Här är Comedy Centrals och MTVs nya programdirektör

Mattias Behrer tar över som programdirektör på MTV Networks efter Peter Bergström, som har lämnat bolaget. Mattias Behrer fortsätter även att arbeta som MTVs marknadsdirektör."Jag är väldigt exalterad", säger han i en intervju med Dagens Media.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Mattias Behrer har arbetat på MTV Networks sedan våren 2005, initialt som marknadsansvarig för lanseringen av MTVs landsspecifika kanaler i Norden.

Nu har han fått utökat förtroende från Viacom, som driver MTV, VH1 och Nickelodeon i Norden.

Från och med januari arbetar Mattias Behrer som marknads- och programdirektör för MTV Networks svenska tv-kanaler och nordiska produktionsverksamhet. Hans ambition är att bredda MTVs portfölj av varumärken i Sverige, och utmana MTG, TV4-Gruppen och Prosieben som landets fjärde största mediehus inom tv.

- Det är väl drömmen för en gammal marknadschef att få kontroll över helheten, att kunna jobba med både produkten, innehållet, paketeringen och kommunikationen i samma andetag, säger Mattias Behrer.

Den tidigare programdirektören för MTV, Peter Bergström, valde att lämna sin tjänst i december efter bara åtta månader på posten.

Peter Bergström hade arbetat med en stor förändring i MTVs utbud, som lanserades i augusti 2007. Ett antal kändis-vjs - däribland rapparen Henrik "Eye N'I" Blomqvist och klubbkändisen Karin Winther - fick då fria tyglar att utforma sina egna programblock i kanalen.

Men den nya inriktningen havererade ordenligt. Kanalens tittartidsandel i målgruppen 15-34 år backade i oktober från 2,4 till 2 procent. I september tappade kanalen ännu mer, från 2,6 till 1,8 procent. Raset kom efter en längre period av stark tillväxt för MTV.

- Vi tog en liten risk, stack ut hakan, och satsade ganska hårt på egna produktioner. Vi tycker att produktionerna blev väldigt bra - och vi lade ner mycket passion och arbetsglädje i det där. Men tyvärr fick vi inte det tittandet som vi måste kräva, säger Mattias Behrer.

- Det var smärtsamt och jobbigt. Samtidigt är det så att vi måste ta risker ibland. Och vi kommer att fortsätta att ta risker.

Efter en utvärdering skrotades hela upplägget. Men enligt Mattias Behrer var det inte den havererade programsatsningen som resulterade i att han tog över som programdirektör efter Peter Bergström.

Chefsbytet är resultatet av en större omorganisation som MTV påbörjade under hösten 2007. Från att tidigare ha tillhört MTV i Storbritannien, tillhör MTV Norden numera MTV Benelux.

- Det är en region som ligger oss närmare i alla avseenden. I samband med det gjorde vi en del roller gemensamma för hela norra Europa, det vill säga Norden och Benelux, säger Mattias Behrer, och fortsätter:

- Det här gjorde att Peter Bergströms roll förändrades en del. Då valde han helt enkelt att säga upp sig och gå vidare.

Under 2008 ska MTV göra färre egenproducerade tv-program, och i stället importera fler program från Viacom i USA. Dessutom ska MTV Norden börja se sig om efter serier som kan köpas in från andra, internationella bolag.

Den svenska produktionskapaciteten ska användas till olika former av inslag - för både webben och tv - som inte utgör hela tv-program.

På Mattias Behrers initiativ ska den svenska produktionsavdelningen fusioneras med online-avdelningen. Han pratar om en "super content"-avdelning, som ska arbeta över hela MTV Networks kanalportfölj.

- Den här avdelningen ska också bli bättre på att skapa unikt innehåll bara för webben. Tidigare har vi varit jätteduktiga på produktion för tv som vi sedan ibland har anpassat för webben. Nu måste vi börja skräddarsy innehåll för webben.

Mattias Behrer är annars entusiastisk över den populära amerikanska humorkanalen Comedy Central, som MTV Networks planerar att lansera i Sverige.

I USA är Comedy Central, enligt Behrer, den största tv-kanalen i gruppen män 18-24 år. I gruppen män 18-49 år är kanalen den tionde största på den amerikanska marknaden.

