Tipsa en vän om en artikel

JMW anställer missionär

Pr-byrån JMW hoppar på trenden med att knyta till sig experter på sociala medier. Nu har den rekryterat bloggaren Mattias Östmar, som blir kommunikationsanalytiker. - Jag ska vara missionär för sociala medier, säger han.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

I februari anställde pr-byrån Burson-Marsteller bloggaren Hans Kullin, som ansvarig för deras enhet för digitala medier. Nu hakar JMW på och rekryterar Mattias Östman, som för närvarande driver start-up-bolaget Prfekt Analys. Det ska han fortsätta med på halvtid. Mattias Östman börjar sin anställning på JMW i dag.

- De få pr-byråer som börjat tänka på att fånga in duktiga bloggare rycker och sliter i de som är etablerade, säger han.

Björn Mellstrand, vd på JMW, tror att fler pr-byråer kommer att följa JMWs exempel och rekrytera kunniga personer inom området sociala medier.

- Men man måste ställa samma krav på deras kompetens som på någon annan, så klart, säger han.

Varför är det vikigt att jobba med sociala medier?

- Kommunikationslandskapet förändras, alla konsumenter har i dag tillgång till en megafon och då är det viktigt att företagen är beredda på att hantera det. Det har skett en förskjutning av makten, det förekommer många samtal om företagens varumärken ute på nätet. Då mäste de vara där. Iband måste de också initiera samtal.

Dagens Media har tidigare dag skrivit om tjejerna som drar in miljoner på sina bloggar. Vad tror du om idén att betala bloggare för att de ska omnämna varumärken?

- Jag tror man måste vara mycket försiktigt som bloggare. Det kan leda till snabba cash men trovärdigheten skadas och ganska snabbt tröttnar läsarna.

Martin Schori Av: Martin Schori
Mejla reportern

08-545 222 16

Annons
Annons
Nytt nummer ute!

Nytt nummer ute!

Kolla in höstens första utgåva av Dagens Medias tidning. 1

Annons
Blogoccoli

Blogoccoli Dokusåpan Sverige

Sponsringsbloggen

Sponsringsbloggen Stadium trampar ny mark

SD-kampanj värd miljoner

SD-kampanj värd miljoner

Pr-värdet överträffar partiets investering med råge. 24

Arlas reklamkänga mot WOW:s mjölkförbud

Arlas reklamkänga mot WOW:s mjölkförbud

"Förbjuden mjölk smakar bäst", hälsar Arla. 21

Primes vd om vändningen: "Vi har byggt om i grunden"

Primes vd om vändningen: "Vi har byggt om i grunden"

Efter några år av dalande resultat stärkte Prime marginalerna.

Lämnar GP – i protest

Lämnar GP – i protest

Kulturskribenten Elin Grelsson Almestad slutar.

Här är årets skämmigaste tv

Här är årets skämmigaste tv

Tv-priset Skämskudden delas ut igen. 6

Så snabbt växer surfplattan

Så snabbt växer surfplattan

Så många svenskar använder plattan. 3

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Älskade, hatade upprepning

Samuel L Jackson frontar spelbolaget Bet365

Samuel L Jackson frontar spelbolaget Bet365

Lyfter fram liveodds inför PL-premiären. 3

Förlust för Carat 2014

Förlust för Carat 2014

Vd:n Nike Carlstoft: "I år vänder det".

MTG bygger om TV8

MTG bygger om TV8

Blir en renodlad "crime-kanal". 3

Spotifys reklambolag ökar

Spotifys reklambolag ökar

Så går Spotifys bolag för reklamförsäljning.

McCann gör förlust – igen

McCann gör förlust – igen

Omorganisation tyngde byråerna.

Uppåt för Dentsu Aegis

Uppåt för Dentsu Aegis

Svenska verksamheten växer mer än marknaden.

Daniel Collin: "Push-notiser tillför ingenting"

Daniel Collin: "Push-notiser tillför ingenting"

Arbetet med datadrivna kampanjer påminner om knattar på en fotbollsplan, skriver MEC:s vd Daniel Collin. 15

OMG ökar byråintäkten

OMG ökar byråintäkten

Men vinsten minskar för Omnicom Media Group, som omfattar mediebyråerna OMD och PHD.

Så vill Johan Hakelius utveckla Fokus

Så vill Johan Hakelius utveckla Fokus

Så vill nya chefredaktören utveckla Fokus: "Ska tala till hjärtat inte bara hjärnan". 1

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se