TV7 ska fyllas med bred underhållning för 18-49-åringar

Det nya TV7 ska konkurrera med nischkanalerna inom underhållningssegmentet - som TV6 och TV4 Plus. "Det blir en bred underhållningskanal", säger Ignas Scheynius, vd på Nonstop Television, till Dagens Media.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Ignas Scheynius och de andra grundarna av Millennium Media Group köpte för ett par veckor sedan ut Ledstiernan ur Millennium Media Group för 121 miljoner kronor.

Kort därpå påbörjade Ignas Scheynius arbetet med att slutföra köpet av TV7.

- Det var en bra möjlighet, och när den möjligheten dök upp valde vi att gå vidare och se om vi kunde göra en affär med Broadcast Management Sweden gällande TV7. Förutsättningarna stämde och vi tyckte att det här var en bra affär för bägge parter, säger Ignas Scheynius.

- De kan lämna vidare och vi kan ta över en svensk, nationell kanal och bygga vidare utifrån det som kanalen står för idag.

Det här är första gången Nonstop Television och Millennium Media Group köper en kanal.

- Vi har tidigare startat fyra egna kanaler. Det här är första gången vi förvärvar en kanal. Det betyder att vi på ett sätt växlar upp något.

I vad ligger TV7s värde?

- Det är en existerande kanal, med befintlig distribution, inklusive ett tillstånd i det svenska digitala marknätet, och ett bra varumärke.

Vad händer med TV7 nu?

- Ambitionen är att relansera kanalen under hösten. Det kommer att vara en stegvis förändring. Redan den 1 september kommer man att notera en del förändringar. Sen ska vi senare under året göra den stora relanseringen, då vi också rullar ut kanalen i Norge, Danmark och Finland. I samband med det ska vi också relansera kanalen och skapa en tydligare programprofil.

Vad blir det för innehåll?

- Det ska även fortsättningsvis bli underhållning, bred underhållning. Med fokus på åldrarna 18-49 år.

Mycket mer än så vill inte Ignas Scheynius säga om TV7s innehåll. Men klart är att siktet är inställt på andra nischkanaler inom underhållningsområdet.

- Vi jobbar med den delen nu och vill inte gå ut och berätta för långt i förväg vad gäller kanalens profil. Vi vill behålla några överraskningsmoment.

Men jag antar att ni kommer att fylla kanalen med inköpta program?

- Ja, det är i första hand inköpta program och det är underhållning.

Och hur ska den finansieras?

- I första hand distributionsintäkter. Men vi ska även fortsätta att sälja reklam i nya TV7.

Fredrik Svedjetun Av: Fredrik Svedjetun
Mejla reportern

08-545 222 05

Annons

Nyheter

Retrievers vd: ”Bra om KKV tittar på det”

Retrievers vd: ”Bra om KKV tittar på det”

Ser ingen koppling till TT:s ägande. Nu kommenterar Retrievers vd Konkurrensverkets beslut att granska företaget.

Höjer priset på papperstidningen

Höjer priset på papperstidningen

Dyrast i Malmö. Efter DN:s nya prishöjning kommer en prenumeration på tidningen att kosta 6 957 kronor per år på flera orter. 5

KVALITETSMAGASINENS EKONOMI
Filters tillväxtsvit är bruten – böckerna lyfter Offside Press

Filters tillväxtsvit är bruten – böckerna lyfter Offside Press

Tobias Regnell: "Dags att göra ett ryck med Filter". Så går Offside Press, med tidningarna Filter, Hunger och Offside.

Saab i Twitter-offensiv för nytt granatgevär

Saab i Twitter-offensiv för nytt granatgevär

Presschefen om försvarsjättens mediestrategi. Försvarsföretaget Saab gör reklam för sitt nya granatgevär på Twitter. För Dagens Media berättar presschefen om bolagets mediestrategi.

Metro bland MSN:s leverantörer

Metro bland MSN:s leverantörer

"Ett väldigt stort lyft för oss". Metro, Affärsvärlden och Vagabond är några av de svenska publicister som ska leverera innehåll till nya MSN.

Duon om hemliga projektet: "En del i något större"

Duon om hemliga projektet: "En del i något större"

Palm-Jensen och Villard fikade i höstsolen. Utanför en espressobar i Stockholm träffade Dagens Media Matias Palm-Jensen och Rickard Villard. 1

Annons

KKV granskar Retriever

"Det här ärendet utreder vi intensivt". UPPDATERAD. Anklagas för att missbruka sin dominans.

