin digitala avdelning. 2

Samma innehåll i Stampens tidningar

Samma innehåll i Stampens tidningar

En nyckel i Stampen Local Medias sparpaket blir att producera gemensamt innehåll i bolagets sex dagstidningar i Västsverige, kan Dagens Media avslöja. 4

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se