TV7 ska fyllas med bred underhållning för 18-49-åringar

Det nya TV7 ska konkurrera med nischkanalerna inom underhållningssegmentet - som TV6 och TV4 Plus. "Det blir en bred underhållningskanal", säger Ignas Scheynius, vd på Nonstop Television, till Dagens Media.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Ignas Scheynius och de andra grundarna av Millennium Media Group köpte för ett par veckor sedan ut Ledstiernan ur Millennium Media Group för 121 miljoner kronor.

Kort därpå påbörjade Ignas Scheynius arbetet med att slutföra köpet av TV7.

- Det var en bra möjlighet, och när den möjligheten dök upp valde vi att gå vidare och se om vi kunde göra en affär med Broadcast Management Sweden gällande TV7. Förutsättningarna stämde och vi tyckte att det här var en bra affär för bägge parter, säger Ignas Scheynius.

- De kan lämna vidare och vi kan ta över en svensk, nationell kanal och bygga vidare utifrån det som kanalen står för idag.

Det här är första gången Nonstop Television och Millennium Media Group köper en kanal.

- Vi har tidigare startat fyra egna kanaler. Det här är första gången vi förvärvar en kanal. Det betyder att vi på ett sätt växlar upp något.

I vad ligger TV7s värde?

- Det är en existerande kanal, med befintlig distribution, inklusive ett tillstånd i det svenska digitala marknätet, och ett bra varumärke.

Vad händer med TV7 nu?

- Ambitionen är att relansera kanalen under hösten. Det kommer att vara en stegvis förändring. Redan den 1 september kommer man att notera en del förändringar. Sen ska vi senare under året göra den stora relanseringen, då vi också rullar ut kanalen i Norge, Danmark och Finland. I samband med det ska vi också relansera kanalen och skapa en tydligare programprofil.

Vad blir det för innehåll?

- Det ska även fortsättningsvis bli underhållning, bred underhållning. Med fokus på åldrarna 18-49 år.

Mycket mer än så vill inte Ignas Scheynius säga om TV7s innehåll. Men klart är att siktet är inställt på andra nischkanaler inom underhållningsområdet.

- Vi jobbar med den delen nu och vill inte gå ut och berätta för långt i förväg vad gäller kanalens profil. Vi vill behålla några överraskningsmoment.

Men jag antar att ni kommer att fylla kanalen med inköpta program?

- Ja, det är i första hand inköpta program och det är underhållning.

Och hur ska den finansieras?

- I första hand distributionsintäkter. Men vi ska även fortsätta att sälja reklam i nya TV7.

Fredrik Svedjetun Av: Fredrik Svedjetun
Mejla reportern

08-545 222 05

Annons

Nyheter

Theo Blanco avslöjar striden i kulisserna på Riksmedia

Theo Blanco avslöjar striden i kulisserna på Riksmedia

"Inga besked, inga beslut – osäkerhet från dag ett". Samtidigt som hans mamma låg döende i cancer tvingades Theo Blanco utkämpa en maktkamp på Riksmedia – som ledde till att han fick sparken. "Det bästa som kunde ha hänt", säger han nu.

Christian Falk är död – pratar i Sommar i P1 i övermorgon

Christian Falk är död – pratar i Sommar i P1 i övermorgon

"Kommer att sändas som planerat". Efter sin död framträder artisten Christian Falk i SR. 9

Expressen lanserar ny sajt

Expressen lanserar ny sajt

"Varit igång några timmar". Klipp som sprids på nätet – det är grunden i Expressens nya satsning Omtalat.nu. 4

Salming i topp – Timbuktu mest delad

Salming i topp – Timbuktu mest delad

Mest populära sommarpratarna. Hockeylegendaren Börje Salming lockade en miljon svenskar att slå på radion.

Fler gör som Gunnar Axén – protesterar mot Sommar i P1

Får stöd av 17 personer. Den moderate politikern Gunnar Axén – som slängde ut sin tv i protest – var inte ensam om att ogilla poeten Athena Farrokhzad sommarprat. 34

TS granskar samtliga förlag i jakt på upplagefusk

"Det är mest av okunskap". Efter Aller Medias upplagefusk gör nu TS en stor genomgång hos samtliga förlag – för att jaga liknande upplägg. 2

Annons
Bottennotering för Allsången

Bottennotering för Allsången

Electric Banana Band på scenen. UPPDATERAD. SVT:s "Allsång på Skansen" levererade i går säsongens sämsta tittarsiffra. 10

4 av 10 stänger Facebook och Instagram på semestern

"Stor skillnad mellan Sverige och Danmark". Kvinnor och yngre är mest aktiva – men hela 42 procent väljer helt bort sociala medier på semestern.

