Här är Comedy Centrals och MTVs nya programdirektör

Mattias Behrer tar över som programdirektör på MTV Networks efter Peter Bergström, som har lämnat bolaget. Mattias Behrer fortsätter även att arbeta som MTVs marknadsdirektör."Jag är väldigt exalterad", säger han i en intervju med Dagens Media.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Mattias Behrer har arbetat på MTV Networks sedan våren 2005, initialt som marknadsansvarig för lanseringen av MTVs landsspecifika kanaler i Norden.

Nu har han fått utökat förtroende från Viacom, som driver MTV, VH1 och Nickelodeon i Norden.

Från och med januari arbetar Mattias Behrer som marknads- och programdirektör för MTV Networks svenska tv-kanaler och nordiska produktionsverksamhet. Hans ambition är att bredda MTVs portfölj av varumärken i Sverige, och utmana MTG, TV4-Gruppen och Prosieben som landets fjärde största mediehus inom tv.

- Det är väl drömmen för en gammal marknadschef att få kontroll över helheten, att kunna jobba med både produkten, innehållet, paketeringen och kommunikationen i samma andetag, säger Mattias Behrer.

Den tidigare programdirektören för MTV, Peter Bergström, valde att lämna sin tjänst i december efter bara åtta månader på posten.

Peter Bergström hade arbetat med en stor förändring i MTVs utbud, som lanserades i augusti 2007. Ett antal kändis-vjs - däribland rapparen Henrik "Eye N'I" Blomqvist och klubbkändisen Karin Winther - fick då fria tyglar att utforma sina egna programblock i kanalen.

Men den nya inriktningen havererade ordenligt. Kanalens tittartidsandel i målgruppen 15-34 år backade i oktober från 2,4 till 2 procent. I september tappade kanalen ännu mer, från 2,6 till 1,8 procent. Raset kom efter en längre period av stark tillväxt för MTV.

- Vi tog en liten risk, stack ut hakan, och satsade ganska hårt på egna produktioner. Vi tycker att produktionerna blev väldigt bra - och vi lade ner mycket passion och arbetsglädje i det där. Men tyvärr fick vi inte det tittandet som vi måste kräva, säger Mattias Behrer.

- Det var smärtsamt och jobbigt. Samtidigt är det så att vi måste ta risker ibland. Och vi kommer att fortsätta att ta risker.

Efter en utvärdering skrotades hela upplägget. Men enligt Mattias Behrer var det inte den havererade programsatsningen som resulterade i att han tog över som programdirektör efter Peter Bergström.

Chefsbytet är resultatet av en större omorganisation som MTV påbörjade under hösten 2007. Från att tidigare ha tillhört MTV i Storbritannien, tillhör MTV Norden numera MTV Benelux.

- Det är en region som ligger oss närmare i alla avseenden. I samband med det gjorde vi en del roller gemensamma för hela norra Europa, det vill säga Norden och Benelux, säger Mattias Behrer, och fortsätter:

- Det här gjorde att Peter Bergströms roll förändrades en del. Då valde han helt enkelt att säga upp sig och gå vidare.

Under 2008 ska MTV göra färre egenproducerade tv-program, och i stället importera fler program från Viacom i USA. Dessutom ska MTV Norden börja se sig om efter serier som kan köpas in från andra, internationella bolag.

Den svenska produktionskapaciteten ska användas till olika former av inslag - för både webben och tv - som inte utgör hela tv-program.

På Mattias Behrers initiativ ska den svenska produktionsavdelningen fusioneras med online-avdelningen. Han pratar om en "super content"-avdelning, som ska arbeta över hela MTV Networks kanalportfölj.

- Den här avdelningen ska också bli bättre på att skapa unikt innehåll bara för webben. Tidigare har vi varit jätteduktiga på produktion för tv som vi sedan ibland har anpassat för webben. Nu måste vi börja skräddarsy innehåll för webben.

Mattias Behrer är annars entusiastisk över den populära amerikanska humorkanalen Comedy Central, som MTV Networks planerar att lansera i Sverige.

