Disney Channel stärker upp med lokalproduktioner

För första gången någonsin gör Disney Channel en skandinavisk egenproduktion. "Det är en långsiktig investering för att behålla vår position som marknadsledare", säger Casper Björner vd för Disney Channel Scandinavia.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Den danska produktionsbolagen "Nobody" har fått uppdraget att producera Disney Channel Scandinavias första lokala produktion. "När klockan ringer" heter programmet, som är en komediserie i kortformat.

Casper Björner vill inte berätta hur mycket pengar kanalen lägger på formatet, men säger att det är en betydande investering.

- Vi ser detta som en långsiktig investering för att fortsätta vara relevanta och leverera spännande program till våra tittare, säger han.

Titan Television har också fått uppdrag för Disney Channel. De ska producera musiktävlingen, My Camp Rock, även den med premiär i höst.

- Genom att göra vår kanal mer lokal tror vi att svenska, norska och danska barn att känna sig mer kopplade till oss, säger Casper Björner.

I dagsläget har Disney Channel en marknadsandel i de skandinaviska länderna på mellan 20-25 procent, enligt Casper Björner. Kanalen har en täckningsgrad på omkring 22 procent.

- Just nu är det Norge som går bäst. De internationella konkurrenter vi har, Cartoon Network och Nickelodeon, ligger mycket lägre än vad vi gör.

Public Service är också en stor konkurrent till kanalen.

- De gör suveräna barnprogram och Bolibompa är lite av en institution som man aldrig kan komma om i Sverige, även om de verkar på helt andra villkor än vad vi gör.

- Men trots att Barnkanalen når fem gånger så många hushåll som oss har vi ändå högre tittartidsandelar än de. Det betyder att vi gör ett väldigt bra jobb.

"När klockan ringer" håller just nu på att castas och beräknas ha premiär i höst. Då ska den lanseras med trailers i den egna kanalen samt extern reklam.

Erik Wisterberg Av: Erik Wisterberg
Mejla reportern

08-545 222 01

Annons

Nyheter

SJF:s ordförande rasar mot Metro: "Skamligt"

SJF:s ordförande rasar mot Metro: "Skamligt"

Omstritt uppsägningsavtal. Journalistförbundets styrelse kommenterar utspelet från Metros ledning.

SSU kastar flygplan över Danderyd

SSU kastar flygplan över Danderyd

Lanserar ny valkampanj. Tusentals pappersflygplan med jämlikhetsbudskap ska få unga att rösta på Socialdemokraterna. 2

Gaga och Bennett i H&M:s reklam

Gaga och Bennett i H&M:s reklam

Med jazzlåt. Lady Gaga och Tony Bennett är stjärnorna i årets julkampanj från H&M. 1

Ellos skrotar katalogen – gör tidning med Klintberg Niléhn

Ellos skrotar katalogen – gör tidning med Klintberg Niléhn

Har getts ut sedan 1952. Ellos byter ut katalogen mot magasin.

Här är Volvos nya logga

Här är Volvos nya logga

För en mer exklusiv look. Marknadschefen Per Carleö: "Återgång till Volvos rötter." 9

Lokal hyllningskampanj

"Göteborg har skapat Volvo." Hemstaden hyllas med kampanjen "Made by Göteborg". 1

TV4-gruppens nya innehållsdirektör

TV4-gruppens nya innehållsdirektör

"Säkra nödvändiga rättigheter". Åsa Sjöberg får det övergripande ansvaret för programverksamheten i alla kanaler och på alla plattformar.

Annons
Tog in annons från nazistparti

Tog in annons från nazistparti

"Någon som inte förstått". Dalslänningen, som ingår i NWT-koncernen, har publicerat en annons för nazistiska Svenskarnas parti. 17

NWT:s vd: "Det är upp till varje tidning"

NWT:s vd: "Det är upp till varje tidning"

Dalslänningen tog in annons för SvP. NWT har inget centralt stopp för nazistannonser, säger vd Mats Muregård.

Här är R/GA:s Volvo-satsning

Här är R/GA:s Volvo-satsning

"Extremt stolta." Byrån lanserar Volvo nya digitala plattform i samband med upphaussade XC90.

