Tipsa en vän om en artikel

Blondinbellas pappa ville ha betalt av dotterns skola

Blondinbellas pappa Per Rydberg försökte hitta ytterligare ett sätt att tjäna pengar på sin dotter. Den här gången genom att be dotterns skola att betala för hennes blogg-marknadsföring. - Ett helt absurt förslag, säger Viktoria Wallin, rektor på Jensen gymnasium.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

På sin blogg blondinbella.se skriver Isabella Löwengrip, 17, om sitt liv med restaurangluncher, vilken mascara hon gillar och resor hon gör. Hon berättar också att hon går på Jensen gymnasium i Stockholm.

Dagens Media har tidigare berättat att Isabella Löwengrip tjänar miljonbelopp på sin blogg, och antalet unika besök har ökat kraftigt.

Pappa Per Rydberg försökte nyligen hitta ytterligare en inkomstkälla - att göra dottern till "ambassadör" för Jensen gymnasium, och låta skolan betala.

Rektorn på skolan, Viktoria Wallin, avvisade dock omedelbart förslaget:

- Vi kan naturligtvis inte betala en elev för att marknadsföra skolan, det är ett helt absurt förslag, säger hon och fortsätter:

- Om han hade varit det minsta insatt i skolvärlden skulle han aldrig ens ha ställt frågan.

Hur mycket pengar handlade det om?

- Hon tjänar ju väldigt mycket pengar på sin blogg, så det handlade ju inte om något kompispris. Men jag vet inte om några summor ens diskuterades.

Per Rydberg vill dock ogärna prata om den uteblivna affären:

- Jag står här och byter blöjor, jag ringer om några minuter.

Men istället ringer Johan Kinnander på Glife, som sköter annonsförsäljningen på bloggen, upp:

- Jag hörde att du pratat med Per, och det är svårt för oss att gå in på vad vi fört för olika diskussioner. Vi sysslar med traditionella affärer, och säljer reklamutrymme, säger han och fortsätter:

- Det har inte för blondinbellas räkning gjorts några affärer som inte är traditionella medieaffärer, om det har förts sådana diskussioner är det ingenting som jag känner till.

Bloggen drivs av bolaget Blondinbella AB, där Googles tidigare vd Johan Kinnander och Per Rydberg sitter i styrelsen.

- Sen vi har tagit över det kommersiella ansvaret är vi noga med att bara sälja traditionellt medieutrymme, säger Johan Kinnander på Glife som sköter försäljningen på bloggen.

Niclas Rislund Av: Niclas Rislund
Mejla reportern

08-545 222 08

Annons
Annons
Nytt nummer ute!

Nytt nummer ute!

Blogg-special, storannonsörerna som överger tv, Spotify storköper sökord, digitala utomhuskriget, m.m. Kolla innehållet här.

Annons
SD-kampanj värd miljoner

SD-kampanj värd miljoner

Pr-värdet överträffar partiets investering med råge. 24

Arlas reklamkänga mot WOW:s mjölkförbud

Arlas reklamkänga mot WOW:s mjölkförbud

"Förbjuden mjölk smakar bäst", hälsar Arla. 21

Primes vd om vändningen: "Vi har byggt om i grunden"

Primes vd om vändningen: "Vi har byggt om i grunden"

Efter några år av dalande resultat stärkte Prime marginalerna.

Lämnar GP – i protest

Lämnar GP – i protest

Kulturskribenten Elin Grelsson Almestad slutar.

Här är årets skämmigaste tv

Här är årets skämmigaste tv

Tv-priset Skämskudden delas ut igen. 6

Så snabbt växer surfplattan

Så snabbt växer surfplattan

Så många svenskar använder plattan. 3

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Älskade, hatade upprepning

Samuel L Jackson frontar spelbolaget Bet365

Samuel L Jackson frontar spelbolaget Bet365

Lyfter fram liveodds inför PL-premiären. 3

Förlust för Carat 2014

Förlust för Carat 2014

Vd:n Nike Carlstoft: "I år vänder det".

MTG bygger om TV8

MTG bygger om TV8

Blir en renodlad "crime-kanal". 3

Spotifys reklambolag ökar

Spotifys reklambolag ökar

Så går Spotifys bolag för reklamförsäljning.

McCann gör förlust – igen

McCann gör förlust – igen

Omorganisation tyngde byråerna.

Uppåt för Dentsu Aegis

Uppåt för Dentsu Aegis

Svenska verksamheten växer mer än marknaden.

Daniel Collin: "Push-notiser tillför ingenting"

Daniel Collin: "Push-notiser tillför ingenting"

Arbetet med datadrivna kampanjer påminner om knattar på en fotbollsplan, skriver MEC:s vd Daniel Collin. 15

OMG ökar byråintäkten

OMG ökar byråintäkten

Men vinsten minskar för Omnicom Media Group, som omfattar mediebyråerna OMD och PHD.

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se