TV7 ska fyllas med bred underhållning för 18-49-åringar

Det nya TV7 ska konkurrera med nischkanalerna inom underhållningssegmentet - som TV6 och TV4 Plus. "Det blir en bred underhållningskanal", säger Ignas Scheynius, vd på Nonstop Television, till Dagens Media.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Ignas Scheynius och de andra grundarna av Millennium Media Group köpte för ett par veckor sedan ut Ledstiernan ur Millennium Media Group för 121 miljoner kronor.

Kort därpå påbörjade Ignas Scheynius arbetet med att slutföra köpet av TV7.

- Det var en bra möjlighet, och när den möjligheten dök upp valde vi att gå vidare och se om vi kunde göra en affär med Broadcast Management Sweden gällande TV7. Förutsättningarna stämde och vi tyckte att det här var en bra affär för bägge parter, säger Ignas Scheynius.

- De kan lämna vidare och vi kan ta över en svensk, nationell kanal och bygga vidare utifrån det som kanalen står för idag.

Det här är första gången Nonstop Television och Millennium Media Group köper en kanal.

- Vi har tidigare startat fyra egna kanaler. Det här är första gången vi förvärvar en kanal. Det betyder att vi på ett sätt växlar upp något.

I vad ligger TV7s värde?

- Det är en existerande kanal, med befintlig distribution, inklusive ett tillstånd i det svenska digitala marknätet, och ett bra varumärke.

Vad händer med TV7 nu?

- Ambitionen är att relansera kanalen under hösten. Det kommer att vara en stegvis förändring. Redan den 1 september kommer man att notera en del förändringar. Sen ska vi senare under året göra den stora relanseringen, då vi också rullar ut kanalen i Norge, Danmark och Finland. I samband med det ska vi också relansera kanalen och skapa en tydligare programprofil.

Vad blir det för innehåll?

- Det ska även fortsättningsvis bli underhållning, bred underhållning. Med fokus på åldrarna 18-49 år.

Mycket mer än så vill inte Ignas Scheynius säga om TV7s innehåll. Men klart är att siktet är inställt på andra nischkanaler inom underhållningsområdet.

- Vi jobbar med den delen nu och vill inte gå ut och berätta för långt i förväg vad gäller kanalens profil. Vi vill behålla några överraskningsmoment.

Men jag antar att ni kommer att fylla kanalen med inköpta program?

- Ja, det är i första hand inköpta program och det är underhållning.

Och hur ska den finansieras?

- I första hand distributionsintäkter. Men vi ska även fortsätta att sälja reklam i nya TV7.

Fredrik Svedjetun Av: Fredrik Svedjetun
Mejla reportern

08-545 222 05

Annons
Nyheter
Expressens nya giv – läs nyheterna i klockan

Expressens nya giv – läs nyheterna i klockan

"Vill vara med och testa nytt". Släpper nyhetsapp. 1

Carl-Johan Bonnier om Gunilla Herlitz superlön

Carl-Johan Bonnier om Gunilla Herlitz superlön

"Hon har gjort ett fantastiskt jobb". Gunilla Herlitz lön på nära 19 miljoner kronor upprör. Men Bonniers styrelseordförande tycker att lönen är rimlig. 7

Skadestånd efter TV3-såpan

Skadestånd efter TV3-såpan

"Rätten till privatliv gäller även på sjukhus". Anhöriga kände igen sin döende far i "Sjukhuset". Nu får de 20 000 kronor var i skadestånd av landstinget. 1

Stort varsel på Viacom

Stort varsel på Viacom

"Vore fel av mig att säga ett antal". Viacom i Sverige varslar en stor del av sin personalstyrka, kan Dagens Media berätta.

Han fick 24 miljoner – "köper varken bilar eller klockor"

Han fick 24 miljoner – "köper varken bilar eller klockor"

Lever spartanskt trots drömlönen. Han drog in mest av alla mediechefer i Sverige. Jonas Sjögren berättar nu att han trots det inte lever något lyxliv. 8

LÖNELIGAN 2014
De har reklambyråernas allra fetaste plånböcker

De har reklambyråernas allra fetaste plånböcker

REKLAMBYRÅERNA. Här är listan över landets bäst betalda reklamare. 5

Annons
Fjäder i hatten för Hasan & Partners – vinner Fritidsresor

Fjäder i hatten för Hasan & Partners – vinner Fritidsresor

"Jag kan bekräfta att det stämmer". Hasan & Partners blir Fritidsresors nya reklambyråpartner, kan Dagens Media avslöja. 1

LÖNELIGAN 2014
Annonsörerna som betalar bäst – telebolag i topp

Annonsörerna som betalar bäst – telebolag i topp

MARKNADSCHEFERNA. Här är listan över marknadscheferna som får bäst – och sämst – betalt.

