Här är Comedy Centrals och MTVs nya programdirektör

Mattias Behrer tar över som programdirektör på MTV Networks efter Peter Bergström, som har lämnat bolaget. Mattias Behrer fortsätter även att arbeta som MTVs marknadsdirektör."Jag är väldigt exalterad", säger han i en intervju med Dagens Media.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Mattias Behrer har arbetat på MTV Networks sedan våren 2005, initialt som marknadsansvarig för lanseringen av MTVs landsspecifika kanaler i Norden.

Nu har han fått utökat förtroende från Viacom, som driver MTV, VH1 och Nickelodeon i Norden.

Från och med januari arbetar Mattias Behrer som marknads- och programdirektör för MTV Networks svenska tv-kanaler och nordiska produktionsverksamhet. Hans ambition är att bredda MTVs portfölj av varumärken i Sverige, och utmana MTG, TV4-Gruppen och Prosieben som landets fjärde största mediehus inom tv.

- Det är väl drömmen för en gammal marknadschef att få kontroll över helheten, att kunna jobba med både produkten, innehållet, paketeringen och kommunikationen i samma andetag, säger Mattias Behrer.

Den tidigare programdirektören för MTV, Peter Bergström, valde att lämna sin tjänst i december efter bara åtta månader på posten.

Peter Bergström hade arbetat med en stor förändring i MTVs utbud, som lanserades i augusti 2007. Ett antal kändis-vjs - däribland rapparen Henrik "Eye N'I" Blomqvist och klubbkändisen Karin Winther - fick då fria tyglar att utforma sina egna programblock i kanalen.

Men den nya inriktningen havererade ordenligt. Kanalens tittartidsandel i målgruppen 15-34 år backade i oktober från 2,4 till 2 procent. I september tappade kanalen ännu mer, från 2,6 till 1,8 procent. Raset kom efter en längre period av stark tillväxt för MTV.

- Vi tog en liten risk, stack ut hakan, och satsade ganska hårt på egna produktioner. Vi tycker att produktionerna blev väldigt bra - och vi lade ner mycket passion och arbetsglädje i det där. Men tyvärr fick vi inte det tittandet som vi måste kräva, säger Mattias Behrer.

- Det var smärtsamt och jobbigt. Samtidigt är det så att vi måste ta risker ibland. Och vi kommer att fortsätta att ta risker.

Efter en utvärdering skrotades hela upplägget. Men enligt Mattias Behrer var det inte den havererade programsatsningen som resulterade i att han tog över som programdirektör efter Peter Bergström.

Chefsbytet är resultatet av en större omorganisation som MTV påbörjade under hösten 2007. Från att tidigare ha tillhört MTV i Storbritannien, tillhör MTV Norden numera MTV Benelux.

- Det är en region som ligger oss närmare i alla avseenden. I samband med det gjorde vi en del roller gemensamma för hela norra Europa, det vill säga Norden och Benelux, säger Mattias Behrer, och fortsätter:

- Det här gjorde att Peter Bergströms roll förändrades en del. Då valde han helt enkelt att säga upp sig och gå vidare.

Under 2008 ska MTV göra färre egenproducerade tv-program, och i stället importera fler program från Viacom i USA. Dessutom ska MTV Norden börja se sig om efter serier som kan köpas in från andra, internationella bolag.

Den svenska produktionskapaciteten ska användas till olika former av inslag - för både webben och tv - som inte utgör hela tv-program.

På Mattias Behrers initiativ ska den svenska produktionsavdelningen fusioneras med online-avdelningen. Han pratar om en "super content"-avdelning, som ska arbeta över hela MTV Networks kanalportfölj.

- Den här avdelningen ska också bli bättre på att skapa unikt innehåll bara för webben. Tidigare har vi varit jätteduktiga på produktion för tv som vi sedan ibland har anpassat för webben. Nu måste vi börja skräddarsy innehåll för webben.

Mattias Behrer är annars entusiastisk över den populära amerikanska humorkanalen Comedy Central, som MTV Networks planerar att lansera i Sverige.

I USA är Comedy Central, enligt Behrer, den största tv-kanalen i gruppen män 18-24 år. I gruppen män 18-49 år är kanalen den tionde största på den amerikanska marknaden.

- Om man ser till Comedy Centrals positionering på den svenska marknaden, så har de kanaler som har lyckats bland yngre killar varit väldigt inriktade på sport och nyheter, säger Mattias Behrer, och fortsätter:

- Vi ser att Comedy Central kan fylla ett hål som inte har fyllts tidigare. Det borde vara en klockren kanal för den svenska marknaden.

