TV7 ska fyllas med bred underhållning för 18-49-åringar

Det nya TV7 ska konkurrera med nischkanalerna inom underhållningssegmentet - som TV6 och TV4 Plus. "Det blir en bred underhållningskanal", säger Ignas Scheynius, vd på Nonstop Television, till Dagens Media.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Ignas Scheynius och de andra grundarna av Millennium Media Group köpte för ett par veckor sedan ut Ledstiernan ur Millennium Media Group för 121 miljoner kronor.

Kort därpå påbörjade Ignas Scheynius arbetet med att slutföra köpet av TV7.

- Det var en bra möjlighet, och när den möjligheten dök upp valde vi att gå vidare och se om vi kunde göra en affär med Broadcast Management Sweden gällande TV7. Förutsättningarna stämde och vi tyckte att det här var en bra affär för bägge parter, säger Ignas Scheynius.

- De kan lämna vidare och vi kan ta över en svensk, nationell kanal och bygga vidare utifrån det som kanalen står för idag.

Det här är första gången Nonstop Television och Millennium Media Group köper en kanal.

- Vi har tidigare startat fyra egna kanaler. Det här är första gången vi förvärvar en kanal. Det betyder att vi på ett sätt växlar upp något.

I vad ligger TV7s värde?

- Det är en existerande kanal, med befintlig distribution, inklusive ett tillstånd i det svenska digitala marknätet, och ett bra varumärke.

Vad händer med TV7 nu?

- Ambitionen är att relansera kanalen under hösten. Det kommer att vara en stegvis förändring. Redan den 1 september kommer man att notera en del förändringar. Sen ska vi senare under året göra den stora relanseringen, då vi också rullar ut kanalen i Norge, Danmark och Finland. I samband med det ska vi också relansera kanalen och skapa en tydligare programprofil.

Vad blir det för innehåll?

- Det ska även fortsättningsvis bli underhållning, bred underhållning. Med fokus på åldrarna 18-49 år.

Mycket mer än så vill inte Ignas Scheynius säga om TV7s innehåll. Men klart är att siktet är inställt på andra nischkanaler inom underhållningsområdet.

- Vi jobbar med den delen nu och vill inte gå ut och berätta för långt i förväg vad gäller kanalens profil. Vi vill behålla några överraskningsmoment.

Men jag antar att ni kommer att fylla kanalen med inköpta program?

- Ja, det är i första hand inköpta program och det är underhållning.

Och hur ska den finansieras?

- I första hand distributionsintäkter. Men vi ska även fortsätta att sälja reklam i nya TV7.

Fredrik Svedjetun Av: Fredrik Svedjetun
Mejla reportern

08-545 222 05

Annons
Nyheter
LÖRDAGSINTERVJUN
"Konkurrenterna saknar humor"

"Konkurrenterna saknar humor"

Funderade på att ta bort Frank. Kommunikationschefen om Tele2:s största omgörning någonsin, om hur man knep arenanamnet och om vilken mobiltelefon som är den bästa genom tiderna.

TV4 nedringda av folk som vill dejta komikern – säger förlåt

TV4 nedringda av folk som vill dejta komikern – säger förlåt

TV4: "Vi är inte arga på Mårten". Plötsligt började TV4:s telefon gå varm – av samtal från folk som ville dejta Mårten Andersson.

Fest marknadsfördes med djupa urringningar

Fest marknadsfördes med djupa urringningar

Ville släppa in "nya kulturer". Kvinnor framställs som "rena sexobjekt" anser Reklamombudsmannen, som fäller en restaurangannons. 3

Viggo Cavling ny bloggare

Viggo Cavling ny bloggare

PREMIÄR. Dagens Media välkomnar Viggo Cavling som ny bloggare. 3

Jättebråk på EFN

Jättebråk på EFN

"Moraliskt oförsvarbar – det strider mot hela min natur". Redaktionschefen och ansvarige utgivaren Anders Lundborg avgår i protest mot ledningen. 12

PR-FESTEN I BLÅ HALLEN I NATT
6 heta snackisar från Spinn – DDB:s irritation i natt

6 heta snackisar från Spinn – DDB:s irritation i natt

SPINN 2014. DDB:s midnattsvrede, pr-konsulternas desperata matjakt – och pr-kuppen som splittrar branschen. Läs om alla snackisarna från nattens Spinnfest. 5

Annons
E-handeln anammar Black Friday

E-handeln anammar Black Friday

"Försäljningen ökade kraftigt". Konsumtionsfesten Black friday växer på nätet. Både Ebay, Zalando och Cdongroup storsatsar i år.

