Disney Channel stärker upp med lokalproduktioner

För första gången någonsin gör Disney Channel en skandinavisk egenproduktion. "Det är en långsiktig investering för att behålla vår position som marknadsledare", säger Casper Björner vd för Disney Channel Scandinavia.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Den danska produktionsbolagen "Nobody" har fått uppdraget att producera Disney Channel Scandinavias första lokala produktion. "När klockan ringer" heter programmet, som är en komediserie i kortformat.

Casper Björner vill inte berätta hur mycket pengar kanalen lägger på formatet, men säger att det är en betydande investering.

- Vi ser detta som en långsiktig investering för att fortsätta vara relevanta och leverera spännande program till våra tittare, säger han.

Titan Television har också fått uppdrag för Disney Channel. De ska producera musiktävlingen, My Camp Rock, även den med premiär i höst.

- Genom att göra vår kanal mer lokal tror vi att svenska, norska och danska barn att känna sig mer kopplade till oss, säger Casper Björner.

I dagsläget har Disney Channel en marknadsandel i de skandinaviska länderna på mellan 20-25 procent, enligt Casper Björner. Kanalen har en täckningsgrad på omkring 22 procent.

- Just nu är det Norge som går bäst. De internationella konkurrenter vi har, Cartoon Network och Nickelodeon, ligger mycket lägre än vad vi gör.

Public Service är också en stor konkurrent till kanalen.

- De gör suveräna barnprogram och Bolibompa är lite av en institution som man aldrig kan komma om i Sverige, även om de verkar på helt andra villkor än vad vi gör.

- Men trots att Barnkanalen når fem gånger så många hushåll som oss har vi ändå högre tittartidsandelar än de. Det betyder att vi gör ett väldigt bra jobb.

"När klockan ringer" håller just nu på att castas och beräknas ha premiär i höst. Då ska den lanseras med trailers i den egna kanalen samt extern reklam.

Erik Wisterberg Av: Erik Wisterberg
Mejla reportern

08-545 222 01

Annons
Nyheter
Expressen drabbat av internethaveri

Expressen drabbat av internethaveri

Niklas Svensson: "Värre än att vara utan telefon". Frustration bland personalen. 3

Fira jul med Dagens Media

Fira jul med Dagens Media

Anmäl dig nu – begränsat antal platser. Med två veckor kvar till jul bjuder vi våra läsare på stort julmingel. 1

Nu föds Baluba Branded Content

Blir det tredje Baluba-företaget. Redaktörerna byter namn.

Effektfabriken och Gaia går samman

Effektfabriken och Gaia går samman

Norrköpingsbyråer bildar team. Ska ge helhetsgrepp på digitala processer. 1

DN värvar Sveriges enda försvarsreporter från SvD

DN värvar Sveriges enda försvarsreporter från SvD

"Kommer betyda mycket". Mikael Holmström ska förstärka tidningens bevakning av försvarsfrågor. 2

Hård kritik mot Coca-Colas mjölk-pinuppor: "Tröttsamt"

Hård kritik mot Coca-Colas mjölk-pinuppor: "Tröttsamt"

"Det är 2014, inte 1940". Coca-Cola hoppas att bolagets nya premium-mjölk ska få det att "regna pengar". Men kampanjen för "Milka-Cola" får hård kritik.

Annons
ITV värvar komiker

ITV värvar komiker

"Har alla bitar som passar oss". Komikern och podcast-profilen Christina Nordhager går till ITV:s utvecklingsavdelning. 2

"Skatteverket gör allt rätt"

"Skatteverket gör allt rätt"

DEBATT. Skatteverkets "miljonfester" följer receptet för ett väl genomfört event, anser Creative Meetings Peter Winitsky. 3

Programdirektören lämnar SVT

Programdirektören lämnar SVT

"Hade tänkt att sitta ett tag till". UPPDATERAD. Martin Österdahl slutar som programdirektör för allmän-tv och sport på SVT. 2

Så här har du aldrig sett Per Morberg

Så här har du aldrig sett Per Morberg

"Sjukaste reklambilden i år". Tv-kocken klär ut sig till tomtenisse. 5

Chalmers söker ny reklambyrå – igen

Avtalet värt 5,2 miljoner kronor. UPPDATERAD. Chalmers tekniska högskola inleder en upphandling om operativa reklambyråtjänster.

