Tolv Interactivepriser till Sverige

De svenska byråerna vann sammanlagt tolv priser i den interaktiva kategorin när Eurobest avgjordes ikväll. Totalt tog Sverige hem 52 priser.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Flest priser gick till Åkestam Holst, med sex statyetter. Farfar tog hem två silver och tre brons, samt Agency of the year.

Här är samtliga svenska vinnare

Film Silver
Forsman & Bodenfors, Tele2 - Snowracer
Forsman & Bodenfors, Tele2 - Bicycle
Forsman & Bodenfors, Tele2 - Golf

Outdoor Guld
Ogilvy, United Nations - Doll
Ogilvy, United Nations - Dress
Ogilvy, United Nations - Car
Ogilvy, United Nations - Jeans
Ogilvy, United Nations - Vest
Ogilvy, United Nations - Shoes
Ogilvy, United Nations - Sweater
Ogilvy, United Nations - Kindergarten
Ogilvy, United Nations - Sheet
Ogilvy, United Nations - Apartment

Outdoor Silver
Storåkers McCann, Uhu Sverige - Goldfish bowl

Outdoor Brons
DDB Stockholm, McDonalds - Serviette


Interactive Guld
Farfar, Nokia - The Unloader
Farfar, Nokia - Get Out and Play
DDB Stockholm, Försvarsmakten - Do You Have What It Takes?

Interactive Silver
Great Works, V&S Absolut - Absolut Machines
DDB Stockholm, Försvarsmakten - Do You Have What It Takes?

Interactive Brons
Farfar, Björn Borg - Love for all
Forsman & Bodenfors, Ikea - Come Into the Closet. Let´s Dance
Forsman & Bodenfors, SR - The Radio Matchmaker
Lowe Brindfors, Folkoperan - Friskytten
Farfar, Erik Krikkortz - Emotional Cities
Farfar, Nokia - The World is My Canvas
Daddy, Telia Sonera - Our song


Direct Guld
Goss, Gotheburg Homeless Aid - Return to Sender
Goss, Gothenburg Homeless Aid - Return to Sender

Direct Silver
Saatchi & Saatchi, Läkare utan gränser - Text a Coffin Away

Direct Brons
ANR BBDO, Fisk idag - Extinct Recipies
Åkestam Holst, Posten - Change the World
Garbergs, Södra Cell - Paper Mysteries
Åkestam Holst, RFSU - Miss Fiffi


Media Guld
Saatchi & Saatchi, Läkare utan gränser - Text a Coffin Away

Media Silver
Forsman & Bodenfors, AMF Pension - MMS
Saatchi & Saatchi, Läkare utan gränser - Text a Coffin Away

Media Brons
Goss, Gothenburg Homeless Aid - Return to Sender


Promo Guld
Åkestam Holst, Playground - Hatch an Egg
Åkestam Holst, Playground - Hatch an Egg

Promo Silver
Family Business, Absolut Vodka - Absolut Disco
Saatchi & Saatchi, Läkare utan gränser - Text a Coffin Away

Promo Brons
Åkestam Holst, Norrlands Guld - Beer Label Jeans
ANR BBDO, IFK Göteborg - Gaisflowers
Family Business, Absolut Vodka - Absolut Disco
Åkestam Holst, Playground - Hatch an Egg


Design Guld
Happy Forsman & Bodenfors, Arkitekturmuseet, Gerth Wingårdh
Garbergs, Södra Cell - Paper Mysteries
King, RFSU - Trust in Lust

Design Silver
Happy Forsman & Bodenfors, Röhsska Museet - Skateboard
Family Business, Absolut Vodka - Absolut Colors

Design Brons
Forsman & Bodenfors, Nationalencyklopedin - All You Need to Know and Then Some

Madeleine Östlund Av: Madeleine Östlund
Mejla reportern

08-545 222 03

Annons

Nyheter

Betssons tv-offensiv ger resultat

Betssons tv-offensiv ger resultat

"Det är jätteroligt". Betsson går på offensiven och har hittills i år ökat medieköpen med över 90 miljoner kronor. Nu har spelbolaget tagit sig förbi konkurrenterna i erinran och preferens, och placerar sig som tvåa efter Svenska Spel.

Spelbolagen ökar 600 miljoner kronor

De utländska spelbolagen har ökat medieinvesteringarna mer än giganten Svenska Spel.

Herlitz tar över Expressen

Herlitz tar över Expressen

Blev vd 2001. Expressens vd Bengt Ottosson går i pension. DN:s vd Gunilla Herlitz tar över. 9

Halva omsättningen borta

Halva omsättningen borta

"En kraftfull strukturell förändring". Pr-byrån Springtime – som nu byter vd – har en tuff period bakom sig.

