Publicerad 21 januari 2009 16:0570 kommentarer Senaste av Fredrik 26 januari 2009 14:42
Peak Performance vill bredda varumärket från bergsby till storstad. Det innebär bland annat att den gamla loggan och indianen, som hängt med sedan 1986, byts ut.
Peaks gamla utseende, till vänster, och nya, till höger.
Med den nya grafiska identiteten, som tagits fram tillsammans med Stockholm Design Lab, hoppas Peak Performance ge ett tydligare och mer enhetligt intryck under sin fortsatta internationella expansion.
- Under vår 22-åriga historia har många olika symboler och identiteter växt fram, vilket kan uppfattas som spretigt i länder där Peak Performance inte är lika kända som i Sverige, vd Jonas Ottosson.
Nu ersätts allt med en ny logotype och en ny symbol, som ska förekomma ihop eller var för sig i allt som Peak Performance kommunicerar, från annonser och webb till kollektionerna. Det innebär att indianen, som varit närvarande på ett eller annat sätt sedan starten, försvinner.
- Indianen symboliserar vårt naturfokus, men i dag känns det inte lika modernt och rätt i tiden att använda en indian som det gjorde för 20 år sedan. Nu är vi ett internationellt varumärke och finns bland annat i Nordamerika, där en indian har ett helt annat symbolvärde än i Sverige, säger Jonas Ottosson.
- Men indianen är en kär gammal vän och det är inte omöjligt att den återkommer i olika sammanhang.
Peak Performance nya symbol kan utläsas som ett "p", men ska även representera energi och topprestationer. I den nya loggan är orden Peak och Performance mer sammanlänkade än tidigare.
- Vi är Peak Performance, men benämns ofta Peak, även av oss själva. Peak och Performance var för sig är inte samma sak som Peak Performance.
Peak Performance internationella lansering startade i alporter som Chamonix och Verbier. Numera har dock klädmärket butiker i storstäder som Amsterdam och Berlin, och den internationella expansionen ska fortsätta.
- Vi vill bredda varumärket, från berget till staden
"- Indianen symboliserar vårt naturfokus, men i dag känns det inte lika modernt och rätt i tiden att använda en indian som det gjorde för 20 år sedan."
Tjena.
jäklar vilken miss, riksbyggen var det första jag tänkte på också. Det kanske är delägare i Peak? Ett sådant stabilt varumärke som Peak borde klara sig utan Indian och det här nya P:et.
Ännu en kund har fallit för frestelsen kallad förnyelse. Och vips så var miljoners miljoner i investeringar som bortblåsta. Bara för att nån slipsnisse har gått på lite vasst säljtugg av en designbyrå.
Urholkat varumärke.
Peak kändes mysigt med Åre, lill-stad, hantverk och äkta på något sätt.
I början alltså. R&D kollektionen var Peaks "Peak" ?
Dax att utrusta en K2 expedition kanske.
Lärarförbundets logga. Riksbyggens logga. Och nu Lärarförbundet... förlåt... Peak... freudianskt. En massa kissnödiga gamla sossar som gått på säljsnacket från första bästa byrå som låtit Emma-Fia, 17 år och praktikant, leka lite och sedan debiterat tre månaders hårt arbete av byråns bäste AD.
Nej, inte Riksbyggen, inte lärarförbundet. Däremot väääldigt lik ett annat företag:
http://magnusdahlberg.wordpress.com/2009/01/21/peak-performance-logo-ripoff/
JD, undrar om han inte heter Mårtenson, nånting, Kristian kanske. Han var i alla med och startade Peak. I övrigt håller jag med Biff. Plöstligt är investeringen borta och hela personligheten. Vill man förnya ska man utgå från det man har och försiktigt göra om, lite i taget. Nu är Peak bara en i högen av intetsägande märken (fast det är säkert lättare att brodera än en indian).
Aj aj aj, inte bra. Nu ser loggan ut som precis vad som helst, ett byggföretag, försäkringar, till och med mat ser ju så där industriellt enkelriktat ut. Tacka vet jag indianen, retroful och alldeles oemotståndlig!
Å nej! Att använda en Indian som logo kan väl inte ligga mer rätt i tiden än just nu????
Vad pratar han om? Alla känner väl till Indianernas syn på moder jord och deras kamp om en förbättrad miljö???? Så feltänkt!
Tacka vet jag Fjällräven som vårdar sitt varumärke!
Never more Peak för me then!
