”Jag hade drivit det vidare”

Matias Palm Jensen är inte förvånad över Isobars beslut att skrota byrån han en gång grundade.

”Jag hade drivit det vidare”

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

När Dagensmedia.se når Matias Palm Jensen är han mycket sparsam med kommentarerna, då han skrivit avtal med sin förra arbetsgivare.

– Men jag visste att det skulle ske. Mark Cranmer var tydlig när han tillträdde i juni förra året med vad han ville göra med Isobar.

Om du hade fått bestämma, hade du drivit vidare byrån istället för att lägga ned?

– Det hade jag absolut gjort. Men då hade jag haft med mig alla som hoppat av.

Orsaken till att en prisbelönt byrå på bara några månader imploderar tror han har att göra med en oförenlig syn på kommunikation mellan aktörerna.

– Farfar är inte byggt på mig. Andra har inte hoppat av för att jag har hoppat av, byrån har byggt på en stark kollektiv övertygelse om vad vi vill göra. Det har inte Isobar kunnat handskas med, helt enkelt, säger Matias Palm Jensen.

Han fortsätter:

– Men jag är inte så säker på att den här typen av byråer ska leva i 40 år. De kanske ska leva i tio år för att sedan förnya sig.

Martin Schori Av: Martin Schori
Mejla reportern

08-545 222 16

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

4 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
4
Nu visas kommentar 1-5

Byråer

Artikellista - Byråer

Klaus-Heidi-copyn till Granath Havas

"Kommunikation som är mer än reklam". Jens Thelfer lämnar DDB Stockholm för konkurrenten Granath Havas.

Artikellista - Byråer

Ännu en digitalchef lämnar MEC

Efter åtta år på byrån. Joel Nyrén blir ny digital marknadschef på Scandic. 3

FÖR DIG SOM ÄR PRENUMERANT
Group M-huset, med Maxus, MEC, Mediacom och Mindshare. Foto: Janne Næss

Group M-huset, med Maxus, MEC, Mediacom och Mindshare. Foto: Janne Næss

Så går Sveriges mediebyråer

Dentsu Aegis-bossen: "Viktigt trendbrott för Carat i år". Åtta av tio nätverksägda mediebyråer tappade i försäljning under förra året. Mot strömmen går OMG-byråerna – som ökar med 30 procent, eller nästan 500 miljoner kronor. "Vi är snälla mot varandra och ser till att ha kul", säger Martin Hugosson, vd på OMD.

Artikellista - Byråer

Mindmakers får en ny delägare

"Vi växer snabbt". Tobias Rydergren blir delägare på pr-byrån Mindmakers.

Artikellista - Byråer

Efter dementin – Quarles tar över Smart Company

"Som handen i handsken". Den tidigare Metro-chefen kallade Dagens Medias uppgifter för "idiotiska". Nu är det officiellt att Christian Quarles van Ufford tar över Smart Company.

Artikellista - Byråer

Springtimes omsättning har nästan halverats

"En kraftfull strukturell förändring". Pr-byrån Springtime – som nu byter vd – har en tuff period bakom sig.

Annons

Efter förvärvet – vd:n lämnar Springtime

"Kraftsamlar". Hallvarsson & Halvarsson Group förvärvade Springtime i våras. Nu tar koncernens vd Martin Petersson över vd-posten på byrån.

Florida Keys & Key West väljer Comvision

"Imponerade av deras meriter". Det blir Comvision som ska sköta Florida Keys & Key Wests Turistråds pr-arbete i Sverige.

Artikellista - Byråer

Från SOK till Passion Lab

Fler rekryteringar på gång. Passion Lab rekryterar Josefine Hådell som pr-strateg.

Artikellista - Byråer

Gullers Grupp expanderar i väst

Rekryterar från Grayling. Kommunikationsbyrån Gullers Grupp startar ett nytt dotterbolag i Göteborg.

Annons
Annons
Facebook slängde ut Metro

Facebook slängde ut Metro

När Metro granskade en annonsbluff blev tidningen – och dess administratörer – utslängda från Facebook. 13

Här grishånar black metal-bandet Edward Blom

Här grishånar black metal-bandet Edward Blom

En recension av Marduks spelning fick medieprofilen Edward Blom att se rött – nu slår black metal-bandet tillbaka. 7

Bernt Hermele: "Jag har kallats för Quislingäckel"

Bernt Hermele: "Jag har kallats för Quislingäckel"

När författaren och journalisten Bernt Hermele skrev en krönika om Israel dröjde det inte länge innan hoten och påhoppen började strömma in.

Ny stavningsfadäs: 'Aj aj aj'

Ny stavningsfadäs: 'Aj aj aj'

Folkpartiet har återigen lyckats stava fel i en av sina kampanjer. 6

13 miljoner back för PS

13 miljoner back för PS

Omorganiseringen inom PS Communication sänkte resultatet. 1

Läs Dagens Media digitalt

Läs Dagens Media digitalt

Här finns mer information till dig som är prenumerant.

Här är Brynäs IF:s nya reklamfria matchtröja

Här är Brynäs IF:s nya reklamfria matchtröja

Som första svenska elithockeylag kör Brynäs reklamfritt – i dag offentliggörs den nya matchtröjan. 8

Theo Blanco berättar om striden på Riksmedia

Theo Blanco berättar om striden på Riksmedia

Samtidigt som hans mamma låg döende i cancer tvingades Theo Blanco utkämpa en maktkamp på Riksmedia – som ledde till att han fick sparken. 2

Strömavhopp från SJ:s kommunikationsavdelning

Strömavhopp från SJ:s kommunikationsavdelning

SJ:s nyttillträdde kommunikationsdirektör får kritik för sin ledarstil. 14

Karate-Jan gav trafiken en rejäl uppercut: 'Stenhård'

Karate-Jan gav trafiken en rejäl uppercut: 'Stenhård'

69-årige Jan Eriksson tog lagen i egna händer och lyfte allehanda.ses trafik med 294 procent. 1

Nu skrotar Aller Se & Hör

Nu skrotar Aller Se & Hör

Efter 20 år gör Hänt i Veckan comeback. Här är Aller Medias nya satsning på kändisjournalistik. 15

DN stäms: "Djupt beklagligt, men inte oväntat"

DN stäms: "Djupt beklagligt, men inte oväntat"

Journalistförbundet drar Dagens Nyheter inför Arbetsdomstolen, kan Dagens Media avslöja. 3

Här är låten som ska rädda M

Här är låten som ska rädda M

Alliansen kämpar i motvind. Nu lanserar Moderaterna sin nya vallåt "Vi och framtiden". 6

Bil Sweden bakom S-förslag

Bil Sweden bakom S-förslag

När Stefan Löfven presenterade förslaget om CSN-lån för körkort lyfte han formuleringar direkt från en av lobbyorganisationen Bil Swedens rapporter. 9

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Konkreta vs. abstrakta budskap

Carat är under miljarden

Carat är under miljarden

Mediebyrån Carat har nästan halverat omsättningen – på två år.

Aftonbladet tog bort serie om judar efter kritik

Aftonbladet tog bort serie om judar efter kritik

Aftonbladet anklagas för antisemitism efter en seriestripp på humorsajten Helt Normalt. 9

Berghs Studentbyrå

Berghs Studentbyrå Dags att knyta ihop säcken

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se