Veckans kampanj: Zoégaslåter tittarna avgöra slutet

I en kampanj signerad McCann Malmö låter Zoégas konsumenterna avgöra slutet via en tävling. Syftet är att skapa engagemang för varumärket.Se filmen på Dagensmedia.se.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Kampanjen drog igång viralt i början av april då information spreds till bland annat bloggare. Sedan gick banners igång i mitten av april, vilket följdes av reklamfilmen 28 april. Kampanjen pågår ända till 30 juni då finalen i tävlingen avgörs.

- Liksom många andra företag vill vi skapa engagemang för varumärket. Många företag låter konsumenter designa exempelvis etiketter men vi ville ta det ett steg längre och då dök idén upp om att låta konsumenterna producera egna slut upp, säger Annelie Selander, senior varumärkeschef på Nestlé som har Zoégas.

Parallellt med reklamfilmstävlingen får folk också rösta på sina favoritavslut, och den delen har nyligen dragit igång i butik. De åtta bidrag med flest röster går vidare och vinnaren utses sedan av en jury. Hittills har drygt 30 bidrag skickats in, berättar Annelie Selander.

- Kampanjen har gått ungefär en fjärdedel av sin tid så det är helt okej. Nu hoppas vi på att få in filmer i samma tempo.

Förhoppningen är att få in en vinnare som spinner på Zoégas övergripande varumärkeslöfte En starkare karaktär. Zoégas målgrupp är primärt 25-44 år.

Mediebyrå för kampanjen är Mediedge CIA.

Madeleine Östlund Av: Madeleine Östlund
Mejla reportern

08-545 222 03

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

Nyheter

ORVESTO KONSUMENT
Fredric Karén om SvD:s tapp

Fredric Karén om SvD:s tapp

"Ingen produktutveckling för pappret". Tidningen har fokuserat på digital omställning – det finns ett pris man får betala för det, säger Fredric Karén. 1

Ellie Goulding i Nikes nya reklamfilm

Ellie Goulding i Nikes nya reklamfilm

Har släppt flera platinaskivor. Nike fortsätter släppa filmer i sin #Justdoit-kampanj. Se den nya reklamfilmen på Dagens Media.

FÖR DAGENS MEDIAS PRENUMERANTER
Hotet mot mätinstituten

Hotet mot mätinstituten

Carl Melin: "Få frågor upptar institutens tankemöda så mycket". Hela undersökningsindustrin brottas med ett växande problem.

Prat PR värvar byråchef i Göteborg från Cordovan

Prat PR värvar byråchef i Göteborg från Cordovan

"Mitt uppdrag är tillväxt". Annika Svahn är ny byråchef på Prat PR i Göteborg. Hon kommer närmast från Cordovan.

SAS väljer OTW efter stor pitch – Scanorama skrotas

SAS väljer OTW efter stor pitch – Scanorama skrotas

"Har varit en drömkund för oss i alla år". OTW blir ansvariga för SAS nya redaktionella koncept Scandinavian Traveler. 8

Här är Herlitz nya ledningsgrupp

Här är Herlitz nya ledningsgrupp

5 namn. Affärsledningen för DN, Dagens Industri och Expressen är utsedd. 3

Annons
"Ello känns mest som ett stort 'hello?'"

"Ello känns mest som ett stort 'hello?'"

BLOGG. Dagens Medias pr-bloggare Linnéa Rinäs är inte imponerad av Facebook-utmanaren Ello.

Skapar plattform för digital konst

Skapar plattform för digital konst

Jung ligger bakom. Absolut lanserar konstprojekt till Warhol-lanseringen.

SE & HÖR GÅR I GRAVEN
"Har publicerat hur många kändisbröst som helst"

"Har publicerat hur många kändisbröst som helst"

Den petade chefredaktören om sitt bästa scoop. Under 20 år har den varit kändistidningen som svenska folket älskar att hata. I dag kommer det sista numret av Se & Hör ut i butik – och en era går i graven.

SVT letar varumärkesbyrå

SVT letar varumärkesbyrå

Avtal värt upp till en miljon. SVT går in i en upphandling av varumärkesbyrå.

ORVESTO KONSUMENT
All time high för Filter

All time high för Filter

"Firas med tre flaskor Schlumberger". Både Filter och Offside ökar räckvidden.

ORVESTO KONSUMENT Det sänkte Elle Decoration

Det sänkte Elle Decoration

"Läsandet har inte minskat". Elle Decoration rasar i Orvesto efter namnbytet från Elle Interiör.

