Isobar-chefen: "Farfar var en blygsam investering"

Kulturkrockar. Det är anledningen till att Farfar lades ned, menar Isobars globale chef Mark Cranmer, som också bemöter den hårda kritiken som riktats mot hans nätverk.

Isobar-chefen: "Farfar var en blygsam investering"

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Dagensmedia.se kunde tidigare i dag avslöja det som många kanske befarat: den prisbelönta byrån Farfar läggs ned.

Beslutet togs av Isobar-chefen Mark Cranmer.

Det var också han som gav personalen det tunga beskedet på onsdagsmorgonen.

– Det här har utan tvivel varit den värsta dagen i mitt yrkesliv, säger han när Dagensmedia.se träffar honom.

I samband med att Matias Palm Jensen hoppade av riktade två av Farfars toppkreatörer, Mårten Forslund och Jakob Swedenborg, sällsynt hård kritik mot Isobar.

– Det bästa sättet att summera vad vi har fått ut av Isobar är: ingenting, sa till exempel Mårten Forslund.

Du säger att det varit en positiv upplevelse. Tror du Farfar har samma syn på ert samarbete?

– De har varit ganska tydliga med att de inte tycker att det har varit en positiv upplevelse. De använder nog inte de orden.

Vilka fördelar har Farfar kunnat dra av att vara en del av Isobar?

– Jag skulle säga att de har kunnat dra fördelar, de säger nog att de inte gjort det. Men jag tror inte att det är min uppgift att kommentera hur de Farfar-anställda ser på saker och ting.

Farfar-duon uppgav också att de känt sig motarbetade av Isobar då de försökt etablera sig i London och New York. De befintliga Isobar-byråerna ville inte ha dem där, helt enkelt.

Mark Cranmer igen:

– Jag tror att Isobar inte har haft den här typen av byråer som är starka varumärken. Vi har inte alltid varit tydliga och den bristen på tydlighet kan ha skadat Farfars utveckling. Vi pratar om passionerade, drivna, intelligenta och starka personer. Jag gillar de här kulturerna, men har tagit ett affärsbeslut som jag tycker är rätt. Det är ett beslut som jag inte är stolt över.

Hade ni inte kunnat hitta nya kreatörer som kunde driva byrån vidare?

– Givet vad som har hänt tror jag inte det.

Var Farfar en bra investering för Isobar?

– Farfar var en blygsam investering. Det har cirkulerat en mängd olika uppgifter i branschmedia som är totalt felaktiga. Farfar var oftast vinstgivande, inte alla år, men oftast. Affären har inte varit misslyckad.

Den har inte varit misslyckad?

– Nä, den har inte varit misslyckad. Men det är inte samma sak som att säga att den var en stor framgång.

Var det rätt att köpa Farfar?

– Jag köpte inte Farfar. Jag tillträdde förra året. Från mitt perspektiv har det varit en positiv upplevelse att ha Farfar inom Isobar. Men det betyder inte att det varit lätt eller gått helt smärtfritt.

Martin Schori Av: Martin Schori
Mejla reportern

08-545 222 16

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

4 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
4
Nu visas kommentar 1-5

Byråer

Artikellista - Byråer

Feelgood i Gröna Lunds kampanj

"En charmig och mysig film". Gröna Lunds kampanj inför säsongsstarten har fokus på barnfamiljer. 1

GULDÄGGET 2014
Artikellista - Byråer

F&B är bäst igen

Åkestam Holst var kvällens förlorare. Här är byråtoppen efter Guldägget 2014. 2

Tredje guldägget till F&B

För bästa utomhuskampanj. Forsman & Bodenfors vinner kvällens tredje guldägg.

Radioguld till Stockholms Stadsmission

Silverägg till King och DDB. Podcasten om hemlöshet är förra årets bästa radiokampanj.

Stig Jobs gav guldägg till Ica

Silverägg till DDB och F&B. King vinner ett guldägg i print för sin tidningsannons för Ica.

Eventguldet till Deportivo

Silverägg till CP+B och Saatchi & Saatchi. Deportivos Unicef-kampanj var förra årets bästa event enligt Guldäggets jury.

Annons

OTW vinner guldägg i Mobilt

Silverägg till RBK. OTW:s hockeyapp är årets vinnare i Mobilt-kategorin.

RBK vinner sitt andra guld

Silverägg till Dill. RBK vinner guldägg i kategorin Alternativa Media. 1

Andra guldägget till F&B

Silverägg till Unicef och Hyresgästföreningen. Byråns kampanj för Volvo Lastvagnar är årets vinnare i Integrerat.