Näe. Nu vill jag också visa samma länk som alla andra!
http://magnusdahlberg.wordpress.com/2009/01/21/peak-performance-logo-ripoff/
igen
http://magnusdahlberg.wordpress.com/2009/01/21/peak-performance-logo-ripoff/
å en sista gång
http://magnusdahlberg.wordpress.com/2009/01/21/peak-performance-logo-ripoff/
JD,
Indianloggan gjordes av Peaks första designer som även var delägare.
Han klev av i ett tidigt skede eftersom han inte hade samma visioner som några andra!
Förra loggan var skitful på flera nivåer.. Den här nya varianten är skitful på ett mer direkt sätt.
Aha- eller snarare Blähä-upplevelsen blir mer in your face. jag gillar sånt. Lite som när man träffar kraftigt vindögda människor. Moderskänslor väcks och man vill bara kjamas och mysa. Shit nu måste jag göra kontroll och ange summan av 7+5.
Nu äntligen hittade jag loggan som jag tidigare nämnde. Företaget Höganäs ägdes ett tag av den finska koncernen Partek. Dock tog det ett tag innan jag hittade den på nätet, men jag kan i alla fall säga att jag hade rätt i mina antalgelser.
Spana in på:
http://www.porssitieto.fi/osake/partek.jpg
`Nuff said! Plagiat så det sjunger om det!
hm, nu blir pappa inte glad. Han har ju Peakindianan som tatuering på högra armen. Bjuder Peak på borttagningen? Jag tror dock han kommer att avstå den nya loggan...
Bra där Miss Åre. Alltid kul med lite bakåtfakta.
Tycker indianloggan var fin.
Det är svårt att göra en logotyp. Som håller länge.
Och ännu svårare nu 2009, då man hittar en likadan logo överallt.
Problemet Peak Performence har - är inte logotypen tror jag.
Kanske mer positioneringen.
Vad är Peak Performence idag?
Vad vill dom uttrycka, förmedla och vara?
I slutändan är det ju jackans snygghet och färgen som avgör.
Indianen och symboliken känns mer äkta och jordnära. HiTech vs Low-tech.
Nu blir det vass teknologiska plagg med City Urbaaan feeling kanske?
(Ånej, ingen p-plats för min stadsjeep, tack o lov att jag har min PP Jacka!)
Äsch.
Nu sitter jag på läktaren o tjoar o tjimmar igen som dom två gamla gubbarna i mupparna.
Nu får det räcka med inkompetenta reklambyråer!!
Hur fan tänker dom??? Hade jag varit Marknadschef / motsvarande på Peak och fått den här loggan presenterad för mig hade jag antagit att ADns unge fått tag i hans Macbook Pro kvällen innan och lekt med Paint.. Hur kan man vara så dum att byta ut ett varumärke som är så vida känt..
Där dog Peak Performance för mig..
Riktigt galaktiskt usel ny logga. Den nuvarande loggan - om man inte redan bytt - är
a) igenkänd,
b) annorlunda,
c) inarbetad och
d) accepterad (eller till och med gillad).
Varför söka bredda varumärket från "berg" till "stad". Är det "skidåkarna" i Hammarbybacken som avses eller snuttigullfolket med bakåtkammat hår och stram botoxblick vid Stureplan som avses.
Tack, men nej tack PP. Gör om. Gör RÄTT. Eller ännu bättre för er: grattis, ni har tappat en kund i och med detta. Ni vill inte ha mig, jag vill inte ha er. Alla nöjda.
Bedrövligt! Den nya loggan ser klumpig och kantig ut. Tänker på ett fastighetsbolag då jag ser den. Peak fokuserar på fel sak. Det är inte loggan som gör att Peak känns gammalt nu. Jobba mer på kollektionen och utnyttja det faktum att "Indianen" känns igen av befintliga och presumtiva kunder då de skapar en ny känsla för märkets produkter.
Jag har aldrig gillat Peak av den samma anledning som jag inte gillar Gant. Det blir något förljuget med ett svenskt företag som draperar sig i Amerikanska ikoner.
Kan man anta att samma förljugenhet går igenom hela produkt linjen 100"%" bomull? "Varm" "Dun" jacka. &c &c
Jag tycker det var på tiden att de ryckteupp sig.
Lustigt vad många "känner" för Peak. Är det inte så att många känner sig avundsjuka på att de inte fått uppdraget att göra en ny logga/identitet? Dagens Medias läsare är knappast en tung kundgrupp för Peak. Grabbar ta stadsjeepen och åk och köp snus.
