Tolv Interactivepriser till Sverige

De svenska byråerna vann sammanlagt tolv priser i den interaktiva kategorin när Eurobest avgjordes ikväll. Totalt tog Sverige hem 52 priser.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Flest priser gick till Åkestam Holst, med sex statyetter. Farfar tog hem två silver och tre brons, samt Agency of the year.

Här är samtliga svenska vinnare

Film Silver
Forsman & Bodenfors, Tele2 - Snowracer
Forsman & Bodenfors, Tele2 - Bicycle
Forsman & Bodenfors, Tele2 - Golf

Outdoor Guld
Ogilvy, United Nations - Doll
Ogilvy, United Nations - Dress
Ogilvy, United Nations - Car
Ogilvy, United Nations - Jeans
Ogilvy, United Nations - Vest
Ogilvy, United Nations - Shoes
Ogilvy, United Nations - Sweater
Ogilvy, United Nations - Kindergarten
Ogilvy, United Nations - Sheet
Ogilvy, United Nations - Apartment

Outdoor Silver
Storåkers McCann, Uhu Sverige - Goldfish bowl

Outdoor Brons
DDB Stockholm, McDonalds - Serviette


Interactive Guld
Farfar, Nokia - The Unloader
Farfar, Nokia - Get Out and Play
DDB Stockholm, Försvarsmakten - Do You Have What It Takes?

Interactive Silver
Great Works, V&S Absolut - Absolut Machines
DDB Stockholm, Försvarsmakten - Do You Have What It Takes?

Interactive Brons
Farfar, Björn Borg - Love for all
Forsman & Bodenfors, Ikea - Come Into the Closet. Let´s Dance
Forsman & Bodenfors, SR - The Radio Matchmaker
Lowe Brindfors, Folkoperan - Friskytten
Farfar, Erik Krikkortz - Emotional Cities
Farfar, Nokia - The World is My Canvas
Daddy, Telia Sonera - Our song


Direct Guld
Goss, Gotheburg Homeless Aid - Return to Sender
Goss, Gothenburg Homeless Aid - Return to Sender

Direct Silver
Saatchi & Saatchi, Läkare utan gränser - Text a Coffin Away

Direct Brons
ANR BBDO, Fisk idag - Extinct Recipies
Åkestam Holst, Posten - Change the World
Garbergs, Södra Cell - Paper Mysteries
Åkestam Holst, RFSU - Miss Fiffi


Media Guld
Saatchi & Saatchi, Läkare utan gränser - Text a Coffin Away

Media Silver
Forsman & Bodenfors, AMF Pension - MMS
Saatchi & Saatchi, Läkare utan gränser - Text a Coffin Away

Media Brons
Goss, Gothenburg Homeless Aid - Return to Sender


Promo Guld
Åkestam Holst, Playground - Hatch an Egg
Åkestam Holst, Playground - Hatch an Egg

Promo Silver
Family Business, Absolut Vodka - Absolut Disco
Saatchi & Saatchi, Läkare utan gränser - Text a Coffin Away

Promo Brons
Åkestam Holst, Norrlands Guld - Beer Label Jeans
ANR BBDO, IFK Göteborg - Gaisflowers
Family Business, Absolut Vodka - Absolut Disco
Åkestam Holst, Playground - Hatch an Egg


Design Guld
Happy Forsman & Bodenfors, Arkitekturmuseet, Gerth Wingårdh
Garbergs, Södra Cell - Paper Mysteries
King, RFSU - Trust in Lust

Design Silver
Happy Forsman & Bodenfors, Röhsska Museet - Skateboard
Family Business, Absolut Vodka - Absolut Colors

Design Brons
Forsman & Bodenfors, Nationalencyklopedin - All You Need to Know and Then Some

Madeleine Östlund Av: Madeleine Östlund
Mejla reportern

08-545 222 03

Annons

Nyheter

LÖRDAGSINTERVJUN
"Jag lämnar med flaggan i topp"

"Jag lämnar med flaggan i topp"

Hör hans Spotify-lista. I veckan vann han 100-wattaren för fåret Frank – nu lämnar Karl Skoog uppdraget som marknadschef för Tele2 Business.

