Digitalt - presenteras av Salesforce Marketing Cloud

"Hackern har informationsövertaget"

Drabbade sajter har anledning att se över sin pr-strategi vid hackerattacker - och medier behöver fundera över sin roll i spelet. Det säger Springtimes pr-konsult Fredrik Pallin som hanterade pressen när Spray hackades för några år sedan.

Fredrik Pallin.

Fredrik Pallin.

Taggar
Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

– Det är inte kunskapen om 90 000 lösenord som driver hackarna utan uppmärksamheten i medierna. Det är en svår balansgång för medierna eftersom de går hackarnas ärenden när de rapporterar om attacken. Samtidigt är det extremt viktigt att nå ut till allmänheten att det är läge att byta lösenord och man inte ska ha samma lösen på alla sajter, säger Fredrik Pallin, expert på sociala medier på Springtime. 

Hur ska man göra som drabbad sajt?

– Problemet är att man som drabbad sajt ofta inte vet hur hårt attackerad man är. Det kan vara så att man tror att faran är över, men att den egentligen inte är det. Som drabbad sajt är det viktigt att tänka på att allt man säger läses av hackarna. Alla felaktigheter kan snabbt avslöjas eftersom de sitter på trumfkortet. Det är extremt viktigt att vara transparent och berätta hela bilden för att inte skapa mer problem.

Vad händer annars?

– Man tappar informationsövertaget, kontrollen över processen, och framstår som oärlig.

Om man som sajt ska vara ärlig måste man väl svara att man inte vet hur man har drabbats - och det skapar osäkerhet?

– Ja, det är en svår balansgång. Det bör finnas ett samspel mellan de drabbade och medierna eftersom det stora problemet är att det här görs för att hackarna vill ha uppmärksamhet. Rådet till de drabbade är att snabbt försöka få en klar bild, vara ärliga och att kundkontakten är extremt viktig.

Synnöve Almer Av: Synnöve Almer
Mejla reportern

08-545 222 11

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

Digitalt - presenteras av Salesforce Marketing Cloud
Artikellista - dig

Så påverkas du av Facebooks uppdatering av policies

KRÖNIKA. KRÖNIKA. Facebooks senaste uppdatering innebär stora möjligheter för annonsörerna. Det skriver Isobars byråchef Nils Andersson Wimby. 1

Artikellista - dig

SvD först med att sälja tid

Byter klick mot tid som valuta på nätet. Tar bara betalt för dem som har sett annonsen tio sekunder. 10

Artikellista - dig

Se Microsoftkontoret – i Minecraft

Prisbelönta lokaler. IT-jätten bjuder in till Akalla-kontoret i Minecraft-video.

Artikellista - dig

Joakim Pops nya gig

"En stark position". För drygt ett år sedan lämnade Joakim Pops vd-posten på Schibsted-bolaget Hitta.se. Nu går han in i digitalbolaget Viva Media Groups styrelse.

FÖR DAGENS MEDIAS PRENUMERANTER
Artikellista - dig

Läs Dagens Medias tidning – här är nummer 20, 2014

Duon som vill reformera hela branschen. Kolla innehållet i senaste utgåvan av Dagens Media, som även rymmer bilagan Branschanalys om resebolagens utmaningar.

Artikellista - dig

Pr-profil startar digitalt hälsomagasin

"Vi fångar upp trenden". Roland-Philippe Kretzschmar bakom nytt digitalt magasin och bloggnätverk inom aktiv livsstil.

Annons
Artikellista - dig

Viggo Cavling ny bloggare hos Dagens Media

PREMIÄR. Dagens Media välkomnar Viggo Cavling som ny bloggare på dagensmedia.se. 3

Artikellista - dig

E-handeln anammar Black Friday

"Försäljningen ökade kraftigt". Konsumtionsfesten Black friday växer på nätet. Både Ebay, Zalando och Cdongroup storsatsar i år.

Artikellista - dig

Lagg-experiment årets digitala pr

SPINN 2014. ARN BBDO – som storsatsar på pr – vinner guld i Spinn.

Artikellista - dig

Philips jollerpod prisas

SPINN 2014. Prontos föräldrapod prisas på Spinn.

Annons
Annons
Kolla in nya numret av Dagens Medias tidning...

Kolla in nya numret av Dagens Medias tidning...

Här är innehållet i nr 20, 2014.

... och av Branschanalys

... och av Branschanalys

Djupdykning i resebranschen.

Nyhetsbolaget skär ned

Nyhetsbolaget skär ned

Dagens Media kan i dag avslöja detaljerna i Nyhetsbolagets nya bemanningsplan. Totalt försvinner 17,5 tjänster. 2

Dagens Media slår rekord

Dagens Media slår rekord

Nytt all time high förra veckan. 4

Tidigare moderatchef blir kampsportslobbyist

Tidigare moderatchef blir kampsportslobbyist

Inför stormötet i Tele2 Arena – Prime blir ny pr-byrå för kampsportorganisationen UFC. 17

Så prenumererar du på DM

Så prenumererar du på DM

Ta del av aktuella erbjudanden här.

Viggos blogg

Viggos blogg Grattis SUP46!

Rasande på Lajkat: ”De hänger ut barnens tankar”

Rasande på Lajkat: ”De hänger ut barnens tankar”

Lajkat.se anklagas för att ha stulit Kamratpostens läsarbrev. 15

Journalistvinnaren: "Han är näringslivets största skurk"

Journalistvinnaren: "Han är näringslivets största skurk"

Årets journalist, ekonomireportern Birgitta Forsberg, berättar om granskningarna av Saab, miljardärintervjuerna och om näringslivets största badboy. 1

Blogoccoli

Blogoccoli Ett fett PR tips

Pr-bloggen

Pr-bloggen Dagen efter SPINN

Läs Dagens Media digitalt

Läs Dagens Media digitalt

Här finns mer information till dig som är prenumerant.

Framtidsrapporten riktar hård kritik mot ledningen

Framtidsrapporten riktar hård kritik mot ledningen

För lång tid mellan idé till publicerad nyhet konstaterar kvällstidningsjätten i sin framtidsrapport. 7

Kristdemokraten: ”Inför en Claes de Faire-skatt”

Kristdemokraten: ”Inför en Claes de Faire-skatt”

Efter chefredaktörens krönika – nu kräver KD-politikern en frivillig rikemansskatt. 12

Sanningen om trillingnöten

Sanningen om trillingnöten

Dagens Media gav sig på jakt efter sanningen om trillingnötens död – och fann förklaringen i chokladfabriken. 6

Amerikanskt filmbolag kräver ut namn på fildelare

Amerikanskt filmbolag kräver ut namn på fildelare

Check Entertainment går till domstol för att få ut namn på misstänkta fildelare från Bredbandsbolaget, Com Hem och Telia, kan Dagens Media avslöja. 9

TV4 riktar in sig på äldre

TV4 riktar in sig på äldre

TV4 riktar in sig till något äldre tittare – och höjer reklampriserna. 13

Priset för Svenskafans – minst 4 miljoner kr

Priset för Svenskafans – minst 4 miljoner kr

Traveas köper 100 procent av aktierna i Stampen Sports Media, där SvenskaFans.com ingår. 6

”Ikväll fick jag sparken"

”Ikväll fick jag sparken"

Aftonbladet säger upp Elisabet Höglund som kolumnist. 11

Annonspudlar – lanserar kampanj utan kvinnor

Annonspudlar – lanserar kampanj utan kvinnor

Resesajten slår mynt av sexismkritiken i nya kampanjen. 7

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se