Medlem i Vänsterpartiet intervjuades om visstidsanställningar – kritiseras

Medlem i Vänsterpartiet intervjuades om visstidsanställningar – kritiseras

Martin Aagård ironiserar: "Mycket obehagligt alltihop". SVT får hård kritik från borgerligt håll för att partisympatierna inte redovisades. 30

Han influerar mest

Han influerar mest

SPINN 2014. Intellectas Fredrik Wass är Årets PR Influencer enligt Cision.

JCDecaux till Vänsterpartiet: "Vi finns visst i Sao Paolo"

JCDecaux till Vänsterpartiet: "Vi finns visst i Sao Paolo"

Vill inte ha någon vilda västern. Tanken på ett reklamfritt Lund upprör utomhusjätten JCDecaux. 10

Här är alla vinnare i Spinn

Här är alla vinnare i Spinn

Hela listan – de vann Spinngulden. Burson-Marsteller, Prime och DDB Stockholm är kvällens stora vinnare. 2

STORA JOURNALISTPRISET
Metro vann Stora Journalistpriset

Metro vann Stora Journalistpriset

"För att de skapat en genial metod". Metros "Viralgranskaren" är årets förnyare. 1

Dill-kuppen blir årets pr-kampanj i Spinn 2014

Dill-kuppen blir årets pr-kampanj i Spinn 2014

SPINN 2014. Ingo och Cohn & Wolfe tar hem Spinn-galans finaste pris.

Årets pr-rookie

Årets pr-rookie

SPINN 2014. Årets rookie inom pr-branschen jobbar på Gullers Grupp

Jung Årets varumärkesbyggare

Jung Årets varumärkesbyggare

SPINN 2014. Jungs Blocket-kampanj vinner guld som Årets varumärkesbyggare.

Guld till Burson-Marsteller

Guld till Burson-Marsteller

SPINN 2014. Vinner Spinnguld för Årets samhällsinformation.

Prime bakom årets non profit

Prime bakom årets non profit

SPINN 2014. Vinner guld för Ecpat-kampanj med Joel Kinnaman.

Ratade utseendet – vinner Spinnguld

Ratade utseendet – vinner Spinnguld

Spinn 2014. Utseendeaspekten togs helt bort när Göteborg skulle välja Lucia. Nu vinner kampanjen guld.

Här är årets konsumentkampanj

Här är årets konsumentkampanj

Spinn 2014. Wenderfalck står bakom årets konsumentkampanj.

Klaus-Heidi ger DDB guld

Klaus-Heidi ger DDB guld

SPINN 2014. DDB Stockholm och Burson-Marsteller delar på guldet i integrerat.

Prime vinner event-guldet

Prime vinner event-guldet

SPINN 2014. Hångel på Norrmalmstorg. Det är en av ingredienserna bakom Primes guld i Spinn.

Lagg-test årets digitala pr

Lagg-test årets digitala pr

SPINN 2014. ARN BBDO – som storsatsar på pr – vinner guld i Spinn.

Photoshop-spratt ger pr-guld till Abby Norm på Spinn

Photoshop-spratt ger pr-guld till Abby Norm på Spinn

SPINN 2014. Reklambyrån Abby Norm tar hem Årets business to business. 1

Philips jollerpod prisas

Philips jollerpod prisas

SPINN 2014. Prontos föräldrapod prisas på Spinn.

Politism.se börjar med mode

Politism.se börjar med mode

Atladottir: "Vi gör det för att utvecklas". Politism breddar bevakningen – nu ska den politiska sajten även skriva om mode, skönhet och populärkultur. 4

Wikforss roll på Volvo oklar

Wikforss roll på Volvo oklar

BP-profilen kan ta över. Omorganisation i koncernledningen bäddar för ny kommunikationsdirektör. 2

SPINN 2014
De kan ta hem Spinngulden

De kan ta hem Spinngulden

Hela listan – byråerna mest flest vinstchanser. Flera reklambyråer – som ANR BBDO och DDB Stockholm – finns med i nomineringstoppen.

FÖR DAGENS MEDIAS PRENUMERANTER
De är mäktigare än tomten

De är mäktigare än tomten

En totalt hemlig process. Här är kvartetten som styr julhandeln – en sluten grupp som efter eget huvud utser Årets julklapp.

