Här är Comedy Centrals och MTVs nya programdirektör

Mattias Behrer tar över som programdirektör på MTV Networks efter Peter Bergström, som har lämnat bolaget. Mattias Behrer fortsätter även att arbeta som MTVs marknadsdirektör."Jag är väldigt exalterad", säger han i en intervju med Dagens Media.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Mattias Behrer har arbetat på MTV Networks sedan våren 2005, initialt som marknadsansvarig för lanseringen av MTVs landsspecifika kanaler i Norden.

Nu har han fått utökat förtroende från Viacom, som driver MTV, VH1 och Nickelodeon i Norden.

Från och med januari arbetar Mattias Behrer som marknads- och programdirektör för MTV Networks svenska tv-kanaler och nordiska produktionsverksamhet. Hans ambition är att bredda MTVs portfölj av varumärken i Sverige, och utmana MTG, TV4-Gruppen och Prosieben som landets fjärde största mediehus inom tv.

- Det är väl drömmen för en gammal marknadschef att få kontroll över helheten, att kunna jobba med både produkten, innehållet, paketeringen och kommunikationen i samma andetag, säger Mattias Behrer.

Den tidigare programdirektören för MTV, Peter Bergström, valde att lämna sin tjänst i december efter bara åtta månader på posten.

Peter Bergström hade arbetat med en stor förändring i MTVs utbud, som lanserades i augusti 2007. Ett antal kändis-vjs - däribland rapparen Henrik "Eye N'I" Blomqvist och klubbkändisen Karin Winther - fick då fria tyglar att utforma sina egna programblock i kanalen.

Men den nya inriktningen havererade ordenligt. Kanalens tittartidsandel i målgruppen 15-34 år backade i oktober från 2,4 till 2 procent. I september tappade kanalen ännu mer, från 2,6 till 1,8 procent. Raset kom efter en längre period av stark tillväxt för MTV.

- Vi tog en liten risk, stack ut hakan, och satsade ganska hårt på egna produktioner. Vi tycker att produktionerna blev väldigt bra - och vi lade ner mycket passion och arbetsglädje i det där. Men tyvärr fick vi inte det tittandet som vi måste kräva, säger Mattias Behrer.

- Det var smärtsamt och jobbigt. Samtidigt är det så att vi måste ta risker ibland. Och vi kommer att fortsätta att ta risker.

Efter en utvärdering skrotades hela upplägget. Men enligt Mattias Behrer var det inte den havererade programsatsningen som resulterade i att han tog över som programdirektör efter Peter Bergström.

Chefsbytet är resultatet av en större omorganisation som MTV påbörjade under hösten 2007. Från att tidigare ha tillhört MTV i Storbritannien, tillhör MTV Norden numera MTV Benelux.

- Det är en region som ligger oss närmare i alla avseenden. I samband med det gjorde vi en del roller gemensamma för hela norra Europa, det vill säga Norden och Benelux, säger Mattias Behrer, och fortsätter:

- Det här gjorde att Peter Bergströms roll förändrades en del. Då valde han helt enkelt att säga upp sig och gå vidare.

Under 2008 ska MTV göra färre egenproducerade tv-program, och i stället importera fler program från Viacom i USA. Dessutom ska MTV Norden börja se sig om efter serier som kan köpas in från andra, internationella bolag.

Den svenska produktionskapaciteten ska användas till olika former av inslag - för både webben och tv - som inte utgör hela tv-program.

På Mattias Behrers initiativ ska den svenska produktionsavdelningen fusioneras med online-avdelningen. Han pratar om en "super content"-avdelning, som ska arbeta över hela MTV Networks kanalportfölj.

- Den här avdelningen ska också bli bättre på att skapa unikt innehåll bara för webben. Tidigare har vi varit jätteduktiga på produktion för tv som vi sedan ibland har anpassat för webben. Nu måste vi börja skräddarsy innehåll för webben.

Mattias Behrer är annars entusiastisk över den populära amerikanska humorkanalen Comedy Central, som MTV Networks planerar att lansera i Sverige.

I USA är Comedy Central, enligt Behrer, den största tv-kanalen i gruppen män 18-24 år. I gruppen män 18-49 år är kanalen den tionde största på den amerikanska marknaden.

- Om man ser till Comedy Centrals positionering på den svenska marknaden, så har de kanaler som har lyckats bland yngre killar varit väldigt inriktade på sport och nyheter, säger Mattias Behrer, och fortsätter:

- Vi ser att Comedy Central kan fylla ett hål som inte har fyllts tidigare. Det borde vara en klockren kanal för den svenska marknaden.

