Här är Comedy Centrals och MTVs nya programdirektör

Mattias Behrer tar över som programdirektör på MTV Networks efter Peter Bergström, som har lämnat bolaget. Mattias Behrer fortsätter även att arbeta som MTVs marknadsdirektör."Jag är väldigt exalterad", säger han i en intervju med Dagens Media.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Mattias Behrer har arbetat på MTV Networks sedan våren 2005, initialt som marknadsansvarig för lanseringen av MTVs landsspecifika kanaler i Norden.

Nu har han fått utökat förtroende från Viacom, som driver MTV, VH1 och Nickelodeon i Norden.

Från och med januari arbetar Mattias Behrer som marknads- och programdirektör för MTV Networks svenska tv-kanaler och nordiska produktionsverksamhet. Hans ambition är att bredda MTVs portfölj av varumärken i Sverige, och utmana MTG, TV4-Gruppen och Prosieben som landets fjärde största mediehus inom tv.

- Det är väl drömmen för en gammal marknadschef att få kontroll över helheten, att kunna jobba med både produkten, innehållet, paketeringen och kommunikationen i samma andetag, säger Mattias Behrer.

Den tidigare programdirektören för MTV, Peter Bergström, valde att lämna sin tjänst i december efter bara åtta månader på posten.

Peter Bergström hade arbetat med en stor förändring i MTVs utbud, som lanserades i augusti 2007. Ett antal kändis-vjs - däribland rapparen Henrik "Eye N'I" Blomqvist och klubbkändisen Karin Winther - fick då fria tyglar att utforma sina egna programblock i kanalen.

Men den nya inriktningen havererade ordenligt. Kanalens tittartidsandel i målgruppen 15-34 år backade i oktober från 2,4 till 2 procent. I september tappade kanalen ännu mer, från 2,6 till 1,8 procent. Raset kom efter en längre period av stark tillväxt för MTV.

- Vi tog en liten risk, stack ut hakan, och satsade ganska hårt på egna produktioner. Vi tycker att produktionerna blev väldigt bra - och vi lade ner mycket passion och arbetsglädje i det där. Men tyvärr fick vi inte det tittandet som vi måste kräva, säger Mattias Behrer.

- Det var smärtsamt och jobbigt. Samtidigt är det så att vi måste ta risker ibland. Och vi kommer att fortsätta att ta risker.

Efter en utvärdering skrotades hela upplägget. Men enligt Mattias Behrer var det inte den havererade programsatsningen som resulterade i att han tog över som programdirektör efter Peter Bergström.

Chefsbytet är resultatet av en större omorganisation som MTV påbörjade under hösten 2007. Från att tidigare ha tillhört MTV i Storbritannien, tillhör MTV Norden numera MTV Benelux.

- Det är en region som ligger oss närmare i alla avseenden. I samband med det gjorde vi en del roller gemensamma för hela norra Europa, det vill säga Norden och Benelux, säger Mattias Behrer, och fortsätter:

- Det här gjorde att Peter Bergströms roll förändrades en del. Då valde han helt enkelt att säga upp sig och gå vidare.

Under 2008 ska MTV göra färre egenproducerade tv-program, och i stället importera fler program från Viacom i USA. Dessutom ska MTV Norden börja se sig om efter serier som kan köpas in från andra, internationella bolag.

Den svenska produktionskapaciteten ska användas till olika former av inslag - för både webben och tv - som inte utgör hela tv-program.

På Mattias Behrers initiativ ska den svenska produktionsavdelningen fusioneras med online-avdelningen. Han pratar om en "super content"-avdelning, som ska arbeta över hela MTV Networks kanalportfölj.

- Den här avdelningen ska också bli bättre på att skapa unikt innehåll bara för webben. Tidigare har vi varit jätteduktiga på produktion för tv som vi sedan ibland har anpassat för webben. Nu måste vi börja skräddarsy innehåll för webben.

Mattias Behrer är annars entusiastisk över den populära amerikanska humorkanalen Comedy Central, som MTV Networks planerar att lansera i Sverige.

I USA är Comedy Central, enligt Behrer, den största tv-kanalen i gruppen män 18-24 år. I gruppen män 18-49 år är kanalen den tionde största på den amerikanska marknaden.

