Här är Comedy Centrals och MTVs nya programdirektör

Mattias Behrer tar över som programdirektör på MTV Networks efter Peter Bergström, som har lämnat bolaget. Mattias Behrer fortsätter även att arbeta som MTVs marknadsdirektör."Jag är väldigt exalterad", säger han i en intervju med Dagens Media.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Mattias Behrer har arbetat på MTV Networks sedan våren 2005, initialt som marknadsansvarig för lanseringen av MTVs landsspecifika kanaler i Norden.

Nu har han fått utökat förtroende från Viacom, som driver MTV, VH1 och Nickelodeon i Norden.

Från och med januari arbetar Mattias Behrer som marknads- och programdirektör för MTV Networks svenska tv-kanaler och nordiska produktionsverksamhet. Hans ambition är att bredda MTVs portfölj av varumärken i Sverige, och utmana MTG, TV4-Gruppen och Prosieben som landets fjärde största mediehus inom tv.

- Det är väl drömmen för en gammal marknadschef att få kontroll över helheten, att kunna jobba med både produkten, innehållet, paketeringen och kommunikationen i samma andetag, säger Mattias Behrer.

Den tidigare programdirektören för MTV, Peter Bergström, valde att lämna sin tjänst i december efter bara åtta månader på posten.

Peter Bergström hade arbetat med en stor förändring i MTVs utbud, som lanserades i augusti 2007. Ett antal kändis-vjs - däribland rapparen Henrik "Eye N'I" Blomqvist och klubbkändisen Karin Winther - fick då fria tyglar att utforma sina egna programblock i kanalen.

Men den nya inriktningen havererade ordenligt. Kanalens tittartidsandel i målgruppen 15-34 år backade i oktober från 2,4 till 2 procent. I september tappade kanalen ännu mer, från 2,6 till 1,8 procent. Raset kom efter en längre period av stark tillväxt för MTV.

- Vi tog en liten risk, stack ut hakan, och satsade ganska hårt på egna produktioner. Vi tycker att produktionerna blev väldigt bra - och vi lade ner mycket passion och arbetsglädje i det där. Men tyvärr fick vi inte det tittandet som vi måste kräva, säger Mattias Behrer.

- Det var smärtsamt och jobbigt. Samtidigt är det så att vi måste ta risker ibland. Och vi kommer att fortsätta att ta risker.

Efter en utvärdering skrotades hela upplägget. Men enligt Mattias Behrer var det inte den havererade programsatsningen som resulterade i att han tog över som programdirektör efter Peter Bergström.

Chefsbytet är resultatet av en större omorganisation som MTV påbörjade under hösten 2007. Från att tidigare ha tillhört MTV i Storbritannien, tillhör MTV Norden numera MTV Benelux.

- Det är en region som ligger oss närmare i alla avseenden. I samband med det gjorde vi en del roller gemensamma för hela norra Europa, det vill säga Norden och Benelux, säger Mattias Behrer, och fortsätter:

- Det här gjorde att Peter Bergströms roll förändrades en del. Då valde han helt enkelt att säga upp sig och gå vidare.

Under 2008 ska MTV göra färre egenproducerade tv-program, och i stället importera fler program från Viacom i USA. Dessutom ska MTV Norden börja se sig om efter serier som kan köpas in från andra, internationella bolag.

Den svenska produktionskapaciteten ska användas till olika former av inslag - för både webben och tv - som inte utgör hela tv-program.

På Mattias Behrers initiativ ska den svenska produktionsavdelningen fusioneras med online-avdelningen. Han pratar om en "super content"-avdelning, som ska arbeta över hela MTV Networks kanalportfölj.

- Den här avdelningen ska också bli bättre på att skapa unikt innehåll bara för webben. Tidigare har vi varit jätteduktiga på produktion för tv som vi sedan ibland har anpassat för webben. Nu måste vi börja skräddarsy innehåll för webben.

Mattias Behrer är annars entusiastisk över den populära amerikanska humorkanalen Comedy Central, som MTV Networks planerar att lansera i Sverige.

I USA är Comedy Central, enligt Behrer, den största tv-kanalen i gruppen män 18-24 år. I gruppen män 18-49 år är kanalen den tionde största på den amerikanska marknaden.