Jösses, vilka bakåtsträvare det finns. Jag tycker att P:et är riktigt snygg, den kommer bli fin på alla kläder, bara man nu inte drar upp den så den blir för stor=blaffig. Lite Polo-tänk över det hela. Men, mellanslaget mellan Peak och Performance har försvunnit. Varför? Typsnittet är inte heller det snyggaste. Det är svårt att göra en bra logga. Nej, det är inte jag som gjort loggan.
Har aldrig fattat logotypen med den amerikanske urinvånaren. Man borde som svenskt företag värna om det svenska. En svensk urinvånare, tack. En skön same med sån där röd ovesized bollhatt.
För första gången tycker jag att alla bittra och magsura kommentar är uppfriskande! Ni har rätt! Detta är ett skolexempel på hur man dödar ett varumärke.
Bra jobbat alla ni som kommenterat!
Vänta, det är stöld - man har kopierat RIKSBYGGENS logga!
Ha, ha, ha. Det här måste vara ett skämt. Lär av HM, IKEA mfl.
Justera, men knappt så att det märks. Ta vara på fjädrarna i "P":et om ni ska vara så radikala. Har ni dåligt självförtroende? Trodde Peak var ett solitt kundorienterat företag. Deppigt.
Någon från SDL som vill försvara sitt jobb med tanke på den något slående likheten med ert tidigare jobb med logotypen för Uppsala Konsert Kongress? Och hur går snacket på Peak just nu med tanke på denna likhet...? Någon som vet?
Galen revolution istället för naturlig evolution av varumärket kostar normalt långt mer än det smakar. Kan egentligen bara rekommederas för företag i rejäl kris eller behov av total re-vamp. Även om USA-marknaden blir allt viktigare och man säkert snarare vill stå för teknisk spets så har många klädmärken under åren visat att det är känslorna som styr snarare än de-facto kvalitet. Visst är det många som kopplar Peak till Wetex-kvalitet men detta kommer inte justeras med bytet till denna eländigt teknokratiska logo!! Ta vara på vad som finns uppladdat i nuvarande brand och bygg på detta istället... Peak - tänk om innan det är alldeles för sent!!!
Det känns som om att det är många som är upprörda över Peaks beslut att lansera en ny logo. Jag trodde att dagens Peak fortfarande hade samma policy som för 22 år sedan, då det stod på nackettiketen: ”Man and nature in perfect harmony” . Den nya logon andas varken nature, perfect eller harmony. Jag är övertygad om att Stefan Engström ( fd. VD på Peak ) aldrig kommit på iden att byta logo. Lite fakta från en som vet: Peter Blom, Stefan Engström och Christer Mårtensson är grundarna av Peak. Christer Mårtensson designade Peak- logon 1986 och kom på namnet och designade jubileumslogon 1996.
Stickan
Indianen var inte en användbar logga. Det som säljer är tennisskjortor, t-shirts, jean, mössor och tröjor. Inte skidkläder. Indianen fungerar inte på cityplag utan där har man använt "Peak" och det tror jag de inte får vilket någon har kommit på och börjat klaga. Peak ägs av Sportson som gör dåliga MTB cyklar under varumärket Peak
"Är det inte så att många känner sig avundsjuka på att de inte fått uppdraget att göra en ny logga/identitet?" - snarare är det nog så att många känner hur kräkset börjar klumpa sig längst bak i svalget, när sånt här skit släpps ut från ett profilerat bolag i vår bransch. Det är tamejfan skamligt!
Min första tanke var att det såg ut som ett industri- alt byggföretag. Många andra har visst varit inne på samma spår. Känns inte som om de har testat av loggan tillräckligt. Riktigt ful faktisk och känns helt fel för varumärket.
Okej att loggan, som sen blev en helvetes massa loggor, behövde förnyas/utvecklas. Men att helt skrota och börja om från början??!? Är inte varumärket värt mer än så?
Och varför vilja göra byggkläder? Blåkläder och Björnklälder äger ju redan det segmentet.
Stockholm Desígn rip-offs. LOL
OK, lite sent att kommentera kanske. Men, ändå. Peak använde indian-logon i princip bara de första åren. Ganska snabbt användes namnet Peak Performance eller bara Peak på kläder och i marknadsföring. Emellanåt har dock indianen återkommit, men för det mesta har man kort och gott kommunicerat Peak, antingen utskrivet eller bara med ett enkelt P. Fast man har alltid gjort det på ett snyggt och harmoniskt sätt även om stilen på Peak eller P varit olika. Det är det som också varit styrkan hos varumärket; att man vågar förnya sig och att det är företagsnamnet snarare än en viss logotyp som gjort det starkt. Får väl hoppas att den nya logotypen bara är ett pr-utskick från den lama byrån som ritat den. F ö Peak har sedan starten varit ett stadsvarumärke.
