Bloggtjejerna som drar in miljoner på smygreklam

2008-03-13 10:34  

De är tonårstjejer som fortfarande går i skolan. På sina bloggar skriver de om bästa mascaran och chihuahuavalpar, och de tjänar mer pengar än du. Intresset för att köpa en bloggtjej har de senaste månaderna exploderat.

Tillsammans har de tio största privatbloggarna enligt Bloggportalen.se omkring 850.000 unika besökare i veckan. Di.se och Dinapengar.se har i jämförelse tillsammans knappt 800.000 besökare, enligt Kiaindex. Det ger en fingervisning om bloggarnas popularitet, även om Bloggportalens besöksstatistik är mer osäker än Kiaindex.

I den senaste pappersutgåvan av Dagens Media kartlägger vi de mest besökta privata bloggarna. Deras popularitet har inte undgått annonsörerna, som öser pengar över dem. Det nya är att bloggarna säljer själva blogginläggen till olika företag.

OMGs mediebyrå PHD har till exempel vid minst två tillfällen betalat stora summor för att en bloggare ska omnämna ett varumärke.

-Vi vill påverka målgruppen utan att den ska känna att de blir påverkade. Då kan en blogg vara bra, säger Anna Bodin på PHD.
Dagens Media har pratat med några av personerna bakom de mest populära bloggarna. Samtliga vittnar om att de ständigt uppvaktas av företag som skickar produkter och erbjuder pengar för att få sina produkter omnämnda.

Bloggen Blondinbella.se drivs av 17-åriga Isabella Löwengrip, Varje dag har hon omkring 20 000 unika besökare:

-Jag drar in väldigt mycket pengar. Nästa år vid aktieutdelningen köper jag en bostadsrätt.

Hon vill dock inte avslöja exakt hur mycket pengar hon omsätter. Däremot berättar Isabella om ett av sina lönsamma avtal:

- När jag satt med Pontus Schultz i TV4 fick jag en väldigt stor summa pengar för att nämna Spotlight i tv, säger hon.

Hur mycket, några tusen?

-Nja, mycket, mycket mer, tänk själv vad det kostar att annonsera i TV4. Det var mycket pengar.

Spotlight Europe sponsrar redan etablerade bloggare med teknik, coachning och design. Detta för att kunna erbjuda annonsörer ett annonssystem för bloggar medmånga aktiva läsare. Enligt Spotlights vd Johnny Wiktorson har bolaget ett avtal med Blondinbella.

-Hon jobbar för oss ibland och får naturligtvis betalt för sitt uppdrag. Hon fick inte betalt specifikt för TV4-grejen. Det handlar om ett paket, säger han.

Isabella Löwengrip driver sin blogg som aktiebolag. Glife har köpt in sig i bolaget men hon har själv majoriteten av aktierna.

-Det är jätteskönt, de sitter ett helt gäng och säljer åt mig, till och med när jag sover. När ett företag hör av sig till mig så brukar vi skriva ett avtal, om att den här månaden ska jag skriva så här många gånger om det företaget, jag nämner deras företag om jag är med i tv, eller blir intervjuad av tidningar.
De flesta bloggarna är försiktiga med att prata om vad de tjänar. Däremot berättar de gärna om gratisprylarna.

-Det är många företag som skickar produkter som ansiktsmasker. Det är kul, men det får inte bli för mycket reklam, då förstörs trovärdigheten, säger Alexandra Nilsson, 16, som driver bloggen Kissie.blogg.se.

Hon säger också att hon har erbjudits pengar, men tackat nej.
-Den hemsida som jag skulle skriva om var inte någonting jag ville rekommendera.

Kenza Zouiten, 16, driver bloggen Kenzas.se, som har 22 000 unika besökare i veckan, mest på Bloggportalens lista. Hon har precis registrerat en enskild firma och samarbetar med bloggannonsnätverket Tailsweep:

- En vanlig månad tjänar jag mellan 40 000 och 50 000 kronor.

Anna Bodin tror att bloggen som marknadsföringskanal har en stark framtid.

-Vi måste hitta andra sätt att nå unga människor som inte längre går på tv-reklam. Om man som annonsör vill vara absolut säker på vad man får kan man bara köpa traditionella medier.

Artikeln är tidigare publicerad i Dagens Medias pappersutgåva, nummer 5 , 2008.

Martin Schori

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt