The Voice TV lägger ner sändningarna i Sverige

Prosieben Sat 1, som driver Kanal 5 och SBS Radios The Voice i Sverige, lägger ner sändningarna av The Voice TV. Tio anställda berörs av nedläggningen.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Orsaken till nedläggningen är att The Voice TV får en ny plats i marknätet från årsskiftet. Kanalen placeras i mux sex, som ännu inte är utbyggd.

Därmed bedömer Prosieben att The Voice inte kommer att kunna generera tillräckligt med distributionsintäkter.

Staffan Rosell, vd på SBS Radio, säger till Dagens Media:

- Jag tycker naturligtvis att det är oerhört tråkigt samtidigt som jag förstår den ekonomiska logiken i det. Vi har helt enkelt inte fått lönsamhet i kanalen.

- I och med att vi tvingades att ligga som frikanal i marknätet av den förra regeringen, så fick vi svårt att ta betalt av andra distributörer. Och nu när vi blir flyttade till mux sex fattade våra ägare beslutet att vi inte kommer att få någon lönsamhet i det här.

The Voice TV sänds för sista gången den 30 september.

- Det är supertrist. The Voice TV har varit en väldigt välproducerad kanal och den har vunnit stor popularitet bland tittarna. Det är synd att vi inte fick ekonomi i det, säger Staffan Rosell.

Tio personer riskerar nu att förlora sina jobb. Det är oklart hur många som får sluta.

- Det finns ingen färdig siffra än, men vi har inlett diskussioner med journalistförbundet.

Radiostationen The Voice påverkas inte av nedläggningen. Det gör inte heller The Voice morgonprogram i Kanal 5.

Fredrik Svedjetun Av: Fredrik Svedjetun
Mejla reportern

08-545 222 05

Annons

Nyheter

Här är IAB Sveriges nya styrelse

Krister Karjalainen lämnar. Frida Lund på Schibsted, Magdalena Bonde på Eniro och Daniel Weilar på Nyheter24-gruppen är nya i IAB Sveriges styrelse.

Komm taggar för Guldäggs-fest

Komm taggar för Guldäggs-fest

"Folk vill mingla och dansa". I anslutning till Guldäggsgalan anordnas en efterfest med DJ:s och ett tungt livenummer.

SVT vinner schlagerbråk mot SBS

SVT vinner schlagerbråk mot SBS

Beslut från PRV. SBS Discovery TV får inte använda varumärket "Schlagerfestivalen" då det är för likt SVT:s "Melodifestivalen". 1

Kent Asp om Knutsons kritik: "Korkat så det liknar ingenting"

Kent Asp om Knutsons kritik: "Korkat så det liknar ingenting"

"Det är han som har förtroendeproblem". Professorn slår tillbaka efter SVT-journalistens sågning av undersökningen "Journalistkårens partisympatier". 13

”Avgörande brister i Asps studie”

Bara 93 av SVT:s 1100 journalister har svarat. Mats Knutson riktar svidande kritik mot undersökningen ”Journalistkårens partisympatier”. 20

Minimedia stämmer konkurrent

"Har aldrig blivit så här ordagrant plagierade". OP Communication kopierade en av Minimedias artiklar – krävs på drygt 41 000 kronor i skadestånd. 2

FACEBOOK-DEBATTEN
”Skyll inte ifrån dig på Facebook”

”Skyll inte ifrån dig på Facebook”

REPLIK. ”Skit i Facebook”, skrev Thomas Barregren. Nu svarar Mathias Eriksson på Matter. 5

"Facebook är inte en megafontjänst"

REPLIK. Michael Kazarnowicz försvarar Facebook. 2

”Skit i Facebook!”

”Skit i Facebook!”

DEBATT. Thomas Barregren sågar Facebook. 13

Annons

Ellermore ökar intäkterna

Ska nyanställa. Under 2013 ökade Ellermores intäkter med 56 procent jämfört med året innan. Byråns resultat landar samtidigt på 5,6 miljoner kronor.

ATG:s mål – bli störst i Norden

ATG:s mål – bli störst i Norden

Kommer få konsekvenser för marknadsföringen. ATG vill bli Nordens största spelbolag verksamt på en global marknad.

Kazam tillsätter nordisk marknadschef

Kazam tillsätter nordisk marknadschef

"Måste ta det i små steg". Mobiltillverkaren planerar en stor satsning på Norden.

