Tipsa en vän om en artikel

Här är annonsen Röda Korset inte får visa

Röda Korsets huvudkontor i Schweiz stoppar det svenska ungdomsförbundets bannerkampanj eftersom den kan anses vara stötande mot kineser. "De ringde igår från Genève och var upprörda", säger kommunikationschef Simon Brouwers.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Inför OS i Kina har Röda Korsets Ungdomsförbund i Sverige tagit fram en kampanj som kritiserar den kinesiska regimens brutala metoder mot dess motståndare.

Men igår fick alltså ungdomsförbundet ett samtal från huvudkontoret i Schweiz.

- Vi och Svenska Röda Korset är fristående men påverkas av federationen globalt. De tyckte att kampanjen var dömande mot Kina, säger Simon Brouwers.

En annan anledning var att Röda Korset samarbetar med den Internationella Olympiska Kommittén under OS, då Röda Korset tillhandahåller volontärer. Ungdomsförbundet beslutade därför att dra tillbaka den internationella delen av kampanjen, vilket är bannerannonseringen på webben.

- Den fortsätter i dagspress och utomhus. Bland annat ska den gå på Svenska Dagbladets sportsidor under hela OS, säger Simon Brouwers.

Odd Scouts har producerat kampanjen.

Ni gör inte det här för att få uppmärksamhet?

- Man kan tro det. Men de ringde från Genève och var upprörda, säger Simon Brouwers.

Martin Schori Av: Martin Schori
Mejla reportern

08-545 222 16

Annons
Annons
Nytt nummer ute!

Nytt nummer ute!

Blogg-special, storannonsörerna som överger tv, Spotify storköper sökord, digitala utomhuskriget, m.m. Kolla innehållet här.

Annons
SD-kampanj värd miljoner

SD-kampanj värd miljoner

Pr-värdet överträffar partiets investering med råge. 24

Arlas reklamkänga mot WOW:s mjölkförbud

Arlas reklamkänga mot WOW:s mjölkförbud

"Förbjuden mjölk smakar bäst", hälsar Arla. 21

Primes vd om vändningen: "Vi har byggt om i grunden"

Primes vd om vändningen: "Vi har byggt om i grunden"

Efter några år av dalande resultat stärkte Prime marginalerna.

Lämnar GP – i protest

Lämnar GP – i protest

Kulturskribenten Elin Grelsson Almestad slutar.

Här är årets skämmigaste tv

Här är årets skämmigaste tv

Tv-priset Skämskudden delas ut igen. 6

Så snabbt växer surfplattan

Så snabbt växer surfplattan

Så många svenskar använder plattan. 3

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Älskade, hatade upprepning

Samuel L Jackson frontar spelbolaget Bet365

Samuel L Jackson frontar spelbolaget Bet365

Lyfter fram liveodds inför PL-premiären. 3

Förlust för Carat 2014

Förlust för Carat 2014

Vd:n Nike Carlstoft: "I år vänder det".

MTG bygger om TV8

MTG bygger om TV8

Blir en renodlad "crime-kanal". 3

Spotifys reklambolag ökar

Spotifys reklambolag ökar

Så går Spotifys bolag för reklamförsäljning.

McCann gör förlust – igen

McCann gör förlust – igen

Omorganisation tyngde byråerna.

Uppåt för Dentsu Aegis

Uppåt för Dentsu Aegis

Svenska verksamheten växer mer än marknaden.

Daniel Collin: "Push-notiser tillför ingenting"

Daniel Collin: "Push-notiser tillför ingenting"

Arbetet med datadrivna kampanjer påminner om knattar på en fotbollsplan, skriver MEC:s vd Daniel Collin. 15

OMG ökar byråintäkten

OMG ökar byråintäkten

Men vinsten minskar för Omnicom Media Group, som omfattar mediebyråerna OMD och PHD.

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se