Blondinbellas pappa ville ha betalt av dotterns skola

Blondinbellas pappa Per Rydberg försökte hitta ytterligare ett sätt att tjäna pengar på sin dotter. Den här gången genom att be dotterns skola att betala för hennes blogg-marknadsföring. - Ett helt absurt förslag, säger Viktoria Wallin, rektor på Jensen gymnasium.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

På sin blogg blondinbella.se skriver Isabella Löwengrip, 17, om sitt liv med restaurangluncher, vilken mascara hon gillar och resor hon gör. Hon berättar också att hon går på Jensen gymnasium i Stockholm.

Dagens Media har tidigare berättat att Isabella Löwengrip tjänar miljonbelopp på sin blogg, och antalet unika besök har ökat kraftigt.

Pappa Per Rydberg försökte nyligen hitta ytterligare en inkomstkälla - att göra dottern till "ambassadör" för Jensen gymnasium, och låta skolan betala.

Rektorn på skolan, Viktoria Wallin, avvisade dock omedelbart förslaget:

- Vi kan naturligtvis inte betala en elev för att marknadsföra skolan, det är ett helt absurt förslag, säger hon och fortsätter:

- Om han hade varit det minsta insatt i skolvärlden skulle han aldrig ens ha ställt frågan.

Hur mycket pengar handlade det om?

- Hon tjänar ju väldigt mycket pengar på sin blogg, så det handlade ju inte om något kompispris. Men jag vet inte om några summor ens diskuterades.

Per Rydberg vill dock ogärna prata om den uteblivna affären:

- Jag står här och byter blöjor, jag ringer om några minuter.

Men istället ringer Johan Kinnander på Glife, som sköter annonsförsäljningen på bloggen, upp:

- Jag hörde att du pratat med Per, och det är svårt för oss att gå in på vad vi fört för olika diskussioner. Vi sysslar med traditionella affärer, och säljer reklamutrymme, säger han och fortsätter:

- Det har inte för blondinbellas räkning gjorts några affärer som inte är traditionella medieaffärer, om det har förts sådana diskussioner är det ingenting som jag känner till.

Bloggen drivs av bolaget Blondinbella AB, där Googles tidigare vd Johan Kinnander och Per Rydberg sitter i styrelsen.

- Sen vi har tagit över det kommersiella ansvaret är vi noga med att bara sälja traditionellt medieutrymme, säger Johan Kinnander på Glife som sköter försäljningen på bloggen.

Niclas Rislund Av: Niclas Rislund
Mejla reportern

08-545 222 08

Annons

Nyheter

GULDÄGGET 2014
Hantverks-guld till episk split

Hantverks-guld till episk split

Två silverägg. Forsman & Bodenfors The Epic Split får ett Guldägg i kategorin Hantverk.

Guldskriften till Johannes Ivarsson

För Synsamkampanj. Priset för årets bästa reklamtext går till Johannes Ivarsson på TBWA.

Designägg till Stockholm Design Lab

Fyra silverägg delades ut. Årets Guldägg i Design går till Stockholm Design Lab för den visuella identiteten Ränder för Nordiska Museet.

Tredje guldägget till F&B

Tredje guldägget till F&B

För bästa utomhuskampanj. Forsman & Bodenfors vinner kvällens tredje guldägg.

Radioguld till Stadsmissionen

Silverägg till King och DDB. Podcasten om hemlöshet är förra årets bästa radiokampanj.

Stig Jobs gav guldägg till Ica

Stig Jobs gav guldägg till Ica

Silverägg till DDB och F&B. King vinner ett guldägg i print för sin tidningsannons för Ica.

Annons

Eventguldet till Deportivo

Silverägg till CP+B och Saatchi & Saatchi. Deportivos Unicef-kampanj var förra årets bästa event enligt Guldäggets jury.

OTW vinner guldägg i Mobilt

OTW vinner guldägg i Mobilt

Silverägg till RBK. OTW:s hockeyapp är årets vinnare i Mobilt-kategorin.

RBK vinner sitt andra guld

RBK vinner sitt andra guld

Silverägg till Dill. RBK vinner guldägg i kategorin Alternativa Media.

Andra guldägget till F&B

Andra guldägget till F&B

Silverägg till Unicef och Hyresgästföreningen. Byråns kampanj för Volvo Lastvagnar är årets vinnare i Integrerat.

Titanpriset till Volvo Lastvagnar

Utses av Komms styrelse. Det prestigefyllda Titanpriset går till Volvo Lastvagnar.

Guldäggsplaketten till Absolut

Guldäggsplaketten till Absolut

Prisas för sitt mod. Sveriges Annonsörers pris går i år till The Absolut Company.

