Digitalt - presenteras av Sportsverige

Tipsa en vän om en artikel

"Hackern har informationsövertaget"

Drabbade sajter har anledning att se över sin pr-strategi vid hackerattacker - och medier behöver fundera över sin roll i spelet. Det säger Springtimes pr-konsult Fredrik Pallin som hanterade pressen när Spray hackades för några år sedan.

Fredrik Pallin.

Fredrik Pallin.

Taggar
Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

– Det är inte kunskapen om 90 000 lösenord som driver hackarna utan uppmärksamheten i medierna. Det är en svår balansgång för medierna eftersom de går hackarnas ärenden när de rapporterar om attacken. Samtidigt är det extremt viktigt att nå ut till allmänheten att det är läge att byta lösenord och man inte ska ha samma lösen på alla sajter, säger Fredrik Pallin, expert på sociala medier på Springtime. 

Hur ska man göra som drabbad sajt?

– Problemet är att man som drabbad sajt ofta inte vet hur hårt attackerad man är. Det kan vara så att man tror att faran är över, men att den egentligen inte är det. Som drabbad sajt är det viktigt att tänka på att allt man säger läses av hackarna. Alla felaktigheter kan snabbt avslöjas eftersom de sitter på trumfkortet. Det är extremt viktigt att vara transparent och berätta hela bilden för att inte skapa mer problem.

Vad händer annars?

– Man tappar informationsövertaget, kontrollen över processen, och framstår som oärlig.

Om man som sajt ska vara ärlig måste man väl svara att man inte vet hur man har drabbats - och det skapar osäkerhet?

– Ja, det är en svår balansgång. Det bör finnas ett samspel mellan de drabbade och medierna eftersom det stora problemet är att det här görs för att hackarna vill ha uppmärksamhet. Rådet till de drabbade är att snabbt försöka få en klar bild, vara ärliga och att kundkontakten är extremt viktig.

Synnöve Almer Av: Synnöve Almer
Mejla reportern

08-545 222 11

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

Annons
Annons
Nytt nummer ute!

Nytt nummer ute!

Kolla in höstens första utgåva av Dagens Medias tidning. 1

Blogoccoli

Blogoccoli Bara en turist

SD-kampanj värd miljoner

SD-kampanj värd miljoner

Pr-värdet överträffar partiets investering med råge. 24

Arlas reklamkänga mot WOW:s mjölkförbud

Arlas reklamkänga mot WOW:s mjölkförbud

"Förbjuden mjölk smakar bäst", hälsar Arla. 21

Primes vd om vändningen: "Vi har byggt om i grunden"

Primes vd om vändningen: "Vi har byggt om i grunden"

Efter några år av dalande resultat stärkte Prime marginalerna.

Lämnar GP – i protest

Lämnar GP – i protest

Kulturskribenten Elin Grelsson Almestad slutar.

Här är årets skämmigaste tv

Här är årets skämmigaste tv

Tv-priset Skämskudden delas ut igen. 6

Så snabbt växer surfplattan

Så snabbt växer surfplattan

Så många svenskar använder plattan. 3

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Älskade, hatade upprepning

Samuel L Jackson frontar spelbolaget Bet365

Samuel L Jackson frontar spelbolaget Bet365

Lyfter fram liveodds inför PL-premiären. 3

Förlust för Carat 2014

Förlust för Carat 2014

Vd:n Nike Carlstoft: "I år vänder det".

MTG bygger om TV8

MTG bygger om TV8

Blir en renodlad "crime-kanal". 3

Spotifys reklambolag ökar

Spotifys reklambolag ökar

Så går Spotifys bolag för reklamförsäljning.

McCann gör förlust – igen

McCann gör förlust – igen

Omorganisation tyngde byråerna.

Uppåt för Dentsu Aegis

Uppåt för Dentsu Aegis

Svenska verksamheten växer mer än marknaden.

Daniel Collin: "Push-notiser tillför ingenting"

Daniel Collin: "Push-notiser tillför ingenting"

Arbetet med datadrivna kampanjer påminner om knattar på en fotbollsplan, skriver MEC:s vd Daniel Collin. 15

OMG ökar byråintäkten

OMG ökar byråintäkten

Men vinsten minskar för Omnicom Media Group, som omfattar mediebyråerna OMD och PHD.

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se