Efter upplagefusket – marknadsdirektören slutar

Efter upplagefusket – marknadsdirektören slutar

"Har krävt jättemycket energi". UPPDATERAD. Hon anklagas för att känna till fusket – men nekar. Dagens Media kan i dag avslöja att Aller Medias marknadsdirektör, Annette Melander-Berg, lämnar sin tjänst. 1

TV4 rekryterar projektledare till Nyheterna från Expressen

TV4 rekryterar projektledare till Nyheterna från Expressen

"Oemotståndligt roligt". Efter de tuffa nedskärningarna på TV4 rekryteras nu en ny projektledare för nyheter. 2

Tabletten påstås göra Wahlgren sexig – RO-anmäls

Tabletten påstås göra Wahlgren sexig – RO-anmäls

"Nu trivs jag med mig själv - alla flickor de flirtar med mig" I reklamfilmen ger Vitaepro 49-årige Niclas Wahlgren stor framgång hos unga tjejer. En rad anmälningar har nu kommit in till RO. 5

Poeten som fick m-toppen att kasta ut tv:n

Poeten som fick m-toppen att kasta ut tv:n

"Ett hot mot demokratin". UPPDATERAD. Den moderate toppolitikern Gunnar Axén ilsknade till rejält när han satt och lyssnade på SR:s Sommar i P1 – och kastade ut sin tv. 35

Facebook trovärdigare än Daily Star

Jimmy Savile-skandalen påverkar fortfarande. Brittiska BBC hamnar i topp – i botten finns The Sun. 2

Så många tittare lockade "Lotta på Liseberg"

Så många tittare lockade "Lotta på Liseberg"

"Vi är mycket nöjda". TV4:s allsångsutmanare "Lotta på Liseberg" fick ett lyft.

BLOGG: "Kunskapsnivån bland eleverna bådar inte gott"

Joseph Borenstein och Linnéa Rinäs.

BLOGG. Sistaårseleverna på MKV-programmen förstår inte ens skillnaden mellan PR och reklam. Det skriver Joseph Borenstein och Linnéa Rinäs. 1

Per Schlingmann ska ge kurser för nya chefer

Per Schlingmann ska ge kurser för nya chefer

"Nytt koncept vi tagit fram". Dagens Media kan i dag berätta att Per Schlingmann startar ett utbildningsföretag som ska ge kurser i "framtidens kommunkation".

Robotar skriver AP-telegram

"Kranen inte helt öppen". Finansiella rapporter skrivs nu helt utan hjälp av journalister. 6

Netflix når över 50 miljoner

"Minimal effekt". Trots prishöjningen fortsätter Netflix räckvidd att öka snabbt.

Gaza engagerar mer än MH17

Fem mest delade artiklarna handlar om Gaza. Det har skrivits fler artiklar om flygkraschen i Ukraina – däremot är artiklar om Gaza de mest delade.

PO efter kokain-filmen med Persbrandt: "Jag är bekymrad"

PO efter kokain-filmen med Persbrandt: "Jag är bekymrad"

"Det är skillnad på samhällsbärare". Media tolkar begreppet "offentlig person" för slappt, det hävdar Pressombudsmannen Ola Sigvardsson. 4

Sociala medier-reportern lämnar Expressen

"Det kom ett nytt förslag". Efter bara några månader lämnar Erik Carlsson Expressen. 1

Villaliv ger ut ny tidning

Villaliv ger ut ny tidning

Sex nummer per år. Det Halmstadbaserade magasinet Villaliv har registrerat titeln My Home. 2

Way out west blir tv-serie

Way out west blir tv-serie

"Ett sätt att komma närmare besökarna". Med Norrlands Guld som sponsor blir festivalen Way out west en webb-tv-serie. 6

LÖRDAGSINTERVJUN
Deportivos karta och kompass

Deportivos karta och kompass

Handplockades från Londonkontoret. Medan Sverige har semester arbetar hon för fullt med Deportivos integration i Edelman. För Dagens Media berättar Sharon Reid om nya jobbet som operativ chef i Stockholm, djuren hemma på gården i Yorkshire – och varför hon håller utkik efter Tomas Brolin.

Öljätten lanserar @wherenext

Öljätten lanserar @wherenext

"Unik algoritm". Den sociala medier-baserade kampanjen från Heineken ska avslöja städernas dolda pärlor.

Klas Eklund hyllar Blondinbella

Klas Eklund hyllar Blondinbella

Gillar hennes bok. SEB:s toppekonom kallar Isabella Löwengrip för sin "guru".

