Veckans kampanj: Zoégaslåter tittarna avgöra slutet

I en kampanj signerad McCann Malmö låter Zoégas konsumenterna avgöra slutet via en tävling. Syftet är att skapa engagemang för varumärket.Se filmen på Dagensmedia.se.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Kampanjen drog igång viralt i början av april då information spreds till bland annat bloggare. Sedan gick banners igång i mitten av april, vilket följdes av reklamfilmen 28 april. Kampanjen pågår ända till 30 juni då finalen i tävlingen avgörs.

- Liksom många andra företag vill vi skapa engagemang för varumärket. Många företag låter konsumenter designa exempelvis etiketter men vi ville ta det ett steg längre och då dök idén upp om att låta konsumenterna producera egna slut upp, säger Annelie Selander, senior varumärkeschef på Nestlé som har Zoégas.

Parallellt med reklamfilmstävlingen får folk också rösta på sina favoritavslut, och den delen har nyligen dragit igång i butik. De åtta bidrag med flest röster går vidare och vinnaren utses sedan av en jury. Hittills har drygt 30 bidrag skickats in, berättar Annelie Selander.

- Kampanjen har gått ungefär en fjärdedel av sin tid så det är helt okej. Nu hoppas vi på att få in filmer i samma tempo.

Förhoppningen är att få in en vinnare som spinner på Zoégas övergripande varumärkeslöfte En starkare karaktär. Zoégas målgrupp är primärt 25-44 år.

Mediebyrå för kampanjen är Mediedge CIA.

Madeleine Östlund Av: Madeleine Östlund
Mejla reportern

08-545 222 03

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

Nyheter

Cissi Wallin startar "pussy power"-byrå

Cissi Wallin startar "pussy power"-byrå

"Vi kan komma in med nya perspektiv". Ska ha kvinnofokus och hjälpa svenska kreatörer och entreprenörer att nå ut.

Bauhaus kampanjar med Shazam

Bauhaus kampanjar med Shazam

"Spännande". Bauhaus blir det första varumärket att annonsera med mobiltjänsten Shazam for TV, som sammanlänkar tv-reklam med mobilen.

KIA-INDEX VECKA 15
VR ökar med 1000 procent

VR ökar med 1000 procent

"En makalös ökning". Veckorevyn.com ohotad som förra veckans vinnare, enligt KIA-index.

Ica drar tillbaka påskfilmen

Ica drar tillbaka påskfilmen

Marknadschefen till Dagens Media: "Väljer att ta vårt ansvar". Ica drar tillbaka reklamfilmen där dagligvarujätten gör en pastish på nattvarden. 4

Kristna heligt arga på Ica

"Aldrig blivit så upprörd av något på tv". Kristna konsumenter manar till bojkott av matkedjan. 44

Festivalen släpper nya bokningar  – på landets centralstationer

Festivalen släpper nya bokningar
– på landets centralstationer

"Roligt". Under tio minuter imorgon kommer Göteborgsfestivalen Way Out West att släppa namnen på sex nya artister på centralstationer runt om i landet. 1

All time high för Åkesson & Curry

All time high för Åkesson & Curry

Andreas Dahlin: "Format tydligt och attraktivt erbjudande". 2013 hade bolaget den högsta byråintäkten någonsin.

Annons
Här är de nya toppdomänerna

Här är de nya toppdomänerna

".guru passar bra i selfies-kulturen". De toppar listan över de mest populära nya toppdomän-namnen.

Expressen-veteran slutar efter 29 år

Expressen-veteran slutar efter 29 år

"Haft ett livslångt förhållande". Lars Näslund slutar.

Skoda sponsrar Vätternrundan

Skoda sponsrar Vätternrundan

"Cykling finns i vårt DNA". Tour de France-huvudsponsor inleder samarbete med Sveriges största cykellopp.

Berghs-studenternas nya podd

Berghs-studenternas nya podd

Lina Thomsgård gästar. I dag släpps det första avsnittet av Berghs Studentbyrås nya podcast "Make it matter".

Så många såg hockeyfinalen

Så många såg hockeyfinalen

Kanal 5: "Fina tittarsiffror". Andra perioden sågs av flest när SHL-finalen mellan Skellefteå och Färjestad drog igång igår kväll. 13

Scream får Barnfonden som ny kund

Ska stärka den digitala närvaron. Insamlingsorganisationen Barnfonden väljer Scream som ny mediebyrå.

