SVT nylanserar SVT Play

SVT lanserar en ny design av webbtjänsten SVT Play "Vi vill få in mer tv-känsla på webben", säger Lena Glaser, chef SVT Interaktiv.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

SVTs satsning på att lägga ut material gratis på webben har hittills fallit väl ut, konstaterar Lena Glaser.

Under 2008 hade SVT Play totalt 200 miljoner starter, vilket är en ökning med 25 procent mot föregående år.

- Detta trots att den gamla SVT Play inte har varit så inbjudande i utformningen, säger Lena Glaser.

I dag är det premiär för en beta-version av nya SVT Play. Designen har tagits fram av Dobberman i samarbete med SVT.

- Vi har lagt mycket jobb på att det ska bli lättare att hitta det man söker, samtidigt som man även ska kunna hitta sådant som man inte visste att man letade efter.

Presentationen påminner om hur Apple har valt att att presentera musik och film i sina produkter.

- Vi har tittat på hur olika aktörer presenterar material, och hittat inspiration på många ställen.

- Det som har varit viktigt är att få in mer tv-känsla på webben. Folk tittar nu inte bara på klipp, utan på hela tv-program. Det ska även designen spegla.

Med start i dag beta-testas den nya versionen av SVT Play av ett antal inbjudna bloggare, journalister samt SVT-medarbetare.
Senare ska Svt.se:s besökare även bjudas in för att testa. När den breda lanseringen ska ske är ännu inte bestämt.

Erik Wisterberg Av: Erik Wisterberg
Mejla reportern

08-545 222 01

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

10 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
10
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:

Nyheter

Instagram växer snabbast

Instagram växer snabbast

Facebook minskar bland de yngsta. För första gången på flera år ökar svenskarnas användning av sociala medier.

NEDSKÄRNINGARNA PÅ EXPRESSEN
Mediebyråerna om sparpaketet

Mediebyråerna om sparpaketet

"Dränerar och påverkar kvaliteten". Expressen gör sig av med 50 journalister – och de printchefer som Dagens Media talat med är säkra på att det kommer märkas.

Expressen skrotar New York-korren

"Kommer ha en fortsatt stark USA-bevakning". Som ett led i sparpaketet skrotas tjänsten som korrespondent i New York, kan Dagens Media berätta. 2

"Vi har tvingats göra svåra prioriteringar"

Skrotar bildredaktionen. I dag meddelade Thomas Mattsson att 50 journalisttjänster försvinner från Expressen. Till Dagens Media säger han att förändringen är nödvändig.

She's got the look tappar tittare

She's got the look tappar tittare

Dagens Media har tittarsiffrorna. I går sändes andra avsnittet av Kappahls och TV4-Gruppens modelltävling i Sjuan.

Byråns vd i Skogaholms reklam

Byråns vd i Skogaholms reklam

"Var inte superpepp på det först". Humblestorm lyfter fram familjen i nytt kommunikationskoncept för Skogaholm.

Kulturministern ratar SJF:s kongress

Kulturministern ratar SJF:s kongress

"Beklagligt". Flera mediepolitiska frågor står på agendan – men den nyutnämnda kulturministern Alice Bah Kuhnke vill inte närvara. 8

Ökad vinst för MTG

Ökad vinst för MTG

Rörelseresultatet upp 14 procent. Viaplay kompenserar för tappet linjärt, enligt MTG. Men utvecklingen i Ryssland oroar.

Annons
REGERINGENS BUDGETPROPOSITION
Kritiserar Löfvens pr-budget

Kritiserar Löfvens pr-budget

"Norge får 245 mkr". Mindre pengar för Visit Sweden i budgetpropositionen, hävdar Visita, som anser att regeringen inte tar turismen på allvar. 2

Kanal 5:s arga snickare tappar tittare

Kanal 5:s arga snickare tappar tittare

Hjälper familj med ofärdiga projekt. Det andra avsnittet av "Arga snickaren" i Kanal 5 sågs av något färre än säsongspremiären. 3

Nokias varumärke skrotas för mobiler

Nokias varumärke skrotas för mobiler

Trots avtal. Efter Microsofts uppköp av Nokia – nu går det finska varumärket i graven. 1

Kända svenskar i Bris mjölkpaketskampanj

Kända svenskar i Bris mjölkpaketskampanj

Samarbetar med Arla. Sanna Nielsen, Kevin Walker och Clara Henry medverkar i Bris idolkortskampanj.