Så tittade vi på tv under påsken

Så tittade vi på tv under påsken

Dagens Media har siffrorna. Avgörandet i SHL på Kanal 5 sågs av omkring en halv miljon tittare, och slutaudition i Talang lockade 207 000 till TV3. 1

Nice rekryterar ny chef från SVT

Nice rekryterar ny chef från SVT

"Ett fantastiskt tillskott". Stefan Baron blir chef för bolagets internationella samproduktioner. 3

Eagles-ordföranden om uthängningen

Eagles-ordföranden om uthängningen

"Vill få klubben att se dålig ut". UPPDATERAD. Goran Popov upprörd efter Expressens granskning. 2

Ställer in lansering

Ställer in lansering

"Har annat att göra kommunikationsmässigt". Efter dödsskjutningarna senareläggs premiären av Norrköpings digitala satsning, som byråerna Ariom och Identx arbetat med. 4

Netflix höjer abonnemangspriserna

Netflix höjer abonnemangspriserna

Avslöjar nya planer. Netflix ska höja priset med mellan en och två dollar per månad för nya kunder, meddelar vd:n Reed Hastings.

Casten Almqvist: ”Förtöjningarna är kapade – vi är på okänt vatten”

Casten Almqvist: ”Förtöjningarna är kapade – vi är på okänt vatten”

Ett år efter Netflix intåg är Sverige världens hårdast konkurrensutsatta tv-marknad, enligt TV4-Gruppens vd. Hur ser framtiden ut för aktörerna? Hur ska de slåss för att överleva? Och hur påverkas reklamen?

Expressen tar in gästredaktörer

Expressen tar in gästredaktörer

Mark Levengood först ut. Tre kändisar ska styra sociala medier-redaktionen i samband med "För varenda unge". 1

Guldjubel hos Skellefteå Kraft

Guldjubel hos Skellefteå Kraft

"Vi är fantastiskt glada". Huvudsponsorn Skellefteå Kraft om stadens andra raka SM-guld i hockey. 2

Familjeliv hackat

Familjeliv hackat

"Ingen biggie alls". I realtid kunde oroliga användare på följa hur det Stampen-ägda forumet hackats. 12

Nöjesfälten redo för premiär

Berg- och dalbanan ”Helix” är Lisebergs största satsning någonsin.

Nöjesfälten redo för premiär

Kampanjar för monsteråket "Helix": "Är spektakulär". Gröna Lund fokuserar på barnfamiljer medan huvudkonkurrenten Liseberg lanserar nya jätteattraktionen ”Helix”.

Nu tar Kolmården sikte på Stockholm

Ett utökat kommunikationsområde ska ge Kolmården fler besökare. Redan förra veckan drog årets reklamkampanj igång.

Hallpressen sjösätter antirasistkampanj

Hallpressen sjösätter antirasistkampanj

"Det räcker nu". "Alla får plats" är budskapet i Hallpressens nya kampanj mot rasism. 9

Tradedoublers vd får gå

"Intäktsutvecklingen en besvikelse". Tradedoublers vd och koncernchef Rob Wilson får lämna sitt uppdrag. 1

SSU växlar upp kampanjtempot

SSU växlar upp kampanjtempot

"Vill byta riktning". Precis som förra året släpper ungdomsförbundet ett förstamaj-märke. Årets huvudbudskap – "Dags för varann" – gäller för de kommande valrörelserna. 3

Nytt bannerformat växer på sajten

Nytt bannerformat växer på sajten

Björn Borg först ut. Kampanjer i nya det nya formatet kommer att gå parallellt hos Nöjesguiden och Fashion Networks. 7

KIA-INDEX MOBIL TOPP 20
Veckans mobilraket

Veckans mobilraket

"Omgörningen har tagits emot väl". Förra veckan nådde Corren ett all time high i mobilen. Totalt ökade antalet unika webbläsare med 39,8 procent. 2

IDG satsar på affiliate

IDG satsar på affiliate

"Aldrig tidigare samlat detta under ett tak". Mediehuset startar IDG Affiliate Services, som drivs av Jesper Landén.

Efter Icas haveri – nu vänds de kristna blickarna mot Coop

Efter Icas haveri – nu vänds de kristna blickarna mot Coop

"Människor kan bli sårade och ledsna". Kristna jublar över att Ica har dragit tillbaka sin påskreklam. Samtidigt riktas nu blickarna mot konkurrenten Coop. 46

Stor klomaskin ska locka elever

Stor klomaskin ska locka elever

Styrs via sajt. För att öka söktrycket till Industritekniska programmet lanserar Teknikföretagen och reklambyrån Sverige en klomaskin modell större. 2

Här är Westanders nya utsikt

Här är Westanders nya utsikt

"Så fort vi hittade lokalerna slog vi till". Flyttkostnaderna till nya lokaler vid Slussen täcks av ett bra första kvartal 2014, säger Patrik Westander. 4

Låter sajten dö och återuppstå

Låter sajten dö och återuppstå

Använder kristen dramaturgi. Inför påskhelgen låter Frälsningsarmén sin sajt dö på Långfredagen för att sedan återuppstå på Påskdagen. 1

