Byråer - presenteras av Adobe Creative Cloud

Tipsa en vän om en artikel

Isobar-chefen: "Farfar var en blygsam investering"

Kulturkrockar. Det är anledningen till att Farfar lades ned, menar Isobars globale chef Mark Cranmer, som också bemöter den hårda kritiken som riktats mot hans nätverk.

Dagensmedia.se kunde tidigare i dag avslöja det som många kanske befarat: den prisbelönta byrån Farfar läggs ned.

Beslutet togs av Isobar-chefen Mark Cranmer.

Det var också han som gav personalen det tunga beskedet på onsdagsmorgonen.

– Det här har utan tvivel varit den värsta dagen i mitt yrkesliv, säger han när Dagensmedia.se träffar honom.

I samband med att Matias Palm Jensen hoppade av riktade två av Farfars toppkreatörer, Mårten Forslund och Jakob Swedenborg, sällsynt hård kritik mot Isobar.

– Det bästa sättet att summera vad vi har fått ut av Isobar är: ingenting, sa till exempel Mårten Forslund.

Du säger att det varit en positiv upplevelse. Tror du Farfar har samma syn på ert samarbete?

– De har varit ganska tydliga med att de inte tycker att det har varit en positiv upplevelse. De använder nog inte de orden.

Vilka fördelar har Farfar kunnat dra av att vara en del av Isobar?

– Jag skulle säga att de har kunnat dra fördelar, de säger nog att de inte gjort det. Men jag tror inte att det är min uppgift att kommentera hur de Farfar-anställda ser på saker och ting.

Farfar-duon uppgav också att de känt sig motarbetade av Isobar då de försökt etablera sig i London och New York. De befintliga Isobar-byråerna ville inte ha dem där, helt enkelt.

Mark Cranmer igen:

– Jag tror att Isobar inte har haft den här typen av byråer som är starka varumärken. Vi har inte alltid varit tydliga och den bristen på tydlighet kan ha skadat Farfars utveckling. Vi pratar om passionerade, drivna, intelligenta och starka personer. Jag gillar de här kulturerna, men har tagit ett affärsbeslut som jag tycker är rätt. Det är ett beslut som jag inte är stolt över.

Hade ni inte kunnat hitta nya kreatörer som kunde driva byrån vidare?

– Givet vad som har hänt tror jag inte det.

Var Farfar en bra investering för Isobar?

– Farfar var en blygsam investering. Det har cirkulerat en mängd olika uppgifter i branschmedia som är totalt felaktiga. Farfar var oftast vinstgivande, inte alla år, men oftast. Affären har inte varit misslyckad.

Den har inte varit misslyckad?

– Nä, den har inte varit misslyckad. Men det är inte samma sak som att säga att den var en stor framgång.

Var det rätt att köpa Farfar?

– Jag köpte inte Farfar. Jag tillträdde förra året. Från mitt perspektiv har det varit en positiv upplevelse att ha Farfar inom Isobar. Men det betyder inte att det varit lätt eller gått helt smärtfritt.

Martin Schori Av: Martin Schori
Mejla reportern

08-545 222 16

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

4 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
4
Nu visas kommentar 1-5
Annons
Läs Dagens Medias tidning – här är nummer 10, 2015

Läs Dagens Medias tidning – här är nummer 10, 2015

Här är innehållet i senaste numret av Dagens Media.

Annons
Mums-Mums jublar över Måns Zelmerlöws seger

Mums-Mums jublar över Måns Zelmerlöws seger

Cloetta: "Han är alltid välkommen till oss". 7

Regeringen diskade Prime

Regeringen diskade Prime

Uteslöts ur upphandlingen. 1

Festis vänder på Nyheter24

Festis vänder på Nyheter24

Sparkling Festis stökar till det. 3

af Klintberg: "Vi åt karp som tillagats i blod"

af Klintberg: "Vi åt karp som tillagats i blod"

Karin af Kintberg om julkalendern 2015 och sitt nya projekt med Fredrik Lindström.

Kraftigt uppåt för systrarna Schulman/Widells bolag

Kraftigt uppåt för systrarna Schulman/Widells bolag

Perfect Day Media går som tåget. 6

Brit Stakstons blogg

Brit Stakstons blogg Idéer till medieutredningen!

Acast-chefen om nya Spotify

Acast-chefen om nya Spotify

Tror inte på tuffare kokurrens.

Spotify satsar på video och poddar – med Aftonbladet

Spotify satsar på video och poddar – med Aftonbladet

Jan Scherman jublar över samarbetet.

Intern kritik mot Lajkat

Intern kritik mot Lajkat

Bilder av penisavtryck får folk att reagera. 7

Skräckfilm kuppar SvD

Skräckfilm kuppar SvD

Bjuder in till dop av djävulens barn. 10

Svenskarna på The Holmes Reports innovatörsranking

Svenskarna på The Holmes Reports innovatörsranking

Med på ranking över Europas 25 mest inflytelserika.

Penis smög sig in hos SvD

Penis smög sig in hos SvD

"Under strecket" blev "Under bältet". 16

Här är Facebooks nyhetstjänst

Här är Facebooks nyhetstjänst

Plattformen som ska övertyga medieägarna att publicera sitt innehåll direkt på Facebook. 1

Mattsson: "En process för att bli av med SvD"

Mattsson: "En process för att bli av med SvD"

Mediechefer tycker till om Schibsteds och Mittmedias planer på ny mediekoncern. 5

Stefan Ohlsson fick sparken – nu stämmer han Readly

Stefan Ohlsson fick sparken – nu stämmer han Readly

Prestigevärvningen slutade med anklagelser om grov illojalitet och oacceptabelt beteende. 4

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Jetlag och lärdomar

Berghs till One Show

Berghs till One Show Only in New York…

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se