Ska locka besökare.
I maj slår Stockholms nya fotomuseum Fotografiska upp dörrarna. Reklambyrån Infobahn har fått uppdraget att göra museets webbplats som släpps i mars. 5
12 750 kr.
Webbyrån Basilicon har tröttnat på kunder med ospecificerade önskemål. Därför instiftar man ett stipendium för duktiga beställare som kan tänka igenom hela processen. 9
Ny tabbe från tidningen.
UPPDATERAD. Talibanledaren kliver fram och tar på sig attentatet mot de två svenska soldaterna i Afghanistan. Men Aftonbladets intervju gjordes före attacken. "Det är olyckligt", säger Jan Helin till Dagensmedia.se. 23
"En intensiv period".
Apotek Hjärtat blir, utöver gamla Apoteket, Sveriges största apotekskedja. I dag startade den nya apoteksbjässen sin varumärkesresa. 10
HOLLYWOOD.
Arbetet med svenska produktionsbolaget Stockholm-Köpenhamns dramapilot till amerikanska tv-jätten ABC fortskrider – snart börjar inspelningarna och Dagensmedia.se kan avslöja vem som ska regissera. 4
Mejlhot.
Före detta Aftonbladet-krönikören Nima Dervish skriver på sin blogg att han har polisanmält Realtid.se på grund av felaktiga uppgifter i en artikel. Realtid.ses chefredaktör Olle Blomkvist tror att polisanmälan är ett påhitt. 10
Daniel Westling inte akut sjuk.
Aftonbladets uppgifter om att Daniel Westling skulle vara akut sjuk dementerades i Expressen. Märkligt agerande, tycker Aftonbladet. 25
Webb-tv i "tv-tv".
Allt fler använder tv-apparaten för att se på webb-tv. Den här typen av tittande har fördubblats det senaste året, visar färsk statistik från MMS.
Två frågor till tre personer.
Starcoms Martin Palm travesterar Rolf van den Brink: ”Det är mest medelålders konsulter i Stockholm som håller på med sociala medier”. 7
Tar Obama-kampanjen till Sverige.
Journalisten och författaren Martin Gelin kom ut som politiskt aktiv när han blev sociala medier-expert i de röd-grönas valrörelse. "Det är oärligt av en journalist att ha en åsikt, men inte offenliggöra den", säger han. 28
Mediebyråersättningar.
Slopad ersättningsmodell öppnar för kickbacks, enligt flera chefer i
branschen. Ett hemligt avtal mellan Metro och Group M är ett exempel, uppger källor för Dagens Media. 7
Bröllopsyra.
Den 19 juni gifter sig kronprinsessan Victoria. 17 svenska företag får ta fram produkter till den officiella bröllopsserien. ”Det är gratis marknadsföring”, säger Pär Berglund, försäljningschef på Skultuna.
Varslet.
Beskedet sätter skräck i DN:s mångåriga medarbetare. Tidningen ska inte gå efter turordningsreglerna utan ”väga in kompetens” vid kommande uppsägningar. 77
Varslen på DN.
Personalen chockades av beskedet att mer än 100 anställda ska bort på DN. "Det slog ner som en bomb", säger fackklubbsordförande Hans Arbman. 82
Inspirationsturnén fann sin publik.
Sportkedjan Stadium är såpass nöjda med kampanjen Girls Only, som gjordes tillsammans Aftonbladets Sofis Mode, att de överväger en repris redan nästa år. 7
Slår tillbaka.
Kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth bemöter nu kritiken från TV4-Gruppens vd, Jan Scherman. ”Med en socialdemokratisk regering hade Scherman skrikit än värre”, säger hon till Dagensmedia.se 3
V6 mest anmält.
Reklamombudsmannen, RO, summerar sitt första år och konstaterar att reklamen ofta är könsdiskriminerande. Sämst på att hjälpa till och finansiera stiftelsen är reklambyråerna, menar RO Elisabeth Trotzig. 13
13 anmälningar.
Aftonbladet.se har upprepade gånger KO-anmälts för sina artikelliknande annonsformat.
"Journalisterna borde ta sitt ansvar", menar Konsumentverkets Rickard Faivre. 1
Tidskrifter.