Mycket talar dock för att ett sändningstillstånd i det digitala marknätet är en förutsättning för att MTV ska lansera Comedy Central i Sverige.

- Om jag ska vara ärlig har jag svårt att se att den här investeringen är berättigad om vi inte får licensen. Men man ska aldrig säga aldrig.

Om kanalen vinner ett sändningstillstånd väntar kraftiga investeringar. Svenska Comedy Central ska fyllas med både de utländska, populära programmen och svenska egenproducerade program, med kända komiker.

- Jag har redan pratat förutsättningslöst med bland andra Babben Larsson, David Batra och Adde Malmberg. Jag ville se hur de känner för Comedy Central. De var oerhört positiva till att vi ska försöka få hit kanalen. Comedy Central är en auktoritet i den här världen.

Fredrik Svedjetun Av: Fredrik Svedjetun
Mejla reportern

08-545 222 05

Annons

Nyheter

Expressens ubåtsjakt i Sky News

Expressens ubåtsjakt i Sky News

Så har nyheten bevakats i medierna. Expressens utsända reporter Tomas Kvarnkullen intervjuades i dag av Sky News. 1

Helin jämför Nilson med en 'gaggig farfar'

Helin jämför Nilson med en 'gaggig farfar'

Diskuterade den sågade kolonialismkrönikan. I det senaste avsnittet av "Mattsson & Helin" ställer Aftonbladets publisher frågan om det inte är dags att avpolettera Expressen-krönikören Ulf Nilson. 1

FÖR DAGENS MEDIAS PRENUMERANTER
Därför lyfter de fram modern

Därför lyfter de fram modern

Finns mycket att vinna. Konsumenter ställer allt högre krav på transparens. Nu lyfter allt fler företag fram modervarumärket i marknadsföringen.

Nya satsningen av  Alliansfritt Sverige

Nya satsningen av
Alliansfritt Sverige

"Progressivt". Ny regering, nytt namn. 4

11 miljoner visningar hittills för Peugeots actionspäckade remake

11 miljoner visningar hittills för Peugeots actionspäckade remake

Se reklamfilmen här. Missiler, explosioner och en attackhelikopter. Här är Peugeots remake på den klassiska reklamfilmen från 1986.

Premiär – Dagens Media Branschanalys

Premiär – Dagens Media Branschanalys

Volvos verkliga ödesval. Här är första utgåvan av Dagens Medias nya tidning Branschanalys.

FÖR DAGENS MEDIAS PRENUMERANTER
Nej, Telia flyger inte

Nej, Telia flyger inte

Tappar i preferens och erinran trots mer reklam. De växande medieinvesteringarna från mobiloperatörerna faller olika ut.

Annons
David Lettermans korthållare sparkas

David Lettermans korthållare sparkas

"Motherfucker". Tony Mendez attackerade David Letterman och manusförfattaren Bill Scheft. 5

Första kunden till Ydrenäs

Första kunden till Ydrenäs

"Ett komplicerat politiskt läge". Svenska Fondhandlareföreningen lägger konto hos Rickard Ydrenäs nya pr-byrå.

Vapenlobbyisten skrev på DN Debatt – kallades ”debattör”

Vapenlobbyisten skrev på DN Debatt – kallades ”debattör”

”Ibland blir det fel”. Debatt-chefen Nils Öhman självkritisk efter missen. 3

"Övergripande bild av utmaningarna"

"Övergripande bild av utmaningarna"

Berntzon Bylund producerar. Schibsted släpper framtidsrapport.

Oklart vem som får tillståndet

Oklart vem som får tillståndet

Kommer inte välja någon aktör som står på kö. Det är oklart vem som får ta över Aftonbladets sändningstillstånd i det digitala marknätet. 2

S-toppen om lobbyanklagelserna

S-toppen om lobbyanklagelserna

"Inget uttalande för Svenskt Flyg". Niklas Nordströms uttalanden om Bromma flygplats ifrågasätts. 7

Försvaret hakar på Svenssons ubåtsjakt

Försvaret hakar på Svenssons ubåtsjakt

"Har noga övervägt lämpligheten". Ubåtsjakten i Stockholms skärgård är helgens stora nyhetshändelse. Nu utnyttjar Försvarsmakten uppmärksamheten i sin rekryteringskampanj. 14

Nytt rekord för Så mycket bättre

Nytt rekord för Så mycket bättre

Ola Salos dag. Säsongspremiären sändes i TV4 på lördagskvällen. 7

KIA-INDEX MOBIL
Artiklar om dödshjälp lyfte Metro i mobilen

Artiklar om dödshjälp lyfte Metro i mobilen

Lajkat ökade näst mest. Antalet unika besökare på Metros mobilsajt ökade med 170 procent vecka 41.