I USA är Comedy Central, enligt Behrer, den största tv-kanalen i gruppen män 18-24 år. I gruppen män 18-49 år är kanalen den tionde största på den amerikanska marknaden.

- Om man ser till Comedy Centrals positionering på den svenska marknaden, så har de kanaler som har lyckats bland yngre killar varit väldigt inriktade på sport och nyheter, säger Mattias Behrer, och fortsätter:

- Vi ser att Comedy Central kan fylla ett hål som inte har fyllts tidigare. Det borde vara en klockren kanal för den svenska marknaden.

Mycket talar dock för att ett sändningstillstånd i det digitala marknätet är en förutsättning för att MTV ska lansera Comedy Central i Sverige.

- Om jag ska vara ärlig har jag svårt att se att den här investeringen är berättigad om vi inte får licensen. Men man ska aldrig säga aldrig.

Om kanalen vinner ett sändningstillstånd väntar kraftiga investeringar. Svenska Comedy Central ska fyllas med både de utländska, populära programmen och svenska egenproducerade program, med kända komiker.

- Jag har redan pratat förutsättningslöst med bland andra Babben Larsson, David Batra och Adde Malmberg. Jag ville se hur de känner för Comedy Central. De var oerhört positiva till att vi ska försöka få hit kanalen. Comedy Central är en auktoritet i den här världen.

Fredrik Svedjetun Av: Fredrik Svedjetun
Mejla reportern

08-545 222 05

Annons

Nyheter

"Spritrundor uppfattas som en muta i Sverige"

"Spritrundor uppfattas som en muta i Sverige"

BLOGG. Fylleslag eller professionalism? Dagens Medias pr-bloggare Linnéa Rinäs om kulturella skillnader i relationen till journalisten.

KIA-INDEX TOPP 20 VECKA 33
De ökade mest

De ökade mest

Artiklar om krig bidrog till rekordet. Thelocal.se ökade antalet unika besökare med 125 procent.

Urstarka mobilsiffror

Urstarka mobilsiffror

”Över 100 procents ökning av trafiken”. Mobilsommaren har varit hetare än någonsin – med enorma ökningar hos mediehusens sajter.

Chefsrokad på Mobil

Chefsrokad på Mobil

"Väldigt kul att han får den här rollen." Marlène Sellebråten lämnar chefsposten för att fokusera på Mobil Business. 1

Aftonbladet: "Det Aron Flam återger i sin text är inte sant"

Aftonbladet: "Det Aron Flam återger i sin text är inte sant"

Grova anklagelser om antisemitiska tendenser. Komikern Aron Flam hävdar att Aftonbladet kallat honom för en "kränkt jude" – men enligt Aftonbladet ljuger komikern. 1

Noomi Rapace i Ecpats nya

Noomi Rapace i Ecpats nya

"Det är det här varje kommunikatör drömmer om". Ecpats delningsraket med Joel Kinnaman följs upp med en Noomi Rapace-film. 4

Annons
Folkpartiet talar  ut om fadäserna

Folkpartiet talar
ut om fadäserna

"Kan se uppmärksamheten som ganska positiv". Efter flera stavningsfadäser får nu ännu en annons från Folkpartiet kritik. Partiets kommunikationschef Anders Andrén tar dock det hela med ro. 1

Mindmakers får en ny delägare

Mindmakers får en ny delägare

"Vi växer snabbt". Tobias Rydergren blir delägare på pr-byrån.

Ny byrå säljer billighets-pr

Ny byrå säljer billighets-pr

"Branschen behöver ställa sig på tå". En nättjänst som säljer lågpris-pr till fasta priser – det är nystartade Cheaprs affärsmodell. 5

O'Brien tar över Marknadsförbundet

O'Brien tar över Marknadsförbundet

"Utmaning att få medlemmarna att stanna." Francesca O'Brien blir vd för branschorganisationen som nu tagit sig ur fjolårets ekonomiska kris.

