Här är annonsen Röda Korset inte får visa

Röda Korsets huvudkontor i Schweiz stoppar det svenska ungdomsförbundets bannerkampanj eftersom den kan anses vara stötande mot kineser. "De ringde igår från Genève och var upprörda", säger kommunikationschef Simon Brouwers.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Inför OS i Kina har Röda Korsets Ungdomsförbund i Sverige tagit fram en kampanj som kritiserar den kinesiska regimens brutala metoder mot dess motståndare.

Men igår fick alltså ungdomsförbundet ett samtal från huvudkontoret i Schweiz.

- Vi och Svenska Röda Korset är fristående men påverkas av federationen globalt. De tyckte att kampanjen var dömande mot Kina, säger Simon Brouwers.

En annan anledning var att Röda Korset samarbetar med den Internationella Olympiska Kommittén under OS, då Röda Korset tillhandahåller volontärer. Ungdomsförbundet beslutade därför att dra tillbaka den internationella delen av kampanjen, vilket är bannerannonseringen på webben.

- Den fortsätter i dagspress och utomhus. Bland annat ska den gå på Svenska Dagbladets sportsidor under hela OS, säger Simon Brouwers.

Odd Scouts har producerat kampanjen.

Ni gör inte det här för att få uppmärksamhet?

- Man kan tro det. Men de ringde från Genève och var upprörda, säger Simon Brouwers.

Martin Schori Av: Martin Schori
Mejla reportern

08-545 222 16

Annons

Nyheter

Bekräftat: Robyn ska göra Volvo-reklam

Bekräftat: Robyn ska göra Volvo-reklam

"Gillar vad de står för". Nu står det klart att Robyn blir Volvos och "Made by Sweden"-konceptets nästa kändis efter Zlatan, skriver Dagens Nyheter. 2

ATG:s nya marknadschef

ATG:s nya marknadschef

"Attrahera nya kunder". Sten Andersen, tidigare vd för Grey, lämnar OBH Nordica för hästjätten.

Lämnar tv-branschen – går till Activision

Lämnar tv-branschen – går till Activision

"En snabb bransch i rörelse". Martina Zetterkvist blir ny pr-chef för Activision Blizzard Nordic. 1

Hyperlokalt nästa steg för Aftonbladet

Hyperlokalt nästa steg för Aftonbladet

"Stora möjligheter". Nya annonsformat i mobilen. 6

SD:s Martin Kinnunen har berättat om problemen att hitta journalister till Samtid & Framtid.

SD:s Martin Kinnunen har berättat om problemen att hitta journalister till Samtid & Framtid.

TT ska leverera nyheter till SD

"Finns många sidor av det här". TT Nyhetsbyrån har ingått ett avtal med SD-anknutna Samtid & Framtid, kan Dagens Media berätta. 13

"Putta upp tjejerna på scen"

"Putta upp tjejerna på scen"

"Ett problem". Komms vd Jessica Bjurström om mansdominansen på Guldäggsgalan scen.

Annons
Johan Nordenström, som beskriver Statoil som en ”drömkund”. Foto: Janne Næss.

Johan Nordenström, som beskriver Statoil som en ”drömkund”. Foto: Janne Næss.

Maximal enkelhet ska ge lojalitet

Ska bli en av de stora inom ett år. Inga fler kort i plånboken och bara digital kommunikation. Det är basen i Statoils lojalitetsprogram som nyligen fick ta klivet över till Norge och Danmark.

GULDÄGGET 2014
"Hitte-på-branschens stora dag"

"Hitte-på-branschens stora dag"

BLOGG. Copywritern Astrid Holm summerar årets stora reklamevent på Berghs Studentbyrå-bloggen på Dagens Media.

OTW: "Firade som sig bör"

OTW: "Firade som sig bör"

Första contentbyrå att vinna. OTW:s och TV4:s ishockey-app tog hem Guldägget i kategorin Mobilt. 4

Byggmax växer med liten budget

Byggmax växer med liten budget

Marknadschefen: "Det är äktheten som är nyckeln". Trots en avsevärt mindre mediebudget ger Byggmax huvudkonkurrenten Bauhaus en rejäl match.

GULDÄGGET 2014
"Aldrig fått så mycket beröm"

"Aldrig fått så mycket beröm"

David Sundin om hyllningarna. Guldäggsgalans programledarpar David Sundin och Josephine Bornebusch hyllas för sina insatser.

KIA-INDEX VECKA 16
Påskens webbraket

Påskens webbraket

"Fått bra spridning i sociala medier". Påskveckans stora webb-vinnare blev Alltommat.se. 2

GULDÄGGET 2014
Så firade de den episka kvällen

Så firade de den episka kvällen

Volvo-chefen: "Fest och glada miner". Alla goda ting är tre, sägs det. Under gårdagens Guldäggsgala gav The Epic Split tre Guldägg till Volvo Lastvagnar.