Filter, Fokus och Chic vinnare i Orvestos tredje mätning. Dessutom har Veckans Affärer tappat försprånget till konkurrenten Affärsvärlden. 13
Demokrati och synlighet är riktmärken när Komms nya ledarduo, Jessica Bjurström och Ulf Strömqvist, tar över ett branschförbund sargat av en tuff konjunktur och intern turbulens. 8
Dr-paketet Svepet byter namn. I dag dimper 3,5 miljoner exemplar av ”Uppslaget” ned i konsumenternas brevlådor. Med nya "Plusset" får annonsörerna dessutom spottar i TV4. 26
Black Ascot, Nova Barakel och nu senast Sandhamnstek. Fejkade identiteter i sociala medier kan vara effektivt, men är riskabelt, säger branschexperter. 31
Voddler biffar upp säljstyrkan, släpper två nya annonsformat och sluter ännu ett Hollywood-avtal. Bolaget siktar på Skandinavien och svarta siffror till sommaren. 34
H&M invigde sitt senaste desginsamarbete med Sonia Rykiel med en flådig modevisning i Paris. Dit bjöds svenska modejournalister - och för notan stod H&M. 37
Expressens nöjesjournalist Bea Birkeldh spekulerade om utgången av Paradise Hotel på Twitter. Inte ok, säger chefredaktören Thomas Mattsson, som just tagit fram tidningens policy för sociala medier. 9
Kommentarer
Senaste inlagd av Fredrik 26 januari 2009 14:42 Sortera: Senaste överst
symbolen som ka...
symbolen som kan utläsas som ett P ser ut som en symbol för ett industriföretag
"- Indianen sym...
"- Indianen symboliserar vårt naturfokus, men i dag känns det inte lika modernt och rätt i tiden att använda en indian som det gjorde för 20 år sedan." Tjena.
Metallettan...
Metallettan
Lika smart som ...
Lika smart som Haglöfs "digitalkklocke-H"
Har för mig att...
Har för mig att Partek Höganäs hade en logga som var på pricken lik Peaks. Den var inte vacker men det var åtminstone Peaks förra.
Coolt. Den gaml...
Coolt. Den gamla kändes så 1986 på nåt sätt. Den nya känns mer som 2009 på nåt sätt.
Ser ut som Riks...
Ser ut som Riksbyggens logga.
Den nya loggan ...
Den nya loggan suger! Då får jag sluta köpa peak!
jäklar vilken m...
jäklar vilken miss, riksbyggen var det första jag tänkte på också. Det kanske är delägare i Peak? Ett sådant stabilt varumärke som Peak borde klara sig utan Indian och det här nya P:et.
Ännu en kund ha...
Ännu en kund har fallit för frestelsen kallad förnyelse. Och vips så var miljoners miljoner i investeringar som bortblåsta. Bara för att nån slipsnisse har gått på lite vasst säljtugg av en designbyrå.
Första associat...
Första association: byggarbetarjackor. Bra jobbat, not.
det ar en levan...
det ar en levande och snygg logga som osar mode med god kvalitet...
Urholkat varumä...
Urholkat varumärke. Peak kändes mysigt med Åre, lill-stad, hantverk och äkta på något sätt. I början alltså. R&D kollektionen var Peaks "Peak" ? Dax att utrusta en K2 expedition kanske.
Vem/Vilka gjode...
Vem/Vilka gjode Indian-logotypen förresten?
Lärarförbundets...
Lärarförbundets logga. Riksbyggens logga. Och nu Lärarförbundet... förlåt... Peak... freudianskt. En massa kissnödiga gamla sossar som gått på säljsnacket från första bästa byrå som låtit Emma-Fia, 17 år och praktikant, leka lite och sedan debiterat tre månaders hårt arbete av byråns bäste AD.
Kan de inte bar...
Kan de inte bara döpa om sig till Gant så är de ju hemma?
Stackars Peak.....
Stackars Peak...RIP
Nej, inte Riksb...
Nej, inte Riksbyggen, inte lärarförbundet. Däremot väääldigt lik ett annat företag: http://magnusdahlberg.wordpress.com/2009/01/21/peak-performance-logo-ripoff/
Det roligaste ä...
Det roligaste är att samma personer ligger bakom Uppsala Konsert. http://magnusdahlberg.wordpress.com/2009/01/21/peak-performance-logo-ripoff/
Recycling...
Recycling
JD, undrar om h...
JD, undrar om han inte heter Mårtenson, nånting, Kristian kanske. Han var i alla med och startade Peak. I övrigt håller jag med Biff. Plöstligt är investeringen borta och hela personligheten. Vill man förnya ska man utgå från det man har och försiktigt göra om, lite i taget. Nu är Peak bara en i högen av intetsägande märken (fast det är säkert lättare att brodera än en indian).