Bengt Ottosson fick sparken från Expressen: "Olyckligt"

Bengt Ottosson fick sparken från Expressen: "Olyckligt"

"Som att en nyckelspelare försvinner från ett lag mitt under matchen". Bengt Ottosson har levererat vinst till Expressen varje år sedan han tillträdde som vd. Men enligt uppgift till Dagens Media fick han trots detta sparken. 9

Arbetet visar röda siffror

Arbetet visar röda siffror

"Medlemmarna minskar" LO:s tidning gör ett negativt resultat och tappar prenumeranter. 2

Efter dementin – Quarles tar över Smart Company

Efter dementin – Quarles tar över Smart Company

"Som handen i handsken". Den tidigare Metro-chefen kallade Dagens Medias uppgifter för "idiotiska" – nu är det officiellt att Christian Quarles van Ufford tar över Smart Company.

Make Your Mark gör tv åt Formex

Make Your Mark gör tv åt Formex

"Har stor erfarenhet av webb-tv". Inredningsmässan Formex är mycket nöjda med sin tv-satsning "Studio Formex". Bakom produktionen står contentbyrån Make Your Mark. 1

Betssons tv-offensiv ger resultat

Betssons tv-offensiv ger resultat

"Det är jätteroligt". Betsson går på offensiven och har hittills i år ökat medieköpen med över 90 miljoner kronor. Nu har spelbolaget tagit sig förbi konkurrenterna i erinran och preferens, och placerar sig som tvåa efter Svenska Spel.

Spelbolagen ökar 600 miljoner kronor

De utländska spelbolagen har ökat medieinvesteringarna mer än giganten Svenska Spel.

Herlitz tar över Expressen

Herlitz tar över Expressen

Blev vd 2001. Expressens vd Bengt Ottosson går i pension. DN:s vd Gunilla Herlitz tar över. 13

Halva omsättningen borta

Halva omsättningen borta

"En kraftfull strukturell förändring". Pr-byrån Springtime – som nu byter vd – har en tuff period bakom sig.

Vd:n lämnar Springtime

"Kraftsamlar". Hallvarsson & Halvarssons vd Martin Petersson tar över vd-posten på byrån.

KD i tårtbråk med SR: "Osmakligt"

KD i tårtbråk med SR: "Osmakligt"

"...en budapesttårta eller en marsipantårta?". Anklagar SR för att göra överfallet till pajaserier. 7

Nytt nummer av Dagens Media

Nytt nummer av Dagens Media

Extra bilaga om tv – där Scherman möter Aronsson. Alla mediebyråernas resultat, Stampens nya vd talar ut, sommarens mobila explosion och spelbolagens kraftiga ökning av reklaminvesteringarna. Om det och mycket mer kan du läsa i nya numret av Dagens Media.

Florida Keys väljer Comvision

"Imponerade av deras meriter". Det blir Comvision som ska sköta Florida Keys & Key Wests Turistråds pr-arbete i Sverige.

Från Coop till TV4

Från Coop till TV4

Rekryterar också Swedish Matchs marknadsdirektör. Carola Lundell blir chef för nya affärer på TV4. Därmed lämnar hon Coop.

"Googles girighet  är frusterande"

"Googles girighet
är frusterande"

DEBATT. Trenden att Google kalkylerat försämrar AdWords-verktygets funktionalitet för egen lönsamhet och tillväxt är oroande. Det skriver Karl Lindberg på Ad Relevance. 8

Han blir chef hos SJ-utmanaren

Han blir chef hos SJ-utmanaren

"Jag är stolt". Reklamveteranen Jan Tallroth till MTR Express. 7

Grünthal lämnar Metros styrelse

Grünthal lämnar Metros styrelse

"Jag stöttar Metros ledning". UPPDATERAD. Schibsted-vd:n kliver av.

Från SOK till Passion Lab

Från SOK till Passion Lab

Fler rekryteringar på gång. Passion Lab rekryterar Josefine Hådell som pr-strateg.

Minnesota rekryterar innehållschef

Ytterligare två rekryteringar. Olle Nyström från Rewir är ny content director på Minnesota. 2

Lämnar polisen för Elmia

Lämnar polisen för Elmia

"En spännande utvecklingsresa". Camilla Danielsson tar över som kommunikationschef på Elmia AB.

