Stadsbiblioteket fördömer Pumas gerilla-kampanj

Utan tillstånd förvandlade Puma Stadsbiblioteket till annonspelare. "Stadsbiblioteket är ingen reklamplats. Jag tycker att det är oetiskt", säger Johanna Hansson, chef för Stadsbiblioteket.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Det var under torsdagskvällen som en reklamfilm från Puma projicerades på annexet till Gunnar Asplunds världsberömda Stadsbibliotek i Stockholm.

Stadsbibliotekets chef Johanna Hansson hade ingen kännedom om Pumas tilltag.

- Vi har inte godkänt det och vi vill generellt inte agera reklampelare. Vi är ett bibliotek och ska vara opartiska och obundna, säger hon.

Johanna Hansson säger att tillstånd måste inhämtas från Fastighetsförvaltningen, som äger Stadsbibliotekets fastigheter, för att man ska få projicera reklam. Och så har inte skett i detta fall.

- Vi kommer att kontakta Puma för att reda ut detta, säger Johanna Hansson.

Inte heller Pumas marknadschef, Rickard Kull, verkar ha varit informerad om att hans varumärke skulle projiceras utan tillstånd på Stadsbiblioteket.

- Jag har inte full koll på medieplanen. Det är Adcity Media som har skött dessa annonser, säger han och fortsätter:

­ Vi försöker alltid hitta nya sätt att nå konsumenterna.

Stadsbiblioteket säger att det är oetiskt, och att ni saknar tillstånd. Vad säger du om det?

- Vi vill inte göra något olagligt. Det kan vara ett gränsfall, men vi har haft bra samarbete med Adcity Media förut så jag är inte så orolig.

Erik Wisterberg Av: Erik Wisterberg
Mejla reportern

08-545 222 01

Annons
Annons
Annons
Här är årets första nummer av Dagens Medias tidning

Här är årets första nummer av Dagens Medias tidning

Läs om Schibsteds nya jättesatsning, kritiken mot MTG TV:s ledning, och mycket mer.

Icas vd om reklamsåpans framtid efter "Stigs" avhopp

Icas vd om reklamsåpans framtid efter "Stigs" avhopp

Icas vd Anders Svensson om Hans Mosessons sorti och reklamsåpans framtid i en digital värld. 2

Journalisterna var för fulla – missade Ebbot-scoopet

Journalisterna var för fulla – missade Ebbot-scoopet

Det är varje journalists värsta mardröm – att missa ett scoop som händer rakt framför näsan på en. 11

Viggos blogg

Viggos blogg 5 snabba vecka 5

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Till tryckeriet

Här är Volvos vintersaga

Här är Volvos vintersaga

Flera kända svenskar medverkar i nya #madebysweden-filmen. 5

"Bara det bästa kvar"

"Bara det bästa kvar"

Från Västindiska stränder till januariblask i Stockholm – Johanna Öberg är Metro-rekryten som ska få fart på den sargade Stampen-koncernens digitala utveckling. 1

Så prenumererar du på DM

Så prenumererar du på DM

Ta del av aktuella erbjudanden här.

Läs Dagens Media digitalt

Läs Dagens Media digitalt

Här finns mer information till dig som är prenumerant.

De kan bli till Årets byrå

De kan bli till Årets byrå

Chiffer, Carat och Daytona. Det är några av byråerna som kan bli Årets byrå 2014. 3

Så många får gå på MTG TV

Så många får gå på MTG TV

Dagens Media har siffran – så många varslas.

I konflikt med GP:s ledarsida – redan för tre år sedan

I konflikt med GP:s ledarsida – redan för tre år sedan

Bråket mellan Alice Teodorescu och GP:s ledarskribenter går långt tillbaka i tiden. 20

Wolodarskis syrliga svar

Wolodarskis syrliga svar

Efter Jan Helins upprörda blogginlägg om DN:s censurartikel svarar chefredaktören Peter Wolodarski. 10

...på Jan Helins dunderkänga

...på Jan Helins dunderkänga

Illasinnat, undermåligt och ett "förmörkat publicistiskt omdöme". Därför är Jan Helin rasande på Dagens Nyheter. 16

Så mycket tittande försvann

Så mycket tittande försvann

Trots stora evenemang som vinter-OS och fotbolls-VM backade det totala tv-tittandet med sex minuter per dag förra året.

Pengabråk splittrar pr-duon

Pengabråk splittrar pr-duon

Richard Lindh har lämnat vd-stolen på Taste PR – och krävs nu på pengar av grundaren Marianne Djudic.

Skärmdump från Viralgranskarens artikel.

Viralgranskaren drar tillbaka artikel om firande muslimer

Viralgranskaren falskstämplade en Facebook-status om muslimer som firade terrordådet i Paris med tårta. Nu backar sajten. 27

Expressen ber om ursäkt

Expressen ber om ursäkt

Expressen ber om ursäkt till den folkkäre skådespelaren Magnus Härenstam efter att ha publicerat felaktiga uppgifter om dennes canceroperation. 2

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se