Tre trotjänare lottlösa på Metro

Tre trotjänare lottlösa på Metro

"Vi är tre som inte får någonting". UPPDATERAD. De journalister på Metro som jobbat allra längst snuvades på ledningens erbjudande om två extra månadslöner. 17

Massiv kritik mot klädkedjan Zara

Massiv kritik mot klädkedjan Zara

"Någon historielös jävla designer...". Ber om ursäkt i sociala medier. 3

Miljonfest för Filip & Fredrik

Miljonfest för Filip & Fredrik

Vd Lars Beckung: "Vi är supernöjda". UPPDATERAD. Mångmiljonvinst för tv-profilernas bolag. 4

De kan vinna Stora Radiopriset

De kan vinna Stora Radiopriset

Utses 18 september. Rekordmånga nomineringar till branschens egna radiogala.

Vd-avhopp på Yellow Bird

Vd-avhopp på Yellow Bird

Startar danskt bolag. Anni Faurbye Fernandez slutar.

Pinterest släpper annonsverkyg

Pinterest släpper annonsverkyg

För att se hur publiken ser ut. Det ska bli lättare för annonsörer att marknadsföra sig på Pinterest.

Kungabesök – pr-succé för bensinbolag

Kungabesök – pr-succé för bensinbolag

"Kanske inofficiell hovleverantör". Preem kommunicerar bilden på när Carl XVI Gustaf tankar sin Ferrari i sociala medier. 3

TV4 flyttar alla poddar till Acast

TV4 flyttar alla poddar till Acast

Möjliggör annonser i podden. TV4 flyttar sina podcasts till Acast.

Acast-chefen: ”Jag är född på säljgolvet"

Acast-chefen: ”Jag är född på säljgolvet"

Har en detaljerad treårsplan. Han är butikssäljaren från Falun som klättrade sig upp till toppjobb på Microsoft, Apple och Spotify. Nu satsar Öjje Holt allt på sitt nya drömprojekt Acast.

Birros nya extraknäck

Birros nya extraknäck

"Känner mig mer taggad än på länge". Expressen-krönikören blir skribent hos Nordens största bettingcommunity. 4

Mobilsatsning på Tele2 Arena

Mobilsatsning på Tele2 Arena

"Löser batteristressen". Gratis laddstationer och solcellsanläggning i loggan på taket ska hjälpa besökare ska interagera mobilt vid evenemang.

SVT Play lanseras i Apple TV

SVT Play lanseras i Apple TV

"Mycket glada." Ett halvår efter TV4 erbjuder nu även SVT sina progam i Apples plattform. 7

"Ingen smekmånad direkt”

"Ingen smekmånad direkt”

Målet är att halvera skulden. Martin Alsander öppnar upp om de första månaderna som vd för ekonomiskt pressade Stampen.

Amazon köper Youtube-rival

Amazon köper Youtube-rival

Betalar 6,5 miljarder. Tar upp jakten på videojätten.

Han tar över på DT

Han tar över på DT

"Ytterst hedrande." Carl-Johan Bergman blir ny chefredaktör för Dalarnas Tidningar. 3

Här är Apotekets ratade sortiment

Här är Apotekets ratade sortiment

F&B ligger bakom. Lyfter kvalitetskontrollen av sina produkter i ny reklamfilm.

Snowman kostade 46 mkr

Snowman kostade 46 mkr

"Kunde räkna ut med arslet att något bolag skulle försvinna". Satsningen på det nu nedlagda tv-produktionsbolaget blev extremt kostsam. 6

TV4 om "Valspecial"-premiären

TV4 om "Valspecial"-premiären

"Viktigt att vi är större än SVT." Så många såg kanalens nya korta format, som kommer rulla varje dag inför valdagen. 8

FN:s klimatkonvention söker pr-byrå

Global upphandling. Ska öka kännedomen om vad FN gör för att minska utsläppen. 1

Vill vara räddningen för slimmade redaktioner

Vill vara räddningen för slimmade redaktioner

Affärsidé född ur tidningskrisen. Content Central förser underbemannade tidningsredaktioner med färdigt frilansmaterial. 6

Sydsvenskan gör comeback i TU

Sydsvenskan gör comeback i TU

Kraftigt sänkt medlemsavgift. Återvänder efter att föreningen ändrat sig efter tidningens krav. 2

Vad gör en skateboardaktivist, Mikael Valier (KD)?