Viaplay satsar på Youtube-humor

Viaplay satsar på Youtube-humor

"Splay ett givet val". Samarbete med Youtube-nätverket Splay ska locka yngre.

KIA-INDEX TOPP 20 VECKA 47
Starkt uppåt för Familjeliv.se

Starkt uppåt för Familjeliv.se

"Ett stort ökat engagemang". Under en vecka då de flesta stora sajterna tappade trafik ökade Familjeliv med 11 procent.

Ernst Kirchsteiger intar Aladdinasken

Ernst Kirchsteiger intar Aladdinasken

"Folkkär gåva". Programledaren hälsar god jul från Marabous chokladask. 1

Volkswagen tar över DI

Volkswagen tar över DI

"En av de viktigaste modellerna." Nya Passat lanseras med bombmatta i DI Weekend och storskärm på stan. 1

Marknadschefen lämnar SAS

Marknadschefen lämnar SAS

"Skapat en mer snabbfotad struktur". Efter nio år väljer Ulf Hermansson-Samell att lämna SAS. Istället går han till Sveriges Annonsörer. 2

FÖR DAGENS MEDIAS PRENUMERANTER
"Förändringen är gigantisk och vi har inte ens sett början"

"Förändringen är gigantisk och vi har inte ens sett början"

Wåreus och Forsberg vill krossa branschnormer. Annonsörer måste snart producera ofantliga mängder rörlig bild – och allt måste vara intressant.

Reklamkampanjen spelar ut sin roll

Reklamkampanjen spelar ut sin roll

"Vi går från att gissa till att mäta och agera direkt". Ständig närvaro istället för tillfälliga bombmattor med reklam tar över mer och mer.

Luke Simmonds till Aegis

Luke Simmonds till Aegis

”Har ett rykte om sig för aggresiva medieköp”. Efter avhoppet från Media Path – nu har Luke Simmonds klart med nytt toppjobb. 4

Läs en stor intervju med Luke Simmonds

"De stora kommer alltid att bli kritiserade". Luke Simmonds trotsar sin rädsla och bryter sig loss.

Expressen köper Facebook-sida

Expressen köper Facebook-sida

"Inte kopplat till Omtalat". Enligt uppgift till Dagens Media har Expressen köpt Facebook-sidan "Vi som älskar fredagsmys" som har drygt 360 000 följare. 3

Så blir våren i MTG TV

Så blir våren i MTG TV

Salig blandning. Realitystjärnorna i slottsmiljö, Golfstjärneliv och en återvändande grabbduo. Det är några smakprov ur MTG:s vårprogram. 5

Expressen satsar på e-sport med MTG

Expressen satsar på e-sport med MTG

"Kommer leverera hög kvalitet". Expressen och MTGx-kanalen Viagame slår påsarna ihop och lanserar Gamerfeed, en undersajt till Expressen.

Reklambyråchefen: "Har inte fått en enda donut"

Reklambyråchefen: "Har inte fått en enda donut"

Hallå där... Johan Jäger, creative director på Jung von Matt, som nästa vecka är med och öppnar Dunkin' Donuts första Sverige-restaurang i Täby. 7

Svenska Spel väljer Kaplan RM

Svenska Spel väljer Kaplan RM

"Stolta". Ska sköta relationsmarknadsföringstjänster. 1

Isobar-chefen: "Så påverkas du av Facebooks uppdatering"

Isobar-chefen: "Så påverkas du av Facebooks uppdatering"

KRÖNIKA. Facebooks senaste förändring innebär stora möjligheter för annonsörerna, skriver Isobars byråchef Nils Andersson Wimby.

22 tjänster bort på Forma

22 tjänster bort på Forma

Per Kjellander: "Tråkigt men nödvändigt". Nu är förhandlingarna klara. 1

Fler sökande till Paradise Hotel än till journalistprogrammet

Fler sökande till Paradise Hotel än till journalistprogrammet

"Åtminstone garanterade att synas i media". På ett dygn har MTG TV fått in 2200 ansökningar till "Paradise Hotel". 12

Är detta årets töntigaste reklam?

Är detta årets töntigaste reklam?

