Här är Comedy Centrals och MTVs nya programdirektör

Mattias Behrer tar över som programdirektör på MTV Networks efter Peter Bergström, som har lämnat bolaget. Mattias Behrer fortsätter även att arbeta som MTVs marknadsdirektör."Jag är väldigt exalterad", säger han i en intervju med Dagens Media.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Mattias Behrer har arbetat på MTV Networks sedan våren 2005, initialt som marknadsansvarig för lanseringen av MTVs landsspecifika kanaler i Norden.

Nu har han fått utökat förtroende från Viacom, som driver MTV, VH1 och Nickelodeon i Norden.

Från och med januari arbetar Mattias Behrer som marknads- och programdirektör för MTV Networks svenska tv-kanaler och nordiska produktionsverksamhet. Hans ambition är att bredda MTVs portfölj av varumärken i Sverige, och utmana MTG, TV4-Gruppen och Prosieben som landets fjärde största mediehus inom tv.

- Det är väl drömmen för en gammal marknadschef att få kontroll över helheten, att kunna jobba med både produkten, innehållet, paketeringen och kommunikationen i samma andetag, säger Mattias Behrer.

Den tidigare programdirektören för MTV, Peter Bergström, valde att lämna sin tjänst i december efter bara åtta månader på posten.

Peter Bergström hade arbetat med en stor förändring i MTVs utbud, som lanserades i augusti 2007. Ett antal kändis-vjs - däribland rapparen Henrik "Eye N'I" Blomqvist och klubbkändisen Karin Winther - fick då fria tyglar att utforma sina egna programblock i kanalen.

Men den nya inriktningen havererade ordenligt. Kanalens tittartidsandel i målgruppen 15-34 år backade i oktober från 2,4 till 2 procent. I september tappade kanalen ännu mer, från 2,6 till 1,8 procent. Raset kom efter en längre period av stark tillväxt för MTV.

- Vi tog en liten risk, stack ut hakan, och satsade ganska hårt på egna produktioner. Vi tycker att produktionerna blev väldigt bra - och vi lade ner mycket passion och arbetsglädje i det där. Men tyvärr fick vi inte det tittandet som vi måste kräva, säger Mattias Behrer.

- Det var smärtsamt och jobbigt. Samtidigt är det så att vi måste ta risker ibland. Och vi kommer att fortsätta att ta risker.

Efter en utvärdering skrotades hela upplägget. Men enligt Mattias Behrer var det inte den havererade programsatsningen som resulterade i att han tog över som programdirektör efter Peter Bergström.

Chefsbytet är resultatet av en större omorganisation som MTV påbörjade under hösten 2007. Från att tidigare ha tillhört MTV i Storbritannien, tillhör MTV Norden numera MTV Benelux.

- Det är en region som ligger oss närmare i alla avseenden. I samband med det gjorde vi en del roller gemensamma för hela norra Europa, det vill säga Norden och Benelux, säger Mattias Behrer, och fortsätter:

- Det här gjorde att Peter Bergströms roll förändrades en del. Då valde han helt enkelt att säga upp sig och gå vidare.

Under 2008 ska MTV göra färre egenproducerade tv-program, och i stället importera fler program från Viacom i USA. Dessutom ska MTV Norden börja se sig om efter serier som kan köpas in från andra, internationella bolag.

Den svenska produktionskapaciteten ska användas till olika former av inslag - för både webben och tv - som inte utgör hela tv-program.

På Mattias Behrers initiativ ska den svenska produktionsavdelningen fusioneras med online-avdelningen. Han pratar om en "super content"-avdelning, som ska arbeta över hela MTV Networks kanalportfölj.

- Den här avdelningen ska också bli bättre på att skapa unikt innehåll bara för webben. Tidigare har vi varit jätteduktiga på produktion för tv som vi sedan ibland har anpassat för webben. Nu måste vi börja skräddarsy innehåll för webben.

Mattias Behrer är annars entusiastisk över den populära amerikanska humorkanalen Comedy Central, som MTV Networks planerar att lansera i Sverige.

I USA är Comedy Central, enligt Behrer, den största tv-kanalen i gruppen män 18-24 år. I gruppen män 18-49 år är kanalen den tionde största på den amerikanska marknaden.

- Om man ser till Comedy Centrals positionering på den svenska marknaden, så har de kanaler som har lyckats bland yngre killar varit väldigt inriktade på sport och nyheter, säger Mattias Behrer, och fortsätter:

- Vi ser att Comedy Central kan fylla ett hål som inte har fyllts tidigare. Det borde vara en klockren kanal för den svenska marknaden.

