Digitalt - presenteras av Salesforce Marketing Cloud

"Hackern har informationsövertaget"

Drabbade sajter har anledning att se över sin pr-strategi vid hackerattacker - och medier behöver fundera över sin roll i spelet. Det säger Springtimes pr-konsult Fredrik Pallin som hanterade pressen när Spray hackades för några år sedan.

Fredrik Pallin.

Fredrik Pallin.

Taggar
Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

– Det är inte kunskapen om 90 000 lösenord som driver hackarna utan uppmärksamheten i medierna. Det är en svår balansgång för medierna eftersom de går hackarnas ärenden när de rapporterar om attacken. Samtidigt är det extremt viktigt att nå ut till allmänheten att det är läge att byta lösenord och man inte ska ha samma lösen på alla sajter, säger Fredrik Pallin, expert på sociala medier på Springtime. 

Hur ska man göra som drabbad sajt?

– Problemet är att man som drabbad sajt ofta inte vet hur hårt attackerad man är. Det kan vara så att man tror att faran är över, men att den egentligen inte är det. Som drabbad sajt är det viktigt att tänka på att allt man säger läses av hackarna. Alla felaktigheter kan snabbt avslöjas eftersom de sitter på trumfkortet. Det är extremt viktigt att vara transparent och berätta hela bilden för att inte skapa mer problem.

Vad händer annars?

– Man tappar informationsövertaget, kontrollen över processen, och framstår som oärlig.

Om man som sajt ska vara ärlig måste man väl svara att man inte vet hur man har drabbats - och det skapar osäkerhet?

– Ja, det är en svår balansgång. Det bör finnas ett samspel mellan de drabbade och medierna eftersom det stora problemet är att det här görs för att hackarna vill ha uppmärksamhet. Rådet till de drabbade är att snabbt försöka få en klar bild, vara ärliga och att kundkontakten är extremt viktig.

Synnöve Almer Av: Synnöve Almer
Mejla reportern

08-545 222 11

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

Digitalt - presenteras av Salesforce Marketing Cloud
Artikellista - dig

Fem tips från onlineexperten: Så lyckas du med retargeting

DEBATT. DEBATT. Ogenomtänkt retargeting är negativt för varumärket, skriver Ad Relevance Karl Lindberg i ett svar på Kristin Djerfs krönika.

Artikellista - dig

Fin vecka för Nerikes Allehandas mobilsajt

"Haft en fin trend under en längre period." Antalet unika läsare som besökte mobil.na.se ökade med drygt 21 procent.

Artikellista - dig

Stark vecka för Klart.se

"Man vill veta om det blir en vit jul." Stormen Alexander och julvädret drog stortrafik till vädersajten.

Artikellista - dig

Alex Schulmans vrede över valet mest delad i år: "Jag var så upprörd"

"Jag var så upprörd". UPPDATERAD. Alex Schulman, Mia Skäringer och Carina Bergfeldt. Det är några av skribenterna bakom årets mest virala artiklar. 2

Artikellista - dig

Aftonbladet sänder Håkan Hellströms Ullevi-konsert

"Tar liveupplevelsen vidare." Aftonbladet har köpt rätten att visa filmen om Håkan Hellströms Ullevi-konsert. 5

Artikellista - dig

Brit Stakston: "Lexbase är årets skräpsajt"

BLOGG. BLOGG. Därför utser Dagens Medias bloggare Brit Staktson kontroversiella Lexbase till årets skräpsajt.

Annons
Artikellista - dig

Läs Dagens Medias tidning – här är nummer 22, 2014

Facit över tv:s ras 2014. Kolla innehållet i senaste utgåvan av Dagens Media.