Brindfors fixar Viasats kampanj

Brindfors fixar Viasats kampanj

M&C Saatchis uppdrag krymper. Det blir Lowe Brindfors som får uppdraget att hantera Viasats kommunikation. Idag går den första kampanjen upp.

Nytt nummer av Dagens Media ute

Nytt nummer av Dagens Media ute

Jens Welin minns kampen för kreativa annonser. Ett dokument om Coops mångåriga varumärkesproblem, Trygg Hansas nya reklam signerad Lowe Brindfors, Googles syn på framtiden, och 13 webb-tv-aktörers olika säljerbjudanden. Om det och mycket mer kan du läsa om i nya numret av Dagens Media.

Cloetta ändrar sig om palmolja

Cloetta ändrar sig om palmolja

"Påverkat oss till viss del". Greenpeace kampanj gav effekt, Cloetta skaffar ny palmoljepolicy. 1

Jens Welin om nya toppjobbet

Jens Welin om nya toppjobbet

"Ont om generalister". Efter nästan 20 år på Starcom i Sverige är Jens Welin nu vice vd för Starcom USA. 1

MEC: "Jag biter mig i tungan"

MEC: "Jag biter mig i tungan"

Här är Iprens nya reklamfilm. Ipren, som tidigare hyllats för sin reklam, lanserar ett nytt reklamkoncept. 12

Vad tycker du om Iprens nya reklamfilm?

Se resultatet
  • Bra 8%
  • Dålig 84%
  • Vet ej 9%
Rösta
Hon får rätt till domän

Hon får rätt till domän

Agerade i ond tro. Gudrun Schyman reagerade starkt på att den som skrev in gudrunschyman.se i webbläsaren omdirigerades till hatsajten Avpixlat. Nu får hon rätt till domänen. 11

Basketlag hänger ut journalist

Basketlag hänger ut journalist

Anklagas för rasism. Stockholm Eagles är upprörda och hänger ut Expressenjournalisten på sin officiella Facebooksida. 5

Varvet återuppstår

Varvet återuppstår

"Vi vill nå en större målgrupp". Efter två års uppehåll får Spoon tillbaka uppdraget att göra Göteborgsvarvets löparmagasin. 2

Beckers satsar på "prank"-reklam

Beckers satsar på "prank"-reklam

Ser reklamfilmen här. Färgtillverkaren Beckers lanserar en reklamfilm där fotgängare överraskas. Bakom kampanjen står Klirr. 2

PewDiePie årets "Youtuber"

PewDiePie årets "Youtuber"

Även Clara Henry prisades. PewDiePie tilldelades det finaste priset under Youtube-galan igår.

Svenske Felix är störst i världen på Youtube

"Jag har en enorm publik". Felix "PewDiePie" Kjellberg drar in mångmiljonbelopp på att spela datorspel och skrika. 12

Personalen frontar kampanjen

Personalen frontar kampanjen

"Var kritiska från början". När Kungens Kurva Shoppingcenter slår upp portarna är det reklambyrån Søder som står bakom kampanjen. 1

De dominerar i Guldbladet

De dominerar i Guldbladet

"Inte så märkligt". Två byråer, OTW och Spoon, dominerar Guldbladet med nära hälften av nomineringarna i årets tävling.

Bokavård.se kampanjar mot köer

Bokavård.se kampanjar mot köer

"Var trötta på telefonköer". Genom att lansera onlinebokning av vårdbehandlingar vill sajten Bokavård.se råda bot på tidskrävande telefonköer.

Några av förra årets vinnare i Guldbladet.

Några av förra årets vinnare i Guldbladet.

De kan vinna Guldbladet i år

Prisas den 15 maj. Nu släpps nomineringarna till content marketing-tävlingen. Se hela listan här. 1

TV4 SKROTAR SIN LOKAL-TV
"Annonsörer vill ha räckvidd"

"Annonsörer vill ha räckvidd"

REPLIK. TV4:s programdirektör Viveka Hansson svarar lokal-tv-cheferna. 17

Nyhetschefer protesterar mot TV4

"Vet att vi gör skillnad". 15 av nyhetscheferna för TV4:s lokala sändningar riktar hård kritik mot ledningen. 3

Reklamköpens andel av BNP krymper

"Den strukturella förändringen en del av förklaringen". Reklamköpens andel av bruttonationalprodukten minskar, enligt IRM.

Villard lämnar Brindfors

Villard lämnar Brindfors

Efter tio år. UPPDATERAD. Rickard Villard, ecd på Lowe Brindfors, väljer att lämna reklambyrån.