KIA-INDEX TOPP 20 VECKA 42
Ubåtsjakten lyfte Svd.se

Ubåtsjakten lyfte Svd.se

"Dedicerat digitalt arbetssätt bakom". Svd.se blev veckans raket förra veckan, enligt Kia-index topp 20-lista. 5

Nya journalistregler för dold kamera – och sociala medier

”Bör endast användas i undantagsfall”. Här är de nya yrkesreglerna för alla journalister som är med i SJF. 2

Avgiftschock för lågavlönade journalister stoppas

Avgiftschock för lågavlönade journalister stoppas

Ska ge 1,7 miljoner kronor. Hela listan – så blir journalistförbundets nya medlemsavgifter. 2

Hon lämnar Åhléns

Hon lämnar Åhléns

Ska nå fler kvinnor. Annica Rantala lämnar Åhléns för jobbet som design- och marknadschef på Röhnisch Sportswear.

"Krisen är klart överdriven"

"Krisen är klart överdriven"

Basar över fem Bonnier-tidningar. Igår meddelade Expressen att 62,5 tjänster försvinner från tidningen. Men Gunilla Herlitz ser ljust på framtiden. 1

Blondinbellas man startar bloggbolag

Blondinbellas man startar bloggbolag

"Blondinbella" tar plats i styrelsen. Odd Spångerg startar bolag för att bedriva bloggverksamhet. 4

"Pr är inte reklam"

"Pr är inte reklam"

BLOGG. Att gränserna mellan reklam och pr suddats ut är gravt överdrivet. Det skriver Dagens Medias pr-bloggare apropå att flera reklambyråer nominerats i Spinn.

WEBB-TV-TOPPEN VECKA 42
TV4 knappar in på MTG TV

TV4 knappar in på MTG TV

SVT störst totalt. "Hellenius hörna" tog sig in på topplistan i MMS webb-tv-mätningar. Men MTG:s "Paradise Hotel" dominerar fortfarande. 1

Nyheter24 ökar med 20 procent

Nyheter24 ökar med 20 procent

"Under förra året fick Nyheter24 starkt fäste". Nyheter24-gruppen vände till vinst 2013. Däremot gjorde Nyheter24 AB en rörelseförlust på 2,5 miljoner. 10

Jollyroom börjar med tv-reklam

Jollyroom börjar med tv-reklam

"Otroligt nervöst". Näthandelsbutiken Jollyroom lanserar egenproducerade reklamfilmer för första gången.

MTG och Stampen i sportsamarbete

MTG och Stampen i sportsamarbete

MTG hanterar pre-roll-försäljningen. Stampen kommer kunna visa klipp från Viasatsport.se på sina plattformar, som Svenskafans.com. 2

Nu kan ministrarnas pr-flykt stoppas

Nu kan ministrarnas pr-flykt stoppas

”I högsta grad relevant”. Regler som hindrar statsråd att direkt gå till pr-branschen kan bli en fråga i demokratiutredningen, kan Dagens Media berätta. 1

Jung von Matts nya kund

Jung von Matts nya kund

Vill utveckla svenskarnas fikakultur. Inom fem år ska Dunkin' Donuts etablera sig på 50 platser. 2

Lanserar Hänt.se med pruttkuddar

Lanserar Hänt.se med pruttkuddar

"Ett riktigt practical joke". Allers nya underhållningssajt Hänt.se lanseras med pruttkuddar. Bakom kampanjen står reklambyrån DGA. 3

Är kampanjen rolig?

Se resultatet
  • Ja. 43%
  • Nej. 53%
  • Vet ej. 3%
Rösta
Mjölkbråket eskalerar – nu svarar Oatly med kampanj

Mjölkbråket eskalerar – nu svarar Oatly med kampanj

"Måste ge vår sida av saken". Oatly svarar på Svensk Mjölks stämning med en egen kampanjsajt om tvisten. 9

Journalister polisanmäls – men Försvaret nöjda med medierna

Journalister polisanmäls – men Försvaret nöjda med medierna

"Blir alltid friktioner, men media har skött sig bra". Försvarsmakten polisanmäler reportrar för intrång på skyddsobjekt. 43

Maxus jublar – vinner L’Oréal

Maxus jublar – vinner L’Oréal

”Vi är oerhört stolta”. Maxus landar största kunden någonsin – och vd:n Robert Magnusson är strålande glad. 10

Ska dubbla teamet i Stockholm

Ska dubbla teamet i Stockholm

"Växa och utvecklas". Telekomjätten Telstra, som köper Videoplaza, planerar att storsatsa på Stockholmskontoret.