- Om man ser till Comedy Centrals positionering på den svenska marknaden, så har de kanaler som har lyckats bland yngre killar varit väldigt inriktade på sport och nyheter, säger Mattias Behrer, och fortsätter:

- Vi ser att Comedy Central kan fylla ett hål som inte har fyllts tidigare. Det borde vara en klockren kanal för den svenska marknaden.

Mycket talar dock för att ett sändningstillstånd i det digitala marknätet är en förutsättning för att MTV ska lansera Comedy Central i Sverige.

- Om jag ska vara ärlig har jag svårt att se att den här investeringen är berättigad om vi inte får licensen. Men man ska aldrig säga aldrig.

Om kanalen vinner ett sändningstillstånd väntar kraftiga investeringar. Svenska Comedy Central ska fyllas med både de utländska, populära programmen och svenska egenproducerade program, med kända komiker.

- Jag har redan pratat förutsättningslöst med bland andra Babben Larsson, David Batra och Adde Malmberg. Jag ville se hur de känner för Comedy Central. De var oerhört positiva till att vi ska försöka få hit kanalen. Comedy Central är en auktoritet i den här världen.

Fredrik Svedjetun Av: Fredrik Svedjetun
Mejla reportern

08-545 222 05

Annons
Nyheter
Isbit Games gör spel för batterikampanj

Isbit Games gör spel för batterikampanj

Vill engagera och informera barnen. River-ägda spelstudion Isbit Games deltar i insamlingskampanj åt batteritillverkaren Varta.

Joakim Pops nya gig

Joakim Pops nya gig

"En stark position". Hitta.ses tidigare vd Joakim Pops går in i Viva Media Groups styrelse.

Expressens nya giv – läs nyheterna i klockan

Expressens nya giv – läs nyheterna i klockan

"Vill vara med och testa nytt". Släpper nyhetsapp. 2

Carl-Johan Bonnier om Gunilla Herlitz superlön

Carl-Johan Bonnier om Gunilla Herlitz superlön

"Hon har gjort ett fantastiskt jobb". Gunilla Herlitz lön på nära 19 miljoner kronor upprör. Men Bonniers styrelseordförande tycker att lönen är rimlig. 8

Skadestånd efter TV3-såpan

Skadestånd efter TV3-såpan

"Rätten till privatliv gäller även på sjukhus". Anhöriga kände igen sin döende far i "Sjukhuset". Nu får de 20 000 kronor var i skadestånd av landstinget. 1

Stort varsel på Viacom

Stort varsel på Viacom

"Vore fel av mig att säga ett antal". Viacom i Sverige varslar en stor del av sin personalstyrka, kan Dagens Media berätta.

Annons
Han fick 24 miljoner – "köper varken bilar eller klockor"

Han fick 24 miljoner – "köper varken bilar eller klockor"

Lever spartanskt trots drömlönen. Han drog in mest av alla mediechefer i Sverige. Jonas Sjögren berättar nu att han trots det inte lever något lyxliv. 10

LÖNELIGAN 2014
De har reklambyråernas allra fetaste plånböcker

De har reklambyråernas allra fetaste plånböcker

REKLAMBYRÅERNA. Här är listan över landets bäst betalda reklamare. 5

Fjäder i hatten för Hasan & Partners – vinner Fritidsresor

Fjäder i hatten för Hasan & Partners – vinner Fritidsresor

"Jag kan bekräfta att det stämmer". Hasan & Partners blir Fritidsresors nya reklambyråpartner, kan Dagens Media avslöja. 1

LÖNELIGAN 2014
Annonsörerna som betalar bäst – telebolag i topp

Annonsörerna som betalar bäst – telebolag i topp

MARKNADSCHEFERNA. Här är listan över marknadscheferna som får bäst – och sämst – betalt.

FÖR DAGENS MEDIAS PRENUMERANTER
Nytt nummer ute idag

Nytt nummer ute idag

Duon som vill reformera hela branschen. Kolla innehållet i senaste utgåvan av Dagens Media.