Mycket talar dock för att ett sändningstillstånd i det digitala marknätet är en förutsättning för att MTV ska lansera Comedy Central i Sverige.

- Om jag ska vara ärlig har jag svårt att se att den här investeringen är berättigad om vi inte får licensen. Men man ska aldrig säga aldrig.

Om kanalen vinner ett sändningstillstånd väntar kraftiga investeringar. Svenska Comedy Central ska fyllas med både de utländska, populära programmen och svenska egenproducerade program, med kända komiker.

- Jag har redan pratat förutsättningslöst med bland andra Babben Larsson, David Batra och Adde Malmberg. Jag ville se hur de känner för Comedy Central. De var oerhört positiva till att vi ska försöka få hit kanalen. Comedy Central är en auktoritet i den här världen.

Fredrik Svedjetun Av: Fredrik Svedjetun
Mejla reportern

08-545 222 05

Annons
Nyheter
Han blir vd för LO:s mediehus

Han blir vd för LO:s mediehus

"Kommer att spela en nyckelroll." Södermanlands Nyheters vd Robert Jonsson rekryteras till LO:s mediesatsning.

Letar kommunikationsbyrå

Letar kommunikationsbyrå

Upphandlar allt ifrån filmproduktion till layout. Ska stödja den egna kommunikationsavdelningen med produktionstjänster.

14 SAKER SOM PRÄGLADE 2014
Mobilen – den nya morgontidningen

Mobilen – den nya morgontidningen

Aftonbladets mobilsajt närmar sig femmiljonersstrecket. Sju år efter att Apple ”förändrade allt” med sin Iphone kan vi blicka tillbaka på mobilens år 2014.

Efter massuppsägningen – ska anställa 19 journalister

Efter massuppsägningen – ska anställa 19 journalister

Facket: "Den lilla trovärdighet de hade försvinner." Efter chockbeskedet att LRF Media vill kapa 90 tjänster går man nu ut och söker 19 digitala journalister.

Sahlin och Bildt till Expressen

Sahlin och Bildt till Expressen

"Två av svensk politiks allra största namn." Expressens ess i rockärmen inför nyvalet - rekryterar Mona Sahlin och Carl Bildt som krönikörer. 4

14 SAKER SOM PRÄGLADE 2014
Frustration över mediepolitiken – Alice Bah Kuhnke måltavla

Frustration över mediepolitiken – Alice Bah Kuhnke måltavla

Utgivarna: "Explosionen var bra och viktig". Debatten om medie­politiken exploderade – då stod den nya kulturministern Alice Bah Kuhnke svarslös.

Alice Bah Kuhnke lovar medieutredning före nyvalet: "Alliansens mediepolitik är tandlös"

"Alliansens mediepolitik har varit tandlös". I en stor intervju med Dagens Media ger kultur- och demokratiminister Alice Bah Kuhnke besked om digitalmomsen, reklamskatten och presstödet. 3

Annons
14 SAKER SOM PRÄGLADE 2014
Expressen startade Omtalat – gissa vad som hände sen!

Expressen startade Omtalat – gissa vad som hände sen!

"En ny kamp mellan kvällstidningarna". 2014 går till historieböckerna som året då viralsajterna fullkomligen exploderade.

”Företagen lider brist på rätt kompetens”

”Företagen lider brist på rätt kompetens”

"Mycket anmärkningsvärt". Hela 80 procent av företagen har en digital strategi. Men, merparten gör inga mätningar – och vet inte om den digitala närvaron är lönsam.

Hans-Holger Albrechts nya jobb

Hans-Holger Albrechts nya jobb

"Ett banbrytande företag." Franska musiktjänsten Deezer värvar förre Millicom vd:n.

NA får ny marknadschef

NA får ny marknadschef

"Otroligt kul". Peter Sjöö får rollen som försäljnings- och marknadschef på Nerikes Allehanda.

LÖRDAGSINTERVJUN
Därför slutar Aftonbladets hovreporter "Royal Roger"

Därför slutar Aftonbladets hovreporter "Royal Roger"

"Jag jobbar 15 timmar per dygn". Samtidigt som prinsessan Madeleine väntar barn nummer två och prins Carl-Philip planerar bröllop lämnar hovreportern Roger Lundgren Aftonbladet.