Slår tillbaka mot Sveriges Annonsörer

Slår tillbaka mot Sveriges Annonsörer

"Tar gärna en debatt". Svarar på kritiken från Sveriges Annonsörer – och anklagar branschorganisationen för att ha fel i anmälan till Granskningsnämnden. 1

Sveriges Annonsörer anmäler SVT

"Iver till lagstiftning". Sveriges Kvinnolobby hade fel om RO och fick stå oemotsagda i SVT, enligt Anders Ericson, vd för Sveriges Annonsörer. 6

Så hånas Åkessons sjukdom – SD:s presschef upprörd

Så hånas Åkessons sjukdom – SD:s presschef upprörd

"Många journalister präglas av ett hat mot vårt parti". I dag berättade Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson att han är utbränd. 51

CONTENT MARKETING-DISKUSSIONEN
'Ovärdigt och kontraproduktivt'

'Ovärdigt och kontraproduktivt'

REPLIK. Olika aktörer inom content marketing käbblar och bär sig åt som tvååringar, skriver Björn Owen Glad på Spoon. 4

"Du är säkert en juste kille Axel, även om du ser lite moloken ut"

"Du är säkert en juste kille Axel, även om du ser lite moloken ut"

REPLIK. Magnus Sandman svarar på kritiken från pr-konsulten Axel Barvaeus. 2

"Simplaste formen av news-hijacking"

"Simplaste formen av news-hijacking"

REPLIK. Magnus Sandman vill bara göra pr för sitt eget företag, skriver Thomas Barregren. 5

"Sandman skjuter hårt – men missar målet”

"Sandman skjuter hårt – men missar målet”

REPLIK. Magnus Sandmans påhopp på IHR-studenterna är magstarkt och har en trist ton. Det skriver Axel Barvaeus.

"Det handlar inte om content marketing"

"Det handlar inte om content marketing"

REPLIK. Magnus Sandman är starkt kritisk till IHR-studenternas sex tips. 5

Sex tips för bättre content marketing

Sex tips för bättre content marketing

KRÖNIKA. IHR-studenterna Charlotte Bernett och Jens-Linus Lundgren-Widén presenterar en egen modell för branschen. 5

Vad tycker du? Skriv en replik och mejla oss!

Maila eller ring 08-545 222 00. Du omfattas av källskydd.

FÖR DAGENS MEDIAS PRENUMERANTER
Bråk om vad som är en tittare

Bråk om vad som är en tittare

"Siffran om en miljon tittare är bullshit". TV4 attackerar Aftonbladets brist på offentliga tittarmätningar.

Tidningens döda älgar får Viaplay-kreatören att se rött

Tidningens döda älgar får Viaplay-kreatören att se rött

"Sjukt osmakligt – klickhetsen har gått för långt". Smålandsposten uppmanar läsarna att skicka in "älgisar" från årets älgjakt. Men tilltaget upprör, särskilt om man är vegeterian. 9

Håller du med Tom Jerry Boman?

Se resultatet
  • Ja. 38%
  • Nej. 59%
  • Vet ej. 3%
Rösta
Annons
Sex timmar lång reklamfilm

Sex timmar lång reklamfilm

Pre-roll på Youtube. Virgin Airlines nya kampanj är en flygresa i realtid. 1

Lämnar tillbaka tv-tillståndet

Lämnar tillbaka tv-tillståndet

"Fokuserar nu helt där det finns tillväxt". Aftonbladet väljer att lämna tillbaka tillståndet för sändningar i det digitala marknätet. 11

Hon tar över Internetworld

Hon tar över Internetworld

”Supertråkigt när så framträdande personer går vidare”. Både chefredaktör och redaktionschef har lämnat under loppet av några månader. 2

Här är USA:s största annonsör

Här är USA:s största annonsör

Köper reklam för hiskeliga 8 miljarder kronor. Se fem filmer från Geico – annonsören som totaldominerar amerikansk tv.

Oh My är Norrlands Gasell

Oh My är Norrlands Gasell

"På rätt väg". Piteåbyrån utsedd till Gasell i Norrland av Dagens Industri. 1

Acast till Storbritannien

Acast till Storbritannien

Fiat och Bose annonserar. Tror på den brittiska poddmarknaden.

Filmerna som kan vinna Roy

Filmerna som kan vinna Roy

Volvo dominerar. Epic Split-regissören Andreas Nilsson nominerad.

Holknekt till Content Day

Holknekt till Content Day

"2014är året när vi vill berätta om tydliga resultat". Entreprenören Per Holknekt, Rättviseförmedlingens Seher Yilmaz och Sabina Rasiwala från SVT är några av talarna på Content Day.

Nu dras Sverige inför rätta

Nu dras Sverige inför rätta

"Regeringens avsikt är att påskynda det arbete". EU-kommissionen stämmer Sverige för regleringen av spelmarknaden. 1

NEDSKÄRNINGARNA PÅ KSF MEDIA I FINLAND
Bergh om kritiken: "Otrevligt"

Bergh om kritiken: "Otrevligt"

REPLIK. Kaj-Gustaf Bergh, vd för Föreningen Konstsamfundet, som äger KSF Media, svarar på Maria Küchens kritik.