P som i Private...
P som i Private eller vad då? Indianen är kännetecknet för Peak och detta är en fullständig idioti.
Fan vad uselt! ...
Fan vad uselt! Nu blir det till att spara gamla plagg med klassisk logga. Kommer bli hårdvaluta om 20 år.
Aj aj aj, inte ...
Aj aj aj, inte bra. Nu ser loggan ut som precis vad som helst, ett byggföretag, försäkringar, till och med mat ser ju så där industriellt enkelriktat ut. Tacka vet jag indianen, retroful och alldeles oemotståndlig!
http://magnusda...
http://magnusdahlberg.wordpress.com/2009/01/21/peak-performance-logo-ripoff/
Riksbyggen, sta...
Riksbyggen, stabilt !! Har någon fått betalt att ta fram den loggan? Verkligen kreativ... Hur lyckas man komma på den?
Och tänk vad du...
Och tänk vad dumma Indian, Americas First Motorcycle, är som behåller sitt namn trots att det har ett annat symbolvärde än vad Jonas Ottoson har.
Å nej! Att anvä...
Å nej! Att använda en Indian som logo kan väl inte ligga mer rätt i tiden än just nu???? Vad pratar han om? Alla känner väl till Indianernas syn på moder jord och deras kamp om en förbättrad miljö???? Så feltänkt! Tacka vet jag Fjällräven som vårdar sitt varumärke! Never more Peak för me then!
Tycker nog att ...
Tycker nog att Magnus Dahlberg träffar mest rätt i sin analys: http://magnusdahlberg.wordpress.com/2009/01/21/peak-performance-logo-ripoff/
bitta = bittra!...
bitta = bittra!
shit vad alla ä...
shit vad alla är bitta som skriver.
Näe. Nu vill ja...
Näe. Nu vill jag också visa samma länk som alla andra! http://magnusdahlberg.wordpress.com/2009/01/21/peak-performance-logo-ripoff/ igen http://magnusdahlberg.wordpress.com/2009/01/21/peak-performance-logo-ripoff/ å en sista gång http://magnusdahlberg.wordpress.com/2009/01/21/peak-performance-logo-ripoff/
Finns det verkl...
Finns det verkligen nävertöntar som fortfarande köper Peak? Kanske att någon medelålders reklamare kan känna sig lite sportig i märket.
JD, Indianlogg...
JD, Indianloggan gjordes av Peaks första designer som även var delägare. Han klev av i ett tidigt skede eftersom han inte hade samma visioner som några andra!
Den är ju s...
Den är ju skit snygg. ho ho ho /Ronny som jobbar på ett annat klädmärke
Mer Uppsala med...
Mer Uppsala med Uppsala Lokaltrafiks logga: http://www.ul.se/sv/
Förra loggan va...
Förra loggan var skitful på flera nivåer.. Den här nya varianten är skitful på ett mer direkt sätt. Aha- eller snarare Blähä-upplevelsen blir mer in your face. jag gillar sånt. Lite som när man träffar kraftigt vindögda människor. Moderskänslor väcks och man vill bara kjamas och mysa. Shit nu måste jag göra kontroll och ange summan av 7+5.
Nu äntligen hit...
Nu äntligen hittade jag loggan som jag tidigare nämnde. Företaget Höganäs ägdes ett tag av den finska koncernen Partek. Dock tog det ett tag innan jag hittade den på nätet, men jag kan i alla fall säga att jag hade rätt i mina antalgelser. Spana in på: http://www.porssitieto.fi/osake/partek.jpg `Nuff said! Plagiat så det sjunger om det!
hm, nu blir pap...
hm, nu blir pappa inte glad. Han har ju Peakindianan som tatuering på högra armen. Bjuder Peak på borttagningen? Jag tror dock han kommer att avstå den nya loggan...
Vem fan vill ha...
Vem fan vill ha kläder med en logga som ser ut som att passa ett maskinuthyrnings företag.
Bra där Miss År...
Bra där Miss Åre. Alltid kul med lite bakåtfakta. Tycker indianloggan var fin. Det är svårt att göra en logotyp. Som håller länge. Och ännu svårare nu 2009, då man hittar en likadan logo överallt. Problemet Peak Performence har - är inte logotypen tror jag. Kanske mer positioneringen. Vad är Peak Performence idag? Vad vill dom uttrycka, förmedla och vara? I slutändan är det ju jackans snygghet och färgen som avgör. Indianen och symboliken känns mer äkta och jordnära. HiTech vs Low-tech. Nu blir det vass teknologiska plagg med City Urbaaan feeling kanske? (Ånej, ingen p-plats för min stadsjeep, tack o lov att jag har min PP Jacka!) Äsch. Nu sitter jag på läktaren o tjoar o tjimmar igen som dom två gamla gubbarna i mupparna.