Eurosport-profil i krogbråk med Kent Ekeroth i natt

Eurosport-profil i krogbråk med Kent Ekeroth i natt

"Dra åt helvete jävla rassesvin". Konfrontationen slutade med att tv-profilen blev utslängd från Grand Escalier. 2

POLITIKERNAS SNABBA SIDBYTEN
Efter Reinfeldts sidbyte –  (S) utreder karantänslag

Efter Reinfeldts sidbyte –
(S) utreder karantänslag

"En uppenbar risk för intressekonflikter". Socialdemokraterna vill stoppa politikernas snabba sidbyten. Nu tillsätter civilministern en utredning.

Starka reaktioner på Filippa Reinfeldts nya jobb på Aleris: "Bottenlöst dåligt"

Starka reaktioner på Filippa Reinfeldts nya jobb på Aleris: "Bottenlöst dåligt"

Kreab-chefen ej kritisk: "Helt okomplicerat". Aleris rekrytering av Filippa Reinfeldt möts med raseri. 2

Filippa Reinfeldts nya jobb – blir vårdlobbyist för Aleris

”Oerhört spännande att bli en del av Aleris”. Filippa Reinfeldt, före detta sjukvårdslandstingsråd, blir lobbyist på privat vårdbolag. 9

Försvarar sina 78 miljoner

Försvarar sina 78 miljoner

"Måste ge anständig avkastning till sina ägare". Stampen-bossen Peter Hjörne har fått kritik för sin höga lön. Nu slår han tillbaka och sågar rapporteringen, något som facket på GP i sin tur har liten förståelse för. 1

Så fick han Arlas kor att sjunga rent

Så fick han Arlas kor att sjunga rent

"Kor vill gärna, men kan inte riktigt." Musikproducenten Håkan Lidbo om varför han autotunade korna i Arlas Bregottfabrik.

Chefen för nyhetsdesken lämnar Aftonbladet – efter 14,5 år

Chefen för nyhetsdesken lämnar Aftonbladet – efter 14,5 år

"Har varit mycket tårar i dag". Camilla Norström, chef för nyhetsdesken på Aftonbladet, slutar efter 14,5 år på tidningen.

Instagram rensar bort fejkföljare

Instagram rensar bort fejkföljare

Kenza drabbad. Instagram har rensat bort fejkkonton och köpta följare i en räd.

Här är facit över tv-raset

Här är facit över tv-raset

Tvåsiffriga tittartidstapp i de yngre målgrupperna – samtidigt som 60-plussarna håller emot. Här är siffrorna för det dramatiska tv-året 2014.

Expertens 5 tips för lyckad retargeting

Expertens 5 tips för lyckad retargeting

DEBATT. Ogenomtänkt retargeting är negativt för varumärket, skriver Ad Relevance Karl Lindberg.

”Retargeting förstör min julshopping”

”Retargeting förstör min julshopping”

KRÖNIKA. Explosionen av retargeting-annonser ställer till problem i julhandeln för Dagens Medias reporter Kristin Djerf. 7

Tv-krisen rubbar inte Kalle

Tv-krisen rubbar inte Kalle

Över 3,5 miljoner tittade förra året. Kalle Ankas juldominans fortsätter – trots linjär-tv-krisen. 3

TV6 play visar E-sport-SM

TV6 play visar E-sport-SM

"Den självklara kanalen för svensk e-sport." MTG TV fortsätter att satsa på E-sport - tecknar avtal med Dreamhack om sändningar av SM 2015.

Carat på väg mot toppen igen

Carat på väg mot toppen igen

"Har jobbat hårt". Under hösten har tidigare problemtyngda Carat vunnit flera prestigeuppdrag. Enligt vd:n är ett bevis för att affärsplanen håller.

Fin vecka för mobilen

Fin vecka för mobilen

"Haft en fin trend under en längre period." Antalet läsare som besökte mobil.na.se ökade med drygt 21 procent.

Sågar motion om förändrat presstöd

Sågar motion om förändrat presstöd

DEBATT. Per-Ingvar Johnssons (C) motion om att förändra presstödet är förödande på många sätt, skriver Lokaltidningens chefredaktör Lotta Wahlqvist. 1

”För regeringen är media inte vilken bransch som helst”

”För regeringen är media inte vilken bransch som helst”

Kallar lokala mediers situation för "skärseld". Här är kulturministerns löften till mediebranschen inför jul. 1

Alice Bah Kuhnke lovar medieutredning före nyvalet

"Alliansens mediepolitik har varit tandlös". I en stor intervju med Dagens Media ger kultur- och demokratiminister Alice Bah Kuhnke besked om digitalmomsen, reklamskatten och presstödet. 3

Egmont delar webbredaktionen

Egmont delar webbredaktionen

"Annonsörens behov i fokus". Egmont organiserar om för att stärka den digitala annonsaffären.