Vd:n lämnar Springtime

"Kraftsamlar". Hallvarsson & Halvarssons vd Martin Petersson tar över vd-posten på byrån.

KD i tårtbråk med SR: "Osmakligt"

KD i tårtbråk med SR: "Osmakligt"

"...en budapesttårta eller en marsipantårta?". Anklagar SR för att göra överfallet till pajaserier. 5

Nytt nummer av Dagens Media

Nytt nummer av Dagens Media

Extra bilaga om tv – där Scherman möter Aronsson. Alla mediebyråernas resultat, Stampens nya vd talar ut, sommarens mobila explosion och spelbolagens kraftiga ökning av reklaminvesteringarna. Om det och mycket mer kan du läsa i nya numret av Dagens Media.

Florida Keys väljer Comvision

"Imponerade av deras meriter". Det blir Comvision som ska sköta Florida Keys & Key Wests Turistråds pr-arbete i Sverige.

Annons
Från Coop till TV4

Från Coop till TV4

Rekryterar också Swedish Matchs marknadsdirektör. Carola Lundell blir chef för nya affärer på TV4. Därmed lämnar hon Coop.

"Googles girighet  är frusterande"

"Googles girighet
är frusterande"

DEBATT. Trenden att Google kalkylerat försämrar AdWords-verktygets funktionalitet för egen lönsamhet och tillväxt är oroande. Det skriver Karl Lindberg på Ad Relevance. 6

Han blir chef hos SJ-utmanaren

Han blir chef hos SJ-utmanaren

"Jag är stolt". Reklamveteranen Jan Tallroth till MTR Express. 7

Grünthal lämnar Metros styrelse

Grünthal lämnar Metros styrelse

"Jag stöttar Metros ledning". UPPDATERAD. Schibsted-vd:n kliver av.

Från SOK till Passion Lab

Från SOK till Passion Lab

Fler rekryteringar på gång. Passion Lab rekryterar Josefine Hådell som pr-strateg.

Minnesota rekryterar innehållschef

Ytterligare två rekryteringar. Olle Nyström från Rewir är ny content director på Minnesota. 2

Lämnar polisen för Elmia

Lämnar polisen för Elmia

"En spännande utvecklingsresa". Camilla Danielsson tar över som kommunikationschef på Elmia AB.

Bromé får hjälp av Bengtsson

Bromé får hjälp av Bengtsson

"Kul att återvända till radion." I höst gör Lasse Bengtsson comeback. 3

Gullers växer i väst

Gullers växer i väst

Rekryterar från Grayling. Kommunikationsbyrån Gullers Grupp startar ett nytt dotterbolag i Göteborg.

Löfbergs flyttar till Stureplan

Löfbergs flyttar till Stureplan

"Ska bli ett kaffemecka." Startar ett kafferosteri på Kungsgatan. 5

Mynewsdesk över 100 mkr

Kraftig resultatförsämring. Pr- och nyhetstjänsten växer.

Kampanjkrock i morgontrafiken

Kampanjkrock i morgontrafiken

"Tror att det var en ren slump." S vände sig till cyklisterna och M till bilisterna – på exakt samma plats. 5

"HD mister sin identitet"

"HD mister sin identitet"

30 redaktionella tjänster försvinner. I framtiden kommer Helsingborgs Dagblad varken att ha en egen kultur- eller ledarchef. Dessutom ska tidningen ändra politisk färg. 2

"Helsingborgs Dagblad ska behålla sin särart"

"Helsingborgs Dagblad ska behålla sin särart"

Inte orolig. Sydvenskans vd Lars Dahmén om förändringarna på Helsingborgs Dagblad. 6

Klart: Så många tjänster försvinner

Var tredje journalisttjänst försvinner. Nu står det klart att 75 tjänster försvinner. 8

Facebook slängde ut Metro

Facebook slängde ut Metro

Tidningen rasar mot agerandet: "Vi sitter i djup skit". När Metro granskade en annonsbluff blev tidningen – och dess administratörer – utslängda från Facebook. 13

Därför söker SAS ny content-partner

Marknadschefen: "Uppdraget förändras". Scanorama byter inriktning. 2

Egmont tappar tunga chefer

Egmont tappar tunga chefer

"Det var DN som sökte upp mig". Tre nyckelpersoner lämnar Egmont.