Värvas till Metro

Värvas till Metro

"Stod högst upp på min önskelista". Metro Mode knyter till sig bloggaren Linn Herbertson, som värvas från Tidningskungen.

LÖRDAGSINTERVJUN
"Jag lämnar med flaggan i topp"

"Jag lämnar med flaggan i topp"

Hör hans Spotify-lista. I veckan vann han 100-wattaren för fåret Frank – nu lämnar Karl Skoog uppdraget som marknadschef för Tele2 Business.

Slår tillbaka mot Sveriges Annonsörer

Slår tillbaka mot Sveriges Annonsörer

"Tar gärna en debatt". Svarar på kritiken från Sveriges Annonsörer – och anklagar branschorganisationen för att ha fel i anmälan till Granskningsnämnden. 1

Sveriges Annonsörer anmäler SVT

"Iver till lagstiftning". Sveriges Kvinnolobby hade fel om RO och fick stå oemotsagda i SVT, enligt Anders Ericson, vd för Sveriges Annonsörer. 6

Så hånas Åkessons sjukdom – SD:s presschef upprörd

Så hånas Åkessons sjukdom – SD:s presschef upprörd

"Många journalister präglas av ett hat mot vårt parti". I dag berättade Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson att han är utbränd.

CONTENT MARKETING-DISKUSSIONEN
'Ovärdigt och kontraproduktivt'

'Ovärdigt och kontraproduktivt'

REPLIK. Olika aktörer inom content marketing käbblar och bär sig åt som tvååringar, skriver Björn Owen Glad på Spoon. 4

"Du är säkert en juste kille Axel, även om du ser lite moloken ut"

"Du är säkert en juste kille Axel, även om du ser lite moloken ut"

REPLIK. Magnus Sandman svarar på kritiken från pr-konsulten Axel Barvaeus. 2

"Simplaste formen av news-hijacking"

"Simplaste formen av news-hijacking"

REPLIK. Magnus Sandman vill bara göra pr för sitt eget företag, skriver Thomas Barregren. 5

"Sandman skjuter hårt – men missar målet”

"Sandman skjuter hårt – men missar målet”

REPLIK. Magnus Sandmans påhopp på IHR-studenterna är magstarkt och har en trist ton. Det skriver Axel Barvaeus.

"Det handlar inte om content marketing"

"Det handlar inte om content marketing"

REPLIK. Magnus Sandman är starkt kritisk till IHR-studenternas sex tips. 5

Sex tips för bättre content marketing

Sex tips för bättre content marketing

KRÖNIKA. IHR-studenterna Charlotte Bernett och Jens-Linus Lundgren-Widén presenterar en egen modell för branschen. 5

Vad tycker du? Skriv en replik och mejla oss!

Maila eller ring 08-545 222 00. Du omfattas av källskydd.

FÖR DAGENS MEDIAS PRENUMERANTER
Bråk om vad som är en tittare

Bråk om vad som är en tittare

"Siffran om en miljon tittare är bullshit". TV4 attackerar Aftonbladets brist på offentliga tittarmätningar.

Tidningens döda älgar får Viaplay-kreatören att se rött

Tidningens döda älgar får Viaplay-kreatören att se rött

"Sjukt osmakligt – klickhetsen har gått för långt". Smålandsposten uppmanar läsarna att skicka in "älgisar" från årets älgjakt. Men tilltaget upprör, särskilt om man är vegeterian. 9

Håller du med Tom Jerry Boman?

Se resultatet
  • Ja. 37%
  • Nej. 61%
  • Vet ej. 3%
Rösta
Sex timmar lång reklamfilm

Sex timmar lång reklamfilm

Pre-roll på Youtube. Virgin Airlines nya kampanj är en flygresa i realtid. 1

Lämnar tillbaka tv-tillståndet

Lämnar tillbaka tv-tillståndet

"Fokuserar nu helt där det finns tillväxt". Aftonbladet väljer att lämna tillbaka tillståndet för sändningar i det digitala marknätet. 11

Hon tar över Internetworld

Hon tar över Internetworld

”Supertråkigt när så framträdande personer går vidare”. Både chefredaktör och redaktionschef har lämnat under loppet av några månader. 2

Här är USA:s största annonsör

Här är USA:s största annonsör

Köper reklam för hiskeliga 8 miljarder kronor. Se fem filmer från Geico – annonsören som totaldominerar amerikansk tv.

