Tipsa en vän om en artikel

Disney Channel stärker upp med lokalproduktioner

För första gången någonsin gör Disney Channel en skandinavisk egenproduktion. "Det är en långsiktig investering för att behålla vår position som marknadsledare", säger Casper Björner vd för Disney Channel Scandinavia.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Den danska produktionsbolagen "Nobody" har fått uppdraget att producera Disney Channel Scandinavias första lokala produktion. "När klockan ringer" heter programmet, som är en komediserie i kortformat.

Casper Björner vill inte berätta hur mycket pengar kanalen lägger på formatet, men säger att det är en betydande investering.

- Vi ser detta som en långsiktig investering för att fortsätta vara relevanta och leverera spännande program till våra tittare, säger han.

Titan Television har också fått uppdrag för Disney Channel. De ska producera musiktävlingen, My Camp Rock, även den med premiär i höst.

- Genom att göra vår kanal mer lokal tror vi att svenska, norska och danska barn att känna sig mer kopplade till oss, säger Casper Björner.

I dagsläget har Disney Channel en marknadsandel i de skandinaviska länderna på mellan 20-25 procent, enligt Casper Björner. Kanalen har en täckningsgrad på omkring 22 procent.

- Just nu är det Norge som går bäst. De internationella konkurrenter vi har, Cartoon Network och Nickelodeon, ligger mycket lägre än vad vi gör.

Public Service är också en stor konkurrent till kanalen.

- De gör suveräna barnprogram och Bolibompa är lite av en institution som man aldrig kan komma om i Sverige, även om de verkar på helt andra villkor än vad vi gör.

- Men trots att Barnkanalen når fem gånger så många hushåll som oss har vi ändå högre tittartidsandelar än de. Det betyder att vi gör ett väldigt bra jobb.

"När klockan ringer" håller just nu på att castas och beräknas ha premiär i höst. Då ska den lanseras med trailers i den egna kanalen samt extern reklam.

Erik Wisterberg Av: Erik Wisterberg
Mejla reportern

08-545 222 01

Annons
Annons
Läs Dagens Medias tidning – här är nummer 9, 2015

Läs Dagens Medias tidning – här är nummer 9, 2015

Här är innehållet i årets nionde utgåva av Dagens Media.

Annons
Schibstedchefer anklagas för sexkränkningar

Schibstedchefer anklagas för sexkränkningar

Stäms för sexuella trakasserier.

Fortsatt förlust för Fokus

Fortsatt förlust för Fokus

Omfattade arbete inleds. 12

IOGT:s kampanj sågas

IOGT:s kampanj sågas

Vinföretagets jurist ser rött. 6

Därför kan Schibsteds Hemnet-affär falla

Därför kan Schibsteds Hemnet-affär falla

Jätteaffären kan stoppas. 2

Brit Stakstons blogg

Brit Stakstons blogg Idéer till medieutredningen!

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Jetlag och lärdomar

Berghs till One Show

Berghs till One Show Only in New York…

De kan bli årets säljorganisation

De kan bli årets säljorganisation

Fem avdelningar slåss om utmärkelsen. 2

"Fortfarande jävligt kul"

"Fortfarande jävligt kul"

Intervju med Värvets Kristoffer Triumf.

Baluba Event går i graven

Baluba Event går i graven

Därför läggs MTG-ägda bolaget ner. 3

Här är Aviciis Volvo-reklam

Här är Aviciis Volvo-reklam

Mamma Anki Lidén och brorsan Anton Körberg gör Tim "Avicii" sällskap. 2

Tre tv-kanaler skrotas

Tre tv-kanaler skrotas

Försvinner från svenska marknaden. 3

Systrarna Widell-Schulman kan bli personligheter

Systrarna Widell-Schulman kan bli personligheter

Gör upp mot Alexander Bard och Gunilla Herlitz. 6

Olycklig annonskrock hos SvD

Olycklig annonskrock hos SvD

Hallon gör reklam i artiklar om hallon-skandalen. 6

Högtflygande drömmar

Högtflygande drömmar

Här är SAS nya reklam. 6

Youtube slår rekord

Youtube slår rekord

Här är de kanaler som når flest tittare i Sverige. 3

Anton Ewalds perfekta krishantering

Anton Ewalds perfekta krishantering

Hyllas för knarkpudeln i TV4. 7

9 saker du vill veta om Googles mobiluppdatering

9 saker du vill veta om Googles mobiluppdatering

Bästa tipsen inför Googles "mobilgeddon".

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se