Byråer - presenteras av Adobe Creative Cloud

Tipsa en vän om en artikel

Isobar-chefen: "Farfar var en blygsam investering"

Kulturkrockar. Det är anledningen till att Farfar lades ned, menar Isobars globale chef Mark Cranmer, som också bemöter den hårda kritiken som riktats mot hans nätverk.

Dagensmedia.se kunde tidigare i dag avslöja det som många kanske befarat: den prisbelönta byrån Farfar läggs ned.

Beslutet togs av Isobar-chefen Mark Cranmer.

Det var också han som gav personalen det tunga beskedet på onsdagsmorgonen.

– Det här har utan tvivel varit den värsta dagen i mitt yrkesliv, säger han när Dagensmedia.se träffar honom.

I samband med att Matias Palm Jensen hoppade av riktade två av Farfars toppkreatörer, Mårten Forslund och Jakob Swedenborg, sällsynt hård kritik mot Isobar.

– Det bästa sättet att summera vad vi har fått ut av Isobar är: ingenting, sa till exempel Mårten Forslund.

Du säger att det varit en positiv upplevelse. Tror du Farfar har samma syn på ert samarbete?

– De har varit ganska tydliga med att de inte tycker att det har varit en positiv upplevelse. De använder nog inte de orden.

Vilka fördelar har Farfar kunnat dra av att vara en del av Isobar?

– Jag skulle säga att de har kunnat dra fördelar, de säger nog att de inte gjort det. Men jag tror inte att det är min uppgift att kommentera hur de Farfar-anställda ser på saker och ting.

Farfar-duon uppgav också att de känt sig motarbetade av Isobar då de försökt etablera sig i London och New York. De befintliga Isobar-byråerna ville inte ha dem där, helt enkelt.

Mark Cranmer igen:

– Jag tror att Isobar inte har haft den här typen av byråer som är starka varumärken. Vi har inte alltid varit tydliga och den bristen på tydlighet kan ha skadat Farfars utveckling. Vi pratar om passionerade, drivna, intelligenta och starka personer. Jag gillar de här kulturerna, men har tagit ett affärsbeslut som jag tycker är rätt. Det är ett beslut som jag inte är stolt över.

Hade ni inte kunnat hitta nya kreatörer som kunde driva byrån vidare?

– Givet vad som har hänt tror jag inte det.

Var Farfar en bra investering för Isobar?

– Farfar var en blygsam investering. Det har cirkulerat en mängd olika uppgifter i branschmedia som är totalt felaktiga. Farfar var oftast vinstgivande, inte alla år, men oftast. Affären har inte varit misslyckad.

Den har inte varit misslyckad?

– Nä, den har inte varit misslyckad. Men det är inte samma sak som att säga att den var en stor framgång.

Var det rätt att köpa Farfar?

– Jag köpte inte Farfar. Jag tillträdde förra året. Från mitt perspektiv har det varit en positiv upplevelse att ha Farfar inom Isobar. Men det betyder inte att det varit lätt eller gått helt smärtfritt.

Martin Schori Av: Martin Schori
Mejla reportern

08-545 222 16

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

4 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
4
Nu visas kommentar 1-5
Annons
Daniel Collin: "Push-notiser tillför ingenting"

Daniel Collin: "Push-notiser tillför ingenting"

Arbetet med datadrivna kampanjer påminner om knattar på en fotbollsplan, skriver MEC:s vd Daniel Collin. 15

Annons
Försvaret lyfter HBT-frågan

Försvaret lyfter HBT-frågan

"Vissa saker ska man inte behöva kamouflera". Det är budskapet i Försvarsmaktens annons. 6

Läs Dagens Medias tidning – här är nummer 12, 2015

Läs Dagens Medias tidning – här är nummer 12, 2015

Allt det här får du i senaste numret av papperstidningen.

Hänt i Veckans supertabbe – döpte Aros son till Ace

Hänt i Veckans supertabbe – döpte Aros son till Ace

Ett Kiss-fan svarade istället för Hasse Aros fru. 9

Barn arga på Filip & Fredrik

Barn arga på Filip & Fredrik

Deras kamp hånades: "Vi känner oss kränkta". 11

Nakna kvinnor i träskor fälls

Nakna kvinnor i träskor fälls

Ansågs inte vara sexistiska av företagets grundare. 24

Youtubes topp-100

Youtubes topp-100

ATG, Carlsberg och Meda är några. 23

Här tävlar asylsökande om att få stanna i Norge

Här tävlar asylsökande om att få stanna i Norge

Tittarna får rösta vem som får stanna. 14

QUIZ: Vem sade vad?

QUIZ: Vem sade vad?

Det är inte alltid lätt att sia om framtiden

Kung Fury gör succé

Kung Fury gör succé

Floppar i linjär-tv, går som tåget digitalt. 2

"Största hotet är journalisterna själva"

"Största hotet är journalisterna själva"

SVT-profilen Rickard Olsson sågar medierna. 10

Om män hade mens

Om män hade mens

Wateraid gör tampongreklam för män. 6

"De fick bananer också"

"De fick bananer också"

Vårruset försvarar utskälld goodiebag. 31

Krisexperterna om Telia: "Smekmånaden är över"

Krisexperterna om Telia: "Smekmånaden är över"

Krisexperterna ger sin syn på nya mutskandalen.

SBS: Vi är ikapp MTG TV

SBS: Vi är ikapp MTG TV

SBS Discovery TV hävdar att en historisk milstolpe är här. 4

Bindefeld: "Är lite pirrig"

Bindefeld: "Är lite pirrig"

Intervju om nya programmet i Kanal 5. 4

Blogoccoli

Blogoccoli Sommarfakta # 7

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Älskade, hatade upprepning

Berghs till One Show

Berghs till One Show Only in New York…

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se