Digitalt - presenteras av Salesforce Marketing Cloud
Porr - enligt Google.

Porr - enligt Google.

Reklambloggare bannad av Google – beskylls för att sprida porr

Åsk Wäppling som driver reklambloggen Adland.tv har blivit bannad av Googles Adsense – för att ha visat Sloggireklam

Åsk Wäppling

Åsk Wäppling

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

– Ja tydligen anser Google att vi serverar våra läsare porr. Jag kan inte låta bli att skratta, säger Åsk Wäppling.

Vad som hände – i en bloggpost publicerade Åsk Wäppling en bild från en Sloggi-kampanj för att exemplifiera sexistisk reklam. Då fick hon ett mejl från Google att bilden bröt mot Adsenses policy. Hon fick en viss utmätt tid på sig att ta bort bilden.

– De skickade meddelandet till ett Google-konto som jag inte använder så ofta så jag såg det för sent och nu har de spärrat mitt konto. Det är kännbart ekonomiskt men samtidigt kan jag tycka att Google är mer besvär än de är värda. Nu har jag gett reklamutrymmet till Stadsmissionen istället.

Hur ser du på Googles agerande?

– Jag tycker att om någon nu gjort sig besväret att gå in på min blogg för att titta på bilden och sedan fatta sitt beslut utan att ens ha läst texten, så känns det ganska märkligt. Samtidigt syns Googles annonser på sajter med långt värre innehåll.

Och det är inte första gången Adland.tv får sitt konto spärrat – men förra gången var det Adland.tv:s Paypal-konto som blev spärrat av liknande orsaker.

– Det här innebär att jag inte kan skriva om sexistisk reklam på min blogg. Man kan tycka att både Google och Paypal är lite väl amerikanskt puritana.

Henrik Widell Av: Henrik Widell
Mejla reportern
08-545 222 04

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

47 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
47
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Digitalt - presenteras av Salesforce Marketing Cloud
Artikellista - dig

Fem tips från onlineexperten: Så lyckas du med retargeting

DEBATT. DEBATT. Ogenomtänkt retargeting är negativt för varumärket, skriver Ad Relevance Karl Lindberg i ett svar på Kristin Djerfs krönika.

Artikellista - dig

Fin vecka för Nerikes Allehandas mobilsajt

"Haft en fin trend under en längre period." Antalet unika läsare som besökte mobil.na.se ökade med drygt 21 procent.

Artikellista - dig

Stark vecka för Klart.se

"Man vill veta om det blir en vit jul." Stormen Alexander och julvädret drog stortrafik till vädersajten.

Artikellista - dig

Alex Schulmans vrede över valet mest delad i år: "Jag var så upprörd"

"Jag var så upprörd". UPPDATERAD. Alex Schulman, Mia Skäringer och Carina Bergfeldt. Det är några av skribenterna bakom årets mest virala artiklar. 2

Artikellista - dig

Aftonbladet sänder Håkan Hellströms Ullevi-konsert

"Tar liveupplevelsen vidare." Aftonbladet har köpt rätten att visa filmen om Håkan Hellströms Ullevi-konsert. 5

Artikellista - dig

Brit Stakston: "Lexbase är årets skräpsajt"

BLOGG. BLOGG. Därför utser Dagens Medias bloggare Brit Staktson kontroversiella Lexbase till årets skräpsajt.

Annons
Artikellista - dig

Läs Dagens Medias tidning – här är nummer 22, 2014

Facit över tv:s ras 2014. Kolla innehållet i senaste utgåvan av Dagens Media.

Artikellista - dig

”Retargeting förstör min julshopping”

KRÖNIKA. KRÖNIKA. Explosionen av retargeting-annonser ställer till problem i julhandeln för Dagens Medias reporter Kristin Djerf. 7

Artikellista - dig

3 insikter om sök som varje marknadschef borde känna till

KRÖNIKA. KRÖNIKA. Christian Rudolf ger sina bästa tips på vad du som marknadschef behöver veta om sök. 5

Artikellista - dig

Bredbandsbolaget svarar – inte möjligt att blockera The Pirate Bay

Bredbandsbolaget: Går inte att stoppa Pirate Bay och Swefilmer. Bredbandsbolaget hävdar att kraven på blockering av The Pirate Bay och Swefilmer saknar lagstöd.

