Isobar-chefen: "Farfar var en blygsam investering"

Kulturkrockar. Det är anledningen till att Farfar lades ned, menar Isobars globale chef Mark Cranmer, som också bemöter den hårda kritiken som riktats mot hans nätverk.

Isobar-chefen: "Farfar var en blygsam investering"

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Dagensmedia.se kunde tidigare i dag avslöja det som många kanske befarat: den prisbelönta byrån Farfar läggs ned.

Beslutet togs av Isobar-chefen Mark Cranmer.

Det var också han som gav personalen det tunga beskedet på onsdagsmorgonen.

– Det här har utan tvivel varit den värsta dagen i mitt yrkesliv, säger han när Dagensmedia.se träffar honom.

I samband med att Matias Palm Jensen hoppade av riktade två av Farfars toppkreatörer, Mårten Forslund och Jakob Swedenborg, sällsynt hård kritik mot Isobar.

– Det bästa sättet att summera vad vi har fått ut av Isobar är: ingenting, sa till exempel Mårten Forslund.

Du säger att det varit en positiv upplevelse. Tror du Farfar har samma syn på ert samarbete?

– De har varit ganska tydliga med att de inte tycker att det har varit en positiv upplevelse. De använder nog inte de orden.

Vilka fördelar har Farfar kunnat dra av att vara en del av Isobar?

– Jag skulle säga att de har kunnat dra fördelar, de säger nog att de inte gjort det. Men jag tror inte att det är min uppgift att kommentera hur de Farfar-anställda ser på saker och ting.

Farfar-duon uppgav också att de känt sig motarbetade av Isobar då de försökt etablera sig i London och New York. De befintliga Isobar-byråerna ville inte ha dem där, helt enkelt.

Mark Cranmer igen:

– Jag tror att Isobar inte har haft den här typen av byråer som är starka varumärken. Vi har inte alltid varit tydliga och den bristen på tydlighet kan ha skadat Farfars utveckling. Vi pratar om passionerade, drivna, intelligenta och starka personer. Jag gillar de här kulturerna, men har tagit ett affärsbeslut som jag tycker är rätt. Det är ett beslut som jag inte är stolt över.

Hade ni inte kunnat hitta nya kreatörer som kunde driva byrån vidare?

– Givet vad som har hänt tror jag inte det.

Var Farfar en bra investering för Isobar?

– Farfar var en blygsam investering. Det har cirkulerat en mängd olika uppgifter i branschmedia som är totalt felaktiga. Farfar var oftast vinstgivande, inte alla år, men oftast. Affären har inte varit misslyckad.

Den har inte varit misslyckad?

– Nä, den har inte varit misslyckad. Men det är inte samma sak som att säga att den var en stor framgång.

Var det rätt att köpa Farfar?

– Jag köpte inte Farfar. Jag tillträdde förra året. Från mitt perspektiv har det varit en positiv upplevelse att ha Farfar inom Isobar. Men det betyder inte att det varit lätt eller gått helt smärtfritt.

Martin Schori Av: Martin Schori
Mejla reportern

08-545 222 16

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

4 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
4
Nu visas kommentar 1-5

Byråer

Artikellista - Byråer

Stjärnduon om hemliga projektet: "En del i något större"

Palm-Jensen och Villard fikade i höstsolen. Utanför en espressobar i Stockholm träffade Dagens Media Matias Palm-Jensen och Rickard Villard. 1

Artikellista - Byråer

Grayling kan tappa Västtrafik

"Vi är väldigt mediebevakade". Västtrafik, som ansvarar för kollektivtrafiken i Västra Götaland, upphandlar ny pr-byrå.

Artikellista - Byråer

Artikellista - Byråer

De leder reklamtävlingen 100-wattaren

Avgörs på Cirkus. Tv-paret Brita Zackari och Kalle Zackari Wahlström är årets konferencierer på 100-wattsgalan.

SKL Kommentus i jätteupphandling

Kritik efter förra upphandlingen. SKL Kommentus Inköpscentral drar igång en jätteupphandling av mediebyråtjänster. I potten ligger 250 miljoner kronor.

REKLAMHÖJDARNAS NYA PROJEKT
Artikellista - Byråer

Matias Palm-Jensen och Rickard Villard startar byrå ihop

Hoppade nyligen av McCann och Lowe Brindfors. Tungviktarna Matias Palm-Jensen och Rickard Villard startar byrå tillsammans, kan Dagens Media avslöja. 4

Annons
Artikellista - Byråer

Digitas Lbi får ny Sverige-vd

Tillsätter ny nordisk ledning. Pierre Renhult blir ny vd för Digitas Lbi i sverige.