SPINN 2014
"Känslan påminner om ett ett mellanstadiedisco"

"Känslan påminner om ett ett mellanstadiedisco"

BLOGG. Dagens Medias pr-bloggare peppar inför kvällens Spinn-gala.

Aftonbladet uppdaterar säljstöd med M-brain

Aftonbladet uppdaterar säljstöd med M-brain

"Mediesäljare måste bli mer rådgivande". Tidningen sluter avtal med M-brain om ny teknik för omvärldsanalys.

Annons
Nyhetsbolaget skär ned

Nyhetsbolaget skär ned

Dagens Media kan i dag avslöja detaljerna i Nyhetsbolagets nya bemanningsplan. Totalt försvinner 17,5 tjänster. 2

Annons
Dagens Media slår rekord

Dagens Media slår rekord

Nytt all time high förra veckan. 4

Tidigare moderatchef blir kampsportslobbyist

Tidigare moderatchef blir kampsportslobbyist

Inför stormötet i Tele2 Arena – Prime blir ny pr-byrå för kampsportorganisationen UFC. 17

Så prenumererar du på DM

Så prenumererar du på DM

Ta del av aktuella erbjudanden här.

Rasande på Lajkat: ”De hänger ut barnens tankar”

Rasande på Lajkat: ”De hänger ut barnens tankar”

Lajkat.se anklagas för att ha stulit Kamratpostens läsarbrev. 15

Journalistvinnaren: "Han är näringslivets största skurk"

Journalistvinnaren: "Han är näringslivets största skurk"

Årets journalist, ekonomireportern Birgitta Forsberg, berättar om granskningarna av Saab, miljardärintervjuerna och om näringslivets största badboy. 1

Pr-bloggen

Pr-bloggen Dagen efter SPINN

Läs Dagens Media digitalt

Läs Dagens Media digitalt

Här finns mer information till dig som är prenumerant.

Framtidsrapporten riktar hård kritik mot ledningen

Framtidsrapporten riktar hård kritik mot ledningen

För lång tid mellan idé till publicerad nyhet konstaterar kvällstidningsjätten i sin framtidsrapport. 7

Kristdemokraten: ”Inför en Claes de Faire-skatt”

Kristdemokraten: ”Inför en Claes de Faire-skatt”

Efter chefredaktörens krönika – nu kräver KD-politikern en frivillig rikemansskatt. 12

Sanningen om trillingnöten

Sanningen om trillingnöten

Dagens Media gav sig på jakt efter sanningen om trillingnötens död – och fann förklaringen i chokladfabriken. 6

Amerikanskt filmbolag kräver ut namn på fildelare

Amerikanskt filmbolag kräver ut namn på fildelare

Check Entertainment går till domstol för att få ut namn på misstänkta fildelare från Bredbandsbolaget, Com Hem och Telia, kan Dagens Media avslöja. 9

TV4 riktar in sig på äldre

TV4 riktar in sig på äldre

TV4 riktar in sig till något äldre tittare – och höjer reklampriserna. 13

Priset för Svenskafans – minst 4 miljoner kr

Priset för Svenskafans – minst 4 miljoner kr

Traveas köper 100 procent av aktierna i Stampen Sports Media, där SvenskaFans.com ingår. 6

”Ikväll fick jag sparken"

”Ikväll fick jag sparken"

Aftonbladet säger upp Elisabet Höglund som kolumnist. 11

Annonspudlar – lanserar kampanj utan kvinnor

Annonspudlar – lanserar kampanj utan kvinnor

Resesajten slår mynt av sexismkritiken i nya kampanjen. 7

Efter Segulahs förvärv – vd:n får lämna Mitt i

Efter Segulahs förvärv – vd:n får lämna Mitt i

Har olika syn på hur bolaget ska utvecklas framöver.

SLL ut i stor upphandling

SLL ut i stor upphandling

Stockholms läns landsting går ut i en stor kommunikationsupphandling, kan Dagens Media avslöja.

Hon är mäktigare än ministern: "Helt rimligt"

Hon är mäktigare än ministern: "Helt rimligt"

Efter en framgångsrik valrörelse med regeringskifte och vänstersväng omnämns hon som Sveriges mäktigaste medieprofil. Men Aftonbladets politiska chefredaktör lyfter hellre fram redaktionen före sig själv.

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se