"Mina ögon blöder". Grundaren: "Alla är välkomna, inte bara hipsters". 8

SvD först med att sälja tid

SvD först med att sälja tid

Byter klick mot tid som valuta på nätet. Tar bara betalt för dem som har sett annonsen tio sekunder. 8

Tid ska ersätta klick som valuta

Valutan för annonser på nätet är en av de mest omdebatterade frågorna i medievärlden.

Se Microsoftkontoret – i Minecraft

Se Microsoftkontoret – i Minecraft

Prisbelönta lokaler. IT-jätten bjuder in till Akalla-kontoret i Minecraft-video.

"Readly är en digital dagslända"

"Readly är en digital dagslända"

REPLIK. Readlys vd får hård kritik av Johan Ploski på Yomaco. 8

"Dagspressens utmaning är inte efterfrågan

"Dagspressens utmaning är inte efterfrågan

DEBATT. Utmaningen är betalmodellen, skriver Readlys vd Per Hellberg i ett svar till Yomascos Johan Ploski. 5

Annons
Kolla in nya numret av Dagens Medias tidning...

Kolla in nya numret av Dagens Medias tidning...

Här är innehållet i nr 20, 2014.

Annons
Upprört om Herlitz lön: "Det är otroligt, ofattbart"

Upprört om Herlitz lön: "Det är otroligt, ofattbart"

Fackklubbarna är bestörta över Gunilla Herlitz jättelön. 23

Han fick 24 miljoner – "köper varken bilar eller klockor"

Han fick 24 miljoner – "köper varken bilar eller klockor"

Han drog in mest av alla mediechefer i Sverige. Jonas Sjögren berättar nu att han trots det inte lever något lyxliv. 14

Annonsörerna som betalar bäst – telebolag i topp

Annonsörerna som betalar bäst – telebolag i topp

Här är listan över marknadscheferna som får bäst – och sämst – betalt.

De har reklambyråernas allra fetaste plånböcker

De har reklambyråernas allra fetaste plånböcker

Här är listan över landets bäst betalda reklamare. 5

Miljonregn över mediechefer – Herlitz lyfter 19 miljoner

Miljonregn över mediechefer – Herlitz lyfter 19 miljoner

Här är mediecheferna som lyfter de högsta lönerna. Bara topptrion drar tillsammans in hela 58 miljoner kronor i årslön. 5

Vinstlott för männen i mediebyråernas lönerace

Vinstlott för männen i mediebyråernas lönerace

Först på 16:e plats tar sig en kvinna in på listan över mediebyråernas högsta löner. 1

Här är pr-konsulterna som tjänar mest – och minst

Här är pr-konsulterna som tjänar mest – och minst

JKL, Prime och Brunswick är byråerna som betalar för branschens tre fetaste lönekuvert. Här är hela listan över pr-konsulternas löner. 3

Dagens Media slår rekord

Dagens Media slår rekord

Nytt all time high förra veckan. 4

Så prenumererar du på DM

Så prenumererar du på DM

Ta del av aktuella erbjudanden här.

Blogoccoli

Blogoccoli Ett fett PR tips

Pr-bloggen

Pr-bloggen Dagen efter SPINN

Läs Dagens Media digitalt

Läs Dagens Media digitalt

Här finns mer information till dig som är prenumerant.

... och av Branschanalys

... och av Branschanalys

Djupdykning i resebranschen.

22 tjänster bort på Forma

22 tjänster bort på Forma

Nu är förhandlingarna klara. 1

Fler sökande till Paradise Hotel än journalistprogrammet

Fler sökande till Paradise Hotel än journalistprogrammet

På ett dygn har MTG TV fått in 2200 ansökningar till "Paradise Hotel". 12

Är det här årets töntigaste reklamfilm?

Är det här årets töntigaste reklamfilm?

Grundaren: "Alla är välkomna, inte bara hipsters". 8

SvD först med att sälja tid

SvD först med att sälja tid

Tar bara betalt för dem som har sett annonsen tio sekunder. 8

Expressen plockar ner lista om kroniskt deprimerade

Expressen plockar ner lista om kroniskt deprimerade

Expressen jagade klick med lista om kroniskt deprimerade – backar efter kritik. 12

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se