”Vi är i en helt annan situation än för ett år sedan”

”Vi är i en helt annan situation än för ett år sedan”

Lowe Brindfors vd: "Vi har gjort en rejäl vändning". Reklambyrån har förlorat 110 miljoner kronor – på fyra år. Här är åtgärderna som stoppade pengabrasan.

Cdon slopar Klarna-samarbete

Cdon slopar Klarna-samarbete

"Det finns flera olika anledningar". Cdon planerar att säga upp samarbetet med kritiserade Klarna och istället lansera en egen fakturatjänst. 10

Annons
Annons
Efter chockbeskedet – TV4:s reporter tackades med kaka

Efter chockbeskedet – TV4:s reporter tackades med kaka

Det blev ett mycket känslosamt möte på TV4 Trollhättan när ett par i dag valde att visa sitt stöd för lokaljournalistiken efter gårdagens chockbesked. 4

Mediebyråcheferna om att TV4 skrotar sin lokal-tv

Mediebyråcheferna om att TV4 skrotar sin lokal-tv

Att lokalsändningarna läggs ner får ingen större påverkan på annonseringen, menar tv-rådgivarna. 10

Lämnar Carat för OMD

Lämnar Carat för OMD

Carat och Disney går skilda vägar – efter 20 år.

"Är en väldigt tung dag"

"Är en väldigt tung dag"

När TV4 lägger ner de lokala nyhetssändningarna väntas 85 procent av Nyhetsbolagets lokala personal få gå. 6

DN var nära ställa hyllad Kristina Lugn-intervju

DN var nära ställa hyllad Kristina Lugn-intervju

Porträttet av Kristina Lugn i DN har blivit en snackis. För Dagens Media berättar journalisten om det hyllade "haveriet". 5

Skärmdump från Metros sajt.

Viralsuccé om sjunkande högerextremister var falsk

Har du skrattat åt högerextremisterna som skulle ta sig över Medelhavet med en gummibåt och sjönk? Då är du inte ensam. Problemet är att nyheten är falsk. 5

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Fältstudier, vin och beslutshierarkier

Blogoccoli

Blogoccoli Början och slut

Twittrande poliser råkade  i luven på Retriever

Twittrande poliser råkade
i luven på Retriever

Ville inte lyssna på ett företag som har en guldfisk i sin logga.

SVT upphandlar krukor

SVT upphandlar krukor

Nu ser sig de tre public service-bolagen om efter en ny leverantör av krukor och växter. 11

Han fick en ölstinn idé – torskade drömjobbet på DI

Han fick en ölstinn idé – torskade drömjobbet på DI

Branschen kan knappt tro att det är sant. För Dagens Media berättar Jojje Olsson själv om den blöta idén som kostade honom drömjobbet. 31

Efter Aschbergs trolljakt – nu blir hataren hatad

Efter Aschbergs trolljakt – nu blir hataren hatad

Efter att mannen bakom Facebook-sidan "Hult Hatar" konfronterats av Robert Aschberg flödar nu hatet fritt mot 20-åringen. 29

Volvos nya reklamfim

Volvos nya reklamfim

Bolaget följer upp "Made by Sweden" med en film från Treehotel i Harads, Norrbotten. 1

Skyddsombuden slår larm

Skyddsombuden slår larm

Flera kvinnor på Göteborgs-Posten känner sig illa bemötta och förminskade av ledningen. Det framgår av en skrivelse som skickats till Arbetsmiljöverket. 2

Experten: "Man vill inte vara en sponsor till A-lagen"

Experten: "Man vill inte vara en sponsor till A-lagen"

Helgens dödsmisshandel kommer att få konsekvenser för svensk fotboll och dess sponsorer. 2

De hetaste praktikplatserna

De hetaste praktikplatserna

Sparpaketen och den aktuella debatten om papperstidningens död har inte gjort tidningsdrakarna mindre populära på JMK och JMG.

Påstådd dödsmisshandlare namngavs på Stampen-sajt

Påstådd dödsmisshandlare namngavs på Stampen-sajt

På Svenskafans forum spreds igår namnet på en person som påstås ligga bakom dödsmisshandeln i Helsingborg.

Aftonbladet får tv-tillstånd

Aftonbladet får tv-tillstånd

51 nationella och sex lokala/regionala tillstånd att sända tv via marknätet har beviljats. 8

SSU slår tillbaka: "Löjligt"

SSU slår tillbaka: "Löjligt"

Ungdomsförbundets kampanj mot snabbmatskedjorna har upprört. Nu svarar ordföranden på kritiken. 15

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se