Destination.se om kritiken

Destination.se om kritiken

"Ska ta mer hänsyn till samhällsdebatten i Sverige". Sveriges Kvinnolobbys kampanj mot sexistisk reklam ersattes med en kvinna i badkläder. 23

Bröllopskapell kan vinna Spinn

Bröllopskapell kan vinna Spinn

Många reklambyråer kan vinna. Här är alla nominerade i pr-tävlingen Spinn.

Annons
Så hånas Åkessons sjukdom – SD:s presschef upprörd

Så hånas Åkessons sjukdom – SD:s presschef upprörd

I dag berättade Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson att han är utbränd.

Annons
Tidningens döda älgar får Viaplay-kreatören att se rött

Tidningens döda älgar får Viaplay-kreatören att se rött

Smålandsposten uppmanar läsarna att skicka in "älgisar" från årets älgjakt. Men tilltaget upprör, särskilt om man är vegeterian. 9

Lämnar tillbaka tv-tillståndet

Lämnar tillbaka tv-tillståndet

Aftonbladet väljer att lämna tillbaka tillståndet för sändningar i det digitala marknätet. 11

Premiär – Dagens Media Branschanalys

Premiär – Dagens Media Branschanalys

Här är första utgåvan av Dagens Medias nya tidning Branschanalys.

"Har jobbat dygnet runt"

"Har jobbat dygnet runt"

Efter sammanlagt 15 år, varav två och ett halvt som vd, lämnar nu Joachim Nordlind MTG TV.

Kritiserade Zlatan-filmen – arga män vill att hon ska dö

Kritiserade Zlatan-filmen – arga män vill att hon ska dö

Nyheter24-reportern Irena Pozars krönika om Zlatan-dokumentären väcker starka känslor.

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Onödig kreativitet

Pr-bloggen

Pr-bloggen PR är inte reklam.

Aller inspireras av Buzzfeed

Aller inspireras av Buzzfeed

Högt och lågt blandas när Aller Media lanserar sin nya underhållningssajt Hänt.se. 1

Kenza drar in 5,6 miljoner

Kenza drar in 5,6 miljoner

Så mycket tjänar Kenza Zouiten på sin blogg och reklaminläggen på Instagram. 1

Grahn till krisande Grayling

Grahn till krisande Grayling

Grayling tillsätter nordisk vd. Pia Grahn Brikell tar över en pr-byrå i rejäl uppförsbacke. 7

Nu ska Forma bantas

Nu ska Forma bantas

Efter Egmonts köp av Forma - nu vill ledningen kapa 24 tjänster.

Arla i bråk med Unilever – vill stoppa Flora med smör

Arla i bråk med Unilever – vill stoppa Flora med smör

Kräver stopp för marknadsföringen av "Flora med smör". 5

Gammal penis i brevlåda gav Gefle Dagblad oväntat lyft

Gammal penis i brevlåda gav Gefle Dagblad oväntat lyft

Plötsligt har en artikel från 2005 dykt upp på Gefle Dagblads mest lästa-lista. Nyhetschefen Magnus Lundquist är både förvånad och inte. 4

Morian sågar Suhonen

Morian sågar Suhonen

De privata vårdbolagen och Prime inblandade i Juholt-drevet, enligt Daniel Suhonen. 6

Bonnierchefernas nya sajt

Bonnierchefernas nya sajt

Drivs av Peder Bonnier, Robert Brännström och Fredrik Strömberg.

"Kan aldrig vara helt säker på vad som kommer lyckas"

"Kan aldrig vara helt säker på vad som kommer lyckas"

Clara Scherman ger sin syn på tv-branschens största utmaningar och berättar om sina bästa och sämsta inköp. 1

Kvinnojourerna starkt kritiska efter övergreppet

Kvinnojourerna starkt kritiska efter övergreppet

Produktionen agerade inte tillräckligt snabbt enligt Sveriges kvinno- och tjejjourers riksförbund. 5

Paradise Hotel sopar mattan med Big Brother

Paradise Hotel sopar mattan med Big Brother

MTG TV:s dokusåpa "Paradise Hotel" fortsätter att toppa MMS webb-tv-mätning. 9

Analsex-experimentet – en känga till Gunilla Herlitz

Analsex-experimentet – en känga till Gunilla Herlitz

Aftonbladets kulturchef Åsa Linderborg anser att klick- och delningshysterin är primitiv. 16

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se