- Om man ser till Comedy Centrals positionering på den svenska marknaden, så har de kanaler som har lyckats bland yngre killar varit väldigt inriktade på sport och nyheter, säger Mattias Behrer, och fortsätter:

- Vi ser att Comedy Central kan fylla ett hål som inte har fyllts tidigare. Det borde vara en klockren kanal för den svenska marknaden.

Mycket talar dock för att ett sändningstillstånd i det digitala marknätet är en förutsättning för att MTV ska lansera Comedy Central i Sverige.

- Om jag ska vara ärlig har jag svårt att se att den här investeringen är berättigad om vi inte får licensen. Men man ska aldrig säga aldrig.

Om kanalen vinner ett sändningstillstånd väntar kraftiga investeringar. Svenska Comedy Central ska fyllas med både de utländska, populära programmen och svenska egenproducerade program, med kända komiker.

- Jag har redan pratat förutsättningslöst med bland andra Babben Larsson, David Batra och Adde Malmberg. Jag ville se hur de känner för Comedy Central. De var oerhört positiva till att vi ska försöka få hit kanalen. Comedy Central är en auktoritet i den här världen.

Fredrik Svedjetun Av: Fredrik Svedjetun
Mejla reportern

08-545 222 05

Annons
Annons
Ny utgåva av Dagens Media

Ny utgåva av Dagens Media

Stor special om dagspress, allt om snabbmatskedjornas varumärken, hård kritik mot "last klick" och miljoner spås flyttas från linjär-tv.

Annons
Hård kritik mot Expressen

Hård kritik mot Expressen

Cecilia Hagens intervju med partiledaren uppfattas som provocerande och oförskämd. 17

Hänt Extra om Borg och Peczynski: "Vi var först"

Hänt Extra om Borg och Peczynski: "Vi var först"

Så gick det till när romansen avslöjades. 13

Tackade nej till Metro

Tackade nej till Metro

PM Nilsson fick en insikt – och tackade nej till chefredaktörsjobbet. 29

F&B om Zlatans tatueringar

F&B om Zlatans tatueringar

Har planerat kampanjen i ett år. 5

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation SoFo tabben är mitt fel

Därför har skotillverkaren nakna kvinnor på sajten

Därför har skotillverkaren nakna kvinnor på sajten

Inget pr-trick, enligt grundaren Emy Blixt. 11

Personal kan tvingas sluta

Personal kan tvingas sluta

Sju tjänster kan försvinna, enligt uppgift till Dagens Media.

75 kvinnor i protest mot Aftonbladets "manskultur"

75 kvinnor i protest mot Aftonbladets "manskultur"

Protestbrev mot mansdominansen i ledningen, kan Dagens Media berätta.

Här säljer Obama sig själv som klickbete – för en länk

Här säljer Obama sig själv som klickbete – för en länk

Presidenten ville få fler att ansluta sig till sjukvårdsförsäkringen, du kan aldrig gissa vad som hände sen... 3

David Carr är död

David Carr är död

The New York Times mediekrönikör blev 58 år gammal.

Metallicas nya giv – skidor

Metallicas nya giv – skidor

Öl, vin och dildos. Nu kommer... skidorna! Här är thrash metal-giganterna Metallicas nya affärsidé. 5

Slutar efter konflikt med vd:n

Slutar efter konflikt med vd:n

Helga Baagøe lämnar SJ på dagen. Detta efter en konflikt med vd Crister Fritzson. 16

”Ett publicistiskt haveri”

”Ett publicistiskt haveri”

Svenska Dagbladets chefredaktör gick i taket – efter att konkurrenten tog åt sig äran för tidningens avslöjanden om SCA. 8

Så många har Tivo

Så många har Tivo

Com Hems intäkter lyfts av ökad efterfrågan på digital-tv. 5

Utreds för grovt skattebrott

Utreds för grovt skattebrott

Sverigedemokraternas tidigare presschef Martin Kinnunen utreds för ekonomisk brottslighet. 12

Ekonomisk uppgörelse bakom Flashback-grävet

Ekonomisk uppgörelse bakom Flashback-grävet

Aftonbladet och Researchgruppen i omdiskuterat samarbete. 26

Mindshare-veteranen slutar

Mindshare-veteranen slutar

Kreative chefen Joakim Antelius lämnar mediebyrån, kan Dagens Media berätta. 4

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se