LTU byter Favör mot Yours

LTU byter Favör mot Yours

Fick böta 100 000. Luleå tekniska universitet, som tidigare kritiserats för upphandling av medietjänster, skaffar ny reklambyrå.

Här är medieforskarnas vädjan till Stefan Löfven

Här är medieforskarnas vädjan till Stefan Löfven

”Sverige behöver en mediepolitik värd namnet”. Fem tunga medieforskare sågar Alliansens mediepoltik – här är deras vädjan till Stefan Löfven. 6

Studenter, tävla med Dagens Media!

Studenter, tävla med Dagens Media!

Vinn en resa för hela gruppen. Vi bjuder in Sveriges kommunikationsstudenter att ta fram vår kampanj.

Kia-index: Lajkat veckans raket

Kia-index: Lajkat veckans raket

500 000 unika besökare. Visar att Lajkat inte är en dagslända, säger Schibsted Publishings analyschef.

HBO: "Vi är inte i konkurrens med Netflix och Viaplay"

HBO: "Vi är inte i konkurrens med Netflix och Viaplay"

Tidagare chef går till Stockholms Filmfestival. UPPDATERAD. Så jobbar HBO Nordic för att vinna marknadsandelar i Sverige. 2

HBO Nordic vinner marknadsandelar efter reklamoffensiv

"Har osedvanligt starkt kort i Game of thrones. HBO Nordic har ökat marknadsföringen rejält, visar Dagens Medias siffror.

Kvinnan bakom dubbelstöten

Kvinnan bakom dubbelstöten

"Vi har jackat in frågan i samhällsdebatten". Restaurangmomsen – och den så kallade "dubbelstöten" – blev en stor framgång. Hur gick det till?

Socialstyrelsen väljer Gullers

Socialstyrelsen väljer Gullers

"Vi är stolta". Vinner myndighetens förtroende – igen.

Försäkringskassans jättekampanj

Försäkringskassans jättekampanj

Pris: 8 miljoner. I dag lanserar Lowe Brindfors och Försäkringskassan en bred kampanj som ska kommunicera myndighetens verksamhet.

ORVESTO KONSUMENT
Jakt, fiske och motor växer

Jakt, fiske och motor växer

All time high för Filter. Tjejtidningarna rasar men inom jakt och motor ökar läsandet.

ORVESTO KONSUMENT
Svenskan tappar mest

Svenskan tappar mest

City i Lund går mot strömmen. SvD tappar mer än var tionde läsare. 23

Kränker inte homosexuella

Kränker inte homosexuella

"Inget krav på att representera hela samhället". Ving, som tidigare i år prisades för sitt hbtq-arbete, kränker inte homosexuella i sin reklamfilm. Det slår Reklamombudsmannen fast.

Ving prisas för sitt hbtq-arbete

Ving prisas för sitt hbtq-arbete

Marknadschefen: "Behöver inte vara rädd att folk ska bojkotta företaget". Hbtq-vänligaste företaget enligt Unionen. 1

Reklamen som törs visa HELA Sverige

Reklamen som törs visa HELA Sverige

"Vitheten är ett kolossalt problem". I reklambilden av Sverige finns varken plats för invandrare eller funktionshindrade.

Tv-chefen: "Det är ett elände"

Tv-chefen: "Det är ett elände"

Danmark och Sverige hårdast drabbade av tv-krisen. För Dagens Media ger Mediacoms tv-chef Patrick Wallin sin syn på de sjunkande tittarnivåerna. 13

Mångmiljonsmäll för tv-kanalerna

"September var en kalldusch". Tittarraset i linjär tv tvingar tv-kanalerna att betala tillbaka mångmiljonbelopp till mediebyråerna.

Oron växer bland landets annonsörer

"Kanalhusen agerar bank". Marknadscheferna hos Sveriges tyngsta tv-annonsörer är minst sagt bekymrade över tittarraset.

Zlatan stuvar om i Kanal 5:s tablå

Zlatan stuvar om i Kanal 5:s tablå

Idén kom från fotbollsstjärnan själv. Kanal 5 flyttar flera premiärer för att visa sin dokumentär om Zlatan Ibrahimovic. 23

"Nyttjar det vi har på annat sätt"

Kontextuell annonsering. Marknadschef Stefan Hedelius om varför SAS nya kommunikationskoncept är ekonomiskt mer effektivt.

