Tipsa en vän om en artikel

TV7 ska fyllas med bred underhållning för 18-49-åringar

Det nya TV7 ska konkurrera med nischkanalerna inom underhållningssegmentet - som TV6 och TV4 Plus. "Det blir en bred underhållningskanal", säger Ignas Scheynius, vd på Nonstop Television, till Dagens Media.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Ignas Scheynius och de andra grundarna av Millennium Media Group köpte för ett par veckor sedan ut Ledstiernan ur Millennium Media Group för 121 miljoner kronor.

Kort därpå påbörjade Ignas Scheynius arbetet med att slutföra köpet av TV7.

- Det var en bra möjlighet, och när den möjligheten dök upp valde vi att gå vidare och se om vi kunde göra en affär med Broadcast Management Sweden gällande TV7. Förutsättningarna stämde och vi tyckte att det här var en bra affär för bägge parter, säger Ignas Scheynius.

- De kan lämna vidare och vi kan ta över en svensk, nationell kanal och bygga vidare utifrån det som kanalen står för idag.

Det här är första gången Nonstop Television och Millennium Media Group köper en kanal.

- Vi har tidigare startat fyra egna kanaler. Det här är första gången vi förvärvar en kanal. Det betyder att vi på ett sätt växlar upp något.

I vad ligger TV7s värde?

- Det är en existerande kanal, med befintlig distribution, inklusive ett tillstånd i det svenska digitala marknätet, och ett bra varumärke.

Vad händer med TV7 nu?

- Ambitionen är att relansera kanalen under hösten. Det kommer att vara en stegvis förändring. Redan den 1 september kommer man att notera en del förändringar. Sen ska vi senare under året göra den stora relanseringen, då vi också rullar ut kanalen i Norge, Danmark och Finland. I samband med det ska vi också relansera kanalen och skapa en tydligare programprofil.

Vad blir det för innehåll?

- Det ska även fortsättningsvis bli underhållning, bred underhållning. Med fokus på åldrarna 18-49 år.

Mycket mer än så vill inte Ignas Scheynius säga om TV7s innehåll. Men klart är att siktet är inställt på andra nischkanaler inom underhållningsområdet.

- Vi jobbar med den delen nu och vill inte gå ut och berätta för långt i förväg vad gäller kanalens profil. Vi vill behålla några överraskningsmoment.

Men jag antar att ni kommer att fylla kanalen med inköpta program?

- Ja, det är i första hand inköpta program och det är underhållning.

Och hur ska den finansieras?

- I första hand distributionsintäkter. Men vi ska även fortsätta att sälja reklam i nya TV7.

Fredrik Svedjetun Av: Fredrik Svedjetun
Mejla reportern

08-545 222 05

Annons
Annons
Daniel Collin: "Push-notiser tillför ingenting"

Daniel Collin: "Push-notiser tillför ingenting"

Arbetet med datadrivna kampanjer påminner om knattar på en fotbollsplan, skriver MEC:s vd Daniel Collin. 15

Annons
Försvaret lyfter HBT-frågan

Försvaret lyfter HBT-frågan

"Vissa saker ska man inte behöva kamouflera". Det är budskapet i Försvarsmaktens annons. 6

Läs Dagens Medias tidning – här är nummer 12, 2015

Läs Dagens Medias tidning – här är nummer 12, 2015

Allt det här får du i senaste numret av papperstidningen.

Hänt i Veckans supertabbe – döpte Aros son till Ace

Hänt i Veckans supertabbe – döpte Aros son till Ace

Ett Kiss-fan svarade istället för Hasse Aros fru. 9

Barn arga på Filip & Fredrik

Barn arga på Filip & Fredrik

Deras kamp hånades: "Vi känner oss kränkta". 11

Nakna kvinnor i träskor fälls

Nakna kvinnor i träskor fälls

Ansågs inte vara sexistiska av företagets grundare. 24

Viggos blogg

Viggos blogg Hej då Almedalen!

Youtubes topp-100

Youtubes topp-100

ATG, Carlsberg och Meda är några. 23

Här tävlar asylsökande om att få stanna i Norge

Här tävlar asylsökande om att få stanna i Norge

Tittarna får rösta vem som får stanna. 14

QUIZ: Vem sade vad?

QUIZ: Vem sade vad?

Det är inte alltid lätt att sia om framtiden

Kung Fury gör succé

Kung Fury gör succé

Floppar i linjär-tv, går som tåget digitalt. 2

"Största hotet är journalisterna själva"

"Största hotet är journalisterna själva"

SVT-profilen Rickard Olsson sågar medierna. 10

Om män hade mens

Om män hade mens

Wateraid gör tampongreklam för män. 6

"De fick bananer också"

"De fick bananer också"

Vårruset försvarar utskälld goodiebag. 31

Krisexperterna om Telia: "Smekmånaden är över"

Krisexperterna om Telia: "Smekmånaden är över"

Krisexperterna ger sin syn på nya mutskandalen.

SBS: Vi är ikapp MTG TV

SBS: Vi är ikapp MTG TV

SBS Discovery TV hävdar att en historisk milstolpe är här. 4

Bindefeld: "Är lite pirrig"

Bindefeld: "Är lite pirrig"

Intervju om nya programmet i Kanal 5. 4

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Älskade, hatade upprepning

Berghs till One Show

Berghs till One Show Only in New York…

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se