Marabou-chefen om trillingnötsraseriet

Marabou-chefen om trillingnötsraseriet

Marknadschefen: "Lämpar sig inte i tryck". Att Marabou slopar trillingnöten och körsbärslikören i Aladdin-asken har väckt starka reaktioner. 15

Acast når en miljon lyssnare i veckan

Acast når en miljon lyssnare i veckan

Diskuterar med Aftonbladet. Podcasttjänsten Acast har nu en räckvidd på en miljon lyssnare i veckan. Men svenkarnas podd-intresse ser ut att planas ut. 1

Siffrorna för MTG:s premiärer

Siffrorna för MTG:s premiärer

"Bra." Jeopardy! och Ensam mamma söker hade premiär på måndagen. 2

Grayling kan tappa Västtrafik

Grayling kan tappa Västtrafik

"Vi är väldigt mediebevakade". Västtrafik, som ansvarar för kollektivtrafiken i Västra Götaland, upphandlar ny pr-byrå.

Blir delägare i Citygate

Blir delägare i Citygate

"Tror på samarbeten". Gota Media har köpt in sig i utvecklings- och annonsnätverket Citygate.

Så styr dagspressbolagen mot framtiden

Medieköp i dagspressens digitala kanaler ökar med nära 25 procent. Bara 5 procent av Gota Medias annonsintäkter digitala.

Playad till Finland och Danmark

Playad till Finland och Danmark

Nyanställer. Playad Media Group öppnar kontor i Helsingfors och Köpenhamn. 1

Premiären hamnar hos Netflix

Premiären hamnar hos Netflix

Netflix: "Hedrande". Får visa hajpade uppföljaren till "Crouching tiger" först.

Är Stockholm Vattens annonser för snygga?

Är Stockholm Vattens annonser för snygga?

BLOGG. Läs mer i Erik Modigs blogg.

MTG får ny logotyp

MTG får ny logotyp

"Självförtroende och glimten i ögat". UPPDATERAD. Ansiktslyftning. 15

Vad tycker du om MTG:s nya logga?

Se resultatet
  • Bra 45%
  • Dålig 47%
  • Ingen åsikt 8%
Rösta
De leder 100-wattaren

De leder 100-wattaren

Avgörs på Cirkus. Brita Zackari och Kalle Zackari Wahlström är konferencierer på 100-wattsgalan. 1

Scania rekryterar ny PA-chef

"En röd tråd". Åsa Pettersson kommer närmast från Vattenfall. Nu blir hon ny chef för public and environmental affairs på Scania.

Röda siffror för svenska Vice

Röda siffror för svenska Vice

"Har genomgått en rad förändringar". Nicke Bergström och Michael Mohn skulle få Vice att rekordöka – men gjädjekalkylen slog aldrig in. 1

Golin Harris förra vd startar eget bolag

Golin Harris förra vd startar eget bolag

"Kan rå om min egen tid och framtid". För ett år sedan lämnade hon tjänsten som vd för pr-byrån Golin Harris. Nu startar Sofia Heidenberg eget. 1

HBO i nordisk reklamoffensiv

HBO i nordisk reklamoffensiv

"Var det självklara valet". För första gången lanserar HBO Nordic en nordisk reklamkampanj. Till sin hjälp har man Game of Thrones-skådisen Kristofer Hivju.

Kina uppges ha blockerat Instagram

Kina uppges ha blockerat Instagram

Bilder från protesterna sprids i sociala medier. Instagram har blockerats i Kina för att hindra spridning av bilder från protesterna i Honkong.

Lisa Miskovsky i Stadiumkampanj

Lisa Miskovsky i Stadiumkampanj

"Ska förmedla energi, glädje och aktivitet". Artisten, hockeyspelaren och snowboardåkaren Lisa Miskovsky medverkar i Stadiums nya kampanj.

Här är Icas film om bröstcancer

Här är Icas film om bröstcancer

En del i stödet till Rosa Bandet. I Icas senaste reklamfilm möter Ica-Ulf en kvinna drabbad av bröstcancer. 6

”Ica-Stig är Icas viktigaste rekrytering”

”Ica-Stig är Icas viktigaste rekrytering”

För Dagens Medias prenumeranter. Icas marknadsdirektör Håkan Sjöstrand tvekar inte att utnämna Stig till Icas ”viktigaste och bästa rekrytering” – men han inte är oersättlig.

SKL inleder jätteupphandling

Kritik efter förra upphandlingen. SKL Kommentus drar igång en jätteupphandling av mediebyråtjänster. I potten ligger 250 miljoner kronor.