FÖR DAGENS MEDIAS PRENUMERANTER
Nytt nummer ute idag

Nytt nummer ute idag

Duon som vill reformera hela branschen. Kolla innehållet i senaste utgåvan av Dagens Media.

... med Branschanalys om resebolagen

Charterjättar skär hårt i tv-reklamen. Vi plockar ut Apollos Gud i centrala Stockholm.

LÖNELIGAN 2014
Upprört om Herlitz lön: "Det är otroligt, ofattbart"

Upprört om Herlitz lön: "Det är otroligt, ofattbart"

"Det här är för mycket pengar för att ens förstå". Fackklubbarna är bestörta över Gunilla Herlitz jättelön. 19

Succé för Historieätarna på webben

Succé för Historieätarna på webben

Men Paradise Hotel toppar fortfarande. Erik Haags och Lotta Lundgrens matprogram kommer fyra på webb-tv-listan.

Hon blir Aller Medias nya kommunikationschef

Hon blir Aller Medias nya kommunikationschef

"Har alltid älskat tidningar". Kristina Hagbard får uppgiften att leda Aller medias kommunikationsarbete.

Paradise Hotel får ny säsong

Paradise Hotel får ny säsong

"Ett självklart beslut." Hoppas kunna upprepa succén nästa år. 3

Fritidsresor till Dentsu Aegis

Fritidsresor till Dentsu Aegis

"Ett svårt val". Resebolagets nordiska pitch är klar, kan Dagens Media berätta. 1

Eva Hamiltons känga till kulturfolket

Eva Hamiltons känga till kulturfolket

”Verkar mena att SVT:s program ska de ut som på 90-talet”. SVT:s avgående vd talar ut i stor avskedsintervju. 4

Pr-profil startar digitalt hälsomagasin

Pr-profil startar digitalt hälsomagasin

"Vi fångar upp trenden". Roland-Philippe Kretzschmar bakom nytt digitalt magasin och bloggnätverk inom aktiv livsstil.

LÖNELIGAN 2014
Miljonregn över mediechefer – Herlitz lyfter 19 miljoner

Miljonregn över mediechefer – Herlitz lyfter 19 miljoner

MEDIECHEFERNA. Här är mediecheferna som lyfter de högsta lönerna. Bara topptrion drar tillsammans in hela 58 miljoner kronor i årslön. 6

LÖNELIGAN 2014
Vinstlott för männen i mediebyråernas lönerace

Vinstlott för männen i mediebyråernas lönerace

MEDIEBYRÅERNA. Först på 15:e plats tar sig en kvinna in på listan över mediebyråernas högsta löner. 1

LÖNELIGAN 2014
Här är pr-konsulterna som tjänar mest – och minst

Här är pr-konsulterna som tjänar mest – och minst

PR-BYRÅERNA. JKL, Prime och Brunswick är byråerna som betalar för branschens tre fetaste lönekuvert. Här är hela listan över pr-konsulternas löner. 3

Appelberg hittar en ny samarbetspartner i Norge

Appelberg hittar en ny samarbetspartner i Norge

"Våra kunder blir allt mer internationella". Drar igång ett strategiskt samarbete med Metro Branding.

Telenor tappar kommunikationschefen

Telenor tappar kommunikationschefen

"Fem intensiva år". Telenors kommunikationschef Andreas Hamrin lämnar bolaget.

Nordiska Tidningsbolaget byter namn

Ska bli mer digitala. Contentbyrån byter namn till Lovstrom Content.

Så går Sveriges content marketing-byråer

FÖR PRENUMERANTER. Content marketing var på allas läppar under 2013. Det märks inte i contentbyråernas bokslut.

'Mät digital ROI – fem enkla steg'

'Mät digital ROI – fem enkla steg'

KRÖNIKA. Nu kan vi äntligen mäta värdet av digital kommunikation, skriver Nils von Heijne, cd på Pronto. 4

Barnkanalen utökar sändningstiden

Barnkanalen utökar sändningstiden

"Tittningen har förskjutits på kvällen". SVT:s Barnkanalen tar ett kliv in i superprime. 1

Nu relanseras Tele2

Nu relanseras Tele2

"Om du inte är nöjd river vi fakturan". Tele2:s vd håller tal.