Utvecklar premiummagasin

Utvecklar premiummagasin

"Vin, jakt, resor". Efter önskemål från Affärsvärldens läsare blir Platinum integrerad bilaga i varje nummer av huvudtidningen. 3

Ernst ökade efter tappet

Ernst ökade efter tappet

Förlorade 230 000 tittare förra veckan. Fjärde avsnittet av "Sommar med Ernst" lockade något fler tittare.

SCHIBSTEDS KVARTALSRAPPORT
Tappar 12 procent av print

Tappar 12 procent av print

"Mobilen första gången större än desktop". Aftonbladet förlorar intäkter från pappret, men vd Jan Helin lyfter fram onlineintäkterna. 20

Svenskan tappar intäkter men ökar digitalt

Svenskan tappar intäkter men ökar digitalt

SvD:s vd Gunilla Asker: "Mycket utmanande." Onlineintäkterna ökade med 48 procent kvartal två, men de sammanlagda intäkterna minskade.

Nico Bacigalupe nya satsning

Nico Bacigalupe nya satsning

"En nisch vi är ensamma om". Citysälj-grundarens nya säljbolag Scawiba expanderar snabbt – räknar med 70 säljare i höst. 1

Annons
Se filmen från dj-battle

Se filmen från dj-battle

SVT och Alliansen segrade – se filmen från Dagens Medias party i Almedalen här. 1

Annons
Veronica Palm (S): "Visar överkroppar på ett omotiverat sätt"

Veronica Palm (S): "Visar överkroppar på ett omotiverat sätt"

Socialdemokraternas Veronica Palm kritiserar Calvin Kleins höstkampanj. 13

Så hånas Brasilien i sociala medier

Så hånas Brasilien i sociala medier

Brasiliens storförlust mot Tyskland i går har lett till otaliga skämt på nätet. 3

Bonnier vill starta ny Riksdag & Departement

Bonnier vill starta ny Riksdag & Departement

Efter tidningen Riksdag & Departements nedläggning – nu vill Bonnier ta över. 2

Fotbollförbundets presschef till attack mot Expressen

Fotbollförbundets presschef till attack mot Expressen

Expressens artikel om Erik Hamrén och Svenskarnas parti fick Svenska Fotbollsförbundets presschef att se rött. 25

Läs Dagens Media digitalt

Läs Dagens Media digitalt

Här finns mer information till dig som är prenumerant.

Bilderna från röda mattan

Bilderna från röda mattan

Hela Almedalen minglade loss på Dagens Medias dj-battle. Se vilka som var på festen. 1

Almedalsbloggen

Almedalsbloggen Nu checkar jag ut

Alliansen as-hånas efter logotyphaveriet

Alliansen as-hånas efter logotyphaveriet

Under Moderaternas dag i Almedalen har Alliansens "flagga" blivit en rejäl snackis i de sociala medierna. 5

"Som en kniv i magen"

"Som en kniv i magen"

Darius Magazine anklagas för att romantisera kvinnovåld – och för att vara en porrtidning. 3

Almedalen i bilder

Almedalen i bilder

Här är Dagens Medias fotograf Janne Næss bilder från tisdagen i Almedalen.

Klickmonstret var fejknyhet

Klickmonstret var fejknyhet

Nyheter24 blev veckans raket i Kia-index tack vare en falsk nyhet. 3

Svart humor i TV4-folkets film: "Casten cashar in"

Svart humor i TV4-folkets film: "Casten cashar in"

Falsksång, autotune och ett par kängor mot vd:n Casten Almqvist. Se TV4-medarbetarnas sista produktion här. 3

SBS vd: "Priserna ska upp kraftigt – mycket kraftigt"

SBS vd: "Priserna ska upp kraftigt – mycket kraftigt"

Dagens Media synar SBS Discovery TV:s första bokslut – och frågar vd:n Jonas Sjögrens om varför vinsten har halverats. 4

Kritiken mot Reinfeldt: "Kanske årets sämsta tips"

Kritiken mot Reinfeldt: "Kanske årets sämsta tips"

Filippa Reinfeldts hånade Stockholmstips i Expressen har blivit en delningsraket. 2

TV4:s drönare gör comeback

TV4:s drönare gör comeback

"Hexakoptern" gör comeback – trots Säpos ingripande förra året. 5

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Konkreta vs. abstrakta budskap

Berghs Studentbyrå

Berghs Studentbyrå Dags att knyta ihop säcken

Aller polisanmäler fusket

Aller polisanmäler fusket

Aller Media polisanmäler händelserna kring de uppblåsta upplagorna på Elle, Elle interiör, Café och Residence.

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se