Mycket talar dock för att ett sändningstillstånd i det digitala marknätet är en förutsättning för att MTV ska lansera Comedy Central i Sverige.

- Om jag ska vara ärlig har jag svårt att se att den här investeringen är berättigad om vi inte får licensen. Men man ska aldrig säga aldrig.

Om kanalen vinner ett sändningstillstånd väntar kraftiga investeringar. Svenska Comedy Central ska fyllas med både de utländska, populära programmen och svenska egenproducerade program, med kända komiker.

- Jag har redan pratat förutsättningslöst med bland andra Babben Larsson, David Batra och Adde Malmberg. Jag ville se hur de känner för Comedy Central. De var oerhört positiva till att vi ska försöka få hit kanalen. Comedy Central är en auktoritet i den här världen.

Fredrik Svedjetun Av: Fredrik Svedjetun
Mejla reportern

08-545 222 05

Annons

Nyheter

"Det var ett stålbad"

"Det var ett stålbad"

Var nära konkurs. Mediekooperativet Fria Tidningar avslutar företagsrekonstruktionen.

Perssons pr-uppdrag "inte relevant"

Perssons pr-uppdrag "inte relevant"

"Som före detta statsminister han uttalade sig". Göran Persson intervjuades i SVT:s "Agenda". Ingenstans nämndes att han arbetar som pr-konsult åt JKL. 2

Får nya delägare – och gör stor utlandssatsning

Får nya delägare – och gör stor utlandssatsning

"Ger oss möjlighet att lägga större kraft både i USA och Europa". North Kingdoms grundartrio öppnar upp och släpper in tre nya delägare. Samtidigt flyttar vd:n och grundaren Roger Stighäll till Los Angeles för att ratta byråns USA-verksamhet.

"Neuraths oro är överdriven"

"Neuraths oro är överdriven"

DEBATT. Bandade intervjuer kan vara till gagn både för journalisten och intervjuobjektet. Det skriver pr-konsulten Mikael Zillén. 1

Craft väljer DDB

Craft väljer DDB

"Imponerade stort". DDB Göteborg är sportklädesvarumärket Crafts nya globala reklambyrå.

Reportern lackar ur: "Fuck it, I quit"

Reportern lackar ur: "Fuck it, I quit"

Ska lobba för legalisering av marijuana. Tv-ankaret vet inte vad hon ska säga när reportern plötsligt säger upp sig – i direktsändning. 1

Annons
"Vi kommer inte ändra vår payoff"

"Vi kommer inte ändra vår payoff"

Är vilseledande enligt RO. Willys kommunikationschef är mycket kritisk till Reklamombudsmannens beslut. 10

Premiärfest i helgen – så gick det

Premiärfest i helgen – så gick det

Kanal 5 dammade av Filip & Fredriks Globen-show. Kanal 5:s "Partaj" tappar – Micke Leijnegards "Genikampen" drog över miljonen.

M&C Saatchi vinner Hemköp

M&C Saatchi vinner Hemköp

"Vi har ett specifikt uppdrag till dem". UPPDATERAD. Hemköp inleder samarbete med M&C Saatchi. 3

Expressens fackchef: Allt har sitt pris

Expressens fackchef: Allt har sitt pris

70 tjänster ska kapas. UPPDATERAD. Enligt uppgift till Dagens Media kommer personalen få mellan sex och elva månadslöner.

Naturhistoriska letar reklambyrå

Naturhistoriska letar reklambyrå

Pool kan tappa uppdraget. Naturhistoriska riksmuseet upphandlar reklambyrå.

Mac World skrotar papperstidningen

Mac World skrotar papperstidningen

"Våra läsare är i framkant". Svenska Mac World, som ägs av IDG, lägger ner papperstidningen. Nu ska den digitala tidningen bli mer interaktiv. 3

”Spotifys modell passar inte film”

”Spotifys modell passar inte film”

Har varit med och lanserat streamingtjänsten på 55 olika marknader. Film2homes vd tror att att tiden är här för T-VOD.

Icas grillreklam fälls

Icas grillreklam fälls

"Kan antas väcka starkt obehag". Mamman till en son med brännskador chockades när hon såg Icas reklamfilm. Nu fälls den av Reklamombudsmannen. 3

"Radio är en fucked up familj"

"Radio är en fucked up familj"

BLOGG. Tomas Bacoccoli om fajten mellan SBS Radio och MTG Radio.