TV4 flyttar Zlatan till betal-tv

TV4 flyttar Zlatan till betal-tv

Tv-huset stuvar om sporträttigheterna. Zlatan Ibrahimovics matcher i PSG ska nästa år sändas i C More. 6

Röda Korset kritiserar Årets Julklapp

Röda Korset kritiserar Årets Julklapp

Debatterade med HUI i SVT:s morgonsoffa. Nominerar "Matpaket till Syrien". 4

C More om Aviciis nya musik- video: "Är slående likt oss"

C More om Aviciis nya musik-
video: "Är slående likt oss"

Se en mashup-video här. Wyclef Jeans och Aviciis musikvideo till "Divine Sorrow" är slående lik C Mores grafiska identitet, tycker tv-bolaget. 9

Så växte C More fram

Så växte C More fram

"Vi riktar oss inte längre bara till hockeymän". Från mörker och en seriös ton till färger.

Videofy i nytt musiksamarbete

Videofy i nytt musiksamarbete

"Upplevelsen blir poppigare". Videofys användare får tillgång till musik från Universal Music och Warner Music när de skapar videor. 1

SVT jublar – rekord för Historieätarna

SVT jublar – rekord för Historieätarna

”Är något speciellt med Erik och Lotta som par”. "Historieätarna" ökar från premiären – och slår nytt tittarrekord. 6

Annons
Kolla in nya numret av Dagens Medias tidning...

Kolla in nya numret av Dagens Medias tidning...

Här är innehållet i nr 20, 2014.

Annons
... och av Branschanalys

... och av Branschanalys

Djupdykning i resebranschen.

Nyhetsbolaget skär ned

Nyhetsbolaget skär ned

Dagens Media kan i dag avslöja detaljerna i Nyhetsbolagets nya bemanningsplan. Totalt försvinner 17,5 tjänster. 2

Dagens Media slår rekord

Dagens Media slår rekord

Nytt all time high förra veckan. 4

Tidigare moderatchef blir kampsportslobbyist

Tidigare moderatchef blir kampsportslobbyist

Inför stormötet i Tele2 Arena – Prime blir ny pr-byrå för kampsportorganisationen UFC. 17

Så prenumererar du på DM

Så prenumererar du på DM

Ta del av aktuella erbjudanden här.

Viggos blogg

Viggos blogg Veckans startup: fuffr

Rasande på Lajkat: ”De hänger ut barnens tankar”

Rasande på Lajkat: ”De hänger ut barnens tankar”

Lajkat.se anklagas för att ha stulit Kamratpostens läsarbrev. 15

Journalistvinnaren: "Han är näringslivets största skurk"

Journalistvinnaren: "Han är näringslivets största skurk"

Årets journalist, ekonomireportern Birgitta Forsberg, berättar om granskningarna av Saab, miljardärintervjuerna och om näringslivets största badboy. 1

Blogoccoli

Blogoccoli Ett fett PR tips

Pr-bloggen

Pr-bloggen Dagen efter SPINN

Läs Dagens Media digitalt

Läs Dagens Media digitalt

Här finns mer information till dig som är prenumerant.

Framtidsrapporten riktar hård kritik mot ledningen

Framtidsrapporten riktar hård kritik mot ledningen

För lång tid mellan idé till publicerad nyhet konstaterar kvällstidningsjätten i sin framtidsrapport. 7

Kristdemokraten: ”Inför en Claes de Faire-skatt”

Kristdemokraten: ”Inför en Claes de Faire-skatt”

Efter chefredaktörens krönika – nu kräver KD-politikern en frivillig rikemansskatt. 12

Sanningen om trillingnöten

Sanningen om trillingnöten

Dagens Media gav sig på jakt efter sanningen om trillingnötens död – och fann förklaringen i chokladfabriken. 6

Amerikanskt filmbolag kräver ut namn på fildelare

Amerikanskt filmbolag kräver ut namn på fildelare

Check Entertainment går till domstol för att få ut namn på misstänkta fildelare från Bredbandsbolaget, Com Hem och Telia, kan Dagens Media avslöja. 9

TV4 riktar in sig på äldre

TV4 riktar in sig på äldre

TV4 riktar in sig till något äldre tittare – och höjer reklampriserna. 13

Priset för Svenskafans – minst 4 miljoner kr

Priset för Svenskafans – minst 4 miljoner kr

Traveas köper 100 procent av aktierna i Stampen Sports Media, där SvenskaFans.com ingår. 6

”Ikväll fick jag sparken"

”Ikväll fick jag sparken"

Aftonbladet säger upp Elisabet Höglund som kolumnist. 11

Annonspudlar – lanserar kampanj utan kvinnor

Annonspudlar – lanserar kampanj utan kvinnor

Resesajten slår mynt av sexismkritiken i nya kampanjen. 7

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se