DG kan tappa Scanorama –  efter 42 år

DG kan tappa Scanorama –
efter 42 år

Har jobbat ihop sen 1972. SAS har sagt upp avtalet med DG Communications. 6

Mobilköpen rusar i Europa

Mobilköpen rusar i Europa

Ökar snabbare än i Sverige. Reklamköpen i mobilen ökade med 135 procent i Europa förra året enligt en ny rapport. 1

Så många såg Paradise Hotel

Så många såg Paradise Hotel

"Leifs restaurang" gick bra i TV4. Igår var det premiär både för "Paradise Hotel", "Idol" och "En stark Norgehistoria med Morgan & Ola-Conny". 11

Stockholm söker sex byråer

Ska köpa tjänster till ett totalt värde på 14 miljoner kronor. Går ut i en byråupphandling. 1

Idol-premiären över miljonen

Idol-premiären över miljonen

Pelle Porseryd: "Det är oerhört bra". Glädje på TV4 över premiären igår. 3

Intellecta startar ny byrå

Intellecta startar ny byrå

"Form, innehåll och distribution lika viktigt". Unreel ska bli Intellectas spjutspets inom rörliga medier.

Aspekta tappar intäkter och byter vd

Aspekta tappar intäkter och byter vd

"2013 ett år som präglades av fortsatt svag efterfrågan". Thomas Pålsson har utsetts till ny vd för pr-byrån Aspekta.

Här är Schibsteds nya viralsajt

Här är Schibsteds nya viralsajt

"Inte en konkurrent till Omtalat". Schibsted lanserar den nya virala underhållningssajten Lajkat, kan Dagens Media berätta. 1

Annons
Annons
Facebook slängde ut Metro

Facebook slängde ut Metro

När Metro granskade en annonsbluff blev tidningen – och dess administratörer – utslängda från Facebook. 13

Här grishånar black metal-bandet Edward Blom

Här grishånar black metal-bandet Edward Blom

En recension av Marduks spelning fick medieprofilen Edward Blom att se rött – nu slår black metal-bandet tillbaka. 7

Bernt Hermele: "Jag har kallats för Quislingäckel"

Bernt Hermele: "Jag har kallats för Quislingäckel"

När författaren och journalisten Bernt Hermele skrev en krönika om Israel dröjde det inte länge innan hoten och påhoppen började strömma in.

Ny stavningsfadäs: 'Aj aj aj'

Ny stavningsfadäs: 'Aj aj aj'

Folkpartiet har återigen lyckats stava fel i en av sina kampanjer. 6

13 miljoner back för PS

13 miljoner back för PS

Omorganiseringen inom PS Communication sänkte resultatet. 1

Läs Dagens Media digitalt

Läs Dagens Media digitalt

Här finns mer information till dig som är prenumerant.

Här är Brynäs IF:s nya reklamfria matchtröja

Här är Brynäs IF:s nya reklamfria matchtröja

Som första svenska elithockeylag kör Brynäs reklamfritt – i dag offentliggörs den nya matchtröjan. 8

Theo Blanco berättar om striden på Riksmedia

Theo Blanco berättar om striden på Riksmedia

Samtidigt som hans mamma låg döende i cancer tvingades Theo Blanco utkämpa en maktkamp på Riksmedia – som ledde till att han fick sparken. 2

Strömavhopp från SJ:s kommunikationsavdelning

Strömavhopp från SJ:s kommunikationsavdelning

SJ:s nyttillträdde kommunikationsdirektör får kritik för sin ledarstil. 14

Karate-Jan gav trafiken en rejäl uppercut: 'Stenhård'

Karate-Jan gav trafiken en rejäl uppercut: 'Stenhård'

69-årige Jan Eriksson tog lagen i egna händer och lyfte allehanda.ses trafik med 294 procent. 1

Nu skrotar Aller Se & Hör

Nu skrotar Aller Se & Hör

Efter 20 år gör Hänt i Veckan comeback. Här är Aller Medias nya satsning på kändisjournalistik. 15

DN stäms: "Djupt beklagligt, men inte oväntat"

DN stäms: "Djupt beklagligt, men inte oväntat"

Journalistförbundet drar Dagens Nyheter inför Arbetsdomstolen, kan Dagens Media avslöja. 3

Här är låten som ska rädda M

Här är låten som ska rädda M

Alliansen kämpar i motvind. Nu lanserar Moderaterna sin nya vallåt "Vi och framtiden". 6

Bil Sweden bakom S-förslag

Bil Sweden bakom S-förslag

När Stefan Löfven presenterade förslaget om CSN-lån för körkort lyfte han formuleringar direkt från en av lobbyorganisationen Bil Swedens rapporter. 9

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Konkreta vs. abstrakta budskap

Carat är under miljarden

Carat är under miljarden

Mediebyrån Carat har nästan halverat omsättningen – på två år.

Aftonbladet tog bort serie om judar efter kritik

Aftonbladet tog bort serie om judar efter kritik

Aftonbladet anklagas för antisemitism efter en seriestripp på humorsajten Helt Normalt. 9

Berghs Studentbyrå

Berghs Studentbyrå Dags att knyta ihop säcken

Vägen till Cannes

Vägen till Cannes Hej från Singapore!

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se