Radiokonflikten kan snart avgöras

MTG: "Omöjligt för någon annan att ta sig in". Striden om SBS Radios monopolmarknader närmar sig ett avgörande.

Hemligt kring Allers FHM

Hemligt kring Allers FHM

Åsa Tengvall: Ganska god idé. Förlaget förlänger utgivningsbevis.

Aller: ”Det ska vara skandalöst”

Aller: ”Det ska vara skandalöst”

Kändistidningarnas framtid. Aller stärker greppet om kändistidningssegmentet. Skamfilade varumärket Se & Hör skrotas till förmån för klassikern Hänt i Veckan – samtidigt skapas ett nytt intäktsben med sajten Hänt.se

Så går prisade Klintberg Niléhn

Så går prisade Klintberg Niléhn

"Det är klart att vi är nöjda". Uppstickaren Klintberg Niléhn växer snabbt.

Trögt för Sveriges contentbyråer

Trögt för Sveriges contentbyråer

Lista – alla byråernas resultat. Content marketing var på allas läppar under 2013. Det märks inte i contentbyråernas bokslut.

Rewir byter vd – Årneby lämnar

Rewir byter vd – Årneby lämnar

"Spets inom varumärkesstrategi". Johannes Bergh är ny vd för den problemtyngda Intellecta-byrån Rewir. 2

Prime norpar Gunilla Carlssons statssekreterare

Prime norpar Gunilla Carlssons statssekreterare

"Hennes rädda världen-intresse stärker vårt erbjudande". Hanna Hellquist blir senior rådgivare på Prime.

Lost-skådis i Boxers play-kampanj

Lost-skådis i Boxers play-kampanj

Saatchi & Saatchi står bakom. Terry O'Quinn, mest känd som John Locke, har huvudrollen i Boxers lanseringskampanj för Boxer Play.

Expressens mobilsajt slår nytt rekord

Expressens mobilsajt slår nytt rekord

"Ett exceptionellt nyhetsläge". UPPDATERAD. Förra veckan hade Expressens mobilsajt nära 3,5 miljoner unika webbläsare. Även Aftonbladet slog rekord. 13

LÖRDAGSINTERVJUN
Neurath: "Pressavdelningarna har blivit stora och offensiva"

Neurath: "Pressavdelningarna har blivit stora och offensiva"

Lyssna på Carolina Neuraths låtlista. Carolina Neurath ger sin syn på pr-konsulternas ökade makt, journalistikens framtid – och berättar om sitt nya projekt.

Nu är det klart – Willys payoff är vilseledande

Nu är det klart – Willys payoff är vilseledande

"Beslutet är konstigt". Willys protesterade, men nu står det klart att beslutet står fast.

Går till Systembolaget

Går till Systembolaget

Analys och samhällstrender. Det statliga bolaget rekytrerar Carl Melin och Anna Cederschiöld Stuart.

FÖR DAGENS MEDIAS PRENUMERANTER
Mångmiljonsmäll för tv-bolagen

Mångmiljonsmäll för tv-bolagen

"September var en kalldusch". Tittarraset i linjär tv tvingar tv-kanalerna att betala tillbaka mångmiljonbelopp till mediebyråerna.

Oron växer bland landets annonsörer

"Kanalhusen agerar bank". Marknadschefer ser över mixen.

Tv-husen flaggar för kraftigt höjda reklampriser

Tv-husen flaggar för kraftigt höjda reklampriser

"Marknaden är fullständigt ur balans". Här är tv-kanalernas lösning på kaoset.

De är tv-krisens största vinnare

"Youtube jublar över detta". Pengar flyttas till digitala medier.

Webben ställer nya krav på rörliga reklamen

Webben ställer nya krav på rörliga reklamen

"Man måste vara tydlig från start". Experter: En dålig idé att visa samma reklamfilm på internet.

Dagspressen känner doften av revansch

"Gäller att behålla tv-pengarna". Ser tydlig ljusning.

Trafikverket i jätteupphandling

Trafikverket i jätteupphandling

"Vill få in pengar till underhåll" Snart är det fritt fram för reklam på tågstationer i hela landet. Trafikverket söker en partner till ytor på 70 stationer.