De ska leda Melodifestivalen

De ska leda Melodifestivalen

"Vi är så glada och stolta". Sanna Nielsen och Robin Paulsson är duon som ska ratta musikfesten 2015. 10

Brommamamma byter ut vd:n

Brommamamma byter ut vd:n

"Kan dra nytta av hans gedigna erfaranhet". Kerstin Johansson lämnar vd-posten på Brommamamma, som hon driver med Erik Haag och Henrik Schyffert. 2

Direktpress startar säljbolag

Direktpress startar säljbolag

Fokus på riksmarknaden. Patrik Vincent blir vd för Direktpress nya säljbolag. 3

Här är SAS nya reklamkoncept

Här är SAS nya reklamkoncept

"Kunderna vill ha något mer än transport." UPPDATERAD. "We are travelers" är pay-offen i SAS nya reklamkoncept, signerat Åkestam Holst. 17

"Journalister gör allt för att behaga redaktörer och chefer"

"Journalister gör allt för att behaga redaktörer och chefer"

Vill se en ny kulturpolitik. Förre S-ledaren Håkan Juholt och vänsterpartisten Wiwi-Anne Johansson kritiserar mediebranschen. 12

Annons
Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation När behövs dyra annonser?

Annons
Pr-bloggen

Pr-bloggen Ello Ello!

Mångmiljonsmäll för tv-bolag

Mångmiljonsmäll för tv-bolag

Tittarraset i linjär tv tvingar tv-kanalerna att betala tillbaka stora belopp till mediebyråerna.

Nu växer oron växer bland landets annonsörer

Nu växer oron växer bland landets annonsörer

Sveriges marknadschefer ser över mediemixen.

Tv-husen flaggar för kraftigt höjda reklampriser

Tv-husen flaggar för kraftigt höjda reklampriser

Här är tv-kanalernas lösning på kaoset.

Tv-krisens största vinnare

Tv-krisens största vinnare

Pengar flyttas till digitala medier.

Webben ställer nya krav på rörliga reklamen

Webben ställer nya krav på rörliga reklamen

Experter: En dålig idé att visa samma reklamfilm på internet.

Expressen sörjer SD:s rekordval – med svart etta

Expressen sörjer SD:s rekordval – med svart etta

Igår blev Sverigedemokraterna landets tredje största parti. Nu sörjer Expressen, med en nattsvart etta. 44

"Den bästa kulturministern Sverige aldrig har haft"

"Den bästa kulturministern Sverige aldrig har haft"

Han pekas ut som en möjlig kulturminister i en rödgrön regering. Själv ser Lars Ohly uppdraget som ett "drömjobb", men tror att alltför många omständigheter måste klaffa för att han ska efterträda Lena Adelsohn Liljeroth.

Aftonbladet bäddar in Åkesson – i casinoreklam

Aftonbladet bäddar in Åkesson – i casinoreklam

Samtidigt som Ekot avslöjar Jimmie Åkessons extrema spelande på nätcasinon har SD-ledaren hamnat i en annonskrock.

"Fara för hela valsystemet"

"Fara för hela valsystemet"

Tillsammans med Yougov planerar Metro att "avslöja" valresultatet – timmar innan vallokalerna stänger. 8

Katastrof för Norwegian

Katastrof för Norwegian

Sex år av varumärkesarbete är utraderat – och Norwegian fortsätter att falla.

Kent Ekeroths hälsning: "Sov riktigt gott nu"

Kent Ekeroths hälsning: "Sov riktigt gott nu"

Riksdagsledamoten Kent Ekeroth (SD) riktar sig till Nyheter24:s medarbetare i en Youtube-video. 21

"Har tillgång till databasen"

"Har tillgång till databasen"

Researchgruppen påstår sig ha tillgång till Flashbacks-användarnas kontouppgifter. 20

Kyssfilm lanserar nya colan

Kyssfilm lanserar nya colan

Coca-Cola går ut i sin största lanserings-
kampanj på sju år.

Knutson lämnar Fritidsresor

Knutson lämnar Fritidsresor

Marknadschefen slutar efter 15 år. 7

SD och Alliansen toppar anmälningsligan hos RO

SD och Alliansen toppar anmälningsligan hos RO

Här är kampanjerna som gjort svenskarna förbannade. 13

DI får Annie Lööf att se rött

DI får Annie Lööf att se rött

Näringsminister Annie Lööf rasar mot Dagens Industri. 11

Årets byrå fuskanklagas

Årets byrå fuskanklagas

Regi ser över reglerna i Årets byrå, kan Dagens Media berätta. 15

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se