Annonsörerna om Googles eventuella lagbrott

Google kan bryta mot lagen. Den bedömningen gör Sveriges annonsörer - eftersom sökjätten tillåter vem som helst att köpa registrerade varumärken i sin sökordsannonsering. -Många är rent ut sagt förbannade, säger Anders Ericson, vd på Sveriges annonsörer.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

På två år har sökordsannonseringen vuxit explosionsartat, från en omsättning på 100 miljoner kronor till mer än en miljard kronor 2007.

Giganten på sökordsmarknaden är Google, som växer snabbare än branschen i övrigt och bedöms kontrollera omkring 80 procent av den svenska marknaden.

Dagens Media berättar i sin senaste pappersedition om att Google nu anklagas för att bryta mot svensk varu- och marknadsföringslag.

Anledningen är att Google tillåter annonsörer att snylta på andra företags varumärken i sökordsmarknadsföring. Med några enkla klick kan vem som helst köpa ett varumärke -och lägga upp en annons för vad som helst.

Hos Google sker ingen manuell granskning, vare sig av vilka sökord som köps eller vilken annonstext som publiceras. Alltså är det fritt fram för vem som helst att koppla vilket varumärke som helst till vilken typ av annonstext och verksamhet som helst.

-Många är rent ut sagt förbannade, på ren svenska, säger Anders Ericson, vd för branschorganisationen Sveriges annonsörer, och fortsätter:

- Jag har hört från flera håll att våra medlemmar reagerat på att sökningar på vissa varumärken genererar annonser för konkurrerande företag. Det är en farlig utveckling, och vi vill gärna veta mer om vad våra medlemmar tycker.

Volvohandlare kan i praktiken köpa sökordet Saab och locka köpintresserade kunder till sina egna sajter.

Jan Fager är förbundsjurist på Sveriges Annonsörer:

-Enligt vår uppfattning är det ett varumärkesintrång, ett otillåtet användande av någon annans varumärke och renommésnyltning.

Men Googles informationschef Maria Göth försvarar systemet:

-Det är den policy vi har, säger hon.

Men ni gör ju en helt egen tolkning av marknadsföringslagen genom att frånsäga er ansvaret för vad som publiceras i era annonser, och i stället lägga ansvaret på respektive företag?

-För att Google ska kunna förstå att varumärkena är skyddade så måste den som innehar rättigheten registerar detta hos Google i respektive land. Vi kan inte veta vad som är ett skyddat varumärke.

Men ni vet väl till exempel att Saab och Volvo är skyddade varumärken?

-Men det här går helt automatiskt, säger hon.

Läs mer i senaste utgåvan av Dagens Medias papperstidning, nummer 3, 2008. Ute idag.

Fredrik Svedjetun Av: Fredrik Svedjetun
Mejla reportern

08-545 222 05

Niclas Rislund Av: Niclas Rislund
Mejla reportern

08-545 222 08

Annons
Annons
Bye bye Internet Explorer – så hånade vi dig

Bye bye Internet Explorer – så hånade vi dig

Microsoft skrotar sin utskällda webbläsare Internet Explorer. Så här minns vi de sista åren. 1

Annons
Ny utgåva av Dagens Media

Ny utgåva av Dagens Media

Kolla innehållet här.

"Saudiaffären är en journalistisk kollaps"

"Saudiaffären är en journalistisk kollaps"

MP:s tidigare språkrör Per Gahrton rasar mot mediernas bevakning av Saudiaffären.

"Kommer kännas vemodigt"

"Kommer kännas vemodigt"

Sanna Nielsen om vänskapen med Robin Paulsson, kritiken och Hänt Extras missvisande rubrik.

Här läser Barack Obama elaka tweets om sig själv

Här läser Barack Obama elaka tweets om sig själv

Den amerikanske presidenten Barack Obama verkar ta ganska lätt på sågningarna. 1

Pr-bloggen

Pr-bloggen Våga credda!

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Boksläpp och två poddar

Almenäs till Tara: "Skäms"

Almenäs till Tara: "Skäms"

TV4-profilen Jessica Almenäs rasar mot Taras "totalt sönderretuscherade" omslagsbild – på henne själv.

Så bör reklamen utformas

Så bör reklamen utformas

Två digitala experter siar om den reklam som Apple Watch kan användas till. 1

Arvodet: 12 000 kronor

Arvodet: 12 000 kronor

Anette Novak berättar om det prestigefulla uppdraget. 19

Nordlind om nya tobbjobbet

Nordlind om nya tobbjobbet

Mediacoms nya vd Joachim Nordlind om sitt nya uppdrag. 1

Ola Sandstig om granskningen av Researchgruppen

"Som en ebolasmittad"

Enligt Fokus klarade inte granskningen av Researchgruppen en faktakoll. Nu ger reportern Ola Sandstig sin syn på saken. 33

IDG Sverige byter vd

IDG Sverige byter vd

Christer Björkin slutar, kan Dagens Media berätta. 6

Ibland blir det bara helt fel...

Ibland blir det bara helt fel...

Den ökända fejkbilden på text-tv har dykt upp igen. Den här gången i TV4 – som nu ber om ursäkt.

Expressen-sajt hackad

Expressen-sajt hackad

Expressens matsajt Mitt kök har hackats av någon som utger sig för att representera terrorgruppen Islamiska staten.

"Tre saker jag inte förstår..."

"Tre saker jag inte förstår..."

Isobars byråchef går igång på att åldras. 4

Juryn hoppar av "Idol"

Juryn hoppar av "Idol"

Anders Bagge, Laila Bagge Wahlgren och Alexander Bard gör sin sista säsong som jury i TV4:s långkörare "Idol". 6

USA skrattar åt Strömstedts brinnande ostbågar

USA skrattar åt Strömstedts brinnande ostbågar

Jenny Strömstedts ostbågsinferno i TV4 har nu plockats upp av Time.

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se