Ernsts julfirande över miljonen

Ernsts julfirande över miljonen

Dagens Media har tittarsiffrorna. I går sändes finalen av "Jul med Ernst". 8

Går till Värnamo kommun

Går till Värnamo kommun

"Har ett stort kulturintresse". Lars Alkner, tidigare Hallpressen-chef, är ny kulturchef i Värnamo kommun.

Erik Norberg blir ny vd för Mitt i

Erik Norberg blir ny vd för Mitt i

"Ser fram emot att utveckla Mitt i." Mitt i värvar vd från Schibsted.

Regeringskansliet söker byrå

Regeringskansliet söker byrå

Värt 18 miljoner kronor. Regeringskansliet inleder en upphandling om ramavtal för kommunikationstjänster. 1

Annons
Årets sista nummer av Dagens Media

Årets sista nummer av Dagens Media

14 saker som utmärkte 2014. Och MEC:s vd skriver brev till tomten.

Annons
7 filmer som visar att döds- metall och reklam hör ihop

7 filmer som visar att döds-
metall och reklam hör ihop

Death metal handlar inte bara om ond bråd död. Här är sju reklamfilmer som visar varför hårdrock kan göra kommunikation lite roligare. 1

Startar bolaget Play Sverige

Startar bolaget Play Sverige

Mediekompaniets chefer Anders Sjösten och Martin Irborg har registrerat ett tv-bolag.

Schibsted-köper domänen tv.se för 2,2 miljoner kronor

Schibsted-köper domänen tv.se för 2,2 miljoner kronor

2,18 miljoner kronor. Så mycket pengar betalade Schibsted för domänen tv.se, som auktionerades ut på Tradera. 1

Mediacoms vd kliver av

Mediacoms vd kliver av

Linus Hjoberg ska flytta till andra sidan jordklotet. 4

Bah Kuhnke lovar medie- utredning före extravalet

Bah Kuhnke lovar medie-
utredning före extravalet

Kultur- och demokratiministern ger besked om digitalmomsen, reklamskatten och presstödet. 3

Familjeliv hackat igen – SD-troll spammade forumet

Familjeliv hackat igen – SD-troll spammade forumet

Stampen-sajten Familjeliv har återigen hackats. 3

Över 5 000 svenskar vill bli bortglömda av Google

Över 5 000 svenskar vill bli bortglömda av Google

Efter EU-domen – över 5 000 svenska fall där svenskar vill få bort sökresultat har kommit in till sökjätten.

Upprört om Herlitz lön: "Det är otroligt, ofattbart"

Upprört om Herlitz lön: "Det är otroligt, ofattbart"

Fackklubbarna är bestörta över Gunilla Herlitz jättelön. 23

Så prenumererar du på DM

Så prenumererar du på DM

Ta del av aktuella erbjudanden här.

Läs Dagens Media digitalt

Läs Dagens Media digitalt

Här finns mer information till dig som är prenumerant.

Han fick 24 miljoner – "köper varken bilar eller klockor"

Han fick 24 miljoner – "köper varken bilar eller klockor"

Han drog in mest av alla mediechefer i Sverige. Jonas Sjögren berättar nu att han trots det inte lever något lyxliv. 14

Annonsörerna som betalar bäst – telebolag i topp

Annonsörerna som betalar bäst – telebolag i topp

Här är listan över marknadscheferna som får bäst – och sämst – betalt.

De har reklambyråernas allra fetaste plånböcker

De har reklambyråernas allra fetaste plånböcker

Här är listan över landets bäst betalda reklamare. 5

Miljonregn över mediechefer – Herlitz lyfter 19 miljoner

Miljonregn över mediechefer – Herlitz lyfter 19 miljoner

Här är mediecheferna som lyfter de högsta lönerna. Bara topptrion drar tillsammans in hela 58 miljoner kronor i årslön. 5

Vinstlott för männen i mediebyråernas lönerace

Vinstlott för männen i mediebyråernas lönerace

Först på 16:e plats tar sig en kvinna in på listan över mediebyråernas högsta löner. 1

Här är pr-konsulterna som tjänar mest – och minst

Här är pr-konsulterna som tjänar mest – och minst

JKL, Prime och Brunswick är byråerna som betalar för branschens tre fetaste lönekuvert. Här är hela listan över pr-konsulternas löner. 3

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se