Digitalt - presenteras av ExactTarget Marketing Cloud

Sydsvenskan bryter med Twingly

Sydsvenskans sajt fylldes av länkar till högerextrema sajter. Nu har tidningen brutit samarbetet med Twingly.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

De flesta större tidningshusen i Sverige, förutom Metro och Aftonbladet, har avtal med Twingly, som gör att när någon bloggar om en artikel som publicerats på sajten så dyker det upp en direktlänk till bloggen i anslutning till artikeln.

Även Sydsvenskan har använt sig av Twingly – men kände sig nyligen tvingade att avbryta samarbetet. Anledningen är bland annat att en stor mängd av de länkar som dykt upp på sajten har gått till högerextrema och främlingsfientliga sajter.

Sydsvenskans taktik har varit att ta bort länkar som de ansåg var opassande, men enligt uppgift har det tagit för mycket resurser. 

Martin Källström, vd på Twingly, bekräftar att man inte längre har Sydsvenskan som kund, men hänvisar frågor om beslutet till Sydsvenskan.

– Vi ska sätta oss ner med Sydsvenskan och skriva ihop någonting om detta för att undvika spekulationer, säger han.

Twingly-länkarna är just länkar, men kan ge intrycket av att tidningen står bakom eller sanktionerar innehållet i dem.

För ett par år sedan, till exempel, valde Helsingborgs Dagblad att plocka bort Twingly-länkar från sin sajt, då många innehöll rasistiska åsikter.

- Vi har pratat mycket om detta internt och det är inte lätt att dra gränsen eller skriva ett regelverk som är exakt, sa chefredaktören Sören Karlsson till dagensmedia.se då.

Dagensmedia.se har sökt ansvariga på Sydsvenskan.

Martin Schori Av: Martin Schori
Mejla reportern

08-545 222 16

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

17 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
17
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:

Digitalt - presenteras av ExactTarget Marketing Cloud

AFTONBLADETS PARTILEDARDEBATT
Artikellista - dig

Här är tv-giganternas recension av Aftonbladets partiledardebatt

"Kan tänka oss samsändningar framöver". Igår skapade Aftonbladet historia med Sveriges första partiledardebatt i webb-tv. Så här tycker linjär-tv-konkurrenterna SVT och TV4 om sin nya konkurrent. 3

Artikellista - dig

Spotlife hämtar marknadschef från Springtime

"Ett självklart steg". Åsa Hallgren blir marknadschef på bloggnätverket Spotlife. 2

Artikellista - dig

MTV:s pr-chef till United Screens

"Jag vill lämna linjär-tv". MTV:s pr-chef Peter von Satzger lämnar företaget och går till United Screens.

VILLE KÖPA TWEETS AV AFTONBLADETS PROFIL
Artikellista - dig

Volvo läxar upp byrån: "Inte roligt över huvud taget"

Marknadschefen: "Inte roligt över huvud taget". Aftonbladet-profilen Natalia Kazmierska erbjöds två tusen kronor för att twittra om Volvos nya bil. Nu tar biltillverkaren starkt avstånd från The Viral Companys agerande. 1

Artikellista - dig

Volvos lanseringsknep – ville köpa tweets av Aftonbladetprofilen

"Sällan vi journalister blir så ogenerat uppraggade av kommersen". Två tusen kronor per inlägg - plus en egen XC90 att bränna runt i. Det erbjöds Aftonbladets Natalia Kazmierska av Volvos byrå. 5

Artikellista - dig

Expressen sänder Aftonbladets debatt

"Sms från Thomas Mattsson." Förutom Youtube, Magine och Svenska Dagbladet kommer även Expressen TV att sända Aftonbladet TV:s partiledardebatt ikväll. 7

Annons
Artikellista - dig

Skyttedal hävdar att hon får stöd i sociala medier – sågas på Twitter

"Lyckats totalt med att skapa skarpa negativa röster". KDU:s ordförande Sara Skyttedal hävdar att hon får stöd för sitt flyktingutspel i de sociala medierna. Över 80 procent av inläggen på Twitter är dock mycket kritiska till debattartikeln. 35

Artikellista - dig

Aftonbladet lanserar sajt för e-sport

Utökar bevakningen. Aftonbladet storsatsar på e-sport med en ny sajt som lanseras i samarbete med bland annat världsmästarna i svenska Ninjas in Pyjamas.