'Har samma syn på media som främlingsfientliga'

'Har samma syn på media som främlingsfientliga'

DEBATT. Författaren och journalisten Maria Küchen sågar vd:n på Föreningen Konstsamfundet, som äger KSF Media. 3

Westander ökar byråintäkten

Företag stod för största inkomstdelen. Pr-byrån Westander ökade byråintäkten med 24 procent under årets första nio månader.

100-WATTAREN
"Kan absolut tala om en Zlatan-effekt"

"Kan absolut tala om en Zlatan-effekt"

Hyllar sina ambassadörer. Igår belönades Volvo Cars med 100 watt för sin kampanj "Made by Sweden". För Dagens Media berättar marknadschefen Per Carleö om firandet. 5

Premiär – Dagens Media Branschanalys

Premiär – Dagens Media Branschanalys

Volvos verkliga ödesval. Här är första utgåvan av Dagens Medias nya tidning Branschanalys.

Kappahl jublar över tv-debuten

Kappahl jublar över tv-debuten

"Nöjda och stolta". I går var det premiär för "She's got the look" i Sjuan.

Grow startar byrå i New York

Peter Haffenberg blir vd. Varumärkesbyrån Grow startar kontor i New York.

Wirtén blir contentbyrå

Wirtén blir contentbyrå

"Effektiv pr är content marketing". Wirtén, som i tio år titulerat sig pr-byrå, byter namn till Wirtén Content Agency och satsar på content marketing.

VD-BYTET PÅ MTG TV
"Vi måste ta ett kliv framåt"

"Vi måste ta ett kliv framåt"

Tar över efter Joachim Nordlind. MTG:s nya vd Anders Jensen om beslutet att ta över vd-posten och MTG TV:s största utmaningar framöver. 1

Nordlind: "Har jobbat dygnet runt"

Nordlind: "Har jobbat dygnet runt"

Inte helt överens med nya vd:n. Efter sammanlagt 15 år, varav två och ett halvt som vd, lämnar nu Joachim Nordlind MTG TV.

MTG TV byter vd – Nordlind slutar

MTG TV byter vd – Nordlind slutar

"Står inför stora förändringar". Joachim Nordlind lämnar MTG med omedelbar verkan – Anders Jensen tar över som vd på MTG TV. 4

Stabil start för "Arga snickaren"

Stabil start för "Arga snickaren"

Gick upp mot "Bonde söker fru". I går var det säsongspremiär för "Arga snickaren" i Kanal 5.

HÄNT I VECKANS COMEBACK
Aller inspireras av Buzzfeed

Aller inspireras av Buzzfeed

"Vill väcka känslor". Högt och lågt blandas när Aller Media lanserar sin nya underhållningssajt Hänt.se. 1

Aller: ”Det ska vara skandalöst”

Aller: ”Det ska vara skandalöst”

Kändistidningarnas framtid. Aller stärker greppet om kändistidningssegmentet. Skamfilade varumärket Se & Hör skrotas till förmån för klassikern Hänt i Veckan – samtidigt skapas ett nytt intäktsben med sajten Hänt.se

Kenza drar in 5,6 miljoner

Kenza drar in 5,6 miljoner

”Jag sparar mycket”. Så mycket tjänar Kenza Zouiten på sin blogg och reklaminläggen på Instagram. 1

Instagram-stjärnan Lisa Tellbe får 10 000 kronor för att lägga upp reklambilder

Instagram-stjärnan Lisa Tellbe får 10 000 kronor för att lägga upp reklambilder

Sålde draghjälp åt Arla och Gullers Grupp. Dagens Media synar Instagram-stjärnan Lisa Tellbes affär.

MTG i digital allians

MTG i digital allians

"Kommer öka den starka tillväxten". Europeiska mediebolag hjälper varandra. 2

SVT avancerar i webb-tv-toppen

SVT avancerar i webb-tv-toppen

Partaj bäst hos SBS. Paradise Hotel fortfarande i topp – sen kommer SVT.

Sida väljer nya pr-byråer

"Ska öka kunskapen om bistånd". Sida har valt fyra nya pr-byråer. Wisemill & Co, Prime PR och Futurniture tappar uppdraget. 1

Grahn till krisdrabbat Grayling

Grahn till krisdrabbat Grayling

"Detta skepp har ju i stort sett redan sjunkit". Grayling tillsätter nordisk vd. Pia Grahn Brikell tar över en pr-byrå i rejäl uppförsbacke. 7

Förra vd:n fick gå på dagen – efter Dagens Media-artikel

"En dag kom hon bara inte till jobbet". Dagens Media avslöjar turerna på Grayling.