Artikellista - Byråer

F&B dominerar 100-wattaren

Ikea i topp bland annonsörerna. Forsman & Bodenfors är den byrå som har flest vinstchanser i 100-wattaren. På annosörsidan är det Ikea.

Artikellista - Byråer

Scream och Red startar nätverk

Lämnar Bizkit och Havas. Vill knyta upp byråer även i Danmark och Finland. 2

Artikellista - Byråer

Reklamforskare ska syna världens bästa byråer

"Kan lyfta fram den svenska kommunikationsbranschen". De svenska reklamforskarna Erik Modig och Sara Rosengren ska – tillsammans med sin amerikanska kollega Sheila Sasser – undersöka vad som utmärker världens bästa byråer.

Annons
Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation När behövs dyra annonser?

Annons
Pr-bloggen

Pr-bloggen Ello Ello!

Mångmiljonsmäll för tv-bolag

Mångmiljonsmäll för tv-bolag

Tittarraset i linjär tv tvingar tv-kanalerna att betala tillbaka stora belopp till mediebyråerna.

Nu växer oron växer bland landets annonsörer

Nu växer oron växer bland landets annonsörer

Sveriges marknadschefer ser över mediemixen.

Tv-husen flaggar för kraftigt höjda reklampriser

Tv-husen flaggar för kraftigt höjda reklampriser

Här är tv-kanalernas lösning på kaoset.

Tv-krisens största vinnare

Tv-krisens största vinnare

Pengar flyttas till digitala medier.

Webben ställer nya krav på rörliga reklamen

Webben ställer nya krav på rörliga reklamen

Experter: En dålig idé att visa samma reklamfilm på internet.

Expressen sörjer SD:s rekordval – med svart etta

Expressen sörjer SD:s rekordval – med svart etta

Igår blev Sverigedemokraterna landets tredje största parti. Nu sörjer Expressen, med en nattsvart etta. 44

"Den bästa kulturministern Sverige aldrig har haft"

"Den bästa kulturministern Sverige aldrig har haft"

Han pekas ut som en möjlig kulturminister i en rödgrön regering. Själv ser Lars Ohly uppdraget som ett "drömjobb", men tror att alltför många omständigheter måste klaffa för att han ska efterträda Lena Adelsohn Liljeroth.

Aftonbladet bäddar in Åkesson – i casinoreklam

Aftonbladet bäddar in Åkesson – i casinoreklam

Samtidigt som Ekot avslöjar Jimmie Åkessons extrema spelande på nätcasinon har SD-ledaren hamnat i en annonskrock.

"Fara för hela valsystemet"

"Fara för hela valsystemet"

Tillsammans med Yougov planerar Metro att "avslöja" valresultatet – timmar innan vallokalerna stänger. 8

Katastrof för Norwegian

Katastrof för Norwegian

Sex år av varumärkesarbete är utraderat – och Norwegian fortsätter att falla.

Kent Ekeroths hälsning: "Sov riktigt gott nu"

Kent Ekeroths hälsning: "Sov riktigt gott nu"

Riksdagsledamoten Kent Ekeroth (SD) riktar sig till Nyheter24:s medarbetare i en Youtube-video. 21

"Har tillgång till databasen"

"Har tillgång till databasen"

Researchgruppen påstår sig ha tillgång till Flashbacks-användarnas kontouppgifter. 20

Kyssfilm lanserar nya colan

Kyssfilm lanserar nya colan

Coca-Cola går ut i sin största lanserings-
kampanj på sju år.

Knutson lämnar Fritidsresor

Knutson lämnar Fritidsresor

Marknadschefen slutar efter 15 år. 7

SD och Alliansen toppar anmälningsligan hos RO

SD och Alliansen toppar anmälningsligan hos RO

Här är kampanjerna som gjort svenskarna förbannade. 13

DI får Annie Lööf att se rött

DI får Annie Lööf att se rött

Näringsminister Annie Lööf rasar mot Dagens Industri. 11

Årets byrå fuskanklagas

Årets byrå fuskanklagas

Regi ser över reglerna i Årets byrå, kan Dagens Media berätta. 15

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se