Byråer - presenteras av Adobe Creative Cloud

Isobar-chefen: "Farfar var en blygsam investering"

Kulturkrockar. Det är anledningen till att Farfar lades ned, menar Isobars globale chef Mark Cranmer, som också bemöter den hårda kritiken som riktats mot hans nätverk.

Dagensmedia.se kunde tidigare i dag avslöja det som många kanske befarat: den prisbelönta byrån Farfar läggs ned.

Beslutet togs av Isobar-chefen Mark Cranmer.

Det var också han som gav personalen det tunga beskedet på onsdagsmorgonen.

– Det här har utan tvivel varit den värsta dagen i mitt yrkesliv, säger han när Dagensmedia.se träffar honom.

I samband med att Matias Palm Jensen hoppade av riktade två av Farfars toppkreatörer, Mårten Forslund och Jakob Swedenborg, sällsynt hård kritik mot Isobar.

– Det bästa sättet att summera vad vi har fått ut av Isobar är: ingenting, sa till exempel Mårten Forslund.

Du säger att det varit en positiv upplevelse. Tror du Farfar har samma syn på ert samarbete?

– De har varit ganska tydliga med att de inte tycker att det har varit en positiv upplevelse. De använder nog inte de orden.

Vilka fördelar har Farfar kunnat dra av att vara en del av Isobar?

– Jag skulle säga att de har kunnat dra fördelar, de säger nog att de inte gjort det. Men jag tror inte att det är min uppgift att kommentera hur de Farfar-anställda ser på saker och ting.

Farfar-duon uppgav också att de känt sig motarbetade av Isobar då de försökt etablera sig i London och New York. De befintliga Isobar-byråerna ville inte ha dem där, helt enkelt.

Mark Cranmer igen:

– Jag tror att Isobar inte har haft den här typen av byråer som är starka varumärken. Vi har inte alltid varit tydliga och den bristen på tydlighet kan ha skadat Farfars utveckling. Vi pratar om passionerade, drivna, intelligenta och starka personer. Jag gillar de här kulturerna, men har tagit ett affärsbeslut som jag tycker är rätt. Det är ett beslut som jag inte är stolt över.

Hade ni inte kunnat hitta nya kreatörer som kunde driva byrån vidare?

– Givet vad som har hänt tror jag inte det.

Var Farfar en bra investering för Isobar?

– Farfar var en blygsam investering. Det har cirkulerat en mängd olika uppgifter i branschmedia som är totalt felaktiga. Farfar var oftast vinstgivande, inte alla år, men oftast. Affären har inte varit misslyckad.

Den har inte varit misslyckad?

– Nä, den har inte varit misslyckad. Men det är inte samma sak som att säga att den var en stor framgång.

Var det rätt att köpa Farfar?

– Jag köpte inte Farfar. Jag tillträdde förra året. Från mitt perspektiv har det varit en positiv upplevelse att ha Farfar inom Isobar. Men det betyder inte att det varit lätt eller gått helt smärtfritt.

Martin Schori Av: Martin Schori
Mejla reportern

08-545 222 16

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

4 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
4
Nu visas kommentar 1-5
Annons
Bye bye Internet Explorer – så hånade vi dig

Bye bye Internet Explorer – så hånade vi dig

Microsoft skrotar sin utskällda webbläsare Internet Explorer. Så här minns vi de sista åren. 1

Annons
Ny utgåva av Dagens Media

Ny utgåva av Dagens Media

Kolla innehållet här.

"Saudiaffären är en journalistisk kollaps"

"Saudiaffären är en journalistisk kollaps"

MP:s tidigare språkrör Per Gahrton rasar mot mediernas bevakning av Saudiaffären.

"Kommer kännas vemodigt"

"Kommer kännas vemodigt"

Sanna Nielsen om vänskapen med Robin Paulsson, kritiken och Hänt Extras missvisande rubrik.

Här läser Barack Obama elaka tweets om sig själv

Här läser Barack Obama elaka tweets om sig själv

Den amerikanske presidenten Barack Obama verkar ta ganska lätt på sågningarna. 1

Pr-bloggen

Pr-bloggen April PR fools.

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Jetlag och lärdomar

Almenäs till Tara: "Skäms"

Almenäs till Tara: "Skäms"

TV4-profilen Jessica Almenäs rasar mot Taras "totalt sönderretuscherade" omslagsbild – på henne själv.

Så bör reklamen utformas

Så bör reklamen utformas

Två digitala experter siar om den reklam som Apple Watch kan användas till. 1

Arvodet: 12 000 kronor

Arvodet: 12 000 kronor

Anette Novak berättar om det prestigefulla uppdraget. 19

Nordlind om nya tobbjobbet

Nordlind om nya tobbjobbet

Mediacoms nya vd Joachim Nordlind om sitt nya uppdrag. 1

Ola Sandstig om granskningen av Researchgruppen

"Som en ebolasmittad"

Enligt Fokus klarade inte granskningen av Researchgruppen en faktakoll. Nu ger reportern Ola Sandstig sin syn på saken. 33

IDG Sverige byter vd

IDG Sverige byter vd

Christer Björkin slutar, kan Dagens Media berätta. 6

Ibland blir det bara helt fel...

Ibland blir det bara helt fel...

Den ökända fejkbilden på text-tv har dykt upp igen. Den här gången i TV4 – som nu ber om ursäkt.

Expressen-sajt hackad

Expressen-sajt hackad

Expressens matsajt Mitt kök har hackats av någon som utger sig för att representera terrorgruppen Islamiska staten.

"Tre saker jag inte förstår..."

"Tre saker jag inte förstår..."

Isobars byråchef går igång på att åldras. 4

Juryn hoppar av "Idol"

Juryn hoppar av "Idol"

Anders Bagge, Laila Bagge Wahlgren och Alexander Bard gör sin sista säsong som jury i TV4:s långkörare "Idol". 6

USA skrattar åt Strömstedts brinnande ostbågar

USA skrattar åt Strömstedts brinnande ostbågar

Jenny Strömstedts ostbågsinferno i TV4 har nu plockats upp av Time.

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se