Digitalt - presenteras av ExactTarget Marketing Cloud

Är flash för flashigt?

Hur snygg din banner än är, om det tar mer än två sekunder att ta del av budskapet kommer de allra flesta att missa det. Det skriver Christian Ullmark, digital planner på Starcom.

Är flash för flashigt?

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

If you surf around the net for a couple of minutes, chances are you will probably have seen some really great banners with high quality and imaginative concepts, basically interactive masterpieces.

That is, if you stopped what you were doing and focused on the banner for ten seconds. However, when was the last time you waited for a banner to get to the point?

Let's take a step back and remind ourselves of what the goal of most banners are. The majority of all banners' job is to take the consumer from point A, the site they happen to be on, to point B, which is either a landing page or a web site. So what is the best way to achieve this goal?

There are two points of reference I often use when talking about banner production.

The first is a study done by MSN, later backed up by a similar study done by SvD in 2009. In these eye movement studies they tracked how the eye of the consumer moved when visiting different sites.

One of their findings was that 79 procent of the time the average banner only receives two seconds of attention by the consumer, in spite of the fact it's visible for up to 18 seconds.

The second point of reference comes from the ad networks.

They are the ultimate experts at driving consumer traffic. They handle billions of impressions every month with hundreds of clients advertising at the same time. With all that data at hand, they know exactly what type of creative executions that work and don't work, often before the campaign starts.

The three simple truths are 1) show your logo at all times, 2) concentrate on one message per banner and 3) use a distinct call-to-action.

So what does this mean for the beautiful banners out there?

If it takes more than two seconds to see what the offer or message is 79 procent are probably going to miss it and not click on it.

If your ad agency has to explain the banner it will probably fail. If it has more than two frames it will probably exceed the time-limit. If the banner reminds you of a TV spot send it back. If your banner doesn’t have a clear call to action like a well designed button that says “click here” be prepared to loose more clicks on those valuable media dollars you are spending.

Granted, there are banners whose job it is to deliver brand awareness and not a click-through, with formats like the take-over, interstitial or pre-expandable banner, but then we are not talking about driving traffic to your site in the most effective way.

Remember, set a goal for the campaign and produce banners accordingly. If you find yourself saying you want to drive traffic to your site then your banner's main function is moving someone from A to B.

Av: Christian Ullmark, digital planner på Starcom

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

Digitalt - presenteras av ExactTarget Marketing Cloud

Artikellista - dig

Feelgood i Gröna Lunds kampanj

"En charmig och mysig film". Gröna Lunds kampanj inför säsongsstarten har fokus på barnfamiljer. 1

Artikellista - dig

Electrolux lagar mat i Tumblr-kampanj

"Vi har över 1000 prylar i rekvisita". Vitvarukedjan lanserar ett tredagars livesänt matlagningsevent tillsammans med House of Radon.

Artikellista - dig

Slutar efter 49 år på Aftonbladet

"Blandade känslor". Björn Sigrelius går i pension innan sommaren. Hans far var tidigare maskinsättare på Aftonbladet, och nu förs Sigreliustraditionen vidare genom sonen Kalle – som arbetar på Schibsted Media. 5

Artikellista - dig

SF tar recensionshjälp i sommar

"Redan rekordstort engagemang." SF Bio söker sommarrecensenter i sociala medier. Biobesökarna väljer vem som får jobbet.

Här är IAB Sveriges nya styrelse

Krister Karjalainen lämnar. Frida Lund på Schibsted, Magdalena Bonde på Eniro och Daniel Weilar på Nyheter24-gruppen är nya i IAB Sveriges styrelse.

Minimedia stämmer konkurrent

"Har aldrig blivit så här ordagrant plagierade". Content marketing-bolaget OP Communication kopierade en av Minimedias artiklar. Nu kräver Schibsted-bolaget konkurrenten på drygt 41 000 kronor i skadestånd, kan Dagens Media berätta. 6

Annons
Artikellista - dig

Expressen tar in gästredaktörer

Mark Levengood först ut. I samband med Expressens och Unicefs projekt "För varenda unge" tar tidningen in gästredaktörer som ska styra sociala medier-redaktionen. 2

Artikellista - dig

Netflix höjer abonnemangspriserna

Avslöjar nya planer. Netflix ska höja priset med mellan en och två dollar per månad för nya kunder, meddelar vd:n Reed Hastings.

