Tipsa en vän om en artikel

Här är annonsen Röda Korset inte får visa

Röda Korsets huvudkontor i Schweiz stoppar det svenska ungdomsförbundets bannerkampanj eftersom den kan anses vara stötande mot kineser. "De ringde igår från Genève och var upprörda", säger kommunikationschef Simon Brouwers.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Inför OS i Kina har Röda Korsets Ungdomsförbund i Sverige tagit fram en kampanj som kritiserar den kinesiska regimens brutala metoder mot dess motståndare.

Men igår fick alltså ungdomsförbundet ett samtal från huvudkontoret i Schweiz.

- Vi och Svenska Röda Korset är fristående men påverkas av federationen globalt. De tyckte att kampanjen var dömande mot Kina, säger Simon Brouwers.

En annan anledning var att Röda Korset samarbetar med den Internationella Olympiska Kommittén under OS, då Röda Korset tillhandahåller volontärer. Ungdomsförbundet beslutade därför att dra tillbaka den internationella delen av kampanjen, vilket är bannerannonseringen på webben.

- Den fortsätter i dagspress och utomhus. Bland annat ska den gå på Svenska Dagbladets sportsidor under hela OS, säger Simon Brouwers.

Odd Scouts har producerat kampanjen.

Ni gör inte det här för att få uppmärksamhet?

- Man kan tro det. Men de ringde från Genève och var upprörda, säger Simon Brouwers.

Martin Schori Av: Martin Schori
Mejla reportern

08-545 222 16

Annons
Annons
Nytt nummer ute!

Nytt nummer ute!

Läs storyn bakom TV3:s kollaps och en ny utgåva av Branschanalys. 1

Annons
9 saker du vill veta om Googles mobiluppdatering

9 saker du vill veta om Googles mobiluppdatering

Bästa tipsen inför Googles "mobilgeddon".

Radio-chefens sågning: ”Som Sovjet på 50-talet”

Radio-chefens sågning: ”Som Sovjet på 50-talet”

Försvarar kritiserat digitalradioprojekt. 29

Amanda Schulman KO-anmäls för vinreklam

Amanda Schulman KO-anmäls för vinreklam

Fick över 2 600 gillningar på Instagram. 19

Tv-marknaden slår rekord – trots mindre reklam

Tv-marknaden slår rekord – trots mindre reklam

Inte de svenska tv-aktörerna som står för tillväxten.

"7 misstag som medieköparen gör"

"7 misstag som medieköparen gör"

Mycket av misstagen skylls på "jobbiga säljare", skriver Tomas Bacoccoli.

Bye bye Internet Explorer – så hånade vi dig

Bye bye Internet Explorer – så hånade vi dig

Microsoft skrotar sin utskällda webbläsare Internet Explorer. Så här minns vi de sista åren. 1

"Saudiaffären är en journalistisk kollaps"

"Saudiaffären är en journalistisk kollaps"

MP:s tidigare språkrör Per Gahrton rasar mot mediernas bevakning av Saudiaffären.

"Kommer kännas vemodigt"

"Kommer kännas vemodigt"

Sanna Nielsen om vänskapen med Robin Paulsson, kritiken och Hänt Extras missvisande rubrik.

Här läser Barack Obama elaka tweets om sig själv

Här läser Barack Obama elaka tweets om sig själv

Den amerikanske presidenten Barack Obama verkar ta ganska lätt på sågningarna. 1

Blogoccoli

Blogoccoli Det jag saknar mest

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Jetlag och lärdomar

Almenäs till Tara: "Skäms"

Almenäs till Tara: "Skäms"

TV4-profilen Jessica Almenäs rasar mot Taras "totalt sönderretuscherade" omslagsbild – på henne själv.

Så bör reklamen utformas

Så bör reklamen utformas

Två digitala experter siar om den reklam som Apple Watch kan användas till. 1

Arvodet: 12 000 kronor

Arvodet: 12 000 kronor

Anette Novak berättar om det prestigefulla uppdraget. 19

Nordlind om nya tobbjobbet

Nordlind om nya tobbjobbet

Mediacoms nya vd Joachim Nordlind om sitt nya uppdrag. 1

Ola Sandstig om granskningen av Researchgruppen

"Som en ebolasmittad"

Enligt Fokus klarade inte granskningen av Researchgruppen en faktakoll. Nu ger reportern Ola Sandstig sin syn på saken. 33

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se