Tipsa en vän om en artikel

Stadsbiblioteket fördömer Pumas gerilla-kampanj

Utan tillstånd förvandlade Puma Stadsbiblioteket till annonspelare. "Stadsbiblioteket är ingen reklamplats. Jag tycker att det är oetiskt", säger Johanna Hansson, chef för Stadsbiblioteket.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Det var under torsdagskvällen som en reklamfilm från Puma projicerades på annexet till Gunnar Asplunds världsberömda Stadsbibliotek i Stockholm.

Stadsbibliotekets chef Johanna Hansson hade ingen kännedom om Pumas tilltag.

- Vi har inte godkänt det och vi vill generellt inte agera reklampelare. Vi är ett bibliotek och ska vara opartiska och obundna, säger hon.

Johanna Hansson säger att tillstånd måste inhämtas från Fastighetsförvaltningen, som äger Stadsbibliotekets fastigheter, för att man ska få projicera reklam. Och så har inte skett i detta fall.

- Vi kommer att kontakta Puma för att reda ut detta, säger Johanna Hansson.

Inte heller Pumas marknadschef, Rickard Kull, verkar ha varit informerad om att hans varumärke skulle projiceras utan tillstånd på Stadsbiblioteket.

- Jag har inte full koll på medieplanen. Det är Adcity Media som har skött dessa annonser, säger han och fortsätter:

­ Vi försöker alltid hitta nya sätt att nå konsumenterna.

Stadsbiblioteket säger att det är oetiskt, och att ni saknar tillstånd. Vad säger du om det?

- Vi vill inte göra något olagligt. Det kan vara ett gränsfall, men vi har haft bra samarbete med Adcity Media förut så jag är inte så orolig.

Erik Wisterberg Av: Erik Wisterberg
Mejla reportern

08-545 222 01

Annons
Annons
Nytt nummer ute!

Nytt nummer ute!

Blogg-special, storannonsörerna som överger tv, Spotify storköper sökord, digitala utomhuskriget, m.m. Kolla innehållet här.

Annons
SD-kampanj värd miljoner

SD-kampanj värd miljoner

Pr-värdet överträffar partiets investering med råge. 24

Arlas reklamkänga mot WOW:s mjölkförbud

Arlas reklamkänga mot WOW:s mjölkförbud

"Förbjuden mjölk smakar bäst", hälsar Arla. 21

Primes vd om vändningen: "Vi har byggt om i grunden"

Primes vd om vändningen: "Vi har byggt om i grunden"

Efter några år av dalande resultat stärkte Prime marginalerna.

Lämnar GP – i protest

Lämnar GP – i protest

Kulturskribenten Elin Grelsson Almestad slutar.

Här är årets skämmigaste tv

Här är årets skämmigaste tv

Tv-priset Skämskudden delas ut igen. 6

Så snabbt växer surfplattan

Så snabbt växer surfplattan

Så många svenskar använder plattan. 3

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Älskade, hatade upprepning

Samuel L Jackson frontar spelbolaget Bet365

Samuel L Jackson frontar spelbolaget Bet365

Lyfter fram liveodds inför PL-premiären. 3

Förlust för Carat 2014

Förlust för Carat 2014

Vd:n Nike Carlstoft: "I år vänder det".

MTG bygger om TV8

MTG bygger om TV8

Blir en renodlad "crime-kanal". 3

Spotifys reklambolag ökar

Spotifys reklambolag ökar

Så går Spotifys bolag för reklamförsäljning.

McCann gör förlust – igen

McCann gör förlust – igen

Omorganisation tyngde byråerna.

Uppåt för Dentsu Aegis

Uppåt för Dentsu Aegis

Svenska verksamheten växer mer än marknaden.

Daniel Collin: "Push-notiser tillför ingenting"

Daniel Collin: "Push-notiser tillför ingenting"

Arbetet med datadrivna kampanjer påminner om knattar på en fotbollsplan, skriver MEC:s vd Daniel Collin. 15

OMG ökar byråintäkten

OMG ökar byråintäkten

Men vinsten minskar för Omnicom Media Group, som omfattar mediebyråerna OMD och PHD.

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se