M ville stoppa inslag – bråk på SVT

M ville stoppa inslag – bråk på SVT

Sände inslag om bristerna i skolan. Nyhetsredaktionen på SVT vek sig för påtryckningar från Fredrik Reinfeldts presstab. Det anser SVT:s egna reportrar. 23

Stort ras för TV4:s "Vikings"

Stort ras för TV4:s "Vikings"

230 000 tittare borta. Säsongspremiären av "Vikings" i TV4 samlade avsevärt färre tittare jämfört med förra säsongspremiären. 8

Fick inte korv för en tia – reklamen fälls

Fick inte korv för en tia – reklamen fälls

Blev erbjuden grillad korv för 18 kronor i stället. Kunden ilsknade till när Statoil hade slut på varmkorv. 7

Mindmakers-avhoppare startar ny byrå

Mindmakers-avhoppare startar ny byrå

Grundarna var tidigare chefer på Text100. I dag slår Beachfront Communications upp portarna.

Annons
Annons
Expressen sörjer SD:s rekordval – med svart etta

Expressen sörjer SD:s rekordval – med svart etta

Igår blev Sverigedemokraterna landets tredje största parti. Nu sörjer Expressen, med en nattsvart etta. 44

"Den bästa kulturministern Sverige aldrig har haft"

"Den bästa kulturministern Sverige aldrig har haft"

Han pekas ut som en möjlig kulturminister i en rödgrön regering. Själv ser Lars Ohly uppdraget som ett "drömjobb", men tror att alltför många omständigheter måste klaffa för att han ska efterträda Lena Adelsohn Liljeroth.

Aftonbladet bäddar in Åkesson – i casinoreklam

Aftonbladet bäddar in Åkesson – i casinoreklam

Samtidigt som Ekot avslöjar Jimmie Åkessons extrema spelande på nätcasinon har SD-ledaren hamnat i en annonskrock.

"Fara för hela valsystemet"

"Fara för hela valsystemet"

Tillsammans med Yougov planerar Metro att "avslöja" valresultatet – timmar innan vallokalerna stänger. 8

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Ansikten i reklam

Vägen till Cannes

Vägen till Cannes När idéerna vägrar komma

Katastrof för Norwegian

Katastrof för Norwegian

Sex år av varumärkesarbete är utraderat – och Norwegian fortsätter att falla.

Kent Ekeroths hälsning: "Sov riktigt gott nu"

Kent Ekeroths hälsning: "Sov riktigt gott nu"

Riksdagsledamoten Kent Ekeroth (SD) riktar sig till Nyheter24:s medarbetare i en Youtube-video. 21

"Har tillgång till databasen"

"Har tillgång till databasen"

Researchgruppen påstår sig ha tillgång till Flashbacks-användarnas kontouppgifter. 20

Kyssfilm lanserar nya colan

Kyssfilm lanserar nya colan

Coca-Cola går ut i sin största lanserings-
kampanj på sju år.

Knutson lämnar Fritidsresor

Knutson lämnar Fritidsresor

Marknadschefen slutar efter 15 år. 7

SD och Alliansen toppar anmälningsligan hos RO

SD och Alliansen toppar anmälningsligan hos RO

Här är kampanjerna som gjort svenskarna förbannade. 13

DI får Annie Lööf att se rött

DI får Annie Lööf att se rött

Näringsminister Annie Lööf rasar mot Dagens Industri. 11

Årets byrå fuskanklagas

Årets byrå fuskanklagas

Regi ser över reglerna i Årets byrå, kan Dagens Media berätta. 15

PewDiePies miljonregn – tio miljoner rakt ned i fickan

PewDiePies miljonregn – tio miljoner rakt ned i fickan

Nu står det klart hur mycket Felix Kjellberg tjänar på sin succékanal. 15

Hjälper content-utgivare

Hjälper content-utgivare

Medieveteranerna Olof Brundin och Sakari Pitkänen startar en kurs.

Klout kommer till Sverige

Klout kommer till Sverige

Sociala medier-företaget Klout etableras i Sverige – som första marknad efter USA.

"Herlitz berättade bredvid en toalett i Almedalen"

"Herlitz berättade bredvid en toalett i Almedalen"

För första gången ger Expressens tidigare vd Bengt Ottosson sin version av turbulensen på kvällstidningen.

Lindqvist tillbaka hos MEC

Lindqvist tillbaka hos MEC

MEC möblerar om på sin digitala avdelning. 2

Samma innehåll i Stampens tidningar

Samma innehåll i Stampens tidningar

En nyckel i Stampen Local Medias sparpaket blir att producera gemensamt innehåll i bolagets sex dagstidningar i Västsverige, kan Dagens Media avslöja. 4

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se