Platinaägget till Silla Levin

Platinaägget till Silla Levin

Reklambranschens Hall of Fame. Forsman & Bodenfors Silla Levin är årets mottagare av Platinaägget.

RBK vinner pr-guldet

RBK vinner pr-guldet

Kopplar överfallslarm till sociala medier. Natalia Project är årets bästa pr-kampanj enligt guldäggsjuryn.

De vinner Kyckligstipendiet

Får 20 000 kronor. Kreatörerna Desiré Engström, Olof Lindh och Petter Hanberger belönas med varsitt stipendium.

House of Radon vinnare i Digitalt

House of Radon vinnare i Digitalt

Global Avicii-kampanj. Världens största musiksamarbete gav guldägg till House of Radon.

The Epic Split är årets film

The Epic Split är årets film

Även ett silverägg till F&B. Jean Claude Van Dammes episka split gav Forsman & Bodenfors guldägget i film.

CP+B vinner första ägget

CP+B vinner första ägget

I direktkategorin. Årets guldäggsgala är i gång. Första guldägget går till CP+B:s telefonbytarkampanj.

Elgigantens nya logga sågas: "Är ju äckligt likt SVT Play"

Elgigantens nya logga sågas: "Är ju äckligt likt SVT Play"

Elgigantens vd: "Tanken har inte funnits". I de sociala medierna häpnar man över likheterna mellan SVT Play och Elgigantens nya logga. Nu kommenterar SVT logotypkrocken. 1

Här är Elgigantens nya logga

"Tanken på SVT-play har inte funnits". Den nordiska elektronikjättens nya logotyp är förvillande lik både SVT:s och Vings. 6

Är Elgigantens nya logga lik SVT Plays?

Se resultatet
  • Ja 63%
  • Nej 35%
  • Vet ej 2%
Rösta
GULDÄGGET 2014
De har flest vinstchanser ikväll

De har flest vinstchanser ikväll

Flest nomineringar till Försvarsmakten-kampanj. DDB Stockholm och Garbergs är två av byråerna som har flest nomineringar i Guldägget. 1

NEDLÄGGNINGEN AV TV4:S LOKAL-TV
Nu svarar Casten Almqvist

Nu svarar Casten Almqvist

Vill reda ut "missuppfattningar". I ett eget öppet brev svarar nu TV4-vd:n på personalens öppna brev där skarp kritik riktas mot nedläggningen av lokal-tv:n. 3

Medarbetarna uppmanar TV4:s ledning att besinna sig: "Handlar bara om kronor och ören"

Tror det är prestige för Casten Almqvist. I ett öppet brev uppmanar 151 nuvarande och tidigare medarbetare på TV4 och Nyhetsbolaget att ledningen besinnar sig angående lokal-tv:n. 6

GULDÄGGET 2014
'Dags att kreatörerna tar makt över tekniken'

'Dags att kreatörerna tar makt över tekniken'

DEBATT. Reklambranschen är inlåst i ett otidsenligt förhållande till "nya" och "gamla" medier. Det skriver Rivers vd Robert Andersson inför Guldägget.

"Förstår att det finns en oro"

"Förstår att det finns en oro"

"Risken att vi växer ihop är ytterst liten". Nedskärningar väntar när Sydsvenskan köper Helsingborgs Dagblad. Nu kommenterar Sydsvenskans publisher Lars Dahmén affären. 4

Sydsvenskan köper HD

Personalen informeras i dag. Sydsvenskan köper Helsingborgs Dagblad. Det berättar parterna i dag. 20

Unibet söker Sveriges bästa fan

Unibet söker Sveriges bästa fan

Glenn Hysén är juryordförande. I en kampanj för schystare läktarkultur vill spelbolaget hylla eldsjälarna inom Supportersverige.

Mediebyråerna om HD-affären

Mediebyråerna om HD-affären

"Stor skillnad för läsarna". Sydsvenskans köp av Helsingborgs Dagblad riskerar att påverka tidningens kvalitet, enligt mediebyråerna i Malmö. 3

Electrolux lagar mat på Tumblr

Electrolux lagar mat på Tumblr

"Vi har över 1000 prylar i rekvisita". Vitvarukedjan lanserar ett tredagars livesänt matlagningsevent tillsammans med House of Radon.

