Digitalt - presenteras av Salesforce Marketing Cloud

Microsofts vd Steve Ballmer i Stockholm.

Microsofts vd Steve Ballmer i Stockholm.

Spotify lanseras i Windows

Microsofts vd Steve Ballmer presenterar samarbete med Spotify och talar om bolagets framtid på plats i Stockholm.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Steve Ballmer och Spotifys vd Daniel Ek passade på att presentera ett färskt samarbete mellan företagen, när Microsofts vd var på plats i Stockholm. Det gemensamma initiativet gör att Windows-användare får tillgång till Spotifys innehåll via en app för datorn eller Windows-mobilen.

- Jag är väldigt glad över samarbetet och att få vara här och träffa Spotifys vd Daniel Ek. Många innovativa it-lösningar kommer från svenska uppfinnare och entreprenörer, sa Steve Ballmer.

Microsofts senaste produkter och ”molnet” var annars i fokus när Steve Ballmer talade för studenter och media i dag. Representanter från Microsoft presenterade bland annat nya Kinect för Xbox 360 och bolagets senaste Windows Live-tjänster. Steve Ballmer talade om de nya möjligheter som uppstår när lagring och bearbetning av digital information flyttar från enskilda datorer till ”molnet”. Den utvecklingen gör det enklare att sätta samman, bearbeta och sedan dela information med andra – och för företagen att utveckla nya tjänster i snabbare takt.

- Det finns mycket arbete kvar att göra för att få information mer tillgänglig och användbar. Vi behöver också arbeta med den kommersiella infrastrukturen och med säkerhetsfrågorna, sa Steve Ballmer.

Trenden är inte en konvergens av produkter utan tvärtom, en utveckling mot allt fler produkter. Däremot måste alla dessa produkterna kunna hantera samma information och liknande tjänster och där kommer "molnet" in.

- Utmaningen är att göra de bästa gissningarna och ligga före i utvecklingen. Man kan säga att vi har händerna fulla, sa Steve Ballmer, och nämnde bolagets produktutveckling inom sök, mobilt, webb, tv och Xbox.

Synnöve Almer Av: Synnöve Almer
Mejla reportern

08-545 222 11

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

3 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
3
Nu visas kommentar 1-5

Digitalt - presenteras av Salesforce Marketing Cloud

Artikellista - dig

Netflix-kunder utsatta för bedrägeri – reklamaren tvingades klippa sönder sitt Mastercard

Klippte kreditkortet. I ett mejl ber "Netflix" om dina kortuppgifter. Copywritern Ulrika Good är en av dem som drabbats av bedrägeriet. 10

Artikellista - dig

De är först ut med videoannonser på Instagram

Vill ha hög kvalitet på reklamen. Disney, Activision och Banana Republic. Det är några av bolagen som köpt annonsutrymme på Instagram, som nu sjösätter videoannonsering.

Artikellista - dig

5 tips för bättre Adwordsstrategi

KRÖNIKA. Svenskarna googlar 35-40 miljoner gånger varje dag, vilket gör Google Adwords till en viktig del i de flesta marknadsstrategier. Här ger Michael Wahlgren, vd på SEO-byrån Pineberry, fem råd för bättre Adwordsannonsering. 1

FÖR DAGENS MEDIAS PRENUMERANTER
Artikellista - dig

Läs Dagens Medias tidning – här är nummer 18, 2014

MTG avslöjar allt om hur de ska stoppa tv-kaoset 2015. Kolla innehållet i senaste utgåvan av Dagens Media.

FÖR DAGENS MEDIAS PRENUMERANTER
Artikellista - dig

Då lanseras Bonniers Viaplay-dödare

"Arbetet sker på bred front". Dagens Media kan i dag berätta nya detaljer om Bonniers kommande jättetjänst för koncernens tv- och film-rättigheter.

FÖR DAGENS MEDIAS PRENUMERANTER
Artikellista - dig

MTG sjösätter fleraåtgärder som ska stoppa tv-kaoset

Säljdirektören: "Vi är tidigt ute, och får ta smällen". Här är nyheten som kanske får en del marknads-chefer att sätta förmiddagskaffet i vrångstrupen: MTG TV höjer reklampriserna – med 18 procent. "Vi är tidigt ute bland kanalerna, och får ta smällen", säger försäljningsdirektören Mats Nyman.

Annons
Artikellista - dig

Johan Magnusson ny delägare i South East Digital Production

"Utrymme på svenska marknaden". Johan Magnusson blir delägare och projekledare i South East Digital Production. 1

Artikellista - dig

Criteos nya tjänst – följer kunderna mellan plattformar

"Något som efterfrågats av våra kunder". Annonsföretaget Criteo har hittat ett sätt att följa konsumenternas köpbeteende över flera olika plattformar.