Bromé får hjälp av Bengtsson

Bromé får hjälp av Bengtsson

"Kul att återvända till radion." I höst gör Lasse Bengtsson comeback. 4

Gullers växer i väst

Gullers växer i väst

Rekryterar från Grayling. Kommunikationsbyrån Gullers Grupp startar ett nytt dotterbolag i Göteborg.

Löfbergs flyttar till Stureplan

Löfbergs flyttar till Stureplan

"Ska bli ett kaffemecka." Startar ett kafferosteri på Kungsgatan. 6

Annons
Annons
Facebook slängde ut Metro

Facebook slängde ut Metro

När Metro granskade en annonsbluff blev tidningen – och dess administratörer – utslängda från Facebook. 13

Här grishånar black metal-bandet Edward Blom

Här grishånar black metal-bandet Edward Blom

En recension av Marduks spelning fick medieprofilen Edward Blom att se rött – nu slår black metal-bandet tillbaka. 7

Bernt Hermele: "Jag har kallats för Quislingäckel"

Bernt Hermele: "Jag har kallats för Quislingäckel"

När författaren och journalisten Bernt Hermele skrev en krönika om Israel dröjde det inte länge innan hoten och påhoppen började strömma in.

Ny stavningsfadäs: 'Aj aj aj'

Ny stavningsfadäs: 'Aj aj aj'

Folkpartiet har återigen lyckats stava fel i en av sina kampanjer. 6

13 miljoner back för PS

13 miljoner back för PS

Omorganiseringen inom PS Communication sänkte resultatet. 1

Läs Dagens Media digitalt

Läs Dagens Media digitalt

Här finns mer information till dig som är prenumerant.

Här är Brynäs IF:s nya reklamfria matchtröja

Här är Brynäs IF:s nya reklamfria matchtröja

Som första svenska elithockeylag kör Brynäs reklamfritt – i dag offentliggörs den nya matchtröjan. 8

Theo Blanco berättar om striden på Riksmedia

Theo Blanco berättar om striden på Riksmedia

Samtidigt som hans mamma låg döende i cancer tvingades Theo Blanco utkämpa en maktkamp på Riksmedia – som ledde till att han fick sparken. 2

Strömavhopp från SJ:s kommunikationsavdelning

Strömavhopp från SJ:s kommunikationsavdelning

SJ:s nyttillträdde kommunikationsdirektör får kritik för sin ledarstil. 14

Karate-Jan gav trafiken en rejäl uppercut: 'Stenhård'

Karate-Jan gav trafiken en rejäl uppercut: 'Stenhård'

69-årige Jan Eriksson tog lagen i egna händer och lyfte allehanda.ses trafik med 294 procent. 1

Nu skrotar Aller Se & Hör

Nu skrotar Aller Se & Hör

Efter 20 år gör Hänt i Veckan comeback. Här är Aller Medias nya satsning på kändisjournalistik. 15

DN stäms: "Djupt beklagligt, men inte oväntat"

DN stäms: "Djupt beklagligt, men inte oväntat"

Journalistförbundet drar Dagens Nyheter inför Arbetsdomstolen, kan Dagens Media avslöja. 3

Här är låten som ska rädda M

Här är låten som ska rädda M

Alliansen kämpar i motvind. Nu lanserar Moderaterna sin nya vallåt "Vi och framtiden". 6

Bil Sweden bakom S-förslag

Bil Sweden bakom S-förslag

När Stefan Löfven presenterade förslaget om CSN-lån för körkort lyfte han formuleringar direkt från en av lobbyorganisationen Bil Swedens rapporter. 9

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Konkreta vs. abstrakta budskap

Carat är under miljarden

Carat är under miljarden

Mediebyrån Carat har nästan halverat omsättningen – på två år.

Aftonbladet tog bort serie om judar efter kritik

Aftonbladet tog bort serie om judar efter kritik

Aftonbladet anklagas för antisemitism efter en seriestripp på humorsajten Helt Normalt. 9

Berghs Studentbyrå

Berghs Studentbyrå Dags att knyta ihop säcken

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se