Artikellista - dig

”Retargeting förstör min julshopping”

KRÖNIKA. KRÖNIKA. Explosionen av retargeting-annonser ställer till problem i julhandeln för Dagens Medias reporter Kristin Djerf. 7

Artikellista - dig

3 insikter om sök som varje marknadschef borde känna till

KRÖNIKA. KRÖNIKA. Christian Rudolf ger sina bästa tips på vad du som marknadschef behöver veta om sök. 5

Artikellista - dig

Bredbandsbolaget svarar – inte möjligt att blockera The Pirate Bay

Bredbandsbolaget: Går inte att stoppa Pirate Bay och Swefilmer. Bredbandsbolaget hävdar att kraven på blockering av The Pirate Bay och Swefilmer saknar lagstöd.

Annons
Annons
Årets sista nummer av Dagens Media

Årets sista nummer av Dagens Media

14 saker som utmärkte 2014. Och MEC:s vd skriver brev till tomten.

7 filmer som visar att döds- metall och reklam hör ihop

7 filmer som visar att döds-
metall och reklam hör ihop

Death metal handlar inte bara om ond bråd död. Här är sju reklamfilmer som visar varför hårdrock kan göra kommunikation lite roligare. 1

Startar bolaget Play Sverige

Startar bolaget Play Sverige

Mediekompaniets chefer Anders Sjösten och Martin Irborg har registrerat ett tv-bolag.

Schibsted-köper domänen tv.se för 2,2 miljoner kronor

Schibsted-köper domänen tv.se för 2,2 miljoner kronor

2,18 miljoner kronor. Så mycket pengar betalade Schibsted för domänen tv.se, som auktionerades ut på Tradera. 1

Mediacoms vd kliver av

Mediacoms vd kliver av

Linus Hjoberg ska flytta till andra sidan jordklotet. 4

Bah Kuhnke lovar medie- utredning före extravalet

Bah Kuhnke lovar medie-
utredning före extravalet

Kultur- och demokratiministern ger besked om digitalmomsen, reklamskatten och presstödet. 3

Familjeliv hackat igen – SD-troll spammade forumet

Familjeliv hackat igen – SD-troll spammade forumet

Stampen-sajten Familjeliv har återigen hackats. 3

Över 5 000 svenskar vill bli bortglömda av Google

Över 5 000 svenskar vill bli bortglömda av Google

Efter EU-domen – över 5 000 svenska fall där svenskar vill få bort sökresultat har kommit in till sökjätten.

Upprört om Herlitz lön: "Det är otroligt, ofattbart"

Upprört om Herlitz lön: "Det är otroligt, ofattbart"

Fackklubbarna är bestörta över Gunilla Herlitz jättelön. 23

Så prenumererar du på DM

Så prenumererar du på DM

Ta del av aktuella erbjudanden här.

Läs Dagens Media digitalt

Läs Dagens Media digitalt

Här finns mer information till dig som är prenumerant.

Han fick 24 miljoner – "köper varken bilar eller klockor"

Han fick 24 miljoner – "köper varken bilar eller klockor"

Han drog in mest av alla mediechefer i Sverige. Jonas Sjögren berättar nu att han trots det inte lever något lyxliv. 14

Annonsörerna som betalar bäst – telebolag i topp

Annonsörerna som betalar bäst – telebolag i topp

Här är listan över marknadscheferna som får bäst – och sämst – betalt.

De har reklambyråernas allra fetaste plånböcker

De har reklambyråernas allra fetaste plånböcker

Här är listan över landets bäst betalda reklamare. 5

Miljonregn över mediechefer – Herlitz lyfter 19 miljoner

Miljonregn över mediechefer – Herlitz lyfter 19 miljoner

Här är mediecheferna som lyfter de högsta lönerna. Bara topptrion drar tillsammans in hela 58 miljoner kronor i årslön. 5

Vinstlott för männen i mediebyråernas lönerace

Vinstlott för männen i mediebyråernas lönerace

Först på 16:e plats tar sig en kvinna in på listan över mediebyråernas högsta löner. 1

Här är pr-konsulterna som tjänar mest – och minst

Här är pr-konsulterna som tjänar mest – och minst

JKL, Prime och Brunswick är byråerna som betalar för branschens tre fetaste lönekuvert. Här är hela listan över pr-konsulternas löner. 3

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se