Så skapas en viral succé

"Pr är viktigt – men det är många dåliga på att utnyttja". Dagens Media reder ut vad som krävs för att skapa en viral succé.

Feelgood i Gröna Lunds kampanj

Feelgood i Gröna Lunds kampanj

"En charmig och mysig film". Gröna Lunds kampanj inför säsongsstarten har fokus på barnfamiljer. 1

Big Brother är tillbaka

Big Brother är tillbaka

"Stort och dyrt". UPPDATERAD. SBS Discovery TV bekräftar idag att en ny säsong av Big Brother kommer att sändas i Kanal 9 i höst. 24

Skrotas - trots protesterna

Skrotas - trots protesterna

140 kan får sparken. Klockan 09.00 kommer personalen på TV4 och Nyhetsbolaget informeras om att TV4:s lokal-tv läggs ner. 4

GULDÄGGET 2014
F&B är bäst i år igen

F&B är bäst i år igen

Åkestam Holst var kvällens förlorare. Här är byråtoppen efter Guldägget 2014. 2

Elgigantens nya logga sågas: "Är ju äckligt likt SVT Play"

Elgigantens nya logga sågas: "Är ju äckligt likt SVT Play"

Elgigantens vd: "Tanken har inte funnits". I de sociala medierna häpnar man över likheterna mellan SVT Play och Elgigantens nya logga. Nu kommenterar SVT logotypkrocken. 4

Här är Elgigantens nya logga

"Tanken på SVT-play har inte funnits". Den nordiska elektronikjättens nya logotyp är förvillande lik både SVT:s och Vings. 9

Är Elgigantens nya logga lik SVT Plays?

Se resultatet
  • Ja 65%
  • Nej 31%
  • Vet ej 3%
Rösta
GULDÄGGET 2014
De har flest vinstchanser ikväll

De har flest vinstchanser ikväll

Flest nomineringar till Försvarsmakten-kampanj. DDB Stockholm och Garbergs är två av byråerna som har flest nomineringar i Guldägget. 1

NEDLÄGGNINGEN AV TV4:S LOKAL-TV
Nu svarar Casten Almqvist

Nu svarar Casten Almqvist

Vill reda ut "missuppfattningar". I ett eget öppet brev svarar nu TV4-vd:n på personalens öppna brev där skarp kritik riktas mot nedläggningen av lokal-tv:n. 4

Medarbetarna uppmanar TV4:s ledning att besinna sig: "Handlar bara om kronor och ören"

Tror det är prestige för Casten Almqvist. I ett öppet brev uppmanar 151 nuvarande och tidigare medarbetare på TV4 och Nyhetsbolaget att ledningen besinnar sig angående lokal-tv:n. 6

GULDÄGGET 2014
'Dags att kreatörerna tar makt över tekniken'

'Dags att kreatörerna tar makt över tekniken'

DEBATT. Reklambranschen är inlåst i ett otidsenligt förhållande till "nya" och "gamla" medier. Det skriver Rivers vd Robert Andersson inför Guldägget.

"Förstår att det finns en oro"

"Förstår att det finns en oro"

"Risken att vi växer ihop är ytterst liten". Nedskärningar väntar när Sydsvenskan köper Helsingborgs Dagblad. Nu kommenterar Sydsvenskans publisher Lars Dahmén affären. 4

Sydsvenskan köper HD

Personalen informeras i dag. Sydsvenskan köper Helsingborgs Dagblad. Det berättar parterna i dag. 23

Unibet söker Sveriges bästa fan

Unibet söker Sveriges bästa fan

Glenn Hysén är juryordförande. I en kampanj för schystare läktarkultur vill spelbolaget hylla eldsjälarna inom Supportersverige.

Mediebyråerna om HD-affären

Mediebyråerna om HD-affären

"Stor skillnad för läsarna". Sydsvenskans köp av Helsingborgs Dagblad riskerar att påverka tidningens kvalitet, enligt mediebyråerna i Malmö. 4

Electrolux lagar mat på Tumblr

Electrolux lagar mat på Tumblr

"Vi har över 1000 prylar i rekvisita". Vitvarukedjan lanserar ett tredagars livesänt matlagningsevent tillsammans med House of Radon.

Skyddsängel ska lyfta Trygg-Hansa

Skyddsängel ska lyfta Trygg-Hansa

"Hade förlorat sin identitet". Ny kommunikation – och en serie nya reklamfilmer. Se filmen här. 4

INFÖR GULDÄGGET I KVÄLL
Därför nominerades inte Black

Därför nominerades inte Black

"Föll lite platt". En av förra årets största kampanjer signerad Forsman & Bodenfors blev utan nomineringar till årets Guldägg. 12

Så ska Junilistan bli en succé igen – järnrörshånar SD

Så ska Junilistan bli en succé igen – järnrörshånar SD

Ska sno väljare från SD och Piratpartiet. Junilistan ska bli mindre tråkigt. För Dagens Media berättar kanslichefen Eva Nisser om partiets valkampanj. 16

Slutar efter 49 år på Aftonbladet

Slutar efter 49 år på Aftonbladet

"Blandade känslor". Björn Sigrelius, som påbörjade sin resa på tidningen 1965, går i pension innan sommaren. 5

SF tar recensionshjälp i sommar

SF tar recensionshjälp i sommar

"Redan rekordstort engagemang." SF Bio söker sommarrecensenter i sociala medier. Biobesökarna väljer vem som får jobbet.