Artikellista - dig

Stampen startar bolag för kvinnosajter

"En unik position på den digitala marknaden". Stampen Media Group drar igång det nya bolaget Modern Women Media. Tanken är att användarna ska stå för majoriteten av innehållet. 9

Artikellista - dig

Schibsted köper Svenska Klipp – får 130 000 följare på köpet

Får 130 000 följare på köpet. Schibsted har lagt vantarna på varumärket Svenska Klipp. I köpet ingår en domän samt en Facebook-sida med drygt 130 000 följare. 4

Annons
Annons
Lydeckers beska besked – alla Impact-säljare får gå

Lydeckers beska besked – alla Impact-säljare får gå

Samtliga Impact-säljare får se sig om efter nya jobb, kan Dagens Media berätta. 5

Mediesäljare köpte kokain under företagets påskfest

Mediesäljare köpte kokain under företagets påskfest

Nu kallas byrådirektörer, mediesäljare och pr-konsulter på löpande band in till Stockholms tingsrätt. Läs Dagens Medias dokument om kokainköparna i Taxi-Tony-härvan.

Stängde kommentarsfält efter näthat mot 14-åring

Stängde kommentarsfält efter näthat mot 14-åring

Kritiserade synen på kvinnor i Sverige. Då tvingades BT tvingades stänga kommentarsfältet – efter en timme. 28

Reportern om ubåtsjakten: "Okunskapen monumental"

Reportern om ubåtsjakten: "Okunskapen monumental"

SvD:s Mikael Holmström har bevakat försvarsområdet sedan 70-talet.

8 bilder som visar mediernas ubåtshysteri

8 bilder som visar mediernas ubåtshysteri

Mystiska män, mystiska moderskepp och en högtflygande stjärnreporter. Här är mediernas ubåtsjakt i åtta bilder. 13

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Onödig kreativitet

Pr-bloggen

Pr-bloggen PR i min mening.

Printchefer om sparpaketet

Printchefer om sparpaketet

Expressen gör sig av med 50 journalister – och de printchefer som Dagens Media talat med är säkra på att det kommer märkas. 2

Destination.se om kritiken

Destination.se om kritiken

Sveriges Kvinnolobbys kampanj mot sexistisk reklam ersattes med en kvinna i badkläder. 23

Waxins dramatiska flygresa – misstänktes för ebola

Waxins dramatiska flygresa – misstänktes för ebola

Möttes av tio läkare och sjuksköterskor – fördes i ilfart till sjukhus. 4

Skryter om Twitter-följare – men 80 procent kan vara fejk

Skryter om Twitter-följare – men 80 procent kan vara fejk

Nyligen skröt DN Debatt om att vara störst på Twitter – men nära 80 procent av följarna kan vara fejk. 3

Expressens båt-tabbe

Expressens båt-tabbe

Expressen pekar ut DN:s civila båt som "tungt beväpnad militär". 14

Jan Helin kallar Ulf Nilson för en "gaggig farfar"

Jan Helin kallar Ulf Nilson för en "gaggig farfar"

I det senaste avsnittet av "Mattsson & Helin" ställer Aftonbladets publisher frågan om det inte är dags att avpolettera Expressen-krönikören Ulf Nilson. 9

Vapenlobbyisten kallades för ”debattör” i Dagens Nyheter

Vapenlobbyisten kallades för ”debattör” i Dagens Nyheter

Debatt-chefen Nils Öhman självkritisk efter missen. 3

Läs Dagens Media digitalt

Läs Dagens Media digitalt

Här finns mer information till dig som är prenumerant.

Så hånas Åkessons sjukdom – SD:s presschef upprörd

Så hånas Åkessons sjukdom – SD:s presschef upprörd

I dag berättade Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson att han är utbränd.

Tidningens döda älgar får Viaplay-kreatören att se rött

Tidningens döda älgar får Viaplay-kreatören att se rött

Smålandsposten uppmanar läsarna att skicka in "älgisar" från årets älgjakt. Men tilltaget upprör, särskilt om man är vegeterian. 9

Lämnar tillbaka tv-tillståndet

Lämnar tillbaka tv-tillståndet

Aftonbladet väljer att lämna tillbaka tillståndet för sändningar i det digitala marknätet. 11

Premiär – Dagens Media Branschanalys

Premiär – Dagens Media Branschanalys

Här är första utgåvan av Dagens Medias nya tidning Branschanalys.

"Har jobbat dygnet runt"

"Har jobbat dygnet runt"

Efter sammanlagt 15 år, varav två och ett halvt som vd, lämnar nu Joachim Nordlind MTG TV.

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se