Här är SVTs nya utseende

På måndag är det premiär för SVTs nya kanalgrafik. Färgerna har bytts ut och det är större fokus på SVT i logotyperna.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

SVTs nya och gamla grafik.

Även trailergrafiken har fått en ansiktslyftning. Orsaken till omgörningen är att SVT stuvar om i sitt utbud för att förtydliga och särskilja kanalerna från varandra.

- Att skapa en ny grafik är ett sätt att visa för publiken att kanalerna har en lite ny profil. Men grafiken behöver också moderniseras med jämna mellanrum, säger Helga Baagøe, informationsdirektör på SVT.

Hon vill dock inte avslöja för mycket om utseendet på SVTs trailers men säger att SVT1 får ett lekfullt och mångfacetterat uttryck, SVT2 blir mer klassisk och elegant och Barnkanalen blir lekfull, färgrik och glad.

Kanalloggorna är gjorda av Liberty. Kanalgrafiken för SVT1 är gjord av Dallas och SVT2s har Broken Doll gjort. Grafiken till Barnkanalen har gjorts inhouse av Marika Lindgren.

Under nästa år ska även nyhetsgrafiken ses över.

Madeleine Östlund Av: Madeleine Östlund
Mejla reportern

08-545 222 03

Annons
Annons
Ny utgåva av Dagens Media

Ny utgåva av Dagens Media

Stor special om dagspress, allt om snabbmatskedjornas varumärken, hård kritik mot "last klick" och miljoner spås flyttas från linjär-tv.

Annons
Hård kritik mot Expressen

Hård kritik mot Expressen

Cecilia Hagens intervju med partiledaren uppfattas som provocerande och oförskämd. 17

Hänt Extra om Borg och Peczynski: "Vi var först"

Hänt Extra om Borg och Peczynski: "Vi var först"

Så gick det till när romansen avslöjades. 13

Tackade nej till Metro

Tackade nej till Metro

PM Nilsson fick en insikt – och tackade nej till chefredaktörsjobbet. 29

F&B om Zlatans tatueringar

F&B om Zlatans tatueringar

Har planerat kampanjen i ett år. 5

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation SoFo tabben är mitt fel

Därför har skotillverkaren nakna kvinnor på sajten

Därför har skotillverkaren nakna kvinnor på sajten

Inget pr-trick, enligt grundaren Emy Blixt. 11

Personal kan tvingas sluta

Personal kan tvingas sluta

Sju tjänster kan försvinna, enligt uppgift till Dagens Media.

75 kvinnor i protest mot Aftonbladets "manskultur"

75 kvinnor i protest mot Aftonbladets "manskultur"

Protestbrev mot mansdominansen i ledningen, kan Dagens Media berätta.

Här säljer Obama sig själv som klickbete – för en länk

Här säljer Obama sig själv som klickbete – för en länk

Presidenten ville få fler att ansluta sig till sjukvårdsförsäkringen, du kan aldrig gissa vad som hände sen... 3

David Carr är död

David Carr är död

The New York Times mediekrönikör blev 58 år gammal.

Metallicas nya giv – skidor

Metallicas nya giv – skidor

Öl, vin och dildos. Nu kommer... skidorna! Här är thrash metal-giganterna Metallicas nya affärsidé. 5

Slutar efter konflikt med vd:n

Slutar efter konflikt med vd:n

Helga Baagøe lämnar SJ på dagen. Detta efter en konflikt med vd Crister Fritzson. 16

”Ett publicistiskt haveri”

”Ett publicistiskt haveri”

Svenska Dagbladets chefredaktör gick i taket – efter att konkurrenten tog åt sig äran för tidningens avslöjanden om SCA. 8

Så många har Tivo

Så många har Tivo

Com Hems intäkter lyfts av ökad efterfrågan på digital-tv. 5

Utreds för grovt skattebrott

Utreds för grovt skattebrott

Sverigedemokraternas tidigare presschef Martin Kinnunen utreds för ekonomisk brottslighet. 12

Ekonomisk uppgörelse bakom Flashback-grävet

Ekonomisk uppgörelse bakom Flashback-grävet

Aftonbladet och Researchgruppen i omdiskuterat samarbete. 26

Mindshare-veteranen slutar

Mindshare-veteranen slutar

Kreative chefen Joakim Antelius lämnar mediebyrån, kan Dagens Media berätta. 4

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se