Annons
Annons
Mediebyråerna om HD-köpet

Mediebyråerna om HD-köpet

Sydsvenskans köp av Helsingborgs Dagblad riskerar att påverka tidningens kvalitet, enligt mediebyråerna i Malmö. 4

Junilistan vill bli en succé igen – järnrörshånar SD

Junilistan vill bli en succé igen – järnrörshånar SD

Junilistan ska bli mindre tråkigt. För Dagens Media berättar kanslichefen Eva Nisser om partiets valkampanj. 16

Asp om kritiken: "Korkat"

Asp om kritiken: "Korkat"

Professorn slår tillbaka efter SVT-journalistens sågning av undersökningen "Journalistkårens partisympatier". 16

"Handlar om att fly eller att slåss – jag väljer att slåss"

"Handlar om att fly eller att slåss – jag väljer att slåss"

151 nuvarande och tidigare medarbetare på TV4 och Nyhetsbolaget uppmanar ledningen att besinna sig. 6

Höjer abonnemangspriserna

Höjer abonnemangspriserna

Netflix ska höja priset med mellan en och två dollar per månad för nya kunder, meddelar vd:n Reed Hastings.

Efter Icas haveri – de kristna blickarna vänds mot Coop

Efter Icas haveri – de kristna blickarna vänds mot Coop

Kristna jublar över att Ica har dragit tillbaka sin påskreklam. Samtidigt riktas nu blickarna mot konkurrenten Coop. 46

Här är Iprens nya reklam efter Ipren-mannen

Här är Iprens nya reklam efter Ipren-mannen

Ipren, som tidigare hyllats för sin reklam, lanserar ett nytt reklamkoncept. 16

”Ut i en okänd framtid”

”Ut i en okänd framtid”

Eva Hamilton jobbar kvar på SVT till dess att en efterträdare är på plats. Men hon kommer inte att stanna upp bara för att hon sagt upp sig, berättar Eva Hamilton för Dagens Media. 5

Miljöpartiets utspel sågas: "Är årets politiska anka"

Miljöpartiets utspel sågas: "Är årets politiska anka"

Det tog bara en timme för Miljöpartiet att pudla kring sitt förslag om att förbjuda anonyma bloggar. Nu sågas partiet. 33

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Fältstudier, vin och beslutshierarkier

Blogoccoli

Blogoccoli En hjärtesak

US Airways superhaveri på Twitter – delade porrbild

US Airways superhaveri på Twitter – delade porrbild

Som svar på ett klagomål delade flygbolaget en grovt pornografisk bild från sitt officiella Twitterkonto. 5

Israel inspirerade på MIPTV

Israel inspirerade på MIPTV

I förra veckan gick den årliga tv-mässan MIPTV av stapeln i Cannes. Dagens Media bad tre produktionsbolagschefer att summera årets mässa. 2

De utnyttjar mäklarbråket

De utnyttjar mäklarbråket

Med målet att bli säljarnas bostadssajt lanserar nu Hittahem.se en ny grafisk profil. 1

In Flames kan ha dragit medierna vid näsan

In Flames kan ha dragit medierna vid näsan

Enligt flera medier har metalbandet In Flames sajt hackats. Men det hela ser ut att vara en pr-kupp.

Han gör tv-comeback

Han gör tv-comeback

För att marknadsföra sitt datanät lanserar mobiloperatören Tre den nya webb-tv-serien "Studio Orvar". För Dagens Media berättar Orvar Säfström om sin förlorade strid på SVT, comebacken i rutan och om sin smidiga 40-årskris. 2

Haveri för sociala medier-byråns egna namntävling

Haveri för sociala medier-byråns egna namntävling

Omröstningen hackad – fick över 4000 namnförslag på tyska. 3

Efter chockbeskedet – TV4:s reporter tackades med kaka

Efter chockbeskedet – TV4:s reporter tackades med kaka

Det blev ett mycket känslosamt möte på TV4 Trollhättan när ett par i dag valde att visa sitt stöd för lokaljournalistiken efter gårdagens chockbesked. 4

Mediebyråcheferna om att TV4 skrotar sin lokal-tv

Mediebyråcheferna om att TV4 skrotar sin lokal-tv

Att lokalsändningarna läggs ner får ingen större påverkan på annonseringen, menar tv-rådgivarna. 10

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se