Oh My är Norrlands Gasell

Oh My är Norrlands Gasell

"På rätt väg". Piteåbyrån utsedd till Gasell i Norrland av Dagens Industri. 1

Acast till Storbritannien

Acast till Storbritannien

Fiat och Bose annonserar. Tror på den brittiska poddmarknaden.

Filmerna som kan vinna Roy

Filmerna som kan vinna Roy

Volvo dominerar. Epic Split-regissören Andreas Nilsson nominerad.

Holknekt till Content Day

Holknekt till Content Day

"2014är året när vi vill berätta om tydliga resultat". Entreprenören Per Holknekt, Rättviseförmedlingens Seher Yilmaz och Sabina Rasiwala från SVT är några av talarna på Content Day.

Annons
Så hånas Åkessons sjukdom – SD:s presschef upprörd

Så hånas Åkessons sjukdom – SD:s presschef upprörd

I dag berättade Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson att han är utbränd.

Annons
Tidningens döda älgar får Viaplay-kreatören att se rött

Tidningens döda älgar får Viaplay-kreatören att se rött

Smålandsposten uppmanar läsarna att skicka in "älgisar" från årets älgjakt. Men tilltaget upprör, särskilt om man är vegeterian. 9

Lämnar tillbaka tv-tillståndet

Lämnar tillbaka tv-tillståndet

Aftonbladet väljer att lämna tillbaka tillståndet för sändningar i det digitala marknätet. 11

Premiär – Dagens Media Branschanalys

Premiär – Dagens Media Branschanalys

Här är första utgåvan av Dagens Medias nya tidning Branschanalys.

"Har jobbat dygnet runt"

"Har jobbat dygnet runt"

Efter sammanlagt 15 år, varav två och ett halvt som vd, lämnar nu Joachim Nordlind MTG TV.

Kritiserade Zlatan-filmen – arga män vill att hon ska dö

Kritiserade Zlatan-filmen – arga män vill att hon ska dö

Nyheter24-reportern Irena Pozars krönika om Zlatan-dokumentären väcker starka känslor.

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Onödig kreativitet

Aller inspireras av Buzzfeed

Aller inspireras av Buzzfeed

Högt och lågt blandas när Aller Media lanserar sin nya underhållningssajt Hänt.se. 1

Kenza drar in 5,6 miljoner

Kenza drar in 5,6 miljoner

Så mycket tjänar Kenza Zouiten på sin blogg och reklaminläggen på Instagram. 1

Grahn till krisande Grayling

Grahn till krisande Grayling

Grayling tillsätter nordisk vd. Pia Grahn Brikell tar över en pr-byrå i rejäl uppförsbacke. 7

Nu ska Forma bantas

Nu ska Forma bantas

Efter Egmonts köp av Forma - nu vill ledningen kapa 24 tjänster.

Arla i bråk med Unilever – vill stoppa Flora med smör

Arla i bråk med Unilever – vill stoppa Flora med smör

Kräver stopp för marknadsföringen av "Flora med smör". 5

Gammal penis i brevlåda gav Gefle Dagblad oväntat lyft

Gammal penis i brevlåda gav Gefle Dagblad oväntat lyft

Plötsligt har en artikel från 2005 dykt upp på Gefle Dagblads mest lästa-lista. Nyhetschefen Magnus Lundquist är både förvånad och inte. 4

Morian sågar Suhonen

Morian sågar Suhonen

De privata vårdbolagen och Prime inblandade i Juholt-drevet, enligt Daniel Suhonen. 6

Bonnierchefernas nya sajt

Bonnierchefernas nya sajt

Drivs av Peder Bonnier, Robert Brännström och Fredrik Strömberg.

"Kan aldrig vara helt säker på vad som kommer lyckas"

"Kan aldrig vara helt säker på vad som kommer lyckas"

Clara Scherman ger sin syn på tv-branschens största utmaningar och berättar om sina bästa och sämsta inköp. 1

Kvinnojourerna starkt kritiska efter övergreppet

Kvinnojourerna starkt kritiska efter övergreppet

Produktionen agerade inte tillräckligt snabbt enligt Sveriges kvinno- och tjejjourers riksförbund. 5

Paradise Hotel sopar mattan med Big Brother

Paradise Hotel sopar mattan med Big Brother

MTG TV:s dokusåpa "Paradise Hotel" fortsätter att toppa MMS webb-tv-mätning. 9

Analsex-experimentet – en känga till Gunilla Herlitz

Analsex-experimentet – en känga till Gunilla Herlitz

Aftonbladets kulturchef Åsa Linderborg anser att klick- och delningshysterin är primitiv. 16

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se