Disney Channel stärker upp med lokalproduktioner

För första gången någonsin gör Disney Channel en skandinavisk egenproduktion. "Det är en långsiktig investering för att behålla vår position som marknadsledare", säger Casper Björner vd för Disney Channel Scandinavia.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Den danska produktionsbolagen "Nobody" har fått uppdraget att producera Disney Channel Scandinavias första lokala produktion. "När klockan ringer" heter programmet, som är en komediserie i kortformat.

Casper Björner vill inte berätta hur mycket pengar kanalen lägger på formatet, men säger att det är en betydande investering.

- Vi ser detta som en långsiktig investering för att fortsätta vara relevanta och leverera spännande program till våra tittare, säger han.

Titan Television har också fått uppdrag för Disney Channel. De ska producera musiktävlingen, My Camp Rock, även den med premiär i höst.

- Genom att göra vår kanal mer lokal tror vi att svenska, norska och danska barn att känna sig mer kopplade till oss, säger Casper Björner.

I dagsläget har Disney Channel en marknadsandel i de skandinaviska länderna på mellan 20-25 procent, enligt Casper Björner. Kanalen har en täckningsgrad på omkring 22 procent.

- Just nu är det Norge som går bäst. De internationella konkurrenter vi har, Cartoon Network och Nickelodeon, ligger mycket lägre än vad vi gör.

Public Service är också en stor konkurrent till kanalen.

- De gör suveräna barnprogram och Bolibompa är lite av en institution som man aldrig kan komma om i Sverige, även om de verkar på helt andra villkor än vad vi gör.

- Men trots att Barnkanalen når fem gånger så många hushåll som oss har vi ändå högre tittartidsandelar än de. Det betyder att vi gör ett väldigt bra jobb.

"När klockan ringer" håller just nu på att castas och beräknas ha premiär i höst. Då ska den lanseras med trailers i den egna kanalen samt extern reklam.

Erik Wisterberg Av: Erik Wisterberg
Mejla reportern

08-545 222 01

Annons
Annons
Nytt nummer ute!

Nytt nummer ute!

Kolla innehållet här. 1

Annons
9 saker du vill veta om Googles mobiluppdatering

9 saker du vill veta om Googles mobiluppdatering

Bästa tipsen inför Googles "mobilgeddon".

Radio-chefens sågning: ”Som Sovjet på 50-talet”

Radio-chefens sågning: ”Som Sovjet på 50-talet”

Försvarar kritiserat digitalradioprojekt. 29

Amanda Schulman KO-anmäls för vinreklam

Amanda Schulman KO-anmäls för vinreklam

Fick över 2 600 gillningar på Instagram. 19

Tv-marknaden slår rekord – trots mindre reklam

Tv-marknaden slår rekord – trots mindre reklam

Inte de svenska tv-aktörerna som står för tillväxten.

"7 misstag som medieköparen gör"

"7 misstag som medieköparen gör"

Mycket av misstagen skylls på "jobbiga säljare", skriver Tomas Bacoccoli.

Bye bye Internet Explorer – så hånade vi dig

Bye bye Internet Explorer – så hånade vi dig

Microsoft skrotar sin utskällda webbläsare Internet Explorer. Så här minns vi de sista åren. 1

"Saudiaffären är en journalistisk kollaps"

"Saudiaffären är en journalistisk kollaps"

MP:s tidigare språkrör Per Gahrton rasar mot mediernas bevakning av Saudiaffären.

"Kommer kännas vemodigt"

"Kommer kännas vemodigt"

Sanna Nielsen om vänskapen med Robin Paulsson, kritiken och Hänt Extras missvisande rubrik.

Här läser Barack Obama elaka tweets om sig själv

Här läser Barack Obama elaka tweets om sig själv

Den amerikanske presidenten Barack Obama verkar ta ganska lätt på sågningarna. 1

Brit Stakstons blogg

Brit Stakstons blogg Mad Men och jag

Pr-bloggen

Pr-bloggen April PR fools.

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Jetlag och lärdomar

Almenäs till Tara: "Skäms"

Almenäs till Tara: "Skäms"

TV4-profilen Jessica Almenäs rasar mot Taras "totalt sönderretuscherade" omslagsbild – på henne själv.

Så bör reklamen utformas

Så bör reklamen utformas

Två digitala experter siar om den reklam som Apple Watch kan användas till. 1

Arvodet: 12 000 kronor

Arvodet: 12 000 kronor

Anette Novak berättar om det prestigefulla uppdraget. 19

Nordlind om nya tobbjobbet

Nordlind om nya tobbjobbet

Mediacoms nya vd Joachim Nordlind om sitt nya uppdrag. 1

Ola Sandstig om granskningen av Researchgruppen

"Som en ebolasmittad"

Enligt Fokus klarade inte granskningen av Researchgruppen en faktakoll. Nu ger reportern Ola Sandstig sin syn på saken. 33

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se