Annons
Annons
Årets sista nummer av Dagens Media

Årets sista nummer av Dagens Media

14 saker som utmärkte 2014. Och MEC:s vd skriver brev till tomten.

7 filmer som visar att döds- metall och reklam hör ihop

7 filmer som visar att döds-
metall och reklam hör ihop

Death metal handlar inte bara om ond bråd död. Här är sju reklamfilmer som visar varför hårdrock kan göra kommunikation lite roligare. 1

Startar bolaget Play Sverige

Startar bolaget Play Sverige

Mediekompaniets chefer Anders Sjösten och Martin Irborg har registrerat ett tv-bolag.

Schibsted-köper domänen tv.se för 2,2 miljoner kronor

Schibsted-köper domänen tv.se för 2,2 miljoner kronor

2,18 miljoner kronor. Så mycket pengar betalade Schibsted för domänen tv.se, som auktionerades ut på Tradera. 1

Mediacoms vd kliver av

Mediacoms vd kliver av

Linus Hjoberg ska flytta till andra sidan jordklotet. 4

Bah Kuhnke lovar medie- utredning före extravalet

Bah Kuhnke lovar medie-
utredning före extravalet

Kultur- och demokratiministern ger besked om digitalmomsen, reklamskatten och presstödet. 3

Familjeliv hackat igen – SD-troll spammade forumet

Familjeliv hackat igen – SD-troll spammade forumet

Stampen-sajten Familjeliv har återigen hackats. 3

Över 5 000 svenskar vill bli bortglömda av Google

Över 5 000 svenskar vill bli bortglömda av Google

Efter EU-domen – över 5 000 svenska fall där svenskar vill få bort sökresultat har kommit in till sökjätten.

Upprört om Herlitz lön: "Det är otroligt, ofattbart"

Upprört om Herlitz lön: "Det är otroligt, ofattbart"

Fackklubbarna är bestörta över Gunilla Herlitz jättelön. 23

Så prenumererar du på DM

Så prenumererar du på DM

Ta del av aktuella erbjudanden här.

Läs Dagens Media digitalt

Läs Dagens Media digitalt

Här finns mer information till dig som är prenumerant.

Han fick 24 miljoner – "köper varken bilar eller klockor"

Han fick 24 miljoner – "köper varken bilar eller klockor"

Han drog in mest av alla mediechefer i Sverige. Jonas Sjögren berättar nu att han trots det inte lever något lyxliv. 14

Annonsörerna som betalar bäst – telebolag i topp

Annonsörerna som betalar bäst – telebolag i topp

Här är listan över marknadscheferna som får bäst – och sämst – betalt.

De har reklambyråernas allra fetaste plånböcker

De har reklambyråernas allra fetaste plånböcker

Här är listan över landets bäst betalda reklamare. 5

Miljonregn över mediechefer – Herlitz lyfter 19 miljoner

Miljonregn över mediechefer – Herlitz lyfter 19 miljoner

Här är mediecheferna som lyfter de högsta lönerna. Bara topptrion drar tillsammans in hela 58 miljoner kronor i årslön. 5

Vinstlott för männen i mediebyråernas lönerace

Vinstlott för männen i mediebyråernas lönerace

Först på 16:e plats tar sig en kvinna in på listan över mediebyråernas högsta löner. 1

Här är pr-konsulterna som tjänar mest – och minst

Här är pr-konsulterna som tjänar mest – och minst

JKL, Prime och Brunswick är byråerna som betalar för branschens tre fetaste lönekuvert. Här är hela listan över pr-konsulternas löner. 3

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se