Silla Levin vinner Platinaägget

Reklambranschens Hall of Fame. Forsman & Bodenfors Silla Levin är årets mottagare av Platinaägget. 1

Annons
Annons
Mediebyråerna om HD-köpet

Mediebyråerna om HD-köpet

Sydsvenskans köp av Helsingborgs Dagblad riskerar att påverka tidningens kvalitet, enligt mediebyråerna i Malmö. 4

Junilistan vill bli en succé igen – järnrörshånar SD

Junilistan vill bli en succé igen – järnrörshånar SD

Junilistan ska bli mindre tråkigt. För Dagens Media berättar kanslichefen Eva Nisser om partiets valkampanj. 16

Asp om kritiken: "Korkat"

Asp om kritiken: "Korkat"

Professorn slår tillbaka efter SVT-journalistens sågning av undersökningen "Journalistkårens partisympatier". 16

"Handlar om att fly eller att slåss – jag väljer att slåss"

"Handlar om att fly eller att slåss – jag väljer att slåss"

151 nuvarande och tidigare medarbetare på TV4 och Nyhetsbolaget uppmanar ledningen att besinna sig. 6

Höjer abonnemangspriserna

Höjer abonnemangspriserna

Netflix ska höja priset med mellan en och två dollar per månad för nya kunder, meddelar vd:n Reed Hastings.

Efter Icas haveri – de kristna blickarna vänds mot Coop

Efter Icas haveri – de kristna blickarna vänds mot Coop

Kristna jublar över att Ica har dragit tillbaka sin påskreklam. Samtidigt riktas nu blickarna mot konkurrenten Coop. 46

Här är Iprens nya reklam efter Ipren-mannen

Här är Iprens nya reklam efter Ipren-mannen

Ipren, som tidigare hyllats för sin reklam, lanserar ett nytt reklamkoncept. 16

”Ut i en okänd framtid”

”Ut i en okänd framtid”

Eva Hamilton jobbar kvar på SVT till dess att en efterträdare är på plats. Men hon kommer inte att stanna upp bara för att hon sagt upp sig, berättar Eva Hamilton för Dagens Media. 5

Miljöpartiets utspel sågas: "Är årets politiska anka"

Miljöpartiets utspel sågas: "Är årets politiska anka"

Det tog bara en timme för Miljöpartiet att pudla kring sitt förslag om att förbjuda anonyma bloggar. Nu sågas partiet. 33

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Fältstudier, vin och beslutshierarkier

Blogoccoli

Blogoccoli En hjärtesak

US Airways superhaveri på Twitter – delade porrbild

US Airways superhaveri på Twitter – delade porrbild

Som svar på ett klagomål delade flygbolaget en grovt pornografisk bild från sitt officiella Twitterkonto. 5

Israel inspirerade på MIPTV

Israel inspirerade på MIPTV

I förra veckan gick den årliga tv-mässan MIPTV av stapeln i Cannes. Dagens Media bad tre produktionsbolagschefer att summera årets mässa. 2

De utnyttjar mäklarbråket

De utnyttjar mäklarbråket

Med målet att bli säljarnas bostadssajt lanserar nu Hittahem.se en ny grafisk profil. 1

In Flames kan ha dragit medierna vid näsan

In Flames kan ha dragit medierna vid näsan

Enligt flera medier har metalbandet In Flames sajt hackats. Men det hela ser ut att vara en pr-kupp.

Han gör tv-comeback

Han gör tv-comeback

För att marknadsföra sitt datanät lanserar mobiloperatören Tre den nya webb-tv-serien "Studio Orvar". För Dagens Media berättar Orvar Säfström om sin förlorade strid på SVT, comebacken i rutan och om sin smidiga 40-årskris. 2

Haveri för sociala medier-byråns egna namntävling

Haveri för sociala medier-byråns egna namntävling

Omröstningen hackad – fick över 4000 namnförslag på tyska. 3

Efter chockbeskedet – TV4:s reporter tackades med kaka

Efter chockbeskedet – TV4:s reporter tackades med kaka

Det blev ett mycket känslosamt möte på TV4 Trollhättan när ett par i dag valde att visa sitt stöd för lokaljournalistiken efter gårdagens chockbesked. 4

Mediebyråcheferna om att TV4 skrotar sin lokal-tv

Mediebyråcheferna om att TV4 skrotar sin lokal-tv

Att lokalsändningarna läggs ner får ingen större påverkan på annonseringen, menar tv-rådgivarna. 10

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se