Vad gör en skateboardaktivist, Mikael Valier (KD)?

"Jag har ett civilt arbete som är fullständigt osexigt". Kristdemokraten Mikael Valier, 50 år, väcker uppståndelse.

Hyllade byråns jätteras

Hyllade byråns jätteras

"Införsäljningen av nya konton blev åsidosatt". Eventbyrån Occasion – som två år i rad utsetts till ”Årets byrå” – tappade 75 miljoner i intäkter.

Annons
Annons
Facebook slängde ut Metro

Facebook slängde ut Metro

När Metro granskade en annonsbluff blev tidningen – och dess administratörer – utslängda från Facebook. 13

Här grishånar black metal-bandet Edward Blom

Här grishånar black metal-bandet Edward Blom

En recension av Marduks spelning fick medieprofilen Edward Blom att se rött – nu slår black metal-bandet tillbaka. 7

Bernt Hermele: "Jag har kallats för Quislingäckel"

Bernt Hermele: "Jag har kallats för Quislingäckel"

När författaren och journalisten Bernt Hermele skrev en krönika om Israel dröjde det inte länge innan hoten och påhoppen började strömma in.

Ny stavningsfadäs: 'Aj aj aj'

Ny stavningsfadäs: 'Aj aj aj'

Folkpartiet har återigen lyckats stava fel i en av sina kampanjer. 6

13 miljoner back för PS

13 miljoner back för PS

Omorganiseringen inom PS Communication sänkte resultatet. 1

Läs Dagens Media digitalt

Läs Dagens Media digitalt

Här finns mer information till dig som är prenumerant.

Här är Brynäs IF:s nya reklamfria matchtröja

Här är Brynäs IF:s nya reklamfria matchtröja

Som första svenska elithockeylag kör Brynäs reklamfritt – i dag offentliggörs den nya matchtröjan. 8

Theo Blanco berättar om striden på Riksmedia

Theo Blanco berättar om striden på Riksmedia

Samtidigt som hans mamma låg döende i cancer tvingades Theo Blanco utkämpa en maktkamp på Riksmedia – som ledde till att han fick sparken. 2

Strömavhopp från SJ:s kommunikationsavdelning

Strömavhopp från SJ:s kommunikationsavdelning

SJ:s nyttillträdde kommunikationsdirektör får kritik för sin ledarstil. 14

Karate-Jan gav trafiken en rejäl uppercut: 'Stenhård'

Karate-Jan gav trafiken en rejäl uppercut: 'Stenhård'

69-årige Jan Eriksson tog lagen i egna händer och lyfte allehanda.ses trafik med 294 procent. 1

Nu skrotar Aller Se & Hör

Nu skrotar Aller Se & Hör

Efter 20 år gör Hänt i Veckan comeback. Här är Aller Medias nya satsning på kändisjournalistik. 15

DN stäms: "Djupt beklagligt, men inte oväntat"

DN stäms: "Djupt beklagligt, men inte oväntat"

Journalistförbundet drar Dagens Nyheter inför Arbetsdomstolen, kan Dagens Media avslöja. 3

Här är låten som ska rädda M

Här är låten som ska rädda M

Alliansen kämpar i motvind. Nu lanserar Moderaterna sin nya vallåt "Vi och framtiden". 6

Bil Sweden bakom S-förslag

Bil Sweden bakom S-förslag

När Stefan Löfven presenterade förslaget om CSN-lån för körkort lyfte han formuleringar direkt från en av lobbyorganisationen Bil Swedens rapporter. 9

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Konkreta vs. abstrakta budskap

Carat är under miljarden

Carat är under miljarden

Mediebyrån Carat har nästan halverat omsättningen – på två år.

Aftonbladet tog bort serie om judar efter kritik

Aftonbladet tog bort serie om judar efter kritik

Aftonbladet anklagas för antisemitism efter en seriestripp på humorsajten Helt Normalt. 9

Berghs Studentbyrå

Berghs Studentbyrå Dags att knyta ihop säcken

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se