... med Branschanalys om resebolagen

Charterjättar skär hårt i tv-reklamen. Vi plockar ut Apollos Gud i centrala Stockholm.

LÖNELIGAN 2014
Upprört om Herlitz lön: "Det är otroligt, ofattbart"

Upprört om Herlitz lön: "Det är otroligt, ofattbart"

"Det här är för mycket pengar för att ens förstå". Fackklubbarna är bestörta över Gunilla Herlitz jättelön. 19

Succé för Historieätarna på webben

Succé för Historieätarna på webben

Men Paradise Hotel toppar fortfarande. Erik Haags och Lotta Lundgrens matprogram kommer fyra på webb-tv-listan.

Hon blir Aller Medias nya kommunikationschef

Hon blir Aller Medias nya kommunikationschef

"Har alltid älskat tidningar". Kristina Hagbard får uppgiften att leda Aller medias kommunikationsarbete.

Paradise Hotel får ny säsong

Paradise Hotel får ny säsong

"Ett självklart beslut." Hoppas kunna upprepa succén nästa år. 3

Fritidsresor till Dentsu Aegis

Fritidsresor till Dentsu Aegis

"Ett svårt val". Resebolagets nordiska pitch är klar, kan Dagens Media berätta. 1

Eva Hamiltons känga till kulturfolket

Eva Hamiltons känga till kulturfolket

”Verkar mena att SVT:s program ska de ut som på 90-talet”. SVT:s avgående vd talar ut i stor avskedsintervju. 4

Pr-profil startar digitalt hälsomagasin

Pr-profil startar digitalt hälsomagasin

"Vi fångar upp trenden". Roland-Philippe Kretzschmar bakom nytt digitalt magasin och bloggnätverk inom aktiv livsstil.

LÖNELIGAN 2014
Miljonregn över mediechefer – Herlitz lyfter 19 miljoner

Miljonregn över mediechefer – Herlitz lyfter 19 miljoner

MEDIECHEFERNA. Här är mediecheferna som lyfter de högsta lönerna. Bara topptrion drar tillsammans in hela 58 miljoner kronor i årslön. 6

LÖNELIGAN 2014
Vinstlott för männen i mediebyråernas lönerace

Vinstlott för männen i mediebyråernas lönerace

MEDIEBYRÅERNA. Först på 15:e plats tar sig en kvinna in på listan över mediebyråernas högsta löner. 1

LÖNELIGAN 2014
Här är pr-konsulterna som tjänar mest – och minst

Här är pr-konsulterna som tjänar mest – och minst

PR-BYRÅERNA. JKL, Prime och Brunswick är byråerna som betalar för branschens tre fetaste lönekuvert. Här är hela listan över pr-konsulternas löner. 3

Appelberg hittar en ny samarbetspartner i Norge

Appelberg hittar en ny samarbetspartner i Norge

"Våra kunder blir allt mer internationella". Drar igång ett strategiskt samarbete med Metro Branding.

Telenor tappar kommunikationschefen

Telenor tappar kommunikationschefen

"Fem intensiva år". Telenors kommunikationschef Andreas Hamrin lämnar bolaget.

Nordiska Tidningsbolaget byter namn

Ska bli mer digitala. Contentbyrån byter namn till Lovstrom Content.

Så går Sveriges content marketing-byråer

FÖR PRENUMERANTER. Content marketing var på allas läppar under 2013. Det märks inte i contentbyråernas bokslut.

'Mät digital ROI – fem enkla steg'

'Mät digital ROI – fem enkla steg'

KRÖNIKA. Nu kan vi äntligen mäta värdet av digital kommunikation, skriver Nils von Heijne, cd på Pronto. 4

Barnkanalen utökar sändningstiden

Barnkanalen utökar sändningstiden

"Tittningen har förskjutits på kvällen". SVT:s Barnkanalen tar ett kliv in i superprime. 1

Nu relanseras Tele2

Nu relanseras Tele2

"Om du inte är nöjd river vi fakturan". Tele2:s vd håller tal.