Artikellista - dig

Lajkat.se över miljonen

Inga siffror från Expressen i nuläget. En vecka efter lanseringen når Schibsteds nya viralsajt över en miljon besökare.

Artikellista - dig

Mediemarknaden fortsätter uppåt

Räknar med fortsatt tillväxt. Växte med 1,9 procent under andra kvartalet.

Annons
Annons
Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation En photoshoppad hjärna

Facebook slängde ut Metro

Facebook slängde ut Metro

När Metro granskade en annonsbluff blev tidningen – och dess administratörer – utslängda från Facebook. 13

Här grishånar black metal-bandet Edward Blom

Här grishånar black metal-bandet Edward Blom

En recension av Marduks spelning fick medieprofilen Edward Blom att se rött – nu slår black metal-bandet tillbaka. 7

Bernt Hermele: "Jag har kallats för Quislingäckel"

Bernt Hermele: "Jag har kallats för Quislingäckel"

När författaren och journalisten Bernt Hermele skrev en krönika om Israel dröjde det inte länge innan hoten och påhoppen började strömma in.

Ny stavningsfadäs: 'Aj aj aj'

Ny stavningsfadäs: 'Aj aj aj'

Folkpartiet har återigen lyckats stava fel i en av sina kampanjer. 6

13 miljoner back för PS

13 miljoner back för PS

Omorganiseringen inom PS Communication sänkte resultatet. 1

Läs Dagens Media digitalt

Läs Dagens Media digitalt

Här finns mer information till dig som är prenumerant.

Här är Brynäs IF:s nya reklamfria matchtröja

Här är Brynäs IF:s nya reklamfria matchtröja

Som första svenska elithockeylag kör Brynäs reklamfritt – i dag offentliggörs den nya matchtröjan. 8

Theo Blanco berättar om striden på Riksmedia

Theo Blanco berättar om striden på Riksmedia

Samtidigt som hans mamma låg döende i cancer tvingades Theo Blanco utkämpa en maktkamp på Riksmedia – som ledde till att han fick sparken. 2

Strömavhopp från SJ:s kommunikationsavdelning

Strömavhopp från SJ:s kommunikationsavdelning

SJ:s nyttillträdde kommunikationsdirektör får kritik för sin ledarstil. 14

Karate-Jan gav trafiken en rejäl uppercut: 'Stenhård'

Karate-Jan gav trafiken en rejäl uppercut: 'Stenhård'

69-årige Jan Eriksson tog lagen i egna händer och lyfte allehanda.ses trafik med 294 procent. 1

Nu skrotar Aller Se & Hör

Nu skrotar Aller Se & Hör

Efter 20 år gör Hänt i Veckan comeback. Här är Aller Medias nya satsning på kändisjournalistik. 15

DN stäms: "Djupt beklagligt, men inte oväntat"

DN stäms: "Djupt beklagligt, men inte oväntat"

Journalistförbundet drar Dagens Nyheter inför Arbetsdomstolen, kan Dagens Media avslöja. 3

Här är låten som ska rädda M

Här är låten som ska rädda M

Alliansen kämpar i motvind. Nu lanserar Moderaterna sin nya vallåt "Vi och framtiden". 6

Bil Sweden bakom S-förslag

Bil Sweden bakom S-förslag

När Stefan Löfven presenterade förslaget om CSN-lån för körkort lyfte han formuleringar direkt från en av lobbyorganisationen Bil Swedens rapporter. 9

Carat är under miljarden

Carat är under miljarden

Mediebyrån Carat har nästan halverat omsättningen – på två år.

Aftonbladet tog bort serie om judar efter kritik

Aftonbladet tog bort serie om judar efter kritik

Aftonbladet anklagas för antisemitism efter en seriestripp på humorsajten Helt Normalt. 9

Berghs Studentbyrå

Berghs Studentbyrå Dags att knyta ihop säcken

Vägen till Cannes

Vägen till Cannes Kattkomik före politik.

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se