Nu får det räck...
Nu får det räcka med inkompetenta reklambyråer!! Hur fan tänker dom??? Hade jag varit Marknadschef / motsvarande på Peak och fått den här loggan presenterad för mig hade jag antagit att ADns unge fått tag i hans Macbook Pro kvällen innan och lekt med Paint.. Hur kan man vara så dum att byta ut ett varumärke som är så vida känt.. Där dog Peak Performance för mig..
Riktigt galakti...
Riktigt galaktiskt usel ny logga. Den nuvarande loggan - om man inte redan bytt - är a) igenkänd, b) annorlunda, c) inarbetad och d) accepterad (eller till och med gillad). Varför söka bredda varumärket från "berg" till "stad". Är det "skidåkarna" i Hammarbybacken som avses eller snuttigullfolket med bakåtkammat hår och stram botoxblick vid Stureplan som avses. Tack, men nej tack PP. Gör om. Gör RÄTT. Eller ännu bättre för er: grattis, ni har tappat en kund i och med detta. Ni vill inte ha mig, jag vill inte ha er. Alla nöjda.
Det var på tide...
Det var på tiden. Vilket seriöst företag vill bli förknippade med indianer?
Bedrövligt! Den...
Bedrövligt! Den nya loggan ser klumpig och kantig ut. Tänker på ett fastighetsbolag då jag ser den. Peak fokuserar på fel sak. Det är inte loggan som gör att Peak känns gammalt nu. Jobba mer på kollektionen och utnyttja det faktum att "Indianen" känns igen av befintliga och presumtiva kunder då de skapar en ny känsla för märkets produkter.
Jag har aldrig ...
Jag har aldrig gillat Peak av den samma anledning som jag inte gillar Gant. Det blir något förljuget med ett svenskt företag som draperar sig i Amerikanska ikoner. Kan man anta att samma förljugenhet går igenom hela produkt linjen 100"%" bomull? "Varm" "Dun" jacka. &c &c Jag tycker det var på tiden att de ryckteupp sig.
Lustigt vad mån...
Lustigt vad många "känner" för Peak. Är det inte så att många känner sig avundsjuka på att de inte fått uppdraget att göra en ny logga/identitet? Dagens Medias läsare är knappast en tung kundgrupp för Peak. Grabbar ta stadsjeepen och åk och köp snus.
Jösses, vilka b...
Jösses, vilka bakåtsträvare det finns. Jag tycker att P:et är riktigt snygg, den kommer bli fin på alla kläder, bara man nu inte drar upp den så den blir för stor=blaffig. Lite Polo-tänk över det hela. Men, mellanslaget mellan Peak och Performance har försvunnit. Varför? Typsnittet är inte heller det snyggaste. Det är svårt att göra en bra logga. Nej, det är inte jag som gjort loggan.
Har aldrig fatt...
Har aldrig fattat logotypen med den amerikanske urinvånaren. Man borde som svenskt företag värna om det svenska. En svensk urinvånare, tack. En skön same med sån där röd ovesized bollhatt.
För första gång...
För första gången tycker jag att alla bittra och magsura kommentar är uppfriskande! Ni har rätt! Detta är ett skolexempel på hur man dödar ett varumärke. Bra jobbat alla ni som kommenterat!
Oavsettt logoty...
Oavsettt logotype-byte, står Peak idag för mer än vad 70-talets Konsum-träningsoveraller gjorde?Peak har gjort sitt. Finns inget värde i Peak idag.
Logon ser ut so...
Logon ser ut som gjort för byggbranchen
RIKSBYGGEN - BE...
RIKSBYGGEN - BESTÄLL ER NYA KOLLEKTION SNICKARKLÄDER! NI BEHÖVER INTE TRYCKA ER LOGOTYPE, DET HAR PEAK REDAN GJORT.
Vänta, det är s...
Vänta, det är stöld - man har kopierat RIKSBYGGENS logga! Ha, ha, ha. Det här måste vara ett skämt. Lär av HM, IKEA mfl. Justera, men knappt så att det märks. Ta vara på fjädrarna i "P":et om ni ska vara så radikala. Har ni dåligt självförtroende? Trodde Peak var ett solitt kundorienterat företag. Deppigt.
