Tipsa en vän om en artikel

Stadsbiblioteket fördömer Pumas gerilla-kampanj

Utan tillstånd förvandlade Puma Stadsbiblioteket till annonspelare. "Stadsbiblioteket är ingen reklamplats. Jag tycker att det är oetiskt", säger Johanna Hansson, chef för Stadsbiblioteket.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Det var under torsdagskvällen som en reklamfilm från Puma projicerades på annexet till Gunnar Asplunds världsberömda Stadsbibliotek i Stockholm.

Stadsbibliotekets chef Johanna Hansson hade ingen kännedom om Pumas tilltag.

- Vi har inte godkänt det och vi vill generellt inte agera reklampelare. Vi är ett bibliotek och ska vara opartiska och obundna, säger hon.

Johanna Hansson säger att tillstånd måste inhämtas från Fastighetsförvaltningen, som äger Stadsbibliotekets fastigheter, för att man ska få projicera reklam. Och så har inte skett i detta fall.

- Vi kommer att kontakta Puma för att reda ut detta, säger Johanna Hansson.

Inte heller Pumas marknadschef, Rickard Kull, verkar ha varit informerad om att hans varumärke skulle projiceras utan tillstånd på Stadsbiblioteket.

- Jag har inte full koll på medieplanen. Det är Adcity Media som har skött dessa annonser, säger han och fortsätter:

­ Vi försöker alltid hitta nya sätt att nå konsumenterna.

Stadsbiblioteket säger att det är oetiskt, och att ni saknar tillstånd. Vad säger du om det?

- Vi vill inte göra något olagligt. Det kan vara ett gränsfall, men vi har haft bra samarbete med Adcity Media förut så jag är inte så orolig.

Erik Wisterberg Av: Erik Wisterberg
Mejla reportern

08-545 222 01

Annons
Annons
Daniel Collin: "Push-notiser tillför ingenting"

Daniel Collin: "Push-notiser tillför ingenting"

Arbetet med datadrivna kampanjer påminner om knattar på en fotbollsplan, skriver MEC:s vd Daniel Collin. 15

Annons
Försvaret lyfter HBT-frågan

Försvaret lyfter HBT-frågan

"Vissa saker ska man inte behöva kamouflera". Det är budskapet i Försvarsmaktens annons. 6

Läs Dagens Medias tidning – här är nummer 12, 2015

Läs Dagens Medias tidning – här är nummer 12, 2015

Allt det här får du i senaste numret av papperstidningen.

Hänt i Veckans supertabbe – döpte Aros son till Ace

Hänt i Veckans supertabbe – döpte Aros son till Ace

Ett Kiss-fan svarade istället för Hasse Aros fru. 9

Barn arga på Filip & Fredrik

Barn arga på Filip & Fredrik

Deras kamp hånades: "Vi känner oss kränkta". 11

Nakna kvinnor i träskor fälls

Nakna kvinnor i träskor fälls

Ansågs inte vara sexistiska av företagets grundare. 24

Youtubes topp-100

Youtubes topp-100

ATG, Carlsberg och Meda är några. 23

Här tävlar asylsökande om att få stanna i Norge

Här tävlar asylsökande om att få stanna i Norge

Tittarna får rösta vem som får stanna. 14

QUIZ: Vem sade vad?

QUIZ: Vem sade vad?

Det är inte alltid lätt att sia om framtiden

Kung Fury gör succé

Kung Fury gör succé

Floppar i linjär-tv, går som tåget digitalt. 2

"Största hotet är journalisterna själva"

"Största hotet är journalisterna själva"

SVT-profilen Rickard Olsson sågar medierna. 10

Om män hade mens

Om män hade mens

Wateraid gör tampongreklam för män. 6

"De fick bananer också"

"De fick bananer också"

Vårruset försvarar utskälld goodiebag. 31

Krisexperterna om Telia: "Smekmånaden är över"

Krisexperterna om Telia: "Smekmånaden är över"

Krisexperterna ger sin syn på nya mutskandalen.

SBS: Vi är ikapp MTG TV

SBS: Vi är ikapp MTG TV

SBS Discovery TV hävdar att en historisk milstolpe är här. 4

Bindefeld: "Är lite pirrig"

Bindefeld: "Är lite pirrig"

Intervju om nya programmet i Kanal 5. 4

Blogoccoli

Blogoccoli Sommarfakta # 7

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Älskade, hatade upprepning

Berghs till One Show

Berghs till One Show Only in New York…

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se