- Om man ser till Comedy Centrals positionering på den svenska marknaden, så har de kanaler som har lyckats bland yngre killar varit väldigt inriktade på sport och nyheter, säger Mattias Behrer, och fortsätter:

- Vi ser att Comedy Central kan fylla ett hål som inte har fyllts tidigare. Det borde vara en klockren kanal för den svenska marknaden.

Mycket talar dock för att ett sändningstillstånd i det digitala marknätet är en förutsättning för att MTV ska lansera Comedy Central i Sverige.

- Om jag ska vara ärlig har jag svårt att se att den här investeringen är berättigad om vi inte får licensen. Men man ska aldrig säga aldrig.

Om kanalen vinner ett sändningstillstånd väntar kraftiga investeringar. Svenska Comedy Central ska fyllas med både de utländska, populära programmen och svenska egenproducerade program, med kända komiker.

- Jag har redan pratat förutsättningslöst med bland andra Babben Larsson, David Batra och Adde Malmberg. Jag ville se hur de känner för Comedy Central. De var oerhört positiva till att vi ska försöka få hit kanalen. Comedy Central är en auktoritet i den här världen.

Fredrik Svedjetun Av: Fredrik Svedjetun
Mejla reportern

08-545 222 05

Annons

Nyheter

Socialstyrelsen väljer Gullers

Socialstyrelsen väljer Gullers

"Vi är stolta". Vinner för tredje gången i rad myndighetens förtroende.

Försäkringskassans nya kampanj

Försäkringskassans nya kampanj

Pris: 8 miljoner. I dag lanserar Lowe Brindfors och Försäkringskassan en bred kampanj som ska kommunicera myndighetens verksamhet.

ORVESTO KONSUMENT
Jakt, fiske och motor växer

Jakt, fiske och motor växer

All time high för Filter. Tjejtidningarna rasar men inom jakt och motor ökar läsandet.

ORVESTO KONSUMENT
Svenskan tappar mest

Svenskan tappar mest

City i Lund går mot strömmen. Tappat mer än var tionde läsare.

Kränker inte homosexuella

Kränker inte homosexuella

"Inget krav på att representera hela samhället". Ving, som tidigare i år prisades för sitt hbtq-arbete, kränker inte homosexuella i sin reklamfilm. Det slår Reklamombudsmannen fast.

Ving prisas för sitt hbtq-arbete

Ving prisas för sitt hbtq-arbete

Marknadschefen: "Behöver inte vara rädd att folk ska bojkotta företaget". Hbtq-vänligaste företaget enligt Unionen. 1

Reklamen som törs visa HELA Sverige

Reklamen som törs visa HELA Sverige

"Vitheten är ett kolossalt problem". I reklambilden av Sverige finns varken plats för invandrare eller funktionshindrade.

Tv-chefen: "Det är ett elände"

Tv-chefen: "Det är ett elände"

Danmark och Sverige hårdast drabbade av tv-krisen. För Dagens Media ger Mediacoms tv-chef Patrick Wallin sin syn på de sjunkande tittarnivåerna. 8

Mångmiljonsmäll för tv-kanalerna

"September var en kalldusch". Tittarraset i linjär tv tvingar tv-kanalerna att betala tillbaka mångmiljonbelopp till mediebyråerna.

Oron växer bland landets annonsörer

"Kanalhusen agerar bank". Marknadscheferna hos Sveriges tyngsta tv-annonsörer är minst sagt bekymrade över tittarraset.

Annons
Zlatan stuvar om i Kanal 5:s tablå

Zlatan stuvar om i Kanal 5:s tablå

Idén kom från fotbollsstjärnan själv. Kanal 5 flyttar flera premiärer för att visa sin dokumentär om Zlatan Ibrahimovic. 9

"Nyttjar det vi har på annat sätt"

Kontextuell annonsering. Marknadschef Stefan Hedelius om varför SAS nya kommunikationskoncept är ekonomiskt mer effektivt.

Kupés nya chefredaktör

Kupés nya chefredaktör

Lämnat Norwegian. Åsa Larsson, ny på SJ, tar över Kupé. 2

Så många såg premiären i går

Så många såg premiären i går

Säsong 2. Dessertmästarna har startat i Kanal 5. 8

Hon blir TT:s försäljningschef

Hon blir TT:s försäljningschef

"Nästa steg i utvecklingen". TV4-gruppens tidigare marknadschef blir ny försäljningschef på TT Nyhetsbyrån.