Huntsworths köp av Grayling – ett jättefiasko

Har kostat britterna mångmiljonbelopp. Det kallades det ”näst största utköpet någonsin i den svenska pr-branschen”.

Chimney öppnar i Singapore

"Vill vara nära den kreativa hubben." Produktionsbolaget expanderar till Asien.

Annons
Annons
Premiär – Dagens Media Branschanalys

Premiär – Dagens Media Branschanalys

Här är första utgåvan av Dagens Medias nya tidning Branschanalys.

Gammal penis i brevlåda gav Gefle Dagblad oväntat lyft

Gammal penis i brevlåda gav Gefle Dagblad oväntat lyft

Plötsligt har en artikel från 2005 dykt upp på Gefle Dagblads mest lästa-lista. Nyhetschefen Magnus Lundquist är både förvånad och inte. 4

"Kan aldrig vara helt säker på vad som kommer lyckas"

"Kan aldrig vara helt säker på vad som kommer lyckas"

Clara Scherman ger sin syn på tv-branschens största utmaningar och berättar om sina bästa och sämsta inköp. 1

Kvinnojourerna starkt kritiska efter övergreppet

Kvinnojourerna starkt kritiska efter övergreppet

Produktionen agerade inte tillräckligt snabbt enligt Sveriges kvinno- och tjejjourers riksförbund. 5

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Onödig kreativitet

Paradise Hotel sopar mattan med Big Brother

Paradise Hotel sopar mattan med Big Brother

MTG TV:s dokusåpa "Paradise Hotel" fortsätter att toppa MMS webb-tv-mätning. 9

Analsex-experimentet – en känga till Gunilla Herlitz

Analsex-experimentet – en känga till Gunilla Herlitz

Aftonbladets kulturchef Åsa Linderborg anser att klick- och delningshysterin är primitiv. 16

"När sånt här händer sitter man inte och väljer strategi"

"När sånt här händer sitter man inte och väljer strategi"

Två miljoner kunder har drabbats av Nordeas korthaveri. För Dagens Media berättar bankens presschef Petter Brunnberg om krishanteringen. 1

Pr-räv jämför regeringens politik med ebola

Pr-räv jämför regeringens politik med ebola

På en dag dog 121 personer i ebola i Sierra Leone. Nu liknar en av Sveriges mest erfarna opinionsbildare regeringens politik vid det dödliga viruset. 9

"Edman far med osanning"

"Edman far med osanning"

Bråket mellan Dagens Samhälle och Dagens ETC fortsätter. 5

Han ger ut bok om Metro

Han ger ut bok om Metro

Sakari Pitkänen, tidigare global chefredaktör för Metro, skriver en bok om gratistidningens historia. 4

Dinamarca efter stödet: "Jag grät och skrattade samtidigt"

Dinamarca efter stödet: "Jag grät och skrattade samtidigt"

Vänsterpolitikern Rossana Dinamarca orsakade rubriker när hon bar en t-shirt med texten "SD=rasister" i riksdagen.

Branschprofilerna hyllar valet av Alice Bah Kuhnke

Branschprofilerna hyllar valet av Alice Bah Kuhnke

De har alla jobbat med Alice Bah Kuhnke – och öser beröm över nya kulturministern. 17

Efter kritiken – Aftonbladet ändrar rubrik om S-politiker

Efter kritiken – Aftonbladet ändrar rubrik om S-politiker

Bisarr, smaklös och orimlig. Många har reagerat med ilska på Aftonbladets rubriksättning i dag. 5

Fredric Karén om SvD:s tapp

Fredric Karén om SvD:s tapp

Tidningen har fokuserat på digital omställning – det finns ett pris man får betala för det, säger Fredric Karén. 9

"Har publicerat hur många kändisbröst som helst"

"Har publicerat hur många kändisbröst som helst"

Under 20 år har den varit kändistidningen som svenska folket älskar att hata. I dag kommer det sista numret av Se & Hör ut i butik – och en era går i graven. 1

Hjärnan bakom dubbelstöten

Hjärnan bakom dubbelstöten

Restaurangmomsen – och den så kallade "dubbelstöten" – blev en stor framgång. Hur gick det till?

Mediacom-chefen om tv-tappet: "Det är ett elände"

Mediacom-chefen om tv-tappet: "Det är ett elände"

För Dagens Media ger Mediacoms tv-chef Patrick Wallin sin syn på de sjunkande tittarnivåerna. 15

Jakt, fiske och motor växer

Jakt, fiske och motor växer

Tjejtidningarna rasar men inom jakt och motor ökar läsandet.

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se