Artikellista - dig

Stampen-sajten Familjeliv hackad

"Ingen biggie alls". I realtid kunde oroliga användare på Familjeliv följa hur det Stampen-ägda forumet hackats. Men enligt vd:n täcktes säkerhetshålet till snabbt. 13

Tradedoublers vd får gå

"Intäktsutvecklingen en besvikelse". Tradedoublers vd och koncernchef Rob Wilson får lämna sitt uppdrag. 1

Annons
Annons
Berghs Studentbyrå

Berghs Studentbyrå Några ord från copywritern

Efter chockbeskedet – TV4:s reporter tackades med kaka

Efter chockbeskedet – TV4:s reporter tackades med kaka

Det blev ett mycket känslosamt möte på TV4 Trollhättan när ett par i dag valde att visa sitt stöd för lokaljournalistiken efter gårdagens chockbesked. 4

Mediebyråcheferna om att TV4 skrotar sin lokal-tv

Mediebyråcheferna om att TV4 skrotar sin lokal-tv

Att lokalsändningarna läggs ner får ingen större påverkan på annonseringen, menar tv-rådgivarna. 10

Lämnar Carat för OMD

Lämnar Carat för OMD

Carat och Disney går skilda vägar – efter 20 år.

"Är en väldigt tung dag"

"Är en väldigt tung dag"

När TV4 lägger ner de lokala nyhetssändningarna väntas 85 procent av Nyhetsbolagets lokala personal få gå. 6

DN var nära ställa hyllad Kristina Lugn-intervju

DN var nära ställa hyllad Kristina Lugn-intervju

Porträttet av Kristina Lugn i DN har blivit en snackis. För Dagens Media berättar journalisten om det hyllade "haveriet". 5

Skärmdump från Metros sajt.

Viralsuccé om sjunkande högerextremister var falsk

Har du skrattat åt högerextremisterna som skulle ta sig över Medelhavet med en gummibåt och sjönk? Då är du inte ensam. Problemet är att nyheten är falsk. 5

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Fältstudier, vin och beslutshierarkier

Blogoccoli

Blogoccoli En hjärtesak

Twittrande poliser råkade  i luven på Retriever

Twittrande poliser råkade
i luven på Retriever

Ville inte lyssna på ett företag som har en guldfisk i sin logga.

SVT upphandlar krukor

SVT upphandlar krukor

Nu ser sig de tre public service-bolagen om efter en ny leverantör av krukor och växter. 11

Han fick en ölstinn idé – torskade drömjobbet på DI

Han fick en ölstinn idé – torskade drömjobbet på DI

Branschen kan knappt tro att det är sant. För Dagens Media berättar Jojje Olsson själv om den blöta idén som kostade honom drömjobbet. 31

Efter Aschbergs trolljakt – nu blir hataren hatad

Efter Aschbergs trolljakt – nu blir hataren hatad

Efter att mannen bakom Facebook-sidan "Hult Hatar" konfronterats av Robert Aschberg flödar nu hatet fritt mot 20-åringen. 29

Volvos nya reklamfim

Volvos nya reklamfim

Bolaget följer upp "Made by Sweden" med en film från Treehotel i Harads, Norrbotten. 1

Skyddsombuden slår larm

Skyddsombuden slår larm

Flera kvinnor på Göteborgs-Posten känner sig illa bemötta och förminskade av ledningen. Det framgår av en skrivelse som skickats till Arbetsmiljöverket. 2

Experten: "Man vill inte vara en sponsor till A-lagen"

Experten: "Man vill inte vara en sponsor till A-lagen"

Helgens dödsmisshandel kommer att få konsekvenser för svensk fotboll och dess sponsorer. 2

De hetaste praktikplatserna

De hetaste praktikplatserna

Sparpaketen och den aktuella debatten om papperstidningens död har inte gjort tidningsdrakarna mindre populära på JMK och JMG.

Påstådd dödsmisshandlare namngavs på Stampen-sajt

Påstådd dödsmisshandlare namngavs på Stampen-sajt

På Svenskafans forum spreds igår namnet på en person som påstås ligga bakom dödsmisshandeln i Helsingborg.

Aftonbladet får tv-tillstånd

Aftonbladet får tv-tillstånd

51 nationella och sex lokala/regionala tillstånd att sända tv via marknätet har beviljats. 8

SSU slår tillbaka: "Löjligt"

SSU slår tillbaka: "Löjligt"

Ungdomsförbundets kampanj mot snabbmatskedjorna har upprört. Nu svarar ordföranden på kritiken. 15

Apple panikstoppade TV4:s "förspel" i Apple TV

Apple panikstoppade TV4:s "förspel" i Apple TV

Alla papper var klara för påskrivning när Apple plötsligt drog i nödbromsen. 6

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se