"Vi ger Netflix en match"

"Vi ger Netflix en match"

Till 2020. Vd Rikard Steiber om hur Viaplay norpade rättigheter från Netflix. 3

Reklambråk efter MMA-galan avgjort i rätten

Reklambråk efter MMA-galan avgjort i rätten

”Har inte betalat”. Marknadsbyrån levererade reklammaterial till ”Superior Challange” – men fick inga pengar. 1

Internetleverantör stoppar kampanj efter påtryckningar

Internetleverantör stoppar kampanj efter påtryckningar

"Borde ha bett om tillstånd". Efter en tvist med rättighetsinnehavarna stoppar internetleverantören sin kampanj "Bahnhof Tiger" – efter bara två publiceringar. 1

Så många såg Jagad av hundar

Så många såg Jagad av hundar

Kritiserad programidé. Premiären av det omskrivna progammet sändes i går. 16

Aller Media flyttar flugfisket till Lerum

Aller Media flyttar flugfisket till Lerum

Två personer berörs. Två redaktioner blir en när Fiskejournalen tar över Allt om Flugfiske, kan Dagens Media berätta. 2

Nytt nummer av Dagens Media ute

Nytt nummer av Dagens Media ute

Tv-bolagen kräver hårdare lagar mot pirater. En djupdykning i barn och ungdomars mediekonsumtion, och kommunikation riktad till yngre målgrupper. Fortsatt granskning av tv-krisen. Det växande problemet som plågar undersökningsindustrin. Om det och mycket mer kan du läsa i nya numret av Dagens Media.

Beck-Friis får toppjobb

Beck-Friis får toppjobb

Ansvarar för Bonniers Viaplaydödare. Blir digitalchef för mångmiljardaffären. 5

Bonnier lanserar jättetjänst – ska samla alla tv-rättigheter på nätet

Bonnier lanserar jättetjänst – ska samla alla tv-rättigheter på nätet

”Ett Viaplay i Bonnier-tappning”. För Dagens Media berättar Bonniers vd Tomas Franzén om koncernens kommande supertjänst för rörlig bild.

Här är Greys första Volvo-film

Här är Greys första Volvo-film

Reklam för XC60. Grey Londons första internationella kampanj för Volvo ska ge känslan av premium. 3

Eurosports nya kampanjfilmer

Eurosports nya kampanjfilmer

Nya rättigheter. Producerad av Bond Street Film i samarbete med SBS Discovery. 1

Instagramstjärnan till Nyheter24

Instagramstjärnan till Nyheter24

"Unik räckvidd". Lisa Tellbe, som har 424 000 följare på Instagram, blir ny bloggare på Nyheter24-gruppens sajt Modette.

Så köper annonsörerna unga Instagram-stjärnor

”Det mesta jag har fått är 10 000 kronor”. I inlägg som ofta saknar annonsmärkning gör bolagen smygreklam på Instagram – inte sällan via minderåriga Instagram–användare.

Facktidning blir magasin

Facktidning blir magasin

Når 160 000 tjänstemän. Kate redaktionell design utvecklar Vision.

"Så utomordentligt dumt, Alvesson"

"Så utomordentligt dumt, Alvesson"

BLOGG. Dagens Medias bloggare Joseph Borenstein sågar forskaren Mats Alvessons i DN Debatt.

DGA ska lansera Hänt i Veckan

DGA ska lansera Hänt i Veckan

"Det känns urhäftigt". Aller Media tar hjälp av reklambyrån DGA.

Aller: ”Det ska vara skandalöst”

Aller: ”Det ska vara skandalöst”

Kändistidningarnas framtid. Aller stärker greppet om kändistidningssegmentet. Skamfilade varumärket Se & Hör skrotas till förmån för klassikern Hänt i Veckan – samtidigt skapas ett nytt intäktsben med sajten Hänt.se

Får terapi i direktsändning

Får terapi i direktsändning

"Vill fördjupa oss". Lina Thomsgård först ut i SR-satsning.

