TV7 ska fyllas med bred underhållning för 18-49-åringar

Det nya TV7 ska konkurrera med nischkanalerna inom underhållningssegmentet - som TV6 och TV4 Plus. "Det blir en bred underhållningskanal", säger Ignas Scheynius, vd på Nonstop Television, till Dagens Media.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Ignas Scheynius och de andra grundarna av Millennium Media Group köpte för ett par veckor sedan ut Ledstiernan ur Millennium Media Group för 121 miljoner kronor.

Kort därpå påbörjade Ignas Scheynius arbetet med att slutföra köpet av TV7.

- Det var en bra möjlighet, och när den möjligheten dök upp valde vi att gå vidare och se om vi kunde göra en affär med Broadcast Management Sweden gällande TV7. Förutsättningarna stämde och vi tyckte att det här var en bra affär för bägge parter, säger Ignas Scheynius.

- De kan lämna vidare och vi kan ta över en svensk, nationell kanal och bygga vidare utifrån det som kanalen står för idag.

Det här är första gången Nonstop Television och Millennium Media Group köper en kanal.

- Vi har tidigare startat fyra egna kanaler. Det här är första gången vi förvärvar en kanal. Det betyder att vi på ett sätt växlar upp något.

I vad ligger TV7s värde?

- Det är en existerande kanal, med befintlig distribution, inklusive ett tillstånd i det svenska digitala marknätet, och ett bra varumärke.

Vad händer med TV7 nu?

- Ambitionen är att relansera kanalen under hösten. Det kommer att vara en stegvis förändring. Redan den 1 september kommer man att notera en del förändringar. Sen ska vi senare under året göra den stora relanseringen, då vi också rullar ut kanalen i Norge, Danmark och Finland. I samband med det ska vi också relansera kanalen och skapa en tydligare programprofil.

Vad blir det för innehåll?

- Det ska även fortsättningsvis bli underhållning, bred underhållning. Med fokus på åldrarna 18-49 år.

Mycket mer än så vill inte Ignas Scheynius säga om TV7s innehåll. Men klart är att siktet är inställt på andra nischkanaler inom underhållningsområdet.

- Vi jobbar med den delen nu och vill inte gå ut och berätta för långt i förväg vad gäller kanalens profil. Vi vill behålla några överraskningsmoment.

Men jag antar att ni kommer att fylla kanalen med inköpta program?

- Ja, det är i första hand inköpta program och det är underhållning.

Och hur ska den finansieras?

- I första hand distributionsintäkter. Men vi ska även fortsätta att sälja reklam i nya TV7.

Fredrik Svedjetun Av: Fredrik Svedjetun
Mejla reportern

08-545 222 05

Annons
Annons
"Lita aldrig på media"

"Lita aldrig på media"

Alice Teodorescu svarar på kritiken. 5

Annons
"Jag var väldigt berusad, transade och hånglade"

"Jag var väldigt berusad, transade och hånglade"

2001 var han med i "Baren" och hånglade – utklädd till kvinna.

Ny utgåva av Dagens Media

Ny utgåva av Dagens Media

Kolla innehållet här.

"Chock, ilska och tårar"

"Chock, ilska och tårar"

Mördade Elin Falk var en av Folkbladets mest kända profiler. Nu berättar tidningens chefredaktör om sorgen och saknaden.

Överges av ledarredaktionen

Överges av ledarredaktionen

Gert Gelotte har sagt upp sig och Malin Lernfelt är sjukskriven.

Hälsa mot strömmen

Hälsa mot strömmen

Några få tidskrifter lyckades öka räckvidden 2014.

De tappar var tionde läsare

De tappar var tionde läsare

Storstadstidningarna tappar läsare men bland lokaltidningarna finns det ljusglimtar. 4

Ny omorganisation på DN

Ny omorganisation på DN

Personalen på Dagens Nyheter har informerats om en ny omorganisation, kan Dagens Media berätta. 5

"Jag har ingen att prata med om att jag har sett döda"

"Jag har ingen att prata med om att jag har sett döda"

Joakim Medin om mardrömsveckan i syriskt fängelse.

Misstänks för våldtäkt – chefen tas ur tjänst

Misstänks för våldtäkt – chefen tas ur tjänst

Kommunikationschefen inom ett politiskt parti utreds för våldtäkt. Nu tas han ur tjänst, kan Dagens Media berätta.

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Se upp med trenderna 2015

Stampens förlust –553 mkr

Stampens förlust –553 mkr

Redovisar ett resultat efter finansiella poster på -553 miljoner kronor. 10

Stängs ner efter hot

Stängs ner efter hot

Bara tre dagar efter lanseringen stängs Sajtkoll.se ner.

Discovery säljer radion

Discovery säljer radion

Dagens Media kan avslöja att Discovery Networks har påbörjat en försäljning av SBS Discovery Radio, med stationer som Mix Megapol och The Voice. 3

Grayling lägger ned i Malmö

Grayling lägger ned i Malmö

Fem konsulter lämnar när pr-byrån Grayling skrotar sitt kontor i Malmö. 2

Så prenumererar du på DM

Så prenumererar du på DM

Ta del av aktuella erbjudanden här.

Läs Dagens Media digitalt

Läs Dagens Media digitalt

Här finns mer information till dig som är prenumerant.

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se