Cissi Wallin startar "pussy power"-byrå

Cissi Wallin startar "pussy power"-byrå

"Vi kan komma in med nya perspektiv". Ska ha kvinnofokus och hjälpa svenska kreatörer och entreprenörer att nå ut. 10

Bauhaus kampanjar med Shazam

Bauhaus kampanjar med Shazam

"Spännande". Bauhaus blir det första varumärket att annonsera med mobiltjänsten Shazam for TV, som sammanlänkar tv-reklam med mobilen. 5

Annons
Annons
Berghs Studentbyrå

Berghs Studentbyrå Några ord från copywritern

Efter chockbeskedet – TV4:s reporter tackades med kaka

Efter chockbeskedet – TV4:s reporter tackades med kaka

Det blev ett mycket känslosamt möte på TV4 Trollhättan när ett par i dag valde att visa sitt stöd för lokaljournalistiken efter gårdagens chockbesked. 4

Mediebyråcheferna om att TV4 skrotar sin lokal-tv

Mediebyråcheferna om att TV4 skrotar sin lokal-tv

Att lokalsändningarna läggs ner får ingen större påverkan på annonseringen, menar tv-rådgivarna. 10

Lämnar Carat för OMD

Lämnar Carat för OMD

Carat och Disney går skilda vägar – efter 20 år.

"Är en väldigt tung dag"

"Är en väldigt tung dag"

När TV4 lägger ner de lokala nyhetssändningarna väntas 85 procent av Nyhetsbolagets lokala personal få gå. 6

DN var nära ställa hyllad Kristina Lugn-intervju

DN var nära ställa hyllad Kristina Lugn-intervju

Porträttet av Kristina Lugn i DN har blivit en snackis. För Dagens Media berättar journalisten om det hyllade "haveriet". 5

Skärmdump från Metros sajt.

Viralsuccé om sjunkande högerextremister var falsk

Har du skrattat åt högerextremisterna som skulle ta sig över Medelhavet med en gummibåt och sjönk? Då är du inte ensam. Problemet är att nyheten är falsk. 5

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Fältstudier, vin och beslutshierarkier

Blogoccoli

Blogoccoli En hjärtesak

Twittrande poliser råkade  i luven på Retriever

Twittrande poliser råkade
i luven på Retriever

Ville inte lyssna på ett företag som har en guldfisk i sin logga.

SVT upphandlar krukor

SVT upphandlar krukor

Nu ser sig de tre public service-bolagen om efter en ny leverantör av krukor och växter. 11

Han fick en ölstinn idé – torskade drömjobbet på DI

Han fick en ölstinn idé – torskade drömjobbet på DI

Branschen kan knappt tro att det är sant. För Dagens Media berättar Jojje Olsson själv om den blöta idén som kostade honom drömjobbet. 31

Efter Aschbergs trolljakt – nu blir hataren hatad

Efter Aschbergs trolljakt – nu blir hataren hatad

Efter att mannen bakom Facebook-sidan "Hult Hatar" konfronterats av Robert Aschberg flödar nu hatet fritt mot 20-åringen. 29

Volvos nya reklamfim

Volvos nya reklamfim

Bolaget följer upp "Made by Sweden" med en film från Treehotel i Harads, Norrbotten. 1

Skyddsombuden slår larm

Skyddsombuden slår larm

Flera kvinnor på Göteborgs-Posten känner sig illa bemötta och förminskade av ledningen. Det framgår av en skrivelse som skickats till Arbetsmiljöverket. 2

Experten: "Man vill inte vara en sponsor till A-lagen"

Experten: "Man vill inte vara en sponsor till A-lagen"

Helgens dödsmisshandel kommer att få konsekvenser för svensk fotboll och dess sponsorer. 2

De hetaste praktikplatserna

De hetaste praktikplatserna

Sparpaketen och den aktuella debatten om papperstidningens död har inte gjort tidningsdrakarna mindre populära på JMK och JMG.

Påstådd dödsmisshandlare namngavs på Stampen-sajt

Påstådd dödsmisshandlare namngavs på Stampen-sajt

På Svenskafans forum spreds igår namnet på en person som påstås ligga bakom dödsmisshandeln i Helsingborg.

Aftonbladet får tv-tillstånd

Aftonbladet får tv-tillstånd

51 nationella och sex lokala/regionala tillstånd att sända tv via marknätet har beviljats. 8

SSU slår tillbaka: "Löjligt"

SSU slår tillbaka: "Löjligt"

Ungdomsförbundets kampanj mot snabbmatskedjorna har upprört. Nu svarar ordföranden på kritiken. 15

Apple panikstoppade TV4:s "förspel" i Apple TV

Apple panikstoppade TV4:s "förspel" i Apple TV

Alla papper var klara för påskrivning när Apple plötsligt drog i nödbromsen. 6

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se