Skyddsängel ska lyfta Trygg-Hansa

Skyddsängel ska lyfta Trygg-Hansa

"Hade förlorat sin identitet". Ny kommunikation – och en serie nya reklamfilmer. Se filmen här. 4

INFÖR GULDÄGGET I KVÄLL
Därför nominerades inte Black

Därför nominerades inte Black

"Föll lite platt". En av förra årets största kampanjer signerad Forsman & Bodenfors blev utan nomineringar till årets Guldägg. 12

Så ska Junilistan bli en succé igen – järnrörshånar SD

Så ska Junilistan bli en succé igen – järnrörshånar SD

Ska sno väljare från SD och Piratpartiet. Junilistan ska bli mindre tråkigt. För Dagens Media berättar kanslichefen Eva Nisser om partiets valkampanj. 12

Slutar efter 49 år på Aftonbladet

Slutar efter 49 år på Aftonbladet

"Blandade känslor". Björn Sigrelius, som påbörjade sin resa på tidningen 1965, går i pension innan sommaren. 5

Annons
Annons
Berghs Studentbyrå

Berghs Studentbyrå Några ord från copywritern

Efter chockbeskedet – TV4:s reporter tackades med kaka

Efter chockbeskedet – TV4:s reporter tackades med kaka

Det blev ett mycket känslosamt möte på TV4 Trollhättan när ett par i dag valde att visa sitt stöd för lokaljournalistiken efter gårdagens chockbesked. 4

Mediebyråcheferna om att TV4 skrotar sin lokal-tv

Mediebyråcheferna om att TV4 skrotar sin lokal-tv

Att lokalsändningarna läggs ner får ingen större påverkan på annonseringen, menar tv-rådgivarna. 10

Lämnar Carat för OMD

Lämnar Carat för OMD

Carat och Disney går skilda vägar – efter 20 år.

"Är en väldigt tung dag"

"Är en väldigt tung dag"

När TV4 lägger ner de lokala nyhetssändningarna väntas 85 procent av Nyhetsbolagets lokala personal få gå. 6

DN var nära ställa hyllad Kristina Lugn-intervju

DN var nära ställa hyllad Kristina Lugn-intervju

Porträttet av Kristina Lugn i DN har blivit en snackis. För Dagens Media berättar journalisten om det hyllade "haveriet". 5

Skärmdump från Metros sajt.

Viralsuccé om sjunkande högerextremister var falsk

Har du skrattat åt högerextremisterna som skulle ta sig över Medelhavet med en gummibåt och sjönk? Då är du inte ensam. Problemet är att nyheten är falsk. 5

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Fältstudier, vin och beslutshierarkier

Blogoccoli

Blogoccoli En hjärtesak

Twittrande poliser råkade  i luven på Retriever

Twittrande poliser råkade
i luven på Retriever

Ville inte lyssna på ett företag som har en guldfisk i sin logga.

SVT upphandlar krukor

SVT upphandlar krukor

Nu ser sig de tre public service-bolagen om efter en ny leverantör av krukor och växter. 11

Han fick en ölstinn idé – torskade drömjobbet på DI

Han fick en ölstinn idé – torskade drömjobbet på DI

Branschen kan knappt tro att det är sant. För Dagens Media berättar Jojje Olsson själv om den blöta idén som kostade honom drömjobbet. 31

Efter Aschbergs trolljakt – nu blir hataren hatad

Efter Aschbergs trolljakt – nu blir hataren hatad

Efter att mannen bakom Facebook-sidan "Hult Hatar" konfronterats av Robert Aschberg flödar nu hatet fritt mot 20-åringen. 29

Volvos nya reklamfim

Volvos nya reklamfim

Bolaget följer upp "Made by Sweden" med en film från Treehotel i Harads, Norrbotten. 1

Skyddsombuden slår larm

Skyddsombuden slår larm

Flera kvinnor på Göteborgs-Posten känner sig illa bemötta och förminskade av ledningen. Det framgår av en skrivelse som skickats till Arbetsmiljöverket. 2

Experten: "Man vill inte vara en sponsor till A-lagen"

Experten: "Man vill inte vara en sponsor till A-lagen"

Helgens dödsmisshandel kommer att få konsekvenser för svensk fotboll och dess sponsorer. 2

De hetaste praktikplatserna

De hetaste praktikplatserna

Sparpaketen och den aktuella debatten om papperstidningens död har inte gjort tidningsdrakarna mindre populära på JMK och JMG.

Påstådd dödsmisshandlare namngavs på Stampen-sajt

Påstådd dödsmisshandlare namngavs på Stampen-sajt

På Svenskafans forum spreds igår namnet på en person som påstås ligga bakom dödsmisshandeln i Helsingborg.

Aftonbladet får tv-tillstånd

Aftonbladet får tv-tillstånd

51 nationella och sex lokala/regionala tillstånd att sända tv via marknätet har beviljats. 8

SSU slår tillbaka: "Löjligt"

SSU slår tillbaka: "Löjligt"

Ungdomsförbundets kampanj mot snabbmatskedjorna har upprört. Nu svarar ordföranden på kritiken. 15

Apple panikstoppade TV4:s "förspel" i Apple TV

Apple panikstoppade TV4:s "förspel" i Apple TV

Alla papper var klara för påskrivning när Apple plötsligt drog i nödbromsen. 6

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se