Amanda Koutra är vd för Carat i Sverige. Foto: Janne Naess.

Amanda Koutra är vd för Carat i Sverige. Foto: Janne Naess.

Blir GM:s globala mediebyrå

Aegis-byrån Carat har vunnit uppdraget som General Motors globala mediebyrå. Ett jätteuppdrag som rör alla marknader utom Indien, Kina och Brasilien.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Det är efter en stor upphandling som General Motors nu har gett Carat uppdraget att sköta det mesta av biltillverkarens globala planering och inköp av media.

Uppdraget innebär att Carat omedelbart tar över ansvaret för medieköp i alla regioner utom Indien, Kina och Brasilien. Ett uppdrag värt 3 miljarder dollar.

I Sverige har dock Carat arbetat med GM:s varumärken sedan 2007. Fram till Saabs konkurs var Carat biltillverkarens mediebyrå. Carat har dessutom även Opel som kund sedan tidigare.

– Vi är jätteglada och stolta över att ha fått förlängt förtroende, säger Carats svenska vd Amanda Koutra.

I och med upphandlingen tappar mediebyrån Vizeum kunden Chevrolet Sverige, som också ägs av GM.

Dante Thomsen Av: Dante Thomsen
Mejla reportern

08-545 22 206

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

3 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
3
Nu visas kommentar 1-5

Byråer

Artikellista - Byråer

Feelgood i Gröna Lunds kampanj

"En charmig och mysig film". Gröna Lunds kampanj inför säsongsstarten har fokus på barnfamiljer. 1

GULDÄGGET 2014
Artikellista - Byråer

F&B är bäst igen

Åkestam Holst var kvällens förlorare. Här är byråtoppen efter Guldägget 2014. 2

Tredje guldägget till F&B

För bästa utomhuskampanj. Forsman & Bodenfors vinner kvällens tredje guldägg.

Radioguld till Stockholms Stadsmission

Silverägg till King och DDB. Podcasten om hemlöshet är förra årets bästa radiokampanj.

Stig Jobs gav guldägg till Ica

Silverägg till DDB och F&B. King vinner ett guldägg i print för sin tidningsannons för Ica.

Eventguldet till Deportivo

Silverägg till CP+B och Saatchi & Saatchi. Deportivos Unicef-kampanj var förra årets bästa event enligt Guldäggets jury.

Annons

OTW vinner guldägg i Mobilt

Silverägg till RBK. OTW:s hockeyapp är årets vinnare i Mobilt-kategorin.

RBK vinner sitt andra guld

Silverägg till Dill. RBK vinner guldägg i kategorin Alternativa Media. 1

Andra guldägget till F&B

Silverägg till Unicef och Hyresgästföreningen. Byråns kampanj för Volvo Lastvagnar är årets vinnare i Integrerat.

Silla Levin vinner Platinaägget

Reklambranschens Hall of Fame. Forsman & Bodenfors Silla Levin är årets mottagare av Platinaägget. 1

Annons
Annons
Mediebyråerna om HD-köpet

Mediebyråerna om HD-köpet

Sydsvenskans köp av Helsingborgs Dagblad riskerar att påverka tidningens kvalitet, enligt mediebyråerna i Malmö. 3

Junilistan vill bli en succé igen – järnrörshånar SD

Junilistan vill bli en succé igen – järnrörshånar SD

Junilistan ska bli mindre tråkigt. För Dagens Media berättar kanslichefen Eva Nisser om partiets valkampanj. 16

Asp om kritiken: "Korkat"

Asp om kritiken: "Korkat"

Professorn slår tillbaka efter SVT-journalistens sågning av undersökningen "Journalistkårens partisympatier". 16

"Handlar om att fly eller att slåss – jag väljer att slåss"

"Handlar om att fly eller att slåss – jag väljer att slåss"

151 nuvarande och tidigare medarbetare på TV4 och Nyhetsbolaget uppmanar ledningen att besinna sig. 6

Höjer abonnemangspriserna

Höjer abonnemangspriserna

Netflix ska höja priset med mellan en och två dollar per månad för nya kunder, meddelar vd:n Reed Hastings.

Efter Icas haveri – de kristna blickarna vänds mot Coop

Efter Icas haveri – de kristna blickarna vänds mot Coop

Kristna jublar över att Ica har dragit tillbaka sin påskreklam. Samtidigt riktas nu blickarna mot konkurrenten Coop. 46

Här är Iprens nya reklam efter Ipren-mannen

Här är Iprens nya reklam efter Ipren-mannen

Ipren, som tidigare hyllats för sin reklam, lanserar ett nytt reklamkoncept. 16

”Ut i en okänd framtid”

”Ut i en okänd framtid”

Eva Hamilton jobbar kvar på SVT till dess att en efterträdare är på plats. Men hon kommer inte att stanna upp bara för att hon sagt upp sig, berättar Eva Hamilton för Dagens Media. 5

Miljöpartiets utspel sågas: "Är årets politiska anka"

Miljöpartiets utspel sågas: "Är årets politiska anka"

Det tog bara en timme för Miljöpartiet att pudla kring sitt förslag om att förbjuda anonyma bloggar. Nu sågas partiet. 33

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Fältstudier, vin och beslutshierarkier

Blogoccoli

Blogoccoli En hjärtesak

US Airways superhaveri på Twitter – delade porrbild

US Airways superhaveri på Twitter – delade porrbild

Som svar på ett klagomål delade flygbolaget en grovt pornografisk bild från sitt officiella Twitterkonto. 5

Israel inspirerade på MIPTV

Israel inspirerade på MIPTV

I förra veckan gick den årliga tv-mässan MIPTV av stapeln i Cannes. Dagens Media bad tre produktionsbolagschefer att summera årets mässa. 2

De utnyttjar mäklarbråket

De utnyttjar mäklarbråket

Med målet att bli säljarnas bostadssajt lanserar nu Hittahem.se en ny grafisk profil. 1

In Flames kan ha dragit medierna vid näsan

In Flames kan ha dragit medierna vid näsan

Enligt flera medier har metalbandet In Flames sajt hackats. Men det hela ser ut att vara en pr-kupp.

Han gör tv-comeback

Han gör tv-comeback

För att marknadsföra sitt datanät lanserar mobiloperatören Tre den nya webb-tv-serien "Studio Orvar". För Dagens Media berättar Orvar Säfström om sin förlorade strid på SVT, comebacken i rutan och om sin smidiga 40-årskris. 2

Haveri för sociala medier-byråns egna namntävling

Haveri för sociala medier-byråns egna namntävling

Omröstningen hackad – fick över 4000 namnförslag på tyska. 3

Efter chockbeskedet – TV4:s reporter tackades med kaka

Efter chockbeskedet – TV4:s reporter tackades med kaka

Det blev ett mycket känslosamt möte på TV4 Trollhättan när ett par i dag valde att visa sitt stöd för lokaljournalistiken efter gårdagens chockbesked. 4

Mediebyråcheferna om att TV4 skrotar sin lokal-tv

Mediebyråcheferna om att TV4 skrotar sin lokal-tv

Att lokalsändningarna läggs ner får ingen större påverkan på annonseringen, menar tv-rådgivarna. 10

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se