TV4 flyttar Zlatan till betal-tv

TV4 flyttar Zlatan till betal-tv

Tv-huset stuvar om sporträttigheterna. Zlatan Ibrahimovics matcher i PSG ska nästa år sändas i C More. 6

Röda Korset kritiserar Årets Julklapp

Röda Korset kritiserar Årets Julklapp

Debatterade med HUI i SVT:s morgonsoffa. Nominerar "Matpaket till Syrien". 4

C More om Aviciis nya musik- video: "Är slående likt oss"

C More om Aviciis nya musik-
video: "Är slående likt oss"

Se en mashup-video här. Wyclef Jeans och Aviciis musikvideo till "Divine Sorrow" är slående lik C Mores grafiska identitet, tycker tv-bolaget. 9

Så växte C More fram

Så växte C More fram

"Vi riktar oss inte längre bara till hockeymän". Från mörker och en seriös ton till färger.

Annons
Kolla in nya numret av Dagens Medias tidning...

Kolla in nya numret av Dagens Medias tidning...

Här är innehållet i nr 20, 2014.

Annons
... och av Branschanalys

... och av Branschanalys

Djupdykning i resebranschen.

Nyhetsbolaget skär ned

Nyhetsbolaget skär ned

Dagens Media kan i dag avslöja detaljerna i Nyhetsbolagets nya bemanningsplan. Totalt försvinner 17,5 tjänster. 2

Dagens Media slår rekord

Dagens Media slår rekord

Nytt all time high förra veckan. 4

Tidigare moderatchef blir kampsportslobbyist

Tidigare moderatchef blir kampsportslobbyist

Inför stormötet i Tele2 Arena – Prime blir ny pr-byrå för kampsportorganisationen UFC. 17

Så prenumererar du på DM

Så prenumererar du på DM

Ta del av aktuella erbjudanden här.

Viggos blogg

Viggos blogg Grattis SUP46!

Rasande på Lajkat: ”De hänger ut barnens tankar”

Rasande på Lajkat: ”De hänger ut barnens tankar”

Lajkat.se anklagas för att ha stulit Kamratpostens läsarbrev. 15

Journalistvinnaren: "Han är näringslivets största skurk"

Journalistvinnaren: "Han är näringslivets största skurk"

Årets journalist, ekonomireportern Birgitta Forsberg, berättar om granskningarna av Saab, miljardärintervjuerna och om näringslivets största badboy. 1

Blogoccoli

Blogoccoli Ett fett PR tips

Pr-bloggen

Pr-bloggen Dagen efter SPINN

Läs Dagens Media digitalt

Läs Dagens Media digitalt

Här finns mer information till dig som är prenumerant.

Framtidsrapporten riktar hård kritik mot ledningen

Framtidsrapporten riktar hård kritik mot ledningen

För lång tid mellan idé till publicerad nyhet konstaterar kvällstidningsjätten i sin framtidsrapport. 7

Kristdemokraten: ”Inför en Claes de Faire-skatt”

Kristdemokraten: ”Inför en Claes de Faire-skatt”

Efter chefredaktörens krönika – nu kräver KD-politikern en frivillig rikemansskatt. 12

Sanningen om trillingnöten

Sanningen om trillingnöten

Dagens Media gav sig på jakt efter sanningen om trillingnötens död – och fann förklaringen i chokladfabriken. 6

Amerikanskt filmbolag kräver ut namn på fildelare

Amerikanskt filmbolag kräver ut namn på fildelare

Check Entertainment går till domstol för att få ut namn på misstänkta fildelare från Bredbandsbolaget, Com Hem och Telia, kan Dagens Media avslöja. 9

TV4 riktar in sig på äldre

TV4 riktar in sig på äldre

TV4 riktar in sig till något äldre tittare – och höjer reklampriserna. 13

Priset för Svenskafans – minst 4 miljoner kr

Priset för Svenskafans – minst 4 miljoner kr

Traveas köper 100 procent av aktierna i Stampen Sports Media, där SvenskaFans.com ingår. 6

”Ikväll fick jag sparken"

”Ikväll fick jag sparken"

Aftonbladet säger upp Elisabet Höglund som kolumnist. 11

Annonspudlar – lanserar kampanj utan kvinnor

Annonspudlar – lanserar kampanj utan kvinnor

Resesajten slår mynt av sexismkritiken i nya kampanjen. 7

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se