Kupés nya chefredaktör

Kupés nya chefredaktör

Lämnat Norwegian. Åsa Larsson, ny på SJ, tar över Kupé. 2

Så många såg premiären i går

Så många såg premiären i går

Säsong 2. Dessertmästarna har startat i Kanal 5. 10

Hon blir TT:s försäljningschef

Hon blir TT:s försäljningschef

"Nästa steg i utvecklingen". TV4-gruppens tidigare marknadschef blir ny försäljningschef på TT Nyhetsbyrån.

"Vi ger Netflix en match"

"Vi ger Netflix en match"

Till 2020. Vd Rikard Steiber om hur Viaplay norpade rättigheter från Netflix. 3

Annons
Annons
Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation När behövs dyra annonser?

Mediacom-chefen om tv-tappet: "Det är ett elände"

Mediacom-chefen om tv-tappet: "Det är ett elände"

För Dagens Media ger Mediacoms tv-chef Patrick Wallin sin syn på de sjunkande tittarnivåerna. 13

Jakt, fiske och motor växer

Jakt, fiske och motor växer

Tjejtidningarna rasar men inom jakt och motor ökar läsandet.

Svenskan tappar mest

Svenskan tappar mest

Tappar mer än var tionde läsare. 23

Studenter, var med och tävla om Dagens Medias kampanj!

Studenter, var med och tävla om Dagens Medias kampanj!

Dagens Media bjuder in Sveriges kommunikationsstudenter att ta fram vår nästa kampanj.

"Vi ger Netflix en match"

"Vi ger Netflix en match"

Vd Rikard Steiber om hur Viaplay norpade Viacom-rättigheter från Netflix. 3

Saab i Twitter-offensiv för granatgeväret Carl-Gustaf

Saab i Twitter-offensiv för granatgeväret Carl-Gustaf

Försvarsföretaget Saab gör reklam för sitt nya granatgevär på Twitter. För Dagens Media berättar presschefen om bolagets mediestrategi. 1

Retriever granskas av KKV

Retriever granskas av KKV

Konkurrensverket, KKV, väljer att granska Retriever – efter en anmälan av konkurrenten.

Acast når en miljon i veckan

Acast når en miljon i veckan

Men svenkarnas podd-intresse ser ut att planas ut. 2

Här är MTG:s nya logotyp

Här är MTG:s nya logotyp

MTG slipar på varumärket – här är mediejättens nya logotyp. 16

SAS nya reklamkoncept

SAS nya reklamkoncept

"We are travelers" är pay-offen i SAS nya reklamkoncept, signerat Åkestam Holst. 17

Matias Palm-Jensen och Rickard Villard startar byrå

Matias Palm-Jensen och Rickard Villard startar byrå

Tungviktarna Matias Palm-Jensen och Rickard Villard startar byrå tillsammans, kan Dagens Media avslöja. 4

Aftonbladets omvandling

Aftonbladets omvandling

Enligt uppgift väntas Aftonbladets interna online-rapport komma med stora förändringar. 8

Mångmiljonsmäll för tv-bolag

Mångmiljonsmäll för tv-bolag

Tittarraset i linjär tv tvingar tv-kanalerna att betala tillbaka stora belopp till mediebyråerna.

Nu växer oron växer bland landets annonsörer

Nu växer oron växer bland landets annonsörer

Sveriges marknadschefer ser över mediemixen.

Tv-husen flaggar för kraftigt höjda reklampriser

Tv-husen flaggar för kraftigt höjda reklampriser

Här är tv-kanalernas lösning på kaoset.

Tv-krisens största vinnare

Tv-krisens största vinnare

Pengar flyttas till digitala medier.

Webben ställer nya krav på rörliga reklamen

Webben ställer nya krav på rörliga reklamen

Experter: En dålig idé att visa samma reklamfilm på internet.

Expressen sörjer SD:s rekordval – med svart etta

Expressen sörjer SD:s rekordval – med svart etta

Igår blev Sverigedemokraterna landets tredje största parti. Nu sörjer Expressen, med en nattsvart etta. 44

"Den bästa kulturministern Sverige aldrig har haft"

"Den bästa kulturministern Sverige aldrig har haft"

Han pekas ut som en möjlig kulturminister i en rödgrön regering. Själv ser Lars Ohly uppdraget som ett "drömjobb", men tror att alltför många omständigheter måste klaffa för att han ska efterträda Lena Adelsohn Liljeroth.

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se