Någon från SDL ...
Någon från SDL som vill försvara sitt jobb med tanke på den något slående likheten med ert tidigare jobb med logotypen för Uppsala Konsert Kongress? Och hur går snacket på Peak just nu med tanke på denna likhet...? Någon som vet?
Den känns också...
Den känns också som Playstation.
VIlket färg ska...
VIlket färg ska den ha?
Galen revolutio...
Galen revolution istället för naturlig evolution av varumärket kostar normalt långt mer än det smakar. Kan egentligen bara rekommederas för företag i rejäl kris eller behov av total re-vamp. Även om USA-marknaden blir allt viktigare och man säkert snarare vill stå för teknisk spets så har många klädmärken under åren visat att det är känslorna som styr snarare än de-facto kvalitet. Visst är det många som kopplar Peak till Wetex-kvalitet men detta kommer inte justeras med bytet till denna eländigt teknokratiska logo!! Ta vara på vad som finns uppladdat i nuvarande brand och bygg på detta istället... Peak - tänk om innan det är alldeles för sent!!!
Det känns som o...
Det känns som om att det är många som är upprörda över Peaks beslut att lansera en ny logo. Jag trodde att dagens Peak fortfarande hade samma policy som för 22 år sedan, då det stod på nackettiketen: ”Man and nature in perfect harmony” . Den nya logon andas varken nature, perfect eller harmony. Jag är övertygad om att Stefan Engström ( fd. VD på Peak ) aldrig kommit på iden att byta logo. Lite fakta från en som vet: Peter Blom, Stefan Engström och Christer Mårtensson är grundarna av Peak. Christer Mårtensson designade Peak- logon 1986 och kom på namnet och designade jubileumslogon 1996. Stickan
brrrrrrr – året...
brrrrrrr – året börjar med en riktigt rysare. Vad faan är detta för logotyp. Känns som en generisk modell för hur en logotyp är uppbyggd
Indianen var in...
Indianen var inte en användbar logga. Det som säljer är tennisskjortor, t-shirts, jean, mössor och tröjor. Inte skidkläder. Indianen fungerar inte på cityplag utan där har man använt "Peak" och det tror jag de inte får vilket någon har kommit på och börjat klaga. Peak ägs av Sportson som gör dåliga MTB cyklar under varumärket Peak
men de måste sk...
men de måste skoja - inte en chans att jag köper ngt mer från det bolaget
Åfyfan... IT ko...
Åfyfan... IT konsultlogga!?!?!?!?! Jag fattar inte ett skit... Peak - gör om gör rätt!!
"Är det inte så...
"Är det inte så att många känner sig avundsjuka på att de inte fått uppdraget att göra en ny logga/identitet?" - snarare är det nog så att många känner hur kräkset börjar klumpa sig längst bak i svalget, när sånt här skit släpps ut från ett profilerat bolag i vår bransch. Det är tamejfan skamligt!
Min första tank...
Min första tanke var att det såg ut som ett industri- alt byggföretag. Många andra har visst varit inne på samma spår. Känns inte som om de har testat av loggan tillräckligt. Riktigt ful faktisk och känns helt fel för varumärket.
jaha, nu ska de...
jaha, nu ska det vara både överprisat och se ut som skyddsläder. Det här kommer sluta illa.
BYGGFÖRETAG!...
BYGGFÖRETAG!
Försäkringskass...
Försäkringskassan?
Okej att loggan...
Okej att loggan, som sen blev en helvetes massa loggor, behövde förnyas/utvecklas. Men att helt skrota och börja om från början??!? Är inte varumärket värt mer än så? Och varför vilja göra byggkläder? Blåkläder och Björnklälder äger ju redan det segmentet. Stockholm Desígn rip-offs. LOL
OK, lite sent a...
OK, lite sent att kommentera kanske. Men, ändå. Peak använde indian-logon i princip bara de första åren. Ganska snabbt användes namnet Peak Performance eller bara Peak på kläder och i marknadsföring. Emellanåt har dock indianen återkommit, men för det mesta har man kort och gott kommunicerat Peak, antingen utskrivet eller bara med ett enkelt P. Fast man har alltid gjort det på ett snyggt och harmoniskt sätt även om stilen på Peak eller P varit olika. Det är det som också varit styrkan hos varumärket; att man vågar förnya sig och att det är företagsnamnet snarare än en viss logotyp som gjort det starkt. Får väl hoppas att den nya logotypen bara är ett pr-utskick från den lama byrån som ritat den. F ö Peak har sedan starten varit ett stadsvarumärke.