Digitalt - presenteras av ExactTarget Marketing Cloud

Sydsvenskan bryter med Twingly

Sydsvenskans sajt fylldes av länkar till högerextrema sajter. Nu har tidningen brutit samarbetet med Twingly.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

De flesta större tidningshusen i Sverige, förutom Metro och Aftonbladet, har avtal med Twingly, som gör att när någon bloggar om en artikel som publicerats på sajten så dyker det upp en direktlänk till bloggen i anslutning till artikeln.

Även Sydsvenskan har använt sig av Twingly – men kände sig nyligen tvingade att avbryta samarbetet. Anledningen är bland annat att en stor mängd av de länkar som dykt upp på sajten har gått till högerextrema och främlingsfientliga sajter.

Sydsvenskans taktik har varit att ta bort länkar som de ansåg var opassande, men enligt uppgift har det tagit för mycket resurser. 

Martin Källström, vd på Twingly, bekräftar att man inte längre har Sydsvenskan som kund, men hänvisar frågor om beslutet till Sydsvenskan.

– Vi ska sätta oss ner med Sydsvenskan och skriva ihop någonting om detta för att undvika spekulationer, säger han.

Twingly-länkarna är just länkar, men kan ge intrycket av att tidningen står bakom eller sanktionerar innehållet i dem.

För ett par år sedan, till exempel, valde Helsingborgs Dagblad att plocka bort Twingly-länkar från sin sajt, då många innehöll rasistiska åsikter.

- Vi har pratat mycket om detta internt och det är inte lätt att dra gränsen eller skriva ett regelverk som är exakt, sa chefredaktören Sören Karlsson till dagensmedia.se då.

Dagensmedia.se har sökt ansvariga på Sydsvenskan.

Martin Schori Av: Martin Schori
Mejla reportern

08-545 222 16

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

17 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
17
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:

Digitalt - presenteras av ExactTarget Marketing Cloud

Artikellista - dig

Här är R/GA:s Volvo-satsning

"Extremt stolta." Byrån lanserar Volvo Cars nya digitala plattform i samband med upphaussade XC90.

Artikellista - dig

Zaras tröja väcker raseri

"Någon historielös jävla designer...". Klädkedjan Zara får massiv kritik – krishanterar på sociala medier. 3

Artikellista - dig

Pinterest släpper nytt annonsverkyg

För att se hur publiken ser ut. Det ska bli lättare för annonsörer att marknadsföra sig på Pinterest.

Artikellista - dig

TV4-poddar till Acast

Möjliggör annonser i podden. TV4 flyttar sina podcasts till Acast.

Artikellista - dig

Birros nya extraknäck

"Känner mig mer taggad än på länge". Expressen-krönikören blir skribent hos Nordens största bettingcommunity. 4

Artikellista - dig

SVT Play lanseras i Apple TV

"Mycket glada." Ett halvår efter TV4 erbjuder nu även SVT sina progam i Apples plattform. 7

Annons
Artikellista - dig

Amazon tar upp jakten på Youtube

Betalar 6,5 miljarder. Köper Youtube-rivalen Twitch.

Artikellista - dig

SvD jublar över sitt historiska test.

Flest liknar Anna Lindh. Så många har gjort Svenska Dagbladets test om historiska politiker.

Artikellista - dig

Förlusten ökar för Realtid

Jonas Wiwen-Nilsson: "Ett utmanande år". Realtid Media redovisar en förlust på nära 5 miljoner kronor 2013. 11

Artikellista - dig

Trendbrottet – Netflix har slutat att växa i Sverige

I stället går HBO starkt framåt. Här är nyheten som lär tas emot med glädje av cheferna på de svenska tv-bolagen. 13

Annons
Annons
Facebook slängde ut Metro

Facebook slängde ut Metro

När Metro granskade en annonsbluff blev tidningen – och dess administratörer – utslängda från Facebook. 13

Här grishånar black metal-bandet Edward Blom

Här grishånar black metal-bandet Edward Blom

En recension av Marduks spelning fick medieprofilen Edward Blom att se rött – nu slår black metal-bandet tillbaka. 7

Bernt Hermele: "Jag har kallats för Quislingäckel"

Bernt Hermele: "Jag har kallats för Quislingäckel"

När författaren och journalisten Bernt Hermele skrev en krönika om Israel dröjde det inte länge innan hoten och påhoppen började strömma in.

Ny stavningsfadäs: 'Aj aj aj'

Ny stavningsfadäs: 'Aj aj aj'

Folkpartiet har återigen lyckats stava fel i en av sina kampanjer. 6

13 miljoner back för PS

13 miljoner back för PS

Omorganiseringen inom PS Communication sänkte resultatet. 1

Läs Dagens Media digitalt

Läs Dagens Media digitalt

Här finns mer information till dig som är prenumerant.

Här är Brynäs IF:s nya reklamfria matchtröja

Här är Brynäs IF:s nya reklamfria matchtröja

Som första svenska elithockeylag kör Brynäs reklamfritt – i dag offentliggörs den nya matchtröjan. 8

Theo Blanco berättar om striden på Riksmedia

Theo Blanco berättar om striden på Riksmedia

Samtidigt som hans mamma låg döende i cancer tvingades Theo Blanco utkämpa en maktkamp på Riksmedia – som ledde till att han fick sparken. 2

Strömavhopp från SJ:s kommunikationsavdelning

Strömavhopp från SJ:s kommunikationsavdelning

SJ:s nyttillträdde kommunikationsdirektör får kritik för sin ledarstil. 14

Karate-Jan gav trafiken en rejäl uppercut: 'Stenhård'

Karate-Jan gav trafiken en rejäl uppercut: 'Stenhård'

69-årige Jan Eriksson tog lagen i egna händer och lyfte allehanda.ses trafik med 294 procent. 1

Nu skrotar Aller Se & Hör

Nu skrotar Aller Se & Hör

Efter 20 år gör Hänt i Veckan comeback. Här är Aller Medias nya satsning på kändisjournalistik. 15

DN stäms: "Djupt beklagligt, men inte oväntat"

DN stäms: "Djupt beklagligt, men inte oväntat"

Journalistförbundet drar Dagens Nyheter inför Arbetsdomstolen, kan Dagens Media avslöja. 3

Här är låten som ska rädda M

Här är låten som ska rädda M

Alliansen kämpar i motvind. Nu lanserar Moderaterna sin nya vallåt "Vi och framtiden". 6

Bil Sweden bakom S-förslag

Bil Sweden bakom S-förslag

När Stefan Löfven presenterade förslaget om CSN-lån för körkort lyfte han formuleringar direkt från en av lobbyorganisationen Bil Swedens rapporter. 9

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Konkreta vs. abstrakta budskap

Carat är under miljarden

Carat är under miljarden

Mediebyrån Carat har nästan halverat omsättningen – på två år.

Aftonbladet tog bort serie om judar efter kritik

Aftonbladet tog bort serie om judar efter kritik

Aftonbladet anklagas för antisemitism efter en seriestripp på humorsajten Helt Normalt. 9

Berghs Studentbyrå

Berghs Studentbyrå Dags att knyta ihop säcken

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se