"Ello har glömt det viktigaste"

"Ello har glömt det viktigaste"

KRÖNIKA. Mikael Zackrisson har testat hajpade Ello – och är djupt skeptisk. 1

The Mauler till TV4-gruppen

The Mauler till TV4-gruppen

"Stor kunskap och bred erfarenhet". Klar som gästexpert i TV12. 22

'Företag underskattar digital marknadsföring'

'Företag underskattar digital marknadsföring'

Sifo-undersökning. Svenska små- och medelstora måste visa mer detaljerad information än vad de tror att de behöver göra, enligt Mattias Wedar, chef för Eniros produktutveckling och marknadsföring. 3

Viaplay lägger beslag på Svampbob

Viaplay lägger beslag på Svampbob

"Intar förstaplaceringen". MTG:s Viaplay säkrar de exklusiva rättigheterna till Nickelodeons innehåll.

Gorbys sponsrar ungdomar

Gorbys sponsrar ungdomar

Swe och Vizeum bakom kampanjen. Gorbys delar ut 10 000 kronor till unga för att utveckla sina intressen. 2

Annons
Annons
Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation När behövs dyra annonser?

Mångmiljonsmäll för tv-bolag

Mångmiljonsmäll för tv-bolag

Tittarraset i linjär tv tvingar tv-kanalerna att betala tillbaka stora belopp till mediebyråerna.

Nu växer oron växer bland landets annonsörer

Nu växer oron växer bland landets annonsörer

Sveriges marknadschefer ser över mediemixen.

Tv-husen flaggar för kraftigt höjda reklampriser

Tv-husen flaggar för kraftigt höjda reklampriser

Här är tv-kanalernas lösning på kaoset.

Tv-krisens största vinnare

Tv-krisens största vinnare

Pengar flyttas till digitala medier.

Webben ställer nya krav på rörliga reklamen

Webben ställer nya krav på rörliga reklamen

Experter: En dålig idé att visa samma reklamfilm på internet.

Expressen sörjer SD:s rekordval – med svart etta

Expressen sörjer SD:s rekordval – med svart etta

Igår blev Sverigedemokraterna landets tredje största parti. Nu sörjer Expressen, med en nattsvart etta. 44

"Den bästa kulturministern Sverige aldrig har haft"

"Den bästa kulturministern Sverige aldrig har haft"

Han pekas ut som en möjlig kulturminister i en rödgrön regering. Själv ser Lars Ohly uppdraget som ett "drömjobb", men tror att alltför många omständigheter måste klaffa för att han ska efterträda Lena Adelsohn Liljeroth.

Aftonbladet bäddar in Åkesson – i casinoreklam

Aftonbladet bäddar in Åkesson – i casinoreklam

Samtidigt som Ekot avslöjar Jimmie Åkessons extrema spelande på nätcasinon har SD-ledaren hamnat i en annonskrock.

"Fara för hela valsystemet"

"Fara för hela valsystemet"

Tillsammans med Yougov planerar Metro att "avslöja" valresultatet – timmar innan vallokalerna stänger. 8

Katastrof för Norwegian

Katastrof för Norwegian

Sex år av varumärkesarbete är utraderat – och Norwegian fortsätter att falla.

Kent Ekeroths hälsning: "Sov riktigt gott nu"

Kent Ekeroths hälsning: "Sov riktigt gott nu"

Riksdagsledamoten Kent Ekeroth (SD) riktar sig till Nyheter24:s medarbetare i en Youtube-video. 21

"Har tillgång till databasen"

"Har tillgång till databasen"

Researchgruppen påstår sig ha tillgång till Flashbacks-användarnas kontouppgifter. 20

Kyssfilm lanserar nya colan

Kyssfilm lanserar nya colan

Coca-Cola går ut i sin största lanserings-
kampanj på sju år.

Knutson lämnar Fritidsresor

Knutson lämnar Fritidsresor

Marknadschefen slutar efter 15 år. 7

SD och Alliansen toppar anmälningsligan hos RO

SD och Alliansen toppar anmälningsligan hos RO

Här är kampanjerna som gjort svenskarna förbannade. 13

DI får Annie Lööf att se rött

DI får Annie Lööf att se rött

Näringsminister Annie Lööf rasar mot Dagens Industri. 11

Årets byrå fuskanklagas

Årets byrå fuskanklagas

Regi ser över reglerna i Årets byrå, kan Dagens Media berätta. 15

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se